Baalse kermis Oriënteringsrit Baarle-Nassau Mijn briefke at de vrouw Tour de Kiek is zeer (EKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN LPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o. erwacht weer voorbij Triduum Alphense jongemannen goed geslaagd erwacht at de man naar CANADA DRUKKERIJ DE JONG Baarle-Nassau zaterdag 18 juni 1960 Nummer 25 BAARLE-HERTOG BAARLE-NASSAU aangiften geschieden van draaimolen, Door de prachtige uiteenzetting van de betekenis van de diverse delen der H. Mis, welke de Pater gaf, gaat de zondagsmis voor ons toch meer spreken, o.a. de schuld bekentenis en de verlossingbe- hoefte, de offerande, de consecra tie, waarbij het kruisoffer van Christus weer actueel wordt ge maakt en de communie, waarin Christus zichzelf te eten geeft. Wel ja In de namiddag van de komende mooie zonnige kermis dagen zal het bepaald leuk zijn ons St Annaplein, in kermisveld omgetoverd, een bezoek te bren gen. De kleuters, om hunne zondagse moeders huppelend als driedaagse kuikens om de klokken, trekken voort van tent tot tent en bewon deren het hard scherp gekleurd speelgoed of de fraai geklede pop pen, terwijl hun lippen gretig zui gen aan een lange dikke kerse- stok of hunne melktandjes zich zetten in taaie nougatblokken en nog taaiere koek. Groteren draaien of hobbelen, zweven of vliegen op bonte paar den, hl rijk beschilderde schuiten door de lucht als muggen boven een poel in luwe Zomeravond en kraaien het uit van pret als jonge hanen in de morgenzon. Leuk hè Maar de echte kermis is het niet. Wilt ge de echte kermis zien, kom dan in de avond, wanneer de hemel donker is als ’n rouwkleed. Honderden elektrische gloeilam pen trachten de nacht in dag om te toveren en zij slagen daarin niet slecht. Uw ogen pinken en tranen bij de eerste scherpte van die verblindende lichtzee, doch zij wennen spoedig aan die overvloed van stralen. Als dunne mistwolk- jes in avondzon drijft de walm der wafelkraam, oliebollen en beignetkraam door die lichtzee, de lucht doortrekkend met weezoete geuren, alsof al de gaarkeukens van Parijs op een wedstrijd zijn V Hieruit blijkt hoe innig Hij zich zelfstandigheid. Het afhankelijk- heidsbesef van de vrouw wordt voor de man een bron van activi teit en moed. De man verwacht ook van zijn vrouw meeleven met zijn gevoel en emoties. Zijn vreugden, zorgen en verdriet moet ze met hem de len. Overdag heeft de man vaak veel opgekropt en dat moet er eigenlijk toch uit. Als een vrouw daar aanvoelend tegenover staat zal ze (een beetje psychiater spe lend) kalm zulk ’n ontlading over zich heen laten gaan. Natuurlijk moet de man zich proberen te be heersen en zijn vrouw niet als uit laatklep van zijn emoties en span ningen gebruiken. De beste reme die voor de vrouw is in zulke ge vallen: geduld hebben, rustig en goed en lief blijven. Als het goede mannen zijn (en dat veronderstel len wij hier) is het daarna dik- daardoor bij haar man het besef wijls nog veel beter tussen haar zijn mannelijkheid, kracht en en hem. W.W. Vriend Giel, Pa, zee ik te donderdag, ik kan misschien na 't melken wel ge mist worre, want Fina hee ge vraagd of ik bij hullie op de Baal- haai de nieuwe weg mee kwaam openen. En kunnen ze da daar nie zon der jou, vroeg ie. Ik zeg, ’t zou wel gaan pa, mar ze willen hebben da’k koom, trou wens alle meskes en vrijers mosse komen, want ze wouwen er ’n heel groot fist van gaan maken Afijn Giel, om kort te gaan, ik mocht Om half 8 koom ik bij Fina’s aan. ’t Officiële gedeelte was na tuurlijk al lang veurbij, mar bij Peters in de tent begos ’t pas. Nou Giel, ’t was er plezierig, da mot ik zeggen. As we muug waren van 't dansen, dan pakten we con sumpties en eerlijk is eerlijk, ik was dikkels zo muug, da’k al gauw téveul consumpties gepakt ha. Harrie, zee Fina op ’n gegeven ogenblik, pas op manneke, ’t smaakt jou vanavand te goed, is ’t nie? Ik zeg, ja Fina, ’t hee nog nooit zo goed gesmaakt. Ze kwaam vlak veur mijn hangen, keek héél diep in de poppekes van mijn ogen en zee: we gaan Ik zeg: allee nou We gaan, zee ze. Ik heb genog gezien, ik hou nie van zatlappen. Ik bén nie zat, zee ik, want ik zie jou nog net zo duidelijk as irst en ge bent zelfs veul knapper as irst. Daarom, zee ze, vooruit, we zijn weg. Gos Giel, ik denk da we eerst weg waren van allemaal, en éér lijk, ik was nie zat, mar ze kan nie hebben da ge ’n potje bier drinkt. Bende gullie nóu al terug zeeën de ouw lui van Fina’s toen we binnen kwamen. Ja, zee Fina, want hij pakte de potjes bier mar té bedicht, ik zal eerst mar ’ns ’n straffe kom koffie zetten. Nou, en da is mijn ongeluk ge- worren. Hoe ’t precies kwaam, weet ik nie, mar op ’n gegeven ogenblik stiet ik mijn gloeiend he te kom koffie om. En nou zou er nog niks gebeurd zijn as m’ne weekender nèt boven m’ne broeks band nie net as ’ne trechter open gestaan ha, waarin héél die kom gloeiend hete koffie, die Fina mee zoveul zorg gezet ha, as ’n emmer water in 'n knijnenpijp, verdween. Ik loeide ’t uit van de pijn en ik rolde over de grond om mijn eigen te blussen. En waar Fina zo gauw dieën emmer kou water vandaan ha, weet ik nie, mar mee da ik in de plee vluchtte, goot ze die van achter in m’ne nek. Ik dee zo vlug as ik kon m’n hemd uit, mar ’t was te laat, de gloeiende koffie ha z’n werk ge daan. Ik telde, zonder te kijken, al ’n stuk of vier flinke brandwon den op m’ne buik. En zéér doen Giel, zéér doen Jongen, ik dee ze bij mekaar Iemand van de buurt hee m’n mee z’ne auto naar Alphen ge bracht. Fina was meegereeën en heel onderweg hee ze gevraagd of ’t nog zeer dee. Ik zeg: neent, ’t is fijn Drie dagen plat op oewe rug blijven liggen, zee de dokter en oewe buik goed nat houwen mee brandolie. En zo lig ik hier op ’t bed deez briefke te schrijven. Giel jó, ik wou da’k m’n eigen zo zat gedron ken ha da’k ’s avonds m’n broek netjes in de plooi op ’t bed gelee ha en zelf heel de nacht over de leuning van ’ne stoel ha gaan han gen van zattighei, da was beter gewiest as deez, want jó wa heb ik afgezien. De groeten hé, Harrie van de Keutelberg. P.S. De leste nieuwe al gehoord Giel? Neeën? Ikke wel... docht ik, mar... nou komt er schijnt wir ene. gedreven netheid, waarbij het in terieur en de meubelen belang- rijker worden dan de menselijke persoon, irriteren de man. Pro perheid, netheid en orde, prachtig, maar geen étalage maken van de huiskamer. Het eten speelt bij de man een grote rol, want de man is hiervoor in de regel zeer gevoelig. Als hij dan van zijn kant dit ook zicht baar waardeert, voelt de vrouw zich gelukkig. De man verwacht ook van zijn vrouw bij thuiskomst van zijn werk, een gezellig tehuis, een prettige sfeer. Hij verwacht ook liefdesuitingen van zijn vrouw immers ook dezen behoren van twee kanten te komen. Door het feit dat de vrouw steun verwacht van haar man, steunt zij haar man. Dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar het is toch echt waar. Immers zij bevestigt lichamelijke opvoeding [De provinciale normaalleergan- fn in de lichamelijke opvoeding, por de bestendige deputatie van e provinciale raad van Antwer- bn ingericht, en de twee in voege pnde stelsels (Zweeds- en Hap- kstelsel) omvattend, zullen her kend worden op zaterdag 3 sep- mber 1960. Deze leergangen zullen gegeven orden te Antwerpen en, indien !e belangstelling voldoende ge- Pit wordt, dit jaar eveneens te tornhout ingericht worden. De lessen zijn toegankelijk voor ksonen van beider kunne welke P 31-12-1960, 17 jaar bereikt [ebben. De personen, welke verlangen eze cursussen te volgen, kunnen ton aanvraag schriftelijk richten Pt, ofwel zich laten inschrijven op [et provinciebestuur, bureau 68, pningin Elisabethlei 18 te Ant- prpen. Teneinde te kunnen nagaan of e leergangen eveneens te Turn out zouden kunnen gegeven wor- en, dienen de lesvolgers (sters) foor Turnhout, hun kandidatuur P te zenden, vóór 6-7-1960. m hierop vlug antwoorden: lief- en steun Maar we willen dit oh ook een beetje specificeren, o man verwacht van zijn vrouw, it zij voor de huiselijke dingen il zorgen, ook voor zijn kleren, en en alle mogelijke andere din- n des levens. Als de vrouw hier- i tekort schiet uit onverschillig- sid of slordigheid dan voelt hij oh opgelaten. Ook het tegendeel in slordigheid n.l. op de spits Het jaarlijks terugkerende eve nement „Tour de Kiek” is zondag een grandioos succes geworden. Vele belangstellenden zagen deze jongens hun rondjes draaien en ’t comité mag trots zijn op zijn wie lerwedstrijd op gewone fietsen. Burgemeester Jhr. Mr. J. J. Smits van Oyen loste het start schot. De uitslag van de junioren, die om half 2 van start gingen, luidt als volgt: 1 Jules van der Flaas Baarle- Hertog, 2 W. Moeskops Poppel; 3 Jos Huybs Poppel; 4 Fr. Ooms Poppel; 5 Arn. v. Heeswijk Haar steeg; 6 Alf. Oomen Alphen; 7 L. Ketels Haarsteeg; 8 Jos Willems Poppel; 9 R. van Bladel Haar steeg; 10 G. Rijgersberg Baarle- Nassau; 11 G. Peijs Alphen; 12 A. Verhoeven Goirle; 13 Jac Schelle- kens Goirle; 14 Jos Hogendoorn Goirle. Bij de senioren kwamen 35 deel nemers aan de start en vanaf de tweede ronde heeft H. van Heijst alleen gereden, bovendien had hij bij de finish bijna het hele veld gedubbeld, en dat op een parkoers van ongeveer 5 km. De uitslag van de senioren luidt: 1 H. van Heijst Haarsteeg; 2 A. de Vries Princenbeek; 3 W. Vermetten Rijen; 4 P. van Laarhoven Loon op Zand; 5 J. Huijkans Poppel; 6 W. van Wanroy Dongen; 7 Pol Boudewijns Minderhout; 8 Alfons Boudewijns Minderhout; 9 Ant. v. Oosterbosch Ossendrecht; 10 Sjef Geerts Castelré; 11 J. Kievits Dongen; 12 Jac Kools Alphen; 13 W. Snoeren Gilze. Uitgave van De gemeentesecretarie te Baar le-Nassau zal op 20 en 21 juni ’60 gesloten zijn. Aangiften burgerlijke stand en spoedeisende aangiften kunnen uitsluitend geschieden tussen 10.30 en 11.00 v.m. Het Gemeentebestuur van Baarle-Nassau, De Secretaris, De Burgemeester, H. F. v. Gompel F. M. A. de Grauw Zondag 19 juni wordt de jaar lijkse collecte gehouden tot steun aan het werk voor de minder- valide arbeidskrachten, dat ons aller steun nodig heeft. Ver trouwd mag worden, dat ook deze collecte weer behoorlijk van uw steun zal mogen genieten. A. P. Denis. Hiermede nodigen wij alle jonge arbeiders uit, deel te nemen aan de Stille Omgang te Breda. Vertrek 4 uur (per fiets) bij de kerk in de Op zondag 26 juni organiseert de: bromfietsclub „De Grensja- gers” een grote oriënteringsrit uitsluitend voor bromfietsen. De ze rit telt mee voor het kampioen schap Midden-Brabant voor de leden der clubs die aangesloten zijn bij de kring. Iedereen kan echter aan de rit meedoen met recht op de zeer mooie prijzen, waaronder een prachtige cassette. De rit, die voor iedereen ge makkelijk te rijden is, gaat over een afstand van plm. 40 km en is nauwkeurig uitgezet aan de hand van het K.N.M.V.-reglement. De start vindt plaats vanaf 14.00 uur aan het clublokaal H. Leemans, Chaamseweg, waar U zich van tevoren kunt laten in schrijven. verste en hoogste uiting van de vreugde des levens is Doch bij levensvreugde hebben wij niet te vergeten, dat niet zij, maar het genot des hemels ons doel en onze eindbestemming is. Wat leven en wereld ons aan vreugde en genieting biedt, is volkomen gelijk aan een kermis pret: en wordt alleen waarlijk ge nietbaar onder de volle zon van Gods genade, wanneer hart en oog rein blijven en onschuldig als een kind. Het gepast, redelijk en matig genieten van ’t leven heeft in zich niets ongeoorloofds, doch men vergete niet, dat het ge not der wereld niet één ziel kan verzadigen, noch vrede kan geven aan een kant. Dat kan alleen Hij, die ons het leven gaf en ons vol maakt en eeuwig geluk zal uit maken. met ons verenigt, want wat wordt er meer met ons verenigt dan het voedsel. Door de beproevingen welke het geloof meebrengt moeten wij groeien naar de volwassenheid, daarbij steeds gesterkt door de H. Communie. Bidden wij tot Maria: „Drijf ons naar de H. Eucharistie omdat wij ons zodoende disponi bel kunnen stellen voor Christus en ons bewust worden van onze apostolische verantwoordelijkheid tegenover God en de wereld”. „Zijn wij beschikbaar?" De Kerk rekent op ons. Christus heeft ons nodig. Het triduum werd zon dag besloten met een gedialogeer- de H. Mis om 9 uur voor alle deel nemers, terwijl ’s avonds de suc cesfilm „Judas” werd vertoond. De K.A.J. herdacht ’s morgens het 15-jarige jubilee van de afde ling Alphen met een gezamenlijk feestontbijt. We mogen Pater Wijnhoven wel hartelijk danken voor zijn bereid willigheid om dit triduum te ver zorgen, terwijl we Kapelaan Mat- thee van harte feliciteren met dit prachtige initiatief en hem bij voorbaat weer succes toewensen bij zijn verdere activiteiten voor de parochiegemeenschap van Al phen. Nu moet natuurlijk ook de raag gesteld worden: wat de man an zijn vrouw verwacht. We kun- Op 9, 10 en 11 juni werd 's avonds in het patronaat een triduum gehouden voor alle jon gemannen uit de parochie. De op komst was elkë avond buitenge woon goed, terwijl van de meer derheid der afwezigen bericht van verhindering was ontvangen. Pater Wijnhoven van de Paters van de H. Harten heeft op voor treffelijke en zeer leerzame wijze de volgende onderwerpen behan deld. Ons lidmaatschap van de Kerk: Om een goed christen te kunnen zijn is het lidmaatschap van de Kerk primair, dit moet dus op de eerste plaats staan. Daarna zijn we lid van ’t gezin, de vereniging, de organisatie en de gemeenschap. Ons christen-zijn geeft zin aan ons bestaan, immers wij zijn van God en wij moeten naar God te rug. Schakelen we God uit, dan is ons bestaan redeloos. We moeten ons bewust zijn van ons lidmaatschap van de Kerk en als overtuigd katholiek onze plaats in de gemeenschap in nemen. Doen wij dit niet bewust en met overtuiging dan lopen we als kuddebeest mee in de stroom der massaficatie, die lijdt tot ver vlakking en onkerkelijkheid. Wij moeten beschikbaar zijn voor Christus, d.w.z. wij moeten beschikbaar zijn voor onze naas ten, want achter hem moeten we ook Christus zien. Denken wij aan onze naasten die hongeren naar brood en naar Christus in Afrika en Azië. Christus heeft gezegd: „Voor waar, Ik zeg U; wat gij voor één van mijn geringste broeders ge daan hebt, dat hebt Gij aan Mij gedaan”. Om ons disponibel te kunnen stellen voor Hem moeten wij de kracht putten in de H. Eu charistie, en moeten wij ons laten verlossen in het H. Misoffer. De kerkelijke wet verplicht ons om ’s zondags de H. Mis bij te wonen, wij moeten er dus toe gedreven worden, doch eigenlijk moesten wij uit eigen beweging grijpen naar de sacramenten, dus zelf ’n keuze maken, dan stellen wij ons werkelijk beschikbaar. De liefde is het centrale punt waar alles om draait. Het ken merkende van het Christendom is het elkander liefhebben. Bij de liefde gaat het dus om de ander, om die te helpen, doch onze lief de is vaak zo egoïstisch en op ons eigen ik af gestemd. Echte liefde is niet mogelijk zonder eerbied en respect voor de evenmens, ’t moet een spontaan medeleven zijn met de medemens. De H. Eucharistie is door Chris tus zelf ingesteld op Witte Don derdag. ’n Massa gelovigen weet geen raad met de H. Mis. Het „geen interesse” voor de zondags mis is het grootste probleem der zielzorg. verschenen. De sirenen van auto-scooter, luchtschommel, draaimolen, va- riëté-theater, onderzeeboot, krij sen in schrille tonen en worden begeleid door de gillen en gilletjes van door en over elkaar schomme lende en vallende jonge mensen. Niet met de bedrijvige vlugheid van een langzaamheid van dauw pieren in de bijenzwerm, maar met de kruipende volle pot van ’n visser, kriewelt de menigte buiten tussen de tenten dooreen, luid sprekend of schreeuwend, totdat de benen moe worden en de keel droog als zoolleer. Daar is raad op. Men valt neer op de talrijke klep- en ligstoelen van de café’s, restaurants en verorbert een res pectabel quantum wafeltjes, olie bollen, paling bij een machtige va riatie van niet altijd onschuldige dranken. Dan kan het hotsend le ventje weer opnieuw beginnen. Stellig is de nieuwe dag reeds ge boren, wanneer de lege beurs, een zwaar hoofd en matte leden U tot naar huis gaan manen. Zijt gij zo verstandig de laatste dubbeltjes te besteden aan de palingkraam, dan voelt gij U bij het opstaan te gen de middag niet al te katterig. Dat is nu de eigen, ware kermis. ’t Zal er zijn „beschaafd” - „ge zellig” op de Baalse kermis. Heel Baarle en de omtrek bezoeken zondag, maandag en dinsdag de kermis; dansen, fuiven, gooien met serpetines en confetti, dat ’t ’n lust is. „Christelijk beschaafd” zal het er toegaan: dat mag ik hopen geloven. En als dan na de kermis de kermistenten worden afgebroken, is de pret uit. Het gewone leven gaat weer- zijn oude zware sleur gang. Hij, die de mens alle vreugde en ontspanning ontzegt, kent weinig ons bestaan en onze bestemming. Immers wij zijn door God gescha pen voor een geluk, dat eeuwig is en eeuwig zijn moet in maat en tijd om onze onsterfelijke ziel te kunnen verzadigen in al de onme telijke omvang harer verlangens. Is het dan een wonder, dat het mensenhart hier in het kort ver gankelijk leven zich vreugde scheppen wil als een voorproef van wat hem in de zalige eeuwig heid wacht? Neen, de levens vreugde is niet uit den boze, maar wortelt in God en onze eindbe stemming. Waarom toch gaf de Heer onder alle zichtbare schep selen, die Hij formeerde, alleen Nieuwstraat. Eén maaltijd mee- aan de mens de lach, die de zui- brengen. De vrouw wil haar man ook namelijk behagen, zij zal zich krom smaakvol kleden, haar erlijk verzorgen en zich geluk- voelen als de man haar een pplimentje maakt. Reageert hr man hier nooit op, dan zal zich eenzaam voelen en zich t meer opgenomen voelen in de 11 van haar man. De vrouw verwacht ook van Br man medeleven en weer- [nk wat betreft haaf geestelijk I religieus leven. Zonder een- idsgevoel in het godsdienstig en fistelijk leven met haar man, fit zij zich zwaar teleurgesteld. De vrouw verwacht ook steun ii haar man, en wel in alles. Zij tast niet, dat de man haar altijd lijk geeft, maar wel, dat hij [ar begrijpt en het ware in haar boel erkent en bevestigt. De Luw verwacht ook steun van ar man in haar huiselijk leven, Int ofschoon zij wel de normale Ifstandigheid op huiselijk ter- in verlangt, hoopt ze toch voor- lin moeilijkheden op de steun n haar man. Hij moet achter [ar staan met woord en daad. vrouw verwacht ook bij twij- [s zich vol vertrouwen tot haar Ln te kunnen wenden. De meeste Luwen verlangen, dat haar man bchisch sterker is, dan zij zelf [daarom is het doorgaans ook goed, dat de man iets ouder is |n de vrouw. De vrouw geraakt erg ontdaan L haar man iets van haar ver- Lgt of eist, dat tegen haar gees- lijk - zedelijk leven indruist. van i i NS WEEKBLAD SLUITING GEMEENTESECRETARIE A.V.O. COLLECTE STILLE OMGANG BREDA

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1960 | | pagina 1