Kerstmis
ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM
e. o.
WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN
Kamp D.B.M. 2
Alphen
Lijkverbranding
Mijn briefke
Opening Coöp.
diepvrieskluis Ulicoten
Op maandag 14 december om 2 uur
is in het bijzijn van alle leden de coöp.
diepvrieskluis officieel in gebruik ge
steld.
naar CANADA
„Avanti’' Alphen
DRUKKERIJ DE JONG
Baarle-Nassau
zaterdag 26 dec. 1959
Nummer 52
BAARLE-NASSAU
ALPHEN
Op Eerste Kerstdag tussen 5 en 6 uur
zal de Dameszangvereniging „Avanti”
in de kerk weer Kerstliederen zingen.
Voor de officiële opening werd ’t ge
bouw en de installatie door de Zeer
Eerwaarde Heer Pastoor ingezegend.
De voorzitter der vereniging, de heer
Ch. Jacobs, mocht bij zijn openings
woord o.a. welkom heten Zeer Eerwaar
de Heer Pastoor, Edelachtbare Heer
Burgemeester, Wethouder Verheijen, de
vertegenwoordiger van Frijado de heer
Holzer en verder alle leden.
Burgemeester de Grauw richtte al
vorens hij de installatie in gebruik stel
de, nog een kort woord tot de leden der
coöperatie. Spreker feliciteerde bestuur
en leden met deze nieuwe aanwinst in
ons kerkdorp. Hij hoopte dat de leden
een goed gebruik zouden maken van
deze kluis en dat er steeds vers vlees en
verse groenten vol vitaminen op tafel
gebracht zullen worden. Na deze korte
toespraak stelde spreker met een druk
op de knop de installatie in werking.
Hierna werd de kluis bezichtigd en de
werking uitgelegd. Enkele laden waren
al een paar dagen in gebruik. Het was
een lust voor het oog om te zien hoe b.v.
de aardbeien en kersen er uit zagen, die
deze zomer in de diepvries gestopt wa
ren, om van te watertanden.
Na deze bezichtiging werd in café
Kusters nog een korte vergadering ge
houden. Door de voorzitter werd nog ’n
korte uiteenzetting gegeven over het fi
nanciële gedeelte. Hierover heerst nog
wel enig misverstand. Het is n.l. zo dat
ieder lid bij toetreding een aandeel van
55,- stort. Dit. is m ;ar één keer. Ieder
jaar moet er huur betaald worden voor
de laden. Dit zal voor het eerste jaar
plm. 70,- zijn en wordt ieder jaar min
der. Nog enige punten aangaande ge
bruik van de kluis werden ook nog uit
eengezet, o.a. goed sluiten van de deu
ren en de celdeuren niet langer open la
ten dan strikt noodzakelijk is.
Door de vertegenwoordiger van Fri
jado werd nog een electrische klok aan
geboden voor gebruik in het gebouw.
Met de opening van deze kluis mag
Ulicoten trots zijn en het zal wel zo zijn
dat degene, die afwacht met deelne
ming, teleurgesteld zal moeten worden.
Op verzoek van de Inspecteur van de
Veeartsenijkundige Dienst breng ik
hiermede onder de aandacht van be
langhebbenden van de VOORWAAR
DEN VOOR GRENSBEWEIDING 1960
BELGIE - NEDERLAND.
1. Zonder nader onderzoek worden
toegelaten dieren, behorende tot be
slagen, welke aan de navolgende eis
voldoen
Tenminste gedurende de laatste drie
kwartalen moet zijn vastgesteld, dat al
le door toepassing van de melkringtest
verrichte driemaandelijkse busmonster-
onderzoeken een negatieve uitslag heb
ben opgeleverd. In bedoelde periode
moeten minstens drie melkonderzoeken
hebben plaatsgevonden.
2. Dieren van 18 maanden en ouder,
behorende tot beslagen, niet vallende
opder 1, worden toegelaten onder de
navolgende voorwaarden
a. Alle tot het beslag behorende run
deren, ouder dan 12 maanden, dienen
tweemaal aan een bloedonderzoek te
worden onderworpen. Het eerste onder
zoek moet plaats vinden in de maand
november 1959, het tweede in de maand
februari 1960.
b. Beide onder a bedoelde onderzoe
ken mogen geen hogere titer opleveren
dan 25(3) bij onderzoek volgens de Ne
derlandse methode. Indien de titer ho
ger ligt, dus 35(4) en daarboven, doch
duidelijk wijst op een vaccinatietiter,
kunnen uitzonderingen op deze regeling
worden toegestaan. In het laatste geval
zal naast de buisjesmethode, de com-
plementsbinding moeten worden toege
past, waarbij de uitslag dus negatief
moet zijn.
c. Vanaf het tijdstip van het eerste
bloedonderzoek mogen slechts runderen
aan het beslag worden toegevoegd, wel
ke niet als besmet kunnen worden aan
gemerkt. Indien men deze runderen aan
de grensbeweiding wil doen deelnemen,
moeten zij in ieder geval aan het onder
a bedoelde tweede
Op zaterdag 2 januari 1960 zal de ge
meentesecretarie de gehele dag geslo
ten zijn. Voor aangiften burgerlijke
stand kan men zich op die dag vervoe
gen tot de heer F. v. d. Hout, Raadhuis
straat 11. De Burgemeester.
Voor de dienstplichtigen-retraite te
Seppe van maandag 28 december tot
donderdag 31 december a.s. hebben
zich 23 Alphense militieplichtigen opge
geven. Tesamen met Gilze, Riel en
Chaam kan men per extra bus er heen
rijden, welke te Alphen aan de kerk ver
trekt om kwart over 7 n.m. De Paters
te Seppe verwachten U om half 9 maan
dagavond. Wilt U a.u.b. zeep, handdoek
en eventueel scheergerei meebrengen.
Woensdag 30 december om half acht
Kerstavond van onze VKAJ in het pa-
tronaatsgebouw. Kerstevangelie, Kerst
liederen, Kerstverhaal en Kerstboom-
verrassing.
Het gemeentebestuur ontving van het
Ministerie van Volkshuisvesting en
Bouwnijverheid bericht dat zij akkoord
gaan met 't door hen ingediende bouw
plan voor de bouw van twee woningen.
Deze twee woningen zullen gebouwd
worden aan de Schootakkerstraat,
waardoor deze straat aan een zijde ge
heel bebouwd zal zijn.
Op zondag 27 december en zondag
3 januari zal de toneelclub van de r.-k.
Chaamse Studerende Jongeren het be
kende blijspel „Knecht van twee Mees
ters” opvoeren.
Gezien de opvoering van de vorige
stukken, mogen we weer wel verwach
ten dat er iets degelijks gebracht wordt.
Ze hebben echter dit keer hun keuze
gemaakt uit de vele blijspelen, die er
zoal geschreven zijn. De inhoud van dit
stuk biedt voor niemand moeilijkheden,
zoals dat misschien het vorige jaar
voor enkelen wel het geval was. Dit
keer kan echter iedereen, jong en oud,
genieten van de amusante geestigheden
waar heel het stuk van vol zit.
De regie is wederom in handen van
de bekwame regisseur M. de Kanter.
Ook de costumes en het décor zijn weer
fantastisch. Wij raden dan ook iedereen
aan om een van deze twee avonden te
reserveren om een bezoek te kunnen
brengen aan „Bellevue”, waar U een
genotvolle avond staat te wachten.
Dinsdag 29 december om 8 uur ge
zamenlijke bijeenkomst in Schuttershof
van onze beide groepen ter bespreking
van de tweede gesprekstof uit het Ec-
clesianummer van november - december
’59. Het onderwerp is deze keer het vol
gende probleem: Hoe komen nu de niet-
katholieken tot het heil, hoe worden
vooral zij, die niet gedoopt zijn, deel
achtig aan de verlossing van Christus.
Uitgave van
1959 het grote jaar voor D.B.M. 2...
stond boven de Kerst- en Nieuwjaars
wens van C-D.B.M. 2 en, inderdaad, dat
is het ook geworden.
Mochten we 1 juni reeds de prachtige
nieuwe kantine voor korporaals, solda
ten en burgerpersoneel in gebruik ne
men, reeds 10 dagen daarna werd het
le lustrum op grandioze wijze herdacht.
Ja, een eigen lustrumblad uit te geven
bleek zelfs een enorm succes te zijn.
Ondanks de bijzonder droge periode,
welke 1959 heeft gehad, bleef D.B.M. 2
voor brand gespaard; toch bleek het
brandweerpersoneel zeer paraat te zijn,
want toen op 18 september tegen het
nachtelijk uur het Kamp Buitenveld
dreigde verloren te gaan, werd met een
enorme snelheid materieel en personeel
naar dit dépot gedirigeerd en kon door
vakkundig inzetten het gevaar zeer
spoedig worden bedwongen.
Ook in dit jaar werden enkele gigan
tische opdrachten op voorbeeldige en
efficiënte wijze door het personeel ten
einde gebracht.
Op 1 november werd het de grootste
dag voor de commandant D.B.M. 2. Na
12 jaar stierven de laatste klanken van
luitenant weg, en mocht hij van zijn
commandant vernemen, dat hij bevor
derd was tot kapitein.
Maar thans staan we aan de voor
avond van het werkelijke feest, het
Kerstfeest, dat ruim negentienhonderd
jaar geleden begon. Het Kerstverhaal
wordt overal ter wereld verteld, maar
daarom zijn we er persoonlijk nog niet
mee verbonden. Toch gaat het daar
eigenlijk om, want het Kerstfeest dient
ons allen aan te spreken.
Tijdens de Kerstdagen wenst men el
kaar toe een zalig, een goed en ook wel
een plezierig Kerstfeest, maar waarom
niet op de 364 overige dagen iets te
doen ter navolging van wat het Grote
Voorbeeld ons gaf.
Daarom wil ik, voordat ik ga eindi
gen, aan alle lezers van dit blad gaarne
een Gelukkig Kerstfeest en een goed
1960 toewensen en de hoop uitspreken,
dat hetgeen we ervan verwachten ook
moge komen.
De Commandant D.B.M. 2
Kapitein D. Meinders.
den onderworpen en beslist de desbe
treffende inspecteur in overleg met zijn
Belgische collega omtrent de toelating.
3a. Nooit gedekte dieren, jonger dan
18 maanden, ongeacht of deze al dan
niet geënt zijn en uit vrije of besmette
bedrijven afkomstig zijn, worden zon
der onderzoek toegelaten. Evenwel is
hieraan de voorwaarde verbonden, dat
uit de bedrijven van herkomst geen
runderen van 18 maanden en ouder aan
de grensbeweiding deelnemen.
b. Gedekte dieren, jonger dan 18
maanden, vallen, wat het onderzoek be
treft, onder de categorie 2, ad a en b.
4. Ossen kunnen zonder meer worden
toegelaten.
5. Uitzonderingen, zoals het vinden
van afzonderlijke weilanden e.d. zullen
niet meer worden gemaakt.
6. Het bloedonderzoek moet plaats
vinden op het laboratorium te Ukkel en
Rotterdam d.w.z. het bloed van de run
deren van Belgische veehouders wordt
onderzocht in het laboratorium te Uk
kel en dat van de runderen der Neder
landse veehouders in het Centraal Dier
geneeskundig Instituut te Rotterdam.
Deze zendingen dienen te worden ge
frankeerd.
7 Het bloedonderzoek aan het labo
ratorium te Rotterdam en Ukkel is kos
teloos.
8. Het bloedonderzoek zal ook op het
laboratorium te Ukkel plaats vinden
volgens de Nederlandse voorschriften
en methoden en met Nederlands anti-
geen, speciale materialen en ingrediën
ten, welke door het Centraal Dierge
neeskundig Instituut te Rotterdam dan
gratis aan het laboratorium te Ukkel
ter beschikking zullen worden gesteld.
Discussie over interpretatie van Belgi
sche titers wordt derhalve hierdoor
overbodig.
De Burgemeester van Baarle-Nassau.
CHAAM
Vriend Giel,
Ik heb nou al ’n paar weken nimmer
geschreven hé Giel, mar da komt om-
da ik de pols, waar ik mee mot schrij
ven verzwikt ha en zo kos ik gin balpen
of zo vasthouden. Mar nou ga ’t geluk
kig toch wir ’n bietje. Heel klem vast
ben ik er nog wel nie mee, want toen
ik te zondagavond bij „Den Brouwer”
mee Fina’s aan ’t dansen was, glipte ze
nonde kaai toch uit mijn handen Ze
schoof tot aan den andere kant van de
zaal toe... kwaad as ’ne scherpe riek
natuurlijk. Ik zeg Fina, zeg ik, nie
kwaad zijn meske, ’t wordt Kerstmis,
vrede op aarde.
Ja Giel, ’t is al wir bijkanst Kerstmis,
wa ga ge’t toch snel. Mee Kerstmis dan
houwen wij ’n bietje fist omda onze pa
en ons moeder dan op vier maanden na
krek 32 jaar getrouwd zijn en wij heb
ben ok gezee dat da zo mar nie onge
merkt veurbij mot gaan.
Janus van de Smid, de vrijer van ons
Marieke, komt en Joepke, de jongen
van ons Stina uit Riel en natuurlijk mijn
Fina. Ons moeder hee gezee da ze’t zo
gemakkelijk mogelijk maakt veur d’r
eigen en da ze ’ne haan slacht en niks
koopt as gesneeën brood. Ja Giel, de
Alphense bakkers hebben sinds nog nie
lang allemaal gesneeën brood. Ze heb
ben allemaal ’n machien gekocht en
nou bedienen ze ons as stadsmensen,
netjes in ’n buil en allemaal even dik
ke of dunne sneekes.
In Baal of in Ulecoten hebben de
bakkers nog gin snijmachien, mar da
komt wel, die zitten natuurlijk de Al
phense bakkers uit de boom te kijken.
Janus van de Smid, die kan er mar gin-
ne kop aan krijgen, waarom da de Baal-
se bakkers er ok nie mee beginnen,
want die hebben toch veul meer geld
as de Alphense. Zo is ’t mee die diep-
vrieskluizen ok. Gij wit da misschien
nog nie, mar in Alphen en in Ulicoten
hebben ze zo’n kluis, mar in Baal zit
ten ze ok op da gebied Ulicoten en Al
phen uit de boom te kijken.
Mar da wil heus nie zeggen da Baal
achterblijft. O God neeën. As ge ziet
wa daar van deez jaar allemaal ge
bouwd is, daar slaagde van achterover:
’n groot bejaardenhuis, ’n groot kloos
ter mee kapel, scholen en trottoirs heb
ben ze gekregen en weet ik wa allemaal
nog meer. Neeën, al hebben de bakkers
nog gin gesneeën brood, en de boeren
gin diepvrieskluis, ze zitten nie stil in
Baal.
Nou motte nie denken Giel da er van
’t jaar in Alphen gin veuruitgang is as
gesneeën brood en diepvries, denkt dan
mar gerust iets anders. De Chaamse-
baan, waar ’t al ’n paar jaar over ge
gaan hee, is dezer dagen ok helemaal
klaar gekomen, ’n Schone harde weg
ligt er nou, ge gaat er veur oe plezier
over liggen fietsen.
En bij den Kalburgse overweg hoefde
ok nimmer achterom, da is ten lange
leste ok in orde gekomen, ’t Was nog
gin week kou en nat weer of ze waren
er ineens mee man en macht aan bezig.
En Joepke van ons Stina die hee ’t
mar over de schoon straatverlichting in
Riel, die ze drie weken geleeën gekre
gen hebben. Hij doe net of die verlich
ting straffer en schoner is as in Alphen
mar hij vergeet da dezelfde wijze man
nen die verlichting in de Raad er deur
gestemd hebben.
En in Ulecoten ga ge’t de leste da
gen nergens anders mir over as over
die twee „solo slimmen” die er kort
achter mekaar gespeeld zijn. Den ene
is ’ne goeie en den andere is ne kwaaie
en nou ga ge’t er mar over: welke de
goeie is. Ze motten opschieten willen ze
’t deez jaar nog uit de frut hebben.
Afijn Giel, 'n Zalig Kerstfeest en ’n
Gelukkig Nieuwjaar, ok aan Truus, oe
vrouw, en tot het volgende jaar.
Harrie van de Keutelberg.
U weet dat er een eeuwige onver
anderlijke NATUURWET bestaat. Het
is in zich onmogelijk, dat deze ooit
overtreden mag worden. Zo zal ’t nooit
geoorloofd zijn een meineed te doen of
God te lasteren, zelfmoord te plegen of
haat te koesteren tegen zijn naaste.
Door deze NATUURWET wordt de lijk
verbranding NIET verboden. Daarom
wordt door de katholieke Kerk lijkver
branding in bijzondere omstandigheden
(b.v. bij besmettelijke ziekten) toege-
stHHn
Maar door een z.g. POSITIEVE WET
verbiedt de katholieke Kerk in haar
kerkelijk wetboek, canon 1263, de lijk
verbranding. Zij wenst dat men de
lichamen der overledenen neerlaat in
de aarde, en heel haar dodenliturgie is
bij deze begrafeniswijze aangepast. Deze
„begrafenis” werd aan Christus zelf ge
schonken, is met de grootste eerbied
voor de martelaren verricht en de Cata
comben getuigen van de samenhang
tussen graf en geloof in de verrijzenis.
Heel de katholieke traditie heeft dood
en aarde als aanverwante begrippen ge
kend en er bestaat geen reden tegen de
traditie van tweeduizend jaar in te
gaan.
Meer nadruk begon de kerk op dit
verbod te leggen, toen ongelovigen de
lijkverbranding wilden propageren van
uit een materialistische levensbeschou
wing, waardoor de verbranding een ze
kere ontkenning ging bevatten van de
verrijzenis der doden. Ofschoon de Kerk
wel weet, dat in de aarde de lichamen
eveneens wegteren en over kunnen
gaan in andere stoffen, was de lijkver
branding een anti-christelijk symbool
geworden.
Wij menen, dat tegenwoordig dit
laatste door de meeste voorstanders der
crematie niet meer wordt aangevoeld.
Daarom kan de katholiek deze crematie
toelaten en zelfs medewerken aan een
regeling voor niet-katholieken.
Indien een ernstige reden aanwezig
is, mag een katholiek een lijkverbran
ding meemaken, b.v. eerbetoon aan een
verwant of patroon.
De engel Gabriël werd door God naar ’n stad van Galilea
gezonden, Nazareth genaamd, tot een maagd, die ver
loofd was aan een man, die Jozef heette, en uit het huis
van David was; de naam van de maagd was Maria. De
engel trad bij haar binnen en sprak: „Wees gegroet, vol
f van genade. De Heer is met Ugij zijt de gezegende onder
de vrouwen”.
Zij verschrok van dit woord en vroeg zich af, wat die
groet kon beduiden. De engel zeide haar: „Vrees niet,
Maria, want ge hebt genade gevonden bij God. Zie gij zult in uw schoot
ontvangen en een zoon baren; en gij zult Hem Jezus noemen. Hij zal groot
zijn, en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd. God de Heer zal Hem
de troon van Zijn Vader David geven; Hij zal koning zijn over het huis
van Jacob in eeuwigheid en aan Zijn koningschap zal geen einde komen”.
Maria sprak tot de engel: „Hoe kan dit geschieden, daar ik geen man be
ken?” De engel antwoordde haar: „De Heilige Geest zal op U neerdalen,
en de kracht van de Allerhoogste zal U overschaduwen; daarom ook zal
wat uit U wordt geboren heilig zijn, en de Zoon van God worden ge
noemd”. (Lucas 1:26-35)
Om Jozef, de man van Maria, gerust te stellen over de gezegende staat,
waarin Maria zich ging bevinden, verschijnt hem in een droom een engel
Gods, die hem zegt: „Jozef, zoon van David, vrees niet, Maria, uw vrouw,
tot U te nemen, want wat in haar geboren is, is van de Heilige Geest. Zij
zal een zoon baren, en gij zult Hem Jezus noemen; want Hij zal Zijn volk
verlossen van hun zonden. Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden
wat de Heer gesproken heeft door de profeet, die zegt: „Zie de maagd zal
ontvangen, en een zoon baren; en men zal Hem Emmanuel noemen”; dat
is vertaald: God met ons. (Matheus 1:20-23)
Nu vond er in die dagen een volkstelling plaats, waardoor iedere lood ver
plicht was zich te begeven naar de stad, waar zijn geslacht vandaan kwam.
Jozef, een afsammeling van David, ging dus met Maria op weg naar Davids
stad, Betlehem.
Met grootse eenvoud wordt de geboorte van de Messias beschreven: Terwijl
zij daar waren, brak de tijd van haar moederschap aan; zij baarde haar
eerstgeboren Zoon, wikkelde Hem in doeken, en legde Hem neer in een
kribbe, want in het nachtverblijf was voor hen geen plaats. (Lucas 2:7)
fn verband met Nieuwjaarsdag wor
den berichten en advertenties voor
„Ons Weekblad” weer zo vroeg moge
lijk verwacht I
- - 3^^,
ONS WEEKBLAD
BEKENDMAKING
BEKENDMAKING
Dl ENSTPLICHTIGEN-RETRAITE
KERSTVIERING VKAJ
WONINGBOUW
TONEEL
ECCLESIA-BEWEGING
Waarom verbiedt de katholieke kerk de
lijkverbranding?