I t Kt 1 Land- en tuinbouw WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o. I Korte wenken voor de landbouw Christelijke Volkspartij te Baarle-Hertocj Enorme uitbreiding van het wegverkeer 1 DRUKKERIJ DE JONG Baarle-Nassau I zaterdag 2 februari 1957 Nummer 5 J 1948 944 1004 CHAAM Harrie zal wel geschreven hebben 3 ver- - 51 punten 46 punten Het zal in de toekomst wel zo zijn, dat alleen die bedrijven, die goed geleid wor- 12 47 1918 De hoofdafdeling Akkerbouw van het Landbouwschap heeft zich uitvoerig be- 23 24 5 27 929 15 jetten dienen vóór de le maart 1957 te zijn omgewisseld. Het lijkt ons goed als U zich hier nu reeds rekenschap van geeft, zodat U niet met een waardeloos papiertje blijft zitten. dat in de loop van de eerste helft van deze eeuw Italoze miljarden in goud- valuta werden uitgegeven, waarmede slechts totaal ontoereikende resultaten werden bereikt. In zeer vele gevallen is j het zelfs zó, dat dit geld volkomen nutte loos werd uitgegeven, omdat de dure reparatie van de wegen geen oplossing van de moeilijkheden bracht, en een ra dicale oplossing ervan slechts door nieu we vérstrekkende maatregelen voor nieu we constructies te vinden zou zijn. biljetten van 7 mei 1945 staat aan de achterzijde afgedrukt een afbeelding van het mijngebied in Zuid-Limburg en op de achterkant van de biljetten van 4 maart 1949, staat een afbeelding van een g.3 mos 't ergste nog komen in fe- en zolang as 't mar goei films zijn, valt daar Bovendien, bij een wegennet dat niet V»/-»!-«i o noncronucf Q't’ Q 511” huishoudkundig beschouwd, worden i Uitgave van Het Gemeentebestuur van i Baarle-Nassau De Burgemeester, I F. M. A. de Grauw. 1 O Forum-avond te Ulicoten Te Ulicoten zal op 7 februari in het patronaat een Forum-avond worden ge houden voor de landbouw. Het doel van I deze avond is dat de boeren zoveel moge- js zeker in ’t belang I lijk vragen stellen, opdat zij vooraf eens goed kunnen nagaan, wat er voor moei lijkheden zijn. Om ze niet te vergeten kunnen deze vragen het best op een briefje worden geschreven. Het Forum, dat voor de beantwoording der vragen zal zorgen, zal bestaai ’.it de volgende heren: Ir. Everts, die ais Forum-leider zal optreden, C. van Bavel, Hoofdassis tent voor Economische aangelegenheden en H. Bastiaansen, Hoofdassistent voor werktuigen en mechanisatie en onder- Zo’n avond is erg nuttig. r------ Het mooie en nuttige van deze avon- aanwezig, waarbij dus slechts één den is, dat niet alleen de vragensteller de Amerikaanse huishoudin- daar lering uit kan trekken, maar ook voor de andere aanwezigen is het leer zaam. Een bedrijf goed beheren is niet zo gemakkelijk als vroeger. Lange tijd men altijd gestreefd naar een hoge was ook wel goed gezien, maar door het stijgen van de kosten, voornamelijk de arbeidskosten, moet men ook gaan streven naar de hoge het produktie per man. Vriend Giel, Hè, hè, wa hè’k toch veul afgezien mee m’n haand! Ge zoudt zeggen wa ge toch, kunt af sukkelen, as g’over 'nen sloot springt en ge pakt aan den over- kant... net boven op 'nen onnozele pin- egel, die 't gevaar vuult aankomen en z n af weerdingen in werking stelt, 't imee 't werk nog maar goed dat zowa winterde, want m'ne Anders weer veur de tijd van rassenkeuze en ook een goede voeding van het rundvee, varkens en kippen. En om het rundvee zo economisch mogelijk te voeren, zal ook de voederwinning goed moeten zijn. Er zijn problemen genoeg, waarover gevraagd kan worden. Benut deze avond en denk er vooraf eens goed j over na, dan zal deze avond zeker slagen. a i--i van de bedrijfs voering en uiteindelijk ook voor de porte- monnaie. J- B. van Hoek. Feestprogramma voor zondag 3 fe bruari a.s. 10 uur: H. Mis voor overleden en le vende leden C.V.P. 6 uur n.m.: Bijeenkomst van alle le- daarna in optocht met Harmonie en vaandels naar de feestzaal Olympia van A. Adriaensen voor de grote feestavond. Feestrede uitgesproken door Oud-Minis- ter Verbist. Gratis tombola met schitte rende prijzen voor alle leden der C.V.P. die aanwezig zijn. Vergeet dus niet uw uitnodiging mede te brengen, het num mer daarop hebt nodig voor de gratis tombola. Optreden van het overbekende cabaret „De Klossers”. Grote vrije tom bola voor iedereen, dus voor leden en niet-leden, met prachtprijzen. Het geheel opgeluisterd met muziek door de Kon. ren worden, omdat ons wegennet zich nog niet in goede conditie bevindt. Dit zijn verliezen die vermeden kunnen wor den en in het andere geval als activa van een hogere levensstandaard geboekt I zouden kunnen worden. ----raden omtrent het prijsbeleid, dat bij suikerbieten, tarwe en voergranen voor oogst 1957 dient te worden gevoerd. Daarbij is onder meer aandacht geschon ken aan de produktiekostenberekening, weging der kostprijsgebieden, onderne- Harmonie St Remi. Wees a.u.b. tijdig aanwezig, wij wachten een masa volk, leden en niet- leden, allen zijn welkom en de toegang is geheel gratis voor iedereen. Lening van f 100.000 De gemeente Baarle-Nassau wil ter plaatse een onderhandse lening onder brengen van 100.000,voor gedeelte lijke betaling van de waterleiding. De rente zal 4,25 a 4,5% bedragen. Degenen, die aan deze lening wénsen deel te nemen worden verzocht hiervan kennis te geven aan de Burgemeester of Secretaris vóór 15 februari a.s. Storting van de gelden kan geschieden den gesteund. Ons Genoegen, Geerts, Baarle 46 punten ffère, toneel! O.B.K., Lindeloof, Baarle, V.E.V. II, Hendriks, Chaam, mersbeloning, en andere factoren welke bij de prijsvaststelling een rol dienen te spelen. Op basis van deze factoren en I uitgaande van de voorstellen van het Landbouwschap inzake herziening van 1 enkele uitgangspunten der kostprijsbe rekening heeft de hoofdafdeling Akker- bouw een concreet prijsadvies opgesteld. I Ook over het systeem van marktorde- i den, goede verdiensten zullen hebben, ning voor aardappelen - waarbij door Daarvoor zal alles in orde moeten zijn, 1 middel van heffingen en subsidies dient zowel grondbewerkingen, bemestingen, i te worden gestreefd naar enige stabih- STATISTIEK DER BEVOLKING DER GEMEENTE aAARLEHERTOG Mannen 23 19 7 20 989 15 Wie de ontwikkeling van het wegverkeer in groot verband beschouwt huivert van de fabelachtige ontwikkeling welke dit verkeer gaat ne men, niet alleen in hét land van de auto (de V. St.), maar ook in het oude Europa. De Zwitser Dr. Alfred Roaflanb, heeft daarover dezer da gen een boekje open gedaan, op het te Amsterdam gehouden Wegen congres. Het materiaal dat hij daar verschafte, stemt inderdaad tot ernstig en... tot snel en doeltreffend handelen... Volgens de UNO-statistiek zijn er in riode Amerikanen door oorlogsgebeurte- 19 Europese landen (met inbegrip van nissen werden gedood. Joegoslavië en Turkeije, echter zonder andere landen achter het ijzeren gordijn) i wegen van ca. 2.200.000 kilometer. Ver gelijken wij hiermede het spoorwegnet van deze 19 Europese' landen, dan con stateren wij een railslengte van 405.600 teerde dat men aan deze omstandigheid tot kort geleden niet voldoende aandacht besteedde, en dat men ze of niet vol doende analyseerde of op de een of an dere wijze aarzelde de conclusies te trek ken. De gevolgen van deze gedragslijn zijn niet minder dan katastrofaal. Wij moeten nl. het nuchtere feit constateren I I da we mee al de Keutels en Uilen naar 't toneel van ,,Alta” zijn gewist. Sjonge- sjonge, wa was da schoon! Da clubke brengt 't nog wel tot iets. Ons boeren en -innekes laten d’r eigen anders ook nie ondersneeuwen, hoor: die zèn op d n ogenblik mee d r tweede stuk van dees seizoen bezig. Ja, en ons Truus mot deze keer ook meedoen; ze zit al dagen lang 's avonds na 't rozenhoedje d’re rol te leren! Ja Giel, 't doe allemaal schoon aan, maar daar mot heel wa veur I gedaan worren! Maar k zie g t aans Alla, da's zo 't veurnaamste. We heb- van de week nog getèèrd van de l en zo, de K.I. hee en zo an- deren, onbezorgd nog 'n bietje, maar soms toch ook al wel ns mee serieuze Hart van Jezus, geef dat al wat onder-andere keer nog wel 'ns over! i 't Beste mee oe, Giel, en de groeten Driek van 't Uilekasteel. Daarvoor zal alles in orde moeten zijn, middel van heffingen en subsidies dient satie van het prijspeil en waarbij een exportverbod overbodig is - werd nader van gedachten gewisseld, zulks mede in aansluiting op bepaalde ideeën welke indertijd reeds door het Landbouwschap bij het Produktschap voor Aardappelen zijn aanhangig gemaakt. De hoofdafdeling zal in een extra ver-1 gadering zich verder nader beraden om trent een aantal punten van het prijsbe leid in de akkerbouwsector, met name wat betreft de prijsgarantie voor aard appelen en mogelijke wijziging in het systeem van toeslagen voor op lichte gronden geteelde granen. Daarbij wordt i tevens gesproken over de afzetmogelijk heden van produkten met vrije prijsvor ming. De Secretaris, H. van Gompel. Intrekking oude bankbiljetten van 10 gulden. Reeds enige tijd worden de bankbiljet- ^^band ten van f 10, welke uitgegeven zijn op fv as in veroana Men heeft getracht de verliezen uit te 7^61^1945 en 4'maart 1949 uit de cir- rekenen voor de U.S.A., waar de wegen bouw voor een aanzienlijk gedeelte ver bij de onze vooruit is, welke verliezen uit de omstandigheid resulteren dat het Amerikaanse wegennet nog niet is aan- Enorme verliezen. 1 gepast aan de huidige behoeften van het i verkeer. - I Men kwam op een totaal verlies van de behoeften is aangepast, staat- I 5 3 miijard dollar per jaar. «on -beschouwd, worden ^ij hebben weliswaar in Europa nog windmolen aan de waterkant. Deze bil- stateren wij een railslengte van 405.60 duurzaam enorme verliezen geleden, wel- njet dezelfde verkeersdichtheid als in de kilometer. De verhouding is dus onge-ke de algemene levensstandaard dien- .USA de conditie van de wegen is ech- veer 5 1. Daaruit blijkt duidelijk, dat overeenkOmstig verminderen. ter vaak siechter dan daar. Het ligt der- het wegennet veel sterker vertakt is dan daarbij consta- halve voor de hand, dat ook voor Europa ISvfSS gSrPo“™Xe dS uSSmISU Z» Ledigheid jaar 1„ jaar u.t mdjarden dollars ver!», de wegen wordt bediend dan door de spoorwegen. Ook een andere vergelijking tussen de beide verkeersmiddelen is in teressant: in 1954 is het prestatiever mogen van al deze spoorwegen 177 mil jard reiziger-kilometers. In hetzelfde jaar bedroeg het aantal automobielen in deze landen 14,3 miljoen, waarvan 10 miljoen personenauto’s. Indien wij voor het renstatievermogen van de laatste een vergelijking opstellen, aannemende dat elk voertuig jaarlijks gemiddeld 10.000 kilometer aflegt, dan bedraagt bij een be zetting van één persoon de jaarlijkse prestatie aan reiziger-kilometers 100 miljard kilometer en bij een gemiddelde bezetting van twee personen reeds 200 miljard kilometer. Daarbij is ’t transport met autobussen en motorfietsen nog bui ten beschouwing gelaten. Ik wilde daar mede slechts aantonen dat ook in Euro pa het wegverkeer aan omvang reeds van veel grotere betekenis is dan het spoor wegverkeer. Ik mag als bekend veronderstellen, dat wij in Europa wat motorisering be treft nog lang niet zo ver zijn als in de U.S.A. Wij schrijden echter zeer snel in de ontwikkeling voort in de richting van de Amerikaanse verhoudingen en het is derhalve zeer nuttig deze verhoudingen eens nader te bezien ten einde daaruit waardevolle conclusies te trekken. Reeds over 1952 berekende men in de U.S.A, dat de verhouding tussen de passagiers- mijlen Van de openbare verkeersmiddelen en de personen-auto’s ongeveer 1-7 was. Tegenover ongeveer 85 miljard passa- giersmijlen van de spoorwegen, openbare transportmiddelen van de weg, het vlieg tuig en scheepsverkeer in ’t binnenland, rtonden ca. 600 miljard passagiersmijlen met personenwagens, waarbij de gemid delde bezetting van een auto aangeno men werd op 1,5 persoon. In hetzelfde getekende, 'aar was in ruim 66 pet. van alle huis houdingen tenminste één privé automo biel derde van gen geen automobiel bezit. Overal werd getracht, het sinds eeu wen bestaande wegennet op een of an dere wijze, waarbij men zich dikwijls moest behelpen, aan te passen aan L~.. autoverkeer. Meestal werd bij deze aan- Arbeidskrachten passing een goed doordacht systeem toe- moeten nuttig worden aangewend, gepast, maar betrof het eigenlijk voor- Men moét ook wel terdege met eigen namelijk slechts reparaties. De belang- arbeidskrachten rekening houden, want rijkste van de in de laatste tientallen het leven ook veel duurder geworden, jaren genomen maatregelen betroffen Het streven moet dus gericht zijn, om stofvrij maken, verbredingen, vergroting met ZQ wejnig mogelijk arbeidskrachten van bochten, opruiming van de belang- en ZQ weinig mOgelijk kosten een zo hoog lijkste hinderpalen etc. Daarbij was men mogeiijke opbrengst te halen. Daarvoor cr zich nauwelijks van bewust dat het moeten de bedrijfsgebouwen zo deel vroegere wegennet voor voertuigen werd matig mogelijk zijn ingericht, om het gebouwd die in doorsnede 10 tot 20 maal werk zo gemakkelijk mogelijk en ook zo 'angzamer gingen dan een huidig ver- gnel mOgelijk te kunnen doen. Het bouw- lieersmiddel van gewoon type. De ge- plan moet zo WOrden ingericht, dat er volgen waren schrikbarend. In Europa - „rote toppen met veel werk voor zijn in 1954 totaal ruim 35.000 personen gOmen, tenzij een loonwerker kan wor- bij het wegenverkeer omgekomen en den in’schakeld) zoais bij ploegen, spui- i uim 1.000.000 personen werden gewond. „raan maaien, gras maaien of aard- De vergelijking werd, voor zover mij be- ap J5 rooien. kend, nooit getroffen voor Europa, zoals - dit voor Amerika geschiedde, nl. dat in de U.S.A, sinds de groei van het auto- wezen meer slachtoffers bij het wegver keer zijn ontstaan, dan er in dezelfde pe- geen grote toppen met veel werk voor den ingeschakeld, zoals bij ploegen, spui- ten van 10,-, welke uitgegeven zijn op j culatie genomen. P°°t hee nóg lillek gezworen. Dit zijn de biljetten, welke aan demerakels zacht 1 voorzijde rechts, een beeltenis van Ko- jaar, maar ja... we zèn er nog nie! Ver- ning Willem I vertonen. Op de bank-leje jaar mos 't ergste nog komen in fe bruari! Maar afijn, ik kan wir schrijven en 'k hoop dag’t kunt lezen, want 'n schrijfmachien heb 'k nog geen. Da duurt daarom misschien ook nie lang meer, want 'nen boer hee vort zoveul te schrijven en we ménen dat zowat alles machinaal en motorisch moet! Wa gaat 't toch allemaal snel vooruit in de .wereld! Vandaag aan de dag worren d r nog koei en hier en daar 'n geit gehouwen om melk te winnen, maar da kan nog 'ns best gebeuren da’ze door 'n soort broeiproces van n bepaald mengsel van gras, beeten en meel ge woon de melk mechanisch winnen! Biet stierental zijn ze al zo aan 't inkrimpen dat er mar ene op de honderd 't geluk mag beleven om iets aan z n bestaan te hebben. Vandaag rijen d’auto’s nog op benzine of olie, maar das mar efkes meer of ge kunt hier en daar voor en kele dubbeltjes 'n kwakske atoomstof in een buiske kopen, waar da ge nen dag wijd mee kunt rijen, 't Enige nadeel van auto-rijen op d'n ogenblik is, da ge 'nen aparten kalender mot aanschaffen om precies bij te houwen op welke da gen da’g’oew „car” van stal moogt ha len. Maar toenemen blijv’t doen da auto—rijen, da kan 'nen blinde aan zien komen, en Piet Baeten hee groot gelijk mee z’n garage bekant eens zo groot te maken. Want da' zal wel blijven: hoe méér 't er gerejen wordt, hoe meer stuk ken. er vallen! En hoe méér de meensen hebben, hoe méér ze willen! Ja, da kund er gerust in éne asem aan toe voegen! De brom- mers zijn al bekant verouderd, d auto s I rijzen als paddestoelen uit de grond, I de televisies nemen dag aan dag toe, en de vermakelijkheden maken goei za ken. Dansen? Volle zalen, zoveul as ge maar wilt! Film? Idem dito! Van de week kwam er toevallig 'ne veelbespro ken film in Baal, Marcelino heette-n-ie, en waarachjes, ik, die 't aantal films dak gezien heb bekant nog op m’n twee handen kan tellen, ik ben mee de maal stroom meegetrokken en ook gaan kij ken! En al ha’n de windvlagen de weg hier en daar haast gebarikadeerd mee op den berm gestapelde snoeitakken, te thans voor de laatste maal op geatten- zondag was 't nen waren uittocht en de aangifte-formulieren voor de honden- gaap Echt waar! Och, streken is. Degenen, die tot die datum van zeggen. dit aangifte-biljet zullen ambts- De inwoners dezer gemeente worden er v «LU. U..XU, -ij—-- -tllallo vuvu --- -r o- I —a was t nen waren uittocnt en den en sympatisanten aan zaal St Remi, deerd dat de termijn van inlevering van meer dan 100 man uit Alphen trok naar belasting 1957 op 15 februari a.s. ver-gan nalatig gebleven zijn, in de inlevering van dit aangifte-biljet zullen ambts-j halve worden aangeslagen. De stand van de competitie van de biljartbond „De Vriendenkring” ziet er als volgt uit: Klasse A (na de 7e ronde) K.O.T. Keijzershof, Chaam, V.E.V., Hendriks, Chaam, Ons Genoegen, Geerts, Baarle, 42 punten O.B.K., Lindeloof, Baarle, 41 punten Centrum, Gilze, 39 punten Gr. Laken, Leemans, Baarle 33 punten Klasse B (na de 6e ronde) 44 punten 43 punten £en K.O.T., keijzershof, Chaam, 31 punten jonge boerenstand Gr. Laken, Leemans, Baarle, 26 punten jaarvergadering gehouwen, V.E.V. III, Hendriks, Chaam, 26 punten we ^van den ens dag in den Voor de maand februari luidt deze: ^^ms^gedachten. Maar daar praten nomen wordt om priesterroepingen te bevorderen, door de gelovigen mag wor- M ONS WEEKBLAD 't Bevolkingscijfer op 31 december 1956 Geboren in 1956 Ingekomen van andere gemeenten in 1956 Overleden in 1956 Vertrokken naar andere gemeenten in 1956 Aantal inwoners op 31 december 1955 Vermeerdering in 1956 Het gehele bedrijf moet worden bekeken. Totaal 46 43 30 AKKERBOUW Vrouwen 1 maartBRiEFKE NAAR CANADA Een grote dag voor onze C.V.P.-afdeling. Percentsgewijze de beste van het land. IN AMERIKA STIERVEN MEER MENSEN OP DE WEG, DAN TE?4GEVOLGE VAN TWEE OORLOGEN Hoe is het in de U.S.A.? Wat gebeurt er nu op ons oude continent om met deze ontwikkeling heeft gelijke tred te houden? produktie per ha. Dat ’K. -tb V Af»: -4v-> rln inloirorirO' HONDENBELASTING 1 „4- ^>1-, w-w» z-^4- T.J «-> n O Tl z 1 rr 1 I BILJARTEN ROZEN KRANS-INTENTIE Tzvmci rrorxt Hot Qi XX73T 010(1 PU- 1 r I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1957 | | pagina 1