van
over
en
Gloria speelt ten bate van de jeugdbeweging 1
Met kermisdinsdag fokveedag te Ulicoten.
Per bromfietst over de Alpen en de St. Bernard
WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN
ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM
e. o.
Land- en tuinbouw
DRUKKERIJ DE JONG
Baarle-Nassau
zaterdag 24 aug. 1957
Nummer 34
Het comfort was voor de schappelijke
een
Baalse Verkenners.
Ulicoten
Hoewel reeds veel gepubliceerd is over
wellicht zult u dat zelf aan lijve onder
vonden hebben. Helaas, want het ren-
Deze twee begrippen zijn niet van el
kaar te scheiden. Bemesten zonder dat
men iets weet van de voedingstoestand
van de grond, is dikwijls paarlen voor de
zwijnen werpen.
De analyse van het grondonderzoek
leert ons hoe in vele gevallen bezuinigd
had kunnen worden.
Anderzijds blijkt eruit dat vele perce
len jaar op jaar te kort zijn gekomen.
Voor een organische bemesting is het
thans de meest gunstige tijd om stal
mest te strooien, terwijl daarnaast en in
niet mindere mate de kalktoestand van
de grond de nodige aandacht verdient.
metaallegering zijn vervaardigd, welke
’n geringere uitzettingscoefficient heeft.
Hierbij boften we dus bijzonder, want i
met ’n gewone gietijzeren cilinder had- j
den we wel iedere tien minuten af kun-
’n enorme
Ook is de tijd om Thomasmeel te
strooien aangebroken. Alhoewel deze
Dat leert ons Amerika, waar met een
uniforme oefenstof aanmerkelijke suc
cessen zijn geboekt. De onlangs gepubli
ceerde resultaten maken melding van ’n
drastische verlaging van de verkeers
ongevallen in die staten, waar de uni
forme stof door de Overheid ter beschik
king was gesteld. Dit ter beschikking
stellen van de stof aan de bevolking
vergde miljoenen dollars, doch de ver
kregen resultaten wettigen deze uitga
ven volkomen. In Arizona bijv, daalde ’t
aantal verkeersongevallen van 23 per
honderd tot 2. In Delaware maakten
automobilisten, die de stof niet hadden
bestudeerd, 5 x zoveel aanrijdingen als
degenen, die de lessen wel hadden ge
volgd. ’n Groep geschoolde volwassenen
in Washington veroorzaakte één ongeval
terwijl een gelijke groep ongeschoolden
11 ongevallen op zijn geweten had. Vele
andere voorbeelden tonen aan, dat in de
ongevallensector een drastische beper
king mogelijk is, indien men meer bereid
is, gedurende een korte periode een uni
forme oefenstof te bestuderen.
Ook in Nederland is deze uniforme
stof thans beschikbaar. Zij is naar Ame
rikaans voorbeeld samengesteld door een
van onze erkende verkeersdeskundigen,
die in de gelegenheid is gesteld, het ver
keersprobleem in Amerika te bestuderen.
Deze uniforme stof is aangepast aan de
Nederlandse normen, waarbij speciaal is
gestreefd naar een gelijkgerichte menta
liteit. Met deze uniforme oefenstof heeft
het Verbond voor Veilig Verkeer een
grote nationale veiligverkeerscampagne
ingezet met de wetenschap, dat een vol
ledig slagen alleen mogelijk is met mede
werking van geheel ons volk. En de
nraktiik heeft tot nu toe bewezen, dat het
kan, dat ons volk wèl, al beweert men
soms het tegendeel, interesse opbrengt
voor de oplossing van dit nationale pro
bleem. De noodzaak wordt aangetoond
door feiten, die duidelijke taal spreken:
1600 doden, tienduizenden gewonden en
een schade voor de gemeenschap van
rond 260.000.000,- gulden zijn de huidige
resultaten.
Het is hoopvol te kunnen vermelden,
dat de overheid, de kerken, de werkge
vers- en werknemersorganisaties en de
verkeersbonden zich geheel achter deze
campagne hebben gesteld. Dat grote be
drijven als Unilever, Shell Pernis, Ver-
kade en tientallen andere het positieve
voorbeeld hebben gesteld, is een grote
stimulans.
Tevreden kunnen wij echter als natie
pas zijn, wanneer elke Nederlander heeft
ingezien, dat hij ter oplossing van dit
probleem een daad moet stellen: name
lijk het zich met enthousiasme geduren
de korte tijd geven aan de bestudering
van de oefenstof. Dan komen de gunstige
resultaten vanzelf. En het probleem is
het immers ten volle waard. En laten de
werknemers in het algemeen gesproken
de oplossing van het probleem niet uit
sluitend als een taak van de werkgevers
zien. Laatstgenoemden zullen zo moge
lijk het voorbeeld moeten geven door de
stof te verstekken. Aan de werknemers
echter de opdracht, deze verstrekking
met alle kracht te stimuleren, en dat niet
alleen, doch daarna de wil te tonen, voor
zichzelf de stof volledig te willen beheer
sen. Alle inlichtingen worden gaarne
verstrekt door het Verbond voor Veilig
Verkeer. Men wende zich tot de afdeling
Schriftelijke Verkeerscursus, postbus
350, Rotterdam.
Zondag Pleister-aktie
(met geheim)
Er is zorggedragen, dat u zondag
morgen niet speciaal vroeg naar de kerk
behoeft te gaan om een pleister te be
machtigen. Voor iedere katholieke neder-
landse vrouw of man boven de plm. 16
jarige leeftijd is één pleister vervaardigd.
Wanneer iedereen één pleister ontvangt
(die gratis wordt verstrekt) dan behoeft
men noch vroeg naar de kerk te gaan,
noch zich te verdringen bij hen, die pleis
ters verstrekken.
Er is ook een EHBO-collecte. Bedenk
die mild en royaal. Het is allerminst on
denkbaar dat u ’s morgens zilver in de
collectebus deponeert en u reeds des
avonds goud terugontvangt. Het is weer
een (ouderwetse) pleister-actie met een
geheim!
1. Let op de collectebus, die ook op het
kerkplein aanwezig is;
2. Draag zorg dat de pleister vocht
en zonvrij wordt bewaard;
3. Laat het couvertje waarin een pleis
ter zit, gesloten tot het tijdstip waarop
het geheim wordt geopenbaard.
Wanneer u geen prijs van 1.000,
(in geld uit te keren en bovendien belas-
lingvrij) wenst, dan kunt u gerust het
vorenstaande advies in de wind slaan.
Wilt u wel mededingen naar 100 beschik
baar gestelde prijzen met een totale
waarde van ruim 12,000,Volg dan
het advies nauwlettend op.
Uitgave van
Zoals Gloria zulks vanaf de oprichting
gewoon is wordt ook dit jaar weer een
wedstrijd gespeeld ten bate van een goed
doel. Deze wedstrijd vindt morgen 25
augustus plaats.
De keuze is ditmaal gevallen op de
r.-k. jeugdbeweging der parochie, welke
beweging i.v.m. de bouw van een nieuw
clubhuis ernstige financiële zorgen
heeft.
Gespeeld wordt tegen het sterke UW
dat in ’t afgelopen seizoen ’t kampioen
schap behaalde in de eerste klas der af
deling Brabant.
De voetballiefhebbers kunnen dus aan
hun trek komen. Als voorwedstrijd spe
len de beide reserve-elftallen tegen el
kaar.
Voor deze speciale gelegenheid is de
entree-prijs, zoals gebruikelijk, verhoogd
tot 50 cent, terwijl aan niemand, óók
niet aan leden of donateurs, gratis en
tree wordt verleend.
Wij hopen dat velen het goede doel
zullen steunen door een gang naar het
Gloria-terrein en - mocht het te ver
zijn - dan toch zeker een toegangskaart
zullen kopen, die hen door de leden der
jeugdbeweging zal worden aangeboden.
Namens Gloria en namens de jeugd
beweging op voorhand hartelijk dank!
Voor de voetballiefhebbers: de com
petitie begint 1 september a.s.
dan ooit te voren. Er is, zowel bij de
11 c 4 nieuwelingen als bij de amateurs ver-
woed gestreden om de eer, en diegenen
die het hemelwater hebben getrotseerd
hebben een prachtige koers gezien.
Vooral toen bij de amateurs een elftal
renners zich van het peleton wisten los
te scheuren, was er spanning bij groot
en klein. Zou de jakkerende hoofdgroep
die elf nog tot de orde kunnen terug
roepen? Nee! Iedere ronde wonnen ze
meer veld en zoals gezegd werd het een
spannende koers en vergaten de toe
schouwers, dat ze intussen zowat tot
op hun huid waren nat geworden. Het
was Gijs Pauw, die als eerste over de
eindstreep flitste en de bloemen en
mooie woorden bij zijn huldiging in ont
vangst mocht nemen.
De uitslag werd:
1 G. Pauw, Utrecht, 100 km in 2 uur
31 minuten 48 seconden; 2 M. Wolfs,
Vlijmen; 3 W. Bogers, Nieuw Vennep;
4 T. Peeters, Haarlem; 5 P. de Bruyn,
Roosendaal; 6 P. Hanegraaf, Breda; 7
W. Knoesten, Den Haag; 8 G. v. Dienst,
Oud-Beyerland; 9 P. Kortland, Vlaar-
dingen; 10 Jongerius, Utrecht; 11 H.
Timmermans, Den Bosch; 12 F. Hof-
mans, Etten (op 25 sec.); 13 J. Stolk,
Zwijndrecht; 14 Van Sark, Enschede; 15
St. Goossens, Turnhout (op 35 sec.).
De man, die het meest als eerste over
de streep kwam, was Bogers uit Nieuw-
Vennep, die er een extra prijs mee ver
diende.
Bij de nieuwelingen was het eveneens
een kopgroep van alleen maar favorie
ten, die op de laatste meters om de eer
ging strijden. Hier zegevierde Linders.
De uitslag luidde:
1 A. Linders, Roosendaal, 70 km in
1 uur 47 minuten 38 seconden; 2 A. Ver
rijk, Numansdorp; 3 A. van Aert, Acht
maal; 4 A. Alting, Loenersloot; 5 M. v.
d. Lee, Drunen; 6 A. Biemans, Ulven-
hout; 7 M. de Outer, Nieuwerkerk; 8 A.
de Graaf, Rotterdam; 9 J. Embregts,
Tilburg; 10 K. Raas, ’s-Heerenhoek; 11
H. Albers, St. Willebrord; 12 M. v. d.
Wiel, Vlijmen; 13 R. Malipaard, Breda;
14 J. Rijpe, Tilburg; 15 A. Heeren, Op-
loo. A. van Aert ging het meest als eer
ste over de streep en verdiende daarmee
nog een beker.
uc öcicnc de betekenis van het grondonderzoek en
schap. We stopten er dikwijls om foto’s de hierop gebaseerde bemesting, lijkt het
3 toch wenselijk in het kort de grote
betekenis hiervan weer te geven.
Nu van vele percelen bouwland de
gietijzeren cilinders stoppel weer geploegd moet worden, is Van de kalkmeststoffen staan verschil-
Verkeersonveiligheid
Staatsvijand no. 1
nen stappen, zulk ’n enorme arbeid Welke resultaten zijn te bereiken met de
kreeg het ding te verzetten. Zo was in- Schriftelijke Verkeerscursus
Gloria speelt voor
hoofdkwartier der
achtig en blijf zondag 25 augustus kalm! den volgen kwamen er geen al te grote
Kopen kunt u de pleister niet, noch UpS en downs voor. Het natuurschoon
moogt u trachten voor geld of goede was er prachtig. Links van de weg had
bijna loodrechte rotswand, bijzon-
Kinderen beneden 16 jarige leeftijd i der grillig van vorm en op bepaalde
ontvangen GEEN pleister.
Een natte ronde van
Een tocht per bromfiets
door Frankrijk en Italië
m
Hier volgt dan het derde en laatste
gedeelte van het verslag over onze va
kantietrip.
In ons vorige artikel waren we geko
men tot Ventimiglia (Italië), van waar
uit we dan nu onze verdere reiservarin
gen zullen vertellen. De bedoeling was
om vanuit deze plaats over de Zee Alpen
via Cuneo naar Turijn te brommen. Van
deze Zee Alpen schrokken we eerst wel
’n beetje terug, toen we op de kaart ont
dekten, dat het hoogste gedeelte wat wij
zouden moeten bereiken 1870 meter be
droeg. Daar echter de weg een flink
eind langs ’n rivier liep en de brom
fietsen zich steeds buitengewoon goed
hadden, gehouden, besloten we het er
i middels de dag al aardig verstreken en j
i nochtans was de top niet bereikt. We
i stopten in een zeer klein bergplaatsje, j
I Hier stonden enkele huizen bij elkaar en
I waarachtig ook een hotelletje. Tenmin-
I ste het droeg de naam van restaurant,
i maar dat was van buiten beslist niet te
boven bij de tunnel zouden andere be- zien. Daar het te koud was om op deze
ambten, bij het wederom verlaten van hoogte de tent op te slaan, gebruikten
Frans gebied, ook weer om deze trip- we daar de maaltijd en overnachtten er.
tieken vragen. Het comfort was voor de schappelijke
De weg naar deze - tunnel was niet prijs heel goed. Misschien vindt U het
bijzonder gemakkelijk. We begonnen hoe aardig te weten, hoe men daar toch stro
mend water heeft. Wel, het water van de
L>z-\virrA-n nr/-»v»/T4- ’n rrz-ïcv-h ’ir\ rmlnirl
een huis en komt vervolgens uit de
kraan. De kraan van de enigste was
gelegenheid in dat hotel bleef gewoon
doorlopen, de gehele nacht door, daar
zorgden de bergen voor. We hadden er
een grote kamer met twee reusachtige
bedden er in. Witgekalkte muren en bal
ken aan het plafond. Buiten hoorde je
het voortdurende ruisen van de berg
rivier en binnen op onze kamer hoorde
je het geklink van glazen, vanwege de
fles Vermouth uit Torina (Turijn), wel
ke we maar soldaat maakten om de ge
zellige sfeer te verhogen. Toen deze fles
dan ook leeg was en de asbak vol si
garetteneindjes lag, vonden we het wel
letjes en lieten ons wegzinken in de
reusachtige bedden.
De andere morgen vervolgden we de
klim naar de top. Zo bereikten we na
zekere tijd de hoogte, waar altijd sneeuw
ligt. Wei een bijzonder scherp contrast.
Drie dagen daarvoor de verschroeiende
warmte van de Rivièra en nu ’n fikse
koude met sneeuw rondom je. We heb
ben er verschillende foto’s genomen.
Eindelijk bereikten we dan de top van de
Grote St. Bernard en tevens de grens
Italië-Zwitserland. De N.S.U.-brommer
had dus man, bagage èn eigen gewicht,
op z’n minst 150 kilo tesamen, naar de
2472 meter hoge top gevoerd.
De douanebeambten keken wel vreemd
op toen we boven arriveerden, ’t Scheen
daar niet dagelijks voor te komen dat
touristen per brommer over de Grote
St. Bernard trekken. Nadat onze papie
ren in orde gemaakt waren begonnen
we de afdaling. Hier werden wel weer
bijzonder zware eisen gesteld aan de
remmen van de brommers, temeer daar
het geregend had en de ongeplaveide j
wegen dus glad waren geworden. In ie-1
der geval had U dit verslag nooit ge-’
lezen als deze remmen niet perfect ge
functioneerd hadden, zulke diepe ravij
nen waren er naast de wegen. Boven
dien hielden we natuurlijk de motor bij
het afdalen voortdurend in versnelling.
Het ging verder wel prettig. We hebben
zo, op enkele kleine stukjes na, bijna tot
Lausanne kunnen rijden, zonder benzine
te gebruiken. De omgeving rond ’t meer
van Genève was ook heel mooi. We heb
ben er één nacht gekampeerd en zijn de
volgende dag weer opnieuw terug Frank
rijk in getrokken. In Frankrijk begon
alles ’n beetje tegen te lopen. Het zon
nige weer veranderde in voortdurende
regenbuien en tot overmaat van ramp
verloren we er onze tent, zodat we die
nacht in een hotel moesten overnachten.
Van het verdere gedeelte, de laatste
dag van onze vakantie dus, is niet veel
meer te vertellen. Doordat we de tent
kwijt waren en het weer, slapen onder de
blote hemel, niet toeliet, zijn we de vol
gende dag maar meteen naar huis gere
den. Van Epilon naar Baarle-Nassau-
Grens, een afstand van ruim 500 km,
hebben we die dag af gelegd. Hierbij werd
natuurlijk op topsnelheid gereden.
En zo is dan weer deze vakantietrip,
dank zij de goede betrouwbaarheid der
N.S.U.-bromfietsen, tot een goed einde
gekomen.
“1_Z -L- we eveneens opnieuw weer een triptiek
ven u niet te vertellen dat het de gehele moesten nemen voor de brommers, ook
km. De douanebeambten waren het met laatste
langer hoe Tneer de top te naderen en mend water heeft. Wel, het water van de
dat was duidelijk waar te nemen aan het bergen wordt via ’n goot zo geleid in
voortdurende klimmen. Vooral het laat
ste gedeelte was moeilijk. Hier lagen 11
bochten kort achter elkaar om ons naar
de top te voeren. We vreesden dat dit
wel eens net iets te veel zou kunnen zijn
voor onze bromfietsen. Maar niets hoor!
Zonder mankeren trokken deze kleine
motortjes ons met bagage in de eerste
versnelling omhoog. Wij vreesden welis
waar dat ze elk moment konden vast
lopen of het eenvoudig verder vertikken
zouden, doch niets van dit alles gebeur
de er. Wel, boven aangekomen, kregen
we weer het gebruikelijke douane-opont-
hout en toen moesten we de tunnel in.
Een lange tunnel met zeer schaarse ver
lichting. En hier kregen we dan, wel op
een kritiek moment, de eerste moeilijk
heden met een der vervoermiddelen. Het
voorlicht van een onzer brommers
functioneerde nl. niet meer. We hadden
geen reservelampjes bij ons, daar we
niet verwacht hadden veel in het don
ker te moeten rijden en boven op die
berg was natuurlijk niets te krijgen.
Daar er niets anders opzat, zijn we er
zo doorgetrokken, maar erg prettig was
het niet, temeer daar de tunnel enkele
kilometers lang was. Het was pikdonker.
De gloeiende spijkers boven aan weers
kanten lieten je alleen weten, dat daar
tussenin de richting lag waarin je maar
door moest rijden. De bromfiets met
licht diende uit veiligheidsoverwegingen
achterop te rijden. Bovendien hing er
zoveel benzinedamp en rook in de tunnel
dat zijn voorlicht er nauwelijks doorheen
kon schijnen.
Maar ja, heelhuids kwamen we er
doorheen en zo waren we weer terug in
Italië. Van hieruit was de tocht verder
gemakkelijk. De daling verliep niet te
steil, maar geleidelijk aan over een grote
afstand. Zo hadden we al gauw weer de
bergen achter ons gelaten en bromden
we over volkomen horizontale wegen
naar Turijn, waar we die zondagavond
aankwamen, 's Maandags vertrokken we
al weer vroeg, daar we die dag zouden
proberen de Zwitserse grens te bereiken.
Dus van Turijn via Ivrea en Aosta naar,
de grote St. Bernard. We konden echter
die dag niet vermoeden wat ons te wach
ten stond. We begonnen al met geruime
tijd te verliezen om Turijn uit te gera
ken. De richtingaanwijzing laat er veel
te wensen over en welke mensen we ook
de weg vroegen, iedereen sprak alleen
Italiaans, welke taal wij niet machtig
waren. Eindelijk vonden we toch iemand
die in ’t Frans ons duidelijk kon maken
hoe we Turijn in de goede richting moes
ten verlaten. Zo ging het dan weer ver
der naar Aosta en Aosta wederom de
bergen in. Hier kwam dan wel ’t zwaar
ste gedeelte van de trip, nl. het beklim
men van de Grote St. Bernard. Aan
vankelijk liep de weg een tijd lang langs
een rivier, maar toen we deze dan ook
verlieten liet de berg zich gelden. Het
klimmen werd bijna niet meer afgewis
seld door rechte stukken en werd hoe
langer hoe steiler. We zagen er nog
steiler rotsen en diepere afgronden dan
bij de Zee Alpen. Het verkeer werd al
veel schaarser en reed minder snél. We
s zagen er nog prachtiger bergriviertjes
en watervallen. En tussen de groen be-
sparde glooiingen zagen we hier en daar
hoeders met hun koeien, welke de zo
bekende bel rond de nek droegen met
allemaal verschillend geluid, wat door
de echoing wel bijzonder schoon klinkt
in de serene stilte van het Alphenland-
te nemen. Naarmate we hoger kwamen ons
kreeg ons motortje meer arbeid te ver
richten en werd het ook kouder. Dit
zou voor
namiddag gestortregend heeft, want al was het maar voor een stukje van 40
ons eens dat de bestaande regeling in goed zijn om af te koelen. De cilinders het tijdstip aangebroken om aan grond- lende goede soorten ons ten dienste,
nersveld dat in Ulicoten aan de witte ons geval niet voordelig uitkwam, maar van onze brommers hoefden we niet te j onderzoek en bemesting de nodige aan- Onir i« d» tu/i nm Thnmasmno
kalklijn verscheen was beter en sterker 1 zij konden er ook niets aan doen, want koelen, omdat deze van 'n bijzondere dacht te schenken.
Wees niet nieuwsgierig noch zenuw- Op te wagen. Zolang we de rivier kon-
Kopen kunt u de pleister niet, noch ups
woorden pleisters te bemachtigen. I je een
I plaatsen zelfs over de weg heen koepe-
lend. Rechts een heerlijk frisse berg
rivier met stroomversnellingen en hier
en daar gekleurde stenen er in. Het wa
ter ervan was zo koud en zo helder, dat
we ons er verschillende malen aan te-
Slechter dan het de organisatoren in goed hebben gedaan. Zo bereikten we
Ulicoten zondag 1.1. met hun ronde ge- al spoedig weer de Franse grens, waar
troffen hebben kan al niet. Wij behoe-
11
ONS WEEKBLAD
GRONDONDERZOEK en BEMESTING
van het
Verbond voor Veilig Verkeer?
j xx3 1 ol urne bat manv» \7C\CYY' c+nlrio vor> <40