I
I
I
PU ROL
1
WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN
..nifli em mei QAADi clkia^AII RAARLE-HERTOG - CHAAM e. o.
En....
I
I
MORGEN TE ALPHEN
grote sacramentsprocessie op straat.
ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM
IN DIENST VAN DE
VOLKSGEZONDHEID
i
hoe heet de kleine
Huidgenezing
Land- en tuinbouw
R. K. Huishoudschool
Baarle-Nassau
Nummer 22
Er zijn kinderen, die een hekel
de dit onmogelijk maken.
Harrie
„naamkwesties” in de wë-
zaterdag 2 juni 1956
lei ongewenst*
men deze laag
vaalt - wat v<
men deze zaadj
via vogels en
krachtige zaden
het volgend jaar „plotseling en zonder I
aanwijsbare oorzaak” overal onkruid en
slecht gras te voorschijn komt.
Wanneer men deze laag niet wenst te
verbranden - de beste oplossing - dan
straks in oktober-november in
de verse mest te worden verwerkt.
Tonnen onkruidbestrijdingsmiddelen
worden jaarlijks aangewend en duizen
den manuren besteed aan het lastige en
nadelige onkruid. Laat men thans den
ken aan het voorkomen van de ont
wikkeling van ongewenste planten. Men
heeft dit voor een groot deel geheel zelf
in handen.
De huishoudschool in Baarle-Nassau
is een rijksgesubsidiëerde Nijverheids
onderwijs school en geen verlengstuk
van de lagere school. Het bestuur van
deze school is in handen van de N.C.B.
te Tilburg. Hierdoor meent een enkeling,
dat deze school meest bedoeld is voor
meisjes van de boerenstand. Deze me
ning is verkeerd, want deze huishoud
school ten plattelande is opgericht om
aan alle meisjes van Baarle-Nassau en
Hoe vaak is die vraag al gesteld?
Hoeveel aanstaande ouders hebben
zich hierover al ’t hoofd gebroken?
Hoeveel opa’s en oma’s, ooms en
tantes, suikerneven en -nichten heb
ben hoopvolle verwachtingen ge
koesterd?
En... hoe heet de kleine? Ja, hoè
zou die kleine heten? Het is belang
rijken dan men dikwijls denkt, die
voornaam, want hij moet door het
gehele leven meegesjouwd worden!
„De naam komt dikwijls met de zaken
overeen”, zei een oud-Hollands dichter.
Nu, die tijd is wel grotendeels geweest.
Want onze namen hebben doorgaans
maar weinig met onze persoonlijkheid
of ons beroep te maken.
Vroeeger was dat anders. Toen was de
naam tegelijk een visitekaartje. Speciaal
in het Oosten verzon men bloemrijke
namen: rozenknop, dauwdruppel, dage
raad, zonnestraalvoor de dochter
natuurlijk. De jongensnamen getuigden
van andere idealen moed, kracht, han
digheid werden daarin tot uiting ge
bracht. Soms ook getuigden de namen
van een diep-godsdienstige zin en helaas
ook wel eens van zwaarmoedigheid en
droefgeestigheid. En had het kind een
maal een naam, die het als een „onge-
lukskind” bestempelde, dan ging het als
een getekende door het leven en dik
wijls kwam het nimmer onder die schri-
kelijke druk uit. Zodat het met recht
1
Uitgave van
DRUKKERIJ DE JONG
omliggende dorpen gelegenheid te ge
ven nijverheidsonderwijs te volgen.
Wat biedt nu de huishoudschool in
Baarle-Nassau?
A Primaire huishoudopleiding. Als de
meisjes van de zesde klas van de lagere
school komen en geen Mulo, M.M.S. of
soortgelijk onderwijs gaan volgen, zul
len zij naar een twee-jarige primaire
huishoudopleiding gaan, die voor deze
streek gegeven wordt op de huishoud
school in Baarle-Nassau. Andere scholen
waar deze zelfde opleiding aan verbon
den is, zijn in Breda, Gilze en Tilburg.
Deze primaire huishoudopleiding om
vat vele vakken, zoals godsdienst, alge
meen vormend onderwijs, kinderverzor-
ging, handenarbeid, bloementeelt, enz.
maar de naaldvakken, zoals patroon-
tekenen, knippen, naaien, verstellen, en
ook de huishoudelijke vakken, koken,
huishoudelijk werk en wasbehandeling
vormen het hoofdprogramma. De meis
jes komen iedere dag naar school, be
halve zaterdags.
Na twee jaar ontvangen de meisjes
dient het aanbeveling deze onderlaag
nu en dan eens t~.
eerst moet dan
wijderd. In dez ica>’
den en nog eer!:üz->
van minderv. di
een „ongelukskind” werd1
Toen het Christendom in Europa z’n
intrede deed, veranderde dit. Men begon i
de kinderen te noemen naar Bijbelse i
figuren of heiligen. In enkele gevallen
zocht men dan nog wel een zekere over
eenkomst met de persoon, naar wie het
kind genoemd was, maar dikwijls ook
helemaal niet meer. De vreemde Ooster
se namen werden in hun diepe betekenis
door het Westen niet begrepen en zo
geraakte de naam los van de persoonlijk
heid. u
De traditie van het „vernoemen ech
ter, vooral op het platteland nog sterk,
heeft al veel ellende teweeg gebracht.
Moeilijkheden voor de ouders allereerst.
Want al verzekerde grootmoeder met
alle nadruk dat het haar niets, maar
dan ook niets kon schelen of het kind
naar haar werd vernoemd, men kende
haar genoeg om te weten, dat ze bitter
teleurgesteld zou zijn, wanneer dit niet
het geval was.
In de stad slijt het uit. Enerzijds is
dat onverschilligheid en verval, ander
zijds is er ook wel ontwakend begrip
voor de betekenis van de naam in het
leven. Dan breekt men met de sleur van
liet kind naar ouders of andere familie
leden te „vernoemen” en kiest zelf de
naam, die men mooi vindt, hetzij om
de klank, hetzij om de betekenis.
Ja, die namen-op-de-klank, daar is
ook nogal wat mee loos. Want te weinig
mensen geven zich er rekenschap van,
dat de naam zoveel mogelijk een „lands-
cigen” karakter dient te dragen. We
i 1: ebben een tijd gehad dat het Ingrids en
i Kristin’s en Olafs en Eriks scheen te re
genendat was in de dagen toen de
dames al die Noorse „trilogieën” lazen
en het Noorse Grietje (Ingrid) veel m-
teressauter vonden dan haar Hollandse
zusje. Op het ogenblik is er weer meer
€2n neiging naar het ouderwetse, naar
de Marijkes en de Elisabeths, de Jannen i
en de Pieters. En dan de eigenaardige
gewoonte om het kind drie of vier wel
luidende namen te geven en er dan
tussen haakjes de „noemnaam” onder te
drukkenwaarbij de lezer vaak zeer
moet puzzlen om het verband met een
van de vier te ontdekken en zich af
vraagt hoe het mag worden verklaard,
dat Geertruida Alida Elisabeth Georgina
in de wandeling „Ineke” zal worden ge
noemd
Meer verklaarbaar is het streven om
al te onelegante namen een beetje te
verfraaien. De Boukjes worden Bea s
en de Grietjes Gre’s, de Tjitke’s, de
Pietjes en Mietjes en Klaasjes en hoe
ze meer mogen heten, grasduinen ijverig
naar een behoorlijker visitekaartje, zelfs
al behoeven ze zich voor hun naam
waarlijk niet te schamen.
Het is een feit, dat menig kind een
minderwaardigheidsgevoel te danken
heeft aan zijn of haar naam. En de
ouders die namen geven, dienen er wel
aan te denken, dat het kind zelf die
naam zijn hele leven zal moeten mee-
dragen. L. u-
hebben aan hun naam, omdat ze er m de
klas om uitgelachen worden, die doods
benauwd zijn iedere keer, als die naam
voluit wordt gelezen. Er zijn bruiden
die met angst en beven het ogenblik
tegemoetzien waarop zal worden ont-
l huid, dat de leuke moderne Nelly eigen
lijk Pietertje heet. Maar anderzijds wor
den dan ook heel wat mooie, oude na-
men verknoeid en vraagt men zich af,
hoe de mensen ertoe kunnen komen, om
een meisje, dat Machteld heet, als „Mak
kie” aan te spreken.
„What’s in a name?” vraagt Shakes
peare. Wij zouden willen zeggen: een
heleboel. Een naam kan geluk en vrede
betekenenze kan ook veel narigheid
en stil verdriet meebrengen. Men maakt
zich druk over wat allerlei familieleden
wel zullen zeggen, men geeft vrij baan
aan eigen fantasie, op hol gebracht door
romannetjesen dat alles over het
hoofd van het zuigelingetje heen, dat
zelf geen „zeg” in deze dingen heeft en
er juist het nauwst bij betrokken is.
Wanneer alle ouders zich hiervan be
wust waren, zouden er heel wat minder
onaangename „naamkwesties” in de wé
reld zijn.
Het is een prettig verschijnsel, dat de
melkmachine in ons land op steeds rui
mere schaal in gebruik genomen wordt.
Dit is wel bijzonder verheugend omdat
op deze wijze de arbeidsproduktiviteit
opgevoerd wordt en tevens het tekort
aan goede handmelkers ondervangen
wordt.
Als een bezwaar wordt vaak gevoeld
hét feit, dat de melkmachine een zeker
onderhoud vergt, waar dan te veel tijd
Dit jaar trekt de processie naar
Barbarakapel. Om 2 uur opstellen van I
de stoet in de Molenstraat en Heuvel
straat.
Iedere Orde-Commissaris (esse) zorgt
dat het beeld of schilderij zaterdagmid
dag of zondagmorgen versierd wordt m
de noodkerk en er zondagmiddag dra
gers aanwezig zijn. Laat niemand ach-1
terwege blijve! Onze leus isZoveel mo
gelijk in de processie meegaan en mee
bidden. Laat alles zo ordelijk mogehjk
verlopen.
De volgorde van de stoet is als volgt
Groep 1 Ruiters met vlaggen, Orde Com
missaris Henk Backx; Groep 2 Twee
misdienaars in blauwe toog; Groep 3 St.
Lambertus Boerenbond O. C. Adr.
Oomen; Groep 4 Sint Willibrordus Jonge I
Boerenstand O. C. Frans Verhoeven;
Groep 5 Kabouters O. C. Oehoe Riet Re-
meyssen; Groep 6 Sint Hubertusbeeld
Jagersvereniging O. C. M. Hermans,
Groep 7 Sint Martinusbeeld Druisdijk
O. C. Adr. Huyben; Groep 8 Harmonie
O. C. Alf. de Jong; Groep 9 Welpen O.C.
Akela Tiny Backx; Groep 10 St. Willi-
brordusschilderij Duivenverenigmg P-V.
Alphen Vooruit O.C. Jan van Bergen,
Groep 11 St. Benedictusbeeld Looneind
enz. O.C. C. van Gorp; Groep 12 St. Jan
St. Janstraat O.C. M. van Loon; Groep
MIJN BRIEFKE NAAR CANADA
Vriend Giel,
Eigenlijk is 't de beurt van Driek
om te schrijven, mar dieën jongen heeft
't zo druk nou dat ze bij hullie op t
Uilenkasteel mee ne bulldozer bezig zijn
dat ie nog gin tijd hé om te eten in de
plak van te schrijven. En daarom is
hier vriend Harrie weer, die oe toch
o zo moeilijk kan vergeten.
Zeg Giel, volgende week 10 juni is
't weer tour de Kiek jong, en wij zijn
hier achter bij ons mee geweld bezig om
van te maken. En weet-
te wa 't voornaamste is? Ik doe ok mee.
Ik heb mij eigen al bij Jos Manders
gemeld, 't Was goed zee fos, heel
goed en ik moest maar hard rijen zee
tie, dan was ik zeker eerst. Ge wit hoe
fos da zeggen kan. As ge die hoort
praten, zouwde echt gaan geloven, da
ge 't mee 'n bietje geluk nog kunt win
nen ook. Nou winnen, da misschien nie,
maar ik geef oe heilig op 'n briefke da
k er nog al eens ne streep van langs
zal gaan, Giel. Ik heb zo al voorgeno
men hoe ik 't zal doen. Nou éérst nog
een week oefenen en iedere avond min
stens drie keer mee geweld rond „De
Kiek", 'n aai meer eten, hak gedocht
en drie dagen van te veuren mijn kuiten
alvast insmeren mee potvet. Da s goed
zeggen ze, dan worren de spieren soe-
pel en 't schijnt dat da mot. En gin
bromfiets meer rijen van te voren en
op z’n ouwerwets gaan vrijen te zon-
L dag, gewoon mee n fiets die ge zelf
mot trappen.
En op de dag zelf zeker op tijd zijn,
hak gedocht, dan kunde véuraan gaan
staan en da schilt alvast 'n heel stuk.
En méé da 't startschot valt... weg...
op niemand meer wachten, gewoon van
begin af er op as 'ne bok op 'n haver
kist. Ge mot net doen of ge t op staal
hebt, al mot er meer veur doen as ge
kunt. Ge mot de ander gewoon bang
maken, zó hard motte wegschieten en
nimmer omkijken, want ge zou in n
sloot rijden en da risico kunde nie
nemen.
Jongen, Giel, wa zal 't er opgaan,
't Vuur zal uit de haaibossen springen
en 't zal n algemeen gezegde worden:
„Wa gaat er dieën Keutel toch op, mot
te zien en spieren as da manneke hé,
net kartouwen' En da zal dan de
kracht zijn van die extra aaier die ik
van de week nog zuuk te eten. Nou
Giel, en as ik 't zo dan vol hou, en ik
rij ze allemaal kwijt, ben ik toch eerst,
en wordt mijne naam toch toegevoegd
aan de tour de Kiek-mannen! Nie dan?
Wezenlijk Giel, nou ik zo zit te schrij
ven ga 'k echt geloven da k ’t kan win
nen temeer da Fina speciaal ginder ach
ter van de Strumpt af zal komen om
mijn aan te vuren en te supporteren en
om (as 't nodig is) mee emmers kou
water mijne kop koel te houden, want
wilde geloven Giel, dat er niemand zo
veel deugd van zou hebben as mijn
meske, as ik Tour de Kiek 1956 eens
kon winnen. Houwen ze bij jullie in Ca-
1 nada ok wel 'ns ne Tour de Kiek? O,
neeë, da kan nie, bij jullie hebben ze nog
nie eens ne Kiek.
Giel, 't beste hé, ik ga trainen.
Je vriend,
van de Keutelberg.
- is Rochus E.H.B.O. O.C. Ann van
Gorp; Groep 14 St. Donatus Verkenners
O.C. Hopman Sjef Mulders; Groep 15
St. Barbara Goedentijd O.C. Jeanne Ver
hoeven; Groep 16 St. Blasius V.K.A.J.
O.C. B. v. d. Broek; Groep 17 St. Jozef
beeld Jonge Boerinnen O.C. Jeanne
Vaarten; Groep 18 St. Bonifatiusbeeld
Gidsen O.C. Guido Anny Oomen; Groep
19 Vaandel H. Familie O.C. Jos de Jong
en C. Kleiren; Groep 20 O. L. Vrouw
Oisterwijksestraat O.C. Net Segers;
Groep 21 O. L. Vrouw K.A.J. O.C. Sjef
Driessen; Groep 22 O. L. Vrouw Bos
hoven O.C. Riet Roelands; Groep 23 O.
L. Vrouw Terover O.C. Gerda Kools;
Groep 24 De twaalf beloften van het H. er ne grote tour
Hart O.C. Toos de Roy; Groep 25
Schilderij O. L. Vrouw van Altijddurende
Bijstand Middenstand O.C. Piet van Ber
gen; Groep 26 Bedevaartsprocessie naar
Kevelaar O.C. Adr. Segers; Groep 27
Missievlag O.C. Liza Koks; Groep 28
Dameszangverenigmg „Avanti” O.C. Cor
Oomen; Groep 29 K.A.V. O.C. Marie
Krijnen-Wildhagen; Groep 30 Alphens
Mannenkoor O.C. A. Huyben; Groep 31
Schilderij „Calvarie” Bond Oud-Strijders
O.C. Jos Manders; Groep 32 Schilderij
O. L. Vrouw v. d. Rozenkrans K.A.B.
O.C. Frans van Elderen; Groep 33 H.
Hartbeeld Kwaalburg O.C. Jan de Jong;
Groep 34 Kerkelijk Zangkoor O.C. Adr.
Reyns; Groep 35 Processiekruis en re
likwie van het H. Kruis; Groep 36 Mis
dienaars in rode toog O.C. Arn. Oomen,
Groep 37 Geloof-Hoop-Liefde drie bruid
jes; Groep 38 Vaandel van het H. Sacra-
1 ment O.C. H. van Dijk; Groep 39 Burge
meester en Wethouder en Raadsleden,
Groep 46 Kerkbestuur; Groep 41 Eerw.
Zusters; Groep 42 Bruidjes O.C. Marleen
Mulders en Els Remeyssen; Groep 43
Misdienaars in witte toog. H. Sacrament.
Confrérie; K. A. Afdeling Vrouwen O.C.
Luce Verheyen-Brouwers; Dragers van
het Baldakijn: Kees van den Broek, Wim
de Jong, Tinny de Valk, Ward Mulders,
Leo Baeten, Antoon Verheyen, Adr. Bro-
sens, Jan Roelands. Algemene Orde Com
missarissen: P. de Vuyst, P. van Eyck,
Arn. Oomen.
OPMERKINGEN
1 De beelden en draagbaartjes kunnen
vanaf zaterdagmiddag afgehaald wor
den in de noodkerk.
2 Zondagmiddag te 2 uur opstellen van
de processie in de Molenstraat en Heu
velstraat. Iedere groep stelt zich op,
voorzien van verenigingsvlag achter ’t
op de straat aangegeven nummer.
13 De Orde Commissaris(esse) zorge:
a) dat het beeld of schilderij versierd
wordt in de noodkerk; b) dat er dragers
zijn voor het beeld of schilderij; c) dat
tussen de groepen drie meter afstand
bewaard wordt; d) dat er hardop mee
gebeden wordt.
4 De Orde Commissaris gaat in de pro
cessie links van de groep.
5 De parochianen worden verzocht de
ramen van de huizen, waar de processie
voorbij trekt te versieren, door het H.
Hartbeeld op een zichtbare plaats op te
stellen met brandende kaarsen en bloe
men.
6 De parochianen, die niet in de pro-
I cessie meegaan, worden beleefd verzocht
de nodige eerbied en stilte te betrachten
en flink mee te bidden.
7 Na de processie worden de baartjes
met beelden ordelijk in de zijgangen van
I de kerk neergezet.
8 De Orde Commissaris van elke groep
wordt verzocht steeds voor te bidden,
I tenzij klokkengelui, zang of harmonie
9 Iedereen geve zijn volledige steun aan
de Orde Commissaris bij het samenstel
len van de groep en volge zijn aanwij
zingen stipt op. Het Comité.
Baarle-Nassau
De tijd voor het opgeven van leer
lingen voor de verschillende scholen is
er weer. Voor U echter tot opgave over
kunt gaan, is het noodzakelijk goed te
weten, wat voor school het is, waarheen
U Uw kind laat gaan en welke mogelijk
heden de school heeft. Het beste kan
dit U door de schoolleiding verteld wor
den.
in zou gaan zitten. Wanneer echter het
onderhoud op systematische wijze ge-
daan wordt, dan valt het tijdverlies nog
erg mee en de levensduur van de ma-
chine wordt aanmerkelijk verlengd.
Bijzondere aandacht moet aan de ver-
schillende rubber onderdelen worden ge
schonken. Bij het onderhoud daarvan
dient er op gelet te worden dat:
1. het reinigen ervan plaats heeft
vóórdat de melk kan opdrogen, daar
anders de rubber wordt aangetast;
2. het gebruik van alle soorten zeep
wordt vermeden, eveheens in verband
met de aantasting van de rubber.
Dus direct na gebruik de tepelhouders
pakkingen en slangen doorspoelen.
Voor een wekelijkse, speciale schoon
maakbeurt kan gebruik gemaakt worden
van een soda-oplossing in warm, maar
vooral niet kokend water.
Na doorspoelen verdient het aanbe
veling de onderdelen op een rek te plaat
sen, dat niet in het volle licht is gesteld.
Een voordeel van een systematische
reiniging is nog, dat de slijtage door te
veel demonteren wordt tegengegaan.
Goed onderhoud betekent altijd: kos
tenbesparing.
Na de strenge winter zijn de meeste
hooivoorraden geheeLen al uitgeput. In
vele gevallen was dat de belangrijkste
reden dat het vee nog zo vroeg in de
weide verscheen. Het weelderige voor-
jaarsgras lokte dit jaar niet
Als straks - evenals het vorig jaar
wederom zo laat - de hooioogst aan de
gang is, is er meestal weinig tijd om aan-
dacht aan de onderlaag in het hooivak
l of de hooimijt te schenken. Toch ver-
-r ZO
te vernieuwen. Maar
ag worden ver-
komen duizen-1
■n zaadjes voor
grassen (die
meestal het ee. en van aller-1
en. Deponeert
er op de mest-
't - dan geeft
:ht levenskans;
•den de kiem
en der verspreid met
als gevolg dat nog dit jaar of anders
het volgend jaar „plotseling en zonder
aanwijsbare oorzaak” overal onkruid en
slecht gras te voorschijn komt.
Wanneer men deze laag niet wenst te
verbranden - de beste oplossing - dan
moet zij bij de mestvaalt worden afge-
dekt om --
In 1956 zijn meer dan 595.000 gezins
hoofden lid, van het Wit-Gele Kruis,
d.w.z., dat ongeveer 3.000.000 katholieke
Nederlanders samenwerken in de zorg
voor eikaars gezondheid. Van deze ruim
595.000 leden wonen er in Brabant en
Limburg 300.000, in de Noordelijke pro
vincies en Zeeland dus plm. 295.000.
In Groningen werd het Wit-Gele Kruis
niet gevestigd. In de overige provincies
telt het Wit-Gele Kruis niet minder dan
633 afdelingen. In de provincies Noord-
Brabant en Limburg zijn tezamen 327
afdelingen van het Wit-Gele Kruis werk
zaam. Deze afdelingen lopen wat haar
omvang betreft uiteraard nogal uiteen.
De kleinste omvatten meestal niet meer
dan enkele honderden leden, in de grote
steden treffen we forsere cijfers aan; de
afdeling Rotterdam b.v. zag haar leden
tal in het afgelopen jaar met ongeveer
15.000 stijgen tot rond 30.000.
In alle afdelingen, die een web van ge
zondheidszorg over Nederland weven,
werken onze 1050 wijkverpleegsters on
verpoosd aan curatieve en hun paeven-
tieve taak. Dat deze taak geen sinecure
is moge blijken uit het feit, dat zij m
1955 gemiddeld ieder ruim 4.000 bezoe
ken aflegden.
Het door alle verpleegsters in het af
gelopen jaar afgelegde aantal bezoeken
kan daarom gesteld worden op meer dan
4 miljoen. Het aantal bejaarden, dat in
deze bezoeken werd betrokken groeit
crpprlc uit
Bü een’ in 1955 door het Wit-Gelë
Kruis ingestelde landelijke enquête is
gebleken, dat in de onderzochte afdelin
gen 30-35 van het aantal bezoeken
van de wijkverpleegster werden gebracht
I aan bejaarden. In Limburg waren in
I 1952 niet minder dan 53% van de pa-
1 tiënten van de wijkverpleegsters ouder
B dan 60 jaar, terwijl daar toen 11% van
I de werktijd van de wijkverpleegster werd
gegeven aan de verzorging thuis van
I 70-jarige en ouderen
Al zullen deze cijfers overal niet gelijk
I staan aan die in Limburg, toch kan vei-
I lig gesteld worden, dat het aandeel van
het Wit-Gele Kruis met zijn 1050 wijk-
I verpleegsters en de hygiëne van de be-
I ja arden reeds op dit moment al zeer
aanzienlijk is.
Dat is evenzeer het geval bij de zorg
voor het pas begonnen leven. Met haar
kraamzorg bestrijkt het Wit-Gele Kruis
een steeds groter wordend aandeel van
i de Katholieke geboorte (in 1955 in Over
ijssel b.v. 75%, in Brabant b.v. 67% en
in Gelderland 35%).
71 kraamcentra van het Wit-Gele
Kruis in Nederland en evenzovele vei
lige airs-trips van de ooievaar. Ruim
1500 kraamverzorgsters, gediplomeerden
en leerlingen, werken voortdurend m
deze belangrijke tak van de hygiëne
voor Moeder en Kind, in dienst van het
Wit-Gele Kruis.
oksels fris door Purol-poeder
ONS WEEKBLAD
t
i
- - -■^■1»
Huidzuiverh eid-Huidgezondheid
Het onderhoud van de melkmachine
Voeten en
WIE ONKRUID ZAAIT