y SUPER- BENZINE 52ct De gezinsbijdrage in het parochiële leven een zaak van ons allen AN DAT NU NIET ANDERS lat onze longen de zuivere luchten!! ooi lij I :uws- en advertentieblad voor de gemeenten alphen en riel, baarle-nassau, baarle-hertog, chaam >SEN •I O P Mé CU BAR oooo< KAPELSTRAAT 26 - BAARLE-NASSAU <xxxx I r:o_.:„o o--- GEMEENTE BAARLE-HERTOG Loop der bevolking gedurende ’t jaar 1965 Nieuws van de judo-sport in Alphen culturele dag geslaagd Blfde laken een pak bij windrich ■y oost-zuid-oost Oprichting KPJ Alphen mm ook daar zit Aantal inwoners op 31 dec. 1964 1101 1053 2154 Totaal aantal geboorten 19 32 51 Aantal ingekomen personen 28 34 62 1148 1119 2267 personen Aantal inwoners op 31-12-’65 1099 1079 2178 Aantal huwelijken: 14. met de sek jp^JsUPERP-F.NZINE ef- op R. KLAASEN ■*- TIT7M Geboorten in de gemeente zelf Geboorten in ’n andere gemeente Totaal aantal overlijdens Aantal vertrokken 4 0 r vuil* was mee komt te uit Met stank en vervuilde luchten is niemand gebaat en het zou ook voor de welvaart van deze streek cata strofale gevolgen kunnen hebben. En bovendien komt het ons voor dat ’t bij voortbestaan van de gewraak te toestand voor andere industrieën weinig aantrekkelijk zou zijn zich in dót gebied eveneens te vestigen. En dat zou evenzeer te betreuren zijn en niet in het belang van de doelstelling van WEELDE Frankering bij abonnement Kantoor Baarle-Nassau 1 18 8 4 10 22 11 40 12 4 16 73 uitgave van drukker)] de jong baarle-nassau 61e jaargang vrijdag 28 januari 1966 nummer 4 cht* was r vuil* was ge- jor «ht* was 2 1,-. de 12 37 4 36 ilvorden I "hadelijke gevolgen ondervindt. I iu komen we op het geval waar I >nze neus zo graag buiten had- Vooreerst berust de parociële gezins- aller zaak geworden. - Anderen doen niet mee aan gezins- i vanwege onenigheid met parochie-geestelijken, uit Overlijdens in de gemeente zelt Overlijdens in ’n andere gemeente bijdrage op basis van vrijwilligheid, kan op geen enkele manier gedwon- bijdragen hun parocme-geestelijken, uit ran cune, verbittering of wat dan ook. als een premie, alsof de hele opzet niet meer zou zijn dan een goed be keken verzekering der parochiegees telijken, die, wat trouwen en begra ven betreft financieel ’’zeker” wilden spelen. DUIDELIJKE ZAAK De hele kwestie is: wij moeten ge zinsbijdrage zien in het teken van so lidariteit. Wij kennen onze sociale wetten, onze AOW en AWW, onze ziekte- en invaliditeitsuitkeringen, onze overbruggingsgelden enz. In de ze zin hebben wij ook gezinsbijdrage te beschouwen. Wie dit alles individueel beziet, kijkt aan de verkeerde kant van de loupe. We hebben elkaar te helpen. Of men de geestelijkheid nu sym pathiek of on-sympathiek vindt, men heeft ze te helpen te wille van de ander, die wel een geestelijke nodig heeft, en juist die geestelijke, die u waardeloos vindt. Zelfs indien in ons zelf het geloof op sterven ligt, dan nog zouden wij uit menselijke samenhorigheid onze bij drage naar vermogen moeten geven. Voor de christen is het een duidelij ke zaak. advertentieprijs: 8 ct per (per kolombreedte) copij en advertenties uiterlijk woens dagmorgen in ons bezit s.v.p. 30 DECEMBER 1965 gaf in hotel ”Den Brouwer” judo-sport-leraar de heer Cools uit Goirle ten overstaan van de aanwezige enthousiaste jon ge mannen een duidelijke uiteenzet ting over deze populaire sport. 10 JANUARI vond de oprichtings vergadering plaats. En... de EERSTE MAANDAG in fe bruari vangen de eerste praktische lessen aan. Het begin is veelbelovend: een uitstekende sportleraar met een - ook op organisatie-terrein - rijke ervaring; een voorlopig gratis ter beschikking gestelde zaal voor de wekelijkse oe fen verwijderen. Iets, wat niet zo heel vlug gebeurt, j gezien de meeste mensen toch nog gaarne enige binding met een Kerk willen al is het dan slechts admini stratief. Men kan immers nooit weten, rede neert men dan. Deze basis van vrijwilligheid geeft een categorie van 30 tot 40 procent der als katholiek ingeschreven ge zinnen de ruimte aan de gezinsbij drage niet mee te doen. Hun motieven om niet te betalen zijn vanzelfsprekend van zeer uiteenlo- I pende aard. Wellicht zijn er onder hen nog met opvattingen omtrent de financiële status van de priester, die dateren van juist voor de Franse revolutie, of van iets later toen priesters al leen maar konden voortkomen uit de zeer gegoede standen. De rijke boe ren- of fabrikantenzoon leefde op kosten van de familie en was vaak nog in staat zelf een kerk en pasto rie te bouwen. Deze tijd is gelukkig voorbij en in middels komen de meeste priesters uit de meest gewone kringen. Daarmede zijn de kerk en de paro chie niet meer hun zaak, maar ons (door FEL. DONDERS) De kroniekschrijver ervaart nog al eens dingen, die hjj omwille van de goede verstandhoudingen toch eigenlijk maar liever in de pen houdt. Maar hij ontkomt niet altijd daaraan. Reeds enkele honderden jaren vóór Christus heeft de grote Chine se wijsgees CONFUCINS, die bij voorkeur de leer der rechtvaar digheid en de deugd doceerde, eens gezegd dat hij: ”Wie inziet wat de plicht hem gebiedt en deze toch nalaat, daarmee een gebrek ver raadt aan zedelijke moed”. En dat is nu toch wel het laatste waarvan ik verdenking op me zou willen laden. Bovendien ben ik van oordeel dat het juist je vrie- den zijn, die je op je feilen opmerkzaam maken. Beter dan stie- kum te blijven kankeren, zonder ook maar te trachten iets posi tiefs daartegenover te stellen, kunnen daardoor de goede verhou- Over dit euvel wordt veel gesproken en ook gekankerd, maar blijkbaar niet daar waar die klachten thuis horen. En toch zal er iets dienen te gebeuren omdat hier zeer grote be langen op het spel staan. Allereerst voor de bevolking van de ze streek en voorts voor de wel vaart van deze streek als toeris tisch gebied. Wij mogen er niet aan denken dat deze wantoestand ook merkbaar zal zijn in die tijd, dat duizenden en dui zenden toeristen zich hierheen be geven met het doel te genieten en te profiteren van de zuivere luchten dank zij onze mooie bosrijke omge ving, dank zij onze bossen, die fun geren als longen voor massa-groe- pen van mensen, die in dit opzicht minder bedeeld zijn dan wij. Laat onze longen de natuurlijke en zuivere luchten. slagen. Het personeel der geestelijken deel de vanzelfsprekend 't niet benijdens- waardige lot. De gezinsbijdragen bie den vervolgens ook het voordeel en nu met grote zekerheid, dat de paro chiegeestelijken in eenzelfde bisdom - of in eenzelfde kerkprovincie - ge lijkwaardig gehonoreerd kunnen worden. Daarmede wordt ook grotendeels het verschil ’rijke en arme parochies” de wereld uitgeholpen. Op grond van dit menselijk onderscheid gaven en ge ven soms mensen hun geloof op. pns wee Wij geloven oprecht dat met enige goede wil en uit overwegingen van goede buurtschap en in Benelux- geest op korte termijn toch wel iets ten goede zou kunnen gebeuren. Nooit gehoord van hoge schooorste- nen (om maar iets te noemen) waardoor luchtvervuiling in in dustriegebieden weliswaar niet ge heel kan worden voorkomen, maar toch naar hogere luchtlagen kan worden teruggedrongen, zodat de hinderlijke gevolgen daarvan worden teniet gedaan of althans tot een mi nimum zullen kunnen woorden be perkt Dat zou voorlopig toch al ’t minste zijn wat gedaan zou kunnen worden, want op de duur zal men daaraan toch niet kunnen ontkomen. Op donderdag 20 januari werd in zaal „Den Brouwer” de Cubar-cul- turele dag gehouden, die dit jaar werd georganiseerd door de afdeling Alphen. ’s Middags om 1 uur werd begonnen met de wedstrijden voor de jury (de heer van Aarden uit Dongen en de heer P. van Eyck uit Alphen) in spreken in het openbaar, declame ren en zingen. Onder de pauze werd door de meis jes een modeshow gehouden. Men showde eigengemaakte sport- en uit- gaanskleding. Voor deze wedstrijd was zeer veel belangstelling. Om half vijf werden de culturele wedstrijden voortgezet. Ondanks de iets geringere deelname van een paar afdelingen werd het middag programma bizonder interessant en leerzaam en het duurde tot 6 uur. Om half acht begon het avondpro gramma waarin o.a. optraden de best-geplaatsten in declamatie en in spreken. Het trio Segers zong het KPJ lied en W. Segers zijn drieko ningen- en heemlied. Verder trad op de Alphense zang vereniging die onder leiding van de heer de Jong enkele nummers op su- blieme wijze ten gehore bracht. Ook kwam het winnende solo, duo en i trio nog op de planken. De avond werd besloten klucht „In de aap gelogeerd” door de afdeling Alphen. Al met al was het een mooie en ge slaagde dag die onze Cubar-afde- ling weer aanzette tot meer samen werking. Uitslagen: van de Cubar-wedstrijden: Modeshow 1 M. Koks, Chaam en M. Reyns, Alphen, 2 M. Hoefmans, Alphen, 3 A. Coppens Chaam, 4 M. van den Broek Baarle-Nassau, 5 E. de Jong Alphen. Welsprekendheid A: 1 K. Bernaerts Alphen 32,5 pt; 2 J. Nooyens Baarle 32+ punten; 3 en 4 C. van Gorp Alphen en J. Hoefmans Alphen 31,5 AANVAL De aanval op de grote Katholieke Kerk met stoten als: een instituut dat zijn dienaren niet kan betalen, moet zichzelf eerst maar eens dege lijk re-organiseren - of laat de Kerk haar schatten en rijkdommen ver kopen om parochies te stichten of op de been te houden - zijn schijnma- moeten verbergen. Een groot Ameri kaans research-bureau heeft de Ka tholieke Kerk gekwalificeerd als een van de best financieel beheerde insti tuten en bovendien bestaan Staat en Kerk nu eenmaal van de centen der onderdanen. Het verschijnsel "belasting” is ons immers allen bekend. Dat de Kerk geen schatten, oudhe den en culturele rijkdommen ver koopt, is een duidmelijk teken van haar financieel doorzicht. Aandelen, musea, beleggingen bren gen haar zeer zeker meer op in de loop der eeuwen, dan een eenmalige verkoop. Dit zij even gezegd om het veel gehoorde verwijt: de rijke Kerk, die het geld van zijn arme gelovigen moet hebben, te ontzenuwen. ALLEN GELIJK Tenslotte heeft het systeem van ge zinsbijdrage nog een ander oogmerk dat ten goede komt aan de parochie leden zelf en hun onderlinge goede geest. Door deze bijdrage, die het best ge normeerd kan worden door een be paald percentage van het besteed bare inkomen per gezin, is het mo gelijk over te gaan tot een egalise- ring van de kerkelijke plechtigheden Het standenverschil, zowel het be roeps als rangstandenverschil, heeft zijn nut in onze maatschappij. Egaliseren in het maatschappelijk vlak brengt met zich mee dat men de mens zijn drift en drang om ho ger op te komen bij de wortel uit rukt. Het welvaartsniveau zou zelfs niet meer stijgen, indien men de maatschappelijke ladders omver haalt. In de christelijke godsdienst echter preken wij de gelijkheid van alle mensen voor de ene God, onze Vader Het gebod van de naastenliefde vindt ook hier haar steunpunt. Die gelijkheid is te manifesteren in onze kerken door gelijke behandeling bij dopen, trouwen, begraven enz. De gezinsbijdrage maakt het mogelijk ieder gelijkwaardig te begeleiden bij de sacramenten. Wij onthouden ons ervan hier naar de schuldige te vragen, naar de oor zaken van trouw- en uitvaarttarie- ven. De man, die echter meedoet aan parochiële gezinsbijdrage toont dui delijk dat hij het verschil niet wil. Het is echter ook verkeerd de ge zinsbijdrage in dit verband te zien willen houden, maar waar wij ongewild met onze neus voort- Bnd worden bovenop gedrukt. moeten tot onze spijt vaststel- ■dat aan het vrijwel algemeen ■veral geldend grondbeginsel van ■t tot voorkoming van hinder en ■delijke gevolgen, blijkbaar niet ■oldoende mate aandacht is ge leken bij de vestiging van een ■tmeststoffen-industrie in het ‘i’i bedoelde industriegebied onge- I 1 kilometer oostelijk van de be- ■'de kom van Weelde-Statie. weet men daarover ■en zodra de wind ■lijke richting. ■lachten zijn legio! ■n het aansluitende gebied aan ■E zijde van de grens in Baarle- en Baarle-Nassau is het van «elfs is het nog merkbaar op gro- J J «stand tot in de bebouwde kom r jbeide Baarles. J «ongunstige windrichting wordt di'. gebied door bedoelde industrie walgelijke en penetrante stank Breid, die op de duur ondraag- JIs en vaak dagenlang nog in de Bruimten merkbaar blijft. B herhaaldelijk in het ge- te gebied een luchtverpesting en J J Bulling plaats, die niet alleen B'ttend hinderlijk is, maar waar- °P de duur ook nog zeer flelijk voor de volksgezondheid, éhijnselen van keelaandoening toofdpijn deden zich reeds voor. Op dinsdag 1 februari vindt in zaal ”Den Brouwer” de op richtingsvergadering plaats van de op te richten jongeren vereniging. Aanvang half 8. Bij deze vereniging kunnen zowel meisjes als jongens v.a. 16 jaar lid worden. Het doel van deze vereniging is de jongeren die ontspan ning te geven, die ieder zich wenst. Dit door middel van sport, spel dansavonden etc. èn op nationale feestdagen o.a. Ko ninginnedag, activiteiten te ontplooien. Welke taken heeft de KPJ De KPJ wil op de eerste plaats een jongeren-organisa- tie zijn, waarin men vriend schap kan sluiten, gezelligheid en ontspanning kan vinden, en waar gelegenheid bestaat voor vorming en ontwikkeling We menen dan ook dat de jonge mensen van tegenwoor dig naar zo’n contact-moge- lijkheden uitzien. Ook een jongerenorganisatie moet zich aanpassen, vernieu wen, bezinnen op de kern en ballast over boord werpen. Zo dra de eigen kreativiteit van de jongeren doorbreekt, is al les mogelijk en is de vereni ging een weldaad voor het dorp! I de overzijde van de Grens, oos- K van Weelde-Statie en op het dgebled van ons nabuurdorp 1de, is een grote oppervlakte ge- I d voor vestiging van industrie- let betreffende gemeentebestuur daarin wel een gemeentebelang ok streekbelang zien. Industrie- I gingen kunnen onder bepaalde ;andigheden en in een bepaalde ;k gewenst, nuttig en zelfs nood I lijk zijn. lenk daarbij bijvoorbeeld aan ’t I ppen van werkgelegenheid in ei- I omgeving. I tel voorop dat niemand en ze- I een buitenstaander riiet) Weel- fiet goedrecht kan ontzeggen teer het zijn beleid in die rich- I voert. Om van enig verwijt nog eens te spreken. En ook wij Ben er dus feitelijk onze neus bui ■hebben te houden. Ir hierin (in die neus) ligenlijk de kneep! I elk gebied leent zich voor re- lie en toeristische deoleinden ils dat met grote delen van de deze zijde van de grens liggen- jeide Baarles wèl het geval is. B deze beide gemeenten is de Bndhouding en voortdurende uit- ■iding en bevordering van deze lelijkheden juist ’n levensbelang de allereerste orde. lodra deze belangen in gevaar :igen te komen, zij het dan ook lis wij in het hier besproken ge- Iinvoorwaardelijk aannemen) on- lei en onbewust, dan dienen wij tegen tijdig onze stem te ver- ilit dringt nog te meer omdat ’t I onwaarschijnlijk is dat over ’n ■breid gebied, zowel noordelijk luidelijk van de grens de volks- undheid ernstig in gevaar wordt ■acht. It naast onmiskenbare voorde- lle streken verbonden blijven na- irlijk ook nadelen niet uit. I' deze laatsten zijn met de hui- ;e stand van de wetenschap en hniek als regel wel te overmees- let algemeen is het de plicht der Kikkenen om deze technische •gelijkheden dan ook te baat te ne- I en is het de taak der over legorganen nauwlettend toe te dat alle mogelijke maatrege- in acht genomen opdat ingeving geen onnodige hinder gen worden. In Duitsland kent men de ’’Kirche- steuer”, een belasting, waaraan men Zij trekken de hele affaire in 'het alleen kan ontkomen door zich offi- persoonlijke vlak en hier zal dan ge- cieel uit het kerkelijk register te la-duldig gewacht moeten worden - - i het waaien van een andere wind. NUT Weer anderen zien er het nut niet van in, voor hen dan de volgende bemerkingen. Gezinsbijdrage is ingevoerd om niet onderhevig te zijn aan de wisselval ligheid van collectes, die moesten voorzien in het onderhoud van de pa rochie-geestelijken. Door gezinsbijdragen wordt ook ’t karakter van aalmoes-geven wegge nomen. De salarissen van geestelij ken en hun personeel was en is noog beslist onder de maat. Er is geen en kele man met middelebare opleiding en zes jaar hogere studies, die in een betrekking begint met ’n salaris van een kapelaan. Financieel zijn de parochiegeestelij ken een totaal vergeten groep. De financiële onderwaardering voor dit geestelijk ambt is niet een van de voornaamste, maar beslist ook een van de redenen, die hebben ge leid tot een teruggang der roepin gen. Het idealisme kan misschien wel aanwezig zijn bij de jongens, de ouders kijken daar doorheen en men selijk gezien wordt in een welvaarts- tijd een groep, die financieel niet zo sterk staat, niet zo erg hoog aange- fenavond door de heer Visser, hotel ”Den Brouwer”. een - eveneens voorlopig - gratis ter beschikking gestelde judo-mat door sportleraar Coools; een groep enthousiaste jonge man nen, waarvan velen reeds de begin selen der judo-sport kennen van de levensschool... Het enige, waarvoor de jongens zelf te zorgen hebben is de kleding. (Voorlopig ook daarmede elkaar helpen.) Wie dit zo leest, zou zeggen: Nou, daar is iets, dat een mooie kans maakt op een goede toekomst! Edoch, aan één ding mankeert het de judo-club van Alphen (voorlopig hopen wij) nog... namelijk een BESTUUR, dat bereid en in staat is, deze jongens te lei den en... naar buiten kan vertegen woordigen. Zo goed als mogelijk is door deze en thousiaste jongeren een comitee be noemd dat om te beginnen als voor lopig bestuur zal optreden. Maar deze jongens hopen, dat er stelling blijk zullen geven en hun leidersfuncties zullen overnemen. Voelt u er iets voor? Er wordt van u geenszins verwacht dat u actief de judo-sport beoefent, alléén maar een veelbelovende jonge sportclub mede te helpen leiden Ja Laat u het even weten bij Den Brouwer Dank u De gezinsbijdrage in het parochiële leven is geen nieuw verschijn sel meer. Men ziet al of niet de noodzaak er van in en ondersteunt de parochiegemeenschap. Wellicht geschiedt dit vanuit een overtuiging, een zeeker onbewust solidariteitsgevoel of vanuit de mentaliteit dat men hier en daar wat moet afdragen voor goede doeleinden. Men hoopt dan dat met het geld wat goeds verricht wordt. Mogelijk is het verdienstelijk, nu dit gezins-bijdragae-systeem enige jaren gefunctioneerd heeft, daaromtrent enige bemerkingen te plaatsen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1966 | | pagina 1