van
E
u
I
I
I
I
Vernieuwing van de Liturgie
de goede week
le
WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN
ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o.
i
I
I
een
I
I
SS
Alphen
brief uit de missie
Toneel en missie
1
over
i
De missienaaikring ontving
a
MIJN BRIEFKE NAAR CANADA
«Sag'^dS^ 1
Liturgie te Maar glad
r En i Ir
Bl
Baarle-Nassau
zaterdag 6 april 1957
Nummer 14
;e
p
:nz.
BAARLE-NASSAU
del
hhimnbM
\s-
i voor
waarvoor
dank.
Als dus
'1
Uitgave van
DRUKKERIJ DE JONG
I r, - - - -
in Baarle en Ulicoten
rle
weer
1J
279
'9
aar-
en
M|H|
:ht
ik-
net
en
be-
WITTE DONDERDAG. Deze dag aankwam! Toen ik zag waarJ^tvan-
- daan kwam, begreep ik het meteen, u
*kunt zich voorstellen, hoe dat gegaan is. j
ONS WEEKBLAD
H.
dag echt onder
van de t,-o-
middagdienst plechtig uit de
(een omfloerst i-l-L
de kerk gebracht. Misdienaars met, bran-
niet te klein kruis) in omdat, ze
dende kaarsen begeleiden het kruis. Na I
Maar dan weten ze nog
gp
maal van die mooie gewaden, dan taan
ze
te kijken, en dan vragen ze -
Komt dat nou uit uw land, Pater.
Ën dan ben ik blij, dat ik kan zeggen:
„Ja, dat hebben nou C_ i
land voor jullie gemaakt.”
- kosten voor de sa-
sen aan de zaal.
28 april. Ook verloting van
Om het u verder nog te vergemakke-
zullen de entree-kaartjes zoveel
a aan huis worden verkocht.
edelmoedige meisjes heeft
dit werk beschikbaar gesteld,
ik hen reeds nu zeer hartelijk
in de komende dagen deze
mooie gewaden op het al-
aan u allen
THEATER „DE ENGEL”
Zaterdag en zondag wordt in theater
„De Engel” vertoond de film „De twee
wezen” (Le due orfanelle), met Myriam
Bru, Milly Vitale, André Luguet in de
hoofdrollen.
Een eenvoudige werkman vindt in het
portaal van de Notre-Dame een klein
meisje, dat hij aanneemt als zijn eigen
dochtertje. Het vondelingetje wordt
blind en als de ouders gestorven zijn
ontfermt de dochter van de werkman,
Henriëtte, zich over haar en samen ver
trekken zij naar Parijs. Hier beginnen
de verwikkelingen pas goed, maar ten
slotte is Vrouwe Fortuna de beide meis
jes gunstig gezind. Hoe? dat kun u zien
n deze romantische film, waarvan o.a.
de technische verzorging alsmede de
kleuren opvallend zijn. In technicolor.
jAlle leeftijden.
Vriend Giel,
Hier zè’k wir! Ja, ik ben wir boven
water... na al die nattigheid. Het kan
nou wir zo’n bietje, maar anders nat ge
weest hier, jong, schrikkelijk! Ge be-
grèpt nie waar 't water vandaan kwam.
gankelijke verdiensten, verbonden, aan l nou weer... schrale droge wind. Nie
da'we motten klagen over 't veurjaar,
want 't is tot heden behoorlijk zacht ge-
l van 't jaar. Maar nat
hemme veul gehad. Tot voor kort kon
den we mee geen peerd of tractor op 't
laand komen of ge dreigde-n-er tot
oeuw oren in te zakken. Ook de waaien
rijen ook, de brug!
Nou gauw wa-d-anders uit ons dage
lijks leven: ik ha daar straks bij ’t kunst-
miszaaien nog 'nen pinegel zien liggen
en 'k ha geprobeerd m'n haar zo steil
te zetten als zijn pieken, zo kwaad ben
ik op die rotdingen, waar g’oe eigen zo
aan kunt bezeren zonder dag’iets terug
kunt doen.
Maar alia, ik schaai er af en zeg: tot
nog 'ns. Uw vriend DRIEK.
len aankloppen.
Ik weet dat op de dag van vandaag de
mensen zeer dikwijls worden „geplaagd” j
met bede voor hulp voor dit en voor dat,
en elke week wat anders! Het is waar
schijnlijk daarom dat de radio gedurig
tot de moeders zingt: „Vraag waar voor
uw geld”. Daar is dan ook rekening mee
gehouden en bied ik u echte en degelijke
„Waar” voor uw geld
aan in de vorm van een goed gespeeld
en spannend toneelstuk: „Rainbow Ex
press”.
I De Eerw. Broeders van de Paters van
maandag 22 april in het pa-
De aanvang van dit stuk zal zijn om
rij-mee-den-buldozer ha’n ingezaaid.
verzopen, Giel, totaal weg!
En nou ik het zo over dieë buldozer heb,
denk ik er net aan da ze pas weer bij
Jan Segers daar achter de zandbult ook
mee zo’ne bullebak bezig zijn geweest
om „efkes” 'n ven dicht te douwen en
in 'n paar dagen tijd ’n half bunder cul
tuurgrond bij te maken. Sjonge, sjonge,
wa zijn da toch krengen van dingen!
Maar toch ook weer nie zo’n kreng van
'n ding as Harrie van de Keutelberg
verlejen maandag verwacht ha te zien,
’k Heb m’n eigen 'nen bult gelachen
toen ie t me van de week vertelde.
I Witte wa ’t geval was? Wel in „Ons
Weekblad’’ ha gestaan da’ze te maan-
j mee ’n heel brug deur Chaam, Baal
en Alphen zouwen komen op 'ne
vrachtknots mee 16 wielen, om in Riel
de Laai te leggen. Nou, Harrie
da toch ook wel 'ns zien, alhoewel
er eigenlijk nie helemaal over eens
da bravoerstukje. En hij stie-
o _.i de Kerk als de taak om
i het eerherstel aan God de Vader voort te waaien..
Ite zetten, hetwelk onder leiding van de aaZ nafc.„
I die daaraan hebt meegewerkt, om ons meisjes bij U komen aankloppen en
dit te kunnen geven. Weest u ervan over- vriendelijke „aanval” doen op uw missie-
I tuigd, dat u een prachtig werk doetliefde, stuur ze dan niet door naar het
een steun voor de missie, waardoor u volgende adres voordat u een of meer-
meehelnt om de Kerk te stichten over dere toegangskaartje heeft genomen
voor uzelf.
louter een clericale plechtigheid was ge-
meer aan deelnamen. Wel kwamen er
enige mensen nog heen, maar voor de
massa ging ’t verloren, Paas-Zaterdag
werd gevierd voor ’n lege kerk. Juist dit
feit is de aanleiding geweest om tot
vernieuwing te komen, voornamelijk op
verzoek van de Franse en Duitse bis-
schoppen. Omdat intussen de verzoeken
van de zijde der bisschoppen steeds tal-
rijker werden omtrent een vernieuwing neuen Viul uc -
van Palm-Zondag, werd tenslotte neei ae we zeggen, dat ze voor een deel een-
Goede Week opgenomen in het vemieu-
wingsplan.
Hoe ziet nu
worden er meer gezangen gegeven
vroeger L.u t
op de klemtoon wil laten vallen.
2. MAANDAG, niets.veranderd.
3. DINSDAG en WOENSDAG, niets
veranderd, alleen zijn de lijdensverhalen
ingekort.
moet in het teken staan van het "laatste daan kwam,
avondmaal en de instelling van de H.
Communie. De plechtige viering van dit
feest moet ’s avonds gehouden worden nauwelijks^ gedu d
met een plechtige avond-mis, welke niet
vóór 5 uur, maar ook niet na 8 uur mag
beginnen. Witte Donderdag moet een
Hoogdag worden van c
tas, van c... .'"a.-j..-- t
ze rede mag (het is dus niet verplich
tend) voortaan in de parochiekerken de
voetwassing ingelast worden, in navol
ging van de voetwassing welke Christus
gedaan heeft bij de Apostelen. Nu er
voortaan dus op Witte Donderdag een
avond-mis zal zijn, kan het bezoek aan
het „H. Graf” (waarmee het rustaltaar
bedoeld wordt, waar het H. Sacrament
op Witte Donderdag bewaard wordt)
eerst beginnen na de avond-mis en moet
tot middernacht worden voortgezet (im
mers zo lang is het Witte Donderdagh
-r1 een
1 vorige spreekbeurt reeds de oorsprong
en ontwikkeling der liturgie uiteengezet,
thans wenste hij zijn stof te splitsen in
twee onderdelen, n.l. de verhevenheid
zlzx Itawrin on do taak VATT de ffClOVi- OPCf
IVOU
tigheid in de morgen. Het zou volstrekt
tegen de bedoeling van de wetgever zijn
als men bv. de palmprocessie naar de
avond ging verzetten. Op Palm-Zondag
komt -
processie. Ook het volk zou deze pro-
cessie moeten gaan zien en beseffen als
het voornaamste (na de H. Mis dan) van VIirisuuO) U1C o-
Palm-Zondag, als een openlijke betuiging yen .g d}e begraven en verrezen is, moet
van geloof aan Christus onze Koning., J~
zoals ze indertijd met palmengezwaai Kravjiu WU1UCX1 „XX1
Christus in Jeruzalem als ’n koning bin- immers begin en einde van alles,
nenhaalden, zo ook moet Palm-Zondag
voor ons worden een eerbetuiging aan
Christus onze Koning: „Gloria, laus et
honor...” Op Palm-Zondag is alles zowat
ingekort o.a. de palmwijdingsgebeden,
het lijdensverhaal (de ceremonies bij het
binnentreden van de kerk bij de proces
sie zijn helemaal weggevallen), alleen
-Qan
CA 111WX “O CP f
bij de processie, omdat men hier-
waar ’t ie op z’n eentje
in n verloren hoekske n uur of ander-
want
i esvmcuL mp uaav. suffert nie in de gaten gehad
l; h’het H. Misoffer, i hebben da 't 1 april was! En hij ha ex-
o L. Rv»zs^rTnr»_ t n J~t o i Q tTI C> (L P Tl CUT! P ÏJ
om er 'n eindje achteraan te kunnen
rijen, om ze zeker toch maar goed te
zien. Zo ziede, Giel: g'het Uilen en
Keutelboeren... maar t verschil is nie
groot, hé!
Tussen haakskes: dad'is darom een
heel geschiedenis mee dieë Rielse weg,
die op den ogenblik halfweg „weg” is!
Ze zijn daar al maanden doende tussen
den Dijk en Alphen-Oosterwijk om er
'nen bocht of anderhalf uit te halen: ze
I hebben n deel grond in die bochten
aangekocht en hebben dan mee zo n
of hoe hiet zo’n ding en veul
zaand nieuw weggedeelten aangelee,
mee as gevolg... da ze de zaandbult
vort wel zaandgat kunnen noemen en
dage al in geen weken Riel kunt be
reiken zonder gevaar te lopen oew as
en... oewe nek te breken. Tot overmaat
van ramp bleek het brugdek op de grens
mee Tilburg opeens zo rot te zijn, dat
er niemand meer zonder levensgevaar
over kon. Dus... afsluiten en af breken!
Daarmee was ’t vonnis over Riel ge
veld: van elke fatsoenlijke toegangsweg
verstoken kon da durp alleen maar via
modderige karresporen en zo bereikt
worren. Natuurlijk werd met man en
macht gewerkt aan n nieuwe brug...
en zodoende was t ook weer nie zo gek
van dieë Harrie om te geleuven dat er
'n nieuwe brug zou worren aangevoerd,
alleen lag z er al in beton gegoten, toen
ie docht dat er een van Lips mos komen!
Gatsamme-nog-toe-toch, wa zak 'r 'm
rïog dikkels mee hebben! En nou zie ik
'm er nog goed veur aan, dat ie op de
Strumpt ga vertellen dat ie ze hee zien
wordt 1 rijen ook, de brug!
Ook de
gehouden en bied ik
zelfs spannende
««mm xrnrrn
icaa vcvaxx - J niks. Maar als
dan'zo’n groot pak aankomt met alle-
voeren op maandag 22 april in net pa
uai. in lx»*..ootronaat te Baarle-Nassau.
dVmèlS's mijn Dera“’“4„vS„Sö“p’m.andag 22
SJScSSe T'KÏ »a„t dat be- april worden besproken na de H. H. Mis-
uienst en uiueinjns - vn«tpn voor de sa- sen aan de zaal.
nie. Dus op Goede Vrijdag kan men voor- spaart hem heel sacristie is blij, I Onder de grote pauze zullen enige
taan ook communiceren en wel in de cnstie. De Zust versleten dige prijzen worden verloot.
nu i
taar zien.
Daarom hartelijk dank
dit te kunnen geven. Weest u ervan over-
tuigd, dat u een prachtig werk doet:
meehelpt om de Kerk te stichten over
Behalve de aangename tijdpassering
en misschien een gelukkig lot in de zaal,
heeft u in elk geval ook nog de onver-
elke steun die u verleend aan het schone
missiewerk.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank en 1 u,“csf veur ti:g
tot ziens in de zaal. t
Broeder Ananias Denis.
VOOR ULICOTEN
Ditzelfde toneelstuk zal ook worden
opgevoerd ten bate van mijn missie in hebben lang blaank gestaan in t Kille
de parochiezaal te Ulicoten op zondag 1 nat, zodat er navenant nog gene vruuge
- - prijzen ge« groes zal zijn. Ook de winterrog
durende de pauze. Toegangskaarten wor- /jee-t-er op veul plakken mee gelejen,
den verkocht aan de zaal, voor het be- veilral dieje van ons Uilekasteel, waar
I wem als eerste gewas na de goedmake-
Onder auspiciën van de Kath. Actie,
afdeling Vrouwen, hield de WelEerw.
Kapelaan Arts voor de Propagandisten
der K.A. met enkele leden van de Heem
kundige Studiekring als gasten^een zeer
over „Liturgie”, die, ondanks de taai-
- -1
duidelijkheid te wensen overliet en door
de vernieuwing er uit? nieuwe en belangrijke riten, in het bij-
zonder de avond-mis op Witte Donder-
1. Op PALM-ZONDAG blijft de plech- met de eventueie voetwassing, en de
erp - h Communie op Goede Vrijdag.
Alles is echter gedaan om de gelovigen
meer en met meer belangstelling naar de
- a kerk te doen komen en ze meer aan de
de hoofdklemtoon te liggen op de i yturgje te doen deelnemen.
r>T-n- De liturgie van de Goede Week moet
voor alle gelovigen weer gaan spreken.
Christus, die geleden heeft, die gestor-
voor de mensen weer de bron en de
kracht worden om uit te leven, Christus
-- W.W.
X’
het ie 't
was over da bravoerstuKje. cn nij sne-
in het leven van iedere mens pum via de Leeuwerikkeneik en 't Hoef-
1 TT Ti w-, z~vi-il r "4 r\. J
der u reeds de aankondiging van een zending van
i ii-* r*i i
30"maart j.l. ten bate van de missie I te zetten, nebwc^ laaf dieë suffert nie in de aa
- algemeen, kerkelijke overheid geschiedt op drie /aaf diee sur/ H
^klaring “nieren, te weten: 1. het H. Misoffer, hebben da t 1 april was! En hg ha
2. de Sacramenten en 3. het brevier- pres z n bromfiets nog wel meegenomen
gebed. De twee laatste wijzen voorlopig
latende voor wat zij waren, wenst hij
thans alleen dieper in te gaan op het H.
Misoffer, dat hij schetste als eer-, zoen-
dank- en smeekoffer. Hij toonde aan dat
de „Kerk” omvat alle gedoopten, zowel
priesters als leken, zodat ook de leken
tot taak hebben om een eigen rol bij het
H. Misoffer te spelen (mysterie-spel!
Deze actieve deelname zag hij gefundeerd
op een vijftal gronden: 1. het H. Doop
sel. dat ons lid heeft gemaakt van de
Kerk; 2. de opbouw en sfeer van de H.
Mis, die haar tot een collectief offer
stempelen; 3. de praktijk der Oude Kerk j fjrijp]iraan
waar ieder zijn eigen offergave mee-
bracht; 4. het wezen der H. Eucharistie,
die de eenheid van allen symboliseert;
5 de pauselijke zendbrieven, die voort
durend op het actief deelnemen der ge
lovigen aan het gezamenlijk offer aan
dringen, alhoewel zij daarbij aanstippen
dat er plaats moet open blijven voor
het persoonlijk gebed (is contact van
God met de mens).
Aan het slot gaf de spreker nog enkele
praktische punten aan om met meer
vrucht aan het verheven H. Misoffer
deel te nemen.
Oyem, 24 februari 1957.
Geacht bestuur en overige leden van
de missienaaikring,
Dat was me een echte verrassing, toen
daar opeens dat grote pak op de missie
begreep ik het meteen. U
Als met een Sint Nicolaaspakje: je hebt
::j__ \1 om al de knopen uit
elkaar te halen, en dan het papier. Maar
wat er toen ook te voorschijn kwam!
Een albe, een altaarrand, een zieken-
i van christelijke cari- beursje, een stool, drie stoolkraagjes,
christelijke naastel^fde. Om de- acht superplietjes en zes toogjes met
chnsteiijKe naasiene -1;schouderkeepjes. Het is nog meer dan ik
gevraagd heb. En allemaal even mooi
den de Afrikanen zo van). Ik kon mijn 1 geefs uwe edelmoedige harten te zul-
ogen niet geloven. 1
Ik zit hier temidden van Franse mede
broeders, terwijl Pater Overste een Zwit
ser is, en een van de Zusters (juist de
Zuster die voor de sacristie zorgt) een
Argentijnse van I-
begrijpt dus, dat ik blij was,
En dan de Afrikanen! Als je de jon-
"Tt: GbÏDë gens op
VRIJDAG en komt het lijden en sterven derland
van Christus op het voorplan te staan. I
Dus dan geen aanbidding meer bij het
H. Graf, geen brandende kaarsen meer
erbij (dé gewone godslamp alleen blijft
branden) zelfs het knielen bij het voorbij
gaan mag men gerust nalaten. Het Kruis
komt deze dag in het middelpunt van de
belangstelling te staan. Op Goede Vrij
dag begint om 3 uur de liturgische
dienst en uitreiking van de H. Commu- j
heel de wereld eri God ook hier eer te
brengen op Zijn altaren.
U vraagt om blieven en foto’s; dat is
niet meer dan billijk. Wel is het mij
praktisch onmogelijk, om regelmatig
apart naar u te schrijven. Maar ongeveer
drie, vier keer per jaar stuur ik een
lange brief naar een van mijn vrienden,
die hem dan stencilt en aan al mijn
vrienden rondstuurt. Ik zal hem de eerst-
volgende gelegenheid vragen, u ook m’n j
brieven te sturen; daar kunt u veel over j
mijn werk hier lezen. Binnenkort zal ik
eerst naar Frankrijk ter ontwikkeling
worden opgestuurd. En als ze dan terug
komen zal ik u de negatieven meteen
opsturen, tegelijk met het patroontje
voor de dalmatiek en tuniek. i van ket toneel
En dan mocht ik nog meer vragen, gin va
heeft Pater Kouwets geschreven. Ik i
durf het nauwelijks. Maar het is omdat I I aTilirj
u het zelf zegt. Wel, als het dan niet al j
te bezwaarlijk zou zijn, dan zou u ons i
erg blij maken met twaalf gelijke super- j
plietjes voor de misdienaars, voor de 1
grote feestdagen. De Zuster zal dan zelf
wel aan toogstof komen, om er twaalf
rode toogjes van te maken. Want sinds
mei 1955 hebben we een mooie, grote
kerk in Oyem en dan moeten de grote
feestdagen toch ook een beetje behoor- koogStaande en belangwekkende lezing
Hik yün over „Liturgie”, die, ondanks de taai
heid en verhevenheid der stof, niets aan
auiaenjKneici ie wensen <_>v<=aaacp v,** K rn
de aanwezigen met aandacht werd ge- toen ie ’t
I volgd.
I Had de sympathieke spreker in
ontwikkeling der liturgie uiteengezet,
onderdelen, n.l. de verhevenheid
van de liturgie en de taak van de gelovi
gen bij de uitoefening der liturgie. Hij
zette daarna uiteen dat Christus en
Kruisoffer het centrale punt in de we
reld en i
lijk zijn.
Beste leden van de Missienaaikring en
alle weldoeners, nogmaals de hartelijk
ste dank voor alles en weest u ervan
overtuigd, dat God u er rijk voor zal be
lonen.
Pater D. v. d. Beek.
Mission Catholique, Oyem, Gabon, AEF.
Geachte dorpsgenoten, nu,u vca
Zonder twijfel hebben de meesten on- qient uit te maken. Hij kenmerkte de Brakel opaan,
toneelspel gelezen in „Ons Weekblad”
van
in Afrika. Dit klinkt erg
daarom volgt hier een nadere verklaring
van de zaak.
Ondergetekende, die een dorpsgenoot
van u is, vertrok in 1939 naar de missie
van Engels-Oost-Afrika. Voor het eerst
zag ik „Baal” terug in 1950, om daarna
wederom naar hetzelfde missiegebied
terug te keren. Op het ogenblik zit ik
weer, en wel op „betwist gebied” enige
maanden uit te rusten om in juli a.s.
voor de derde maal naar hetzelfde ge
bied terug te keren.
Niemand komt graag met ledige han
den voor zijn meester te staan. We ken-
i nen allemaal het verhaal uit ’t Evange-
lie! Mijn Afrikaanse Meester is Mon
seigneur H. van Elswijk, die velen van
U ook wel zullen kennen, daar hij nog al
een poos in de parochie van Baarle zijn
hulp, als priester heeft verleend. Welnu
ik ken de noden en moeilijkheden van
onze Bisschop en zijn werk zeer goed, en
I zou gaarne het mijne er toe bijdragen
zijn zware taak te helpen verlichten. Het
is met dit doel dat ik mij met dit schrij-
afgewerkt, met frisse kleuren (daar hou- i yen richt tot u aiien) en hoop niet tever-
J J A -Pviï M zi v-t 'TX 7Q Tl A "Tl^” Iv OP TYTITTT 1 >3 m! mm xxzszl 4 1*1 O OY1 "t*O *7111
Qtfll CIC nmivunvn -- «z
ogen niet geloven. I
Ik zit hier temidden van Franse mede
broeders, terwijl Pater Overste een Zwit
ser is, en een van de Zusters (juist de
Italiaanse afkomst. U
zo goed met
Holland voor de dag te kunnen komen.
waar Ne-
„O ja!”
meer
gewoon op de grond gelegd, maar wordt
het door twee grote misdienaars recht
de communiebanken). Het volk moet
bank) en na een enkele kniebuiging, de i
(gelijk dus bij reïikwie-verering). Deze
kruisverering van alle gelovigen is een
prachtige voorbereiding op de spoedig ,g maken Die moeten dan
volgende H. Communie van alle gelovi- - - -■
6. De vigilieplechtigheid, de Paasvie
ring, begint ZATERDAG-avond om 1™
Kort overzicht van de betekenis en de onthulling wordt het kruri niet
inhoud van de nieuwe bepalingen j
Bij de vernieuwing van de liturgie van Q^hoog" gehouden" 7b.v* staande tussen
de Goede Week, zijn ze van deze grond- de communiebanken). Het volk moet
regels uit gegaan: dan iangs het kruis trekken (bank voor
1. Dat op Witte Donderdag herdacht bank) en na een enkele kniebuiging, de
wordt het laatste avondmaal en hier- voeten van de Zaligmaker komen kussen
mede de instelling van de H. Communie. - -
2. Dat op Goede Vrijdag herdacht
wordt de dood van Christus, en
3. Op Zaterdag de rust van Jezus in
het graf. i gen.
Tot op heden was de situatie eigen- 6 De vigilieplechtigheid, de Paasvie-
lijk zo, dat de hele liturgische plechtig- begint ZATERDAG-avond om half
heid van Paas-Zaterdagmorgen (vuur- wijding van het vuur, van de Paas-
wijding, Paaskaars-wijding, doopwater- kaars doopwater, de vernieuwing van de
wijding en alle andere plechtigheden) j doopbeloften enz. zodat rond midder-
louter een clericale plechtigheid was ge- nacht de H Mis kan beginnen. Deze ver
worden, waar praktisch^ geen nieuwde Paasnachtviering is nu sedert
zes jaar in gebruik en heeft goed vol
daan (de kerken waren overal vol ge
lovigen) zodat hierbij generlei omvor
ming meer nodig was. (Wil men in deze
nacht-mis communiceren moet men ge
woon vanaf 12 uur nuchter zijn.) Men
mag natuurlijk die dag (Eerste Paas
dag) maar éénmaal communiceren!
Wanneer we de vernieuwde plechtig
heden van de Goede Week bezien, kun-
voudiger en beknopter geworden zijn,
I voor een ander deel vermeerderd met
I zonder de avond-mis op Witte Donder-