van over en Gloria speelt ten bate van de jeugdbeweging 1 Met kermisdinsdag fokveedag te Ulicoten. Per bromfietst over de Alpen en de St. Bernard WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o. Land- en tuinbouw DRUKKERIJ DE JONG Baarle-Nassau zaterdag 24 aug. 1957 Nummer 34 Het comfort was voor de schappelijke een Baalse Verkenners. Ulicoten Hoewel reeds veel gepubliceerd is over wellicht zult u dat zelf aan lijve onder vonden hebben. Helaas, want het ren- Deze twee begrippen zijn niet van el kaar te scheiden. Bemesten zonder dat men iets weet van de voedingstoestand van de grond, is dikwijls paarlen voor de zwijnen werpen. De analyse van het grondonderzoek leert ons hoe in vele gevallen bezuinigd had kunnen worden. Anderzijds blijkt eruit dat vele perce len jaar op jaar te kort zijn gekomen. Voor een organische bemesting is het thans de meest gunstige tijd om stal mest te strooien, terwijl daarnaast en in niet mindere mate de kalktoestand van de grond de nodige aandacht verdient. metaallegering zijn vervaardigd, welke ’n geringere uitzettingscoefficient heeft. Hierbij boften we dus bijzonder, want i met ’n gewone gietijzeren cilinder had- j den we wel iedere tien minuten af kun- ’n enorme Ook is de tijd om Thomasmeel te strooien aangebroken. Alhoewel deze Dat leert ons Amerika, waar met een uniforme oefenstof aanmerkelijke suc cessen zijn geboekt. De onlangs gepubli ceerde resultaten maken melding van ’n drastische verlaging van de verkeers ongevallen in die staten, waar de uni forme stof door de Overheid ter beschik king was gesteld. Dit ter beschikking stellen van de stof aan de bevolking vergde miljoenen dollars, doch de ver kregen resultaten wettigen deze uitga ven volkomen. In Arizona bijv, daalde ’t aantal verkeersongevallen van 23 per honderd tot 2. In Delaware maakten automobilisten, die de stof niet hadden bestudeerd, 5 x zoveel aanrijdingen als degenen, die de lessen wel hadden ge volgd. ’n Groep geschoolde volwassenen in Washington veroorzaakte één ongeval terwijl een gelijke groep ongeschoolden 11 ongevallen op zijn geweten had. Vele andere voorbeelden tonen aan, dat in de ongevallensector een drastische beper king mogelijk is, indien men meer bereid is, gedurende een korte periode een uni forme oefenstof te bestuderen. Ook in Nederland is deze uniforme stof thans beschikbaar. Zij is naar Ame rikaans voorbeeld samengesteld door een van onze erkende verkeersdeskundigen, die in de gelegenheid is gesteld, het ver keersprobleem in Amerika te bestuderen. Deze uniforme stof is aangepast aan de Nederlandse normen, waarbij speciaal is gestreefd naar een gelijkgerichte menta liteit. Met deze uniforme oefenstof heeft het Verbond voor Veilig Verkeer een grote nationale veiligverkeerscampagne ingezet met de wetenschap, dat een vol ledig slagen alleen mogelijk is met mede werking van geheel ons volk. En de nraktiik heeft tot nu toe bewezen, dat het kan, dat ons volk wèl, al beweert men soms het tegendeel, interesse opbrengt voor de oplossing van dit nationale pro bleem. De noodzaak wordt aangetoond door feiten, die duidelijke taal spreken: 1600 doden, tienduizenden gewonden en een schade voor de gemeenschap van rond 260.000.000,- gulden zijn de huidige resultaten. Het is hoopvol te kunnen vermelden, dat de overheid, de kerken, de werkge vers- en werknemersorganisaties en de verkeersbonden zich geheel achter deze campagne hebben gesteld. Dat grote be drijven als Unilever, Shell Pernis, Ver- kade en tientallen andere het positieve voorbeeld hebben gesteld, is een grote stimulans. Tevreden kunnen wij echter als natie pas zijn, wanneer elke Nederlander heeft ingezien, dat hij ter oplossing van dit probleem een daad moet stellen: name lijk het zich met enthousiasme geduren de korte tijd geven aan de bestudering van de oefenstof. Dan komen de gunstige resultaten vanzelf. En het probleem is het immers ten volle waard. En laten de werknemers in het algemeen gesproken de oplossing van het probleem niet uit sluitend als een taak van de werkgevers zien. Laatstgenoemden zullen zo moge lijk het voorbeeld moeten geven door de stof te verstekken. Aan de werknemers echter de opdracht, deze verstrekking met alle kracht te stimuleren, en dat niet alleen, doch daarna de wil te tonen, voor zichzelf de stof volledig te willen beheer sen. Alle inlichtingen worden gaarne verstrekt door het Verbond voor Veilig Verkeer. Men wende zich tot de afdeling Schriftelijke Verkeerscursus, postbus 350, Rotterdam. Zondag Pleister-aktie (met geheim) Er is zorggedragen, dat u zondag morgen niet speciaal vroeg naar de kerk behoeft te gaan om een pleister te be machtigen. Voor iedere katholieke neder- landse vrouw of man boven de plm. 16 jarige leeftijd is één pleister vervaardigd. Wanneer iedereen één pleister ontvangt (die gratis wordt verstrekt) dan behoeft men noch vroeg naar de kerk te gaan, noch zich te verdringen bij hen, die pleis ters verstrekken. Er is ook een EHBO-collecte. Bedenk die mild en royaal. Het is allerminst on denkbaar dat u ’s morgens zilver in de collectebus deponeert en u reeds des avonds goud terugontvangt. Het is weer een (ouderwetse) pleister-actie met een geheim! 1. Let op de collectebus, die ook op het kerkplein aanwezig is; 2. Draag zorg dat de pleister vocht en zonvrij wordt bewaard; 3. Laat het couvertje waarin een pleis ter zit, gesloten tot het tijdstip waarop het geheim wordt geopenbaard. Wanneer u geen prijs van 1.000, (in geld uit te keren en bovendien belas- lingvrij) wenst, dan kunt u gerust het vorenstaande advies in de wind slaan. Wilt u wel mededingen naar 100 beschik baar gestelde prijzen met een totale waarde van ruim 12,000,Volg dan het advies nauwlettend op. Uitgave van Zoals Gloria zulks vanaf de oprichting gewoon is wordt ook dit jaar weer een wedstrijd gespeeld ten bate van een goed doel. Deze wedstrijd vindt morgen 25 augustus plaats. De keuze is ditmaal gevallen op de r.-k. jeugdbeweging der parochie, welke beweging i.v.m. de bouw van een nieuw clubhuis ernstige financiële zorgen heeft. Gespeeld wordt tegen het sterke UW dat in ’t afgelopen seizoen ’t kampioen schap behaalde in de eerste klas der af deling Brabant. De voetballiefhebbers kunnen dus aan hun trek komen. Als voorwedstrijd spe len de beide reserve-elftallen tegen el kaar. Voor deze speciale gelegenheid is de entree-prijs, zoals gebruikelijk, verhoogd tot 50 cent, terwijl aan niemand, óók niet aan leden of donateurs, gratis en tree wordt verleend. Wij hopen dat velen het goede doel zullen steunen door een gang naar het Gloria-terrein en - mocht het te ver zijn - dan toch zeker een toegangskaart zullen kopen, die hen door de leden der jeugdbeweging zal worden aangeboden. Namens Gloria en namens de jeugd beweging op voorhand hartelijk dank! Voor de voetballiefhebbers: de com petitie begint 1 september a.s. dan ooit te voren. Er is, zowel bij de 11 c 4 nieuwelingen als bij de amateurs ver- woed gestreden om de eer, en diegenen die het hemelwater hebben getrotseerd hebben een prachtige koers gezien. Vooral toen bij de amateurs een elftal renners zich van het peleton wisten los te scheuren, was er spanning bij groot en klein. Zou de jakkerende hoofdgroep die elf nog tot de orde kunnen terug roepen? Nee! Iedere ronde wonnen ze meer veld en zoals gezegd werd het een spannende koers en vergaten de toe schouwers, dat ze intussen zowat tot op hun huid waren nat geworden. Het was Gijs Pauw, die als eerste over de eindstreep flitste en de bloemen en mooie woorden bij zijn huldiging in ont vangst mocht nemen. De uitslag werd: 1 G. Pauw, Utrecht, 100 km in 2 uur 31 minuten 48 seconden; 2 M. Wolfs, Vlijmen; 3 W. Bogers, Nieuw Vennep; 4 T. Peeters, Haarlem; 5 P. de Bruyn, Roosendaal; 6 P. Hanegraaf, Breda; 7 W. Knoesten, Den Haag; 8 G. v. Dienst, Oud-Beyerland; 9 P. Kortland, Vlaar- dingen; 10 Jongerius, Utrecht; 11 H. Timmermans, Den Bosch; 12 F. Hof- mans, Etten (op 25 sec.); 13 J. Stolk, Zwijndrecht; 14 Van Sark, Enschede; 15 St. Goossens, Turnhout (op 35 sec.). De man, die het meest als eerste over de streep kwam, was Bogers uit Nieuw- Vennep, die er een extra prijs mee ver diende. Bij de nieuwelingen was het eveneens een kopgroep van alleen maar favorie ten, die op de laatste meters om de eer ging strijden. Hier zegevierde Linders. De uitslag luidde: 1 A. Linders, Roosendaal, 70 km in 1 uur 47 minuten 38 seconden; 2 A. Ver rijk, Numansdorp; 3 A. van Aert, Acht maal; 4 A. Alting, Loenersloot; 5 M. v. d. Lee, Drunen; 6 A. Biemans, Ulven- hout; 7 M. de Outer, Nieuwerkerk; 8 A. de Graaf, Rotterdam; 9 J. Embregts, Tilburg; 10 K. Raas, ’s-Heerenhoek; 11 H. Albers, St. Willebrord; 12 M. v. d. Wiel, Vlijmen; 13 R. Malipaard, Breda; 14 J. Rijpe, Tilburg; 15 A. Heeren, Op- loo. A. van Aert ging het meest als eer ste over de streep en verdiende daarmee nog een beker. uc öcicnc de betekenis van het grondonderzoek en schap. We stopten er dikwijls om foto’s de hierop gebaseerde bemesting, lijkt het 3 toch wenselijk in het kort de grote betekenis hiervan weer te geven. Nu van vele percelen bouwland de gietijzeren cilinders stoppel weer geploegd moet worden, is Van de kalkmeststoffen staan verschil- Verkeersonveiligheid Staatsvijand no. 1 nen stappen, zulk ’n enorme arbeid Welke resultaten zijn te bereiken met de kreeg het ding te verzetten. Zo was in- Schriftelijke Verkeerscursus Gloria speelt voor hoofdkwartier der achtig en blijf zondag 25 augustus kalm! den volgen kwamen er geen al te grote Kopen kunt u de pleister niet, noch UpS en downs voor. Het natuurschoon moogt u trachten voor geld of goede was er prachtig. Links van de weg had bijna loodrechte rotswand, bijzon- Kinderen beneden 16 jarige leeftijd i der grillig van vorm en op bepaalde ontvangen GEEN pleister. Een natte ronde van Een tocht per bromfiets door Frankrijk en Italië m Hier volgt dan het derde en laatste gedeelte van het verslag over onze va kantietrip. In ons vorige artikel waren we geko men tot Ventimiglia (Italië), van waar uit we dan nu onze verdere reiservarin gen zullen vertellen. De bedoeling was om vanuit deze plaats over de Zee Alpen via Cuneo naar Turijn te brommen. Van deze Zee Alpen schrokken we eerst wel ’n beetje terug, toen we op de kaart ont dekten, dat het hoogste gedeelte wat wij zouden moeten bereiken 1870 meter be droeg. Daar echter de weg een flink eind langs ’n rivier liep en de brom fietsen zich steeds buitengewoon goed hadden, gehouden, besloten we het er i middels de dag al aardig verstreken en j i nochtans was de top niet bereikt. We i stopten in een zeer klein bergplaatsje, j I Hier stonden enkele huizen bij elkaar en I waarachtig ook een hotelletje. Tenmin- I ste het droeg de naam van restaurant, i maar dat was van buiten beslist niet te boven bij de tunnel zouden andere be- zien. Daar het te koud was om op deze ambten, bij het wederom verlaten van hoogte de tent op te slaan, gebruikten Frans gebied, ook weer om deze trip- we daar de maaltijd en overnachtten er. tieken vragen. Het comfort was voor de schappelijke De weg naar deze - tunnel was niet prijs heel goed. Misschien vindt U het bijzonder gemakkelijk. We begonnen hoe aardig te weten, hoe men daar toch stro mend water heeft. Wel, het water van de L>z-\virrA-n nr/-»v»/T4- ’n rrz-ïcv-h ’ir\ rmlnirl een huis en komt vervolgens uit de kraan. De kraan van de enigste was gelegenheid in dat hotel bleef gewoon doorlopen, de gehele nacht door, daar zorgden de bergen voor. We hadden er een grote kamer met twee reusachtige bedden er in. Witgekalkte muren en bal ken aan het plafond. Buiten hoorde je het voortdurende ruisen van de berg rivier en binnen op onze kamer hoorde je het geklink van glazen, vanwege de fles Vermouth uit Torina (Turijn), wel ke we maar soldaat maakten om de ge zellige sfeer te verhogen. Toen deze fles dan ook leeg was en de asbak vol si garetteneindjes lag, vonden we het wel letjes en lieten ons wegzinken in de reusachtige bedden. De andere morgen vervolgden we de klim naar de top. Zo bereikten we na zekere tijd de hoogte, waar altijd sneeuw ligt. Wei een bijzonder scherp contrast. Drie dagen daarvoor de verschroeiende warmte van de Rivièra en nu ’n fikse koude met sneeuw rondom je. We heb ben er verschillende foto’s genomen. Eindelijk bereikten we dan de top van de Grote St. Bernard en tevens de grens Italië-Zwitserland. De N.S.U.-brommer had dus man, bagage èn eigen gewicht, op z’n minst 150 kilo tesamen, naar de 2472 meter hoge top gevoerd. De douanebeambten keken wel vreemd op toen we boven arriveerden, ’t Scheen daar niet dagelijks voor te komen dat touristen per brommer over de Grote St. Bernard trekken. Nadat onze papie ren in orde gemaakt waren begonnen we de afdaling. Hier werden wel weer bijzonder zware eisen gesteld aan de remmen van de brommers, temeer daar het geregend had en de ongeplaveide j wegen dus glad waren geworden. In ie-1 der geval had U dit verslag nooit ge-’ lezen als deze remmen niet perfect ge functioneerd hadden, zulke diepe ravij nen waren er naast de wegen. Boven dien hielden we natuurlijk de motor bij het afdalen voortdurend in versnelling. Het ging verder wel prettig. We hebben zo, op enkele kleine stukjes na, bijna tot Lausanne kunnen rijden, zonder benzine te gebruiken. De omgeving rond ’t meer van Genève was ook heel mooi. We heb ben er één nacht gekampeerd en zijn de volgende dag weer opnieuw terug Frank rijk in getrokken. In Frankrijk begon alles ’n beetje tegen te lopen. Het zon nige weer veranderde in voortdurende regenbuien en tot overmaat van ramp verloren we er onze tent, zodat we die nacht in een hotel moesten overnachten. Van het verdere gedeelte, de laatste dag van onze vakantie dus, is niet veel meer te vertellen. Doordat we de tent kwijt waren en het weer, slapen onder de blote hemel, niet toeliet, zijn we de vol gende dag maar meteen naar huis gere den. Van Epilon naar Baarle-Nassau- Grens, een afstand van ruim 500 km, hebben we die dag af gelegd. Hierbij werd natuurlijk op topsnelheid gereden. En zo is dan weer deze vakantietrip, dank zij de goede betrouwbaarheid der N.S.U.-bromfietsen, tot een goed einde gekomen. “1_Z -L- we eveneens opnieuw weer een triptiek ven u niet te vertellen dat het de gehele moesten nemen voor de brommers, ook km. De douanebeambten waren het met laatste langer hoe Tneer de top te naderen en mend water heeft. Wel, het water van de dat was duidelijk waar te nemen aan het bergen wordt via ’n goot zo geleid in voortdurende klimmen. Vooral het laat ste gedeelte was moeilijk. Hier lagen 11 bochten kort achter elkaar om ons naar de top te voeren. We vreesden dat dit wel eens net iets te veel zou kunnen zijn voor onze bromfietsen. Maar niets hoor! Zonder mankeren trokken deze kleine motortjes ons met bagage in de eerste versnelling omhoog. Wij vreesden welis waar dat ze elk moment konden vast lopen of het eenvoudig verder vertikken zouden, doch niets van dit alles gebeur de er. Wel, boven aangekomen, kregen we weer het gebruikelijke douane-opont- hout en toen moesten we de tunnel in. Een lange tunnel met zeer schaarse ver lichting. En hier kregen we dan, wel op een kritiek moment, de eerste moeilijk heden met een der vervoermiddelen. Het voorlicht van een onzer brommers functioneerde nl. niet meer. We hadden geen reservelampjes bij ons, daar we niet verwacht hadden veel in het don ker te moeten rijden en boven op die berg was natuurlijk niets te krijgen. Daar er niets anders opzat, zijn we er zo doorgetrokken, maar erg prettig was het niet, temeer daar de tunnel enkele kilometers lang was. Het was pikdonker. De gloeiende spijkers boven aan weers kanten lieten je alleen weten, dat daar tussenin de richting lag waarin je maar door moest rijden. De bromfiets met licht diende uit veiligheidsoverwegingen achterop te rijden. Bovendien hing er zoveel benzinedamp en rook in de tunnel dat zijn voorlicht er nauwelijks doorheen kon schijnen. Maar ja, heelhuids kwamen we er doorheen en zo waren we weer terug in Italië. Van hieruit was de tocht verder gemakkelijk. De daling verliep niet te steil, maar geleidelijk aan over een grote afstand. Zo hadden we al gauw weer de bergen achter ons gelaten en bromden we over volkomen horizontale wegen naar Turijn, waar we die zondagavond aankwamen, 's Maandags vertrokken we al weer vroeg, daar we die dag zouden proberen de Zwitserse grens te bereiken. Dus van Turijn via Ivrea en Aosta naar, de grote St. Bernard. We konden echter die dag niet vermoeden wat ons te wach ten stond. We begonnen al met geruime tijd te verliezen om Turijn uit te gera ken. De richtingaanwijzing laat er veel te wensen over en welke mensen we ook de weg vroegen, iedereen sprak alleen Italiaans, welke taal wij niet machtig waren. Eindelijk vonden we toch iemand die in ’t Frans ons duidelijk kon maken hoe we Turijn in de goede richting moes ten verlaten. Zo ging het dan weer ver der naar Aosta en Aosta wederom de bergen in. Hier kwam dan wel ’t zwaar ste gedeelte van de trip, nl. het beklim men van de Grote St. Bernard. Aan vankelijk liep de weg een tijd lang langs een rivier, maar toen we deze dan ook verlieten liet de berg zich gelden. Het klimmen werd bijna niet meer afgewis seld door rechte stukken en werd hoe langer hoe steiler. We zagen er nog steiler rotsen en diepere afgronden dan bij de Zee Alpen. Het verkeer werd al veel schaarser en reed minder snél. We s zagen er nog prachtiger bergriviertjes en watervallen. En tussen de groen be- sparde glooiingen zagen we hier en daar hoeders met hun koeien, welke de zo bekende bel rond de nek droegen met allemaal verschillend geluid, wat door de echoing wel bijzonder schoon klinkt in de serene stilte van het Alphenland- te nemen. Naarmate we hoger kwamen ons kreeg ons motortje meer arbeid te ver richten en werd het ook kouder. Dit zou voor namiddag gestortregend heeft, want al was het maar voor een stukje van 40 ons eens dat de bestaande regeling in goed zijn om af te koelen. De cilinders het tijdstip aangebroken om aan grond- lende goede soorten ons ten dienste, nersveld dat in Ulicoten aan de witte ons geval niet voordelig uitkwam, maar van onze brommers hoefden we niet te j onderzoek en bemesting de nodige aan- Onir i« d» tu/i nm Thnmasmno kalklijn verscheen was beter en sterker 1 zij konden er ook niets aan doen, want koelen, omdat deze van 'n bijzondere dacht te schenken. Wees niet nieuwsgierig noch zenuw- Op te wagen. Zolang we de rivier kon- Kopen kunt u de pleister niet, noch ups woorden pleisters te bemachtigen. I je een I plaatsen zelfs over de weg heen koepe- lend. Rechts een heerlijk frisse berg rivier met stroomversnellingen en hier en daar gekleurde stenen er in. Het wa ter ervan was zo koud en zo helder, dat we ons er verschillende malen aan te- Slechter dan het de organisatoren in goed hebben gedaan. Zo bereikten we Ulicoten zondag 1.1. met hun ronde ge- al spoedig weer de Franse grens, waar troffen hebben kan al niet. Wij behoe- 11 ONS WEEKBLAD GRONDONDERZOEK en BEMESTING van het Verbond voor Veilig Verkeer? j xx3 1 ol urne bat manv» \7C\CYY' c+nlrio vor> <40

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1957 | | pagina 1