I A Valthery ferug naar Jaffna an Gezinszorg Alphen Riel Onontbindbaar WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN LPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o. ROTTERDAMSCHE BANK NIEUWSTRAAT A 145 Kruisboogsport Chaam Grote oriënteringsrit te Chaam DRUKKERIJ DE JONG Baarle-Nassau zaterdag 25 juni 1960 Nummer 26 onge- dat 04257-377 KASUREN: 9 12 EN 2 - 4 UUR DES ZATERDAGS: 9 - 12 UUR man Het dagelijks bestuur der stichting. Alhoewel er veel onderlinge fami- lie-twisten zijn en veel politieke partijen. Inmiddels mocht ik van mijn ou ders vernemen, dat de Baarlese Missienaaikring mij onlangs bui tengewoon bedacht heeft bij de toedeling van de paramenten; het gegeven driestel komt buitenge woon van pas. Een mis met „drie Heren” is hier onbekend, omdat er geen miskleding voor is. Door dat ik paters kan vragen, die op ’t jongensinternaat werkzaam zijn, kan het er nu van komen. Mijn ge lovigen zullen hun ogen uitkijken. Daarom alvast langs deze weg m’n hartelijke dank. Voorlopig wil ik het hierbij la ten. Bid voor Passayoor. Met beste groeten, A. Wassenberg Pastoor Sint Antonius-kerk Jaffna - Ceylon ger van Riel. Uit dit bestuur is een dagelijks bestuur gevormd, welk bestaat uit de navolgende personen: 1. Mevr. Smits van Oyen-van Rijckevorsel, voorzitster. 2. C. P. Kanters, secretaris-pen- ningmeester. 3. Mevr. Verheijen-Brouwers, lid 4. Mevr, de Wed. Paulussen- Verweijmeren, lid. Kapelaan W. Willemen is de geestelijke adviseur van het Stich tingsbestuur, terwijl Mevr. Smits van Oyen tevens leiding gaat ge ven aan onze gezinsverzorgster(s) en gezinshelpster(s). In de eerstvolgende weken zul len U meerdere mededelingen in zake onze Stichting Gezinszorg worden gedaan. Personen, die me nen per 1 augustus a.s. de hulp van deze Stichting nodig te heb ben, kunnen zich reeds nu wenden tot de leden van het dagelijks be stuur danwel tot dit bestuur via de wijkzusters van het Wit-Gele Kruis. was met zijn zoontje van 11 jaar gaan vissen, doch had ruzie met een andere visser gekregen, die in drift met zijn roeispaan de man een hevige klap op het hoofd had gegeven. Ziende dat zijn slacht offer bewusteloos in het water viel, haalde hij hem eruit en schrok zo hevig van zijn daad, toen hij bemerkte dat hij wellicht zijn tegenstander had vermoord, dat hij alles deed om zijn daad te verdoezelen. Het kind had echter alles ge zien; als getuige tegen hem was hij te gevaarlijk en daarom werd het door de moordenaar gewurgd. Het lichaampje werd in de boot achtergelaten; de boot werd afge duwd naar zee. Het kind in de ronddobberende boot kwam echter weer tot be wustzijn en roeide met een achter gebleven roeispaan naar de kust, waar hij meteen iedereen inlicht te, wat er met hem was gebeurd. De moordenaar werd gegrepen en verschillende malen heb ik hem reeds in de gevangenis bezocht. De man begrijpt niet hoe hij tot die daad is gekomen; twee uur voor de moord had hij nog in de Zondag vond op de banen van de kruisboogvereniging „Een dracht zij ons streven”, gevestigd in café De Jong, de jaarlijkse prijsverschieting plaats, waarvan de uitslagen waren als volgt: Hoofddoel A. Leuris met 48 punten; J. Verheijen 48 punten; Jos Leuris 47 punten; J. Bogers 47 punten; J. Bastiaansen 47 punten; Thea van Gils 46 punten; J. van Gils 46 punten; H. van Riel 46 pun ten; W. de Hoogh 46 punten; M. N. van den Evenals door ’t Doopsel, Vorm- B1 en Priesterschap wordt de ■ten?, ook door het Huwelijksacra- ■ent binnengeleid in een nieuwe Baat. Deze staat is blijvend en ■indigt eerst bij de dood van een ■Ier echtgenoten. Nooit zal tijdens Bun leven de man aan een andere ■rouw, noch de vrouw aan een an- Bere man mogen toebehoren op ■ie innige wijze, waarop zij door Dit liefde - sacrament, om met ■ondel te spreken „gloeiend aan eengesmeed” zijn. Tussen hen mag geen derde ■reden driehoeksverhouding ■ant hij zou het tere spinsel van liefdesgeheim verscheuren, zijn ■ngeoorloofde liefde zou hier ■reed en heiligschennend binnen kringen, zoals een ketterij tussen ■e liefde van Christus en Zijn ■ierk. 11 En datzelfde geldt voor de ge- Buwde man of vrouw, die zich ■iet zou verzetten. H Het huwelijk is ONONTBIND BAAR. Met deze onwrikbare over- ■uiging komt de katholieke Kerk B deze wereld steeds eenzamer te ■taan. De reden, waarom vele an- Bei’e. ook zich christelijk noemen- Be, godsdiensten toegeven aan de ■z°genaamde „eisen van de moder- Be tijd” moet men hierin zoeken, Bat zij de AFZONDERLIJKE el- ■lende van een ongelukkig huwe- Bjksleven zwaarder laat wegen Ban de ALGEMENE ellende van Bon ontbindbaar huwelijk. Zwaar- Ber ook dan het gebod van Chris- Bus: „Wat God heeft verenigd, (iat scheide geen mens” (Mc.10:4) I W.W. Uitgave van Alphen. 11. Mevr, Verheijen-Brouwers, Baarleseweg 35 te Alphen, als vertegenwoordigster van de K.A. Alphen. 12. Jhr. Mr. J. J. Smits van Oyen, burgemeester, als vertegen woordiger van het Wit-Gele Kruis Alphen. 13. W. K. Pessers, Rielsedijk 26 te Goirle, als vertegenwoordiger van het Wit-Gele Kruis Riel. 14. P. J. de Vuijst, Stationstraat 51 te Alphen, als vertegenwoordi ger van het Parochieel Armbe stuur Alphen. 15. J. J. F. van Gorp, Goirlese- weg 1 te Riel, als vertegenwoordi- ’t parochieel Armbestuur Ceylon is een vroegere kolonie van Nederland geweest. In de Na poleontische tijd heeft Engeland het veroverd. Heel veel is er nog, wat ons aan die Nederlandse tijd herinnert, onder andere enige gro te forten, welke op eilandjes voor de kust zijn gelegen. Zo dragen enkele van die eilanden nog Ne derlandse namen als Delft en Lei den. Op zaterdag voor Beloken Pa sen moest ik voor een week de pastoor van Leiden gaan vervan gen. Een prachtig eiland met een zeer gecivilideerde bevolking. Iets buiten de kust ligt het oude fort, prachtig bewaard; gangen, poor ten, schietgaten, alles nog goed in tact. Terug in Jaffna, lag er een brief van de Bisschop met de op- I dracht om meteen naar Delft, een groter eiland, doch diep in zee, voor de zondagsmis te gaan. Drie uur varen bij kalme zee. Er zijn daar zeven missiestaties, niet om dat er zoveel christenen zijn, maar omdat iedere kaste zijn eigen kerk moet hebben. In India en Ceylon is de maat schappij in „kasten” verdeeld; ieder beroep vormde een afzonder lijke gemeenschap. Er is hierar chische waarde. De kaste van de boeren is de belangrijkste, dan volgt die van de vissers, dan de kappers, de houthakkers, de was sers etc. Een‘visser acht de boe ren, maar veracht alle lagere kas ten. Het christendom is er nog niet in geslaagd deze eeuwenoude maatschappelijke indeling te door breken. Daarom moet noodge dwongen iedere kaste een eigen kerk hebben en.een eigen water put. Als Europeaan kunnen wij hiervan niets begrijpen en staan verbaasd, dat de inlandse geeste lijkheid nog steeds besmet is met dit kastegevoel, wat toch in zich zeer onchristelijk is. Wij mogen echter niet verlan gen, dat wat duizenden jaren al kerk zijn kruisweg gebeden. Voor j bestaat in tientallen jaren wordt zover ik het heb kunnen achterha len, heeft het slachtoffer hem uit gescholden, waarop een vecht partij is ontstaan met de ongeluk kig terechtgekomen slag; in zijn radeloosheid vergreep hij zich aan het kind. Hier onder ons, paters, geldt terecht het spreekwoord: Geloof pas in je benoeming, als je op de plaats van bestem ming bent gekomen. Nooit eerder, want er kan van alles nog tussen komen. In mijn vorig verslag, verstuurd uit Valthery, kon ik vertellen, dat de Bisschop mij met het pastoraat had belast te Uyankulan. Doch op het laatste ogenblik kwam daarin ver andering en nu ben ik pastoor geworden in Jaffna en om pre cies te zijn in de stadswijk: Passayoor, waar voornamelijk vis sers wonen. Die benoeming had de volgende voorgeschiedenis. Toen ik terug van vakantie kwam, kreeg ik opdracht om voor een maand de overspannen rector-pastoor in Valthery te vervan gen, doch voordat ik daar heen ging, moest ik eerst voor een week even de bediening waarnemen in een stadsparochie in Jaffna, waar een nieuwe pastoor was benoemd, die pas over een week daar zou kunnen beginnen. Ik kwam ”in de overbrug ging”. Nu schijnt het zo geweest te zijn, dat ik bij die mensen in de smaak viel, maar niet de benoemde Pastoor, met gevolg, dat* na mijn vertrek naar Valthery die vissers bij de Bisschop herhaaldelijk erop hadden aangedrongen, mij als hun pastoor te benoemen en dat blijkt hun nu gelukt te zijn, want mijn be noeming werd ineens veranderd. Mijn kerk is groot en heeft twee leen ander” te biechten. In dit op- Irens. 1 n, die bijna allen praktiserend ip De nonnetjes (zusters van de H. kmilie) zorgen voor de kleuter- Ihool, lagere school en kweek- phool. Er is een bejaardentehuis, laar zusters van het H. Kruis, En Zwitserse congregatie, de lepter zwaaien en verder is er fcg een jongensinternaat, annex [eeshuis. Werk en zorgen dus ge- Peg. I De Goede Week was zwaar, zo- Bs dat overal voor iedere geeste- nke is. Dagenlang biechthoren, ten keer kreeg ik voor een dag Issistentie van een andere pas tor, die mij vroeg hem voor een biddag en een avond te assiste- len, opdat zijn parochianen de ge- Igenheid zouden hebben eens „bij veranderd. Een inlandse priester die b.v. voortgekomen is uit de kappers-kaste, wordt moeilijk ge accepteerd bij een hogere kaste, ondanks zijn priesterschap. Het is duidelijk, hoeveel stuurmanskunst en tact van de Bisschop wordt ge vraagd om alleen deze problemen goed op te lossen. Een Bisschop fjoet deze mentaliteit door en door kennen en aanvoelen wat kan en niet kan. Daarom heeft de Paus terecht hier een inlander tot Bis schop aangesteld. In ieder geval is er tot heden wel bereikt, dat men het accep teert dat in eikaars kerk wordt gekomen en dat men op één school gaat. Momenteel is het zo, dat het behoren tot een kaste een gevolg van geboorte is, gelijk bij ons bij de Adel. Dus niet iedere boer be hoort tot de kaste van de boeren;, het hangt van zijn geboorteaf- komst af. Ik ben blij, dat mijn parochia nen allen tot één kaste behoort; het maakt de problemen wat dat betreft heel wat gemakkelijker. De parochie telt 2500 zie- zicht zijn de mensen schijnbaar 1 overal hetzelfde. De kerk bezit een beeld, voor- 1 stellend Christus liggend in het graf. Na de plechtigheden van Goede Vrijdag werd dat beeld in een met zwart omfloerst ledikant gelegd, wat in processie onder luid weeklagen door de straten werd gedragen. Heel verbaasd was ik, toen ik zag, hoeveel mensen er huilden en weenden. Een man, die een flesje reukwater over het beeld spren kelde, moest halverwege er mede ophouden, belet door zijn tranen, echte tranen. Na de Paasmis werd een beeld van de verrezen Christus in pro cessie rondgedragen. Zo’n proces sie is rommelig, iedereen probeert het beeld aan te raken, want dat schrijft de Oosterse opvatting over devotie absoluut voor Zonder dat kun je het beter laten. Inmiddels heb ik enige begrafe nissen meegemaakt en ik ben nu te weten gekomen, wat „wee klagen” eigenlijk betekent. Zodra iemand gestorven is, ver zamelen zich de buurvrouwen in groepen van 6 tot 10, gaan ge hurkt om de lijkbaar zitten, met de armen over eikaars schouders en beginnen te klagen. Angst wekkend om te horen en als maar door. Ook ’s nachts, totdat het lijk de volgende dag wordt begraven. Zij rusten niet, gaan niet naar huis, doch blijven de wacht hou den. Het gewee-klaag werd echter even gestaakt, toen ik bij de dode een tientje kwam voorbidden, maar toen begonnen de wee-kla- gende vrouwen zich op de borst te slaan, en zetten met hernieuwde moed hun klaaglied voort na mijn vertrek. Alleen de mannen gaan mee met de eigenlijke begrafenis; de vrouwen blijven thuis, steeds kla gend en soms bonzend met hun hoofden tegen de muur. o De avond van de 7de april zal ik niet licht meer vergeten. Ik hoorde vanuit mijn kamer een he vig kabaal en geschreeuw op straat. Kennelijk een vechtpartij. Ik haastte mij naar buiten; er lag een man op straat, zwaar gewond. Hij werd bij mij binnengedragen. De man was levenloos, diepe sche- delwond, geen pols, geen hartslag. Ik gaf hem het Oliesel en ver bond hem. Inmiddels werd de po litie gewaarschuwd en de dokter die de dood constateerde. Wat was er gebeurd? De onze missie, vooral Zoals de inwoners van Alphen en Riel wel bekend zal zijn, is op 21 april j.l. ten overstaan van no taris de Kuyper alhier verleden de akte tot oprichting van de Stich ting Katholieke Maatschappelijke Gezinszorg Alphen en Riel, welke Stichting zich ten doel stelt door middel van gezinszorg, gezinshulp en voorlichting, een gezond ge zinsleven volgens de katholieke be ginselen te bevorderen in de na volgende gevallen: 1. Bij ontstentenis of schiktheid van de moeder; 2. Bij ziekte of andere omstan digheden. De Stichting tracht dit doel te bereiken door het verstrekken van hulp aan daarvoor in aanmer king komende gezinnen, o.m. door tewerkstelling aldaar van gezins- verzorgsters en gezinshelpsters. Met dit ongetwijfeld mooie werk wil de Stichting beginnen op maandag 1 augustus a.s. Per die datum zijn door het Bestuur voor lopig twee krachten in dienst ge nomen en wel de gezinsverzorg- ster mej. Petronella Maria de Swart, Boslust 13 alhier, en de gezinshelpster mej. Helena Lucia Maria Lauwers, St Janstraat 3 al hier. Het Bestuur van de Stichting bestaat uit de navolgende perso nen: 1. Mevr. Smits van Oyen-van Rijckevorsel, echtgenote van onze burgemeester. 2. C. P. Kanters, ambtenaar ter secretarie alhier. 3. M. C. Roelands, Boshoven 29 te Alphen, als vertegenwoordiger van de N.C.B. Alphen. 4. W. P. B. Wouters, Dorpstraat 3 te Riel, als vertegenwoordiger van de N.C.B. Riel. 5. Mevr. Hoefmans-Vloemans, Kwaalburg 10 te Alphen, als ver tegenwoordigster van de N.C.B. Alphen afdeling vrouwen. 6. Mevr, de Wed. Paulussen- Verweijmeren, Zandstraat 24 te Riel, als vertegenwoordigster van de N.C.B. Riel, afdeling vrouwen. 7. J. A. van Tilborg, Raadhuis straat 19 te Alphen, als vertegen woordiger van de r.-k. Midden stand Alphen. 8. F. P. van Elderen, Baarlese weg 12 te Alphen, als vertegen woordiger van de K.A.B. Alphen. 9. P. J. A. Reijnders, Zandeind 1 te Riel, als vertegenwoordiger van de K.A.B. Riel. 10. Mevr. Krijnen-Wildhagen, Stationstraat 61 te Alphen, als vertegenwoordigster van de KAV Goosen 45 punten; Door de Chaamse Oriënterings- club „C.O.C.” zal zondag 10 juli a.s. een grote oriënteringsrit voor auto’s, scooters en motoren wor den gehouden, waaraan een tot nog toe ongekend groot aantal en waardevolle prijzen verbonden zullen zijn. De eerste prijs bestaat namelijk uit een zeer waardevol televisie toestel ter waarde van 975, terwijl de volgende prijzen bestaan uit een radio, electrisch scheer- apparaat, strijkijzer en verder nog vele andere waardevolle prijzen. Inschrijving voor deze rit is vanaf heden mogelijk in hotel „Bellevue”, telefoon 01694 - 215. Nadere voorwaarden en mede delingen voor deze oriënteringsrit zullen volgende week zaterdag in dit blad verschijnen. DE BANK MET DE MEESTE VESTIGINGEN IN NOORD-BRABANT OP 29 JUNI A.S. ZAL ONS KANTOOR TE BAARLE-NASSAU WORDEN OVERGEPLAATST VAN DESIRé GEERAERTSSTRAAT A 27 NAAR: ONS TELEFOONNUMMER BLIJFT: NS WEEKBLAD

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1960 | | pagina 1