Baalse kermis
Oriënteringsrit
Baarle-Nassau
Mijn briefke
at de vrouw
Tour de Kiek is
zeer
(EKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN
LPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o.
erwacht
weer voorbij
Triduum Alphense jongemannen
goed geslaagd
erwacht
at de man
naar
CANADA
DRUKKERIJ DE JONG
Baarle-Nassau
zaterdag 18 juni 1960
Nummer 25
BAARLE-HERTOG
BAARLE-NASSAU
aangiften
geschieden
van
draaimolen,
Door de prachtige uiteenzetting
van de betekenis van de diverse
delen der H. Mis, welke de Pater
gaf, gaat de zondagsmis voor ons
toch meer spreken, o.a. de schuld
bekentenis en de verlossingbe-
hoefte, de offerande, de consecra
tie, waarbij het kruisoffer van
Christus weer actueel wordt ge
maakt en de communie, waarin
Christus zichzelf te eten geeft.
Wel ja In de namiddag van de
komende mooie zonnige kermis
dagen zal het bepaald leuk zijn
ons St Annaplein, in kermisveld
omgetoverd, een bezoek te bren
gen.
De kleuters, om hunne zondagse
moeders huppelend als driedaagse
kuikens om de klokken, trekken
voort van tent tot tent en bewon
deren het hard scherp gekleurd
speelgoed of de fraai geklede pop
pen, terwijl hun lippen gretig zui
gen aan een lange dikke kerse-
stok of hunne melktandjes zich
zetten in taaie nougatblokken en
nog taaiere koek.
Groteren draaien of hobbelen,
zweven of vliegen op bonte paar
den, hl rijk beschilderde schuiten
door de lucht als muggen boven
een poel in luwe Zomeravond en
kraaien het uit van pret als jonge
hanen in de morgenzon. Leuk hè
Maar de echte kermis is het niet.
Wilt ge de echte kermis zien,
kom dan in de avond, wanneer de
hemel donker is als ’n rouwkleed.
Honderden elektrische gloeilam
pen trachten de nacht in dag om
te toveren en zij slagen daarin
niet slecht. Uw ogen pinken en
tranen bij de eerste scherpte van
die verblindende lichtzee, doch zij
wennen spoedig aan die overvloed
van stralen. Als dunne mistwolk-
jes in avondzon drijft de walm
der wafelkraam, oliebollen en
beignetkraam door die lichtzee, de
lucht doortrekkend met weezoete
geuren, alsof al de gaarkeukens
van Parijs op een wedstrijd zijn
V
Hieruit blijkt hoe innig Hij zich
zelfstandigheid. Het afhankelijk-
heidsbesef van de vrouw wordt
voor de man een bron van activi
teit en moed.
De man verwacht ook van zijn
vrouw meeleven met zijn gevoel
en emoties. Zijn vreugden, zorgen
en verdriet moet ze met hem de
len. Overdag heeft de man vaak
veel opgekropt en dat moet er
eigenlijk toch uit. Als een vrouw
daar aanvoelend tegenover staat
zal ze (een beetje psychiater spe
lend) kalm zulk ’n ontlading over
zich heen laten gaan. Natuurlijk
moet de man zich proberen te be
heersen en zijn vrouw niet als uit
laatklep van zijn emoties en span
ningen gebruiken. De beste reme
die voor de vrouw is in zulke ge
vallen: geduld hebben, rustig en
goed en lief blijven. Als het goede
mannen zijn (en dat veronderstel
len wij hier) is het daarna dik-
daardoor bij haar man het besef wijls nog veel beter tussen haar
zijn mannelijkheid, kracht en en hem. W.W.
Vriend Giel,
Pa, zee ik te donderdag, ik kan
misschien na 't melken wel ge
mist worre, want Fina hee ge
vraagd of ik bij hullie op de Baal-
haai de nieuwe weg mee kwaam
openen.
En kunnen ze da daar nie zon
der jou, vroeg ie.
Ik zeg, ’t zou wel gaan pa, mar
ze willen hebben da’k koom, trou
wens alle meskes en vrijers mosse
komen, want ze wouwen er ’n heel
groot fist van gaan maken Afijn
Giel, om kort te gaan, ik mocht
Om half 8 koom ik bij Fina’s
aan. ’t Officiële gedeelte was na
tuurlijk al lang veurbij, mar bij
Peters in de tent begos ’t pas. Nou
Giel, ’t was er plezierig, da mot
ik zeggen. As we muug waren
van 't dansen, dan pakten we con
sumpties en eerlijk is eerlijk, ik
was dikkels zo muug, da’k al gauw
téveul consumpties gepakt ha.
Harrie, zee Fina op ’n gegeven
ogenblik, pas op manneke, ’t
smaakt jou vanavand te goed, is
’t nie?
Ik zeg, ja Fina, ’t hee nog nooit
zo goed gesmaakt. Ze kwaam
vlak veur mijn hangen, keek héél
diep in de poppekes van mijn ogen
en zee: we gaan
Ik zeg: allee nou
We gaan, zee ze. Ik heb genog
gezien, ik hou nie van zatlappen.
Ik bén nie zat, zee ik, want ik
zie jou nog net zo duidelijk as irst
en ge bent zelfs veul knapper as
irst.
Daarom, zee ze, vooruit, we zijn
weg.
Gos Giel, ik denk da we eerst
weg waren van allemaal, en éér
lijk, ik was nie zat, mar ze kan nie
hebben da ge ’n potje bier drinkt.
Bende gullie nóu al terug zeeën
de ouw lui van Fina’s toen we
binnen kwamen. Ja, zee Fina,
want hij pakte de potjes bier mar
té bedicht, ik zal eerst mar ’ns ’n
straffe kom koffie zetten.
Nou, en da is mijn ongeluk ge-
worren. Hoe ’t precies kwaam,
weet ik nie, mar op ’n gegeven
ogenblik stiet ik mijn gloeiend he
te kom koffie om. En nou zou er
nog niks gebeurd zijn as m’ne
weekender nèt boven m’ne broeks
band nie net as ’ne trechter open
gestaan ha, waarin héél die kom
gloeiend hete koffie, die Fina mee
zoveul zorg gezet ha, as ’n emmer
water in 'n knijnenpijp, verdween.
Ik loeide ’t uit van de pijn en ik
rolde over de grond om mijn eigen
te blussen. En waar Fina zo gauw
dieën emmer kou water vandaan
ha, weet ik nie, mar mee da ik
in de plee vluchtte, goot ze die
van achter in m’ne nek.
Ik dee zo vlug as ik kon m’n
hemd uit, mar ’t was te laat, de
gloeiende koffie ha z’n werk ge
daan. Ik telde, zonder te kijken,
al ’n stuk of vier flinke brandwon
den op m’ne buik. En zéér doen
Giel, zéér doen Jongen, ik dee ze
bij mekaar
Iemand van de buurt hee m’n
mee z’ne auto naar Alphen ge
bracht. Fina was meegereeën en
heel onderweg hee ze gevraagd of
’t nog zeer dee. Ik zeg: neent, ’t is
fijn Drie dagen plat op oewe rug
blijven liggen, zee de dokter en
oewe buik goed nat houwen mee
brandolie.
En zo lig ik hier op ’t bed deez
briefke te schrijven. Giel jó, ik
wou da’k m’n eigen zo zat gedron
ken ha da’k ’s avonds m’n broek
netjes in de plooi op ’t bed gelee
ha en zelf heel de nacht over de
leuning van ’ne stoel ha gaan han
gen van zattighei, da was beter
gewiest as deez, want jó wa heb
ik afgezien.
De groeten hé,
Harrie van de Keutelberg.
P.S. De leste nieuwe al gehoord
Giel? Neeën? Ikke wel... docht ik,
mar... nou komt er schijnt wir
ene.
gedreven netheid, waarbij het in
terieur en de meubelen belang-
rijker worden dan de menselijke
persoon, irriteren de man. Pro
perheid, netheid en orde, prachtig,
maar geen étalage maken van de
huiskamer.
Het eten speelt bij de man een
grote rol, want de man is hiervoor
in de regel zeer gevoelig. Als hij
dan van zijn kant dit ook zicht
baar waardeert, voelt de vrouw
zich gelukkig. De man verwacht
ook van zijn vrouw bij thuiskomst
van zijn werk, een gezellig tehuis,
een prettige sfeer. Hij verwacht
ook liefdesuitingen van zijn vrouw
immers ook dezen behoren van
twee kanten te komen. Door het
feit dat de vrouw steun verwacht
van haar man, steunt zij haar
man. Dit klinkt misschien een
beetje vreemd, maar het is toch
echt waar. Immers zij bevestigt
lichamelijke opvoeding
[De provinciale normaalleergan-
fn in de lichamelijke opvoeding,
por de bestendige deputatie van
e provinciale raad van Antwer-
bn ingericht, en de twee in voege
pnde stelsels (Zweeds- en Hap-
kstelsel) omvattend, zullen her
kend worden op zaterdag 3 sep-
mber 1960.
Deze leergangen zullen gegeven
orden te Antwerpen en, indien
!e belangstelling voldoende ge-
Pit wordt, dit jaar eveneens te
tornhout ingericht worden.
De lessen zijn toegankelijk voor
ksonen van beider kunne welke
P 31-12-1960, 17 jaar bereikt
[ebben.
De personen, welke verlangen
eze cursussen te volgen, kunnen
ton aanvraag schriftelijk richten
Pt, ofwel zich laten inschrijven op
[et provinciebestuur, bureau 68,
pningin Elisabethlei 18 te Ant-
prpen.
Teneinde te kunnen nagaan of
e leergangen eveneens te Turn
out zouden kunnen gegeven wor-
en, dienen de lesvolgers (sters)
foor Turnhout, hun kandidatuur
P te zenden, vóór 6-7-1960.
m hierop vlug antwoorden: lief-
en steun Maar we willen dit
oh ook een beetje specificeren,
o man verwacht van zijn vrouw,
it zij voor de huiselijke dingen
il zorgen, ook voor zijn kleren,
en en alle mogelijke andere din-
n des levens. Als de vrouw hier-
i tekort schiet uit onverschillig-
sid of slordigheid dan voelt hij
oh opgelaten. Ook het tegendeel
in slordigheid n.l. op de spits
Het jaarlijks terugkerende eve
nement „Tour de Kiek” is zondag
een grandioos succes geworden.
Vele belangstellenden zagen deze
jongens hun rondjes draaien en ’t
comité mag trots zijn op zijn wie
lerwedstrijd op gewone fietsen.
Burgemeester Jhr. Mr. J. J.
Smits van Oyen loste het start
schot.
De uitslag van de junioren, die
om half 2 van start gingen, luidt
als volgt:
1 Jules van der Flaas Baarle-
Hertog, 2 W. Moeskops Poppel;
3 Jos Huybs Poppel; 4 Fr. Ooms
Poppel; 5 Arn. v. Heeswijk Haar
steeg; 6 Alf. Oomen Alphen; 7 L.
Ketels Haarsteeg; 8 Jos Willems
Poppel; 9 R. van Bladel Haar
steeg; 10 G. Rijgersberg Baarle-
Nassau; 11 G. Peijs Alphen; 12 A.
Verhoeven Goirle; 13 Jac Schelle-
kens Goirle; 14 Jos Hogendoorn
Goirle.
Bij de senioren kwamen 35 deel
nemers aan de start en vanaf de
tweede ronde heeft H. van Heijst
alleen gereden, bovendien had hij
bij de finish bijna het hele veld
gedubbeld, en dat op een parkoers
van ongeveer 5 km. De uitslag
van de senioren luidt: 1 H. van
Heijst Haarsteeg; 2 A. de Vries
Princenbeek; 3 W. Vermetten
Rijen; 4 P. van Laarhoven Loon
op Zand; 5 J. Huijkans Poppel; 6
W. van Wanroy Dongen; 7 Pol
Boudewijns Minderhout; 8 Alfons
Boudewijns Minderhout; 9 Ant. v.
Oosterbosch Ossendrecht; 10 Sjef
Geerts Castelré; 11 J. Kievits
Dongen; 12 Jac Kools Alphen; 13
W. Snoeren Gilze.
Uitgave van
De gemeentesecretarie te Baar
le-Nassau zal op 20 en 21 juni ’60
gesloten zijn.
Aangiften burgerlijke stand en
spoedeisende aangiften kunnen
uitsluitend geschieden tussen
10.30 en 11.00 v.m.
Het Gemeentebestuur van
Baarle-Nassau,
De Secretaris, De Burgemeester,
H. F. v. Gompel F. M. A. de Grauw
Zondag 19 juni wordt de jaar
lijkse collecte gehouden tot steun
aan het werk voor de minder-
valide arbeidskrachten, dat ons
aller steun nodig heeft. Ver
trouwd mag worden, dat ook deze
collecte weer behoorlijk van uw
steun zal mogen genieten.
A. P. Denis.
Hiermede nodigen wij alle jonge
arbeiders uit, deel te nemen aan de
Stille Omgang te Breda. Vertrek
4 uur (per fiets) bij de kerk in de
Op zondag 26 juni organiseert
de: bromfietsclub „De Grensja-
gers” een grote oriënteringsrit
uitsluitend voor bromfietsen. De
ze rit telt mee voor het kampioen
schap Midden-Brabant voor de
leden der clubs die aangesloten
zijn bij de kring.
Iedereen kan echter aan de rit
meedoen met recht op de zeer
mooie prijzen, waaronder een
prachtige cassette.
De rit, die voor iedereen ge
makkelijk te rijden is, gaat over
een afstand van plm. 40 km en is
nauwkeurig uitgezet aan de hand
van het K.N.M.V.-reglement.
De start vindt plaats vanaf
14.00 uur aan het clublokaal H.
Leemans, Chaamseweg, waar U
zich van tevoren kunt laten in
schrijven.
verste en hoogste uiting van de
vreugde des levens is
Doch bij levensvreugde hebben
wij niet te vergeten, dat niet zij,
maar het genot des hemels ons
doel en onze eindbestemming is.
Wat leven en wereld ons aan
vreugde en genieting biedt, is
volkomen gelijk aan een kermis
pret: en wordt alleen waarlijk ge
nietbaar onder de volle zon van
Gods genade, wanneer hart en
oog rein blijven en onschuldig als
een kind. Het gepast, redelijk en
matig genieten van ’t leven heeft
in zich niets ongeoorloofds, doch
men vergete niet, dat het ge
not der wereld niet één ziel kan
verzadigen, noch vrede kan geven
aan een kant. Dat kan alleen Hij,
die ons het leven gaf en ons vol
maakt en eeuwig geluk zal uit
maken.
met ons verenigt, want wat wordt
er meer met ons verenigt dan het
voedsel.
Door de beproevingen welke het
geloof meebrengt moeten wij
groeien naar de volwassenheid,
daarbij steeds gesterkt door de H.
Communie. Bidden wij tot Maria:
„Drijf ons naar de H. Eucharistie
omdat wij ons zodoende disponi
bel kunnen stellen voor Christus
en ons bewust worden van onze
apostolische verantwoordelijkheid
tegenover God en de wereld”.
„Zijn wij beschikbaar?" De
Kerk rekent op ons. Christus heeft
ons nodig. Het triduum werd zon
dag besloten met een gedialogeer-
de H. Mis om 9 uur voor alle deel
nemers, terwijl ’s avonds de suc
cesfilm „Judas” werd vertoond.
De K.A.J. herdacht ’s morgens
het 15-jarige jubilee van de afde
ling Alphen met een gezamenlijk
feestontbijt.
We mogen Pater Wijnhoven wel
hartelijk danken voor zijn bereid
willigheid om dit triduum te ver
zorgen, terwijl we Kapelaan Mat-
thee van harte feliciteren met dit
prachtige initiatief en hem bij
voorbaat weer succes toewensen
bij zijn verdere activiteiten voor
de parochiegemeenschap van Al
phen.
Nu moet natuurlijk ook de
raag gesteld worden: wat de man
an zijn vrouw verwacht. We kun-
Op 9, 10 en 11 juni werd
's avonds in het patronaat een
triduum gehouden voor alle jon
gemannen uit de parochie. De op
komst was elkë avond buitenge
woon goed, terwijl van de meer
derheid der afwezigen bericht van
verhindering was ontvangen.
Pater Wijnhoven van de Paters
van de H. Harten heeft op voor
treffelijke en zeer leerzame wijze
de volgende onderwerpen behan
deld.
Ons lidmaatschap van de Kerk:
Om een goed christen te kunnen
zijn is het lidmaatschap van de
Kerk primair, dit moet dus op de
eerste plaats staan. Daarna zijn
we lid van ’t gezin, de vereniging,
de organisatie en de gemeenschap.
Ons christen-zijn geeft zin aan
ons bestaan, immers wij zijn van
God en wij moeten naar God te
rug. Schakelen we God uit, dan is
ons bestaan redeloos.
We moeten ons bewust zijn van
ons lidmaatschap van de Kerk en
als overtuigd katholiek onze
plaats in de gemeenschap in
nemen. Doen wij dit niet bewust
en met overtuiging dan lopen we
als kuddebeest mee in de stroom
der massaficatie, die lijdt tot ver
vlakking en onkerkelijkheid.
Wij moeten beschikbaar zijn
voor Christus, d.w.z. wij moeten
beschikbaar zijn voor onze naas
ten, want achter hem moeten we
ook Christus zien. Denken wij aan
onze naasten die hongeren naar
brood en naar Christus in Afrika
en Azië.
Christus heeft gezegd: „Voor
waar, Ik zeg U; wat gij voor één
van mijn geringste broeders ge
daan hebt, dat hebt Gij aan Mij
gedaan”. Om ons disponibel te
kunnen stellen voor Hem moeten
wij de kracht putten in de H. Eu
charistie, en moeten wij ons laten
verlossen in het H. Misoffer. De
kerkelijke wet verplicht ons om
’s zondags de H. Mis bij te wonen,
wij moeten er dus toe gedreven
worden, doch eigenlijk moesten
wij uit eigen beweging grijpen
naar de sacramenten, dus zelf ’n
keuze maken, dan stellen wij ons
werkelijk beschikbaar.
De liefde is het centrale punt
waar alles om draait. Het ken
merkende van het Christendom is
het elkander liefhebben. Bij de
liefde gaat het dus om de ander,
om die te helpen, doch onze lief
de is vaak zo egoïstisch en op ons
eigen ik af gestemd. Echte liefde
is niet mogelijk zonder eerbied en
respect voor de evenmens, ’t moet
een spontaan medeleven zijn met
de medemens.
De H. Eucharistie is door Chris
tus zelf ingesteld op Witte Don
derdag. ’n Massa gelovigen weet
geen raad met de H. Mis. Het
„geen interesse” voor de zondags
mis is het grootste probleem der
zielzorg.
verschenen.
De sirenen van auto-scooter,
luchtschommel, draaimolen, va-
riëté-theater, onderzeeboot, krij
sen in schrille tonen en worden
begeleid door de gillen en gilletjes
van door en over elkaar schomme
lende en vallende jonge mensen.
Niet met de bedrijvige vlugheid
van een langzaamheid van dauw
pieren in de bijenzwerm, maar
met de kruipende volle pot van ’n
visser, kriewelt de menigte buiten
tussen de tenten dooreen, luid
sprekend of schreeuwend, totdat
de benen moe worden en de keel
droog als zoolleer. Daar is raad
op. Men valt neer op de talrijke
klep- en ligstoelen van de café’s,
restaurants en verorbert een res
pectabel quantum wafeltjes, olie
bollen, paling bij een machtige va
riatie van niet altijd onschuldige
dranken. Dan kan het hotsend le
ventje weer opnieuw beginnen.
Stellig is de nieuwe dag reeds ge
boren, wanneer de lege beurs, een
zwaar hoofd en matte leden U tot
naar huis gaan manen. Zijt gij zo
verstandig de laatste dubbeltjes
te besteden aan de palingkraam,
dan voelt gij U bij het opstaan te
gen de middag niet al te katterig.
Dat is nu de eigen, ware kermis.
’t Zal er zijn „beschaafd” - „ge
zellig” op de Baalse kermis. Heel
Baarle en de omtrek bezoeken
zondag, maandag en dinsdag de
kermis; dansen, fuiven, gooien
met serpetines en confetti, dat ’t
’n lust is. „Christelijk beschaafd”
zal het er toegaan: dat mag ik
hopen geloven.
En als dan na de kermis de
kermistenten worden afgebroken,
is de pret uit. Het gewone leven
gaat weer- zijn oude zware sleur
gang.
Hij, die de mens alle vreugde en
ontspanning ontzegt, kent weinig
ons bestaan en onze bestemming.
Immers wij zijn door God gescha
pen voor een geluk, dat eeuwig is
en eeuwig zijn moet in maat en
tijd om onze onsterfelijke ziel te
kunnen verzadigen in al de onme
telijke omvang harer verlangens.
Is het dan een wonder, dat het
mensenhart hier in het kort ver
gankelijk leven zich vreugde
scheppen wil als een voorproef
van wat hem in de zalige eeuwig
heid wacht? Neen, de levens
vreugde is niet uit den boze, maar
wortelt in God en onze eindbe
stemming. Waarom toch gaf de
Heer onder alle zichtbare schep
selen, die Hij formeerde, alleen Nieuwstraat. Eén maaltijd mee-
aan de mens de lach, die de zui- brengen.
De vrouw wil haar man ook
namelijk behagen, zij zal zich
krom smaakvol kleden, haar
erlijk verzorgen en zich geluk-
voelen als de man haar een
pplimentje maakt. Reageert
hr man hier nooit op, dan zal
zich eenzaam voelen en zich
t meer opgenomen voelen in de
11 van haar man.
De vrouw verwacht ook van
Br man medeleven en weer-
[nk wat betreft haaf geestelijk
I religieus leven. Zonder een-
idsgevoel in het godsdienstig en
fistelijk leven met haar man,
fit zij zich zwaar teleurgesteld.
De vrouw verwacht ook steun
ii haar man, en wel in alles. Zij
tast niet, dat de man haar altijd
lijk geeft, maar wel, dat hij
[ar begrijpt en het ware in haar
boel erkent en bevestigt. De
Luw verwacht ook steun van
ar man in haar huiselijk leven,
Int ofschoon zij wel de normale
Ifstandigheid op huiselijk ter-
in verlangt, hoopt ze toch voor-
lin moeilijkheden op de steun
n haar man. Hij moet achter
[ar staan met woord en daad.
vrouw verwacht ook bij twij-
[s zich vol vertrouwen tot haar
Ln te kunnen wenden. De meeste
Luwen verlangen, dat haar man
bchisch sterker is, dan zij zelf
[daarom is het doorgaans ook
goed, dat de man iets ouder is
|n de vrouw.
De vrouw geraakt erg ontdaan
L haar man iets van haar ver-
Lgt of eist, dat tegen haar gees-
lijk - zedelijk leven indruist.
van
i
i
NS WEEKBLAD
SLUITING
GEMEENTESECRETARIE
A.V.O. COLLECTE
STILLE OMGANG BREDA