I
t
Kt
1
Land- en tuinbouw
WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN
ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o.
I
Korte wenken
voor de landbouw
Christelijke Volkspartij
te Baarle-Hertocj
Enorme uitbreiding van het wegverkeer
1
DRUKKERIJ DE JONG
Baarle-Nassau
I
zaterdag 2 februari 1957
Nummer 5
J
1948
944
1004
CHAAM
Harrie zal wel geschreven hebben
3
ver-
-
51 punten
46 punten
Het zal in de toekomst wel zo zijn, dat
alleen die bedrijven, die goed geleid wor-
12
47
1918
De hoofdafdeling Akkerbouw van het
Landbouwschap heeft zich uitvoerig be-
23
24
5
27
929
15
jetten dienen vóór de le maart 1957 te
zijn omgewisseld. Het lijkt ons goed als
U zich hier nu reeds rekenschap van
geeft, zodat U niet met een waardeloos
papiertje blijft zitten.
dat in de loop van de eerste helft van
deze eeuw Italoze miljarden in goud-
valuta werden uitgegeven, waarmede
slechts totaal ontoereikende resultaten
werden bereikt. In zeer vele gevallen is
j het zelfs zó, dat dit geld volkomen nutte
loos werd uitgegeven, omdat de dure
reparatie van de wegen geen oplossing
van de moeilijkheden bracht, en een ra
dicale oplossing ervan slechts door nieu
we vérstrekkende maatregelen voor nieu
we constructies te vinden zou zijn.
biljetten van 7 mei 1945 staat aan de
achterzijde afgedrukt een afbeelding van
het mijngebied in Zuid-Limburg en op
de achterkant van de biljetten van 4
maart 1949, staat een afbeelding van een
g.3
mos 't ergste nog komen in fe-
en zolang as 't
mar goei films zijn, valt daar
Bovendien, bij een wegennet dat niet
V»/-»!-«i o noncronucf Q't’ Q 511”
huishoudkundig beschouwd, worden i
Uitgave van
Het Gemeentebestuur van i
Baarle-Nassau
De Burgemeester, I
F. M. A. de Grauw. 1
O
Forum-avond te Ulicoten
Te Ulicoten zal op 7 februari in het
patronaat een Forum-avond worden ge
houden voor de landbouw. Het doel van
I deze avond is dat de boeren zoveel moge- js zeker in ’t belang
I lijk vragen stellen, opdat zij vooraf eens
goed kunnen nagaan, wat er voor moei
lijkheden zijn. Om ze niet te vergeten
kunnen deze vragen het best op een
briefje worden geschreven. Het Forum,
dat voor de beantwoording der vragen
zal zorgen, zal bestaai ’.it de volgende
heren: Ir. Everts, die ais Forum-leider
zal optreden, C. van Bavel, Hoofdassis
tent voor Economische aangelegenheden
en H. Bastiaansen, Hoofdassistent voor
werktuigen en mechanisatie en onder-
Zo’n avond is erg nuttig.
r------ Het mooie en nuttige van deze avon-
aanwezig, waarbij dus slechts één den is, dat niet alleen de vragensteller
de Amerikaanse huishoudin- daar lering uit kan trekken, maar ook
voor de andere aanwezigen is het leer
zaam. Een bedrijf goed beheren is niet
zo gemakkelijk als vroeger. Lange tijd
men altijd gestreefd naar een hoge
was ook wel goed
gezien, maar door het stijgen van de
kosten, voornamelijk de arbeidskosten,
moet men ook gaan streven naar de hoge
het produktie per man.
Vriend Giel,
Hè, hè, wa hè’k toch veul afgezien
mee m’n haand! Ge zoudt zeggen wa ge
toch, kunt af sukkelen, as g’over 'nen
sloot springt en ge pakt aan den over-
kant... net boven op 'nen onnozele pin-
egel, die 't gevaar vuult aankomen en
z n af weerdingen in werking stelt, 't
imee 't werk nog maar
goed dat zowa winterde, want m'ne
Anders
weer veur de tijd van
rassenkeuze en ook een goede voeding
van het rundvee, varkens en kippen. En
om het rundvee zo economisch mogelijk
te voeren, zal ook de voederwinning goed
moeten zijn. Er zijn problemen genoeg,
waarover gevraagd kan worden. Benut
deze avond en denk er vooraf eens goed
j over na, dan zal deze avond zeker slagen.
a i--i van de bedrijfs
voering en uiteindelijk ook voor de porte-
monnaie. J- B. van Hoek.
Feestprogramma voor zondag 3 fe
bruari a.s.
10 uur: H. Mis voor overleden en le
vende leden C.V.P.
6 uur n.m.: Bijeenkomst van alle le-
daarna in optocht met Harmonie en
vaandels naar de feestzaal Olympia van
A. Adriaensen voor de grote feestavond.
Feestrede uitgesproken door Oud-Minis-
ter Verbist. Gratis tombola met schitte
rende prijzen voor alle leden der C.V.P.
die aanwezig zijn. Vergeet dus niet uw
uitnodiging mede te brengen, het num
mer daarop hebt nodig voor de gratis
tombola. Optreden van het overbekende
cabaret „De Klossers”. Grote vrije tom
bola voor iedereen, dus voor leden en
niet-leden, met prachtprijzen. Het geheel
opgeluisterd met muziek door de Kon.
ren worden, omdat ons wegennet zich
nog niet in goede conditie bevindt. Dit
zijn verliezen die vermeden kunnen wor
den en in het andere geval als activa
van een hogere levensstandaard geboekt I
zouden kunnen worden.
----raden omtrent het prijsbeleid, dat bij
suikerbieten, tarwe en voergranen voor
oogst 1957 dient te worden gevoerd.
Daarbij is onder meer aandacht geschon
ken aan de produktiekostenberekening,
weging der kostprijsgebieden, onderne-
Harmonie St Remi.
Wees a.u.b. tijdig aanwezig, wij
wachten een masa volk, leden en niet-
leden, allen zijn welkom en de toegang
is geheel gratis voor iedereen.
Lening van f 100.000
De gemeente Baarle-Nassau wil ter
plaatse een onderhandse lening onder
brengen van 100.000,voor gedeelte
lijke betaling van de waterleiding.
De rente zal 4,25 a 4,5% bedragen.
Degenen, die aan deze lening wénsen
deel te nemen worden verzocht hiervan
kennis te geven aan de Burgemeester of
Secretaris vóór 15 februari a.s.
Storting van de gelden kan geschieden den gesteund.
Ons Genoegen, Geerts, Baarle 46 punten ffère, toneel!
O.B.K., Lindeloof, Baarle,
V.E.V. II, Hendriks, Chaam,
mersbeloning, en andere factoren welke
bij de prijsvaststelling een rol dienen te
spelen. Op basis van deze factoren en
I uitgaande van de voorstellen van het
Landbouwschap inzake herziening van
1 enkele uitgangspunten der kostprijsbe
rekening heeft de hoofdafdeling Akker-
bouw een concreet prijsadvies opgesteld.
I Ook over het systeem van marktorde-
i den, goede verdiensten zullen hebben, ning voor aardappelen - waarbij door
Daarvoor zal alles in orde moeten zijn, 1 middel van heffingen en subsidies dient
zowel grondbewerkingen, bemestingen, i te worden gestreefd naar enige stabih-
STATISTIEK DER BEVOLKING DER GEMEENTE aAARLEHERTOG
Mannen
23
19
7
20
989
15
Wie de ontwikkeling van het wegverkeer in groot verband beschouwt
huivert van de fabelachtige ontwikkeling welke dit verkeer gaat ne
men, niet alleen in hét land van de auto (de V. St.), maar ook in het
oude Europa. De Zwitser Dr. Alfred Roaflanb, heeft daarover dezer da
gen een boekje open gedaan, op het te Amsterdam gehouden Wegen
congres. Het materiaal dat hij daar verschafte, stemt inderdaad tot
ernstig en... tot snel en doeltreffend handelen...
Volgens de UNO-statistiek zijn er in riode Amerikanen door oorlogsgebeurte-
19 Europese landen (met inbegrip van nissen werden gedood.
Joegoslavië en Turkeije, echter zonder
andere landen achter het ijzeren gordijn) i
wegen van ca. 2.200.000 kilometer. Ver
gelijken wij hiermede het spoorwegnet
van deze 19 Europese' landen, dan con
stateren wij een railslengte van 405.600
teerde dat men aan deze omstandigheid
tot kort geleden niet voldoende aandacht
besteedde, en dat men ze of niet vol
doende analyseerde of op de een of an
dere wijze aarzelde de conclusies te trek
ken. De gevolgen van deze gedragslijn
zijn niet minder dan katastrofaal. Wij
moeten nl. het nuchtere feit constateren I
I da we mee al de Keutels en Uilen naar
't toneel van ,,Alta” zijn gewist. Sjonge-
sjonge, wa was da schoon! Da clubke
brengt 't nog wel tot iets. Ons boeren
en -innekes laten d’r eigen anders ook
nie ondersneeuwen, hoor: die zèn op
d n ogenblik mee d r tweede stuk van
dees seizoen bezig. Ja, en ons Truus
mot deze keer ook meedoen; ze zit al
dagen lang 's avonds na 't rozenhoedje
d’re rol te leren! Ja Giel, 't doe allemaal
schoon aan, maar daar mot heel wa veur
I gedaan worren! Maar k zie g t aans
Alla, da's zo 't veurnaamste. We heb-
van de week nog getèèrd van de
l en zo, de K.I. hee
en zo
an-
deren, onbezorgd nog 'n bietje, maar
soms toch ook al wel ns mee serieuze
Hart van Jezus, geef dat al wat onder-andere keer nog wel 'ns over!
i 't Beste mee oe, Giel, en de groeten
Driek van 't Uilekasteel.
Daarvoor zal alles in orde moeten zijn, middel van heffingen en subsidies dient
satie van het prijspeil en waarbij een
exportverbod overbodig is - werd nader
van gedachten gewisseld, zulks mede in
aansluiting op bepaalde ideeën welke
indertijd reeds door het Landbouwschap
bij het Produktschap voor Aardappelen
zijn aanhangig gemaakt.
De hoofdafdeling zal in een extra ver-1
gadering zich verder nader beraden om
trent een aantal punten van het prijsbe
leid in de akkerbouwsector, met name
wat betreft de prijsgarantie voor aard
appelen en mogelijke wijziging in het
systeem van toeslagen voor op lichte
gronden geteelde granen. Daarbij wordt
i tevens gesproken over de afzetmogelijk
heden van produkten met vrije prijsvor
ming.
De Secretaris,
H. van Gompel.
Intrekking oude bankbiljetten
van 10 gulden.
Reeds enige tijd worden de bankbiljet- ^^band
ten van f 10, welke uitgegeven zijn op fv as in veroana
Men heeft getracht de verliezen uit te 7^61^1945 en 4'maart 1949 uit de cir-
rekenen voor de U.S.A., waar de wegen
bouw voor een aanzienlijk gedeelte ver
bij de onze vooruit is, welke verliezen uit
de omstandigheid resulteren dat het
Amerikaanse wegennet nog niet is aan-
Enorme verliezen. 1 gepast aan de huidige behoeften van het
i verkeer.
- I Men kwam op een totaal verlies van
de behoeften is aangepast, staat- I 5 3 miijard dollar per jaar.
«on -beschouwd, worden ^ij hebben weliswaar in Europa nog windmolen aan de waterkant. Deze bil-
stateren wij een railslengte van 405.60 duurzaam enorme verliezen geleden, wel- njet dezelfde verkeersdichtheid als in de
kilometer. De verhouding is dus onge-ke de algemene levensstandaard dien- .USA de conditie van de wegen is ech-
veer 5 1. Daaruit blijkt duidelijk, dat overeenkOmstig verminderen. ter vaak siechter dan daar. Het ligt der-
het wegennet veel sterker vertakt is dan daarbij consta- halve voor de hand, dat ook voor Europa
ISvfSS gSrPo“™Xe dS uSSmISU Z» Ledigheid jaar 1„ jaar u.t mdjarden dollars ver!»,
de wegen wordt bediend dan door de
spoorwegen. Ook een andere vergelijking
tussen de beide verkeersmiddelen is in
teressant: in 1954 is het prestatiever
mogen van al deze spoorwegen 177 mil
jard reiziger-kilometers. In hetzelfde
jaar bedroeg het aantal automobielen in
deze landen 14,3 miljoen, waarvan 10
miljoen personenauto’s. Indien wij voor
het renstatievermogen van de laatste een
vergelijking opstellen, aannemende dat
elk voertuig jaarlijks gemiddeld 10.000
kilometer aflegt, dan bedraagt bij een be
zetting van één persoon de jaarlijkse
prestatie aan reiziger-kilometers 100
miljard kilometer en bij een gemiddelde
bezetting van twee personen reeds 200
miljard kilometer. Daarbij is ’t transport
met autobussen en motorfietsen nog bui
ten beschouwing gelaten. Ik wilde daar
mede slechts aantonen dat ook in Euro
pa het wegverkeer aan omvang reeds van
veel grotere betekenis is dan het spoor
wegverkeer.
Ik mag als bekend veronderstellen,
dat wij in Europa wat motorisering be
treft nog lang niet zo ver zijn als in de
U.S.A. Wij schrijden echter zeer snel in
de ontwikkeling voort in de richting van
de Amerikaanse verhoudingen en het is
derhalve zeer nuttig deze verhoudingen
eens nader te bezien ten einde daaruit
waardevolle conclusies te trekken. Reeds
over 1952 berekende men in de U.S.A,
dat de verhouding tussen de passagiers-
mijlen Van de openbare verkeersmiddelen
en de personen-auto’s ongeveer 1-7 was.
Tegenover ongeveer 85 miljard passa-
giersmijlen van de spoorwegen, openbare
transportmiddelen van de weg, het vlieg
tuig en scheepsverkeer in ’t binnenland,
rtonden ca. 600 miljard passagiersmijlen
met personenwagens, waarbij de gemid
delde bezetting van een auto aangeno
men werd op 1,5 persoon. In hetzelfde getekende,
'aar was in ruim 66 pet. van alle huis
houdingen tenminste één privé automo
biel
derde van
gen geen automobiel bezit.
Overal werd getracht, het sinds eeu
wen bestaande wegennet op een of an
dere wijze, waarbij men zich dikwijls
moest behelpen, aan te passen aan L~..
autoverkeer. Meestal werd bij deze aan- Arbeidskrachten
passing een goed doordacht systeem toe- moeten nuttig worden aangewend,
gepast, maar betrof het eigenlijk voor- Men moét ook wel terdege met eigen
namelijk slechts reparaties. De belang- arbeidskrachten rekening houden, want
rijkste van de in de laatste tientallen het leven ook veel duurder geworden,
jaren genomen maatregelen betroffen Het streven moet dus gericht zijn, om
stofvrij maken, verbredingen, vergroting met ZQ wejnig mogelijk arbeidskrachten
van bochten, opruiming van de belang- en ZQ weinig mOgelijk kosten een zo hoog
lijkste hinderpalen etc. Daarbij was men mogeiijke opbrengst te halen. Daarvoor
cr zich nauwelijks van bewust dat het moeten de bedrijfsgebouwen zo deel
vroegere wegennet voor voertuigen werd matig mogelijk zijn ingericht, om het
gebouwd die in doorsnede 10 tot 20 maal werk zo gemakkelijk mogelijk en ook zo
'angzamer gingen dan een huidig ver- gnel mOgelijk te kunnen doen. Het bouw-
lieersmiddel van gewoon type. De ge- plan moet zo WOrden ingericht, dat er
volgen waren schrikbarend. In Europa - „rote toppen met veel werk voor
zijn in 1954 totaal ruim 35.000 personen gOmen, tenzij een loonwerker kan wor-
bij het wegenverkeer omgekomen en den in’schakeld) zoais bij ploegen, spui-
i uim 1.000.000 personen werden gewond. „raan maaien, gras maaien of aard-
De vergelijking werd, voor zover mij be- ap J5 rooien.
kend, nooit getroffen voor Europa, zoals -
dit voor Amerika geschiedde, nl. dat in
de U.S.A, sinds de groei van het auto-
wezen meer slachtoffers bij het wegver
keer zijn ontstaan, dan er in dezelfde pe-
geen grote toppen met veel werk voor
den ingeschakeld, zoals bij ploegen, spui-
ten van 10,-, welke uitgegeven zijn op j
culatie genomen. P°°t hee nóg lillek gezworen.
Dit zijn de biljetten, welke aan demerakels zacht 1
voorzijde rechts, een beeltenis van Ko- jaar, maar ja... we zèn er nog nie! Ver-
ning Willem I vertonen. Op de bank-leje jaar mos 't ergste nog komen in fe
bruari!
Maar afijn, ik kan wir schrijven en
'k hoop dag’t kunt lezen, want 'n
schrijfmachien heb 'k nog geen. Da
duurt daarom misschien ook nie lang
meer, want 'nen boer hee vort zoveul
te schrijven en we ménen dat zowat
alles machinaal en motorisch moet! Wa
gaat 't toch allemaal snel vooruit in de
.wereld! Vandaag aan de dag worren
d r nog koei en hier en daar 'n geit
gehouwen om melk te winnen, maar da
kan nog 'ns best gebeuren da’ze door
'n soort broeiproces van n bepaald
mengsel van gras, beeten en meel ge
woon de melk mechanisch winnen! Biet
stierental zijn ze al zo aan 't inkrimpen
dat er mar ene op de honderd 't geluk
mag beleven om iets aan z n bestaan te
hebben. Vandaag rijen d’auto’s nog op
benzine of olie, maar das mar efkes
meer of ge kunt hier en daar voor en
kele dubbeltjes 'n kwakske atoomstof
in een buiske kopen, waar da ge nen
dag wijd mee kunt rijen, 't Enige nadeel
van auto-rijen op d'n ogenblik is, da ge
'nen aparten kalender mot aanschaffen
om precies bij te houwen op welke da
gen da’g’oew „car” van stal moogt ha
len. Maar toenemen blijv’t doen da
auto—rijen, da kan 'nen blinde aan zien
komen, en Piet Baeten hee groot gelijk
mee z’n garage bekant eens zo groot te
maken. Want da' zal wel blijven: hoe
méér 't er gerejen wordt, hoe meer stuk
ken. er vallen!
En hoe méér de meensen hebben, hoe
méér ze willen! Ja, da kund er gerust
in éne asem aan toe voegen! De brom-
mers zijn al bekant verouderd, d auto s
I rijzen als paddestoelen uit de grond,
I de televisies nemen dag aan dag toe,
en de vermakelijkheden maken goei za
ken. Dansen? Volle zalen, zoveul as ge
maar wilt! Film? Idem dito! Van de
week kwam er toevallig 'ne veelbespro
ken film in Baal, Marcelino heette-n-ie,
en waarachjes, ik, die 't aantal films
dak gezien heb bekant nog op m’n twee
handen kan tellen, ik ben mee de maal
stroom meegetrokken en ook gaan kij
ken! En al ha’n de windvlagen de weg
hier en daar haast gebarikadeerd mee
op den berm gestapelde snoeitakken, te
thans voor de laatste maal op geatten- zondag was 't nen waren uittocht en
de aangifte-formulieren voor de honden- gaap Echt waar! Och,
streken is. Degenen, die tot die datum van zeggen.
dit aangifte-biljet zullen ambts-
De inwoners dezer gemeente worden er
v «LU. U..XU, -ij—-- -tllallo vuvu --- -r o- I —a was t nen waren uittocnt en
den en sympatisanten aan zaal St Remi, deerd dat de termijn van inlevering van meer dan 100 man uit Alphen trok naar
belasting 1957 op 15 februari a.s. ver-gan
nalatig gebleven zijn, in de inlevering
van dit aangifte-biljet zullen ambts-j
halve worden aangeslagen.
De stand van de competitie van de
biljartbond „De Vriendenkring” ziet er
als volgt uit:
Klasse A (na de 7e ronde)
K.O.T. Keijzershof, Chaam,
V.E.V., Hendriks, Chaam,
Ons Genoegen, Geerts, Baarle, 42 punten
O.B.K., Lindeloof, Baarle, 41 punten
Centrum, Gilze, 39 punten
Gr. Laken, Leemans, Baarle 33 punten
Klasse B (na de 6e ronde)
44 punten
43 punten £en
K.O.T., keijzershof, Chaam, 31 punten jonge boerenstand
Gr. Laken, Leemans, Baarle, 26 punten jaarvergadering gehouwen,
V.E.V. III, Hendriks, Chaam, 26 punten we ^van den ens dag in den
Voor de maand februari luidt deze: ^^ms^gedachten. Maar daar praten
nomen wordt om priesterroepingen te
bevorderen, door de gelovigen mag wor-
M
ONS WEEKBLAD
't
Bevolkingscijfer op 31 december 1956
Geboren in 1956
Ingekomen van andere gemeenten in 1956
Overleden in 1956
Vertrokken naar andere gemeenten in 1956
Aantal inwoners op 31 december 1955
Vermeerdering in 1956
Het gehele bedrijf
moet worden bekeken.
Totaal
46
43
30
AKKERBOUW
Vrouwen
1 maartBRiEFKE NAAR CANADA
Een grote dag voor onze C.V.P.-afdeling.
Percentsgewijze de beste van het land.
IN AMERIKA STIERVEN MEER MENSEN OP DE WEG,
DAN TE?4GEVOLGE VAN TWEE OORLOGEN
Hoe is het in de U.S.A.?
Wat gebeurt er nu op ons oude
continent om met deze ontwikkeling heeft
gelijke tred te houden? produktie per ha. Dat
’K.
-tb
V
Af»:
-4v-> rln inloirorirO'
HONDENBELASTING
1 „4- ^>1-, w-w» z-^4- T.J «-> n O Tl z 1 rr 1 I
BILJARTEN
ROZEN KRANS-INTENTIE
Tzvmci rrorxt Hot Qi XX73T 010(1 PU- 1 r I