van E u I I I I Vernieuwing van de Liturgie de goede week le WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o. i I I een I I SS Alphen brief uit de missie Toneel en missie 1 over i De missienaaikring ontving a MIJN BRIEFKE NAAR CANADA «Sag'^dS^ 1 Liturgie te Maar glad r En i Ir Bl Baarle-Nassau zaterdag 6 april 1957 Nummer 14 ;e p :nz. BAARLE-NASSAU del hhimnbM \s- i voor waarvoor dank. Als dus '1 Uitgave van DRUKKERIJ DE JONG I r, - - - - in Baarle en Ulicoten rle weer 1J 279 '9 aar- en M|H| :ht ik- net en be- WITTE DONDERDAG. Deze dag aankwam! Toen ik zag waarJ^tvan- - daan kwam, begreep ik het meteen, u *kunt zich voorstellen, hoe dat gegaan is. j ONS WEEKBLAD H. dag echt onder van de t,-o- middagdienst plechtig uit de (een omfloerst i-l-L de kerk gebracht. Misdienaars met, bran- niet te klein kruis) in omdat, ze dende kaarsen begeleiden het kruis. Na I Maar dan weten ze nog gp maal van die mooie gewaden, dan taan ze te kijken, en dan vragen ze - Komt dat nou uit uw land, Pater. Ën dan ben ik blij, dat ik kan zeggen: „Ja, dat hebben nou C_ i land voor jullie gemaakt.” - kosten voor de sa- sen aan de zaal. 28 april. Ook verloting van Om het u verder nog te vergemakke- zullen de entree-kaartjes zoveel a aan huis worden verkocht. edelmoedige meisjes heeft dit werk beschikbaar gesteld, ik hen reeds nu zeer hartelijk in de komende dagen deze mooie gewaden op het al- aan u allen THEATER „DE ENGEL” Zaterdag en zondag wordt in theater „De Engel” vertoond de film „De twee wezen” (Le due orfanelle), met Myriam Bru, Milly Vitale, André Luguet in de hoofdrollen. Een eenvoudige werkman vindt in het portaal van de Notre-Dame een klein meisje, dat hij aanneemt als zijn eigen dochtertje. Het vondelingetje wordt blind en als de ouders gestorven zijn ontfermt de dochter van de werkman, Henriëtte, zich over haar en samen ver trekken zij naar Parijs. Hier beginnen de verwikkelingen pas goed, maar ten slotte is Vrouwe Fortuna de beide meis jes gunstig gezind. Hoe? dat kun u zien n deze romantische film, waarvan o.a. de technische verzorging alsmede de kleuren opvallend zijn. In technicolor. jAlle leeftijden. Vriend Giel, Hier zè’k wir! Ja, ik ben wir boven water... na al die nattigheid. Het kan nou wir zo’n bietje, maar anders nat ge weest hier, jong, schrikkelijk! Ge be- grèpt nie waar 't water vandaan kwam. gankelijke verdiensten, verbonden, aan l nou weer... schrale droge wind. Nie da'we motten klagen over 't veurjaar, want 't is tot heden behoorlijk zacht ge- l van 't jaar. Maar nat hemme veul gehad. Tot voor kort kon den we mee geen peerd of tractor op 't laand komen of ge dreigde-n-er tot oeuw oren in te zakken. Ook de waaien rijen ook, de brug! Nou gauw wa-d-anders uit ons dage lijks leven: ik ha daar straks bij ’t kunst- miszaaien nog 'nen pinegel zien liggen en 'k ha geprobeerd m'n haar zo steil te zetten als zijn pieken, zo kwaad ben ik op die rotdingen, waar g’oe eigen zo aan kunt bezeren zonder dag’iets terug kunt doen. Maar alia, ik schaai er af en zeg: tot nog 'ns. Uw vriend DRIEK. len aankloppen. Ik weet dat op de dag van vandaag de mensen zeer dikwijls worden „geplaagd” j met bede voor hulp voor dit en voor dat, en elke week wat anders! Het is waar schijnlijk daarom dat de radio gedurig tot de moeders zingt: „Vraag waar voor uw geld”. Daar is dan ook rekening mee gehouden en bied ik u echte en degelijke „Waar” voor uw geld aan in de vorm van een goed gespeeld en spannend toneelstuk: „Rainbow Ex press”. I De Eerw. Broeders van de Paters van maandag 22 april in het pa- De aanvang van dit stuk zal zijn om rij-mee-den-buldozer ha’n ingezaaid. verzopen, Giel, totaal weg! En nou ik het zo over dieë buldozer heb, denk ik er net aan da ze pas weer bij Jan Segers daar achter de zandbult ook mee zo’ne bullebak bezig zijn geweest om „efkes” 'n ven dicht te douwen en in 'n paar dagen tijd ’n half bunder cul tuurgrond bij te maken. Sjonge, sjonge, wa zijn da toch krengen van dingen! Maar toch ook weer nie zo’n kreng van 'n ding as Harrie van de Keutelberg verlejen maandag verwacht ha te zien, ’k Heb m’n eigen 'nen bult gelachen toen ie t me van de week vertelde. I Witte wa ’t geval was? Wel in „Ons Weekblad’’ ha gestaan da’ze te maan- j mee ’n heel brug deur Chaam, Baal en Alphen zouwen komen op 'ne vrachtknots mee 16 wielen, om in Riel de Laai te leggen. Nou, Harrie da toch ook wel 'ns zien, alhoewel er eigenlijk nie helemaal over eens da bravoerstukje. En hij stie- o _.i de Kerk als de taak om i het eerherstel aan God de Vader voort te waaien.. Ite zetten, hetwelk onder leiding van de aaZ nafc.„ I die daaraan hebt meegewerkt, om ons meisjes bij U komen aankloppen en dit te kunnen geven. Weest u ervan over- vriendelijke „aanval” doen op uw missie- I tuigd, dat u een prachtig werk doetliefde, stuur ze dan niet door naar het een steun voor de missie, waardoor u volgende adres voordat u een of meer- meehelnt om de Kerk te stichten over dere toegangskaartje heeft genomen voor uzelf. louter een clericale plechtigheid was ge- meer aan deelnamen. Wel kwamen er enige mensen nog heen, maar voor de massa ging ’t verloren, Paas-Zaterdag werd gevierd voor ’n lege kerk. Juist dit feit is de aanleiding geweest om tot vernieuwing te komen, voornamelijk op verzoek van de Franse en Duitse bis- schoppen. Omdat intussen de verzoeken van de zijde der bisschoppen steeds tal- rijker werden omtrent een vernieuwing neuen Viul uc - van Palm-Zondag, werd tenslotte neei ae we zeggen, dat ze voor een deel een- Goede Week opgenomen in het vemieu- wingsplan. Hoe ziet nu worden er meer gezangen gegeven vroeger L.u t op de klemtoon wil laten vallen. 2. MAANDAG, niets.veranderd. 3. DINSDAG en WOENSDAG, niets veranderd, alleen zijn de lijdensverhalen ingekort. moet in het teken staan van het "laatste daan kwam, avondmaal en de instelling van de H. Communie. De plechtige viering van dit feest moet ’s avonds gehouden worden nauwelijks^ gedu d met een plechtige avond-mis, welke niet vóór 5 uur, maar ook niet na 8 uur mag beginnen. Witte Donderdag moet een Hoogdag worden van c tas, van c... .'"a.-j..-- t ze rede mag (het is dus niet verplich tend) voortaan in de parochiekerken de voetwassing ingelast worden, in navol ging van de voetwassing welke Christus gedaan heeft bij de Apostelen. Nu er voortaan dus op Witte Donderdag een avond-mis zal zijn, kan het bezoek aan het „H. Graf” (waarmee het rustaltaar bedoeld wordt, waar het H. Sacrament op Witte Donderdag bewaard wordt) eerst beginnen na de avond-mis en moet tot middernacht worden voortgezet (im mers zo lang is het Witte Donderdagh -r1 een 1 vorige spreekbeurt reeds de oorsprong en ontwikkeling der liturgie uiteengezet, thans wenste hij zijn stof te splitsen in twee onderdelen, n.l. de verhevenheid zlzx Itawrin on do taak VATT de ffClOVi- OPCf IVOU tigheid in de morgen. Het zou volstrekt tegen de bedoeling van de wetgever zijn als men bv. de palmprocessie naar de avond ging verzetten. Op Palm-Zondag komt - processie. Ook het volk zou deze pro- cessie moeten gaan zien en beseffen als het voornaamste (na de H. Mis dan) van VIirisuuO) U1C o- Palm-Zondag, als een openlijke betuiging yen .g d}e begraven en verrezen is, moet van geloof aan Christus onze Koning., J~ zoals ze indertijd met palmengezwaai Kravjiu WU1UCX1 „XX1 Christus in Jeruzalem als ’n koning bin- immers begin en einde van alles, nenhaalden, zo ook moet Palm-Zondag voor ons worden een eerbetuiging aan Christus onze Koning: „Gloria, laus et honor...” Op Palm-Zondag is alles zowat ingekort o.a. de palmwijdingsgebeden, het lijdensverhaal (de ceremonies bij het binnentreden van de kerk bij de proces sie zijn helemaal weggevallen), alleen -Qan CA 111WX “O CP f bij de processie, omdat men hier- waar ’t ie op z’n eentje in n verloren hoekske n uur of ander- want i esvmcuL mp uaav. suffert nie in de gaten gehad l; h’het H. Misoffer, i hebben da 't 1 april was! En hij ha ex- o L. Rv»zs^rTnr»_ t n J~t o i Q tTI C> (L P Tl CUT! P ÏJ om er 'n eindje achteraan te kunnen rijen, om ze zeker toch maar goed te zien. Zo ziede, Giel: g'het Uilen en Keutelboeren... maar t verschil is nie groot, hé! Tussen haakskes: dad'is darom een heel geschiedenis mee dieë Rielse weg, die op den ogenblik halfweg „weg” is! Ze zijn daar al maanden doende tussen den Dijk en Alphen-Oosterwijk om er 'nen bocht of anderhalf uit te halen: ze I hebben n deel grond in die bochten aangekocht en hebben dan mee zo n of hoe hiet zo’n ding en veul zaand nieuw weggedeelten aangelee, mee as gevolg... da ze de zaandbult vort wel zaandgat kunnen noemen en dage al in geen weken Riel kunt be reiken zonder gevaar te lopen oew as en... oewe nek te breken. Tot overmaat van ramp bleek het brugdek op de grens mee Tilburg opeens zo rot te zijn, dat er niemand meer zonder levensgevaar over kon. Dus... afsluiten en af breken! Daarmee was ’t vonnis over Riel ge veld: van elke fatsoenlijke toegangsweg verstoken kon da durp alleen maar via modderige karresporen en zo bereikt worren. Natuurlijk werd met man en macht gewerkt aan n nieuwe brug... en zodoende was t ook weer nie zo gek van dieë Harrie om te geleuven dat er 'n nieuwe brug zou worren aangevoerd, alleen lag z er al in beton gegoten, toen ie docht dat er een van Lips mos komen! Gatsamme-nog-toe-toch, wa zak 'r 'm rïog dikkels mee hebben! En nou zie ik 'm er nog goed veur aan, dat ie op de Strumpt ga vertellen dat ie ze hee zien wordt 1 rijen ook, de brug! Ook de gehouden en bied ik zelfs spannende ««mm xrnrrn icaa vcvaxx - J niks. Maar als dan'zo’n groot pak aankomt met alle- voeren op maandag 22 april in net pa uai. in lx»*..ootronaat te Baarle-Nassau. dVmèlS's mijn Dera“’“4„vS„Sö“p’m.andag 22 SJScSSe T'KÏ »a„t dat be- april worden besproken na de H. H. Mis- uienst en uiueinjns - vn«tpn voor de sa- sen aan de zaal. nie. Dus op Goede Vrijdag kan men voor- spaart hem heel sacristie is blij, I Onder de grote pauze zullen enige taan ook communiceren en wel in de cnstie. De Zust versleten dige prijzen worden verloot. nu i taar zien. Daarom hartelijk dank dit te kunnen geven. Weest u ervan over- tuigd, dat u een prachtig werk doet: meehelpt om de Kerk te stichten over Behalve de aangename tijdpassering en misschien een gelukkig lot in de zaal, heeft u in elk geval ook nog de onver- elke steun die u verleend aan het schone missiewerk. Bij voorbaat mijn hartelijke dank en 1 u,“csf veur ti:g tot ziens in de zaal. t Broeder Ananias Denis. VOOR ULICOTEN Ditzelfde toneelstuk zal ook worden opgevoerd ten bate van mijn missie in hebben lang blaank gestaan in t Kille de parochiezaal te Ulicoten op zondag 1 nat, zodat er navenant nog gene vruuge - - prijzen ge« groes zal zijn. Ook de winterrog durende de pauze. Toegangskaarten wor- /jee-t-er op veul plakken mee gelejen, den verkocht aan de zaal, voor het be- veilral dieje van ons Uilekasteel, waar I wem als eerste gewas na de goedmake- Onder auspiciën van de Kath. Actie, afdeling Vrouwen, hield de WelEerw. Kapelaan Arts voor de Propagandisten der K.A. met enkele leden van de Heem kundige Studiekring als gasten^een zeer over „Liturgie”, die, ondanks de taai- - -1 duidelijkheid te wensen overliet en door de vernieuwing er uit? nieuwe en belangrijke riten, in het bij- zonder de avond-mis op Witte Donder- 1. Op PALM-ZONDAG blijft de plech- met de eventueie voetwassing, en de erp - h Communie op Goede Vrijdag. Alles is echter gedaan om de gelovigen meer en met meer belangstelling naar de - a kerk te doen komen en ze meer aan de de hoofdklemtoon te liggen op de i yturgje te doen deelnemen. r>T-n- De liturgie van de Goede Week moet voor alle gelovigen weer gaan spreken. Christus, die geleden heeft, die gestor- voor de mensen weer de bron en de kracht worden om uit te leven, Christus -- W.W. X’ het ie 't was over da bravoerstuKje. cn nij sne- in het leven van iedere mens pum via de Leeuwerikkeneik en 't Hoef- 1 TT Ti w-, z~vi-il r "4 r\. J der u reeds de aankondiging van een zending van i ii-* r*i i 30"maart j.l. ten bate van de missie I te zetten, nebwc^ laaf dieë suffert nie in de aa - algemeen, kerkelijke overheid geschiedt op drie /aaf diee sur/ H ^klaring “nieren, te weten: 1. het H. Misoffer, hebben da t 1 april was! En hg ha 2. de Sacramenten en 3. het brevier- pres z n bromfiets nog wel meegenomen gebed. De twee laatste wijzen voorlopig latende voor wat zij waren, wenst hij thans alleen dieper in te gaan op het H. Misoffer, dat hij schetste als eer-, zoen- dank- en smeekoffer. Hij toonde aan dat de „Kerk” omvat alle gedoopten, zowel priesters als leken, zodat ook de leken tot taak hebben om een eigen rol bij het H. Misoffer te spelen (mysterie-spel! Deze actieve deelname zag hij gefundeerd op een vijftal gronden: 1. het H. Doop sel. dat ons lid heeft gemaakt van de Kerk; 2. de opbouw en sfeer van de H. Mis, die haar tot een collectief offer stempelen; 3. de praktijk der Oude Kerk j fjrijp]iraan waar ieder zijn eigen offergave mee- bracht; 4. het wezen der H. Eucharistie, die de eenheid van allen symboliseert; 5 de pauselijke zendbrieven, die voort durend op het actief deelnemen der ge lovigen aan het gezamenlijk offer aan dringen, alhoewel zij daarbij aanstippen dat er plaats moet open blijven voor het persoonlijk gebed (is contact van God met de mens). Aan het slot gaf de spreker nog enkele praktische punten aan om met meer vrucht aan het verheven H. Misoffer deel te nemen. Oyem, 24 februari 1957. Geacht bestuur en overige leden van de missienaaikring, Dat was me een echte verrassing, toen daar opeens dat grote pak op de missie begreep ik het meteen. U Als met een Sint Nicolaaspakje: je hebt ::j__ \1 om al de knopen uit elkaar te halen, en dan het papier. Maar wat er toen ook te voorschijn kwam! Een albe, een altaarrand, een zieken- i van christelijke cari- beursje, een stool, drie stoolkraagjes, christelijke naastel^fde. Om de- acht superplietjes en zes toogjes met chnsteiijKe naasiene -1;schouderkeepjes. Het is nog meer dan ik gevraagd heb. En allemaal even mooi den de Afrikanen zo van). Ik kon mijn 1 geefs uwe edelmoedige harten te zul- ogen niet geloven. 1 Ik zit hier temidden van Franse mede broeders, terwijl Pater Overste een Zwit ser is, en een van de Zusters (juist de Zuster die voor de sacristie zorgt) een Argentijnse van I- begrijpt dus, dat ik blij was, En dan de Afrikanen! Als je de jon- "Tt: GbÏDë gens op VRIJDAG en komt het lijden en sterven derland van Christus op het voorplan te staan. I Dus dan geen aanbidding meer bij het H. Graf, geen brandende kaarsen meer erbij (dé gewone godslamp alleen blijft branden) zelfs het knielen bij het voorbij gaan mag men gerust nalaten. Het Kruis komt deze dag in het middelpunt van de belangstelling te staan. Op Goede Vrij dag begint om 3 uur de liturgische dienst en uitreiking van de H. Commu- j heel de wereld eri God ook hier eer te brengen op Zijn altaren. U vraagt om blieven en foto’s; dat is niet meer dan billijk. Wel is het mij praktisch onmogelijk, om regelmatig apart naar u te schrijven. Maar ongeveer drie, vier keer per jaar stuur ik een lange brief naar een van mijn vrienden, die hem dan stencilt en aan al mijn vrienden rondstuurt. Ik zal hem de eerst- volgende gelegenheid vragen, u ook m’n j brieven te sturen; daar kunt u veel over j mijn werk hier lezen. Binnenkort zal ik eerst naar Frankrijk ter ontwikkeling worden opgestuurd. En als ze dan terug komen zal ik u de negatieven meteen opsturen, tegelijk met het patroontje voor de dalmatiek en tuniek. i van ket toneel En dan mocht ik nog meer vragen, gin va heeft Pater Kouwets geschreven. Ik i durf het nauwelijks. Maar het is omdat I I aTilirj u het zelf zegt. Wel, als het dan niet al j te bezwaarlijk zou zijn, dan zou u ons i erg blij maken met twaalf gelijke super- j plietjes voor de misdienaars, voor de 1 grote feestdagen. De Zuster zal dan zelf wel aan toogstof komen, om er twaalf rode toogjes van te maken. Want sinds mei 1955 hebben we een mooie, grote kerk in Oyem en dan moeten de grote feestdagen toch ook een beetje behoor- koogStaande en belangwekkende lezing Hik yün over „Liturgie”, die, ondanks de taai heid en verhevenheid der stof, niets aan auiaenjKneici ie wensen <_>v<=aaacp v,** K rn de aanwezigen met aandacht werd ge- toen ie ’t I volgd. I Had de sympathieke spreker in ontwikkeling der liturgie uiteengezet, onderdelen, n.l. de verhevenheid van de liturgie en de taak van de gelovi gen bij de uitoefening der liturgie. Hij zette daarna uiteen dat Christus en Kruisoffer het centrale punt in de we reld en i lijk zijn. Beste leden van de Missienaaikring en alle weldoeners, nogmaals de hartelijk ste dank voor alles en weest u ervan overtuigd, dat God u er rijk voor zal be lonen. Pater D. v. d. Beek. Mission Catholique, Oyem, Gabon, AEF. Geachte dorpsgenoten, nu,u vca Zonder twijfel hebben de meesten on- qient uit te maken. Hij kenmerkte de Brakel opaan, toneelspel gelezen in „Ons Weekblad” van in Afrika. Dit klinkt erg daarom volgt hier een nadere verklaring van de zaak. Ondergetekende, die een dorpsgenoot van u is, vertrok in 1939 naar de missie van Engels-Oost-Afrika. Voor het eerst zag ik „Baal” terug in 1950, om daarna wederom naar hetzelfde missiegebied terug te keren. Op het ogenblik zit ik weer, en wel op „betwist gebied” enige maanden uit te rusten om in juli a.s. voor de derde maal naar hetzelfde ge bied terug te keren. Niemand komt graag met ledige han den voor zijn meester te staan. We ken- i nen allemaal het verhaal uit ’t Evange- lie! Mijn Afrikaanse Meester is Mon seigneur H. van Elswijk, die velen van U ook wel zullen kennen, daar hij nog al een poos in de parochie van Baarle zijn hulp, als priester heeft verleend. Welnu ik ken de noden en moeilijkheden van onze Bisschop en zijn werk zeer goed, en I zou gaarne het mijne er toe bijdragen zijn zware taak te helpen verlichten. Het is met dit doel dat ik mij met dit schrij- afgewerkt, met frisse kleuren (daar hou- i yen richt tot u aiien) en hoop niet tever- J J A -Pviï M zi v-t 'TX 7Q Tl A "Tl^” Iv OP TYTITTT 1 >3 m! mm xxzszl 4 1*1 O OY1 "t*O *7111 Qtfll CIC nmivunvn -- «z ogen niet geloven. I Ik zit hier temidden van Franse mede broeders, terwijl Pater Overste een Zwit ser is, en een van de Zusters (juist de Italiaanse afkomst. U zo goed met Holland voor de dag te kunnen komen. waar Ne- „O ja!” meer gewoon op de grond gelegd, maar wordt het door twee grote misdienaars recht de communiebanken). Het volk moet bank) en na een enkele kniebuiging, de i (gelijk dus bij reïikwie-verering). Deze kruisverering van alle gelovigen is een prachtige voorbereiding op de spoedig ,g maken Die moeten dan volgende H. Communie van alle gelovi- - - -■ 6. De vigilieplechtigheid, de Paasvie ring, begint ZATERDAG-avond om 1™ Kort overzicht van de betekenis en de onthulling wordt het kruri niet inhoud van de nieuwe bepalingen j Bij de vernieuwing van de liturgie van Q^hoog" gehouden" 7b.v* staande tussen de Goede Week, zijn ze van deze grond- de communiebanken). Het volk moet regels uit gegaan: dan iangs het kruis trekken (bank voor 1. Dat op Witte Donderdag herdacht bank) en na een enkele kniebuiging, de wordt het laatste avondmaal en hier- voeten van de Zaligmaker komen kussen mede de instelling van de H. Communie. - - 2. Dat op Goede Vrijdag herdacht wordt de dood van Christus, en 3. Op Zaterdag de rust van Jezus in het graf. i gen. Tot op heden was de situatie eigen- 6 De vigilieplechtigheid, de Paasvie- lijk zo, dat de hele liturgische plechtig- begint ZATERDAG-avond om half heid van Paas-Zaterdagmorgen (vuur- wijding van het vuur, van de Paas- wijding, Paaskaars-wijding, doopwater- kaars doopwater, de vernieuwing van de wijding en alle andere plechtigheden) j doopbeloften enz. zodat rond midder- louter een clericale plechtigheid was ge- nacht de H Mis kan beginnen. Deze ver worden, waar praktisch^ geen nieuwde Paasnachtviering is nu sedert zes jaar in gebruik en heeft goed vol daan (de kerken waren overal vol ge lovigen) zodat hierbij generlei omvor ming meer nodig was. (Wil men in deze nacht-mis communiceren moet men ge woon vanaf 12 uur nuchter zijn.) Men mag natuurlijk die dag (Eerste Paas dag) maar éénmaal communiceren! Wanneer we de vernieuwde plechtig heden van de Goede Week bezien, kun- voudiger en beknopter geworden zijn, I voor een ander deel vermeerderd met I zonder de avond-mis op Witte Donder-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1957 | | pagina 1