t
I
I
I
o
I
fe?
j WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN
ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o.
Landbouw
en
waarheid en wijsheid
Europese samenwerking
Spreuken, bronnen
Morgen 1 juli in de kerk te Baarle-Nassau
interessante preek en
MIJN BRIEFKE NAAR CANADA
van
Grote achterstand in het
Zuiden
DRUKKERIJ DE JONG
Baarle-Nassau
zaterdag 30 juni 1956
Nummer 26
De Paters
bij wijze
Afrika
woord, een hand-
HARRIE.
Kosteloze inenting tegen pokken
BAARLE-HERTOG
-
liet veur-
tenslotte
Laat ons met onze plannen
en voornemens altijd
het mindere prijsgeven
voor het betere.
Inentingskaarten, die destijds bij de
geboorte-aangifte zijn verstrekt, moeten
worden meegebracht. Indien niet in be
zit van deze kaart moet het trouwboekje
worden meegebracht.
Baarle-Nassau, 26 juni 1956.
De Burgemeester voornoemd,
F. M. A. de Grauw,
Er wordt ter kennis gebracht dat de 2erdag~5 juli om°15 uur Tn de Belgische
een Witte Pater
Giel, 't beste hé, ik ga mijn eigen
te bed brengen, ’t is al weer laat ge-
nog. De groeten van al de Keutels hé
en tot nog eens. r-
terwijl ge er
En te zondag
sportdag. Alphen is
zuidelijke provincies blijven /a, ^tna, mo^ lrLee c'
overige provincies; mogelijk wordt dit
mede veroorzaakt door de hogere aan
tallen leerlingen per school in die pro
vincies, waardoor een voordeliger exploi
tatie mogelijk wordt. De verschillen zijn
echter zo groot, dat deze verklaring be
slist ontoereikend is. Aangezien het dui
delijk is dat men met meer geld veel
meer kan doen, wordt het hoog tijd dat
althans de enorme grootte van het ver
schil wordt weggewerkt.
Van de gezamenlijk voor het openbaar
g.l.o. beschikbaar gestelde bedragen was
o.m. 23% bestemd voor instandhouding
der gebouwen en terreinen, 27 betrof
het meubilair en de leermiddelen en werd
44% aan verlichting, verwarming, wa
terverbruik en schoonmaak uitgegeven.
Uit het door het Centaal Bureau voor
de Statistiek gepubliceerde overzicht van
de van gemeentewege per leerling be
schikbaar gestelde bedragen ter bestrij
ding van de exploitatiekosten 1955 blijkt,
dat deze bedragen wederom hoger zijn
dan een jaar tevoren en dat zij nog zeer
sterk blijven variëren.
Zo is het laagste bedrag, dat per leer
ling voor ’t g.l.o. is uitgetrokken 17,78
en
maxima zijn bij het v.g.l.o. resp. 26,
en 195,—, bij het u.l.o. resp. 26,— en
161,30 en bij het onderwijs aan zwak
zinnigen resp. ƒ41,en ƒ182,06. Ver
geleken met 1954 valt over het algemeen
een sterke stijging der bedragen waar te
nemen. Terwijll voor het g.l.o. in 1954
door 29% der gemeenten een bedrag
van 35,of hoger werd vastgesteld,
was dit in 1955 bij 43% der gemeenten
het geval. Ook bij de andere vallen
overeenkomstige stijgingen waar te ne
men. In de
de bedragen aanzienlijk beneden die der
Li
Uitgave van
en lichaam en vakbe-
ver- H. Missen en natuuriijK verwacm mj
1 de ook wel een aalmoes in de open schaal,
oogst, doch te weinig werklieden. Daar- die dan zal rondgaan.
collecte schaal van missionaris
i aan de slag,
van de H. Geest hebben
maar aan Broeder Denis)
en pastories opKnappen dij uc uaai jjiaumyt resultaten bereikt met hun
zwoegende Nederlandse pastoors. Alles vakbroeders. Daarom als ze roeping
ter liefde Gods en bij wijze van edele 1 ---1
sport en ontspanning. Bravo! Dat zijn
daden in de vuist. En nu gaan zelfs
onze wakkere jongens naar t hartje
van Midden-Afrika, het land der goe
dige, doch doodarme negers, waar so
ciaal zowat alles ontbreekt. Uitstel is
fataal. Want daar is een grote
aan de gang tussen waarheid en
ling, licht en -- tj r-
Afrika is grotendeels Protestants, testing geschikt bevonden worden: Ge-
Noord-Afrika Muzelman, maar 't mid- zond naar ziel
heiden. Doch drie machten kwaam, dat wordt wel vereist.
-I Zondag 1 juli zal
de katho- daarom kort en duidelijk preken in alle
H. Missen en natuurlijk verwacht hij
I 1 1 V' zxzxo i tarn CfIa D 1
Er wordt dikwijls
maar gelukkigaalmoe
zen verarmen niet. Daarom vergeet zon-
uw aalmoes niet. God zal het
te geven. Niets is onaangenamer, voor
deze die iets vraagt, iets verlangt, dan
te moeten wachten en blijven wachten,
dan te moeten vragen en hervragen.
Niets is ook aangenamer èn voor de
gever èn voor deze die ontvangt dan
onmiddellijk bediend te wezen en te kun
nen bedienen. Het is een gewoonte, een
goede of een slechte, onmiddellijk in te
gaan op een verlangd verzoek of van het
uit te stellen om na herhaalde vragen
toch te moeten toegevën.
Veroorloof U nooit een misselijk grap
je over elkaar!
Hier wordt veel, zeer veel tegen ge
zondigd wellicht door de meesten onder
ons. Laten wij goed onthouden dat het
niet immer past een of ander grapje
uit te halen, hoe onschuldig het ook wel
bedoeld weze, tegenover vrouw en kind,
J T o+zAT'l XX Hl ITYl-
mer eerst nadenken hoe wij persoonlijk
zouden reageren indien de frats of de
grap ons zou gebakken worden!
Neem nooit, zelfs niet voor één dag,
afscheid zonder een paar lieve woordjes
te hebben gezegd, waaraan de geliefde,
tijdens uw afwezigheid, steun heeft.
Dit gezegde zouden wij met gouden
inkt willen schrijven niet alleen op pa
pier, maar in het hart van elkeen van
ons. Wij- mannen, die in zeer veel ge
vallen van ’s morgens vroeg weg van
huis moeten om naar ’t werk te gaan,
wij vinden zeer dikwijls geen tijd om zelfs
een haastige goede dag te zeggeti aan
vrouwke lief en kinderen, die wij, voor
een ganse dag alleen laten... En ook zijn
er vrouwen, die als vader ’s morgens
vroeg de baan op moet om den brode,
niet één lief woordje over hebben om
hem mede te geven langs de soms lange,
triestige weg van het dagelijks leven.
Dat geschiedt niet immer uit kwade be
doeling, maar het geschiedt... En het is
verkeerd! De ondervinding leert ons dat
een vriendelijk woordje, een zoen, een
lach steun geven voor een ganse dag!
Vergeten wij het niet mannen, en ook
gij niet, lieve lezeressen, als vrouw, echt
genote of moeder!
Loop elkaar niet stom voorbij als gij
■elkaar weerziet!
Nog een van die wijze gezegden. Er
zijn mensen die zelfs als ze in weken,
maanden of zelfs jaren, mekaar niet
Smeer hebben ontmoet, elkaar stom voor
bij lopen, zonder een
druk of een groet! a
Hebt u nog niet aangevoeld welke rec^ef hand mijn kaart, terwijl ik
deugd het doet als een kennis u vraagt:
hoe gaat het, ’t is zolang geleden dat ik
u gezien heb? Dat bewijs van belangstel
ling steunt ons en geeft ons de overtui
ging dat wij niet alleen staan in de we
reld, dat er mensen zijn die zich aan ons
interesseren! Doen wij het wederkerig
en zeker met de eenvoudige man uit de
straat! Een goede dag kost toch immers
niets.
Allen hebben wij veel te leren uit
onze spreuken en gezegden. Bij de op
voeding onzer kinderen zullen wij ze niet
uit het oog verliezen.
dwa- dat, bij die
duisternis: Immers Zuid- zijn nog
grotendeels F
derwijs en vakopleiding ter verbetering dag 1 juli
der asociale toestanden. Timmerlieden, lonen,
metselaars, mecaniciens, enz. zijn wel-
De Burgemeester van Baarle-Nassau
brengt ter kennis van belanghebbenden
dat gelegenheid zal worden gegeven voor
kosteloze inënting tegen pokken op don-
vriend of naastbestaande. Laten wij im- kostejoze koepokinenting zal gebeuren jongensschool, Kerkstraat 15 te Baarie-
op volgende dagen en uren:
Baarle-Hertog-Centrurn, op donderdag
5 juli 1956 te 15.30 uur in de gemeente
lijke jongensschool.
Baarle-Hertog-Zondereigen, op maan
dag 9 juli 1956 te 16 uur in de gemeen
telijke jongensschool.
Ons oude Europa leeft in benauwende
omstandigheden en heeft in zekere zin
het geloof in zijn eigen toekomst ver- i
loren. In het Oosten dreigt een machtig
leger, maar ook een jonge ideologie.
Vooral op de jeugd maakt een ideologie
meer indruk dan een leger en als Europa
zich niet kan uitrusten met een ideologie
heeft uitrusten met wapens weinig nut.
Daarom moeten wij de jeugd grijpbare
idealen geven, waardoor zij kan zien, dat
ons Christendom en onze democratische
gezindheid zich daadkrachtig kunnen
uiten. Een van de belangrijkste dezer
idealen is de grotere éénwording van
Europa.
Bij deze éénwording liggen in de land
bouw zeer grote moeilijkheden. Het is
nodig, dat de boeren in de verschillende
landen van eikaars landbouwpolitiek op
de hoogte zijn en van de vraagstukken
waarvoor de boer zich geplaatst ziet.
Een van deze is de arbeidsvoorziening.
Hierbij komt de principiële vraag naar
voren of de boerenstand als leidingge
vende laag op het platteland wel vol
doende zijn verantwoordelijkheid heeft
beseft en nog beseft voor de ge
hele plattelandssamenleving.
De moeilijkheden voor de landbouw
roepen bij de boer de vrees op, dat zijn
positie bedreigd wordt, en hieruit ont
staat gemakkelijk de vraag of de boeren-
belangen wel veilig zijn bij een demo
cratisch staatsbestel.
Toch moet de boer zich inspannen zijn
positie te verdedigen en te versterken
op basis van de democratie. Wel is te
begrijpen,- waarom de boerenstand in
vele landen wat wantrouwend staat te
genover de praktijk van het democra
tisch bewind in de laatste eeuw. Met
onstuimige kracht toch zijn tegelijk met
de opbouw in de vorige eeuw van onze
moderne democratische staten twee ster
ke machten opgekomen, die via de stem
bus, vaak ten koste van de agrarische
belangen, een grote invloed hebben ver
kregen. Deze twee machten zijn: de mo
derne grootindustrie en de arbeidersbe
wegingen.
De grootindustrie heeft door een goed
beleid van beïnvloeding der publieke opi
nie en door met bekwame leiders ook
achter de schermen in de regerings-
milieu’s een welberekende invloed uit te
oefenen een sterke positie weten te ver
overen. Door haar geweldige, in het oog
springende ontwikkeling, had zij ook het
getij mee.
De arbeidersbewegingen hebben door
taaie organisatie-arbeid, door opvoeding
der arbeiders tot offervaardigheid en
discipline en door het opstellen van dur
vende programma’s een grote invloed
weten op te bouwen. Ook zij wisten vaak
meesterlijk de publieke opinie te beïn
vloeden.
De boerenstand kon in dit alles de pas
niet bijhouden, ten dele door zijn bijzon
dere omstandigheden, ten dele doordat
hij deze ontwikkeling niet tijdig heeft ge
zien en begrepen, noch er de juiste hou-
De spreuken, spreekwoorden en ge
zegden zeggen immer, kort en krachtig
soepel en lenig, soms ook wel sarcastisch
de waarheid, al klinkt die ook niet im
mer vriendelijk.
Spreuken en gezegden zijn bronnen
van waarheid en van wijsheid! Ons volk
is vergroeid met zijn spreuken en ge
zegden en, ten gepasten tijd, in alle le
vensomstandigheden, weet de volksmond
ze naar voren te brengen.
„Met de hoed in de hand komt men
door heel het land”, leerden wij van als
we kind waren, en hebben wij niet tal
rijke beleefdheidsformules onthouden
die wij in toepassing moeten brengen in
het werkelijke leven, dat toch hebben
we onthouden: Met de hoed in de hand
komt men door heel het land. Die spreuk
is als de syntese, als de samenvatting
van een heel boek handelend over be
leefdheid en voornaamheid.
Met wie men verkeert wordt men ge-
eerd, zegt ons een andere spreuk. En is i
het niet zo? Met wie men omgaat, met
wie men als vriend verkeert wordt men
geëerd. Het is daarom van het aller
grootste belang zijn vrienden te kiezen
de personen te kiezen met dewelke men
intieme betrekkingen heeft. Daar hangt
veel van af!
En wie kent die andere spreuk niet:
„Na regen komt zonneschijn”? Is het
in de natuur zo, dan is het zeker zo in
het leven van elke dag. Komen er veel
regendagen, dagen van ontmoediging,
dagen van smart, verdriet en pijn in het
leven, toch blijft het zeker, dat ook deze
zullen afgewisseld worden door zonrijke
dagen, door dagen van opbeuring, van
vreugde, van genoegen. Laten wij ze aan
nemen zoals ze ons worden aangeboden.
Want de spreuk „Na regen komt zonne
schijn” zegt ons: hoofd omhoog! Na de
ze periode van beproeving komt een pe
riode van genoegen en van geluk wel
licht.
’s Avonds grote knechten, ’s morgens
’t hoofd niet kunnen rechten! Dat is iets
voor de mannen, horen wij daar zeggen.
Inderdaad! Wij kennen er, en gij ook, die
niet in bed geraken ’s avonds, en die toch
zoveel moeite hebben om ’s morgens op
’t gestelde uur uit ’t bed te komen!
Slechte gewoonte! Onder dat schalks
verwijt dat luidt’s avonds grote knech
ten, ’s morgens ’t hoofd niet kunnen
rechten, schuilt een schone les! Alles
op tijd en stond, geen overdaad in niets,
’s avonds vroeg in ’t bed om ’s mor-
zet op een goed doordacht sociaal pro-1 gens met een helder hoofd het werk, dat
gramma naast een daaraan aangepaste wacht, te kunnen aanvatten!
beïnvloeding der openbare mening. Onze I ^o zouden wij kunnen verder gaan met het hoogste ƒ107,15. Deze minima^
boerenstand kan dat als hij durft, wil en te putten uit de schat onzer spreekwoor-
offervaardig genoeg is. Door intensief dcn En spreekwoord zal voor ons
mee te leven met het politiek gebeuren een jes wezenj een aanmoediging, een
en u-
wust mee te werken, kan hij al veel be-
reiken. Daarnaast moet hij zijn wensen
en eisen helder en overtuigend formu
leren, moet hij via de pers, de film, de
radio, de televisie etc. op stijlvolle wijze
i de publieke opinie beïnvloeden en daar
voor het nodige geld willen opbrengen.
In een dergelijke strijd zal de boeren-
stand gestaald worden en allerlei goede i en nwjiL ëCJluulu; ^C11
krachten in zijn midden helpen ont- e nochtans dat wij allen moeten
„1 rrnl IxrvTA XX7O O V*f Vlll hP H HOKT -i 1 -121
uit de Tilburgse kring hullie de loef
a[ komt steken, dus ik zal mar tevreeén
zijn mee kijken.
Vriend Giel,
Sommige mensen kunnen van niks
bang zijn. Zo was ons Stina (anders
praat veur zes) zo bang as 'n wezeltje
toen ze van de week deurgelicht mos
worre voor T.B.C. Ze mos om 9 uur
veur de middag komen en ze kwam
om half één pas weer thuis, .,’t Was
zo druk," zee ze „en 't duurde allemaal
zó lang, da ze nie vlugger gekunnen
had."
Maar 's avonds hoorden wij ’t wel
vertellen, ze had heel de veurmiddag,
winkels gekeken en rond gefietst, omda
ze gewoon nie naar 't patronaat dierf,
vanwege dieën prik, die ge dan krijgt,
de flapdrol. Wij hebben ze nogal uitge
lachen. 't Wil nogal wa zeggen ok. Ik
had er nie 't minste schrik af.
Ik kwam in 't patronaat mee opge
heven kop, nie 't minste zenuwachtig.
Afdeling heren, daar mos ik zijn. Over
al waren hokskes gemaakt, waar ge oe
eigen uit kont kleeën. 't Was is 'n wip
gebeurd. Ik kwam in mijn interlokske
uit mijn hokske gekropen mee in mijn
mee
mijn linkerhand mijn broek ophield. Ik
ging in de rij staan en nam de regel van
beleefdheid terdege in acht en
gaan die wou. Maar omdat er
niemand meer was als ik, ging ik op
kommando van n juffrouw 't mee la
kens af gespannen kamerke in. Links
stond de dokter in n witte kiel mee
niks geen bloed eraan. Rechts zat de
juffrouw die mijn kaart afnam en van
alles en nog veul meer vroeg. Ik heb
heel beleefd geantwoord van neeën en
ja juffrouw. Tuurlijk hield ik onderwijl
de dokter wel in de gaten, dat ie mij
nie verraste, das logisch. En toen ie zijn
prikding gevuld had en ik de scherpe
naald in het malse vlees van mijn bo
venarm zag verdwijnen, heb ik natuur
lijk wel efkes op mijn tanden gebeten,
mijn ogen dicht gedaan en de spieren
van mijn erm strak gezet. Maar ’t wil
nogal wa zeggen, neeën Giel, ze zullen
vast nie zeggen, da de Keutelberg ne
flauwe flapdrol is, want ze hebben geen
kikske gehoord.
Die van ’t Uilekasteel hebben nog
nie eens ’n prik gehad, hoor ik, daar
waren schijnt geen reageerders meer bij.
Later motte nog veur zo'n kou ijzeren
ding gaan staan mee ne steun onder
oe kin, en terwijl ge dan 'n héél end
geen adem mocht halen maken ze ach
ter oe, stiekum 'n foto van oewe rug,
en klaar is kees. Da ons Stina daar
nou zo'n schrik van mos hebben.
Maar ge kunt zeggen wa ge wilt,
maar 'n schoon werk is 't. Ge hoeft nou
toch mar nimmer ziek rond te lopen,
zelf niks van wit.
naar LIlicoten, naar de
er wel nie bij, mar
doen en allicht gade
‘dan kijken. Er wordt 'n 1500 meter
wedloop gehouwen ok, zeggen ze! Jon
gen Giel, wa zou ik daar gère aan mee
doen. Ik ben allemaal maar bang dak
mijn eigen nie zal kunnen houwen as
't nie hard genog gaat en er zonder
iemand naar te vragen tussenspring.
Maar da zullen ze wel nie veul tel
len in kring Breda, as er 'n jonge boer
ding tegenover wist te vinden en daar
door deze democratische groei vaak niet
met de juiste middelen en de juiste tac
tiek weten mee te maken.
Het gevaar dreigt nu, dat de boeren
stand, staande voor de waarlijk grote
taak tegenover beide geduchte machten
zijn invloed te herwinnen en te bevesti
gen, de verkeerde weg kiest, namelijk
door te trachten in een andere regerings
vorm beter tot zijn recht te komen. Deze
weg te volgen is in wezen het kiezen
van de weg van de minste weerstand. De
West-Europese boerenstand moet de
democratie ernstig nemen en zich in
spannen in haar domein en hem toeko
mende invloed op te bouwen. Van de
groot-industrie kan hij leren, hoe dit
mogelijk is zonder over veel stemmen
te beschikken, van de arbeiders hoe een
groot aantal stemmen kan worden inge-
gramma naast een daaraan aangepaste wacht, te kunnen aanvatten!
beïnvloeding der openbare mening. Onze L y
boerenstand kan dat als hij durft, wil en te putten uit dé schat onzer spreekwoor-
offervaardig genoeg is. Door intensief dc)1 En elk spreekwoord zal voor ons
e te leven met het politiek gebeuren een jes wezenj een aanmoediging, een
door ook in de politieke partijen be- vermaning. Houden wij onze spreuken
in ere. Leren wij ze onze kinderen ken
nen en vooral naleven! Dan heeft elke
stond goud in de mond.
Buiten de eigenlijke speekwoorden zijn
er ook gezegden die kracht hebben van
spreekwoorden. Laten wij er een paar
samen naar voren brengen en belichten.
Laat nooit een verzoek tweemaal her
halen. Nog nooit gehoord? Een wijs ge-
plooien en de volken, waartoe hij behoorttrackten na te ievën in ons dagelijks doen
een grote dienst bewijzen. j en jaten. Wordt ons een verzoek gedaan,
Elk moet dus in eigen land op deze trachten wy dani jn de mate van het
aangeduide wijze de positie van de boe- lijke er onmiddellijk gevolg aan
renstand in een democratische staats-
inrichting versterken. Zij leggen daar
door ook de grondslag voor een grotere
éénwording van ons West-Europa.
Komende tot de vraag wat metterdaad
gebeuren kan om dichter bij elkaar te
komen, is het antwoord hierop dat ’t
belangrijkste is elkaar te leren kennen,
vooral de jeugd. Er moet een uitgebrei
de uitwisseling van jonge mensen plaats
hebben. De volkshogescholen bieden
daartoe een aangewezen gelegenheid.
Voor de vorming van de plattelands-
jeugd zijn ze onmisbaar geworden.
West-Europa zal alleen dan de schat-
ten zijner beschaving verder zinvol kun-
nen ontwikkelen, het verstaat zijn taak
in het heden alleen dan, wanneer het
naar een grotere eenheid streeft. Dan
kan noch politiek noch economisch wor
den opgelegd, zij moet groeien in de har
ten der West-Europeanen.
H. D. LOUWES
We leven in de tijd van het leken- kom en er zijn al enigen
apostolaat. In Frankrijk gaan onze
Vaderlandse jongens vervallen kerken reeds (denk
en pastories opknappen bij de daar prachtige re
voelen, kunnen er nooit te veel naar toe
gaan. Doch wie zich daartoe niet geroe
pen voelt, kan ook tijdelijk als leek mee
gaan, maar dan (wil het niet misluk
ken) ook onder leiding der Witte Pa
ters, bij hen dus woonachtig zijn. Reeds
tei is I vele pientere, vakbekwame jongens heb-
strijd ben zich opgegeven. Doch wat betekent
tovergrote zielenood! Daarom
zeer velen welkom, als ze na
den is nog
dringen op ter overwinning. De com
munisten, muzelmannen en d_
lieke missie: Er valt geen tijd te
liezen. De velden staan wit van
om zien de missionarissen uit naar gevraagd,
leken-krachten voor de ziekenzorg, on-
‘kJ
BH
Hertog, lokaal: consultatiebureau.
KOEPOKINENTING
I
in de leerlingenvergoedingen L.O.
0NSWEEKB1AD
----I -o- I uerudy U JMI1 UIII U uui mx.