I
i
I
I
I
Een verouderd predikant
2e Ronde van Ulicoten
d
bernardusfeesten
TE ULICOTEN
Land-en tuinbouw
Uit de oertijd van de auto
Baarle-Nassau
LE
Zaterdag 20 Aug. 1955
tie.
Nummer 34
3
u
t(B)
10 cm
de
landbouw- dan kan het zeer nadelig zijn. Want
toegedaan. Men heeft tot deze gevolg-
de eigenaar bleef de toestand
achteruit de helling af, tot zijn beneden
ers
ing
del
ssau
bij
:sse
ken
S
279
n en
h tot
relijk
oit!
smc'
straf
wilt
maar
laten
loch- I
hten. I
een I
bot- I
99en I
met I
naar I
nnicb I
is in I
zoor- I
volgd
1
Lr'
trekking kunnen komen door een on
derzoek met een speciaal instrument.
Hiermede kon men de samendrukking
van de bodem nadat er een tractor
overheen gereden was, op verschillen-
bouw
worden toegepast; te meer
ten van een
zo hoog zijn, omdat voor
Londen ontdekte een van*de deelne
mers plotseling een. taveerne, weshalve
an verfrissen. Toen
weer buiten kwam,
bleek de versnellingsbak niet meer je
dat te zijn. De handle stond in de neu
trale stand en was met man noch
macht te verwrikken. Ten einde raad
besloten de rijders krachtige maatrege
len te nemen. Zij leenden ergens een
breekijzer en wrongen net zo lang tot
Uitgave van
DRUKKERIJ DE JONG
.wam I
taan' I
ront- I
d en
on-
vaar-
aldus
haar
dat
i/ech-
wilt
ik op
;t is
er iets in het inwendige van het mecha
nisme begon te kraken en de auto ging
rijden. Langzaam doodsbenauwd dat op
een gegeven ogenblik alle raderen op
de grond zouden vallen, reden zij naar
de eindstreep. Zij haalden ’t nèt, enkele
meters verder gaf de motor met een
harde knal de geest.
De rijders en hun automobielen wer
den verzameld op Whitehall, waar hun
een donderende ovatie van het publiek
ten deel viel. De 'Grote Race was voor
bij, de rijders, maar vooral de construc
teurs hadden een schat aan ervaring
opgedaan, welke zij in hun latere mo
dellen verwerkten. De remmen werden
sterker, het comfort beter en de veilig
heid groter,
Wederom begint heden Zaterdag 20
Augustus het Octaaf van de H. Bernar
dus- Telken jaren komen honderden uit
de omtrek de H Bernardus vereren. U
weet hij wordt aangeroepen tegen vee
ziekten en rheumatiek. Alwie met ver
trouwen tot de grote machtige Heilige
bidt, zal niet ongetroost heengaan.
Vele hebben reeds hun gezondheid
aan Hem te danken-
Zaterdag is de Hoogmis aan de ka
pel en 's middags Lof, processie en
preek- Alle welkom. Mag de H. Ber-
nardns uw allen helpen naar ziel en
lichaam
Op 28 Aug. na-kermisdag, zal in
Ulicoten de laatste galavoorstelling der
nieuwelingen in onze omgeving plaats
hebben.
Deze tweede wielerkoers is opge
bouwd met de leuze: „Actie maakt
strijd’’ geput uit 'n prachtige geslaagde
première van het vorig jaar. De meest
genoemde coureurs starten in de Ronde
van Ulicoten, getuigen de namen, die
we vorige maal afdrukten en de strenge
selectie uit de honderd drie en vijftig
renners, die deze wedstrijd wilden mee
rijden.
De keuze, uitgevoerd door een kun
dig selecteur, wees tenslotte tachtig ren
ners met naam aan, zodat de startlijst,
op enkele reserveplaatsen na, compleet
is en van het meest zuivere gehalte.
Het parcours, dat op één bocht na,
voor honderd procent werd goedge
keurd, werd een van de beste genoemd
de start uit uit de omtrck, daar de toeschouwers de
renners twee en twintig maal zien door
komen. Het wegdek bestaat uit klin
kers en asphalt, terwijl het laatste weg-
oppervlak een breedte heeft van vier
meter, uitstekend geschikt voor de
sprinten na iedere ronde, die de sprin
tenwinnaar aanwijzen, waarvoor een
prachtige beker beschikbaar wordt
gesteld.
De actie moet deze wielerstrijd leven
digheid geven, daarom is er een ploe-
genklassement ingelast en rijden dus
alle renners in eigen clubverband. Om
de toeschouwers deze ploegenrace
goed te laten volgen, zullen de renners
per ploeg in het programmaboekje ge
noteerd worden met vermelding van
de club. De gedubbelde renners kunnen
door de aanleg van het parcours door
een handige telling onverwijld uit de
Het comité heeft verschillende maat
regelen genomen om alles vlot en goed
te laten verlopen, terwijl de politie
haar medewerking ten volle heeft toe-
gezeöd-
Deze tweede koers op de na-kermis
belooft inderdaad een aantrekkelijk
wielerprogramma met de cracks onder
de nieuwelingen te worden.
dan krijgen wij afwijkingen en gebreks-
ziekte in onze gewassen, omdat Man
gaan, borium en ook het fosforzuur dan
wordt vastgelegd.
Bij 10% van de onderzochte mon
sters is dc kalktoestand te hoog, zodat
wij niet moeten bekalken als wij niets
van de toestand van onze grond ken
nen, maar er zijn ook 30% van de
onderzochte percelen die wel een be-
kalkinq nodig hadden.
J. B. VAN HOEK,
Ass. R.L.V.D.
Ons mensen van de 20e eeuw is de J
mogelijkheid geboden om geriefelijk te
leven. Vroeger huisde men op stenen
vloeren en van Allerheiligen tot Pa
sen droeg men klompen, die de kou
van de vloer moesten weren. Vroeger
ging men grote afstanden te voet en
kende men geen andere muziek dan die
van een echte muzikant, die langs de
huizen trok. Er is veel comfort en
wij zijn er dankbaar voor.
Maar... comfort vraagd geld... veel
geld. Onze ouders en voorouders ken
den minder gerief, maar ze leefden
ook veel zuiniger. Zelfs is het waar,
wat onlangs door een socialist betoogd
werd: „En toch zijn de mensen nu niet
gelukkiger.’’
Ons comfort kost geld: dus werkt
het ons verlangen naar geld in de hand.
De winzucht neemt daarom toe in alle
klassen van de bevolking. En in de
grond van de zaak is de nivellerings-
zucht van vandaag niets anders dan
de zucht naar gewin, de hebzucht en
de geldzucht, welke door het verlan
gen naar comfort wordt aangekweekt.
„In dit comfort,” zegt Kanunnik Le-
clerq, in zijn boek „Christelijk even
wicht”, dat zich op de eisen van de
hygiëne of op de maatschappelijke wel-
gevoegelijkheid beroept, „wordt ten
slotte niets meer overtollig gevonden.
Onze manier van kleding, onze si
gaar of sigaret, onze bioscoop of voet
balmatch, we achten het alles nood
zakelijk, als zou er geen dragelijk leven
meer bestaan, indien men het zou moe
ten missen.
Er zit een goede kant aan deze voor
uitgang; maar er steekt ook een groot
gevaar in. Als een echtpaar bijv, kin
deren uit de weg wil blijven, omdat
men zich veel zal moeten ontzeggen
en men zich zo gemakkelijk niet meer
zal kunnen bewegen, dan komt het ge
vaar van het moderne leven duidelijk
tot uiting. Wanneer het comfort zó
sterk wordt doorgevoerd, dat de kin
deren er door verwend worden, zodat
zij het leven niet meer aan kunnen, is
het onjuist. Wanneer de goede zorg
voor lichaam en uiterlijk gaat ontaar
den in een lichaamskultus, waarbij de
uit lichaam en ziel bestaande mens
meer aandacht heeft voor het lichaam
dan voor de ziel, is dit onjuist. Wan
neer de zucht naar comfort de mens
brengt tot ontevredenheid en jalou-
zie, is deze zucht onjuist.
Wanneer ge gaat aanvoelen dat ge
niets meer kunt missen of U niet meer
er.
nar"
n
oeV'
gen,
ijzeren 1
om dergelijke werktuigen speciaal
i aanzi
Het zou dan ook een grote bespa- bladen en tijdschriften kan
wanneer in de land- over bekalking van onze
luchtbanden algemeen zoudengronden. Een bekalking is
daar de kos- als de kalktoestand te laag is, maar als
dergelijke toepassing niet de kalktoestand hoog of te hoog is,
of wanneer ge in
neer ge uw
wanneer ge
wanneer ge een
zoekt.
Wij zijn dankbaar voor de geriefe
lijkheid, voor het comfort, dat ons door
de nieuwe uitvindingen en door de mo
derne vervolmaking van de techniek
verschaft wordt. Laten wij echter zor
gen, dat wij er onze hemel niet bij
inschieten.
Als gevolg van het gebruik van
kunstmest en moderne landbouwwerk
tuigen, zoals tractoren, is de bodem-
opbrengst de laatste 10-tallen jaren
met sprongen toegenomen.
Hoewel verheugd over deze ontwik
keling, wordt van sommige zijden wel
de vrees uitgesproken, dat de gevol
gen van deze grote opbrengsten scha
delijk zouden zijn voor de bodemstruc
tuur.
Dat deze vrees ten dele gerechtvaar- j
digd is, blijkt wel uit de toenemende j
mate waarmee men compost en blad-
afval zo goed als natuurmest tezamen
met de kunstmest gebruikt.
De bewering, dat landbouwtractoren
door hun grote gewicht eveneens aan
leiding zou geven tot structuurbederf,
is daarentegen nog steeds niet alge
meen bestreden. In wetenschappelijke
kringen staat het echter wel vast dat
de schadelijke invloed niet alleen be
trekkelijk gering, doch veelal zelfs
minder is dan die veroorzaakt door
paardenstappep.
Enige jaren geleden is
Enige jaren geleden is men n.l. in -
Nederland tot de conclusie gekomen i akkers voort te bewegen, is
na een vergelijkend onderzoek van del --
invloed van paardenstappen en tractor- ring betekenen,
sporen op de vegetatie.
Ook in het buitenland blijkt men in
vele gevallen deze opvatting te zijn
kunt verzetten, weet dan dat gij ten
onder gaat aan de gemakzucht en het
comfort.
Wij zullen dus alles wat de moderne
wereld ons te bieden heeft aan ont
spanning en comfort moeten bekijken
met een gezond en practisch verstand.
We zullen de hiërarchie van de waar
den moeten erkennen en ons afvragen
in hoeverre iets ons kan brengen tot
ons uiteindelijk doel. Wat dus t voor
naamste is, moet bovenaan staan en
het eerst worden gezocht: wat het
zwaarste is moet het zwarste wegen.
Ons uiteindelijk doel is God. Ons
leven moet dus een opgang naar Hem
zijn. Al de dingen van deze aarde zijn
dus middel om tot God te geraken: ze
mogen nooit doel worden.
Als we in alles aan onze geneigd
heid toegeven, gaan de hartstochten
de overhand in ons nemen en spoedig
zullen we bemerken, dat we de teugel
kwijt raken, dat we heen en weer wor
den geslingerd en dat we helemaal niet
meer kunnen verwerkelijken, wat we
zo graag zouden willen. Dan zijn wij
er naast en heeft het moderne leven
ons in haar loop meegesleurd.
Het zal dus een kwestie zijn, om
altijd het juiste midden te bewaren.
„Gebruiken alsof we er niet van ge
bruiken,” zegt ons S. Paulus. Het com
fort mag ons niet van God verwijde
ren. We zullen ons altijd voor ogen
moeten houden dat we onze ziel naar
God moeten brengen en dat we daar
om de dure plicht hebben om ons niet
te laten overheersen door aardse genie
tingen en om onze wilskracht niet te
laten wegroveri door het verwennen
van ons lichaam. Ons verstand moeten
we ook op dit gebied gebruiken: de
dingen van God en onze ziel komt de
eerste zorg toe: en de rest mogen wij
erbij nemen.
Zo staat comfort in nauw verband
met ons geestelijk leven. Denk er nog
eens aan als ge in uw clubfauteuil zit,
uw auto rijdt, wan
uiterlijk gaat verzorgen,
uw kinderen kleedt of
toekomst voor hen uit-
Voor de landbouw is in het bijzon
der de lagedrukband van betekenis.
Het kenmerk van dit type is, dat dit
een breed loopvlak heeft en minder
hard opgepompt wordt dan een nor
male band. Deze banden deuken dus
bij het rijden meer in en vereisen bij
het rijden over zachte, oneffen bo
dem minder trekkracht, ook al omdat
de aarde gemakkelijk van de band los
laat. Een veel gevraagd soort lage
drukband is de vliègtuigband. die door
zijn grote soepelheid en breedte slechts
in geringe mate in de bodem zakt. De
besparing door het gebruik van lucht
banden is het grootst, wanneer men
bijzondere zorg besteed aan tractor
en landbouwbanden. Men dient daar
voor regelmatig op bandspanning, op
over- en onderbelasting te letten als
ook op beschadigingen die steeds di
rect gerepareerd dienen te worden. Is
de band versleten, dan moet men niet
klakkeloos een nieuwe kopen, doch
eerst nagaan of deze niet gecoverd of
verzoold kan worden, waardoor onge
veer de helft van de aanschafwaarde
bespaard wordt.
KORTE WENKEN VOOR DE
LANDÓOUW.
De stoppelbewerking voor het zaaien
van de stoppelgewassen is meest ge
beurd en de bemesting ook. Als de
hoofdvrucht een goede bemesting heeft
ontvangen, zal men voor de stoppel
knollen niet veel fosforzuur en kali be
hoeven te geven. Anders is het gesteld
met de stikstof, willen wij goede stop-
pelknollen oogsten, dan zullen wij de
vroeg gezaaide 4 a 500 kg KAS moe
ten geven. De stoppelknollen die nog
na 15 Augustus worden gezaaid, kun
nen zoveel stikstof niet rendabel meer
verwerken en dan is 300 kg KAS ook
wel voldoende.
Men zal wel goed doen eens na te
gaan of onze stoppelknollen soms een
I tekort aan Magnesium kunnen krijgen.
Als de rogge geen kiezeriet of Mag-
l nesiumsulfaat heeft ontvangen, dan heb
ben wij gevaar dat de stoppelknollen
niet voldoende ter beschikking hebben,
tenzij de grond een zeer goede Mag-
nesiumtoestand had. Willen wij kieze
riet geven dan moet dit zo spoedig
mogelijk gebeuren, want kiezeriet lost
niet snel op. en de stoppelknollen moe
ten in korte tijd groeien.
- - - De stikstof zullen wij natuurlijk niet
de diepten meten. De samendrukking -n <én keer geveI1( maar zodra de stop-
overschrijdt op een diepte van 10 cm pejknonen groot genoeg zijn om te eg
de 5 g/cm2 niet. v n gen, geven wij eerst de laatste stikstof
moet het
In feite bleek echter alleen aan de jan kan ermecje ingeëgd worden.
oppervlakte sprake te zijn van enige Qp gemengde bedrijven moet het
vervorming, die men altijd kan her-1 kui]voer meest van de stoppelgewas-
stellen door achter de wielen van de|sen en de suikerbieten komen. En
tractor een hark te monteren. j daarom moeten wij trachten een zo
Het blijkt dus, dat het gebruik van i groo(. moge]ijke opbrengst te.krijgen om
tractoren geen schadelijke invloed heeft in win\er een goed rantsoen te kun-
nen voeren, want er zijn nog te veel j ke(. traject sloeg de motor af
bedrijven waar geen of te weinig kuil- --J-
voer gevoederd kan worden.
Als men de bemesting kan geven aan
landarbeiders, 'heeft de hand van het grondonderzoek
men veilig en zeker. Er zijn nog
schillende bedrijven waar dit niet het
geval is. Als U nog niets van
I van uw grond afweet
veeïdogddgt." Niettemin laat dan toch eens enige monsters
op de bodem, mits men bepaalde kleine
voorzorgsmaatregelen treft.
De sterk voortgaande mechanisering
van de landbouw, noodzakelijk door t
grote tekort aan 1„—-
geleid .tot een intensief gebruik van
ïuchtbanden. Alleen reeds voor trac-
landbouwwagens t mestingstoestand
landbouwwerktui- derzoeken.
van houten of j
geleid .tot
De weg leidde terug eerst naar de
Oostkust van Engeland, naar New
castle. Er stak een zware Zuidwester
storm op, en op sommige ogenblikken
woei het zo hard, dat de auto’s stil ble
ven staan. Op die dag ook haalde
Montague Graham-White, een broer
van de vlieger, een sterk staaltje uit
dat hem voor altijd een plaats verze
kerde in het Gouden Boek van het
automobilisme. Kort na
Edingburgh gleed hij met zijn wagen
van de weg in een greppel, waarbij het
stuurmechanisme aan gruzelementen
vloog. Onvervaard dook Graham met
zijn helper de modder in en sjorde de
wagen met bovenmenselijke inspanning
weer op de weg. Ondanks de ijzige kou
en de loeiende storm bleef hij op de
treeplank staan en bestuurde zijn wa
gen met de voet op de vooras. Toen hij
tenslotte Newcastle bereikte, was de
zool van zijn schoen doorgesleten.
Bij de eerste snelheidsproef, welke
gehouden werd tussen Sheffield en
Nottingham op basis van „heuveltje op
heuveltje af, gemiddelde tijd telt”, wer
den de meest schokkende bijzonderhe
den geconstateerd. Vooreerst maakte
een Panhard van 12 pk de beste tijd
van die dag: bijna 80 km heuvel-af
hetgeen de hoofdredacteur van een
plaatselijk blad bracht tot het schrijven
van een paniek-artikel onder de pak
kende titel: Moeten onze kinderen het
voedsel zijn van deze Juggernauts? En
glands trots, de Napier werd tweede
met een gemiddelde van bijna vijftig
km. Een Ariel driewieler met aanhang-
wagentje deed maar in enkele km voor
de Napier onder, echter met de be
merking van de wedstrijdleiding: „bei
de inzittenden hielpen de voortstuwing
met de voeten
De slot-étappe was tevens de lang
ste, 123 mijl van. Nottingham naar
Londen. Verscheidene wagens waren
aan het eind van hun krachten, maar
niet de berijders. Met bijna duivelse
improvisaties wisten zij hun ernstig
protesterende auto s aan het rijden ie
houden. Van één wagen raakte de
regulateur defect, zodat de motor boven
zijn toeren dreigde te komen. Met veel
vernuft en kennis van zaken begon de
eigenaar te prutsen aan dat wat onder
de motorkap verborgen is en wist door
een ingreep aan de uitlaatkleppen ge
daan te krijgen, dat hij het opstandige
tempo van zijn mctor kon regelen. Bij
een andere wagen zegden de remmen
de dienst op, waarna de berijder zich
voorzag van een soortwerpanker, om j
te gebruiken als de zaken hem uit de
hand dreigden te glippen. Midden op
een van de meest steile hellingen van
en begon
wagen met toenemende snelheid
achteruit te rijden. Het „anker” werd
overboord geworpen, maar door de
is i plotselinge ruk brak de tros. De helper
v.er'begon te muiten en sprong van de wa-
- gen, maar de eigenaar bleef de toestand
ppn 130 000 banden in qe- geval is. Als H nog niets van de be- jester en stuurde zijn wagen netjes
bruik terwijl voor landbouwwagens ’t mestingstoestand van uw grond afweet j achtcruit helling af tot zijn beneden
aantal nog veel hoger ligt. Niettemin laat dan toch eens enige monsters on- nzelf tot stilstand kwam. Vlak bij
zijn er nog tal van landbouwwerktui-derzoeken.
die voorzien zijn van houten of j Het is een zeer voornaam punt datj
wielen. De trekkracht, nodig i wij evenwichtig bemesten en dat kun-i hij besloot zich te ga.
„lover! nen wij practisch niet als wij onze j hij met zijn helper
ienlijk.grond niet kennen. In verschillende
men lezen
landbouw-
zeer goed
X
t a a:’
t<<”
InC:-'
in:
ONS WEEKBLAD
WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN
ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o.
tractie speciale banden verkrijgbaar
zijn, die veel lager in prijs liggen dan
autobanden. Deze banden worden vaak
door de bandenfabrieken gemaakt,
doch zijn ook leverbaar in de vorm
van vernieuwde autobanden, die door
coverbedrijven worden geleverd. Het
is echter altijd zaak de landbouwband
niet te gebruiken voor motorvoertui
gen die. sneller dan 40 km per uur rij
den, omdat de band daar niet sterk
genoeg voor is.