A
g I
r. I
II
ïf
1
WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN
ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e.
Palm-Zondag Goede Vrijdag
Witte Donderdag’,
DE NIEUWE RITUS
Paas-Zaterdag
CANADA
HOOFDPIJN!
I
0
Mijn briefke
1
rg
I
Land- en tuinbouw
W
i
Baarle-Nassau
zaterdag 13 april 1957
Nummer 1 5
O.
ft
I
meegemaakt,
I
met Pasen het wijwater te komen
jn
Dat gij u gewaardigt hen in hun kin-
i den u verhoor ons.
Dat gij u gewaa
Ja, dat
lijk ontbindt? Ja, dat beloof ik.
i baat vast.
oratie
nostrum
beste resultaten bereikt worden, indien
800 Itr vloeistof per ha verspoten wordt.
Veel is in de maneschijn
der herinnering schoner
dan in het zonlicht der
werkelijkheid.
Wie verbeeldingskracht heeft
zonder voldoende kennis,
heeft vleugels maar geen voeten.
Jeugd zou een ideale toestand zijn
indien zij slechts
wat later in ons leven kwam.
3
v
if
eel
ar-
nt,
,85
lat
:en
nz.
en-
lils
on-
ta-
ke-
,55
ur-
De
oe-
snd
Volgens de nieuwste pauselijke
bepalingen, mag men tot drie uur
vóór de H. Communie eten en
alcoholische dranken gebuiken en
tot één uur vóór de H. Communie
niet-alcoholische dranken.
Dit geldt zowel voor missen in
de ochtenduren als voor avond
missen. Het drinken van water is
steeds toegestaan.
Als men té middernacht of in
de eerste uren van de dag de H.
Communie ontvangt gelden ook
bovengenoemde voorschriften.
Zieken, ook de niet-bedlegerige
zieken, mogen op elk ogenblik voor
de H. Communie niet-alcoholische
dranken gebruiken en alle soorten
werkelijke medicijnen, hetzij in
vloeibare, hetzij in vaste vorm.
ik offi-
huis te
zo, bij
Zuigelingensterfte ongekend laag
Volgens de bij het Centraal Bureau
voor de Statistiek op dit ogenblik be
schikbare voorlopige cijfers over het af
gelopen jaar blijkt voor de zuigelingen
sterfte, d.i. de sterfte van kinderen be
neden één jaar, een ongekend laag ni
veau van 18,9 per 1000 levend geborenen
te zijn bereikt. Welke vooruitgang zich
in de loop der jaren in dit opzicht heeft
voltrokken, komt duidelijk naar voren
bij vergelijking met vroegere jaren. In
1870 stierven van elke 1000 levend ge
borenen in het eerste levensjaar 211 kin
deren (dit is ruim 20%), in 1900 155
(15%), in 1925 58 (6%), in 1956 zijn
van elke 1000 levend geboren kinderen
19 (dit is nog geen 2%) vóór het berei
ken van het eerste levensjaar overleden.
Het teruglopen der zuigelingensterfte
was vooral het gevolg van de daling van
het sterftecijfer van oudere zuigelingen.
Het zwaartepunt bij de zuigelingensterf
te ligt tegenwoordig in de eerste levens
week. In 1956 stierven van de 100 over
leden zuigelingen 60 in de eerste levens-
week, waarvan de helft op de eerste
levensdag. Teneinde de zuigelingensterf
te verder omlaag te brengen wordt dan
ook de aandacht meer en meer gecon
centreerd op de zorg voor moeder en
kind gedurende de periode vóór, tijdens
en direct na de geboorte.
zee te maandagmiddag:
tie, „gade gij in Castel
biggen maar 'ns kopen, die
ten. Wij bidden u verhoor ons.
Dat gij u gewaardigt hen tot in hoge
- i na een
Uitgave van
DRUKKERIJ DE JONG
Plechtige namiddagdienst ter gedach
tenis van ’t lijden en sterven des heren.
In de namiddag komen de gelovigen bij
een in de kerk om de liturgische plech
tigheden van Goede Vrijdag bij te wo
nen. Na lezing van enige gewijde teksten
en gebeden wordt ’t lijdensverhaal plech
tig gezongen. Hierna worden gebeden ge
stort voor de noden van de hele kerk en
het menselijk geslacht. Het heilig kruis,
dat vandaag in het middelpunt van de
belangstelling staat, het triomfale teken
van onze verlossing, wordt door pries
ters en gelovigen devoot vereerd. Hier
na kunnen allen, die dit wensen en zich
passend hebben voorbereid, overeenkom
stig de nieuwe orde, in deze namiddag
dienst tot de H. Tafel naderen, om op
deze dag (Goede Vrijdag) deelachtig te
worden aan de rijke vruchten van de
verlossing. Alle gelovigen willen deze
heilige dag wel in ware ingetogenheid
doorbrengen en de vasten- en onthou-
dingswet naleven. De gelovigen komen
bank voor bank op deze namiddagdienst
de voeten van de Zaligmaker vereren en I N.N. hier tegenwoordig nemen tot uw
maken slechts één knielbuiging n.l. juist j wettige vrouw? Ja, ik wik
vóór de verering. Deze verering is een
prachtige voorbereiding op de daarop
vigen mogen ontvangen. Men mag tot
eveneens het bruidspaar dat
de bidstoelen in ’t priester-
koor begeeft.
Noster en het Libera wordt op de ge
wone 1
naar C
We hebben deze zondag de plechtige
palmprocessie en de H. Mis met passie. 1
De H. Kerk herdenkt de plechtige in-
toch van Christus in Jeruzalem. Bij de i
intocht erkende het Joodse volk Jezus
als de Messias-Koning. In de processie
die vandaag gehouden wordt belijden wij
ook dat Christus gekomen is als de Mes
sias, als de Verlosser. Door Zijn lijden
en dood heeft Hij de dood overwonnen.
We krijgen eerst de wijding van de
palmtakken, daarna de uitdeling van de
takken en vervolgens de processie. De
plechtige palmprocessie staat op deze
zondag in ’t middelpunt van de belang
stelling en wordt gehouden ter ere van
Christus Koning. Alle gelovigen zouden
een palmtak mee naar de kerk moeten
brengen en met deze palmtak in de hand
de processie mee moeten maken. Het
ligt voor de hand dat deze processie
grootser moet zijn dan vorige jaren,
misschien nu de omgang maken van de
Markus-processie. Wij allemaal moeten
openlijk getuigenis geven van liefde en
dankbaarheid aan Christus Koning’ We
zijn midden in de Paastijd en moeten
zorgen tijdig onze paasbiecht te spreken
en niet allemaal tegelijk in grote drom
men komen juist vóór Pasen. Laten we
proberen zo goed mogelijk de vernieuw
de Goede Week-liturgie mee te vieren.
Plechtige avondmis om 8 uur met
eventuele voetwassing na het evangelie.
Na de mis processie naar het „H. Graf”,
daarna altaarontbloting en aanbidding
tot middernacht. Op de dag voor Zijn
lijden heeft Jezus de allerheiligste Eu
charistie ingesteld, als offer en als sacra
ment, als eeuwige gedachtenis van Zijn
lijden, onophoudelijk opgedragen door de
handen van Zijn priesters. Na deze plech
tige avondmis moeten wij allen het hoog
heilig Sacrament in het „H. Graf” de
verschuldigde aanbidding komen bewij
zen. De eventuele voetwassing wil uit
beelden het grote gebod des Heren aan
gaande de broederlijke liefde. De gelo
vigen moeten de diepe zin van deze hei
lige handeling willen begrijpen en hun
aansporen om op deze dag iedere ge
legenheid aan te grijpen om daden van
christelijke naasteliefde te stellen. Ieder
gaat natuurlijk op deze dag onder de
avondmis te communie, want dit is de
grote herdenkingsdag van de instelling
van de H. Communie in de zaal van het
laatste avondmaal. „Dit is mijn lichaam,
dit is mijn bloed, doet dit tot mijne ge
dachtenis.”
Het is een
dat juist op deze dag (Witte Don
derdag) heel veel mensen hun Pu
sen houden.
•n
t-
12
>k
e-
I woont, huisnummer zoveul?” „Ojee ja"
zee dieën boer en hij lachte mee heel
zijn gezicht, das hier! Nou Giel, ik
docht dak erpelmoeiheid kreeg, want
nou hak natuurlijk daar net die zog
mee op dieën wagen gedaan, waar ik
veur naar Gastel gereeën was. Motdori
Giel dan slaagde ok 'n figuur. Dieën
boer vond 't ok jammer, mar nou ha ze
de week in „Ons Weekblad” 'n boer van den Eikelenbosch gekocht.
Pech hebben hee. niks aan te doen.
Ikke langs de Baalbrug naar de
Strumpt, gos wa zou Fina opkijken!
Ik koom in huis, mar niks te horen of
te zien, of toch ik hoorde iets in de
goei-kamer. Nou as ze in de goei-
kamer zitten is er iets bizonders gaande
want daar komen ze nie te dikkels in.
Zolang ik daar tenminste vrij ben ik er
nog mar ééns in gewiest en da was toen
ik er de tweede keer kwaam en
cieel mos vragen om vast aan
komen. Mar afijn, da is overal
ons ben ik er geloof ik nog nooit in
gewiest. Ik floot 'ns ne keer en toen
er niemand kwaam, dee ik voorzichtig
de deur 'n bietje open. „Deur dicht,”
riepen ze mee tweeën tegelijk. Nou
Giel, ik heb nog nooit zo snel 'n deur
dicht gedaan as toen, 'n Half uur heb
ik buiten onder 't afdak op de bank
zitten wachten en toen kwaam Fina
mee de stofzuiger naar buiten ge
sjouwd. Ze had 'n kleur as ne tomat.
„Kijk Harrie, bende gij ’t?” zee ze. Ik
zeg: „da wel en wa is hier allemaal
te doen?” „Och,” zee ze, „wij ha'n wel
duizend muggen in de kelder en nou
hak die allemaal in de stofzuiger ge
trokken en nou zet ik dieën stofzuiger
in de goei kamer om daar ok nog efkes
te stoffen en laat nou ons moeder ter
wijl ik 'n ogenblik weg ben, dieën stof
zuiger open doen om te kijken of ze er
echt allemaal in zaten... Nou, ge kunt
begrijpen hoe blij die muggen waren,
nou ze wir los mochten, maar ik heb
'n uur werk gehad eer ik z’er allemaal
wir ingetrokken ha.” Afijn Giel, wij
zijn ze samen achter de schuur op de
mieshoop veur de tweede keer los wis
en laten en terwijl die muggen zo rap
meugelijk zagen weg te komen heb ik
mijn Fina 'n keer op de rooi wanges-
kes gekust en nou Giel, nou schaai ik
er af tot nog 'ns.
Harrie van de Keutelberg.
VOOR DE TOEDIENING VAN
Wanneer het sacrament van het Hu
welijk wordt toegediend onder een ge
zongen H. Mis, is de ritus vanaf Pasen
als volgt:
Zodra het bruidspaar de kerk bin
nenkomt, begint het koor de Introïtus
der Huwelijksmis te zingen. De psalm
wordt herhaald tot het bruidspaar bij
de ingang van het priesterkoor is aan
gekomen.
Bij de ingang van het priesterkoor
wordt het bruidspaar opgewacht door
de priester met assistenten en misdie
naars. De priester besprenkelt het!
bruidspaar met wijwater, zeggend.
Aspergat vos Deus rore suae gratiae
in vitam aeternam. Amen.
Daarna leidt de priester ’t bruidspaai
naar het altaar. Samen maken ze daar
een kniebuiging; bruid en bruidegom
knielen dan op de onderste trede van beloof ik.
het altaar, en de priester bestijgt het I
altaar. Daar zingt de priester de vol-
gende verzen en oratie:
V. Adiutorium nostrum in
Domini.
R. Qui fecit coelum et terram.
V. Donime, exaudi orationem meam.
R. Et clamor meus ad te veniat.
V. Dominus vobiscum.
R. Et cum spiritu tuo.
Oremus: Actiones nostras, quaesumus,
Domine, aspirando praeveni et adiuvan-
do prosequereut cuncta nostra oratio
et operatio a te semper incipiat, et per
te coepta finiatur. Per Christum Domi-
num nostrum.
HEI HUWELIJKSSACRAMENT
Daarna keert de priester zich tot het
bruidspaar en spreekt bruid en bruide
gom toe. Deze toespraak, handelend
over de betekenis van het sacrament
in het Nederlands. Na de toespraak stelt
Wij willen onze lezers er opmerkzaam
op maken dat indien in het voorjaar de
ontwikkeling van de graangewassen zo
ver is, dat een bespuiting met kleurstof
fen (DNOC) niet meer toelaatbaar is,
’n bespuiting met groeistoffen (MCPA)
moet worden uitgevoerd. MCPA kan
verspoten worden tot kort voor het in
de aar komen van de granen.
In tegenstelling tot DNOC worden
door deze laatste stof niet alleen vele
lijk ontbindt? Ja, dat beloof ik.
Belooft gij voor uw l±.i“:“,
Voorzienigheid u toevertrouwt,
goede vader te zijn en hun een
I lijke opvoeding te geven?
i Daarna tot de bruid:
ihem te eren en bij te staan, en hem houding;
een plezier is 't
zee ik, „kunde gij mijn
dieën en dieën boer
Belooft gij voor uw kinderen, die Gods
Voorzienigheid u toevertrouwt, een
goede moeder te zijn en hun een chris
telijke opvoeding te geven? Ja, dat gegeven;
beloof ik.
overjarige wortelonkruiden, als bijv, dis
tel, gedood.
Onder Nederlandse omstandigheden
verdient het aanbeveling zowel in de
I winter- als in de zomergranen MCPA-
preparaten (bijv. Nolachiet) te gebrui
ken.
Indien MCPA gespoten wordt vanaf
het tijdstip, dat de granen plm. 25 cm
hoog zijn, zal nimmer schade aan het
n- I uai go u gewaaruigL ucu ...J gewas veroorzaakt worden. De bespui-
lief te hebben, kwaad te bewaren, hun zorgen te ver-tingen^kunnen doorgaan,to^hetjn
bij te staan, en haar lichten en m beproeving hen te troos-
Zo vraagt de priester aan bruidegom
- -. en daarna aan de bruid; deze staan of
volgende^ H Communie" welke de gelo-knielen ondertussen; zij hebben elkaar
vigen mogen ontvangen. Men mag tot 1
drie uur voor de H. Communie eten.
Paasnacht-viering om 10.30 uur. We
kunnen de plechtigheden van deze nacht
wake als volgt indelen: Vuurwijding,
Wijding van de Paaskaars, Plechtige in
tocht, Profetieën, Doopvontwijding, Her
nieuwing van de doopbeloften, Plechtige
H. Mis. De liturgie van deze Paaswake
is al een jaar of zes in gebruik in vele i
parochies en in bij de gelovigen dus wel
bekend. In grote getalen hebben de ge
lovigen in vorige jaren deelgenomen aan
deze Paasnachtviering. Het had dus geen
zin hierin nog vernieuwing te brengen.
Gewoonlijk begint deze nachtwake op
Paas-Zaterdag ’s avonds om half 11, zo
dat de H. Mis om ongeveer 12 uur kan
beginnen. We hebben dus op Eerste
Paasdag reeds de H. Mis en Communie
meegemaakt, wanneer we aan deze
plechtige Paasnachtviering deelnemen.
Het is echter een mooi gebruik dat we
op Eerste Paasdag nog een H. Mis bij
wonen, ofschoon we daartoe niet ver
plicht zijn. We mogen natuurlijk dan niet
meer communiceren, want we zijn die
I dag al te communie geweest. Degenen,
die in de Paasnacht te communie gaan
moeten 3 uur nuchter zijn. We moeten
heel goede gewoonte, ook het mooie gebruik in ere houden
- - om met Pasen het wijwater te komen
Pa- halen in de kerk. U weet met Pinksteren
j bestaat dit gebruik niet meer.
er vooral op, dat deze op de juiste
zodanig te zijn, dat het vlak waarin de
Vriend Giel,
Onze Pa
„Harrie,” zee
die zog mee
daar van
stond.” Nou Giel, da was net iets veur
mijn, schoon weer en helemaal naar
Castel, kunde nog iets fijners verzinnen?
Tien minuten later hak ne zuivere over
all aan en ha’k mijn weerbarstige haar
pieken zo goed as 't kon omver ge
kamd en was ik op weg naar Castel.
Ik was daar ooit nog mar ene keer ge
wiest en da was mee Fina’s, toen die
van de winter op ne zondagavond naar
hullie tante Mie moes. Ik wies dus in
da durp gin pad of spoor, mar ik kos
wel 'n bietje Castels praten, dus 't zou
wel mee vallen.
Op dieën lange Castelse weg ree ik
zo maar stillekens, mar fluiten dee ik
zo hard as ik kos. Giel, manneke dan
hedde 't goed as ge zo midden in de
week zomaar 'n zog meugt gaan ko
pen en dan zo wijd! En strak ree ik nog
'ns gerust langs 't meske om ok, wa
kon 't mijn verschillen.
Ik wies er niks van waar ik mos zijn
in Castel, mar toen ik al enkele huizen
voorbij was docht ik, hier bij dees huis
zal ik 't 'ns vragen, 'k Kom achter op
de werft gereeën en 't bleek da’k reuze
van pas' kwaam, want ze waren net
mee weinig volk 'n zwaar varken op
'n wagen aan 't doen. Ik gooi mijne
brommer weg en zet mijn rechtse
schouwer onder t achterse end van da
zwaar geval da nog net buiten boord
hing en geef h'm zo’n porsie mee, da
tie mee zijn stopcontact veur op de
wagen in 't strooi dook. „Zie zo, zee
ik, „nog meer?” „Ja, nog acht,” zee
dieën boer, „maar da zijn mar klein
tjes.” En inderdaad, in één aaierkist
zat alles in. En terwijl de zeun denk dat
't was, mee de wagen van de werft ree,
bedankte de boer mijn veur mijn spon-
tane hulp. Ik zeg: „Och niks te dan
ken, as ge ooit nog 'ns hulp nodig het
ge wit er van. Mar 't
ander weerd,”
verellen waar
I de rechterhand gegeven, en de priester
heeft daarover het uiteinde van zijn
stool gelegd. Als beiden hun jawoord
gegeven hebben zegent de priester hen
met de woorden:
In de naam van onze moeder-de-kerk
bevestig ik, dat dit huwelijk door u
als een wettig christelijk huwelijk is ge
sloten. Dit heilig sacrament zij u beiden
een blijvende bron van genade en zegen,
in de naam van de almachtige God, Va
der, Zoon en H. Geest. Amen.
Dan neemt de priester de stool weg
van hun handei, en richt zich tot de
getuigen en omstanders met de woorden
En u allen, die hier tegenwoordig zijt,
neem ik tot getuigen van deze heilige
verbintenis. Wat God heeft verbonden,
dat zal de mens niet scheiden.
Dan zingt het koor de antifoon: Con-
firma hoe Deus, quod operatus es in
nobis, a templo sancto tuo, quod est in
Jerusalem. Terwijl deze antifoon gezon
gen. wordt, zegent de priester de beide
ringen van het bruidspaar, met een la-
tijns gebed.
Na de antifoon laat de priester bruid
en bruidegom bij elkaar de ringen aan
doen, terwijl hij bij ieder zegt:
Steek deze ring, het teken van de hu
welijkstrouw, aan de hand van uw
vrouw (van uw man). In nomine Patris
et Filii et Spiritus Sancti. Amen.
Vervolgens nodigt de priester de aan
wezigen uit, samen met hem voor het
bruidspaar te bidden. Zelf knielt hij op
het altaar en bidt voor:
Heer ontferm u over ons.
Christus ontferm u over ons.
Heer ontferm u over ons.
Dat gij u gewaardigt hen in hun kinde
ren blijvend te zegenen en hun harten
verenigd te houden door de duurzame
band van een reine liefde. Wij bid- j
deDaY gfu° gewaardigt hun arbeid te eenjarige zaadonkruiden, maar ook de
heiligen en met overvloedige vrucht te ,vnrtpinnknnden. als bnv. dis-
belonen. Wij bidden u verhoor ons.
Dat gij u verwaardigt de vrede van
Christus in hun harten te bewaren en
in hun huis te laten wonen. Wij bid-
des Huwelijks, mag gehouden worden f]en u verhoor ons.
in het Nederlands. Na de toespraak stelt Dat gij u gewaardigt hen in hun kin-
de priester aan bruid en bruidegom de deren te verblijden en hun ouderliefde
volgende vragen, eveneens naar believen honderdvoudig te vergelden. Wij bid-
gewaardigt hen voor het gewas
-- aar of pluim komen van de granen.
Daarna is bespuiting niet meer mogelijk.
Bij verneveling van groeistoffen ver-
ouaeraom vereiugu ....'dient het aanbeveling minstens 220 Itr
welbesteed leven hun de eeuwige vreug- spuitvloeistof per ha te gebruiken. Ge
- kleinere hoeveelheaen, dan
i dingt de nevel meestal niet diep genoeg
in het Nederlands:
Eerst tot de bruidegom:
Belooft gij uw vrouw 11--
haar te eren en Lj
trouw te blijven, tot de dood uw huwe-
kinderen, die Gods ouderdom verenigd te houden en
t, een 1 1_._- 1 ------
christe- de te schenken. Wij bidden u verhoor bruikt men
I Onmiddellijk daarna zet het koor een in het gewas door, de onkruiden worden
plechtige Kyrie in, en de H. Mis begint. onvoldoende bevochtigd en de resulta-
““'I? ”-r”an Ilef ,e teb-ben'‘EU2?
nomine i trouw te blijven, tot de dood uw huwe- zich nu naar
onderdek van de Misritus is, kan hij spuitkegels elkaar raken, juist iets be-
i in Nederlands eeceven worden, neden de toppen van het gewas ligt.
Tot beiden zegt de priester: ïï±è?fdê zeldt voor dTbijzondere ze- Indien gespoten wordt bij groeizaam
elkan. sen. die ge Ptoter geeft „a het Bene- weer, als re’jStaÏÏ
houdt de priester a„ d—hesWtdg reeds hl) voor-
N. N. wilt gij ten overstaan van de Kerk nog een vermanende toespraak.
K-
I
n
- I
HET NUCHTER ZIJN VOOR DE
H. COMMUNIE
Mijnhardt’s Hoofdpijnpoeders. Doos 50 cent
I
ONS WEEKBLAD
ie
DE INLEIDING
DE TOEDIENING VAN HET
SACRAMENT
Onkruidbestrijding in granen
1
1
GEZAMENLIJK GEBED