y
SUPER-
BENZINE 52ct
De gezinsbijdrage in het parochiële
leven een zaak van ons allen
AN DAT NU NIET ANDERS
lat onze longen de zuivere luchten!!
ooi
lij
I :uws- en advertentieblad voor de gemeenten alphen en riel, baarle-nassau, baarle-hertog, chaam
>SEN
•I O P
Mé
CU BAR
oooo<
KAPELSTRAAT 26 - BAARLE-NASSAU
<xxxx
I r:o_.:„o o---
GEMEENTE BAARLE-HERTOG
Loop der bevolking gedurende ’t jaar
1965
Nieuws van de
judo-sport
in Alphen
culturele dag
geslaagd
Blfde laken een pak bij windrich
■y oost-zuid-oost
Oprichting KPJ Alphen
mm
ook
daar zit
Aantal inwoners op 31 dec. 1964
1101
1053
2154
Totaal aantal geboorten
19
32
51
Aantal ingekomen personen
28
34
62
1148
1119
2267
personen
Aantal inwoners op 31-12-’65
1099
1079
2178
Aantal huwelijken: 14.
met de
sek
jp^JsUPERP-F.NZINE
ef-
op
R. KLAASEN
■*-
TIT7M
Geboorten in de gemeente zelf
Geboorten in ’n andere gemeente
Totaal aantal overlijdens
Aantal vertrokken
4
0
r vuil*
was
mee
komt
te
uit
Met stank en vervuilde luchten is
niemand gebaat en het zou ook voor
de welvaart van deze streek cata
strofale gevolgen kunnen hebben.
En bovendien komt het ons voor dat
’t bij voortbestaan van de gewraak
te toestand voor andere industrieën
weinig aantrekkelijk zou zijn zich
in dót gebied eveneens te vestigen.
En dat zou evenzeer te betreuren
zijn en niet in het belang van de
doelstelling van WEELDE
Frankering bij abonnement
Kantoor Baarle-Nassau
1
18
8
4
10
22
11
40
12
4
16
73
uitgave van drukker)] de jong
baarle-nassau
61e jaargang
vrijdag 28 januari 1966
nummer 4
cht*
was
r vuil*
was
ge-
jor
«ht*
was
2
1,-.
de
12
37
4
36
ilvorden
I "hadelijke gevolgen ondervindt.
I iu komen we op het geval waar
I >nze neus zo graag buiten had-
Vooreerst berust de parociële gezins- aller zaak geworden.
- Anderen doen niet mee aan gezins-
i vanwege onenigheid met
parochie-geestelijken, uit
Overlijdens in de gemeente zelt
Overlijdens in ’n andere gemeente
bijdrage op basis van vrijwilligheid,
kan op geen enkele manier gedwon- bijdragen
hun parocme-geestelijken, uit ran
cune, verbittering of wat dan ook.
als een premie, alsof de hele opzet
niet meer zou zijn dan een goed be
keken verzekering der parochiegees
telijken, die, wat trouwen en begra
ven betreft financieel ’’zeker” wilden
spelen.
DUIDELIJKE ZAAK
De hele kwestie is: wij moeten ge
zinsbijdrage zien in het teken van so
lidariteit. Wij kennen onze sociale
wetten, onze AOW en AWW, onze
ziekte- en invaliditeitsuitkeringen,
onze overbruggingsgelden enz. In de
ze zin hebben wij ook gezinsbijdrage
te beschouwen.
Wie dit alles individueel beziet, kijkt
aan de verkeerde kant van de loupe.
We hebben elkaar te helpen.
Of men de geestelijkheid nu sym
pathiek of on-sympathiek vindt, men
heeft ze te helpen te wille van de
ander, die wel een geestelijke nodig
heeft, en juist die geestelijke, die u
waardeloos vindt.
Zelfs indien in ons zelf het geloof op
sterven ligt, dan nog zouden wij uit
menselijke samenhorigheid onze bij
drage naar vermogen moeten geven.
Voor de christen is het een duidelij
ke zaak.
advertentieprijs: 8 ct per
(per kolombreedte)
copij en advertenties uiterlijk woens
dagmorgen in ons bezit s.v.p.
30 DECEMBER 1965 gaf in hotel
”Den Brouwer” judo-sport-leraar de
heer Cools uit Goirle ten overstaan
van de aanwezige enthousiaste jon
ge mannen een duidelijke uiteenzet
ting over deze populaire sport.
10 JANUARI vond de oprichtings
vergadering plaats.
En... de EERSTE MAANDAG in fe
bruari vangen de eerste praktische
lessen aan.
Het begin is veelbelovend:
een uitstekende sportleraar met een
- ook op organisatie-terrein - rijke
ervaring;
een voorlopig gratis ter beschikking
gestelde zaal voor de wekelijkse oe
fen verwijderen.
Iets, wat niet zo heel vlug gebeurt, j
gezien de meeste mensen toch nog
gaarne enige binding met een Kerk
willen al is het dan slechts admini
stratief.
Men kan immers nooit weten, rede
neert men dan.
Deze basis van vrijwilligheid geeft
een categorie van 30 tot 40 procent
der als katholiek ingeschreven ge
zinnen de ruimte aan de gezinsbij
drage niet mee te doen.
Hun motieven om niet te betalen zijn
vanzelfsprekend van zeer uiteenlo- I
pende aard.
Wellicht zijn er onder hen nog met
opvattingen omtrent de financiële
status van de priester, die dateren
van juist voor de Franse revolutie,
of van iets later toen priesters al
leen maar konden voortkomen uit de
zeer gegoede standen. De rijke boe
ren- of fabrikantenzoon leefde op
kosten van de familie en was vaak
nog in staat zelf een kerk en pasto
rie te bouwen.
Deze tijd is gelukkig voorbij en in
middels komen de meeste priesters
uit de meest gewone kringen.
Daarmede zijn de kerk en de paro
chie niet meer hun zaak, maar ons
(door FEL. DONDERS)
De kroniekschrijver ervaart nog al eens dingen, die hjj omwille van
de goede verstandhoudingen toch eigenlijk maar liever in de pen
houdt. Maar hij ontkomt niet altijd daaraan.
Reeds enkele honderden jaren vóór Christus heeft de grote Chine
se wijsgees CONFUCINS, die bij voorkeur de leer der rechtvaar
digheid en de deugd doceerde, eens gezegd dat hij: ”Wie inziet wat
de plicht hem gebiedt en deze toch nalaat, daarmee een gebrek ver
raadt aan zedelijke moed”.
En dat is nu toch wel het laatste waarvan ik verdenking op me zou
willen laden. Bovendien ben ik van oordeel dat het juist je vrie-
den zijn, die je op je feilen opmerkzaam maken. Beter dan stie-
kum te blijven kankeren, zonder ook maar te trachten iets posi
tiefs daartegenover te stellen, kunnen daardoor de goede verhou-
Over dit euvel wordt veel gesproken
en ook gekankerd, maar blijkbaar
niet daar waar die klachten thuis
horen. En toch zal er iets dienen te
gebeuren omdat hier zeer grote be
langen op het spel staan.
Allereerst voor de bevolking van de
ze streek en voorts voor de wel
vaart van deze streek als toeris
tisch gebied.
Wij mogen er niet aan denken dat
deze wantoestand ook merkbaar zal
zijn in die tijd, dat duizenden en dui
zenden toeristen zich hierheen be
geven met het doel te genieten en te
profiteren van de zuivere luchten
dank zij onze mooie bosrijke omge
ving, dank zij onze bossen, die fun
geren als longen voor massa-groe-
pen van mensen, die in dit opzicht
minder bedeeld zijn dan wij.
Laat onze longen de natuurlijke en
zuivere luchten.
slagen.
Het personeel der geestelijken deel
de vanzelfsprekend 't niet benijdens-
waardige lot. De gezinsbijdragen bie
den vervolgens ook het voordeel en
nu met grote zekerheid, dat de paro
chiegeestelijken in eenzelfde bisdom
- of in eenzelfde kerkprovincie - ge
lijkwaardig gehonoreerd kunnen
worden.
Daarmede wordt ook grotendeels het
verschil ’rijke en arme parochies” de
wereld uitgeholpen. Op grond van dit
menselijk onderscheid gaven en ge
ven soms mensen hun geloof op.
pns wee
Wij geloven oprecht dat met enige
goede wil en uit overwegingen van
goede buurtschap en in Benelux-
geest op korte termijn toch wel iets
ten goede zou kunnen gebeuren.
Nooit gehoord van hoge schooorste-
nen (om maar iets te noemen)
waardoor luchtvervuiling in in
dustriegebieden weliswaar niet ge
heel kan worden voorkomen, maar
toch naar hogere luchtlagen kan
worden teruggedrongen, zodat de
hinderlijke gevolgen daarvan worden
teniet gedaan of althans tot een mi
nimum zullen kunnen woorden be
perkt
Dat zou voorlopig toch al ’t minste
zijn wat gedaan zou kunnen worden,
want op de duur zal men daaraan
toch niet kunnen ontkomen.
Op donderdag 20 januari werd in
zaal „Den Brouwer” de Cubar-cul-
turele dag gehouden, die dit jaar
werd georganiseerd door de afdeling
Alphen.
’s Middags om 1 uur werd begonnen
met de wedstrijden voor de jury (de
heer van Aarden uit Dongen en de
heer P. van Eyck uit Alphen) in
spreken in het openbaar, declame
ren en zingen.
Onder de pauze werd door de meis
jes een modeshow gehouden. Men
showde eigengemaakte sport- en uit-
gaanskleding. Voor deze wedstrijd
was zeer veel belangstelling.
Om half vijf werden de culturele
wedstrijden voortgezet. Ondanks de
iets geringere deelname van een
paar afdelingen werd het middag
programma bizonder interessant en
leerzaam en het duurde tot 6 uur.
Om half acht begon het avondpro
gramma waarin o.a. optraden de
best-geplaatsten in declamatie en in
spreken. Het trio Segers zong het
KPJ lied en W. Segers zijn drieko
ningen- en heemlied.
Verder trad op de Alphense zang
vereniging die onder leiding van de
heer de Jong enkele nummers op su-
blieme wijze ten gehore bracht. Ook
kwam het winnende solo, duo en
i trio nog op de planken.
De avond werd besloten
klucht „In de aap gelogeerd” door
de afdeling Alphen.
Al met al was het een mooie en ge
slaagde dag die onze Cubar-afde-
ling weer aanzette tot meer samen
werking.
Uitslagen:
van de Cubar-wedstrijden:
Modeshow
1 M. Koks, Chaam en M. Reyns,
Alphen, 2 M. Hoefmans, Alphen, 3
A. Coppens Chaam, 4 M. van den
Broek Baarle-Nassau, 5 E. de Jong
Alphen.
Welsprekendheid A: 1 K. Bernaerts
Alphen 32,5 pt; 2 J. Nooyens Baarle
32+ punten; 3 en 4 C. van Gorp
Alphen en J. Hoefmans Alphen 31,5
AANVAL
De aanval op de grote Katholieke
Kerk met stoten als: een instituut
dat zijn dienaren niet kan betalen,
moet zichzelf eerst maar eens dege
lijk re-organiseren - of laat de Kerk
haar schatten en rijkdommen ver
kopen om parochies te stichten of op
de been te houden - zijn schijnma-
moeten verbergen. Een groot Ameri
kaans research-bureau heeft de Ka
tholieke Kerk gekwalificeerd als een
van de best financieel beheerde insti
tuten en bovendien bestaan Staat en
Kerk nu eenmaal van de centen der
onderdanen.
Het verschijnsel "belasting” is ons
immers allen bekend.
Dat de Kerk geen schatten, oudhe
den en culturele rijkdommen ver
koopt, is een duidmelijk teken van
haar financieel doorzicht.
Aandelen, musea, beleggingen bren
gen haar zeer zeker meer op in de
loop der eeuwen, dan een eenmalige
verkoop. Dit zij even gezegd om het
veel gehoorde verwijt: de rijke Kerk,
die het geld van zijn arme gelovigen
moet hebben, te ontzenuwen.
ALLEN GELIJK
Tenslotte heeft het systeem van ge
zinsbijdrage nog een ander oogmerk
dat ten goede komt aan de parochie
leden zelf en hun onderlinge goede
geest.
Door deze bijdrage, die het best ge
normeerd kan worden door een be
paald percentage van het besteed
bare inkomen per gezin, is het mo
gelijk over te gaan tot een egalise-
ring van de kerkelijke plechtigheden
Het standenverschil, zowel het be
roeps als rangstandenverschil, heeft
zijn nut in onze maatschappij.
Egaliseren in het maatschappelijk
vlak brengt met zich mee dat men
de mens zijn drift en drang om ho
ger op te komen bij de wortel uit
rukt. Het welvaartsniveau zou zelfs
niet meer stijgen, indien men de
maatschappelijke ladders omver
haalt.
In de christelijke godsdienst echter
preken wij de gelijkheid van alle
mensen voor de ene God, onze Vader
Het gebod van de naastenliefde
vindt ook hier haar steunpunt. Die
gelijkheid is te manifesteren in onze
kerken door gelijke behandeling bij
dopen, trouwen, begraven enz. De
gezinsbijdrage maakt het mogelijk
ieder gelijkwaardig te begeleiden bij
de sacramenten.
Wij onthouden ons ervan hier naar
de schuldige te vragen, naar de oor
zaken van trouw- en uitvaarttarie-
ven. De man, die echter meedoet aan
parochiële gezinsbijdrage toont dui
delijk dat hij het verschil niet wil.
Het is echter ook verkeerd de ge
zinsbijdrage in dit verband te zien
willen houden, maar waar wij
ongewild met onze neus voort-
Bnd worden bovenop gedrukt.
moeten tot onze spijt vaststel-
■dat aan het vrijwel algemeen
■veral geldend grondbeginsel van
■t tot voorkoming van hinder en
■delijke gevolgen, blijkbaar niet
■oldoende mate aandacht is ge
leken bij de vestiging van een
■tmeststoffen-industrie in het
‘i’i bedoelde industriegebied onge-
I 1 kilometer oostelijk van de be-
■'de kom van Weelde-Statie.
weet men daarover
■en zodra de wind
■lijke richting.
■lachten zijn legio!
■n het aansluitende gebied aan
■E zijde van de grens in Baarle-
en Baarle-Nassau is het van
«elfs is het nog merkbaar op gro-
J J «stand tot in de bebouwde kom
r jbeide Baarles.
J «ongunstige windrichting wordt
di'. gebied door bedoelde industrie
walgelijke en penetrante stank
Breid, die op de duur ondraag-
JIs en vaak dagenlang nog in de
Bruimten merkbaar blijft.
B herhaaldelijk in het ge-
te gebied een luchtverpesting en
J J Bulling plaats, die niet alleen
B'ttend hinderlijk is, maar waar-
°P de duur ook nog zeer
flelijk voor de volksgezondheid,
éhijnselen van keelaandoening
toofdpijn deden zich reeds voor.
Op dinsdag 1 februari vindt in
zaal ”Den Brouwer” de op
richtingsvergadering plaats
van de op te richten jongeren
vereniging.
Aanvang half 8.
Bij deze vereniging kunnen
zowel meisjes als jongens v.a.
16 jaar lid worden.
Het doel van deze vereniging
is de jongeren die ontspan
ning te geven, die ieder zich
wenst.
Dit door middel van sport,
spel dansavonden etc. èn op
nationale feestdagen o.a. Ko
ninginnedag, activiteiten te
ontplooien.
Welke taken heeft de KPJ
De KPJ wil op de eerste
plaats een jongeren-organisa-
tie zijn, waarin men vriend
schap kan sluiten, gezelligheid
en ontspanning kan vinden,
en waar gelegenheid bestaat
voor vorming en ontwikkeling
We menen dan ook dat de
jonge mensen van tegenwoor
dig naar zo’n contact-moge-
lijkheden uitzien.
Ook een jongerenorganisatie
moet zich aanpassen, vernieu
wen, bezinnen op de kern en
ballast over boord werpen. Zo
dra de eigen kreativiteit van
de jongeren doorbreekt, is al
les mogelijk en is de vereni
ging een weldaad voor het
dorp!
I de overzijde van de Grens, oos-
K van Weelde-Statie en op het
dgebled van ons nabuurdorp
1de, is een grote oppervlakte ge-
I d voor vestiging van industrie-
let betreffende gemeentebestuur
daarin wel een gemeentebelang
ok streekbelang zien. Industrie-
I gingen kunnen onder bepaalde
;andigheden en in een bepaalde
;k gewenst, nuttig en zelfs nood
I lijk zijn.
lenk daarbij bijvoorbeeld aan ’t
I ppen van werkgelegenheid in ei-
I omgeving.
I tel voorop dat niemand en ze-
I een buitenstaander riiet) Weel-
fiet goedrecht kan ontzeggen
teer het zijn beleid in die rich-
I voert. Om van enig verwijt nog
eens te spreken. En ook wij
Ben er dus feitelijk onze neus bui
■hebben te houden.
Ir hierin (in die neus)
ligenlijk de kneep!
I elk gebied leent zich voor re-
lie en toeristische deoleinden
ils dat met grote delen van de
deze zijde van de grens liggen-
jeide Baarles wèl het geval is.
B deze beide gemeenten is de
Bndhouding en voortdurende uit-
■iding en bevordering van deze
lelijkheden juist ’n levensbelang
de allereerste orde.
lodra deze belangen in gevaar
:igen te komen, zij het dan ook
lis wij in het hier besproken ge-
Iinvoorwaardelijk aannemen) on-
lei en onbewust, dan dienen wij
tegen tijdig onze stem te ver-
ilit dringt nog te meer omdat ’t
I onwaarschijnlijk is dat over ’n
■breid gebied, zowel noordelijk
luidelijk van de grens de volks-
undheid ernstig in gevaar wordt
■acht.
It naast onmiskenbare voorde-
lle streken verbonden blijven na-
irlijk ook nadelen niet uit.
I' deze laatsten zijn met de hui-
;e stand van de wetenschap en
hniek als regel wel te overmees-
let algemeen is het de plicht der
Kikkenen om deze technische
•gelijkheden dan ook te baat te ne-
I en is het de taak der over
legorganen nauwlettend toe te
dat alle mogelijke maatrege-
in acht genomen opdat
ingeving geen onnodige hinder
gen worden.
In Duitsland kent men de ’’Kirche-
steuer”, een belasting, waaraan men Zij trekken de hele affaire in 'het
alleen kan ontkomen door zich offi- persoonlijke vlak en hier zal dan ge-
cieel uit het kerkelijk register te la-duldig gewacht moeten worden -
- i het waaien van een andere wind.
NUT
Weer anderen zien er het nut niet
van in, voor hen dan de volgende
bemerkingen.
Gezinsbijdrage is ingevoerd om niet
onderhevig te zijn aan de wisselval
ligheid van collectes, die moesten
voorzien in het onderhoud van de pa
rochie-geestelijken.
Door gezinsbijdragen wordt ook ’t
karakter van aalmoes-geven wegge
nomen. De salarissen van geestelij
ken en hun personeel was en is noog
beslist onder de maat. Er is geen en
kele man met middelebare opleiding
en zes jaar hogere studies, die in een
betrekking begint met ’n salaris van
een kapelaan.
Financieel zijn de parochiegeestelij
ken een totaal vergeten groep.
De financiële onderwaardering voor
dit geestelijk ambt is niet een van
de voornaamste, maar beslist ook
een van de redenen, die hebben ge
leid tot een teruggang der roepin
gen. Het idealisme kan misschien
wel aanwezig zijn bij de jongens, de
ouders kijken daar doorheen en men
selijk gezien wordt in een welvaarts-
tijd een groep, die financieel niet zo
sterk staat, niet zo erg hoog aange-
fenavond door de heer Visser, hotel
”Den Brouwer”.
een - eveneens voorlopig - gratis ter
beschikking gestelde judo-mat door
sportleraar Coools;
een groep enthousiaste jonge man
nen, waarvan velen reeds de begin
selen der judo-sport kennen van de
levensschool...
Het enige, waarvoor de jongens zelf
te zorgen hebben is de kleding.
(Voorlopig ook daarmede elkaar
helpen.)
Wie dit zo leest, zou zeggen: Nou,
daar is iets, dat een mooie kans
maakt op een goede toekomst!
Edoch, aan één ding mankeert het
de judo-club van Alphen (voorlopig
hopen wij) nog...
namelijk een BESTUUR, dat bereid
en in staat is, deze jongens te lei
den en... naar buiten kan vertegen
woordigen.
Zo goed als mogelijk is door deze en
thousiaste jongeren een comitee be
noemd dat om te beginnen als voor
lopig bestuur zal optreden.
Maar deze jongens hopen, dat er
stelling blijk zullen geven en hun
leidersfuncties zullen overnemen.
Voelt u er iets voor?
Er wordt van u geenszins verwacht
dat u actief de judo-sport beoefent,
alléén maar een veelbelovende jonge
sportclub mede te helpen leiden
Ja Laat u het even weten bij Den
Brouwer Dank u
De gezinsbijdrage in het parochiële leven is geen nieuw verschijn
sel meer. Men ziet al of niet de noodzaak er van in en ondersteunt
de parochiegemeenschap.
Wellicht geschiedt dit vanuit een overtuiging, een zeeker onbewust
solidariteitsgevoel of vanuit de mentaliteit dat men hier en daar wat
moet afdragen voor goede doeleinden. Men hoopt dan dat met het
geld wat goeds verricht wordt.
Mogelijk is het verdienstelijk, nu dit gezins-bijdragae-systeem enige
jaren gefunctioneerd heeft, daaromtrent enige bemerkingen te
plaatsen.