I
A
Valthery
ferug naar Jaffna
an
Gezinszorg Alphen Riel
Onontbindbaar
WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN
LPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o.
ROTTERDAMSCHE BANK
NIEUWSTRAAT A 145
Kruisboogsport
Chaam
Grote oriënteringsrit
te Chaam
DRUKKERIJ DE JONG
Baarle-Nassau
zaterdag 25 juni 1960
Nummer 26
onge-
dat
04257-377
KASUREN: 9 12 EN 2 - 4 UUR
DES ZATERDAGS: 9 - 12 UUR
man
Het dagelijks bestuur
der stichting.
Alhoewel er veel onderlinge fami-
lie-twisten zijn en veel politieke
partijen.
Inmiddels mocht ik van mijn ou
ders vernemen, dat de Baarlese
Missienaaikring mij onlangs bui
tengewoon bedacht heeft bij de
toedeling van de paramenten; het
gegeven driestel komt buitenge
woon van pas. Een mis met „drie
Heren” is hier onbekend, omdat
er geen miskleding voor is. Door
dat ik paters kan vragen, die op ’t
jongensinternaat werkzaam zijn,
kan het er nu van komen. Mijn ge
lovigen zullen hun ogen uitkijken.
Daarom alvast langs deze weg
m’n hartelijke dank.
Voorlopig wil ik het hierbij la
ten.
Bid voor
Passayoor.
Met beste groeten,
A. Wassenberg
Pastoor Sint Antonius-kerk
Jaffna - Ceylon
ger van
Riel.
Uit dit bestuur is een dagelijks
bestuur gevormd, welk bestaat
uit de navolgende personen:
1. Mevr. Smits van Oyen-van
Rijckevorsel, voorzitster.
2. C. P. Kanters, secretaris-pen-
ningmeester.
3. Mevr. Verheijen-Brouwers, lid
4. Mevr, de Wed. Paulussen-
Verweijmeren, lid.
Kapelaan W. Willemen is de
geestelijke adviseur van het Stich
tingsbestuur, terwijl Mevr. Smits
van Oyen tevens leiding gaat ge
ven aan onze gezinsverzorgster(s)
en gezinshelpster(s).
In de eerstvolgende weken zul
len U meerdere mededelingen in
zake onze Stichting Gezinszorg
worden gedaan. Personen, die me
nen per 1 augustus a.s. de hulp
van deze Stichting nodig te heb
ben, kunnen zich reeds nu wenden
tot de leden van het dagelijks be
stuur danwel tot dit bestuur via
de wijkzusters van het Wit-Gele
Kruis.
was met zijn zoontje van 11 jaar
gaan vissen, doch had ruzie met
een andere visser gekregen, die in
drift met zijn roeispaan de man
een hevige klap op het hoofd had
gegeven. Ziende dat zijn slacht
offer bewusteloos in het water
viel, haalde hij hem eruit en
schrok zo hevig van zijn daad,
toen hij bemerkte dat hij wellicht
zijn tegenstander had vermoord,
dat hij alles deed om zijn daad te
verdoezelen.
Het kind had echter alles ge
zien; als getuige tegen hem was
hij te gevaarlijk en daarom werd
het door de moordenaar gewurgd.
Het lichaampje werd in de boot
achtergelaten; de boot werd afge
duwd naar zee.
Het kind in de ronddobberende
boot kwam echter weer tot be
wustzijn en roeide met een achter
gebleven roeispaan naar de kust,
waar hij meteen iedereen inlicht
te, wat er met hem was gebeurd.
De moordenaar werd gegrepen
en verschillende malen heb ik hem
reeds in de gevangenis bezocht.
De man begrijpt niet hoe hij tot
die daad is gekomen; twee uur
voor de moord had hij nog in de
Zondag vond op de banen van
de kruisboogvereniging „Een
dracht zij ons streven”, gevestigd
in café De Jong, de jaarlijkse
prijsverschieting plaats, waarvan
de uitslagen waren als volgt:
Hoofddoel
A. Leuris met 48 punten; J.
Verheijen 48 punten; Jos Leuris
47 punten; J. Bogers 47 punten;
J. Bastiaansen 47 punten; Thea
van Gils 46 punten; J. van Gils
46 punten; H. van Riel 46 pun
ten; W. de Hoogh 46 punten; M.
N. van den
Evenals door ’t Doopsel, Vorm-
B1 en Priesterschap wordt de
■ten?, ook door het Huwelijksacra-
■ent binnengeleid in een nieuwe
Baat. Deze staat is blijvend en
■indigt eerst bij de dood van een
■Ier echtgenoten. Nooit zal tijdens
Bun leven de man aan een andere
■rouw, noch de vrouw aan een an-
Bere man mogen toebehoren op
■ie innige wijze, waarop zij door
Dit liefde - sacrament, om met
■ondel te spreken „gloeiend aan
eengesmeed” zijn.
Tussen hen mag geen derde
■reden driehoeksverhouding
■ant hij zou het tere spinsel van
liefdesgeheim verscheuren, zijn
■ngeoorloofde liefde zou hier
■reed en heiligschennend binnen
kringen, zoals een ketterij tussen
■e liefde van Christus en Zijn
■ierk.
11 En datzelfde geldt voor de ge-
Buwde man of vrouw, die zich
■iet zou verzetten.
H Het huwelijk is ONONTBIND
BAAR. Met deze onwrikbare over-
■uiging komt de katholieke Kerk
B deze wereld steeds eenzamer te
■taan. De reden, waarom vele an-
Bei’e. ook zich christelijk noemen-
Be, godsdiensten toegeven aan de
■z°genaamde „eisen van de moder-
Be tijd” moet men hierin zoeken,
Bat zij de AFZONDERLIJKE el-
■lende van een ongelukkig huwe-
Bjksleven zwaarder laat wegen
Ban de ALGEMENE ellende van
Bon ontbindbaar huwelijk. Zwaar-
Ber ook dan het gebod van Chris-
Bus: „Wat God heeft verenigd,
(iat scheide geen mens” (Mc.10:4)
I W.W.
Uitgave van
Alphen.
11. Mevr, Verheijen-Brouwers,
Baarleseweg 35 te Alphen, als
vertegenwoordigster van de K.A.
Alphen.
12. Jhr. Mr. J. J. Smits van
Oyen, burgemeester, als vertegen
woordiger van het Wit-Gele Kruis
Alphen.
13. W. K. Pessers, Rielsedijk 26
te Goirle, als vertegenwoordiger
van het Wit-Gele Kruis Riel.
14. P. J. de Vuijst, Stationstraat
51 te Alphen, als vertegenwoordi
ger van het Parochieel Armbe
stuur Alphen.
15. J. J. F. van Gorp, Goirlese-
weg 1 te Riel, als vertegenwoordi-
’t parochieel Armbestuur
Ceylon is een vroegere kolonie
van Nederland geweest. In de Na
poleontische tijd heeft Engeland
het veroverd. Heel veel is er nog,
wat ons aan die Nederlandse tijd
herinnert, onder andere enige gro
te forten, welke op eilandjes voor
de kust zijn gelegen. Zo dragen
enkele van die eilanden nog Ne
derlandse namen als Delft en Lei
den.
Op zaterdag voor Beloken Pa
sen moest ik voor een week de
pastoor van Leiden gaan vervan
gen. Een prachtig eiland met een
zeer gecivilideerde bevolking. Iets
buiten de kust ligt het oude fort,
prachtig bewaard; gangen, poor
ten, schietgaten, alles nog goed in
tact.
Terug in Jaffna, lag er een
brief van de Bisschop met de op-
I dracht om meteen naar Delft,
een groter eiland, doch diep in zee,
voor de zondagsmis te gaan. Drie
uur varen bij kalme zee. Er zijn
daar zeven missiestaties, niet om
dat er zoveel christenen zijn, maar
omdat iedere kaste zijn eigen kerk
moet hebben.
In India en Ceylon is de maat
schappij in „kasten” verdeeld;
ieder beroep vormde een afzonder
lijke gemeenschap. Er is hierar
chische waarde. De kaste van de
boeren is de belangrijkste, dan
volgt die van de vissers, dan de
kappers, de houthakkers, de was
sers etc. Een‘visser acht de boe
ren, maar veracht alle lagere kas
ten. Het christendom is er nog
niet in geslaagd deze eeuwenoude
maatschappelijke indeling te door
breken. Daarom moet noodge
dwongen iedere kaste een eigen
kerk hebben en.een eigen water
put. Als Europeaan kunnen wij
hiervan niets begrijpen en staan
verbaasd, dat de inlandse geeste
lijkheid nog steeds besmet is met
dit kastegevoel, wat toch in zich
zeer onchristelijk is.
Wij mogen echter niet verlan
gen, dat wat duizenden jaren al
kerk zijn kruisweg gebeden. Voor j bestaat in tientallen jaren wordt
zover ik het heb kunnen achterha
len, heeft het slachtoffer hem uit
gescholden, waarop een vecht
partij is ontstaan met de ongeluk
kig terechtgekomen slag; in zijn
radeloosheid vergreep hij zich aan
het kind.
Hier onder ons, paters, geldt terecht het spreekwoord:
Geloof pas in je benoeming, als je op de plaats van bestem
ming bent gekomen. Nooit eerder, want er kan van alles nog
tussen komen.
In mijn vorig verslag, verstuurd uit Valthery, kon ik
vertellen, dat de Bisschop mij met het pastoraat had belast te
Uyankulan. Doch op het laatste ogenblik kwam daarin ver
andering en nu ben ik pastoor geworden in Jaffna en om pre
cies te zijn in de stadswijk: Passayoor, waar voornamelijk vis
sers wonen.
Die benoeming had de volgende voorgeschiedenis. Toen
ik terug van vakantie kwam, kreeg ik opdracht om voor een
maand de overspannen rector-pastoor in Valthery te vervan
gen, doch voordat ik daar heen ging, moest ik eerst voor een
week even de bediening waarnemen in een stadsparochie in
Jaffna, waar een nieuwe pastoor was benoemd, die pas over een
week daar zou kunnen beginnen. Ik kwam ”in de overbrug
ging”.
Nu schijnt het zo geweest te zijn, dat ik bij die mensen
in de smaak viel, maar niet de benoemde Pastoor, met gevolg,
dat* na mijn vertrek naar Valthery die vissers bij de Bisschop
herhaaldelijk erop hadden aangedrongen, mij als hun pastoor
te benoemen en dat blijkt hun nu gelukt te zijn, want mijn be
noeming werd ineens veranderd.
Mijn kerk is groot en heeft twee leen ander” te biechten. In dit op-
Irens. 1
n, die bijna allen praktiserend
ip
De nonnetjes (zusters van de H.
kmilie) zorgen voor de kleuter-
Ihool, lagere school en kweek-
phool. Er is een bejaardentehuis,
laar zusters van het H. Kruis,
En Zwitserse congregatie, de
lepter zwaaien en verder is er
fcg een jongensinternaat, annex
[eeshuis. Werk en zorgen dus ge-
Peg.
I De Goede Week was zwaar, zo-
Bs dat overal voor iedere geeste-
nke is. Dagenlang biechthoren,
ten keer kreeg ik voor een dag
Issistentie van een andere pas
tor, die mij vroeg hem voor een
biddag en een avond te assiste-
len, opdat zijn parochianen de ge-
Igenheid zouden hebben eens „bij
veranderd. Een inlandse priester
die b.v. voortgekomen is uit de
kappers-kaste, wordt moeilijk ge
accepteerd bij een hogere kaste,
ondanks zijn priesterschap. Het is
duidelijk, hoeveel stuurmanskunst
en tact van de Bisschop wordt ge
vraagd om alleen deze problemen
goed op te lossen. Een Bisschop
fjoet deze mentaliteit door en
door kennen en aanvoelen wat kan
en niet kan. Daarom heeft de Paus
terecht hier een inlander tot Bis
schop aangesteld.
In ieder geval is er tot heden
wel bereikt, dat men het accep
teert dat in eikaars kerk wordt
gekomen en dat men op één
school gaat.
Momenteel is het zo, dat het
behoren tot een kaste een gevolg
van geboorte is, gelijk bij ons bij
de Adel. Dus niet iedere boer be
hoort tot de kaste van de boeren;,
het hangt van zijn geboorteaf-
komst af.
Ik ben blij, dat mijn parochia
nen allen tot één kaste behoort;
het maakt de problemen wat dat
betreft heel wat gemakkelijker.
De parochie telt 2500 zie- zicht zijn de mensen schijnbaar 1
overal hetzelfde.
De kerk bezit een beeld, voor- 1
stellend Christus liggend in het
graf. Na de plechtigheden van
Goede Vrijdag werd dat beeld in
een met zwart omfloerst ledikant
gelegd, wat in processie onder
luid weeklagen door de straten
werd gedragen.
Heel verbaasd was ik, toen ik
zag, hoeveel mensen er huilden en
weenden. Een man, die een flesje
reukwater over het beeld spren
kelde, moest halverwege er mede
ophouden, belet door zijn tranen,
echte tranen.
Na de Paasmis werd een beeld
van de verrezen Christus in pro
cessie rondgedragen. Zo’n proces
sie is rommelig, iedereen probeert
het beeld aan te raken, want dat
schrijft de Oosterse opvatting
over devotie absoluut voor Zonder
dat kun je het beter laten.
Inmiddels heb ik enige begrafe
nissen meegemaakt en ik ben nu
te weten gekomen, wat „wee
klagen” eigenlijk betekent.
Zodra iemand gestorven is, ver
zamelen zich de buurvrouwen in
groepen van 6 tot 10, gaan ge
hurkt om de lijkbaar zitten, met
de armen over eikaars schouders
en beginnen te klagen. Angst
wekkend om te horen en als maar
door. Ook ’s nachts, totdat het lijk
de volgende dag wordt begraven.
Zij rusten niet, gaan niet naar
huis, doch blijven de wacht hou
den.
Het gewee-klaag werd echter
even gestaakt, toen ik bij de dode
een tientje kwam voorbidden,
maar toen begonnen de wee-kla-
gende vrouwen zich op de borst te
slaan, en zetten met hernieuwde
moed hun klaaglied voort na mijn
vertrek.
Alleen de mannen gaan mee
met de eigenlijke begrafenis; de
vrouwen blijven thuis, steeds kla
gend en soms bonzend met hun
hoofden tegen de muur.
o
De avond van de 7de april zal
ik niet licht meer vergeten. Ik
hoorde vanuit mijn kamer een he
vig kabaal en geschreeuw op
straat. Kennelijk een vechtpartij.
Ik haastte mij naar buiten; er lag
een man op straat, zwaar gewond.
Hij werd bij mij binnengedragen.
De man was levenloos, diepe sche-
delwond, geen pols, geen hartslag.
Ik gaf hem het Oliesel en ver
bond hem. Inmiddels werd de po
litie gewaarschuwd en de dokter
die de dood constateerde.
Wat was er gebeurd? De
onze missie, vooral
Zoals de inwoners van Alphen
en Riel wel bekend zal zijn, is op
21 april j.l. ten overstaan van no
taris de Kuyper alhier verleden de
akte tot oprichting van de Stich
ting Katholieke Maatschappelijke
Gezinszorg Alphen en Riel, welke
Stichting zich ten doel stelt door
middel van gezinszorg, gezinshulp
en voorlichting, een gezond ge
zinsleven volgens de katholieke be
ginselen te bevorderen in de na
volgende gevallen:
1. Bij ontstentenis of
schiktheid van de moeder;
2. Bij ziekte of andere omstan
digheden.
De Stichting tracht dit doel te
bereiken door het verstrekken
van hulp aan daarvoor in aanmer
king komende gezinnen, o.m. door
tewerkstelling aldaar van gezins-
verzorgsters en gezinshelpsters.
Met dit ongetwijfeld mooie werk
wil de Stichting beginnen op
maandag 1 augustus a.s. Per die
datum zijn door het Bestuur voor
lopig twee krachten in dienst ge
nomen en wel de gezinsverzorg-
ster mej. Petronella Maria de
Swart, Boslust 13 alhier, en de
gezinshelpster mej. Helena Lucia
Maria Lauwers, St Janstraat 3 al
hier.
Het Bestuur van de Stichting
bestaat uit de navolgende perso
nen:
1. Mevr. Smits van Oyen-van
Rijckevorsel, echtgenote van onze
burgemeester.
2. C. P. Kanters, ambtenaar ter
secretarie alhier.
3. M. C. Roelands, Boshoven 29
te Alphen, als vertegenwoordiger
van de N.C.B. Alphen.
4. W. P. B. Wouters, Dorpstraat
3 te Riel, als vertegenwoordiger
van de N.C.B. Riel.
5. Mevr. Hoefmans-Vloemans,
Kwaalburg 10 te Alphen, als ver
tegenwoordigster van de N.C.B.
Alphen afdeling vrouwen.
6. Mevr, de Wed. Paulussen-
Verweijmeren, Zandstraat 24 te
Riel, als vertegenwoordigster van
de N.C.B. Riel, afdeling vrouwen.
7. J. A. van Tilborg, Raadhuis
straat 19 te Alphen, als vertegen
woordiger van de r.-k. Midden
stand Alphen.
8. F. P. van Elderen, Baarlese
weg 12 te Alphen, als vertegen
woordiger van de K.A.B. Alphen.
9. P. J. A. Reijnders, Zandeind 1
te Riel, als vertegenwoordiger van
de K.A.B. Riel.
10. Mevr. Krijnen-Wildhagen,
Stationstraat 61 te Alphen, als
vertegenwoordigster van de KAV Goosen 45 punten;
Door de Chaamse Oriënterings-
club „C.O.C.” zal zondag 10 juli
a.s. een grote oriënteringsrit voor
auto’s, scooters en motoren wor
den gehouden, waaraan een tot
nog toe ongekend groot aantal en
waardevolle prijzen verbonden
zullen zijn.
De eerste prijs bestaat namelijk
uit een zeer waardevol televisie
toestel ter waarde van 975,
terwijl de volgende prijzen bestaan
uit een radio, electrisch scheer-
apparaat, strijkijzer en verder nog
vele andere waardevolle prijzen.
Inschrijving voor deze rit is
vanaf heden mogelijk in hotel
„Bellevue”, telefoon 01694 - 215.
Nadere voorwaarden en mede
delingen voor deze oriënteringsrit
zullen volgende week zaterdag in
dit blad verschijnen.
DE BANK
MET DE MEESTE VESTIGINGEN
IN NOORD-BRABANT
OP 29 JUNI A.S. ZAL ONS KANTOOR
TE BAARLE-NASSAU
WORDEN OVERGEPLAATST VAN
DESIRé GEERAERTSSTRAAT A 27
NAAR:
ONS TELEFOONNUMMER BLIJFT:
NS WEEKBLAD