A g I r. I II ïf 1 WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. Palm-Zondag Goede Vrijdag Witte Donderdag’, DE NIEUWE RITUS Paas-Zaterdag CANADA HOOFDPIJN! I 0 Mijn briefke 1 rg I Land- en tuinbouw W i Baarle-Nassau zaterdag 13 april 1957 Nummer 1 5 O. ft I meegemaakt, I met Pasen het wijwater te komen jn Dat gij u gewaardigt hen in hun kin- i den u verhoor ons. Dat gij u gewaa Ja, dat lijk ontbindt? Ja, dat beloof ik. i baat vast. oratie nostrum beste resultaten bereikt worden, indien 800 Itr vloeistof per ha verspoten wordt. Veel is in de maneschijn der herinnering schoner dan in het zonlicht der werkelijkheid. Wie verbeeldingskracht heeft zonder voldoende kennis, heeft vleugels maar geen voeten. Jeugd zou een ideale toestand zijn indien zij slechts wat later in ons leven kwam. 3 v if eel ar- nt, ,85 lat :en nz. en- lils on- ta- ke- ,55 ur- De oe- snd Volgens de nieuwste pauselijke bepalingen, mag men tot drie uur vóór de H. Communie eten en alcoholische dranken gebuiken en tot één uur vóór de H. Communie niet-alcoholische dranken. Dit geldt zowel voor missen in de ochtenduren als voor avond missen. Het drinken van water is steeds toegestaan. Als men té middernacht of in de eerste uren van de dag de H. Communie ontvangt gelden ook bovengenoemde voorschriften. Zieken, ook de niet-bedlegerige zieken, mogen op elk ogenblik voor de H. Communie niet-alcoholische dranken gebruiken en alle soorten werkelijke medicijnen, hetzij in vloeibare, hetzij in vaste vorm. ik offi- huis te zo, bij Zuigelingensterfte ongekend laag Volgens de bij het Centraal Bureau voor de Statistiek op dit ogenblik be schikbare voorlopige cijfers over het af gelopen jaar blijkt voor de zuigelingen sterfte, d.i. de sterfte van kinderen be neden één jaar, een ongekend laag ni veau van 18,9 per 1000 levend geborenen te zijn bereikt. Welke vooruitgang zich in de loop der jaren in dit opzicht heeft voltrokken, komt duidelijk naar voren bij vergelijking met vroegere jaren. In 1870 stierven van elke 1000 levend ge borenen in het eerste levensjaar 211 kin deren (dit is ruim 20%), in 1900 155 (15%), in 1925 58 (6%), in 1956 zijn van elke 1000 levend geboren kinderen 19 (dit is nog geen 2%) vóór het berei ken van het eerste levensjaar overleden. Het teruglopen der zuigelingensterfte was vooral het gevolg van de daling van het sterftecijfer van oudere zuigelingen. Het zwaartepunt bij de zuigelingensterf te ligt tegenwoordig in de eerste levens week. In 1956 stierven van de 100 over leden zuigelingen 60 in de eerste levens- week, waarvan de helft op de eerste levensdag. Teneinde de zuigelingensterf te verder omlaag te brengen wordt dan ook de aandacht meer en meer gecon centreerd op de zorg voor moeder en kind gedurende de periode vóór, tijdens en direct na de geboorte. zee te maandagmiddag: tie, „gade gij in Castel biggen maar 'ns kopen, die ten. Wij bidden u verhoor ons. Dat gij u gewaardigt hen tot in hoge - i na een Uitgave van DRUKKERIJ DE JONG Plechtige namiddagdienst ter gedach tenis van ’t lijden en sterven des heren. In de namiddag komen de gelovigen bij een in de kerk om de liturgische plech tigheden van Goede Vrijdag bij te wo nen. Na lezing van enige gewijde teksten en gebeden wordt ’t lijdensverhaal plech tig gezongen. Hierna worden gebeden ge stort voor de noden van de hele kerk en het menselijk geslacht. Het heilig kruis, dat vandaag in het middelpunt van de belangstelling staat, het triomfale teken van onze verlossing, wordt door pries ters en gelovigen devoot vereerd. Hier na kunnen allen, die dit wensen en zich passend hebben voorbereid, overeenkom stig de nieuwe orde, in deze namiddag dienst tot de H. Tafel naderen, om op deze dag (Goede Vrijdag) deelachtig te worden aan de rijke vruchten van de verlossing. Alle gelovigen willen deze heilige dag wel in ware ingetogenheid doorbrengen en de vasten- en onthou- dingswet naleven. De gelovigen komen bank voor bank op deze namiddagdienst de voeten van de Zaligmaker vereren en I N.N. hier tegenwoordig nemen tot uw maken slechts één knielbuiging n.l. juist j wettige vrouw? Ja, ik wik vóór de verering. Deze verering is een prachtige voorbereiding op de daarop vigen mogen ontvangen. Men mag tot eveneens het bruidspaar dat de bidstoelen in ’t priester- koor begeeft. Noster en het Libera wordt op de ge wone 1 naar C We hebben deze zondag de plechtige palmprocessie en de H. Mis met passie. 1 De H. Kerk herdenkt de plechtige in- toch van Christus in Jeruzalem. Bij de i intocht erkende het Joodse volk Jezus als de Messias-Koning. In de processie die vandaag gehouden wordt belijden wij ook dat Christus gekomen is als de Mes sias, als de Verlosser. Door Zijn lijden en dood heeft Hij de dood overwonnen. We krijgen eerst de wijding van de palmtakken, daarna de uitdeling van de takken en vervolgens de processie. De plechtige palmprocessie staat op deze zondag in ’t middelpunt van de belang stelling en wordt gehouden ter ere van Christus Koning. Alle gelovigen zouden een palmtak mee naar de kerk moeten brengen en met deze palmtak in de hand de processie mee moeten maken. Het ligt voor de hand dat deze processie grootser moet zijn dan vorige jaren, misschien nu de omgang maken van de Markus-processie. Wij allemaal moeten openlijk getuigenis geven van liefde en dankbaarheid aan Christus Koning’ We zijn midden in de Paastijd en moeten zorgen tijdig onze paasbiecht te spreken en niet allemaal tegelijk in grote drom men komen juist vóór Pasen. Laten we proberen zo goed mogelijk de vernieuw de Goede Week-liturgie mee te vieren. Plechtige avondmis om 8 uur met eventuele voetwassing na het evangelie. Na de mis processie naar het „H. Graf”, daarna altaarontbloting en aanbidding tot middernacht. Op de dag voor Zijn lijden heeft Jezus de allerheiligste Eu charistie ingesteld, als offer en als sacra ment, als eeuwige gedachtenis van Zijn lijden, onophoudelijk opgedragen door de handen van Zijn priesters. Na deze plech tige avondmis moeten wij allen het hoog heilig Sacrament in het „H. Graf” de verschuldigde aanbidding komen bewij zen. De eventuele voetwassing wil uit beelden het grote gebod des Heren aan gaande de broederlijke liefde. De gelo vigen moeten de diepe zin van deze hei lige handeling willen begrijpen en hun aansporen om op deze dag iedere ge legenheid aan te grijpen om daden van christelijke naasteliefde te stellen. Ieder gaat natuurlijk op deze dag onder de avondmis te communie, want dit is de grote herdenkingsdag van de instelling van de H. Communie in de zaal van het laatste avondmaal. „Dit is mijn lichaam, dit is mijn bloed, doet dit tot mijne ge dachtenis.” Het is een dat juist op deze dag (Witte Don derdag) heel veel mensen hun Pu sen houden. •n t- 12 >k e- I woont, huisnummer zoveul?” „Ojee ja" zee dieën boer en hij lachte mee heel zijn gezicht, das hier! Nou Giel, ik docht dak erpelmoeiheid kreeg, want nou hak natuurlijk daar net die zog mee op dieën wagen gedaan, waar ik veur naar Gastel gereeën was. Motdori Giel dan slaagde ok 'n figuur. Dieën boer vond 't ok jammer, mar nou ha ze de week in „Ons Weekblad” 'n boer van den Eikelenbosch gekocht. Pech hebben hee. niks aan te doen. Ikke langs de Baalbrug naar de Strumpt, gos wa zou Fina opkijken! Ik koom in huis, mar niks te horen of te zien, of toch ik hoorde iets in de goei-kamer. Nou as ze in de goei- kamer zitten is er iets bizonders gaande want daar komen ze nie te dikkels in. Zolang ik daar tenminste vrij ben ik er nog mar ééns in gewiest en da was toen ik er de tweede keer kwaam en cieel mos vragen om vast aan komen. Mar afijn, da is overal ons ben ik er geloof ik nog nooit in gewiest. Ik floot 'ns ne keer en toen er niemand kwaam, dee ik voorzichtig de deur 'n bietje open. „Deur dicht,” riepen ze mee tweeën tegelijk. Nou Giel, ik heb nog nooit zo snel 'n deur dicht gedaan as toen, 'n Half uur heb ik buiten onder 't afdak op de bank zitten wachten en toen kwaam Fina mee de stofzuiger naar buiten ge sjouwd. Ze had 'n kleur as ne tomat. „Kijk Harrie, bende gij ’t?” zee ze. Ik zeg: „da wel en wa is hier allemaal te doen?” „Och,” zee ze, „wij ha'n wel duizend muggen in de kelder en nou hak die allemaal in de stofzuiger ge trokken en nou zet ik dieën stofzuiger in de goei kamer om daar ok nog efkes te stoffen en laat nou ons moeder ter wijl ik 'n ogenblik weg ben, dieën stof zuiger open doen om te kijken of ze er echt allemaal in zaten... Nou, ge kunt begrijpen hoe blij die muggen waren, nou ze wir los mochten, maar ik heb 'n uur werk gehad eer ik z’er allemaal wir ingetrokken ha.” Afijn Giel, wij zijn ze samen achter de schuur op de mieshoop veur de tweede keer los wis en laten en terwijl die muggen zo rap meugelijk zagen weg te komen heb ik mijn Fina 'n keer op de rooi wanges- kes gekust en nou Giel, nou schaai ik er af tot nog 'ns. Harrie van de Keutelberg. VOOR DE TOEDIENING VAN Wanneer het sacrament van het Hu welijk wordt toegediend onder een ge zongen H. Mis, is de ritus vanaf Pasen als volgt: Zodra het bruidspaar de kerk bin nenkomt, begint het koor de Introïtus der Huwelijksmis te zingen. De psalm wordt herhaald tot het bruidspaar bij de ingang van het priesterkoor is aan gekomen. Bij de ingang van het priesterkoor wordt het bruidspaar opgewacht door de priester met assistenten en misdie naars. De priester besprenkelt het! bruidspaar met wijwater, zeggend. Aspergat vos Deus rore suae gratiae in vitam aeternam. Amen. Daarna leidt de priester ’t bruidspaai naar het altaar. Samen maken ze daar een kniebuiging; bruid en bruidegom knielen dan op de onderste trede van beloof ik. het altaar, en de priester bestijgt het I altaar. Daar zingt de priester de vol- gende verzen en oratie: V. Adiutorium nostrum in Domini. R. Qui fecit coelum et terram. V. Donime, exaudi orationem meam. R. Et clamor meus ad te veniat. V. Dominus vobiscum. R. Et cum spiritu tuo. Oremus: Actiones nostras, quaesumus, Domine, aspirando praeveni et adiuvan- do prosequereut cuncta nostra oratio et operatio a te semper incipiat, et per te coepta finiatur. Per Christum Domi- num nostrum. HEI HUWELIJKSSACRAMENT Daarna keert de priester zich tot het bruidspaar en spreekt bruid en bruide gom toe. Deze toespraak, handelend over de betekenis van het sacrament in het Nederlands. Na de toespraak stelt Wij willen onze lezers er opmerkzaam op maken dat indien in het voorjaar de ontwikkeling van de graangewassen zo ver is, dat een bespuiting met kleurstof fen (DNOC) niet meer toelaatbaar is, ’n bespuiting met groeistoffen (MCPA) moet worden uitgevoerd. MCPA kan verspoten worden tot kort voor het in de aar komen van de granen. In tegenstelling tot DNOC worden door deze laatste stof niet alleen vele lijk ontbindt? Ja, dat beloof ik. Belooft gij voor uw l±.i“:“, Voorzienigheid u toevertrouwt, goede vader te zijn en hun een I lijke opvoeding te geven? i Daarna tot de bruid: ihem te eren en bij te staan, en hem houding; een plezier is 't zee ik, „kunde gij mijn dieën en dieën boer Belooft gij voor uw kinderen, die Gods Voorzienigheid u toevertrouwt, een goede moeder te zijn en hun een chris telijke opvoeding te geven? Ja, dat gegeven; beloof ik. overjarige wortelonkruiden, als bijv, dis tel, gedood. Onder Nederlandse omstandigheden verdient het aanbeveling zowel in de I winter- als in de zomergranen MCPA- preparaten (bijv. Nolachiet) te gebrui ken. Indien MCPA gespoten wordt vanaf het tijdstip, dat de granen plm. 25 cm hoog zijn, zal nimmer schade aan het n- I uai go u gewaaruigL ucu ...J gewas veroorzaakt worden. De bespui- lief te hebben, kwaad te bewaren, hun zorgen te ver-tingen^kunnen doorgaan,to^hetjn bij te staan, en haar lichten en m beproeving hen te troos- Zo vraagt de priester aan bruidegom - -. en daarna aan de bruid; deze staan of volgende^ H Communie" welke de gelo-knielen ondertussen; zij hebben elkaar vigen mogen ontvangen. Men mag tot 1 drie uur voor de H. Communie eten. Paasnacht-viering om 10.30 uur. We kunnen de plechtigheden van deze nacht wake als volgt indelen: Vuurwijding, Wijding van de Paaskaars, Plechtige in tocht, Profetieën, Doopvontwijding, Her nieuwing van de doopbeloften, Plechtige H. Mis. De liturgie van deze Paaswake is al een jaar of zes in gebruik in vele i parochies en in bij de gelovigen dus wel bekend. In grote getalen hebben de ge lovigen in vorige jaren deelgenomen aan deze Paasnachtviering. Het had dus geen zin hierin nog vernieuwing te brengen. Gewoonlijk begint deze nachtwake op Paas-Zaterdag ’s avonds om half 11, zo dat de H. Mis om ongeveer 12 uur kan beginnen. We hebben dus op Eerste Paasdag reeds de H. Mis en Communie meegemaakt, wanneer we aan deze plechtige Paasnachtviering deelnemen. Het is echter een mooi gebruik dat we op Eerste Paasdag nog een H. Mis bij wonen, ofschoon we daartoe niet ver plicht zijn. We mogen natuurlijk dan niet meer communiceren, want we zijn die I dag al te communie geweest. Degenen, die in de Paasnacht te communie gaan moeten 3 uur nuchter zijn. We moeten heel goede gewoonte, ook het mooie gebruik in ere houden - - om met Pasen het wijwater te komen Pa- halen in de kerk. U weet met Pinksteren j bestaat dit gebruik niet meer. er vooral op, dat deze op de juiste zodanig te zijn, dat het vlak waarin de Vriend Giel, Onze Pa „Harrie,” zee die zog mee daar van stond.” Nou Giel, da was net iets veur mijn, schoon weer en helemaal naar Castel, kunde nog iets fijners verzinnen? Tien minuten later hak ne zuivere over all aan en ha’k mijn weerbarstige haar pieken zo goed as 't kon omver ge kamd en was ik op weg naar Castel. Ik was daar ooit nog mar ene keer ge wiest en da was mee Fina’s, toen die van de winter op ne zondagavond naar hullie tante Mie moes. Ik wies dus in da durp gin pad of spoor, mar ik kos wel 'n bietje Castels praten, dus 't zou wel mee vallen. Op dieën lange Castelse weg ree ik zo maar stillekens, mar fluiten dee ik zo hard as ik kos. Giel, manneke dan hedde 't goed as ge zo midden in de week zomaar 'n zog meugt gaan ko pen en dan zo wijd! En strak ree ik nog 'ns gerust langs 't meske om ok, wa kon 't mijn verschillen. Ik wies er niks van waar ik mos zijn in Castel, mar toen ik al enkele huizen voorbij was docht ik, hier bij dees huis zal ik 't 'ns vragen, 'k Kom achter op de werft gereeën en 't bleek da’k reuze van pas' kwaam, want ze waren net mee weinig volk 'n zwaar varken op 'n wagen aan 't doen. Ik gooi mijne brommer weg en zet mijn rechtse schouwer onder t achterse end van da zwaar geval da nog net buiten boord hing en geef h'm zo’n porsie mee, da tie mee zijn stopcontact veur op de wagen in 't strooi dook. „Zie zo, zee ik, „nog meer?” „Ja, nog acht,” zee dieën boer, „maar da zijn mar klein tjes.” En inderdaad, in één aaierkist zat alles in. En terwijl de zeun denk dat 't was, mee de wagen van de werft ree, bedankte de boer mijn veur mijn spon- tane hulp. Ik zeg: „Och niks te dan ken, as ge ooit nog 'ns hulp nodig het ge wit er van. Mar 't ander weerd,” verellen waar I de rechterhand gegeven, en de priester heeft daarover het uiteinde van zijn stool gelegd. Als beiden hun jawoord gegeven hebben zegent de priester hen met de woorden: In de naam van onze moeder-de-kerk bevestig ik, dat dit huwelijk door u als een wettig christelijk huwelijk is ge sloten. Dit heilig sacrament zij u beiden een blijvende bron van genade en zegen, in de naam van de almachtige God, Va der, Zoon en H. Geest. Amen. Dan neemt de priester de stool weg van hun handei, en richt zich tot de getuigen en omstanders met de woorden En u allen, die hier tegenwoordig zijt, neem ik tot getuigen van deze heilige verbintenis. Wat God heeft verbonden, dat zal de mens niet scheiden. Dan zingt het koor de antifoon: Con- firma hoe Deus, quod operatus es in nobis, a templo sancto tuo, quod est in Jerusalem. Terwijl deze antifoon gezon gen. wordt, zegent de priester de beide ringen van het bruidspaar, met een la- tijns gebed. Na de antifoon laat de priester bruid en bruidegom bij elkaar de ringen aan doen, terwijl hij bij ieder zegt: Steek deze ring, het teken van de hu welijkstrouw, aan de hand van uw vrouw (van uw man). In nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti. Amen. Vervolgens nodigt de priester de aan wezigen uit, samen met hem voor het bruidspaar te bidden. Zelf knielt hij op het altaar en bidt voor: Heer ontferm u over ons. Christus ontferm u over ons. Heer ontferm u over ons. Dat gij u gewaardigt hen in hun kinde ren blijvend te zegenen en hun harten verenigd te houden door de duurzame band van een reine liefde. Wij bid- j deDaY gfu° gewaardigt hun arbeid te eenjarige zaadonkruiden, maar ook de heiligen en met overvloedige vrucht te ,vnrtpinnknnden. als bnv. dis- belonen. Wij bidden u verhoor ons. Dat gij u verwaardigt de vrede van Christus in hun harten te bewaren en in hun huis te laten wonen. Wij bid- des Huwelijks, mag gehouden worden f]en u verhoor ons. in het Nederlands. Na de toespraak stelt Dat gij u gewaardigt hen in hun kin- de priester aan bruid en bruidegom de deren te verblijden en hun ouderliefde volgende vragen, eveneens naar believen honderdvoudig te vergelden. Wij bid- gewaardigt hen voor het gewas -- aar of pluim komen van de granen. Daarna is bespuiting niet meer mogelijk. Bij verneveling van groeistoffen ver- ouaeraom vereiugu ....'dient het aanbeveling minstens 220 Itr welbesteed leven hun de eeuwige vreug- spuitvloeistof per ha te gebruiken. Ge - kleinere hoeveelheaen, dan i dingt de nevel meestal niet diep genoeg in het Nederlands: Eerst tot de bruidegom: Belooft gij uw vrouw 11-- haar te eren en Lj trouw te blijven, tot de dood uw huwe- kinderen, die Gods ouderdom verenigd te houden en t, een 1 1_._- 1 ------ christe- de te schenken. Wij bidden u verhoor bruikt men I Onmiddellijk daarna zet het koor een in het gewas door, de onkruiden worden plechtige Kyrie in, en de H. Mis begint. onvoldoende bevochtigd en de resulta- ““'I? ”-r”an Ilef ,e teb-ben'‘EU2? nomine i trouw te blijven, tot de dood uw huwe- zich nu naar onderdek van de Misritus is, kan hij spuitkegels elkaar raken, juist iets be- i in Nederlands eeceven worden, neden de toppen van het gewas ligt. Tot beiden zegt de priester: ïï±è?fdê zeldt voor dTbijzondere ze- Indien gespoten wordt bij groeizaam elkan. sen. die ge Ptoter geeft „a het Bene- weer, als re’jStaÏÏ houdt de priester a„ d—hesWtdg reeds hl) voor- N. N. wilt gij ten overstaan van de Kerk nog een vermanende toespraak. K- I n - I HET NUCHTER ZIJN VOOR DE H. COMMUNIE Mijnhardt’s Hoofdpijnpoeders. Doos 50 cent I ONS WEEKBLAD ie DE INLEIDING DE TOEDIENING VAN HET SACRAMENT Onkruidbestrijding in granen 1 1 GEZAMENLIJK GEBED

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1957 | | pagina 1