I i I I I Een verouderd predikant 2e Ronde van Ulicoten d bernardusfeesten TE ULICOTEN Land-en tuinbouw Uit de oertijd van de auto Baarle-Nassau LE Zaterdag 20 Aug. 1955 tie. Nummer 34 3 u t(B) 10 cm de landbouw- dan kan het zeer nadelig zijn. Want toegedaan. Men heeft tot deze gevolg- de eigenaar bleef de toestand achteruit de helling af, tot zijn beneden ers ing del ssau bij :sse ken S 279 n en h tot relijk oit! smc' straf wilt maar laten loch- I hten. I een I bot- I 99en I met I naar I nnicb I is in I zoor- I volgd 1 Lr' trekking kunnen komen door een on derzoek met een speciaal instrument. Hiermede kon men de samendrukking van de bodem nadat er een tractor overheen gereden was, op verschillen- bouw worden toegepast; te meer ten van een zo hoog zijn, omdat voor Londen ontdekte een van*de deelne mers plotseling een. taveerne, weshalve an verfrissen. Toen weer buiten kwam, bleek de versnellingsbak niet meer je dat te zijn. De handle stond in de neu trale stand en was met man noch macht te verwrikken. Ten einde raad besloten de rijders krachtige maatrege len te nemen. Zij leenden ergens een breekijzer en wrongen net zo lang tot Uitgave van DRUKKERIJ DE JONG .wam I taan' I ront- I d en on- vaar- aldus haar dat i/ech- wilt ik op ;t is er iets in het inwendige van het mecha nisme begon te kraken en de auto ging rijden. Langzaam doodsbenauwd dat op een gegeven ogenblik alle raderen op de grond zouden vallen, reden zij naar de eindstreep. Zij haalden ’t nèt, enkele meters verder gaf de motor met een harde knal de geest. De rijders en hun automobielen wer den verzameld op Whitehall, waar hun een donderende ovatie van het publiek ten deel viel. De 'Grote Race was voor bij, de rijders, maar vooral de construc teurs hadden een schat aan ervaring opgedaan, welke zij in hun latere mo dellen verwerkten. De remmen werden sterker, het comfort beter en de veilig heid groter, Wederom begint heden Zaterdag 20 Augustus het Octaaf van de H. Bernar dus- Telken jaren komen honderden uit de omtrek de H Bernardus vereren. U weet hij wordt aangeroepen tegen vee ziekten en rheumatiek. Alwie met ver trouwen tot de grote machtige Heilige bidt, zal niet ongetroost heengaan. Vele hebben reeds hun gezondheid aan Hem te danken- Zaterdag is de Hoogmis aan de ka pel en 's middags Lof, processie en preek- Alle welkom. Mag de H. Ber- nardns uw allen helpen naar ziel en lichaam Op 28 Aug. na-kermisdag, zal in Ulicoten de laatste galavoorstelling der nieuwelingen in onze omgeving plaats hebben. Deze tweede wielerkoers is opge bouwd met de leuze: „Actie maakt strijd’’ geput uit 'n prachtige geslaagde première van het vorig jaar. De meest genoemde coureurs starten in de Ronde van Ulicoten, getuigen de namen, die we vorige maal afdrukten en de strenge selectie uit de honderd drie en vijftig renners, die deze wedstrijd wilden mee rijden. De keuze, uitgevoerd door een kun dig selecteur, wees tenslotte tachtig ren ners met naam aan, zodat de startlijst, op enkele reserveplaatsen na, compleet is en van het meest zuivere gehalte. Het parcours, dat op één bocht na, voor honderd procent werd goedge keurd, werd een van de beste genoemd de start uit uit de omtrck, daar de toeschouwers de renners twee en twintig maal zien door komen. Het wegdek bestaat uit klin kers en asphalt, terwijl het laatste weg- oppervlak een breedte heeft van vier meter, uitstekend geschikt voor de sprinten na iedere ronde, die de sprin tenwinnaar aanwijzen, waarvoor een prachtige beker beschikbaar wordt gesteld. De actie moet deze wielerstrijd leven digheid geven, daarom is er een ploe- genklassement ingelast en rijden dus alle renners in eigen clubverband. Om de toeschouwers deze ploegenrace goed te laten volgen, zullen de renners per ploeg in het programmaboekje ge noteerd worden met vermelding van de club. De gedubbelde renners kunnen door de aanleg van het parcours door een handige telling onverwijld uit de Het comité heeft verschillende maat regelen genomen om alles vlot en goed te laten verlopen, terwijl de politie haar medewerking ten volle heeft toe- gezeöd- Deze tweede koers op de na-kermis belooft inderdaad een aantrekkelijk wielerprogramma met de cracks onder de nieuwelingen te worden. dan krijgen wij afwijkingen en gebreks- ziekte in onze gewassen, omdat Man gaan, borium en ook het fosforzuur dan wordt vastgelegd. Bij 10% van de onderzochte mon sters is dc kalktoestand te hoog, zodat wij niet moeten bekalken als wij niets van de toestand van onze grond ken nen, maar er zijn ook 30% van de onderzochte percelen die wel een be- kalkinq nodig hadden. J. B. VAN HOEK, Ass. R.L.V.D. Ons mensen van de 20e eeuw is de J mogelijkheid geboden om geriefelijk te leven. Vroeger huisde men op stenen vloeren en van Allerheiligen tot Pa sen droeg men klompen, die de kou van de vloer moesten weren. Vroeger ging men grote afstanden te voet en kende men geen andere muziek dan die van een echte muzikant, die langs de huizen trok. Er is veel comfort en wij zijn er dankbaar voor. Maar... comfort vraagd geld... veel geld. Onze ouders en voorouders ken den minder gerief, maar ze leefden ook veel zuiniger. Zelfs is het waar, wat onlangs door een socialist betoogd werd: „En toch zijn de mensen nu niet gelukkiger.’’ Ons comfort kost geld: dus werkt het ons verlangen naar geld in de hand. De winzucht neemt daarom toe in alle klassen van de bevolking. En in de grond van de zaak is de nivellerings- zucht van vandaag niets anders dan de zucht naar gewin, de hebzucht en de geldzucht, welke door het verlan gen naar comfort wordt aangekweekt. „In dit comfort,” zegt Kanunnik Le- clerq, in zijn boek „Christelijk even wicht”, dat zich op de eisen van de hygiëne of op de maatschappelijke wel- gevoegelijkheid beroept, „wordt ten slotte niets meer overtollig gevonden. Onze manier van kleding, onze si gaar of sigaret, onze bioscoop of voet balmatch, we achten het alles nood zakelijk, als zou er geen dragelijk leven meer bestaan, indien men het zou moe ten missen. Er zit een goede kant aan deze voor uitgang; maar er steekt ook een groot gevaar in. Als een echtpaar bijv, kin deren uit de weg wil blijven, omdat men zich veel zal moeten ontzeggen en men zich zo gemakkelijk niet meer zal kunnen bewegen, dan komt het ge vaar van het moderne leven duidelijk tot uiting. Wanneer het comfort zó sterk wordt doorgevoerd, dat de kin deren er door verwend worden, zodat zij het leven niet meer aan kunnen, is het onjuist. Wanneer de goede zorg voor lichaam en uiterlijk gaat ontaar den in een lichaamskultus, waarbij de uit lichaam en ziel bestaande mens meer aandacht heeft voor het lichaam dan voor de ziel, is dit onjuist. Wan neer de zucht naar comfort de mens brengt tot ontevredenheid en jalou- zie, is deze zucht onjuist. Wanneer ge gaat aanvoelen dat ge niets meer kunt missen of U niet meer er. nar" n oeV' gen, ijzeren 1 om dergelijke werktuigen speciaal i aanzi Het zou dan ook een grote bespa- bladen en tijdschriften kan wanneer in de land- over bekalking van onze luchtbanden algemeen zoudengronden. Een bekalking is daar de kos- als de kalktoestand te laag is, maar als dergelijke toepassing niet de kalktoestand hoog of te hoog is, of wanneer ge in neer ge uw wanneer ge wanneer ge een zoekt. Wij zijn dankbaar voor de geriefe lijkheid, voor het comfort, dat ons door de nieuwe uitvindingen en door de mo derne vervolmaking van de techniek verschaft wordt. Laten wij echter zor gen, dat wij er onze hemel niet bij inschieten. Als gevolg van het gebruik van kunstmest en moderne landbouwwerk tuigen, zoals tractoren, is de bodem- opbrengst de laatste 10-tallen jaren met sprongen toegenomen. Hoewel verheugd over deze ontwik keling, wordt van sommige zijden wel de vrees uitgesproken, dat de gevol gen van deze grote opbrengsten scha delijk zouden zijn voor de bodemstruc tuur. Dat deze vrees ten dele gerechtvaar- j digd is, blijkt wel uit de toenemende j mate waarmee men compost en blad- afval zo goed als natuurmest tezamen met de kunstmest gebruikt. De bewering, dat landbouwtractoren door hun grote gewicht eveneens aan leiding zou geven tot structuurbederf, is daarentegen nog steeds niet alge meen bestreden. In wetenschappelijke kringen staat het echter wel vast dat de schadelijke invloed niet alleen be trekkelijk gering, doch veelal zelfs minder is dan die veroorzaakt door paardenstappep. Enige jaren geleden is Enige jaren geleden is men n.l. in - Nederland tot de conclusie gekomen i akkers voort te bewegen, is na een vergelijkend onderzoek van del -- invloed van paardenstappen en tractor- ring betekenen, sporen op de vegetatie. Ook in het buitenland blijkt men in vele gevallen deze opvatting te zijn kunt verzetten, weet dan dat gij ten onder gaat aan de gemakzucht en het comfort. Wij zullen dus alles wat de moderne wereld ons te bieden heeft aan ont spanning en comfort moeten bekijken met een gezond en practisch verstand. We zullen de hiërarchie van de waar den moeten erkennen en ons afvragen in hoeverre iets ons kan brengen tot ons uiteindelijk doel. Wat dus t voor naamste is, moet bovenaan staan en het eerst worden gezocht: wat het zwaarste is moet het zwarste wegen. Ons uiteindelijk doel is God. Ons leven moet dus een opgang naar Hem zijn. Al de dingen van deze aarde zijn dus middel om tot God te geraken: ze mogen nooit doel worden. Als we in alles aan onze geneigd heid toegeven, gaan de hartstochten de overhand in ons nemen en spoedig zullen we bemerken, dat we de teugel kwijt raken, dat we heen en weer wor den geslingerd en dat we helemaal niet meer kunnen verwerkelijken, wat we zo graag zouden willen. Dan zijn wij er naast en heeft het moderne leven ons in haar loop meegesleurd. Het zal dus een kwestie zijn, om altijd het juiste midden te bewaren. „Gebruiken alsof we er niet van ge bruiken,” zegt ons S. Paulus. Het com fort mag ons niet van God verwijde ren. We zullen ons altijd voor ogen moeten houden dat we onze ziel naar God moeten brengen en dat we daar om de dure plicht hebben om ons niet te laten overheersen door aardse genie tingen en om onze wilskracht niet te laten wegroveri door het verwennen van ons lichaam. Ons verstand moeten we ook op dit gebied gebruiken: de dingen van God en onze ziel komt de eerste zorg toe: en de rest mogen wij erbij nemen. Zo staat comfort in nauw verband met ons geestelijk leven. Denk er nog eens aan als ge in uw clubfauteuil zit, uw auto rijdt, wan uiterlijk gaat verzorgen, uw kinderen kleedt of toekomst voor hen uit- Voor de landbouw is in het bijzon der de lagedrukband van betekenis. Het kenmerk van dit type is, dat dit een breed loopvlak heeft en minder hard opgepompt wordt dan een nor male band. Deze banden deuken dus bij het rijden meer in en vereisen bij het rijden over zachte, oneffen bo dem minder trekkracht, ook al omdat de aarde gemakkelijk van de band los laat. Een veel gevraagd soort lage drukband is de vliègtuigband. die door zijn grote soepelheid en breedte slechts in geringe mate in de bodem zakt. De besparing door het gebruik van lucht banden is het grootst, wanneer men bijzondere zorg besteed aan tractor en landbouwbanden. Men dient daar voor regelmatig op bandspanning, op over- en onderbelasting te letten als ook op beschadigingen die steeds di rect gerepareerd dienen te worden. Is de band versleten, dan moet men niet klakkeloos een nieuwe kopen, doch eerst nagaan of deze niet gecoverd of verzoold kan worden, waardoor onge veer de helft van de aanschafwaarde bespaard wordt. KORTE WENKEN VOOR DE LANDÓOUW. De stoppelbewerking voor het zaaien van de stoppelgewassen is meest ge beurd en de bemesting ook. Als de hoofdvrucht een goede bemesting heeft ontvangen, zal men voor de stoppel knollen niet veel fosforzuur en kali be hoeven te geven. Anders is het gesteld met de stikstof, willen wij goede stop- pelknollen oogsten, dan zullen wij de vroeg gezaaide 4 a 500 kg KAS moe ten geven. De stoppelknollen die nog na 15 Augustus worden gezaaid, kun nen zoveel stikstof niet rendabel meer verwerken en dan is 300 kg KAS ook wel voldoende. Men zal wel goed doen eens na te gaan of onze stoppelknollen soms een I tekort aan Magnesium kunnen krijgen. Als de rogge geen kiezeriet of Mag- l nesiumsulfaat heeft ontvangen, dan heb ben wij gevaar dat de stoppelknollen niet voldoende ter beschikking hebben, tenzij de grond een zeer goede Mag- nesiumtoestand had. Willen wij kieze riet geven dan moet dit zo spoedig mogelijk gebeuren, want kiezeriet lost niet snel op. en de stoppelknollen moe ten in korte tijd groeien. - - - De stikstof zullen wij natuurlijk niet de diepten meten. De samendrukking -n <én keer geveI1( maar zodra de stop- overschrijdt op een diepte van 10 cm pejknonen groot genoeg zijn om te eg de 5 g/cm2 niet. v n gen, geven wij eerst de laatste stikstof moet het In feite bleek echter alleen aan de jan kan ermecje ingeëgd worden. oppervlakte sprake te zijn van enige Qp gemengde bedrijven moet het vervorming, die men altijd kan her-1 kui]voer meest van de stoppelgewas- stellen door achter de wielen van de|sen en de suikerbieten komen. En tractor een hark te monteren. j daarom moeten wij trachten een zo Het blijkt dus, dat het gebruik van i groo(. moge]ijke opbrengst te.krijgen om tractoren geen schadelijke invloed heeft in win\er een goed rantsoen te kun- nen voeren, want er zijn nog te veel j ke(. traject sloeg de motor af bedrijven waar geen of te weinig kuil- --J- voer gevoederd kan worden. Als men de bemesting kan geven aan landarbeiders, 'heeft de hand van het grondonderzoek men veilig en zeker. Er zijn nog schillende bedrijven waar dit niet het geval is. Als U nog niets van I van uw grond afweet veeïdogddgt." Niettemin laat dan toch eens enige monsters op de bodem, mits men bepaalde kleine voorzorgsmaatregelen treft. De sterk voortgaande mechanisering van de landbouw, noodzakelijk door t grote tekort aan 1„—- geleid .tot een intensief gebruik van ïuchtbanden. Alleen reeds voor trac- landbouwwagens t mestingstoestand landbouwwerktui- derzoeken. van houten of j geleid .tot De weg leidde terug eerst naar de Oostkust van Engeland, naar New castle. Er stak een zware Zuidwester storm op, en op sommige ogenblikken woei het zo hard, dat de auto’s stil ble ven staan. Op die dag ook haalde Montague Graham-White, een broer van de vlieger, een sterk staaltje uit dat hem voor altijd een plaats verze kerde in het Gouden Boek van het automobilisme. Kort na Edingburgh gleed hij met zijn wagen van de weg in een greppel, waarbij het stuurmechanisme aan gruzelementen vloog. Onvervaard dook Graham met zijn helper de modder in en sjorde de wagen met bovenmenselijke inspanning weer op de weg. Ondanks de ijzige kou en de loeiende storm bleef hij op de treeplank staan en bestuurde zijn wa gen met de voet op de vooras. Toen hij tenslotte Newcastle bereikte, was de zool van zijn schoen doorgesleten. Bij de eerste snelheidsproef, welke gehouden werd tussen Sheffield en Nottingham op basis van „heuveltje op heuveltje af, gemiddelde tijd telt”, wer den de meest schokkende bijzonderhe den geconstateerd. Vooreerst maakte een Panhard van 12 pk de beste tijd van die dag: bijna 80 km heuvel-af hetgeen de hoofdredacteur van een plaatselijk blad bracht tot het schrijven van een paniek-artikel onder de pak kende titel: Moeten onze kinderen het voedsel zijn van deze Juggernauts? En glands trots, de Napier werd tweede met een gemiddelde van bijna vijftig km. Een Ariel driewieler met aanhang- wagentje deed maar in enkele km voor de Napier onder, echter met de be merking van de wedstrijdleiding: „bei de inzittenden hielpen de voortstuwing met de voeten De slot-étappe was tevens de lang ste, 123 mijl van. Nottingham naar Londen. Verscheidene wagens waren aan het eind van hun krachten, maar niet de berijders. Met bijna duivelse improvisaties wisten zij hun ernstig protesterende auto s aan het rijden ie houden. Van één wagen raakte de regulateur defect, zodat de motor boven zijn toeren dreigde te komen. Met veel vernuft en kennis van zaken begon de eigenaar te prutsen aan dat wat onder de motorkap verborgen is en wist door een ingreep aan de uitlaatkleppen ge daan te krijgen, dat hij het opstandige tempo van zijn mctor kon regelen. Bij een andere wagen zegden de remmen de dienst op, waarna de berijder zich voorzag van een soortwerpanker, om j te gebruiken als de zaken hem uit de hand dreigden te glippen. Midden op een van de meest steile hellingen van en begon wagen met toenemende snelheid achteruit te rijden. Het „anker” werd overboord geworpen, maar door de is i plotselinge ruk brak de tros. De helper v.er'begon te muiten en sprong van de wa- - gen, maar de eigenaar bleef de toestand ppn 130 000 banden in qe- geval is. Als H nog niets van de be- jester en stuurde zijn wagen netjes bruik terwijl voor landbouwwagens ’t mestingstoestand van uw grond afweet j achtcruit helling af tot zijn beneden aantal nog veel hoger ligt. Niettemin laat dan toch eens enige monsters on- nzelf tot stilstand kwam. Vlak bij zijn er nog tal van landbouwwerktui-derzoeken. die voorzien zijn van houten of j Het is een zeer voornaam punt datj wielen. De trekkracht, nodig i wij evenwichtig bemesten en dat kun-i hij besloot zich te ga. „lover! nen wij practisch niet als wij onze j hij met zijn helper ienlijk.grond niet kennen. In verschillende men lezen landbouw- zeer goed X t a a:’ t<<” InC:-' in: ONS WEEKBLAD WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. o. tractie speciale banden verkrijgbaar zijn, die veel lager in prijs liggen dan autobanden. Deze banden worden vaak door de bandenfabrieken gemaakt, doch zijn ook leverbaar in de vorm van vernieuwde autobanden, die door coverbedrijven worden geleverd. Het is echter altijd zaak de landbouwband niet te gebruiken voor motorvoertui gen die. sneller dan 40 km per uur rij den, omdat de band daar niet sterk genoeg voor is.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1955 | | pagina 1