Kerstmis ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o. WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN Kamp D.B.M. 2 Alphen Lijkverbranding Mijn briefke Opening Coöp. diepvrieskluis Ulicoten Op maandag 14 december om 2 uur is in het bijzijn van alle leden de coöp. diepvrieskluis officieel in gebruik ge steld. naar CANADA „Avanti’' Alphen DRUKKERIJ DE JONG Baarle-Nassau zaterdag 26 dec. 1959 Nummer 52 BAARLE-NASSAU ALPHEN Op Eerste Kerstdag tussen 5 en 6 uur zal de Dameszangvereniging „Avanti” in de kerk weer Kerstliederen zingen. Voor de officiële opening werd ’t ge bouw en de installatie door de Zeer Eerwaarde Heer Pastoor ingezegend. De voorzitter der vereniging, de heer Ch. Jacobs, mocht bij zijn openings woord o.a. welkom heten Zeer Eerwaar de Heer Pastoor, Edelachtbare Heer Burgemeester, Wethouder Verheijen, de vertegenwoordiger van Frijado de heer Holzer en verder alle leden. Burgemeester de Grauw richtte al vorens hij de installatie in gebruik stel de, nog een kort woord tot de leden der coöperatie. Spreker feliciteerde bestuur en leden met deze nieuwe aanwinst in ons kerkdorp. Hij hoopte dat de leden een goed gebruik zouden maken van deze kluis en dat er steeds vers vlees en verse groenten vol vitaminen op tafel gebracht zullen worden. Na deze korte toespraak stelde spreker met een druk op de knop de installatie in werking. Hierna werd de kluis bezichtigd en de werking uitgelegd. Enkele laden waren al een paar dagen in gebruik. Het was een lust voor het oog om te zien hoe b.v. de aardbeien en kersen er uit zagen, die deze zomer in de diepvries gestopt wa ren, om van te watertanden. Na deze bezichtiging werd in café Kusters nog een korte vergadering ge houden. Door de voorzitter werd nog ’n korte uiteenzetting gegeven over het fi nanciële gedeelte. Hierover heerst nog wel enig misverstand. Het is n.l. zo dat ieder lid bij toetreding een aandeel van 55,- stort. Dit. is m ;ar één keer. Ieder jaar moet er huur betaald worden voor de laden. Dit zal voor het eerste jaar plm. 70,- zijn en wordt ieder jaar min der. Nog enige punten aangaande ge bruik van de kluis werden ook nog uit eengezet, o.a. goed sluiten van de deu ren en de celdeuren niet langer open la ten dan strikt noodzakelijk is. Door de vertegenwoordiger van Fri jado werd nog een electrische klok aan geboden voor gebruik in het gebouw. Met de opening van deze kluis mag Ulicoten trots zijn en het zal wel zo zijn dat degene, die afwacht met deelne ming, teleurgesteld zal moeten worden. Op verzoek van de Inspecteur van de Veeartsenijkundige Dienst breng ik hiermede onder de aandacht van be langhebbenden van de VOORWAAR DEN VOOR GRENSBEWEIDING 1960 BELGIE - NEDERLAND. 1. Zonder nader onderzoek worden toegelaten dieren, behorende tot be slagen, welke aan de navolgende eis voldoen Tenminste gedurende de laatste drie kwartalen moet zijn vastgesteld, dat al le door toepassing van de melkringtest verrichte driemaandelijkse busmonster- onderzoeken een negatieve uitslag heb ben opgeleverd. In bedoelde periode moeten minstens drie melkonderzoeken hebben plaatsgevonden. 2. Dieren van 18 maanden en ouder, behorende tot beslagen, niet vallende opder 1, worden toegelaten onder de navolgende voorwaarden a. Alle tot het beslag behorende run deren, ouder dan 12 maanden, dienen tweemaal aan een bloedonderzoek te worden onderworpen. Het eerste onder zoek moet plaats vinden in de maand november 1959, het tweede in de maand februari 1960. b. Beide onder a bedoelde onderzoe ken mogen geen hogere titer opleveren dan 25(3) bij onderzoek volgens de Ne derlandse methode. Indien de titer ho ger ligt, dus 35(4) en daarboven, doch duidelijk wijst op een vaccinatietiter, kunnen uitzonderingen op deze regeling worden toegestaan. In het laatste geval zal naast de buisjesmethode, de com- plementsbinding moeten worden toege past, waarbij de uitslag dus negatief moet zijn. c. Vanaf het tijdstip van het eerste bloedonderzoek mogen slechts runderen aan het beslag worden toegevoegd, wel ke niet als besmet kunnen worden aan gemerkt. Indien men deze runderen aan de grensbeweiding wil doen deelnemen, moeten zij in ieder geval aan het onder a bedoelde tweede Op zaterdag 2 januari 1960 zal de ge meentesecretarie de gehele dag geslo ten zijn. Voor aangiften burgerlijke stand kan men zich op die dag vervoe gen tot de heer F. v. d. Hout, Raadhuis straat 11. De Burgemeester. Voor de dienstplichtigen-retraite te Seppe van maandag 28 december tot donderdag 31 december a.s. hebben zich 23 Alphense militieplichtigen opge geven. Tesamen met Gilze, Riel en Chaam kan men per extra bus er heen rijden, welke te Alphen aan de kerk ver trekt om kwart over 7 n.m. De Paters te Seppe verwachten U om half 9 maan dagavond. Wilt U a.u.b. zeep, handdoek en eventueel scheergerei meebrengen. Woensdag 30 december om half acht Kerstavond van onze VKAJ in het pa- tronaatsgebouw. Kerstevangelie, Kerst liederen, Kerstverhaal en Kerstboom- verrassing. Het gemeentebestuur ontving van het Ministerie van Volkshuisvesting en Bouwnijverheid bericht dat zij akkoord gaan met 't door hen ingediende bouw plan voor de bouw van twee woningen. Deze twee woningen zullen gebouwd worden aan de Schootakkerstraat, waardoor deze straat aan een zijde ge heel bebouwd zal zijn. Op zondag 27 december en zondag 3 januari zal de toneelclub van de r.-k. Chaamse Studerende Jongeren het be kende blijspel „Knecht van twee Mees ters” opvoeren. Gezien de opvoering van de vorige stukken, mogen we weer wel verwach ten dat er iets degelijks gebracht wordt. Ze hebben echter dit keer hun keuze gemaakt uit de vele blijspelen, die er zoal geschreven zijn. De inhoud van dit stuk biedt voor niemand moeilijkheden, zoals dat misschien het vorige jaar voor enkelen wel het geval was. Dit keer kan echter iedereen, jong en oud, genieten van de amusante geestigheden waar heel het stuk van vol zit. De regie is wederom in handen van de bekwame regisseur M. de Kanter. Ook de costumes en het décor zijn weer fantastisch. Wij raden dan ook iedereen aan om een van deze twee avonden te reserveren om een bezoek te kunnen brengen aan „Bellevue”, waar U een genotvolle avond staat te wachten. Dinsdag 29 december om 8 uur ge zamenlijke bijeenkomst in Schuttershof van onze beide groepen ter bespreking van de tweede gesprekstof uit het Ec- clesianummer van november - december ’59. Het onderwerp is deze keer het vol gende probleem: Hoe komen nu de niet- katholieken tot het heil, hoe worden vooral zij, die niet gedoopt zijn, deel achtig aan de verlossing van Christus. Uitgave van 1959 het grote jaar voor D.B.M. 2... stond boven de Kerst- en Nieuwjaars wens van C-D.B.M. 2 en, inderdaad, dat is het ook geworden. Mochten we 1 juni reeds de prachtige nieuwe kantine voor korporaals, solda ten en burgerpersoneel in gebruik ne men, reeds 10 dagen daarna werd het le lustrum op grandioze wijze herdacht. Ja, een eigen lustrumblad uit te geven bleek zelfs een enorm succes te zijn. Ondanks de bijzonder droge periode, welke 1959 heeft gehad, bleef D.B.M. 2 voor brand gespaard; toch bleek het brandweerpersoneel zeer paraat te zijn, want toen op 18 september tegen het nachtelijk uur het Kamp Buitenveld dreigde verloren te gaan, werd met een enorme snelheid materieel en personeel naar dit dépot gedirigeerd en kon door vakkundig inzetten het gevaar zeer spoedig worden bedwongen. Ook in dit jaar werden enkele gigan tische opdrachten op voorbeeldige en efficiënte wijze door het personeel ten einde gebracht. Op 1 november werd het de grootste dag voor de commandant D.B.M. 2. Na 12 jaar stierven de laatste klanken van luitenant weg, en mocht hij van zijn commandant vernemen, dat hij bevor derd was tot kapitein. Maar thans staan we aan de voor avond van het werkelijke feest, het Kerstfeest, dat ruim negentienhonderd jaar geleden begon. Het Kerstverhaal wordt overal ter wereld verteld, maar daarom zijn we er persoonlijk nog niet mee verbonden. Toch gaat het daar eigenlijk om, want het Kerstfeest dient ons allen aan te spreken. Tijdens de Kerstdagen wenst men el kaar toe een zalig, een goed en ook wel een plezierig Kerstfeest, maar waarom niet op de 364 overige dagen iets te doen ter navolging van wat het Grote Voorbeeld ons gaf. Daarom wil ik, voordat ik ga eindi gen, aan alle lezers van dit blad gaarne een Gelukkig Kerstfeest en een goed 1960 toewensen en de hoop uitspreken, dat hetgeen we ervan verwachten ook moge komen. De Commandant D.B.M. 2 Kapitein D. Meinders. den onderworpen en beslist de desbe treffende inspecteur in overleg met zijn Belgische collega omtrent de toelating. 3a. Nooit gedekte dieren, jonger dan 18 maanden, ongeacht of deze al dan niet geënt zijn en uit vrije of besmette bedrijven afkomstig zijn, worden zon der onderzoek toegelaten. Evenwel is hieraan de voorwaarde verbonden, dat uit de bedrijven van herkomst geen runderen van 18 maanden en ouder aan de grensbeweiding deelnemen. b. Gedekte dieren, jonger dan 18 maanden, vallen, wat het onderzoek be treft, onder de categorie 2, ad a en b. 4. Ossen kunnen zonder meer worden toegelaten. 5. Uitzonderingen, zoals het vinden van afzonderlijke weilanden e.d. zullen niet meer worden gemaakt. 6. Het bloedonderzoek moet plaats vinden op het laboratorium te Ukkel en Rotterdam d.w.z. het bloed van de run deren van Belgische veehouders wordt onderzocht in het laboratorium te Uk kel en dat van de runderen der Neder landse veehouders in het Centraal Dier geneeskundig Instituut te Rotterdam. Deze zendingen dienen te worden ge frankeerd. 7 Het bloedonderzoek aan het labo ratorium te Rotterdam en Ukkel is kos teloos. 8. Het bloedonderzoek zal ook op het laboratorium te Ukkel plaats vinden volgens de Nederlandse voorschriften en methoden en met Nederlands anti- geen, speciale materialen en ingrediën ten, welke door het Centraal Dierge neeskundig Instituut te Rotterdam dan gratis aan het laboratorium te Ukkel ter beschikking zullen worden gesteld. Discussie over interpretatie van Belgi sche titers wordt derhalve hierdoor overbodig. De Burgemeester van Baarle-Nassau. CHAAM Vriend Giel, Ik heb nou al ’n paar weken nimmer geschreven hé Giel, mar da komt om- da ik de pols, waar ik mee mot schrij ven verzwikt ha en zo kos ik gin balpen of zo vasthouden. Mar nou ga ’t geluk kig toch wir ’n bietje. Heel klem vast ben ik er nog wel nie mee, want toen ik te zondagavond bij „Den Brouwer” mee Fina’s aan ’t dansen was, glipte ze nonde kaai toch uit mijn handen Ze schoof tot aan den andere kant van de zaal toe... kwaad as ’ne scherpe riek natuurlijk. Ik zeg Fina, zeg ik, nie kwaad zijn meske, ’t wordt Kerstmis, vrede op aarde. Ja Giel, ’t is al wir bijkanst Kerstmis, wa ga ge’t toch snel. Mee Kerstmis dan houwen wij ’n bietje fist omda onze pa en ons moeder dan op vier maanden na krek 32 jaar getrouwd zijn en wij heb ben ok gezee dat da zo mar nie onge merkt veurbij mot gaan. Janus van de Smid, de vrijer van ons Marieke, komt en Joepke, de jongen van ons Stina uit Riel en natuurlijk mijn Fina. Ons moeder hee gezee da ze’t zo gemakkelijk mogelijk maakt veur d’r eigen en da ze ’ne haan slacht en niks koopt as gesneeën brood. Ja Giel, de Alphense bakkers hebben sinds nog nie lang allemaal gesneeën brood. Ze heb ben allemaal ’n machien gekocht en nou bedienen ze ons as stadsmensen, netjes in ’n buil en allemaal even dik ke of dunne sneekes. In Baal of in Ulecoten hebben de bakkers nog gin snijmachien, mar da komt wel, die zitten natuurlijk de Al phense bakkers uit de boom te kijken. Janus van de Smid, die kan er mar gin- ne kop aan krijgen, waarom da de Baal- se bakkers er ok nie mee beginnen, want die hebben toch veul meer geld as de Alphense. Zo is ’t mee die diep- vrieskluizen ok. Gij wit da misschien nog nie, mar in Alphen en in Ulicoten hebben ze zo’n kluis, mar in Baal zit ten ze ok op da gebied Ulicoten en Al phen uit de boom te kijken. Mar da wil heus nie zeggen da Baal achterblijft. O God neeën. As ge ziet wa daar van deez jaar allemaal ge bouwd is, daar slaagde van achterover: ’n groot bejaardenhuis, ’n groot kloos ter mee kapel, scholen en trottoirs heb ben ze gekregen en weet ik wa allemaal nog meer. Neeën, al hebben de bakkers nog gin gesneeën brood, en de boeren gin diepvrieskluis, ze zitten nie stil in Baal. Nou motte nie denken Giel da er van ’t jaar in Alphen gin veuruitgang is as gesneeën brood en diepvries, denkt dan mar gerust iets anders. De Chaamse- baan, waar ’t al ’n paar jaar over ge gaan hee, is dezer dagen ok helemaal klaar gekomen, ’n Schone harde weg ligt er nou, ge gaat er veur oe plezier over liggen fietsen. En bij den Kalburgse overweg hoefde ok nimmer achterom, da is ten lange leste ok in orde gekomen, ’t Was nog gin week kou en nat weer of ze waren er ineens mee man en macht aan bezig. En Joepke van ons Stina die hee ’t mar over de schoon straatverlichting in Riel, die ze drie weken geleeën gekre gen hebben. Hij doe net of die verlich ting straffer en schoner is as in Alphen mar hij vergeet da dezelfde wijze man nen die verlichting in de Raad er deur gestemd hebben. En in Ulecoten ga ge’t de leste da gen nergens anders mir over as over die twee „solo slimmen” die er kort achter mekaar gespeeld zijn. Den ene is ’ne goeie en den andere is ne kwaaie en nou ga ge’t er mar over: welke de goeie is. Ze motten opschieten willen ze ’t deez jaar nog uit de frut hebben. Afijn Giel, 'n Zalig Kerstfeest en ’n Gelukkig Nieuwjaar, ok aan Truus, oe vrouw, en tot het volgende jaar. Harrie van de Keutelberg. U weet dat er een eeuwige onver anderlijke NATUURWET bestaat. Het is in zich onmogelijk, dat deze ooit overtreden mag worden. Zo zal ’t nooit geoorloofd zijn een meineed te doen of God te lasteren, zelfmoord te plegen of haat te koesteren tegen zijn naaste. Door deze NATUURWET wordt de lijk verbranding NIET verboden. Daarom wordt door de katholieke Kerk lijkver branding in bijzondere omstandigheden (b.v. bij besmettelijke ziekten) toege- stHHn Maar door een z.g. POSITIEVE WET verbiedt de katholieke Kerk in haar kerkelijk wetboek, canon 1263, de lijk verbranding. Zij wenst dat men de lichamen der overledenen neerlaat in de aarde, en heel haar dodenliturgie is bij deze begrafeniswijze aangepast. Deze „begrafenis” werd aan Christus zelf ge schonken, is met de grootste eerbied voor de martelaren verricht en de Cata comben getuigen van de samenhang tussen graf en geloof in de verrijzenis. Heel de katholieke traditie heeft dood en aarde als aanverwante begrippen ge kend en er bestaat geen reden tegen de traditie van tweeduizend jaar in te gaan. Meer nadruk begon de kerk op dit verbod te leggen, toen ongelovigen de lijkverbranding wilden propageren van uit een materialistische levensbeschou wing, waardoor de verbranding een ze kere ontkenning ging bevatten van de verrijzenis der doden. Ofschoon de Kerk wel weet, dat in de aarde de lichamen eveneens wegteren en over kunnen gaan in andere stoffen, was de lijkver branding een anti-christelijk symbool geworden. Wij menen, dat tegenwoordig dit laatste door de meeste voorstanders der crematie niet meer wordt aangevoeld. Daarom kan de katholiek deze crematie toelaten en zelfs medewerken aan een regeling voor niet-katholieken. Indien een ernstige reden aanwezig is, mag een katholiek een lijkverbran ding meemaken, b.v. eerbetoon aan een verwant of patroon. De engel Gabriël werd door God naar ’n stad van Galilea gezonden, Nazareth genaamd, tot een maagd, die ver loofd was aan een man, die Jozef heette, en uit het huis van David was; de naam van de maagd was Maria. De engel trad bij haar binnen en sprak: „Wees gegroet, vol f van genade. De Heer is met Ugij zijt de gezegende onder de vrouwen”. Zij verschrok van dit woord en vroeg zich af, wat die groet kon beduiden. De engel zeide haar: „Vrees niet, Maria, want ge hebt genade gevonden bij God. Zie gij zult in uw schoot ontvangen en een zoon baren; en gij zult Hem Jezus noemen. Hij zal groot zijn, en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd. God de Heer zal Hem de troon van Zijn Vader David geven; Hij zal koning zijn over het huis van Jacob in eeuwigheid en aan Zijn koningschap zal geen einde komen”. Maria sprak tot de engel: „Hoe kan dit geschieden, daar ik geen man be ken?” De engel antwoordde haar: „De Heilige Geest zal op U neerdalen, en de kracht van de Allerhoogste zal U overschaduwen; daarom ook zal wat uit U wordt geboren heilig zijn, en de Zoon van God worden ge noemd”. (Lucas 1:26-35) Om Jozef, de man van Maria, gerust te stellen over de gezegende staat, waarin Maria zich ging bevinden, verschijnt hem in een droom een engel Gods, die hem zegt: „Jozef, zoon van David, vrees niet, Maria, uw vrouw, tot U te nemen, want wat in haar geboren is, is van de Heilige Geest. Zij zal een zoon baren, en gij zult Hem Jezus noemen; want Hij zal Zijn volk verlossen van hun zonden. Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden wat de Heer gesproken heeft door de profeet, die zegt: „Zie de maagd zal ontvangen, en een zoon baren; en men zal Hem Emmanuel noemen”; dat is vertaald: God met ons. (Matheus 1:20-23) Nu vond er in die dagen een volkstelling plaats, waardoor iedere lood ver plicht was zich te begeven naar de stad, waar zijn geslacht vandaan kwam. Jozef, een afsammeling van David, ging dus met Maria op weg naar Davids stad, Betlehem. Met grootse eenvoud wordt de geboorte van de Messias beschreven: Terwijl zij daar waren, brak de tijd van haar moederschap aan; zij baarde haar eerstgeboren Zoon, wikkelde Hem in doeken, en legde Hem neer in een kribbe, want in het nachtverblijf was voor hen geen plaats. (Lucas 2:7) fn verband met Nieuwjaarsdag wor den berichten en advertenties voor „Ons Weekblad” weer zo vroeg moge lijk verwacht I - - 3^^, ONS WEEKBLAD BEKENDMAKING BEKENDMAKING Dl ENSTPLICHTIGEN-RETRAITE KERSTVIERING VKAJ WONINGBOUW TONEEL ECCLESIA-BEWEGING Waarom verbiedt de katholieke kerk de lijkverbranding?

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1959 | | pagina 1