MEI-ACTIE 1955 WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e. KINDEROPVOEDINGS- PROBLEMEN WAT MOET MIJN JONGEN WORDEN? o. I I Markt te Baarle-Nassau Pater Henricus K.A.B. te Alphen n DRUKKERIJ DE JONG Baarle-Nassau Zaterdag 30 April Nummer 18 j g i n n ■■■a 1 I; 21 Opleiding voor het Praktijkdiplo- |stek geschikt zal zijn als Uitgave van „Ik snak naar een dag, vol van rood, wit en blauw, Met de zwier van Oranje er boven Die dag is gekomen. En in de Mei-dagen van 1955, het tiende jaar van onze bevrijding, kan van ieder Nederlands huis dat rood, wit en blauw weer vrij uitwaaien. „Vrij” - want niemand zal ons dat beletten. „Vrij” - want niemand wordt daarvoot naar gevangenis of con centratiekamp gesleept. „Vrij” - want niemand wordt daarvoor ter plaatse gefusilleerd, zoals toen. Onze vlag waait uit als symbool van de vele vrijheden, die ons zo uitermate dierbaar zijn. Voor het recht echter dat symbool weer te mogen gebruiken is een zware tol betaald. Ook het Nederlandse Volk heeft die in bloed en tranen moeten neertellen. Een ieder weet voor zichzelf het best hoe groot de eigen bijdrage was. Daar zijn er evenwel onder ons, wier bijdrage onevenredig groot was en is. Er zijn er, die nog dagelijks betalen en die dat zullen blijven doen zolang de herinnering leeft. Dat zijn o. m. de invaliden en gezinnen van verzetsstrijders, gezamenlijk ca. 6000 in aantal. De verzetsstrijders stierven in het vertrouwen.dat wij, eenmaal bevrijd, zouden opkomen vooi de belangen van hun dierbaren. Ons volk heeft dat vertrouwen niet beschaamd. Vja de Stichting 1940 1945, die de belangen van invaliden en van nage laten betrekkingen behartigt, heeft ’t negen jaar trouw bijgedragen tot leniging van materiële noden in die gezinnen. Mede hierdoor heeft het Hoofdbestuur van de Stichting 1940- 1945 een verdragend besluit durven nemen. Het heeft namelijk besloten in 1955 voor het laatst een openbare inzameling te hou den met de bedoeling het nog aan de Stichting 1940 1945 ont brekende, kapitaal ineens in te zamelen. Dit besluit kan alleen gerealiseerd worden als het Nederlandse volk inderdaad een enorm oedrag bijeenbrengt. Realiseert U de rust, vrede en welvaart, welke U verkreeg juist door de offers gebracht door diegenen voor wie of wier nagelaten betrekkingen deze actie wordt ingezet. Geeft met dankbaarheid. Geeft spontaan. VAN DE BEWAARSCHOOL NAAR DE „GROTE SCHOOL”. I. ONS WEEKBLAD I r 1 K Nijverheidsschool naar n I J I- 14 5 1 1 LI I' ll e op de middelbare beroepsopleidingen. Moge het zo zijn. Voor zwakkere beurzen nog dit: het Rijk verleent vrij gemakkelijk financiële medewerking. Verdere toelichting wordt U desge wenst gaarne mondeling verstrekt. Br. Wilhelmo. om de afval te of afvalligen terug te brengen. ver stuk me waard, wat heb er in de wereld met ons diploma krijgen, a's ze tenminste op het Mulo examen voor Handel zijn geëxa mineerd. 20 Het volgen van een cursus bij het j Minister Cals „Instituut voor Groothandelsonderwijs bij het indienen in Nederland” (groothandelaar). Op Dinsdag 3 Mei a.s. zal te Baarle- Nassau de ingebruikstelling plaats vin den van de nieuwe 14-daagse markt op het St. Annaplein Gezien de vrij grote afstanden welke Baarle van de grotere plaatsen scheidt waar een markt gehou den wordt en de centrale ligging ten op zichte van de omringende gemeenten, mag verondersteld worden, dat in een grote behoefte der bevolking wordt voorzien. Van de zijde der marktkoop lieden is de belangstelling eveneens zeer groot hetgeen alles bijeen de belofte in houdt, dat ondanks de mening van enige pessimisten, deze markt een succes zal worden De te verhandelen artikelen zijn zeer gevarieerd zodat ieder zijn ga ding wel zal vinden. De markttijden zijn van 8 tot 12 uur Alzo ingaande Dinsdag i de 14 dagen. voor horlogema- ma boekhouden, moderne bedrijfsad ministratie, handelscorrespondentie. 22 Opleiding voor Handelsweten schappen Staatspraktijkdiploma Akte M.O A (administratief personeel) 23 Opleiding voor belastingconsulent 24 Opleiding tot ambtenaar bij del Raden van Arbeid (Ambtenaar Sociale Verzekering). 25 Kweekscholen voor onderwijzers, i 26 Opleiding voor leraar bij het Lager Nijverheidsonderwijs. 27 Opleiding tot Sportleider. 28 Opleiding voor t Centraal Teken en Opleidingsbureau van het Kadaster. 29 Opleiding voor examens gemeen teadministratie, financiën e a 30 Opleiding bij verschillende Rijks- diensten (Rijksambtenaar). 31 Opleiding tot onderofficier bij de Landmacht of de Luchtmacht (militair) 32 Opleiding tot onderofficier bij de Marine (militair) 33 Opleiding tot marechaussee, voor keur 34 Studie bij de R. K. Leergangen te Tilburg (opleiding in verschillende rich- itingen). U ziet, dat Mulo nog wel wat anders is dan kantooropleiding Bij dit toch al uitgebreide lijstje willen we het laten, alleen mogen we er nog op naar een priester. Dit is prachtig Kath. wijzen.dat vanaf 1955 bezitters van het j Actie-werk. Het zuiverste lekenapostolaat. Mulo-diploma tevens het Middenstands i Zo wordt geprobeerd. 'remmen r Godsdienstkennis wordt door de leek I spreid. En door de priesters wordt een 'werk aan de leek overgedragen. sprak in de 2e Kamer 4e Goede Roomse boeren en kundige van zijn onderwijsnota ontwikkelde arbeiders zijn twee voorname als zijn mening uit, dat de Mulo bij uit- steunpilaren van ons geloof. De eerste voorbereiding indruk van de hedendaagse Kerk: Denk j 3 Mei, telkens om 4 Middelbare School voor Bosbouw en Cultuurtechniek (ambtenaar bij de bosbouw en lanverbetering) 5 Middelbare School voor tropische landbouw (een leidinggevende functie in de tropische landbouw). 6 Hogere Textielscholen (textieltech- nicus). 7 Zeevaartschool (stuurman-machi- nist en radiotelegrafist). 8 Mijnschool (mijnbouwkundig op zichter) 9 Rijksvakschool kers. 10 School voor de grafische bedrij ven (opleiding tot Patroon) 1 1 Middelbare Vakschool voor de leder- en schoenindustrie Waalwijk (schoenfabrikant; bedrijfsleider in leder en schoen fabriek). 12 Ned. Radiogenootschap (radio technicus). 13 Luchtmacht MULO-diploma nodig *(vliegtuigmecaniciën) 14 School voor Scheepswerktuig kundigen (machinist of scheepswerktuig- kundige voor de Zeevaart) 15 Middelbare Hotelvakschool Maastricht (hoger hotelpersoneel). 16 Kunst Academie (etaleur-mode ontwerper. reclametekenaar, graficus). 17 Opleiding tot Steward bij de KLM (bedienend luchtvaartpersoneel). 18 Opleiding bij de P T T. (admini stratief of technisch ambtenaar) 19 Opleiding bij de Spoorwegen (stationsambtenaar) sprak voor de We zullen dus, aldus de Pater, onze gedachten eens laten gaan over de ver slapping van het godsdienstig leven. Aller eerst grijpen we nog eens terug op een causerie van enige jaren geleden, n.l.: Ie. Moderne aanleiding tot geloofsafval; dan ten 2e. Wat is het geloof ik er aan?; 3e. De leek in de gelaïciseerde maat schappij; 4e. Hoe ziet het geloof uit? (Oppervlakkig gezien, niet zo roos kleurig!) Stuk voor stuk werden deze vier punten behandeld. We zullen trachten er enige ideeën in aan te stippen. Ie. De Kerk is bang voor ontspoorde wetenschap. Ware en christelijke weten schap is goed. Door verkeerde wetenschap dwaalt men van het geloof af. Maatschap pelijke ontworteling. Men is het gemakke lijkst goed katholiek in de eigen streek, het eigen dorp. Zeer arm, grootvader, vader I en de tegenwoordige generatie dood en i dood arm. Dit is geen goede ondergrond |voor een gedegen geloof. Op de duur zeer zeker niet. Te gemakkelijk wordt hier onte vredenheid gekweekt. In een sociaal goed geordende maatschappij is het goed leven. D.i. ook een goede ondergrond voor het geloof. Ontevredenheid kweekt afvalligen. Onder de eerste' kopstukken van de socia listen waren heel wa afvallige katholieken. Men valt soms af o ndat er een menings verschil met een of andere priester bestaat. Dit is waanzin, één persoon, al is het een priester, maakt geen Katholieke Kerk uit. 2e. Het geloof zegt ons, dat het zwaar tepunt van ons leven aan de andere kant van het graf ligt. Het zegt me, dat God de centrale is van ons leven, het doel van alles wat we doen. De armsten onder ons, zo goed als de rijken, wil God in de watten leggen. Hij vertroetelt ons en wil ons ge lukkig zien. De eers;e sociale cursus heeft I God gegeven bij de kribbe: rijk en arm I haalt God er bij. Maar de armsten het 1 eerst. Er zijn momenten in het leven, dat I niemand ons kan troosten, alleen God kan I hier dan iets doen. Cns geloof geeft troost. Ons sterven is geen einde, maar het begin t van een nieuw leven. Voor een gelovig mens is het sterven een thuiskomen na een lange tocht. Iemand zonder geloof is als: een plant zonder water, of: een lamp zon der stroom. 3e. De leek in de gelaïciseerde maat schappij, d.i. de maaschappij zonder God. Pius XI zei: ..De tiid is geslagen dat de leek zijn kennis en H unnen moet stellen iii dienst van God”. De bisschoppen verlenen de leek een zending. Hij wordt ingescha keld in de hiërarchie van de Kerk. De priesters zijn op de dag van vandaag over belast met werk. Er zijn priesters te weinig. En de priester kan ook niet overal door dringen. In onze dorpen spreekt dit niet zo. Maar kom eens in de grote steden. Er zijn legio plaatsen (ook woningen) waar geen priester wordt binnengelaten, maar waar de leek zonder meer de deur open vindt. Vooral in de grote stad doen de leken zeer goed wérk. Zij halen de mensen over, om eens in een zaal'je te komen luisteren een priester. Dit is prachtig Kath. Bij zijn intrede in de lagere school is voor de kleuter de speelperiode voorbij en vangt de leerperiode aan. Van het vrije spel en bewegen wordt hij geplaatst onder een min of meer vaste regelmaat van opge geven taken. De huiselijke tucht neemt in de schooltucht straffere vormen aan. Een nieuwe opvoeder of opvoedster treedt in zijn levensleiding op. Heeft de kleuter tegenwoordig veelal reeds een kleuter school bezocht voor hij overgaat naar de lagere school, toch blijft de overgang groot, omdat de nieuwe school hem in een heel andere wereld en sfeer plaatst. De leer periode betekent voor de leerling, dat hij nu door eigen werk en inspanning zijn vermogens moet ontwikkelen en kennis en vaardigheden moet verwerven. Was in de kleuterperiode het eerste vooral hoofddoel, de lagere school zet het tweede allengs meer op de voorgrond. De lichamelijke ontwikkeling van de schoolnieuweling vertoont enige speciale kenmerken. De vegetatieve levensprocessen verlopen nog snel: n.l. hogere polsslag, vlugge ademhaling. De spierkracht is nog gering; ’t kind kan niet lange tijd dezelfde houding innemen. Gewrichtsgewaarwordin- gen zijn onbestemd en onbetrouwbaar, vooral in de kleinere gewrichten; hierop moet acht gegeven worden bij alle kleine, nauwkeurige bewegingen als: schrijven, .tekenen. De kinderen hebben een ongemeen sterke bewegingsbehoefte. Gehoor-, ge zicht- en tastzin zijn betrekkelijk goed ont wikkeld; echter voor fijnere werkingen, voor nauwkeurige gehoor- en kleuronder- scheidingen, is de bekwaamheid meestal nog gering. Aan de vorming van de zinnen moet daarom, in aansluiting met de kleuter school, in de aanvangsklas bijzondere zorg gewijd worden. Alle kennis komt immers langs de zinnen. W. W. Dit is de vraag, die vele ouders van jongens in de 6e klas L.S. zich stellen. En nu weten we wel, dat we de toekomst van onze kinderen slechts voor een gering gedeelte in handen hebben, omdat er te veel factoren zijn in en buiten t kind, die een wending geven aan het door ons soms met zoveel zorg voorbereide plan. Maar toch moeten we proberen te ontdekken, wat er voor mogelijkheden in 't kind zitten. Ouders moeten wijze stuurlieden zijn, die met de talenten van hun kinderen mee werken, geen trekpaarden, die ze op andere sporen brengen, dan waartoe ze zijn voor bestemd. Over ’t algemeen is het zo, dat de kinderen ’n lange en moeilijke aanloop tijd zullen nodig hebben om te bestemder plaatse te arriveren. Ook is het waar, dat de toekomstmogelijkheden worden bevor derd of afgeremd door plaatselijke omstan digheden. Rekening houdend met deze streekomstandigheden, willen wij trachten een serie mogelijkheden op te sommen, waaraan U misschien niet heeft gedacht en waar, wie weet, ook voor uw jongen iets inzit. En nu mag het waar zijn, dat voor al die beroepen n I is, Baarle heeft immers n MULO-school, die de mensen van Baarle en omgeving kan helpen. En hier dan 't lijstje: na de MULO: 1 Middelbare Technische School (M.T.S.) Opleiding voor: werktuig bouwkundige. electrotechnicus. auto- technicus, chemisch analist, weg- en waterbouwkunde, scheepswerk tuig- bouwkundige, bouwkundig opzichter, bouwkundig tekenaar, vliegtuigbouw- kundige. 2 Middelbare Landbouwschool (be drijfsleider in de landbouw; assistent bij de landbouw voorlichtingsdienst Ver dere mogelijkheden: rentmeester) 3 Middelbare Zuivelschool (een lei dinggevende functie in de zuivel). aan Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, verschil lende Zuid-Amerikaanse staten, denk aan I Rome: hier gaat nog 5 procent van de katholieken 's Zondags naar de kerk. Zie naar de communistisch geregeerde landen (deze omvatten ongeveer 50 procent der mensheid), wat zal hier over n 25 jaar nog over zijn van katholiek geloof? Zie naar de Westerse staten: de mens is een machine en leeft zonder te denken. Er wordt voor hem gedacht. Het Frankrijk van vroeger was goed katholiek. Nu is het praktisch een missieland. De eerste indruk is dus: de Kerk gaat hard achteruit. Is dit zo? Men kan dit vergelijken met een veld slag! We bezien het strijdtoneel van een afstand: plotseling zien we dat een be paalde vleugel van het front terug wijkt en we menen dat de strijd verloren is. De veldheer echter zegt: „Nu is het bekeken Hij stuurt op een andere sector zijn troepen voorwaarts. Een doorbraak wordt gefor ceerd en de vijand omsingeld. We leven in de tijd der techniek en i chemie. Het is er mee als met een jongen die een nieuwe fiets heeft gekregen, s Zon- dags gaat hij niet naar de kerk, maar gaat fietsen. De tweede Zondag ook nog. Maar i de derde Zondag rijdt hij met zijn fiets naar de kerk. De fiets wordt dienstbaar gemaakt voor het naar de kerk gaan. Zo gaat het in de wereld momenteel. Men is te zeer onder de indruk van de ontdekkingen op technisch en chemisch ter rein om aan God te denken. Straks komt de mensheid tot bezinning en denkt na over het: vanwaar al deze vondsten? We leven dus zeker niet in de tijd van de stervende Kerk! De Kerk gaat dus abso luut weer voorwaarts. Zie België! Men had een schoolstrijd nodig om z n geloof weer bewust te worden. God vraagt ook niet: „Hoe zag de Kerk er uit?”, maar: „Wat hebt gij er voor gedaan?” Probeer eerlijke geestelijk volwassen katholieken te worden. Probeer bij te zijn. Blijf op de hoogte i.z. actuele kwesties, sociale kwesties, enz. Voel U mondig ook in het geestelijke en span U er voor. Heb moed om tegen de stroom in te gaan. Onze Kerk past in alle tijden. Wanneer de wereld over 30.000 jaren nog bestaat (en waarom zou ze het niet?) zal onze Kerk nog aan bod zijn. God maakt de geschie denis, die door ons als levende pennen wordt geschreven. Alphenaren, houdt honger en dorst naar het geloof. Blijf bij de tijd, doe je best en vecht voor uw levensbeschouwing. We moeten in Alphen een elite groep hebben, die zwart zwart durft te noemen. Sla uw ogen niet neer, maar bouw uw maat schappij op R.K. Verraad uw katholieke vaan niet, blijf trouw tot in de dood. Buigt nooit wanneer het over de R.K. principes gaat. Mag Alphen groeien en bloeien, gedijen en fleuren tot in lengte van dagen. Met een driewerf „hoera" op Alphen en de K.A.B. besloot Pater Henricus zijn boeiende en leerzame causerie.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1955 | | pagina 1