t I I I o I fe? j WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o. Landbouw en waarheid en wijsheid Europese samenwerking Spreuken, bronnen Morgen 1 juli in de kerk te Baarle-Nassau interessante preek en MIJN BRIEFKE NAAR CANADA van Grote achterstand in het Zuiden DRUKKERIJ DE JONG Baarle-Nassau zaterdag 30 juni 1956 Nummer 26 De Paters bij wijze Afrika woord, een hand- HARRIE. Kosteloze inenting tegen pokken BAARLE-HERTOG - liet veur- tenslotte Laat ons met onze plannen en voornemens altijd het mindere prijsgeven voor het betere. Inentingskaarten, die destijds bij de geboorte-aangifte zijn verstrekt, moeten worden meegebracht. Indien niet in be zit van deze kaart moet het trouwboekje worden meegebracht. Baarle-Nassau, 26 juni 1956. De Burgemeester voornoemd, F. M. A. de Grauw, Er wordt ter kennis gebracht dat de 2erdag~5 juli om°15 uur Tn de Belgische een Witte Pater Giel, 't beste hé, ik ga mijn eigen te bed brengen, ’t is al weer laat ge- nog. De groeten van al de Keutels hé en tot nog eens. r- terwijl ge er En te zondag sportdag. Alphen is zuidelijke provincies blijven /a, ^tna, mo^ lrLee c' overige provincies; mogelijk wordt dit mede veroorzaakt door de hogere aan tallen leerlingen per school in die pro vincies, waardoor een voordeliger exploi tatie mogelijk wordt. De verschillen zijn echter zo groot, dat deze verklaring be slist ontoereikend is. Aangezien het dui delijk is dat men met meer geld veel meer kan doen, wordt het hoog tijd dat althans de enorme grootte van het ver schil wordt weggewerkt. Van de gezamenlijk voor het openbaar g.l.o. beschikbaar gestelde bedragen was o.m. 23% bestemd voor instandhouding der gebouwen en terreinen, 27 betrof het meubilair en de leermiddelen en werd 44% aan verlichting, verwarming, wa terverbruik en schoonmaak uitgegeven. Uit het door het Centaal Bureau voor de Statistiek gepubliceerde overzicht van de van gemeentewege per leerling be schikbaar gestelde bedragen ter bestrij ding van de exploitatiekosten 1955 blijkt, dat deze bedragen wederom hoger zijn dan een jaar tevoren en dat zij nog zeer sterk blijven variëren. Zo is het laagste bedrag, dat per leer ling voor ’t g.l.o. is uitgetrokken 17,78 en maxima zijn bij het v.g.l.o. resp. 26, en 195,—, bij het u.l.o. resp. 26,— en 161,30 en bij het onderwijs aan zwak zinnigen resp. ƒ41,en ƒ182,06. Ver geleken met 1954 valt over het algemeen een sterke stijging der bedragen waar te nemen. Terwijll voor het g.l.o. in 1954 door 29% der gemeenten een bedrag van 35,of hoger werd vastgesteld, was dit in 1955 bij 43% der gemeenten het geval. Ook bij de andere vallen overeenkomstige stijgingen waar te ne men. In de de bedragen aanzienlijk beneden die der Li Uitgave van en lichaam en vakbe- ver- H. Missen en natuuriijK verwacm mj 1 de ook wel een aalmoes in de open schaal, oogst, doch te weinig werklieden. Daar- die dan zal rondgaan. collecte schaal van missionaris i aan de slag, van de H. Geest hebben maar aan Broeder Denis) en pastories opKnappen dij uc uaai jjiaumyt resultaten bereikt met hun zwoegende Nederlandse pastoors. Alles vakbroeders. Daarom als ze roeping ter liefde Gods en bij wijze van edele 1 ---1 sport en ontspanning. Bravo! Dat zijn daden in de vuist. En nu gaan zelfs onze wakkere jongens naar t hartje van Midden-Afrika, het land der goe dige, doch doodarme negers, waar so ciaal zowat alles ontbreekt. Uitstel is fataal. Want daar is een grote aan de gang tussen waarheid en ling, licht en -- tj r- Afrika is grotendeels Protestants, testing geschikt bevonden worden: Ge- Noord-Afrika Muzelman, maar 't mid- zond naar ziel heiden. Doch drie machten kwaam, dat wordt wel vereist. -I Zondag 1 juli zal de katho- daarom kort en duidelijk preken in alle H. Missen en natuurlijk verwacht hij I 1 1 V' zxzxo i tarn CfIa D 1 Er wordt dikwijls maar gelukkigaalmoe zen verarmen niet. Daarom vergeet zon- uw aalmoes niet. God zal het te geven. Niets is onaangenamer, voor deze die iets vraagt, iets verlangt, dan te moeten wachten en blijven wachten, dan te moeten vragen en hervragen. Niets is ook aangenamer èn voor de gever èn voor deze die ontvangt dan onmiddellijk bediend te wezen en te kun nen bedienen. Het is een gewoonte, een goede of een slechte, onmiddellijk in te gaan op een verlangd verzoek of van het uit te stellen om na herhaalde vragen toch te moeten toegevën. Veroorloof U nooit een misselijk grap je over elkaar! Hier wordt veel, zeer veel tegen ge zondigd wellicht door de meesten onder ons. Laten wij goed onthouden dat het niet immer past een of ander grapje uit te halen, hoe onschuldig het ook wel bedoeld weze, tegenover vrouw en kind, J T o+zAT'l XX Hl ITYl- mer eerst nadenken hoe wij persoonlijk zouden reageren indien de frats of de grap ons zou gebakken worden! Neem nooit, zelfs niet voor één dag, afscheid zonder een paar lieve woordjes te hebben gezegd, waaraan de geliefde, tijdens uw afwezigheid, steun heeft. Dit gezegde zouden wij met gouden inkt willen schrijven niet alleen op pa pier, maar in het hart van elkeen van ons. Wij- mannen, die in zeer veel ge vallen van ’s morgens vroeg weg van huis moeten om naar ’t werk te gaan, wij vinden zeer dikwijls geen tijd om zelfs een haastige goede dag te zeggeti aan vrouwke lief en kinderen, die wij, voor een ganse dag alleen laten... En ook zijn er vrouwen, die als vader ’s morgens vroeg de baan op moet om den brode, niet één lief woordje over hebben om hem mede te geven langs de soms lange, triestige weg van het dagelijks leven. Dat geschiedt niet immer uit kwade be doeling, maar het geschiedt... En het is verkeerd! De ondervinding leert ons dat een vriendelijk woordje, een zoen, een lach steun geven voor een ganse dag! Vergeten wij het niet mannen, en ook gij niet, lieve lezeressen, als vrouw, echt genote of moeder! Loop elkaar niet stom voorbij als gij ■elkaar weerziet! Nog een van die wijze gezegden. Er zijn mensen die zelfs als ze in weken, maanden of zelfs jaren, mekaar niet Smeer hebben ontmoet, elkaar stom voor bij lopen, zonder een druk of een groet! a Hebt u nog niet aangevoeld welke rec^ef hand mijn kaart, terwijl ik deugd het doet als een kennis u vraagt: hoe gaat het, ’t is zolang geleden dat ik u gezien heb? Dat bewijs van belangstel ling steunt ons en geeft ons de overtui ging dat wij niet alleen staan in de we reld, dat er mensen zijn die zich aan ons interesseren! Doen wij het wederkerig en zeker met de eenvoudige man uit de straat! Een goede dag kost toch immers niets. Allen hebben wij veel te leren uit onze spreuken en gezegden. Bij de op voeding onzer kinderen zullen wij ze niet uit het oog verliezen. dwa- dat, bij die duisternis: Immers Zuid- zijn nog grotendeels F derwijs en vakopleiding ter verbetering dag 1 juli der asociale toestanden. Timmerlieden, lonen, metselaars, mecaniciens, enz. zijn wel- De Burgemeester van Baarle-Nassau brengt ter kennis van belanghebbenden dat gelegenheid zal worden gegeven voor kosteloze inënting tegen pokken op don- vriend of naastbestaande. Laten wij im- kostejoze koepokinenting zal gebeuren jongensschool, Kerkstraat 15 te Baarie- op volgende dagen en uren: Baarle-Hertog-Centrurn, op donderdag 5 juli 1956 te 15.30 uur in de gemeente lijke jongensschool. Baarle-Hertog-Zondereigen, op maan dag 9 juli 1956 te 16 uur in de gemeen telijke jongensschool. Ons oude Europa leeft in benauwende omstandigheden en heeft in zekere zin het geloof in zijn eigen toekomst ver- i loren. In het Oosten dreigt een machtig leger, maar ook een jonge ideologie. Vooral op de jeugd maakt een ideologie meer indruk dan een leger en als Europa zich niet kan uitrusten met een ideologie heeft uitrusten met wapens weinig nut. Daarom moeten wij de jeugd grijpbare idealen geven, waardoor zij kan zien, dat ons Christendom en onze democratische gezindheid zich daadkrachtig kunnen uiten. Een van de belangrijkste dezer idealen is de grotere éénwording van Europa. Bij deze éénwording liggen in de land bouw zeer grote moeilijkheden. Het is nodig, dat de boeren in de verschillende landen van eikaars landbouwpolitiek op de hoogte zijn en van de vraagstukken waarvoor de boer zich geplaatst ziet. Een van deze is de arbeidsvoorziening. Hierbij komt de principiële vraag naar voren of de boerenstand als leidingge vende laag op het platteland wel vol doende zijn verantwoordelijkheid heeft beseft en nog beseft voor de ge hele plattelandssamenleving. De moeilijkheden voor de landbouw roepen bij de boer de vrees op, dat zijn positie bedreigd wordt, en hieruit ont staat gemakkelijk de vraag of de boeren- belangen wel veilig zijn bij een demo cratisch staatsbestel. Toch moet de boer zich inspannen zijn positie te verdedigen en te versterken op basis van de democratie. Wel is te begrijpen,- waarom de boerenstand in vele landen wat wantrouwend staat te genover de praktijk van het democra tisch bewind in de laatste eeuw. Met onstuimige kracht toch zijn tegelijk met de opbouw in de vorige eeuw van onze moderne democratische staten twee ster ke machten opgekomen, die via de stem bus, vaak ten koste van de agrarische belangen, een grote invloed hebben ver kregen. Deze twee machten zijn: de mo derne grootindustrie en de arbeidersbe wegingen. De grootindustrie heeft door een goed beleid van beïnvloeding der publieke opi nie en door met bekwame leiders ook achter de schermen in de regerings- milieu’s een welberekende invloed uit te oefenen een sterke positie weten te ver overen. Door haar geweldige, in het oog springende ontwikkeling, had zij ook het getij mee. De arbeidersbewegingen hebben door taaie organisatie-arbeid, door opvoeding der arbeiders tot offervaardigheid en discipline en door het opstellen van dur vende programma’s een grote invloed weten op te bouwen. Ook zij wisten vaak meesterlijk de publieke opinie te beïn vloeden. De boerenstand kon in dit alles de pas niet bijhouden, ten dele door zijn bijzon dere omstandigheden, ten dele doordat hij deze ontwikkeling niet tijdig heeft ge zien en begrepen, noch er de juiste hou- De spreuken, spreekwoorden en ge zegden zeggen immer, kort en krachtig soepel en lenig, soms ook wel sarcastisch de waarheid, al klinkt die ook niet im mer vriendelijk. Spreuken en gezegden zijn bronnen van waarheid en van wijsheid! Ons volk is vergroeid met zijn spreuken en ge zegden en, ten gepasten tijd, in alle le vensomstandigheden, weet de volksmond ze naar voren te brengen. „Met de hoed in de hand komt men door heel het land”, leerden wij van als we kind waren, en hebben wij niet tal rijke beleefdheidsformules onthouden die wij in toepassing moeten brengen in het werkelijke leven, dat toch hebben we onthouden: Met de hoed in de hand komt men door heel het land. Die spreuk is als de syntese, als de samenvatting van een heel boek handelend over be leefdheid en voornaamheid. Met wie men verkeert wordt men ge- eerd, zegt ons een andere spreuk. En is i het niet zo? Met wie men omgaat, met wie men als vriend verkeert wordt men geëerd. Het is daarom van het aller grootste belang zijn vrienden te kiezen de personen te kiezen met dewelke men intieme betrekkingen heeft. Daar hangt veel van af! En wie kent die andere spreuk niet: „Na regen komt zonneschijn”? Is het in de natuur zo, dan is het zeker zo in het leven van elke dag. Komen er veel regendagen, dagen van ontmoediging, dagen van smart, verdriet en pijn in het leven, toch blijft het zeker, dat ook deze zullen afgewisseld worden door zonrijke dagen, door dagen van opbeuring, van vreugde, van genoegen. Laten wij ze aan nemen zoals ze ons worden aangeboden. Want de spreuk „Na regen komt zonne schijn” zegt ons: hoofd omhoog! Na de ze periode van beproeving komt een pe riode van genoegen en van geluk wel licht. ’s Avonds grote knechten, ’s morgens ’t hoofd niet kunnen rechten! Dat is iets voor de mannen, horen wij daar zeggen. Inderdaad! Wij kennen er, en gij ook, die niet in bed geraken ’s avonds, en die toch zoveel moeite hebben om ’s morgens op ’t gestelde uur uit ’t bed te komen! Slechte gewoonte! Onder dat schalks verwijt dat luidt’s avonds grote knech ten, ’s morgens ’t hoofd niet kunnen rechten, schuilt een schone les! Alles op tijd en stond, geen overdaad in niets, ’s avonds vroeg in ’t bed om ’s mor- zet op een goed doordacht sociaal pro-1 gens met een helder hoofd het werk, dat gramma naast een daaraan aangepaste wacht, te kunnen aanvatten! beïnvloeding der openbare mening. Onze I ^o zouden wij kunnen verder gaan met het hoogste ƒ107,15. Deze minima^ boerenstand kan dat als hij durft, wil en te putten uit de schat onzer spreekwoor- offervaardig genoeg is. Door intensief dcn En spreekwoord zal voor ons mee te leven met het politiek gebeuren een jes wezenj een aanmoediging, een en u- wust mee te werken, kan hij al veel be- reiken. Daarnaast moet hij zijn wensen en eisen helder en overtuigend formu leren, moet hij via de pers, de film, de radio, de televisie etc. op stijlvolle wijze i de publieke opinie beïnvloeden en daar voor het nodige geld willen opbrengen. In een dergelijke strijd zal de boeren- stand gestaald worden en allerlei goede i en nwjiL ëCJluulu; ^C11 krachten in zijn midden helpen ont- e nochtans dat wij allen moeten „1 rrnl IxrvTA XX7O O V*f Vlll hP H HOKT -i 1 -121 uit de Tilburgse kring hullie de loef a[ komt steken, dus ik zal mar tevreeén zijn mee kijken. Vriend Giel, Sommige mensen kunnen van niks bang zijn. Zo was ons Stina (anders praat veur zes) zo bang as 'n wezeltje toen ze van de week deurgelicht mos worre voor T.B.C. Ze mos om 9 uur veur de middag komen en ze kwam om half één pas weer thuis, .,’t Was zo druk," zee ze „en 't duurde allemaal zó lang, da ze nie vlugger gekunnen had." Maar 's avonds hoorden wij ’t wel vertellen, ze had heel de veurmiddag, winkels gekeken en rond gefietst, omda ze gewoon nie naar 't patronaat dierf, vanwege dieën prik, die ge dan krijgt, de flapdrol. Wij hebben ze nogal uitge lachen. 't Wil nogal wa zeggen ok. Ik had er nie 't minste schrik af. Ik kwam in 't patronaat mee opge heven kop, nie 't minste zenuwachtig. Afdeling heren, daar mos ik zijn. Over al waren hokskes gemaakt, waar ge oe eigen uit kont kleeën. 't Was is 'n wip gebeurd. Ik kwam in mijn interlokske uit mijn hokske gekropen mee in mijn mee mijn linkerhand mijn broek ophield. Ik ging in de rij staan en nam de regel van beleefdheid terdege in acht en gaan die wou. Maar omdat er niemand meer was als ik, ging ik op kommando van n juffrouw 't mee la kens af gespannen kamerke in. Links stond de dokter in n witte kiel mee niks geen bloed eraan. Rechts zat de juffrouw die mijn kaart afnam en van alles en nog veul meer vroeg. Ik heb heel beleefd geantwoord van neeën en ja juffrouw. Tuurlijk hield ik onderwijl de dokter wel in de gaten, dat ie mij nie verraste, das logisch. En toen ie zijn prikding gevuld had en ik de scherpe naald in het malse vlees van mijn bo venarm zag verdwijnen, heb ik natuur lijk wel efkes op mijn tanden gebeten, mijn ogen dicht gedaan en de spieren van mijn erm strak gezet. Maar ’t wil nogal wa zeggen, neeën Giel, ze zullen vast nie zeggen, da de Keutelberg ne flauwe flapdrol is, want ze hebben geen kikske gehoord. Die van ’t Uilekasteel hebben nog nie eens ’n prik gehad, hoor ik, daar waren schijnt geen reageerders meer bij. Later motte nog veur zo'n kou ijzeren ding gaan staan mee ne steun onder oe kin, en terwijl ge dan 'n héél end geen adem mocht halen maken ze ach ter oe, stiekum 'n foto van oewe rug, en klaar is kees. Da ons Stina daar nou zo'n schrik van mos hebben. Maar ge kunt zeggen wa ge wilt, maar 'n schoon werk is 't. Ge hoeft nou toch mar nimmer ziek rond te lopen, zelf niks van wit. naar LIlicoten, naar de er wel nie bij, mar doen en allicht gade ‘dan kijken. Er wordt 'n 1500 meter wedloop gehouwen ok, zeggen ze! Jon gen Giel, wa zou ik daar gère aan mee doen. Ik ben allemaal maar bang dak mijn eigen nie zal kunnen houwen as 't nie hard genog gaat en er zonder iemand naar te vragen tussenspring. Maar da zullen ze wel nie veul tel len in kring Breda, as er 'n jonge boer ding tegenover wist te vinden en daar door deze democratische groei vaak niet met de juiste middelen en de juiste tac tiek weten mee te maken. Het gevaar dreigt nu, dat de boeren stand, staande voor de waarlijk grote taak tegenover beide geduchte machten zijn invloed te herwinnen en te bevesti gen, de verkeerde weg kiest, namelijk door te trachten in een andere regerings vorm beter tot zijn recht te komen. Deze weg te volgen is in wezen het kiezen van de weg van de minste weerstand. De West-Europese boerenstand moet de democratie ernstig nemen en zich in spannen in haar domein en hem toeko mende invloed op te bouwen. Van de groot-industrie kan hij leren, hoe dit mogelijk is zonder over veel stemmen te beschikken, van de arbeiders hoe een groot aantal stemmen kan worden inge- gramma naast een daaraan aangepaste wacht, te kunnen aanvatten! beïnvloeding der openbare mening. Onze L y boerenstand kan dat als hij durft, wil en te putten uit dé schat onzer spreekwoor- offervaardig genoeg is. Door intensief dc)1 En elk spreekwoord zal voor ons e te leven met het politiek gebeuren een jes wezenj een aanmoediging, een door ook in de politieke partijen be- vermaning. Houden wij onze spreuken in ere. Leren wij ze onze kinderen ken nen en vooral naleven! Dan heeft elke stond goud in de mond. Buiten de eigenlijke speekwoorden zijn er ook gezegden die kracht hebben van spreekwoorden. Laten wij er een paar samen naar voren brengen en belichten. Laat nooit een verzoek tweemaal her halen. Nog nooit gehoord? Een wijs ge- plooien en de volken, waartoe hij behoorttrackten na te ievën in ons dagelijks doen een grote dienst bewijzen. j en jaten. Wordt ons een verzoek gedaan, Elk moet dus in eigen land op deze trachten wy dani jn de mate van het aangeduide wijze de positie van de boe- lijke er onmiddellijk gevolg aan renstand in een democratische staats- inrichting versterken. Zij leggen daar door ook de grondslag voor een grotere éénwording van ons West-Europa. Komende tot de vraag wat metterdaad gebeuren kan om dichter bij elkaar te komen, is het antwoord hierop dat ’t belangrijkste is elkaar te leren kennen, vooral de jeugd. Er moet een uitgebrei de uitwisseling van jonge mensen plaats hebben. De volkshogescholen bieden daartoe een aangewezen gelegenheid. Voor de vorming van de plattelands- jeugd zijn ze onmisbaar geworden. West-Europa zal alleen dan de schat- ten zijner beschaving verder zinvol kun- nen ontwikkelen, het verstaat zijn taak in het heden alleen dan, wanneer het naar een grotere eenheid streeft. Dan kan noch politiek noch economisch wor den opgelegd, zij moet groeien in de har ten der West-Europeanen. H. D. LOUWES We leven in de tijd van het leken- kom en er zijn al enigen apostolaat. In Frankrijk gaan onze Vaderlandse jongens vervallen kerken reeds (denk en pastories opknappen bij de daar prachtige re voelen, kunnen er nooit te veel naar toe gaan. Doch wie zich daartoe niet geroe pen voelt, kan ook tijdelijk als leek mee gaan, maar dan (wil het niet misluk ken) ook onder leiding der Witte Pa ters, bij hen dus woonachtig zijn. Reeds tei is I vele pientere, vakbekwame jongens heb- strijd ben zich opgegeven. Doch wat betekent tovergrote zielenood! Daarom zeer velen welkom, als ze na den is nog dringen op ter overwinning. De com munisten, muzelmannen en d_ lieke missie: Er valt geen tijd te liezen. De velden staan wit van om zien de missionarissen uit naar gevraagd, leken-krachten voor de ziekenzorg, on- ‘kJ BH Hertog, lokaal: consultatiebureau. KOEPOKINENTING I in de leerlingenvergoedingen L.O. 0NSWEEKB1AD ----I -o- I uerudy U JMI1 UIII U uui mx.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1956 | | pagina 1