IWJ lf!f«
WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN
ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o.
PUROL.
Is Uw vriendschap berekend?
St. W^llibrord-Zondag
Huidgenezing
MIJN BRIEFKE NAAR CANADA
DRUKKERIJ DE JONG
Baarle-Nassau
Zaterdag 12 Nov. 1955
Nummer 46
i
rekenaars
Ontrouw!
Houdt de winter uit handen en voeten.
i
de
was.
Cen juweel
H.M. de Koningin en Z.K.H. de Prins der Neder
landen hebben wederom dertien onbekende speciale
foto’s van de vier Prinsessen willen bestemmen voor
de Prinsessenkalender 1956 van „Pro Juventute”. De
foto’s zijn genomen door Z.K.H. Prins Bernhard en
enkele Zijner vrienden.
Deze nationale Prinsessenkalender is wel heel aan
trekkelijk en keurig verzorgd. Het is een juweel.
Kinderen-in-moeilijkheden beschermen en steunen
is het sympathieke doel ten bate waarvan de kalender
verkrijgbaar is bij alle Verenigingen en Afdelingen
„Pro Juventute”.
U bestelt toch deze bijzondere kalender?
Waar niet verkrijgbaar is toezending per post mogelijk
na ontvangst van f 2,75 per kalender op postgiro
51.74.00 (of per postwissel) t.n.v. de Kalenderactie
,,Pro Juventute”, Prinses Margrietstraat 17, Amster
dam (Z II).
Morgen, Zondag 13 November, houden
de gezamenlijke rijverenigingen van
Alphen,. Riel, Baarle-Nassau en Hulten
een cross-countrij en wel op de zand-
bult te Alphen, tussen Druisdijk en de
Oosterwijksestraat. Dus liefhebbers van
de ruitersport kunnen hier hun 'hartje
ophalen, want dat het er spannend toe
Zal gaan, weten wij nog van ouds. De
sport begint om 2 uur. Iedereen is wel
kom.
CONTROLE OP INENTING TEGEN
POKKEN
De kinderen die op 3 November 1955
werden ingeënt tegen pokken, worden
op Donderdag 17 November 1955 om
drie uur n.m. precies voor controle in
de jongensschool te Baarle-Hertog (con
sultatiebureau) verwacht.
koop ik ervoor? Wat heb ik eraan? Wat
verdien ik ermee?... Zulkdanige zoge
zegde vriendschap is een vorm van ego
ïsme en egoïsme heeft absoluut, maar
absoluut niets met vriendschap te ma
ken.
Want wat is vriendschap. Wat is een
vriend?
Wij lezen in Verschueren: „Een vriend
is een persoon met een ander verbonden
door de liefde van welwillendheid”. Elk
woord weegt in deze bepaling. Wezen
lijke vrienden zijn aan mekaar verbonden
door een schier niet te breken band van
trouw. Trouw en medevoelen in alle le
vensomstandigheden: in voor- en tegen
spoed, in alle levensomstandigheden, ’n
Wezenlijke vriend houdt zijn vriend op
het goede spoor en zegt hem, ronduit,
dat hij verkeerd doet als hij van de goe
de weg afdwaalt. Een echte vriend gaat
enkel met zijn vriend daar waar ieder
deftig mens mag gaan, spreekt enkel
met hem over zaken die overal en door
iedereen mogen gehoord worden.
De Vlaamse volksmond schetst raak
de wezenlijke vriendschap onder meer in
volgende gezegden:
„Vrienden kijven,
Vrienden blijven!”
Vrienden, wezenlijke vrienden zijn niet
immer akkoord, ’t komt zelfs soms zo
ver dat ze tegenover elkander staan te
kijven dochtóch blijven ze vrienden,
want alles wordt na ’t kijven weer bijge
legd en inniger wordt de vriendschap!
„Vrienden in de nood,
honderd in een lood!”
Ja, ja, ’t is als men in nood is dat men
zijn vrienden, zijn wezenlijke vrienden
leert kennen en waarderen! Als alles
goed gaat hebben we veel vrienden (re
kenaars en berekenaars); doch eenmaal
dat het minder goed of slecht gaat ver
mindert het aantal vrienden. Een troost
enkel dezen vallen weg die nooit wezen
lijke vrienden waren!
Echte vrienden stellen zich nooit de
vraag: Wat koop ik ervoor? Wat heb ik
eraan? Wat verdien ik ermee? Zij reke
nen niet en veel minder nog berekenen
zij inzake vriendschapsbetrekkingen.
Daarom: wezen wij tegenover onze
vriendenwezenlijke vrienden! Een
der kenmerken van de echte vriendschap
is de onbaatzuchtigheid en ook de trouw,
om zeker de dankbaarheid niet te ver
geten!
Wij hebben wellicht aan een vriend
iets, misschien veel te danken. Vergeten
wij dat niet! Blijven wij dankbaar ge
denken dat wij, zonder die vriend, wel
licht nooit zouden staan in ’t werkelijke
leven waar wij nu staan en trachten wij
aan te voelen hoe pijnlijk het wezen moet
voor een vriend.... er een te zien verlie
zen door ondankbaarheid, wat zeggen
Zeker moet een mens dat kunnen
doch ’t is te weten waarmede en met
welk doel! Met vriendschap, wezenlijke,
echte, trouwe vriendschap mag noch ge
rekend, noch berekend worden!
En toch gebeurt het zoveel, zo dikwijls
en bij zoveel mensen tegenover deze die
zij hun vrienden noemen!
Schijn! Onoprechtheid!
Valse vrienden! Geen vrienden! Weet u
wat rekenen is? Wij lezen in het ver
klarend woordenboek „rekenen is met
getallen werken”. In de rekenkunde re
kent men met cijfers, in de algebra re
kent men met letters. In de vriendschap
rekent men noch met cijfers noch met
letters, maar met het hart, met het ge
voel
En wat is berekenen? Wij lezen weer
om in het verklarend woordenboek om
zeker de juiste bepaling te geven: „Be
rekenen is een overweging waarbij men
zijn handelingen laat afhangen van de
knas op voordeel”. Men handelt in der
gelijk geval niet uit vriendschap maar
uit eigen, voordeel. Inzake vriendschap
mag dus zeker niet be-re-kend worden!
Zeker dient er in het leven gerekend
en. berekend! Dat moet zelfs waar het
past en mag. Dag in dag uit dient een
huisvrouw te rekenen en te cijferen om
er voor te zorgen rond te komen; met
het oog op een tegenslag die misschien
te wachten staat vóór de deur; met het
oog op de aankoop van iets nieuws voor
man, kind of gezin. Er mag en er moet
gerekend worden in dergelijke gevallen.
I Er mag ook berekend worden met
het oog dus er eigen voordeel uit te ha
len bijvoorbeeld in zaken. Doch hier
dienen wij dan de spreuk ter herinnering
te brengen: liever eerlijk... weinig, dan
weinig eerlijk.
Een handelaar moet berekenen, hij
moet zien dat hij zijn zaken zodanig op
drijft dat hij er voordeel bij heeft. Dat
vergt zijn gezin van hem. Dat is beroeps
plicht. Doch: immer eerlijk rekenen en
berekenen! Of dat immer gedaan wordt..
is een andere zaak!
Het wordt gevaarlijk als een mens zo
ver komt, dat hij altijd en overal en bij
alle dingen rekent en dat zijn hele leven
één rekenen wordt. Zulke mensen gij
kent er wellicht zo leven laag bij de
grond, zijn materialisten, naar onze me
ning, geen vrienden, geen wezenlijke
vrienden, want ook inzake vrienschap
zullen zij aan ’t rekenen gaan en zeer
zeker aan ’t berekenen! En als de mooi
ste dingen, zoals vrienschap, ook bere
kend wordenis er van wezenlijke
vriendschap geen sprake meerWat
wil: ontrouw!
Echte vrienden in de nood,
dood!
Echte vrienden verdedigen mekaar
door dik en door dun!
Echte vrienden maken van mekaar
mooie mensen!
Echte vrienden verheugen zich in het
onderling geluk!
Echte vrienden zijn noch
noch berekenaars!
Hier ligt andermaal een schone taak
weg voor ons, opvoeders en opvoedsters
vadprs, moeders, in de eerste plaats,
leraars en leraressen en verder al dezen
die met de opvoeding van de jeugd be
last zijn.
Trachten wij eerst en vooral onze kin
deren in aanraking te brengen met der
gelijke, wezenlijke vrienden, jongens of
meisjes die niet rekenen of berekenen
inzake vriendschap. Trachten wij onze
eigen kinderen zo op te voeden dat zij,
tegenover hun vrienden, noch rekenen,
noch berekenen!
Zo wij dat bereiken kunnen, maken wij
er mooie jongens en meisjes van!
Uitgave van
De Zondag voor het binnenlands apos
tolaat.
De Zondag voor geloofsverkondiging
binnen eigen grenzen.
We hebben Maandag 7 November het
feest gevierd van St Willibrord. Dit ker
kelijk feest, op een gewone dag van de
week, gaat aan de meeste mensen on
gemerkt voorbij, ofschoon St Willibrord
toch de patroon van Nederland is. Kar
dinaal de Jong heeft hiervoor een oplos
sing gezocht en gevonden, door de Zon
dag onder het octaaf van St Willibrord
uit te roepen als de St Willibrord-Zon-
dag, de Zondag van het binnenlands
apostolaat, want het is nuttig voor ons,
dat wij jaarlijks de oorsprong en roeping
van de Katholieke Kerk in Nederland
indachtig zijn, ’t Zou bij de gedachtenis
van St W’illibrord, de eerste geloofs
verkondiger in ons land, misschien wel
eens prettig zijn, wanneer wij de lof
trompet konden steken over het
katholicisme in Nederland. Ik veronder
stel dat er inderdaad alle reden is om
tevreden te zijn over de godsdienst be
leving van vele gelovigen. Het ongeluk
is echter, dat we met geen mogelijkheid
kunnen zeggen, hoe goed wij wel katho
liek zijn in Nederland. We kunnen
natuurlijk wel nagaan dat er zoveel mil-
lioen heilige communies per jaar zijn,
zoveel biechten, zoveel dopen. Er wor
den in Nederland per jaar misschien
wel vijftig nieuwe kerken gebouwd, een
massa godsdienstige boeken uitgegeven
en gelezen. Er bestaan heel veel katho
lieke verenigingen, jeugdbeweging,
jeugdstandorganisaties, standorganisa-
ties, sport en weet ik wat. De Katholie
ke Actie werkt misschien prachtig enz.
enz. Maardit is allemaal zo bedriege-
lijk. We zouden eigenlijk eens het inner
lijke gehalte van onze katholieke Neder
landers moeten kunnen peilen en niet
alleen hun uiterlijk godsdienstig leven.
Het is daarom moeilijk te spreken over
de bloei van het katholicisme in Neder
land, bovendien lijkt het me niet erg
gepast. Want wanneer het katholicisme
van velen werkelijk voortreffelijk zou
zijn, lijkt het mij onbehoorlijk hen daar
voor te prijzen, dat zal O L. Heer zelf
wel doen, wij mensen behoeven elkaar
daarvoor helemaal geen schouderklopje
te geven.
Maar nu de schaduwzijden van het
Nederlands katholicisme. Wanneer we
in Nederland zien de ontstellende toe
name van het aantal niet meer practi-
serenden, dan wordt het ons duidelijk,
dat het met de bloei van ons geloof mis
schien toch niet zo bijster goed gesteld
is, ondanks al de nieuwe kerken en mil-
lioenen H. Communies en die massa
godsdienstige organisaties. Het onrust
barende is niet zozeer dat vele mensen
Zondags niet meer naar de kerk gaan,
maar het meest onrustbarende is, dat
ze niet meer naar de kerk gaan omdat
„het hun niets meer zegt”, omdat ze in
de kerk zich grandioos vervelen. Het
aantal mensen, dat zich tegenwoordig
godsdienstloos beschouwt, is tien keer
zo groot als vóór de oorlog. We moeten
deze geloofsafval niet toeschrijven aan
de gebruikelijke dooddoenersmen is
materialistisch geworden, men heeft
geen interesse meer voor hogere waar
den, men is te lui om iets voor het gods
dienstig leven te doen, enz. De vraag
is n.l. niet óf men materialistisch is,
doch waarom men mterialistisch is?
Heel veel mensen menen, dat het geloof
iets is dat men „er bij” kan nemen of
„er niet bij kan nemen”. Weet echter
goed, dat godsdienst geen etiket is, dat
iemand opgeplakt wordt, nee, het geloof
maakt mij tot gelovige in alles wat ik
doe: het kleurt mijn hele leven, elk van
mijn gedachten, elk van mijn daden. Mijn
geloof zegt me hoe ik me moet gedra
gen tegenover andere mensen, hoe ik
mijn kinderen moet opvoeden, hoe mijn
verhouding is tegenover mijn vrouw,
tegenover de geestelijkheid, tegenover
de naaste. Het geloof is niet iets dat in
de lucht hangt, nee, mijn geloof, mijn
godsdienst dat ben ik. Op deze Willi-
brord-Zondag moeten wij op de eerste
plaats overwegen hoe het staat met onze
eigen persoonlijke geloofsovertuiging. Is
deze goed, dan kunnen we verder gaan
en O. L. Heer vragen of Hij ook aan vele
Nederlanders het ware geloof moge
schenken, die dit helaas nog niet bezit
ten. Plaatsen wij ons gebed onder be
scherming van onze grote patroon de
H. Willibrord.
Afscheid Oud-Burgemeester
Ancion
Het zal de inwoners van Alphen en
Riel met mij verheugen te vernemen,
dat het herstel van onze oud-burgemees
ter zodanig is gevorderd, dat de uitge
stelde plechtige afscheidsvergadering
van de gemeenteraad thans kan door
gaan op Zaterdag 19 November a.s., om
half 11 ter gemeentehuize te Alphen.
In verband met de plaatsruimte kan
geen publiek tot deze vergadering wor
den toegelaten, doch zal het gesprokene
tijdens deze vergadering middels een
luidspreker voor belangstellenden op het
gemeentehuisplein te beluisteren zijn.
Na afloop dezer vergadering zal de
oud-burgemeester met zijn echtgenote
’n afscheidsreceptie houden ter gemeen
tesecretarie van 12 tot 13 uur.
Teneide ook de inwoners van Riel in
de gelegenheid te stellen persoonlijk van
de oud-burgemeester afscheid te nemen,
zal hij met zijn echtgenote recipiëren in
het Sint Jozef huis van 15 tot 16 uur.
Tijdens deze beide recepties zal het
namens de bevolking aangeboden tele
visietoestel in de receptiezaal tentoon
gesteld worden.
De wnd. Burgemeester,
M. C. Roelands.
Vriend Giel,
Ons Marieke zit sinds ze vrijt vol
grappen, Giel. Zo zee ze vanmiddag
toen we de pudding mee kersekes op
hadden, ik ga iets doen wa de kippen
nie kunnen en ze begon Win-Al zegels
op te plakken. Ze had in het krantje
gezien dat die ingeleverd moesten wor
den. Ja hier in Alphen is weer zo’n
actie aan de gang, die 'n stuk of wat
winkeliers georganiseerd hebben. Ik
weet er eigenlijk niks af hoe 't werkt,
maar ons Marieke wel. Die heeft zolang
bij ons moeder aan heure kop gezeurd
dat ze al die zegels, die bij ons binnen
komen krijgt. Elk vol vel is 'n lot zee ze,
en als ik prijs heb is 't veur mijne uitzet.
Eigenlijk motte er mee lachen, da vrijt
daar ocharm 'n goei half jaar mee dieën
smid, en da praat al over 'n uitzet. En
toen ik zo eens waagde om zo stiekum
te lachen, toen kreeg op mijn brood da
ik jaloers was, omdat zij kans had naar
die schoon prijzen. Ik zeg: „Schoon
prijzen, ik heb nog niks van schoon prij
zen gezien „Nie zee ze, „dan motte
maar eens bij Jan van Tilborg gaan kij
ken En t is waar, Giel, toen ik gis
teren ne kluit stopverf ging halen bij
Janne, veur de miesumraampjes wa aan
te smeren, toen heb ik in de étalage ge
keken, en t is waar, er staan schoon
prijzen. Maar ik zeg, meiskes hebben
altijd veul gauwer ergens erg in as wij
hé, want ik wist alleen da ne vreemde
mens zou denken as ie door Alphen
kwam, dat ze de Koningin verwachten,
want de deelnemende winkeliers hebben
allemaal zo’n oranje vlag buiten han
gen en gadorie nog eens geen kleintje
ook.
Ja, Giel, de middenstand doet tegen
woordig nogal eens d'r best, in Baal
b.v. ook. Ons Stina vertelde van de
strak: „Weette gij waarom ons Marie
ke zo fel is op die Win-Al zegels? Ik
zeg: „Ikke nie „Wel,” zee ze, „omdat
Janus van de smid thuis ook alle bon
nen en zegels krijgt omdat ie de oudste
is. Hij spaart Baza-zegels waar ge pre
mies mee kunt winnen en daar wil hij
ons Marieke mee de tijd ne radio van
geven. En dan spaart ie nog reiszegels
van de Reveba, want volgende zomer
willen ze helemaal alleen mee nog 'n
volle bus anderen veur die zegels veur
niks mee Jos van Raak naar de Ar-
denne!
Doen ze daar bij jullie ook allemaal
zo n geweld mee die acties en zo? Hier
is 't gek, as ge nie uitkijkt krijg de meer
toe, as da ge koopt.
Allee, Giel, ik ga nog eens eventjes
in mijn kwaai broek springen om de
koei nog eens gauw leeg te trekken en
dan naar LIlicoten naar mijn Fiena!
Veel groetjes van je vriend
Harrie en zijn meiske.
P.S. Daar net komt ons Stina binnen
ze is veur niks naar Den Dijk gewiest
omdat ze dacht dat het Lof aan de Sint
Martinuskapel was. Wa hebben wij ze
uitgelachen, want de Pastoor had nog
zo duidelijk gezee vanmorgen in de
kerk dat dit 'n week uitgesteld
Eigen schuld, mot ze maar beter luiste
ren!
fW O'>3
ONS WEEKBLAD
tot ter
i
CROSS-COUNTRY
Zo’n vriendschap is gevaarlijk....
ze maakt vrienden tot slachtoffers.
Een mens moet kunnen
rekenen en berekenen!
En toch dient gerekend
en berekend!
Niet rekenen altijd en
overal!
Voeden wij onze kinderen
op tot wezenlijke vrienden!
xl
ZONDAG 13 NOVEMBER
H u i d z u i v erheid-Huidgezondheid