oude historie KERKBERICHTEN Alphens herleeft f baarle-hertog, chaam de gemeenten alphen advertentieblad ieuws- en voor en naderen snel riel, baarle-nassau, Gildefeesten kx Baarle-Nassau 7 I 1 Daverend sukses van de Baarlese ponyclub Diamanten bruiloft aan de Grens Em. Pastoor W. Binck 84 jaar TS CHAAM ckx dng nummer 32 61e jaargang tar'1 ha. g- I ha. ha prijs, 5e t en drie en 6 issau :r ot titin- voetbalwedstrijd NDE [J sierlijk verzorgt drie dagen lang de muziek aan de Grens Het zeer bekende dames-orkest THE SELENES 1TIE L I SENS larie. rkens- jeden- WIE ZWAAIT NU HET VENDEL? WAT IS DE BETEKENIS VAN HET VENDELZWAAIEN Uitgave van Drukkerij de Jong Baarle-Nassau ^le de jen- igen raak igen tele- ;reid n de Jroe- iolen Jw 101- U in lertog is ge- uur. enkele weken scheiden de gildedag op 11 septem- als de vendeliers van de Frankering bij abonnement Kantoor Baarle-Nassau Bestuur van het NKV afdeling Baarle-Nassau. jpen 18.90 □1”. ulo- fUS- op tel- uur -HEN PAROCHIE H. ANTONIUS ABT issau. >m- nt, lelria. aar. •ne- jlen den Gfl- oon ten A. tar- ilen het tages ids de der tiden het i. van lota- tot een eer rekenen, namens ’t gil de en al zijn gildebroeders zijn ven del te mogen zwaaien voor God Ko ningin en Vaderland, omdat het zo’n symbolieke schat en schoonheid be vat. Niets is er in het gilde wezen of het heeft zijn betekenis. Het zou ons te ver voeren, hierover uit te wijden. De echte gildebroeder is het vol doende bekend, doch dit artikel is geschreven ter aanmoediging en op wekking, het prachtige ’’ambt” van vendelier aan te bevelen. it en i t jaar. hoe wordt het vaandel gezwaaid Een zwaaivendel van 1,80 x 1,80 m en ca. 4500 gram wegende, zwaait men naar richtlijnen, welke monde ling op een traditionele wijze zijn overgeleverd via deze historische Een vaste regel voor 1500 is niet be kend, doch dat een en ander aan strenge voorschriften moest voldoen staat vast. He jonkers, pages en knapen van de strenge wijze opgevoed waartoe ook behoorde het goed omgaan met de lgen, lans en piek, en het zwaaien van het vaandel. Vanuit Padua is ons een werk be- Programma voor de diamanten bruiloft te Baarle-Nassau-Grens: Woensdag 1.1. vierde em. pas toor W. Binck zijn 84ste ver jaardag. De pastoor, die tot volle te vredenheid zijn levensavond slijt in zijn woning op de Baar leseweg, geniet nog een goe ie gezondheid Van vele Alphenaren mocht hij op deze dag gelukwensen in ontvangst nemen. Gaarne voegen wij onze beste wensen hieraan toe. Dat God hem nog vele mooie jaren schenkt is de wens van ons allen. ZONDAG 14 aug.: 6 uur voor de parochianen half 8 Johanna van Gestel-Michielsen 9 uur Johan nes van den Broek half 11 jgt. P. Deibel (F). MAANDAG 15 aug.: 6 uur voor de parochianen half 8 jgt. Maria Verboven (F) 9 uur Christiaan Tielemans half 11 jgt. Johanna Baeten en Cornells Ansems. DINSDAG 16 aug.: half 8 Hendri- kus Cornelisen, weduwnaar van An na Maria v. Dun, namens de buurt vereniging half 8 ’s avonds Mar- tinus Vermbeulen, echtgenoot van Cornelia Roovers. WOENSDAG 17 aug. half 8 Gerar dus v. d. Westerlaken half 8 des avonds Jacobus Govers, echtgenoot van Elisabeth Vermeulen. Door de overlevering is het vendel- zwaaien ons bewaard gebleven en in heel veel gilden is het van vader op zoon overgegaan. Ook zijn veel gildebroeder zich gaan toeleggen op dit schone ’’spel” en hebben het uitgedragen tot wat het nu gewor den is: een georganiseerd geheel toegepast in federatief verband van de Noord Brabantse schuttersgilden Vele mooie traditionele gebruiken kent het gildewezen, waarvan het vendelzwaaien een der schoonste is. De rechtgeaarde gildebroeder zwaait met overtuiging zijn kleu ren; het is geen holle frazen, het is buitengewoon zinvol en schoon; hij moet zijn taak zien als een ’’ambt” waarin hij zeer bedreven moet zijn om het goed te kunnen uitvoeren. Vermeld zij nog, dat het vendelen niet buiten het gilde zal worden toegepast. Om de bovenvermelde redenen. De vendelier zal het zich 18 AUGUSTUS: 10.00 uur H. Mis in de kapel aan de Grens. 3 uur Aanbieding cadeau en kin- derhulde. Hierna kinderspelen. 7.30 uur: Een serenade van de har monie. Na afloop bal in de danstent. 19 AUGUSTUS: 20 uur feest voor de Grensbewoners in de tent. 20 AUGUSTUS: 18 uur: Aanvang voor de mannen boven de 35 jaar. De winnaars ontvangen ’n bak bier. Na afloop bal in de danstent. Opstelling elftallen voor de voetbal wedstrijd op zaterdag 20 augustus 1966 (4-2-4-opstelling) Cor Denis - Jef Jansen, Piet Dog- ge, Cees van den Brand, Cor v. Gooi Leon Dogge, B. v. Hilst Jaon van Steen, C. Huige, G. Bolhaar, De opstelling van het andere elftal N. Tuip Jo Frijters, A. Verhagen, Nes v. Gooi, M. Bos Harrie Ver- heijen, Leon Verhoeven H. Bern- hard, K. IJzermans, Wim Frijters, Harrie Koks. Reserven, verkleed op het terrein: Jan Goossens, Jan Schoenmakers en Ad v. d. Boogaard. Scheidsrechter: Alfons van Gooi. Grensrechters: Fons Frijters en Jef van Gooi. Nog maar Lus van per a.s. deelnemende gilden al vendelend door bnze plaats zullen trekken. bm u een beter inzicht beteffende bet vendelen te geven, leek het ons dienstig in ”Ons Weekblad” een ar tikel over te nemen uit de Gilde- Lrom, 8e jaargang no. 24 162, dat luidt als volgt: HET AMBT VAN DE VENDELIER [’Zwaai uw vendel voor God, Konin gin en vaderland” zo klinkt het com mando bij een huldiging of eerbetui ging voor autoriteiten. hVanneer de vendelgroet gebracht [wordt voor de koning van het gilde; lof wanneer autoriteiten staan aan_ [getreden naast de Gildekoning, [zwaait de vendelier namens zijn gil lie en namens alle schutte-broeders [onder bescherming van zijn patroon heilige het vendel, dat de symbolen |of kleuren van het gilde draagt, [sommige gilden kunnen zich de [weelde veroorloven meerdere vende- |liers hun kleuren te doen uitzwaaien |over het Brabantse land, doch oor spronkelijk had men naast de vaan- |drig, die ’t oude gildevaandel droeg, Ide standaardrijder, die de gildestan- Idaard, waarop het wapen van de |chistter en de patroonheilige staat, |en deze te paard reed, één vendelier, ofzoals hij in oude gildekaarten ge- |noemd wordt, de alferez. pen of meer vendeliers tesamen |zwaaien op de sonore klank van de laloude gildetrom, hetzij in de gilde- loptochten, als het ’’guide” ter kerke Igaat of bij het koningsschieten, bij (demonstraties, eerbetuigingen en op (wedstrijden. in de gepast. Analoog deden het de stadsschutte rijen en kerkelijke broederschappen met het gevolg dat het voor ons is bewaard gebleven. Van boven naar beneden zwaait het vendel in logische volgorde op rit mische wijze. De figuren worden links en rechts uitgevoerd, telkens tweemaal achtereen, en wel zo dat het vendeldoek het lichaam en de grond niet raakt, want het vendel is rein en mag dus niet bezoedeld worden. De reinheid ligt in de wijding van ’t vaandel, dat gemaakt is naar het model of de kleuren van het oude gilde-vaandel. Ook mag de vende lier zijn stok niet laten vallen: dit zou een grove fout zijn. Zo gaat het vendel na een presen tatie over het hoofd, rond de hals, achter de rug door en rond de borst om later af te dalen rond heupen, knieën en enkels. Na verscheidene oefeningen, waar bij over het vaandel wordt gestapt, legt de vendelier het op de voet om zijn oefening te besluiten. Is de vendelier in zijn ’’ambt” meer bedreven, dan maakt hij diverse oe feningen knielend, zittend of lig gend. Beide manieren noemt men respec tievelijk ’’klassiek” en ’’acrobatiek” Na de laatste figuur volgt weer ’n presentatie. Het zou echter te ver voeren elke figuur te beschrijven. ons WAAR ZWAAIT MEN HET VAANDEL? Zoals in de aanhef reeds is gezegd, wordt het vaandel gezwaaid in de gilden, die gebaseerd zijn op oude stichtingen. Reeds vroeg in de geschiedenis kent men het gebruik van de vaandels, en als Constatijn de Grote, naar het voorbeel van de ’’Labarum” het vaandel laat invoeren in zijn leger en legeronderdelen, komt hier een constant gebruik voor onderschei ding, aanduiding en aanmoediging. De toepassing van het vaandel in de Romeinse legeronderdelen of ’’le gioenen”, en later door de condotieri, werd laagzaam verbreid en veredeld. De steden waren onderverdeeld in wijken, die hun eigen verdediging hadden in de vorm van kleine le gers, als schuttersgilden. Zij vormden de eerste schuttersgroe- pen, welke onder patronage werden gesteld van een of andere heilige. |ln de kruistocht-periode is dit sy- |steem over heel Europa verbreid tot- toegepast in de kerkelijke gilden en broederschappen, want zij waren het die de bevolking en de kerk en haar bedienaren beschermden met de bes ten uit de gemeenschap. Deze organisaties werden in de Bourgondische en Habsburgsche tijd geprivileerd, doch zij behielden het oorspronkelijke karakter. De bevoorrechting vindt men terug in wapens of symbolen van de stich ter of schenkers op ’t gildevaandel en-of standaad, en ook op het gilde- zilver. Zo werd ook de taak van de vaan- cornet) overgeleverd en tot op onze huidige gilden, zodat het on juist is, dat elders, of buiten deze, dit symbool wordt gebruikt. I Het bestuur van het I St Willibrordus-gilde te Alphen genieten en dan weer samen met de hele ponyclub werken aan... mis schien nóg een kampioenschap voor een achttal. Toon en Annemieke, gefeliciteerd en ik durf gerust zeggen, namens ge heel Baarle, onze steun, en nu zeker, wat hard nodig is, van velen, want een kampioen is geen enkelinge trots, maar van een hele gemeen schap Hierna nog de uitslagen van de an dere adspirant-kampioenen: Eerste achttal: zesde prijs op 13 deelnemers. Tweede achttal: vijfde prijs op 11 deelnemers. Annemieke van Puyenbroek, twee de prijs individuele dressuur, cat. A, tot 11 jaar. Marie-Louise Pelkmans, catogorie A, tot 11 jaar. Hub Janssen 4e prijs categorie A, 11 jaar en ouder. Carlo Jacobs 7e prijs, categorie A, 11 jaar en ouder. R. Janssen, 9e prijs categorie A, 11 jaar en ouder. NKV LOTERIJ AI D. BAARLE-NASSAU Hierdoor delen wij mede dat de trekking van de loterij van het NKV wegens omstandigheden is uit gesteld. De trekking zal plaats vin den” op zondag 28 augustus na de Hoogmis om 11 uur. in het patro naat. het gaat om behendigheid. Het op kunstzinnige manier zwaaien van de kleuren onder de mede-candida- ten bevordert de lenigheid van de persoon en de verscheidenheid van de oefeningen, het perfect afwer ken van de slagen en andere wed strijd elementen, want dit wedstijd- vendelen is bepaald een lust om te zien. Op de gildefeesten wordt gezamen lijk door alle deelnemende vende liers de ’’vendelgroet” gebracht, waarbij elk op zijn wijze het vendel zwaait. Dit machtige schouwspel van kleu rende vlammen en banen is iets groots, dat op de toeschouwers een onvergetelijke indruk maakt. Op het zondag j.l. gehouden Kring- kampioenschap van het district W.- Brabant te Rijsbergen, kwamen on ze Baarlese vertegenwoordigers, de ’’Nassau-ruitertjes” geweldig goed voor de dag Als werkelijk ervaren ruiters stel den zij hun commandant, de heer A. Pelkmans, niet teleur, en behaalden gezamenlijk mooie resultaten. Maar wat in stilte gehoopt werd, maar wat niemand bijna durfde dro men, gebeurde, toen de uitslagen kwamen, een NASSAU RUITER DISTRICTSKAMPIOEN Even was het stil in het Baarlese kamp maar toen ze zich goed reali seerden wat er gebeurd was, werd de hele club bijna gek van vreugde, zonder jaloezie deelden ze samen in ’t grote sukses van hun vereniging. Toen dan eindelijk de kleine kam pioene ANNEMIEKE V. PUYEN BROEK met haar Welsh pony SAF FIER voor haar commandant Ant. Pelkmans stond, was dit voor hen beiden een groot onvergetelijk mo ment. Zichtbaar ontroerd feliciteerde Toon zijn pupil, want ook voor hem was dit een beloning voor de vele uren èn dagen, die geploeterd werden om dit prachtige resultaat te behalen. Ze kunnen beiden nu even uitblazen en van een welverdiende vakantie Wanneer de vendelier zich de zin nebeeldige strijd eigen maakt van de legende van de schutspatroon sint Joris, dan is het een levendige strijd tussen goed en kwaad, tussen geloof en ongeloof, tussen God en de duivel (draak). Elke slag of fi guur heeft z’n eigen betekenis, met ’n zeer religieuze inslag.. Het ven- delgebed is zeer rijk van inhoud. Voelt een vendelier zulks aan, dan heeft hij eerbied en liefde voor zijn spel en zwaait hij zijn kleuren met overtuiging. Hierin ligt de diepere betekenis van het vendelzwaaien, en... ’t is waard zich eens erin te verdiepen. Wij spreken de hoop uit, dat de overname van dit artikel uit de gildetrom u in staat zal stellen, om bij de komende gildedag op 11 sept. meer te kunnen genieten van het prachtige vendelzwaaien dat bij die gelegenheid zal plaats hebben. WAAROM ZWAAIT MEN HET VENDEL? Wij vermeldden het al: om eerbe toon. De vendelier doet ’t uit over tuiging, want het is ook een over levering, welke historisch is ge groeid;. Het is een grote eer, wanneer het vendel voor iemand gezwaaid wordt zo is het gebruikelijk, dat het al leen geschied voor personen in en buiten het gilde, waarbij de koning van het gilde plaats neemt naast de te huldigen persoon, want uiteinde lijk wordt voor de koning ’t vaan del gezwaaid, de hoogste van de confrérie. Bij gelegenheid van een huldiging (b.v. bij een jubileum of iets der gelijks) staat het gehele gilde aan getreden met weer de koning als het middelpunt, met het historisch gildezilver omhangen. Ten teken van trouw wordt bij voorkomende gelegenheden ’t ven del gezwaaid over het hoofd van ’n autoriteit b.v. een pastoor, neomist, bisschop, burgemeester enz. De personen worden in hun kwa liteit geplaatst of naast elkaar. Driemaal zwaait het vendel over ’t hoofd, als symbool van vernieuwing van de eed van trouw en aanhan kelijkheid aan de overheid. Het vendelzwaaien is een kunst, want sierlijk, bewegelijk en gedra gen wordt het vendel gezwaaid wanneer de vendelier daarin goed bedreven is. Het moet als iets waardevols worden gezien, het is ’n kostbaar kultuurbezit, dat onze gil den historisch hebben verworven. Maar ook als vermaak wordt het beoefend op de wedstrijden, waar kend, waarin dergelijke oefeningen zijn beschreven. Meerdere zijn er, maar alle steunen op historische overleveringen en het doel ervan is, het te bekwamen tot degelijke, ster ke en lenige jongelingen, als zij straks hun legers aanvoeren en hun orders geven. Op grote feesten werd zulks bevorderd, maar ook staat vast, dat het als onderdeel in de le gertjes werd beoefend. In de latere perioden wordt ’t vaan- delgebruik weer in vele opzichten georganiseerde legers toe- .'.ja.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1966 | | pagina 1