verkeersregels
et ingang van 1967
BRIEF UIT AFRIKA
eei
nieuwe
Sociaal-
Nieuws uit Seppe
De couponboekjes
Stadsschouwburg
Tilburg
godsdienstige
cursus te Ulicoten
40 jaar bij Baeten,s
Schoenfabriek N.V.
Postzegelruilbeurs
in Baarle-Nassau
Debatingclub
’Elk Zijn Mening’
:e!l
baarle-hertog, chaam
de gemeenten alphen
en
:uws- en
Is
ks
'EN
8
burg
riel, baarle-nassau,
advertentieblad voor
a M6,
inpassing aan
Europese regels
BEKENDMAKING
Alphen en Riel
Moederdag-viering
R.K. Boerïnnenbond
Baarle-Nassau
BS1 Alphen
nam afscheid van
Frans Verhoeven
Kabouters en gidsen
Alphen
nemen afscheid van
groepsleidster
)t u
Baarle-Nassau
Oudj
289 J
uuc
ns weekBlaö
gil
VRIJDAG 7 OKTOBER
iliggl
NUMMER 40
61e jaargang
Nederlandse weggebruiker
CURSUS WELSPREKENDHEID
dat het ver
doen, dateert
moeten
bril
DOOR BEN VAN GOOL
(vervolg)
’s
meer
N
1ULK
verschillende coupon.
der
phense meisjes van haar gezellige
prestatie zullen de kabouters en gid-
Alphen N.Br. 29 september 1966
’’SEPPE” Bosschenhoofd, N.Br.
Tel. 01652 2461
chel
ibel
z.g.ai
Deden
iten
eer i
leste
Jomei
Ulia
ucht l
uytela
e.Nass
einminl
iappels
ook
beste
sens.
herer
dan
Frankering bij abonnement
Kantoor Baarle-Nassau
Ge zondag een Heer-lijke dag.
Zo langzamerhand begint de zondag
voor een heleboel mensen en vooral
voor de jongeren een andere inhoud
en een andere waarde te krijgen.
Het is beslist de moeite waard, om
hier eens samen óver te praten, en
dan vooral over de godsdienstige be
leving van de zondag.
We hebben reeds verschillende op
gaven binnen. Zij, die zich alsnog
willen opgeven, hebben daarvoor de
kans tot 22 oktober.
De cursus begint op 8 november.
Opgaven graag op een van volgen
de adressen: A. van Tilburg, Oor-
deelsestraat 26 Tel.249
Fr. Tuytelaars, Gorpeind 4 tel. 284
Ook al woont u niet in Baarle-Nas
sau, geef u gerust op als u uw plan,
kenkoorts e.d. wilt overwinnen.
Er zijn drie
boekjes:
copy en advertenties uiterlyk woens
dagmorgen in ons bezit s.v.p.
uitgave van drukkerij de jong
baarle-nassau
Dinsdag 4 oktober j.l. was het veer,
tig jaar geleden dat de heer H.
Geerts bij Baeten’s schoenfabriek
N.V. in dienst trad. Reden voor de
directie om de waardering voor het
werk van de jubilaris eens duidelijk
te onderstrepen.
Als blijvend aandenken overhandig
de de directie hem een gouden arm
bandhorloge.
Burgemeester Mr. D. Osse van Al
phen speldde de jubilaris de versier
selen op, behorende bij de eremedail
le in brons van de orde van Oranje-
Nassau. Mevrouw Geerts kreeg bloe
men aangeboden.
Als bijzonderheid kan nog worden
vermeld, dat het die dag juist veer
tig jaar geleden was, dat met de
produktie van schoenen in Alphen
werd begonnen.
in café ’’Schuttershof”, aanvang 8
uur.
•le-Hei
idags
.00 uu
er- trol
bij:
CN
Burgemeester en wethouders voor-
noemd.
Op zaterdag 8 oktober vieren de ka
bouters, gidsen en leidsters het af
scheid van hun groepsleidster, mej.
R. de Jong.
Zij was twee jaar groepsleidster.
iste I
Goet
1
tspriji
(en W
serie!
markt
lang
kt:
(AAS
IGER
jroen
ginele
in bij
18,
s 17
e sta
Br«
iu.
India
oe,
"peekl
laten
kleur
■en. C
le kei
blau
glazei
ritjes
iloemj
in oi
ize.
Zoals op de vergadering is medege
deeld, wordt bovengenoemde cursus
verdeeld in drie lesavonden gegeven
en wel op de vrijdagen 14, 21 en 28
oktober.
De cursus zal worden geleid door
pater Kersten.
De onderwerpen van gesprek zullen
zijn:
De afgelopen keren heeft u iets kun
nen lezen over de verschillende soor
ten abonnementen die er bij de Til-
burgse stadsschouwburg te verkrij
gen zijn. Er bestaat echter ook nog
een heel ander systeem n.l. dat van
de couponboekjes. Dit systeem is
zeer aantrekkelijk voor diegenen die
regelmatig de schouwburg willen
bezoeken, maar niet gebonden wil
len zijn aan bepaalde voorstellingen.
Couponhouders kunnen een keuze
maken uit ruim 200 voorstellingen.
Couponboekjes zijn niet persoonlijk
Men heeft hierdoor het voordeel dat
men één boekje kan delen met meer
mensen. (Per voorstelling kan men
er echter maar twee plaatsen mee
betalen)
De eerste avond van het seizoen is
inmiddels al weer achter de rug.
Deze avond stond onder leiding van
de heer van Tilburg, ambtenaar van
Je Rijksdienst voor de arbeidsvoor,
ziening.
Hij sprak over het onderwerp: Be
roep Opleiding - Bedrijf.
Hij vertelde op onderhoudende wij
ze over beroepskeuze, werk in de
bedrijven en de omscholing op late
re leeftijd. In de aansluitende dis
cussie kwamen de volgende proble
men aan de orde:
Heeft U een bepaalde mening fi
ver de begeleiding bij de latere om.
scholing 1
-Vindt U, dat de begeleiding van
de van beroep veranderde agrariërs
juist geschiedt?
Welke problemen zou dit met zich
mee brengen?
Op vrijdag 30 september j.l. werd in
de cantine van het B.S. 1 te Alphen
op luisterrijke wijze afscheid geno
men van de heer Frans Verhoeven.
Frans, zoals iedereen hem op het
BS1 kent, werd met ingang van 1
oktober 1966 gepensioneerd.
Dat dit pensioen welverdiend is,
bleek uit de vele woorden van dank
van Commandant en collega’s, alsme
de de talrijke cadeau’s die hem aan
geboden werden.
Tijdens de afscheidsreceptie passeer
den de hoogtepunten uit zijn ruim 12
jaar trouwe en eerlijke dienst op het
BS1 nogmaals de revue op de wijze
van ’’Frans, dit is uw leven”.
Tot Frans’ grootste verrassing wer
den respectievelijk zijn oud comman.
dant kapitein b.d. D. Meinders en de
Tit. C. Ruitenbeek zijn voormalige
directe chef voor het podium geleid.
Ook de gewezen dienstplichtige sol
daat G. Dijkema, die inmiddels een
grote carrière heeft gemaakt, vond
tijd om acte de presence te geven.
Na het officiële gedeelte werd met
de talrijke aanwezigen het samen
zijn feestelijk voortgezet.
De postzegelruilbeurs in Baarle-Nas-
sau.Hertog wordt dit jaar voortge
zet door de postzegelclub ’De Post
duif’ van het internaat de la Salie.
De eerstkomende beurs zal op za
terdag 8 oktober plaatsvinden in de
aula van het broederhuis, Pastoor
de Katerstraat 7, tussen 1 en 6 uur.
Tot nu toe was er een grote belang-
steling voor dit maandelijks gebeu
ren. Zelfs verzamelaars uit Tilburg,
Breda en Turnhout troffen hier el
kaar, en zowel beginners als gevor
derden gingen voldaan huiswaarts.
De beurs is voor iedere verzamelaar
gratis toegankelijk, m.a.w. men be
hoeft geen lid te zijn van een ver
eniging.
Op 12 november en op 10 december
zijn de andere ruilbeurzen van 1966
vastgesteld.
het reglement is ook een aan-
nieuwe verkeersborden opgeno-
P. Zo komen er borden met de
kuise cijfers I en II om aan te
en aan welke zijde van de straat
h op even en oneven dagen mag
peren.
fw is ook het bord met de aan-
fing, dat vrachtwagens en auto-
fen motorvoertuigen op meer dan
|e wielen niet mogen inhalen.
f Pijl in de vorm van een omge-
fde U met een
Baarie-JN assau en jr. van n.yc«, lc i
Alphen.) die u t-—-’— 01,0
mogelijke inlichtingen over de stads I
schouwburg zal geven.
pen een twee meter lange dikke
groene slang tergend langzaam de
berm in. Brrrü
Zonder verdere belemmeringen be
reikten we Mamfe.
En de dag erop, zondag, vertrokken
we weer naar huis, naar Nigeria.
Tot de grens begeleid met een land
rover, ter assistentie in de vele mod
derbaden, waartoe een Peugeot 404
meestal niet bij machte is, ze te ne.
men.
Eenmaal de grens over in Nigeria,
bestonden er geen moeilijkheden
meer, want de regering vindt een
goed wegenstelsel zeer belangrijk en
doet er dan ook alles voor. Per slot
van rekening kan Nigeria zich zo
iets, in tegenstelling tot Kameroen,
permitteren. Geld zat
1
Maar, om aan dit verhaal een einde
te maken; ’s nachts precies om half
twaalf draaiden we de poort van de
compound van Owerri binnen, en
was mijn ene week vakantie afge
lopen.
zal
ingang van januari 1967 reke-
i moeten houden met een aan-
nieuwe verkeersregels. Dan zal
lelijk het nieuwe „verkeersregle-
it” van prof. mr. D. Belinfante
werking treden. Het werkstuk is
resultaat van acht jaren hard
neren en veel confereren,
opzet van professor Belinfante
s niet alleen nieuwe verkeersre-
b maken, die het verkeer veiliger
Kien maken, maar ook om in
1 West- Europa een wetgeving
pijgen, die, wat het verkeer be
ft, overal hetzelfde is.
bral dit tot stand brengen
Europese wegcode heeft
omschreven als .onbehoorlijk’, nu is
het strafbaar.
Burgemeester en Wethouders
gemeente Alphen en Riel brengen
hiermede ter openbare kennis, dat
door de Hoofdingenieur-directeur
van de Provinciale Waterstaat na
mens Gedeputeerde Staten van
Noord-Brabant bij besluit van 26
september 1966, nr. 3143 S, het ge
deelte van de provinciale weg Gilze-
Bavel, tussen km. 4.970 en km. 5.020
gesloten is verklaard voor het ver
keer met alle voertuigen, rij- en
trekdieren en vee, in beide richtingen
in het tijdvak van 28 september tot
12 oktober 1966 of zoveel langer als
nodig, of zoveel korter als mogelijk
zal blijken.
Het doorgaand verkeer zal moeten
omrijden over de Lijndonkseweg, on
der de gemeente Nieuw-Ginneken en
over de Raakeindsekerkweg onder
de gemeente Gilze c.a.
Op a.s. dinsdag 11 oktober houde
wij onze moederdagviering. Wij be
ginnen om half acht met het ro.
zenhoedje achter in de kerk.
Hierna is er een feestvergadering in
het patronaat.
Agenda: opening; koffietafel; notu
len; lied, ’’moederpsalm”; toespraak
van de geestelijke adviseur; mede
delingen; betaling contributie; ont
spanning; rondvraag; sluiting.
Het bestuur.
P.S. nieuwe leden zijn van harte
welkom.
van
veel
gekost. Het ziet er nu echter al
r uit, dat professor Belinfantes
Batief zal slagen.
fiere landen zullen er voor zorgen
k eigen regels aan te passen aan
nieuwe Europese schema.
11 nieuws kon het nieuwe regle-
Lt overigens niet brengen. In de
p jaren dat professor Belinfante
l het werk is geweest, is er re-
inatig iets uitgelekt, van wat er
Ld te gebeuren. Voor wie het al-
laal niet zo heeft gevolgd, hier
L even de belangrijkste verande
ren:
Hebben alle beroepen dezelfde
maatschappelijke waarde (n)
Zaterdag a.s. is de volgende bijeen
komst. De eerwaarde frater Amato
zal dan spreken en met ons discus
siëren over het onderwerp: kunst
zien, kunst begrijpen, kunst waar
deren.
Iedereen is van harte welkom.
Laat eens een blijk van waardering
zien voor ons doen en laten en loop
eens een keertje binnen. De plaats
van handeling is Jeugdhuis, Baarle-
Nassau; aanvang 7.30 uur.
- Vriendschap en verkering.
Gesprekken met jongeren hebben de
inspiratie en de stof aangedragen
voor het op schrift stellen van deze
gespreksstof.
Jongens en meisjes, het beloven erg
leerzame avonden te worden. Na de
inleiding worden er vragen ter dis
cussie voorgelegd. Het is dus geen
kwestie van de hele avond luisteren.
Ook je eigen mening en opvatting
hieromtrent zul je naar voren kun.
nen brengen.
Houdt de data in het oog en kom
allen naar de eerste lesavond vrij
dag 14 oktober om half acht bij J.
Kusters.
ne dag op, de andere dag af.
Om zes uur was het al volkomen
duister, en in het licht van de kop
lampen boorde de landrover zich
vakkundig door de duisternis. Soms
glijdend en schuifelend door de mod.
der, dan weer stampend en bonkend
over de vele gaten en stenen. Zelden
kwam de snelheidsmeter boven de
twintig kilometer per uur. En ge
durende de gehele tocht werden we
vergezeld van aan de ene kant een
steile wand, en aan de andere kant
een diepe afgrond.
Duizenden krekels en insekten wa
ren hoorbaar boven het lawaai van
de motor uit. Ook allerlei klein wild
sprong voor de wielen. Een keer
kroop in het licht van de koplam-
In het Bezinnings- en Gesprekscen-
trum ’Seppe’ zijn contactdagen ge
pland tussen jonge echtparen en ver
loofden, van 18 tot 20 november, d.i.
van vrijdagavond tot zondagmiddag.
Hierbij wordt u heel vriendelijk uit
genodigd.
Ook is er nog gelegenheid tot in
schrijving voor de bijeenkomst van
alleenstaande dames, van 31 oktober
tot 2 november ’s middags.
nen de bebouwde kom. Een voor au
tomobilisten welkome bepaling is,
dat op plaatsen, waar parkeren is
verboden, de trottoirbanden geel zul
len worden geschilderd. Op het o-
genblik is het vaak een ware puzzel
om uit de vele parkeerborden weg
wijs te worden.
Het nieuwe verkeersreglement is
strakker en moderner dan het vo
rige. Zo wordt er niet meer plecht
statig van rijwielen, maar gewoon
van fietsen gesproken.
De auto’s op de borden hebben ook
een moderner uiterlijk gekregen en
lijken niet meer op de historische T-
fordjes.
Modernisering was ook wel hard
nodig als men weet,
keersreglement, waar we het tot I
januari mee
uit... 1935!
De voorstanders van links voorrang
hebben in dit nieuwe reglement nog
geen erkenning gekregen. De alge,
mene regel, rechts gaat voor, blijft
gehandhaaft. Toch heeft minister
Suurhof (verkeer), die het regle
ment heeft ondertekend in het
staatsblad, twee regels ingevoerd,
die de doorstroming op het kruis
punt moeten bevorderen.
Inhalen op kruispunten is in het Wie
nieuwe reglement verboden. Inha
len is volgens de minister een van In het vorige reglement stond dat
de gevaarlijkste handelingen, die de
weggebruiker kan uitvoeren (een
Couponboekje C a ƒ30.--
van 1 september 1966 tot en
I Voor die tijd was ze al negen jaar
als Kapi aan de gidsengroep verbon-
geldig den.
met Al zijn het voor haar gezellige jaren
31 juli 1967) met coupons ter w. geweest, toch was het werk niet al-
van 36..- tijd gemakkelijk, omdat huisvesting
en financiën voor de nodige proble-
U heeft dus een belangrijk financi- men zorgden.
eel voordeel. Verder heeft u met ’n jn deze elf jaar hebben heel wat Aj.
couponboekje het voordeel, dat u,
voordat de vrije verkoop begint al leiding genoten. Als kleine tegen.
plaatsen kunt bespreken. U bent
dus altijd verzekerd van een plaats, Sen van nu haar zaterdagmiddag
ook als de door u uitgezóchte op- danken namens alle oud-gindsen.
voering uitverkocht mocht geraken
Folders over hoe het couponsysteem
precies werkt kunt u bekomen bij Alphen
onze contactman in uw omgeving.
(A. Jansen, de la Sallestraat 9 te E. H- B. O.
Baarle-Nassau en P. van Eyck te i
verder gaarne alle j vond van de E.H.B.O. afd. Alphen
Couponboekje A a ƒ16,-- (geldig
van 1 september tot en met 31
december 1966) met coupons ter
waarde van ƒ.20,.-
Couponboekje B a 16,— (geldig
van 1 januari tot en met 31 juli
1967) met coupons ter waarde
van 20,—
lij het inhalen is men verplicht
p richtingaanwijzer te gebruiken
de witte lijnen op het wegdek
krijgen rechtsgeldigheid
rechts afslaand verkeer moet aan
voetgangers voorrang geven, als
er geen zebrapad is
men mag niet dichter dan 5 me
ier bij een straathoek parkeren
Iwas eerst 10 meter)
trams moeten voorrang geven
lan verkeer op een voorrangsweg
lp alle voorrangswegen buiten
Be bebouwde kom geldt een par.
leerverbod
techts inhalen is toegestaan wan
ker men in file rijdt
Koppen bij bushaltes is toege-
Itaan voor in. en uitladen
Bromfietsen mogen niet
Baast elkaar rijden
llordig parkeren (buiten de witte
|ijnen) kan worden bekeurd. Ook
Bet achterlaten van het contact-
■leuteltje is strafbaar
Invaliden hebben altijd voorrang
Brandweer-, politie- en ambulan-
lewagens hebben alleen voorrang
Bis ze zowel zwaailicht als sirene
Eebruiken
derde van de ongelukken gebeurt
bij dergelijke pogingen). Het verbod
wordt nu ingevoerd om de situa
ties niet nog gevaarlijker te ma
ken.
Op kruispunten mag, bij het verle
nen van voorrang aan rechts, niet
meer tot op de helft van het kruis
punt worden ’’opgereden”. De krui-
singsvlakken moeten geheel worden
vrijgelaten.
Vormt zich een file, dan mag deze
het verkeer dat van links komt niet
blokkeren. Bij kruispunten geldt ook
dat men een sorteervlak niet mag
verlaten. Tot nu toe stond daar geen
enkele sanctie op. Voortaan is het
gevaarlijke baantje wisselen dus
van de baan.
De bepalingen over het voeren van
licht zijn duidelijker geworden.
Binnen de bebouwde kom kan men
kiezen tussen dim. en stadslichten.
Wie mistlampen aan heeft, mag niet
tegelijkertijd zijn groot licht gebrui-
ken.
vlak achter een voorganger
rijdt, mag geen groot licht voeren.
Avonds bereikten we vermoeid
Bamenda. Echter een goed degelijk
Hollands maal gaf ons al gauw on.
ze krachten terug, en rond een knet
terend openhaardvuur vierden wij
het verblijdend weerzien met onze
vrouwelijke collega’s, nog steeds in
ons geheugen door de driemaande
lijkse opleiding in Amsterdam, nu
anderhalf jaar geleden.
Twee volle dagen genoot ik met m’n
vriend Geert van het prachtige kli
maat, dat het leven in de bergen en
heuvels zo aangenaam kan maken.
De vrijwilligsters bezitten een aan
tal volbloed Fulani-paarden en zo
kunt u zich voorstellen, hoe we en.
kele fantastische tochten maakten,
hoog gezeten op de paarderuggen nu
eens rijdend over bergpaadjes met
een eindeloos uitzicht, dan weer
door sparrenbossen, de prikkelende
geur gulzig opsnuivend. Dit alles is
onbekend in het vochtige Oost Ni
geria.
Helaas, twee dagen zijn zo om, en
zo bracht ons zaterdagmiddag vijf
uur het afscheid. Met enkele afspra
ken over een eventuele gezamenlij
ke toekomstige vakantie te paard
werd de Landrover gestart en be
gonnen we aan de 95 mijl lange
tocht, die ons in zes uur terug naar
1 Mamfe zou brengen.
Het oude liedje: de weg was slecht.
Bar slecht zelfs, en nota bene be-
streep erdoor wil gon het nog te regenen ook. Verder
Een, dat men niet mag omdraai- is de weS Bamenda-Mamfe zo smal
Een blauw bord met drie witte dat er eenrichtingsverkeer is, de e-
?en van de linkerbenedenhoek
de rechterbovenhoek geeft het
e van de bebouwde kom aan.
>«t kader van de pogingen, om
verkeer vlotter te laten verlopen
>k de bepaling opgenomen dat
niet onnodig langzaam op de
snelweg mag rijden. Voertuigen
Met boven de veertig kilometer
kunnen of mogen rijden, heb
geen toegang meer tot de auto-
en (was 20 kilometer per uur).
I echte minimumsnelheid voor de
peg wordt er met het nieuwe
ewent nog niet ingevoerd maar
is wel verboden om, zoals het
lement zegt, het verkeer te strem
door onnodig langzaam te rij-
I Dit geldt ook voor wegen bin-
A.s. maandag 10 oktober oefena-