IWJ lf!f« WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o. PUROL. Is Uw vriendschap berekend? St. W^llibrord-Zondag Huidgenezing MIJN BRIEFKE NAAR CANADA DRUKKERIJ DE JONG Baarle-Nassau Zaterdag 12 Nov. 1955 Nummer 46 i rekenaars Ontrouw! Houdt de winter uit handen en voeten. i de was. Cen juweel H.M. de Koningin en Z.K.H. de Prins der Neder landen hebben wederom dertien onbekende speciale foto’s van de vier Prinsessen willen bestemmen voor de Prinsessenkalender 1956 van „Pro Juventute”. De foto’s zijn genomen door Z.K.H. Prins Bernhard en enkele Zijner vrienden. Deze nationale Prinsessenkalender is wel heel aan trekkelijk en keurig verzorgd. Het is een juweel. Kinderen-in-moeilijkheden beschermen en steunen is het sympathieke doel ten bate waarvan de kalender verkrijgbaar is bij alle Verenigingen en Afdelingen „Pro Juventute”. U bestelt toch deze bijzondere kalender? Waar niet verkrijgbaar is toezending per post mogelijk na ontvangst van f 2,75 per kalender op postgiro 51.74.00 (of per postwissel) t.n.v. de Kalenderactie ,,Pro Juventute”, Prinses Margrietstraat 17, Amster dam (Z II). Morgen, Zondag 13 November, houden de gezamenlijke rijverenigingen van Alphen,. Riel, Baarle-Nassau en Hulten een cross-countrij en wel op de zand- bult te Alphen, tussen Druisdijk en de Oosterwijksestraat. Dus liefhebbers van de ruitersport kunnen hier hun 'hartje ophalen, want dat het er spannend toe Zal gaan, weten wij nog van ouds. De sport begint om 2 uur. Iedereen is wel kom. CONTROLE OP INENTING TEGEN POKKEN De kinderen die op 3 November 1955 werden ingeënt tegen pokken, worden op Donderdag 17 November 1955 om drie uur n.m. precies voor controle in de jongensschool te Baarle-Hertog (con sultatiebureau) verwacht. koop ik ervoor? Wat heb ik eraan? Wat verdien ik ermee?... Zulkdanige zoge zegde vriendschap is een vorm van ego ïsme en egoïsme heeft absoluut, maar absoluut niets met vriendschap te ma ken. Want wat is vriendschap. Wat is een vriend? Wij lezen in Verschueren: „Een vriend is een persoon met een ander verbonden door de liefde van welwillendheid”. Elk woord weegt in deze bepaling. Wezen lijke vrienden zijn aan mekaar verbonden door een schier niet te breken band van trouw. Trouw en medevoelen in alle le vensomstandigheden: in voor- en tegen spoed, in alle levensomstandigheden, ’n Wezenlijke vriend houdt zijn vriend op het goede spoor en zegt hem, ronduit, dat hij verkeerd doet als hij van de goe de weg afdwaalt. Een echte vriend gaat enkel met zijn vriend daar waar ieder deftig mens mag gaan, spreekt enkel met hem over zaken die overal en door iedereen mogen gehoord worden. De Vlaamse volksmond schetst raak de wezenlijke vriendschap onder meer in volgende gezegden: „Vrienden kijven, Vrienden blijven!” Vrienden, wezenlijke vrienden zijn niet immer akkoord, ’t komt zelfs soms zo ver dat ze tegenover elkander staan te kijven dochtóch blijven ze vrienden, want alles wordt na ’t kijven weer bijge legd en inniger wordt de vriendschap! „Vrienden in de nood, honderd in een lood!” Ja, ja, ’t is als men in nood is dat men zijn vrienden, zijn wezenlijke vrienden leert kennen en waarderen! Als alles goed gaat hebben we veel vrienden (re kenaars en berekenaars); doch eenmaal dat het minder goed of slecht gaat ver mindert het aantal vrienden. Een troost enkel dezen vallen weg die nooit wezen lijke vrienden waren! Echte vrienden stellen zich nooit de vraag: Wat koop ik ervoor? Wat heb ik eraan? Wat verdien ik ermee? Zij reke nen niet en veel minder nog berekenen zij inzake vriendschapsbetrekkingen. Daarom: wezen wij tegenover onze vriendenwezenlijke vrienden! Een der kenmerken van de echte vriendschap is de onbaatzuchtigheid en ook de trouw, om zeker de dankbaarheid niet te ver geten! Wij hebben wellicht aan een vriend iets, misschien veel te danken. Vergeten wij dat niet! Blijven wij dankbaar ge denken dat wij, zonder die vriend, wel licht nooit zouden staan in ’t werkelijke leven waar wij nu staan en trachten wij aan te voelen hoe pijnlijk het wezen moet voor een vriend.... er een te zien verlie zen door ondankbaarheid, wat zeggen Zeker moet een mens dat kunnen doch ’t is te weten waarmede en met welk doel! Met vriendschap, wezenlijke, echte, trouwe vriendschap mag noch ge rekend, noch berekend worden! En toch gebeurt het zoveel, zo dikwijls en bij zoveel mensen tegenover deze die zij hun vrienden noemen! Schijn! Onoprechtheid! Valse vrienden! Geen vrienden! Weet u wat rekenen is? Wij lezen in het ver klarend woordenboek „rekenen is met getallen werken”. In de rekenkunde re kent men met cijfers, in de algebra re kent men met letters. In de vriendschap rekent men noch met cijfers noch met letters, maar met het hart, met het ge voel En wat is berekenen? Wij lezen weer om in het verklarend woordenboek om zeker de juiste bepaling te geven: „Be rekenen is een overweging waarbij men zijn handelingen laat afhangen van de knas op voordeel”. Men handelt in der gelijk geval niet uit vriendschap maar uit eigen, voordeel. Inzake vriendschap mag dus zeker niet be-re-kend worden! Zeker dient er in het leven gerekend en. berekend! Dat moet zelfs waar het past en mag. Dag in dag uit dient een huisvrouw te rekenen en te cijferen om er voor te zorgen rond te komen; met het oog op een tegenslag die misschien te wachten staat vóór de deur; met het oog op de aankoop van iets nieuws voor man, kind of gezin. Er mag en er moet gerekend worden in dergelijke gevallen. I Er mag ook berekend worden met het oog dus er eigen voordeel uit te ha len bijvoorbeeld in zaken. Doch hier dienen wij dan de spreuk ter herinnering te brengen: liever eerlijk... weinig, dan weinig eerlijk. Een handelaar moet berekenen, hij moet zien dat hij zijn zaken zodanig op drijft dat hij er voordeel bij heeft. Dat vergt zijn gezin van hem. Dat is beroeps plicht. Doch: immer eerlijk rekenen en berekenen! Of dat immer gedaan wordt.. is een andere zaak! Het wordt gevaarlijk als een mens zo ver komt, dat hij altijd en overal en bij alle dingen rekent en dat zijn hele leven één rekenen wordt. Zulke mensen gij kent er wellicht zo leven laag bij de grond, zijn materialisten, naar onze me ning, geen vrienden, geen wezenlijke vrienden, want ook inzake vrienschap zullen zij aan ’t rekenen gaan en zeer zeker aan ’t berekenen! En als de mooi ste dingen, zoals vrienschap, ook bere kend wordenis er van wezenlijke vriendschap geen sprake meerWat wil: ontrouw! Echte vrienden in de nood, dood! Echte vrienden verdedigen mekaar door dik en door dun! Echte vrienden maken van mekaar mooie mensen! Echte vrienden verheugen zich in het onderling geluk! Echte vrienden zijn noch noch berekenaars! Hier ligt andermaal een schone taak weg voor ons, opvoeders en opvoedsters vadprs, moeders, in de eerste plaats, leraars en leraressen en verder al dezen die met de opvoeding van de jeugd be last zijn. Trachten wij eerst en vooral onze kin deren in aanraking te brengen met der gelijke, wezenlijke vrienden, jongens of meisjes die niet rekenen of berekenen inzake vriendschap. Trachten wij onze eigen kinderen zo op te voeden dat zij, tegenover hun vrienden, noch rekenen, noch berekenen! Zo wij dat bereiken kunnen, maken wij er mooie jongens en meisjes van! Uitgave van De Zondag voor het binnenlands apos tolaat. De Zondag voor geloofsverkondiging binnen eigen grenzen. We hebben Maandag 7 November het feest gevierd van St Willibrord. Dit ker kelijk feest, op een gewone dag van de week, gaat aan de meeste mensen on gemerkt voorbij, ofschoon St Willibrord toch de patroon van Nederland is. Kar dinaal de Jong heeft hiervoor een oplos sing gezocht en gevonden, door de Zon dag onder het octaaf van St Willibrord uit te roepen als de St Willibrord-Zon- dag, de Zondag van het binnenlands apostolaat, want het is nuttig voor ons, dat wij jaarlijks de oorsprong en roeping van de Katholieke Kerk in Nederland indachtig zijn, ’t Zou bij de gedachtenis van St W’illibrord, de eerste geloofs verkondiger in ons land, misschien wel eens prettig zijn, wanneer wij de lof trompet konden steken over het katholicisme in Nederland. Ik veronder stel dat er inderdaad alle reden is om tevreden te zijn over de godsdienst be leving van vele gelovigen. Het ongeluk is echter, dat we met geen mogelijkheid kunnen zeggen, hoe goed wij wel katho liek zijn in Nederland. We kunnen natuurlijk wel nagaan dat er zoveel mil- lioen heilige communies per jaar zijn, zoveel biechten, zoveel dopen. Er wor den in Nederland per jaar misschien wel vijftig nieuwe kerken gebouwd, een massa godsdienstige boeken uitgegeven en gelezen. Er bestaan heel veel katho lieke verenigingen, jeugdbeweging, jeugdstandorganisaties, standorganisa- ties, sport en weet ik wat. De Katholie ke Actie werkt misschien prachtig enz. enz. Maardit is allemaal zo bedriege- lijk. We zouden eigenlijk eens het inner lijke gehalte van onze katholieke Neder landers moeten kunnen peilen en niet alleen hun uiterlijk godsdienstig leven. Het is daarom moeilijk te spreken over de bloei van het katholicisme in Neder land, bovendien lijkt het me niet erg gepast. Want wanneer het katholicisme van velen werkelijk voortreffelijk zou zijn, lijkt het mij onbehoorlijk hen daar voor te prijzen, dat zal O L. Heer zelf wel doen, wij mensen behoeven elkaar daarvoor helemaal geen schouderklopje te geven. Maar nu de schaduwzijden van het Nederlands katholicisme. Wanneer we in Nederland zien de ontstellende toe name van het aantal niet meer practi- serenden, dan wordt het ons duidelijk, dat het met de bloei van ons geloof mis schien toch niet zo bijster goed gesteld is, ondanks al de nieuwe kerken en mil- lioenen H. Communies en die massa godsdienstige organisaties. Het onrust barende is niet zozeer dat vele mensen Zondags niet meer naar de kerk gaan, maar het meest onrustbarende is, dat ze niet meer naar de kerk gaan omdat „het hun niets meer zegt”, omdat ze in de kerk zich grandioos vervelen. Het aantal mensen, dat zich tegenwoordig godsdienstloos beschouwt, is tien keer zo groot als vóór de oorlog. We moeten deze geloofsafval niet toeschrijven aan de gebruikelijke dooddoenersmen is materialistisch geworden, men heeft geen interesse meer voor hogere waar den, men is te lui om iets voor het gods dienstig leven te doen, enz. De vraag is n.l. niet óf men materialistisch is, doch waarom men mterialistisch is? Heel veel mensen menen, dat het geloof iets is dat men „er bij” kan nemen of „er niet bij kan nemen”. Weet echter goed, dat godsdienst geen etiket is, dat iemand opgeplakt wordt, nee, het geloof maakt mij tot gelovige in alles wat ik doe: het kleurt mijn hele leven, elk van mijn gedachten, elk van mijn daden. Mijn geloof zegt me hoe ik me moet gedra gen tegenover andere mensen, hoe ik mijn kinderen moet opvoeden, hoe mijn verhouding is tegenover mijn vrouw, tegenover de geestelijkheid, tegenover de naaste. Het geloof is niet iets dat in de lucht hangt, nee, mijn geloof, mijn godsdienst dat ben ik. Op deze Willi- brord-Zondag moeten wij op de eerste plaats overwegen hoe het staat met onze eigen persoonlijke geloofsovertuiging. Is deze goed, dan kunnen we verder gaan en O. L. Heer vragen of Hij ook aan vele Nederlanders het ware geloof moge schenken, die dit helaas nog niet bezit ten. Plaatsen wij ons gebed onder be scherming van onze grote patroon de H. Willibrord. Afscheid Oud-Burgemeester Ancion Het zal de inwoners van Alphen en Riel met mij verheugen te vernemen, dat het herstel van onze oud-burgemees ter zodanig is gevorderd, dat de uitge stelde plechtige afscheidsvergadering van de gemeenteraad thans kan door gaan op Zaterdag 19 November a.s., om half 11 ter gemeentehuize te Alphen. In verband met de plaatsruimte kan geen publiek tot deze vergadering wor den toegelaten, doch zal het gesprokene tijdens deze vergadering middels een luidspreker voor belangstellenden op het gemeentehuisplein te beluisteren zijn. Na afloop dezer vergadering zal de oud-burgemeester met zijn echtgenote ’n afscheidsreceptie houden ter gemeen tesecretarie van 12 tot 13 uur. Teneide ook de inwoners van Riel in de gelegenheid te stellen persoonlijk van de oud-burgemeester afscheid te nemen, zal hij met zijn echtgenote recipiëren in het Sint Jozef huis van 15 tot 16 uur. Tijdens deze beide recepties zal het namens de bevolking aangeboden tele visietoestel in de receptiezaal tentoon gesteld worden. De wnd. Burgemeester, M. C. Roelands. Vriend Giel, Ons Marieke zit sinds ze vrijt vol grappen, Giel. Zo zee ze vanmiddag toen we de pudding mee kersekes op hadden, ik ga iets doen wa de kippen nie kunnen en ze begon Win-Al zegels op te plakken. Ze had in het krantje gezien dat die ingeleverd moesten wor den. Ja hier in Alphen is weer zo’n actie aan de gang, die 'n stuk of wat winkeliers georganiseerd hebben. Ik weet er eigenlijk niks af hoe 't werkt, maar ons Marieke wel. Die heeft zolang bij ons moeder aan heure kop gezeurd dat ze al die zegels, die bij ons binnen komen krijgt. Elk vol vel is 'n lot zee ze, en als ik prijs heb is 't veur mijne uitzet. Eigenlijk motte er mee lachen, da vrijt daar ocharm 'n goei half jaar mee dieën smid, en da praat al over 'n uitzet. En toen ik zo eens waagde om zo stiekum te lachen, toen kreeg op mijn brood da ik jaloers was, omdat zij kans had naar die schoon prijzen. Ik zeg: „Schoon prijzen, ik heb nog niks van schoon prij zen gezien „Nie zee ze, „dan motte maar eens bij Jan van Tilborg gaan kij ken En t is waar, Giel, toen ik gis teren ne kluit stopverf ging halen bij Janne, veur de miesumraampjes wa aan te smeren, toen heb ik in de étalage ge keken, en t is waar, er staan schoon prijzen. Maar ik zeg, meiskes hebben altijd veul gauwer ergens erg in as wij hé, want ik wist alleen da ne vreemde mens zou denken as ie door Alphen kwam, dat ze de Koningin verwachten, want de deelnemende winkeliers hebben allemaal zo’n oranje vlag buiten han gen en gadorie nog eens geen kleintje ook. Ja, Giel, de middenstand doet tegen woordig nogal eens d'r best, in Baal b.v. ook. Ons Stina vertelde van de strak: „Weette gij waarom ons Marie ke zo fel is op die Win-Al zegels? Ik zeg: „Ikke nie „Wel,” zee ze, „omdat Janus van de smid thuis ook alle bon nen en zegels krijgt omdat ie de oudste is. Hij spaart Baza-zegels waar ge pre mies mee kunt winnen en daar wil hij ons Marieke mee de tijd ne radio van geven. En dan spaart ie nog reiszegels van de Reveba, want volgende zomer willen ze helemaal alleen mee nog 'n volle bus anderen veur die zegels veur niks mee Jos van Raak naar de Ar- denne! Doen ze daar bij jullie ook allemaal zo n geweld mee die acties en zo? Hier is 't gek, as ge nie uitkijkt krijg de meer toe, as da ge koopt. Allee, Giel, ik ga nog eens eventjes in mijn kwaai broek springen om de koei nog eens gauw leeg te trekken en dan naar LIlicoten naar mijn Fiena! Veel groetjes van je vriend Harrie en zijn meiske. P.S. Daar net komt ons Stina binnen ze is veur niks naar Den Dijk gewiest omdat ze dacht dat het Lof aan de Sint Martinuskapel was. Wa hebben wij ze uitgelachen, want de Pastoor had nog zo duidelijk gezee vanmorgen in de kerk dat dit 'n week uitgesteld Eigen schuld, mot ze maar beter luiste ren! fW O'>3 ONS WEEKBLAD tot ter i CROSS-COUNTRY Zo’n vriendschap is gevaarlijk.... ze maakt vrienden tot slachtoffers. Een mens moet kunnen rekenen en berekenen! En toch dient gerekend en berekend! Niet rekenen altijd en overal! Voeden wij onze kinderen op tot wezenlijke vrienden! xl ZONDAG 13 NOVEMBER H u i d z u i v erheid-Huidgezondheid

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1955 | | pagina 1