verkeersregels et ingang van 1967 BRIEF UIT AFRIKA eei nieuwe Sociaal- Nieuws uit Seppe De couponboekjes Stadsschouwburg Tilburg godsdienstige cursus te Ulicoten 40 jaar bij Baeten,s Schoenfabriek N.V. Postzegelruilbeurs in Baarle-Nassau Debatingclub ’Elk Zijn Mening’ :e!l baarle-hertog, chaam de gemeenten alphen en :uws- en Is ks 'EN 8 burg riel, baarle-nassau, advertentieblad voor a M6, inpassing aan Europese regels BEKENDMAKING Alphen en Riel Moederdag-viering R.K. Boerïnnenbond Baarle-Nassau BS1 Alphen nam afscheid van Frans Verhoeven Kabouters en gidsen Alphen nemen afscheid van groepsleidster )t u Baarle-Nassau Oudj 289 J uuc ns weekBlaö gil VRIJDAG 7 OKTOBER iliggl NUMMER 40 61e jaargang Nederlandse weggebruiker CURSUS WELSPREKENDHEID dat het ver doen, dateert moeten bril DOOR BEN VAN GOOL (vervolg) ’s meer N 1ULK verschillende coupon. der phense meisjes van haar gezellige prestatie zullen de kabouters en gid- Alphen N.Br. 29 september 1966 ’’SEPPE” Bosschenhoofd, N.Br. Tel. 01652 2461 chel ibel z.g.ai Deden iten eer i leste Jomei Ulia ucht l uytela e.Nass einminl iappels ook beste sens. herer dan Frankering bij abonnement Kantoor Baarle-Nassau Ge zondag een Heer-lijke dag. Zo langzamerhand begint de zondag voor een heleboel mensen en vooral voor de jongeren een andere inhoud en een andere waarde te krijgen. Het is beslist de moeite waard, om hier eens samen óver te praten, en dan vooral over de godsdienstige be leving van de zondag. We hebben reeds verschillende op gaven binnen. Zij, die zich alsnog willen opgeven, hebben daarvoor de kans tot 22 oktober. De cursus begint op 8 november. Opgaven graag op een van volgen de adressen: A. van Tilburg, Oor- deelsestraat 26 Tel.249 Fr. Tuytelaars, Gorpeind 4 tel. 284 Ook al woont u niet in Baarle-Nas sau, geef u gerust op als u uw plan, kenkoorts e.d. wilt overwinnen. Er zijn drie boekjes: copy en advertenties uiterlyk woens dagmorgen in ons bezit s.v.p. uitgave van drukkerij de jong baarle-nassau Dinsdag 4 oktober j.l. was het veer, tig jaar geleden dat de heer H. Geerts bij Baeten’s schoenfabriek N.V. in dienst trad. Reden voor de directie om de waardering voor het werk van de jubilaris eens duidelijk te onderstrepen. Als blijvend aandenken overhandig de de directie hem een gouden arm bandhorloge. Burgemeester Mr. D. Osse van Al phen speldde de jubilaris de versier selen op, behorende bij de eremedail le in brons van de orde van Oranje- Nassau. Mevrouw Geerts kreeg bloe men aangeboden. Als bijzonderheid kan nog worden vermeld, dat het die dag juist veer tig jaar geleden was, dat met de produktie van schoenen in Alphen werd begonnen. in café ’’Schuttershof”, aanvang 8 uur. •le-Hei idags .00 uu er- trol bij: CN Burgemeester en wethouders voor- noemd. Op zaterdag 8 oktober vieren de ka bouters, gidsen en leidsters het af scheid van hun groepsleidster, mej. R. de Jong. Zij was twee jaar groepsleidster. iste I Goet 1 tspriji (en W serie! markt lang kt: (AAS IGER jroen ginele in bij 18, s 17 e sta Br« iu. India oe, "peekl laten kleur ■en. C le kei blau glazei ritjes iloemj in oi ize. Zoals op de vergadering is medege deeld, wordt bovengenoemde cursus verdeeld in drie lesavonden gegeven en wel op de vrijdagen 14, 21 en 28 oktober. De cursus zal worden geleid door pater Kersten. De onderwerpen van gesprek zullen zijn: De afgelopen keren heeft u iets kun nen lezen over de verschillende soor ten abonnementen die er bij de Til- burgse stadsschouwburg te verkrij gen zijn. Er bestaat echter ook nog een heel ander systeem n.l. dat van de couponboekjes. Dit systeem is zeer aantrekkelijk voor diegenen die regelmatig de schouwburg willen bezoeken, maar niet gebonden wil len zijn aan bepaalde voorstellingen. Couponhouders kunnen een keuze maken uit ruim 200 voorstellingen. Couponboekjes zijn niet persoonlijk Men heeft hierdoor het voordeel dat men één boekje kan delen met meer mensen. (Per voorstelling kan men er echter maar twee plaatsen mee betalen) De eerste avond van het seizoen is inmiddels al weer achter de rug. Deze avond stond onder leiding van de heer van Tilburg, ambtenaar van Je Rijksdienst voor de arbeidsvoor, ziening. Hij sprak over het onderwerp: Be roep Opleiding - Bedrijf. Hij vertelde op onderhoudende wij ze over beroepskeuze, werk in de bedrijven en de omscholing op late re leeftijd. In de aansluitende dis cussie kwamen de volgende proble men aan de orde: Heeft U een bepaalde mening fi ver de begeleiding bij de latere om. scholing 1 -Vindt U, dat de begeleiding van de van beroep veranderde agrariërs juist geschiedt? Welke problemen zou dit met zich mee brengen? Op vrijdag 30 september j.l. werd in de cantine van het B.S. 1 te Alphen op luisterrijke wijze afscheid geno men van de heer Frans Verhoeven. Frans, zoals iedereen hem op het BS1 kent, werd met ingang van 1 oktober 1966 gepensioneerd. Dat dit pensioen welverdiend is, bleek uit de vele woorden van dank van Commandant en collega’s, alsme de de talrijke cadeau’s die hem aan geboden werden. Tijdens de afscheidsreceptie passeer den de hoogtepunten uit zijn ruim 12 jaar trouwe en eerlijke dienst op het BS1 nogmaals de revue op de wijze van ’’Frans, dit is uw leven”. Tot Frans’ grootste verrassing wer den respectievelijk zijn oud comman. dant kapitein b.d. D. Meinders en de Tit. C. Ruitenbeek zijn voormalige directe chef voor het podium geleid. Ook de gewezen dienstplichtige sol daat G. Dijkema, die inmiddels een grote carrière heeft gemaakt, vond tijd om acte de presence te geven. Na het officiële gedeelte werd met de talrijke aanwezigen het samen zijn feestelijk voortgezet. De postzegelruilbeurs in Baarle-Nas- sau.Hertog wordt dit jaar voortge zet door de postzegelclub ’De Post duif’ van het internaat de la Salie. De eerstkomende beurs zal op za terdag 8 oktober plaatsvinden in de aula van het broederhuis, Pastoor de Katerstraat 7, tussen 1 en 6 uur. Tot nu toe was er een grote belang- steling voor dit maandelijks gebeu ren. Zelfs verzamelaars uit Tilburg, Breda en Turnhout troffen hier el kaar, en zowel beginners als gevor derden gingen voldaan huiswaarts. De beurs is voor iedere verzamelaar gratis toegankelijk, m.a.w. men be hoeft geen lid te zijn van een ver eniging. Op 12 november en op 10 december zijn de andere ruilbeurzen van 1966 vastgesteld. het reglement is ook een aan- nieuwe verkeersborden opgeno- P. Zo komen er borden met de kuise cijfers I en II om aan te en aan welke zijde van de straat h op even en oneven dagen mag peren. fw is ook het bord met de aan- fing, dat vrachtwagens en auto- fen motorvoertuigen op meer dan |e wielen niet mogen inhalen. f Pijl in de vorm van een omge- fde U met een Baarie-JN assau en jr. van n.yc«, lc i Alphen.) die u t-—-’— 01,0 mogelijke inlichtingen over de stads I schouwburg zal geven. pen een twee meter lange dikke groene slang tergend langzaam de berm in. Brrrü Zonder verdere belemmeringen be reikten we Mamfe. En de dag erop, zondag, vertrokken we weer naar huis, naar Nigeria. Tot de grens begeleid met een land rover, ter assistentie in de vele mod derbaden, waartoe een Peugeot 404 meestal niet bij machte is, ze te ne. men. Eenmaal de grens over in Nigeria, bestonden er geen moeilijkheden meer, want de regering vindt een goed wegenstelsel zeer belangrijk en doet er dan ook alles voor. Per slot van rekening kan Nigeria zich zo iets, in tegenstelling tot Kameroen, permitteren. Geld zat 1 Maar, om aan dit verhaal een einde te maken; ’s nachts precies om half twaalf draaiden we de poort van de compound van Owerri binnen, en was mijn ene week vakantie afge lopen. zal ingang van januari 1967 reke- i moeten houden met een aan- nieuwe verkeersregels. Dan zal lelijk het nieuwe „verkeersregle- it” van prof. mr. D. Belinfante werking treden. Het werkstuk is resultaat van acht jaren hard neren en veel confereren, opzet van professor Belinfante s niet alleen nieuwe verkeersre- b maken, die het verkeer veiliger Kien maken, maar ook om in 1 West- Europa een wetgeving pijgen, die, wat het verkeer be ft, overal hetzelfde is. bral dit tot stand brengen Europese wegcode heeft omschreven als .onbehoorlijk’, nu is het strafbaar. Burgemeester en Wethouders gemeente Alphen en Riel brengen hiermede ter openbare kennis, dat door de Hoofdingenieur-directeur van de Provinciale Waterstaat na mens Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant bij besluit van 26 september 1966, nr. 3143 S, het ge deelte van de provinciale weg Gilze- Bavel, tussen km. 4.970 en km. 5.020 gesloten is verklaard voor het ver keer met alle voertuigen, rij- en trekdieren en vee, in beide richtingen in het tijdvak van 28 september tot 12 oktober 1966 of zoveel langer als nodig, of zoveel korter als mogelijk zal blijken. Het doorgaand verkeer zal moeten omrijden over de Lijndonkseweg, on der de gemeente Nieuw-Ginneken en over de Raakeindsekerkweg onder de gemeente Gilze c.a. Op a.s. dinsdag 11 oktober houde wij onze moederdagviering. Wij be ginnen om half acht met het ro. zenhoedje achter in de kerk. Hierna is er een feestvergadering in het patronaat. Agenda: opening; koffietafel; notu len; lied, ’’moederpsalm”; toespraak van de geestelijke adviseur; mede delingen; betaling contributie; ont spanning; rondvraag; sluiting. Het bestuur. P.S. nieuwe leden zijn van harte welkom. van veel gekost. Het ziet er nu echter al r uit, dat professor Belinfantes Batief zal slagen. fiere landen zullen er voor zorgen k eigen regels aan te passen aan nieuwe Europese schema. 11 nieuws kon het nieuwe regle- Lt overigens niet brengen. In de p jaren dat professor Belinfante l het werk is geweest, is er re- inatig iets uitgelekt, van wat er Ld te gebeuren. Voor wie het al- laal niet zo heeft gevolgd, hier L even de belangrijkste verande ren: Hebben alle beroepen dezelfde maatschappelijke waarde (n) Zaterdag a.s. is de volgende bijeen komst. De eerwaarde frater Amato zal dan spreken en met ons discus siëren over het onderwerp: kunst zien, kunst begrijpen, kunst waar deren. Iedereen is van harte welkom. Laat eens een blijk van waardering zien voor ons doen en laten en loop eens een keertje binnen. De plaats van handeling is Jeugdhuis, Baarle- Nassau; aanvang 7.30 uur. - Vriendschap en verkering. Gesprekken met jongeren hebben de inspiratie en de stof aangedragen voor het op schrift stellen van deze gespreksstof. Jongens en meisjes, het beloven erg leerzame avonden te worden. Na de inleiding worden er vragen ter dis cussie voorgelegd. Het is dus geen kwestie van de hele avond luisteren. Ook je eigen mening en opvatting hieromtrent zul je naar voren kun. nen brengen. Houdt de data in het oog en kom allen naar de eerste lesavond vrij dag 14 oktober om half acht bij J. Kusters. ne dag op, de andere dag af. Om zes uur was het al volkomen duister, en in het licht van de kop lampen boorde de landrover zich vakkundig door de duisternis. Soms glijdend en schuifelend door de mod. der, dan weer stampend en bonkend over de vele gaten en stenen. Zelden kwam de snelheidsmeter boven de twintig kilometer per uur. En ge durende de gehele tocht werden we vergezeld van aan de ene kant een steile wand, en aan de andere kant een diepe afgrond. Duizenden krekels en insekten wa ren hoorbaar boven het lawaai van de motor uit. Ook allerlei klein wild sprong voor de wielen. Een keer kroop in het licht van de koplam- In het Bezinnings- en Gesprekscen- trum ’Seppe’ zijn contactdagen ge pland tussen jonge echtparen en ver loofden, van 18 tot 20 november, d.i. van vrijdagavond tot zondagmiddag. Hierbij wordt u heel vriendelijk uit genodigd. Ook is er nog gelegenheid tot in schrijving voor de bijeenkomst van alleenstaande dames, van 31 oktober tot 2 november ’s middags. nen de bebouwde kom. Een voor au tomobilisten welkome bepaling is, dat op plaatsen, waar parkeren is verboden, de trottoirbanden geel zul len worden geschilderd. Op het o- genblik is het vaak een ware puzzel om uit de vele parkeerborden weg wijs te worden. Het nieuwe verkeersreglement is strakker en moderner dan het vo rige. Zo wordt er niet meer plecht statig van rijwielen, maar gewoon van fietsen gesproken. De auto’s op de borden hebben ook een moderner uiterlijk gekregen en lijken niet meer op de historische T- fordjes. Modernisering was ook wel hard nodig als men weet, keersreglement, waar we het tot I januari mee uit... 1935! De voorstanders van links voorrang hebben in dit nieuwe reglement nog geen erkenning gekregen. De alge, mene regel, rechts gaat voor, blijft gehandhaaft. Toch heeft minister Suurhof (verkeer), die het regle ment heeft ondertekend in het staatsblad, twee regels ingevoerd, die de doorstroming op het kruis punt moeten bevorderen. Inhalen op kruispunten is in het Wie nieuwe reglement verboden. Inha len is volgens de minister een van In het vorige reglement stond dat de gevaarlijkste handelingen, die de weggebruiker kan uitvoeren (een Couponboekje C a ƒ30.-- van 1 september 1966 tot en I Voor die tijd was ze al negen jaar als Kapi aan de gidsengroep verbon- geldig den. met Al zijn het voor haar gezellige jaren 31 juli 1967) met coupons ter w. geweest, toch was het werk niet al- van 36..- tijd gemakkelijk, omdat huisvesting en financiën voor de nodige proble- U heeft dus een belangrijk financi- men zorgden. eel voordeel. Verder heeft u met ’n jn deze elf jaar hebben heel wat Aj. couponboekje het voordeel, dat u, voordat de vrije verkoop begint al leiding genoten. Als kleine tegen. plaatsen kunt bespreken. U bent dus altijd verzekerd van een plaats, Sen van nu haar zaterdagmiddag ook als de door u uitgezóchte op- danken namens alle oud-gindsen. voering uitverkocht mocht geraken Folders over hoe het couponsysteem precies werkt kunt u bekomen bij Alphen onze contactman in uw omgeving. (A. Jansen, de la Sallestraat 9 te E. H- B. O. Baarle-Nassau en P. van Eyck te i verder gaarne alle j vond van de E.H.B.O. afd. Alphen Couponboekje A a ƒ16,-- (geldig van 1 september tot en met 31 december 1966) met coupons ter waarde van ƒ.20,.- Couponboekje B a 16,— (geldig van 1 januari tot en met 31 juli 1967) met coupons ter waarde van 20,— lij het inhalen is men verplicht p richtingaanwijzer te gebruiken de witte lijnen op het wegdek krijgen rechtsgeldigheid rechts afslaand verkeer moet aan voetgangers voorrang geven, als er geen zebrapad is men mag niet dichter dan 5 me ier bij een straathoek parkeren Iwas eerst 10 meter) trams moeten voorrang geven lan verkeer op een voorrangsweg lp alle voorrangswegen buiten Be bebouwde kom geldt een par. leerverbod techts inhalen is toegestaan wan ker men in file rijdt Koppen bij bushaltes is toege- Itaan voor in. en uitladen Bromfietsen mogen niet Baast elkaar rijden llordig parkeren (buiten de witte |ijnen) kan worden bekeurd. Ook Bet achterlaten van het contact- ■leuteltje is strafbaar Invaliden hebben altijd voorrang Brandweer-, politie- en ambulan- lewagens hebben alleen voorrang Bis ze zowel zwaailicht als sirene Eebruiken derde van de ongelukken gebeurt bij dergelijke pogingen). Het verbod wordt nu ingevoerd om de situa ties niet nog gevaarlijker te ma ken. Op kruispunten mag, bij het verle nen van voorrang aan rechts, niet meer tot op de helft van het kruis punt worden ’’opgereden”. De krui- singsvlakken moeten geheel worden vrijgelaten. Vormt zich een file, dan mag deze het verkeer dat van links komt niet blokkeren. Bij kruispunten geldt ook dat men een sorteervlak niet mag verlaten. Tot nu toe stond daar geen enkele sanctie op. Voortaan is het gevaarlijke baantje wisselen dus van de baan. De bepalingen over het voeren van licht zijn duidelijker geworden. Binnen de bebouwde kom kan men kiezen tussen dim. en stadslichten. Wie mistlampen aan heeft, mag niet tegelijkertijd zijn groot licht gebrui- ken. vlak achter een voorganger rijdt, mag geen groot licht voeren. Avonds bereikten we vermoeid Bamenda. Echter een goed degelijk Hollands maal gaf ons al gauw on. ze krachten terug, en rond een knet terend openhaardvuur vierden wij het verblijdend weerzien met onze vrouwelijke collega’s, nog steeds in ons geheugen door de driemaande lijkse opleiding in Amsterdam, nu anderhalf jaar geleden. Twee volle dagen genoot ik met m’n vriend Geert van het prachtige kli maat, dat het leven in de bergen en heuvels zo aangenaam kan maken. De vrijwilligsters bezitten een aan tal volbloed Fulani-paarden en zo kunt u zich voorstellen, hoe we en. kele fantastische tochten maakten, hoog gezeten op de paarderuggen nu eens rijdend over bergpaadjes met een eindeloos uitzicht, dan weer door sparrenbossen, de prikkelende geur gulzig opsnuivend. Dit alles is onbekend in het vochtige Oost Ni geria. Helaas, twee dagen zijn zo om, en zo bracht ons zaterdagmiddag vijf uur het afscheid. Met enkele afspra ken over een eventuele gezamenlij ke toekomstige vakantie te paard werd de Landrover gestart en be gonnen we aan de 95 mijl lange tocht, die ons in zes uur terug naar 1 Mamfe zou brengen. Het oude liedje: de weg was slecht. Bar slecht zelfs, en nota bene be- streep erdoor wil gon het nog te regenen ook. Verder Een, dat men niet mag omdraai- is de weS Bamenda-Mamfe zo smal Een blauw bord met drie witte dat er eenrichtingsverkeer is, de e- ?en van de linkerbenedenhoek de rechterbovenhoek geeft het e van de bebouwde kom aan. >«t kader van de pogingen, om verkeer vlotter te laten verlopen >k de bepaling opgenomen dat niet onnodig langzaam op de snelweg mag rijden. Voertuigen Met boven de veertig kilometer kunnen of mogen rijden, heb geen toegang meer tot de auto- en (was 20 kilometer per uur). I echte minimumsnelheid voor de peg wordt er met het nieuwe ewent nog niet ingevoerd maar is wel verboden om, zoals het lement zegt, het verkeer te strem door onnodig langzaam te rij- I Dit geldt ook voor wegen bin- A.s. maandag 10 oktober oefena-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1966 | | pagina 1