MEI-ACTIE 1955
WEKELIJKS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTEN
ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG - CHAAM e.
KINDEROPVOEDINGS-
PROBLEMEN
WAT MOET MIJN
JONGEN WORDEN?
o.
I
I
Markt te Baarle-Nassau
Pater Henricus
K.A.B. te Alphen
n
DRUKKERIJ DE JONG
Baarle-Nassau
Zaterdag 30 April
Nummer 18
j
g
i
n
n
■■■a
1
I;
21 Opleiding voor het Praktijkdiplo- |stek geschikt zal zijn als
Uitgave van
„Ik snak naar een dag, vol van rood, wit en blauw,
Met de zwier van Oranje er boven
Die dag is gekomen. En in de Mei-dagen van 1955, het tiende
jaar van onze bevrijding, kan van ieder Nederlands huis dat rood,
wit en blauw weer vrij uitwaaien.
„Vrij” - want niemand zal ons dat beletten.
„Vrij” - want niemand wordt daarvoot naar gevangenis of con
centratiekamp gesleept.
„Vrij” - want niemand wordt daarvoor ter plaatse gefusilleerd,
zoals toen.
Onze vlag waait uit als symbool van de vele vrijheden, die ons
zo uitermate dierbaar zijn. Voor het recht echter dat symbool weer
te mogen gebruiken is een zware tol betaald. Ook het Nederlandse
Volk heeft die in bloed en tranen moeten neertellen. Een ieder
weet voor zichzelf het best hoe groot de eigen bijdrage was.
Daar zijn er evenwel onder ons, wier bijdrage onevenredig
groot was en is. Er zijn er, die nog dagelijks betalen en die dat
zullen blijven doen zolang de herinnering leeft. Dat zijn o. m. de
invaliden en gezinnen van verzetsstrijders, gezamenlijk ca. 6000
in aantal. De verzetsstrijders stierven in het vertrouwen.dat wij,
eenmaal bevrijd, zouden opkomen vooi de belangen van hun
dierbaren. Ons volk heeft dat vertrouwen niet beschaamd. Vja de
Stichting 1940 1945, die de belangen van invaliden en van nage
laten betrekkingen behartigt, heeft ’t negen jaar trouw bijgedragen
tot leniging van materiële noden in die gezinnen.
Mede hierdoor heeft het Hoofdbestuur van de Stichting 1940-
1945 een verdragend besluit durven nemen. Het heeft namelijk
besloten in 1955 voor het laatst een openbare inzameling te hou
den met de bedoeling het nog aan de Stichting 1940 1945 ont
brekende, kapitaal ineens in te zamelen. Dit besluit kan alleen
gerealiseerd worden als het Nederlandse volk inderdaad een
enorm oedrag bijeenbrengt.
Realiseert U de rust, vrede en welvaart, welke U verkreeg juist
door de offers gebracht door diegenen voor wie of wier nagelaten
betrekkingen deze actie wordt ingezet. Geeft met dankbaarheid.
Geeft spontaan.
VAN DE BEWAARSCHOOL
NAAR DE „GROTE SCHOOL”.
I.
ONS WEEKBLAD
I
r
1
K
Nijverheidsschool
naar
n
I
J
I-
14
5
1
1
LI
I'
ll
e
op de middelbare beroepsopleidingen.
Moge het zo zijn.
Voor zwakkere beurzen nog dit: het
Rijk verleent vrij gemakkelijk financiële
medewerking.
Verdere toelichting wordt U desge
wenst gaarne mondeling verstrekt.
Br. Wilhelmo.
om de afval te
of afvalligen terug te brengen.
ver
stuk
me waard, wat heb
er in de wereld met ons
diploma krijgen, a's ze tenminste op het
Mulo examen voor Handel zijn geëxa
mineerd.
20 Het volgen van een cursus bij het j Minister Cals
„Instituut voor Groothandelsonderwijs bij het indienen
in Nederland” (groothandelaar).
Op Dinsdag 3 Mei a.s. zal te Baarle-
Nassau de ingebruikstelling plaats vin
den van de nieuwe 14-daagse markt op
het St. Annaplein Gezien de vrij grote
afstanden welke Baarle van de grotere
plaatsen scheidt waar een markt gehou
den wordt en de centrale ligging ten op
zichte van de omringende gemeenten,
mag verondersteld worden, dat in een
grote behoefte der bevolking wordt
voorzien. Van de zijde der marktkoop
lieden is de belangstelling eveneens zeer
groot hetgeen alles bijeen de belofte in
houdt, dat ondanks de mening van enige
pessimisten, deze markt een succes zal
worden De te verhandelen artikelen
zijn zeer gevarieerd zodat ieder zijn ga
ding wel zal vinden. De markttijden zijn
van 8 tot 12 uur Alzo ingaande Dinsdag
i de 14 dagen.
voor horlogema-
ma boekhouden, moderne bedrijfsad
ministratie, handelscorrespondentie.
22 Opleiding voor Handelsweten
schappen Staatspraktijkdiploma Akte
M.O A (administratief personeel)
23 Opleiding voor belastingconsulent
24 Opleiding tot ambtenaar bij del
Raden van Arbeid (Ambtenaar Sociale
Verzekering).
25 Kweekscholen voor onderwijzers, i
26 Opleiding voor leraar bij het
Lager Nijverheidsonderwijs.
27 Opleiding tot Sportleider.
28 Opleiding voor t Centraal Teken
en Opleidingsbureau van het Kadaster.
29 Opleiding voor examens gemeen
teadministratie, financiën e a
30 Opleiding bij verschillende Rijks-
diensten (Rijksambtenaar).
31 Opleiding tot onderofficier bij de
Landmacht of de Luchtmacht (militair)
32 Opleiding tot onderofficier bij de
Marine (militair)
33 Opleiding tot marechaussee, voor
keur
34 Studie bij de R. K. Leergangen te
Tilburg (opleiding in verschillende rich-
itingen).
U ziet, dat Mulo nog wel wat anders
is dan kantooropleiding
Bij dit toch al uitgebreide lijstje willen
we het laten, alleen mogen we er nog op naar een priester. Dit is prachtig Kath.
wijzen.dat vanaf 1955 bezitters van het j Actie-werk. Het zuiverste lekenapostolaat.
Mulo-diploma tevens het Middenstands i Zo wordt geprobeerd.
'remmen r
Godsdienstkennis wordt door de leek
I spreid. En door de priesters wordt een
'werk aan de leek overgedragen.
sprak in de 2e Kamer 4e Goede Roomse boeren en kundige
van zijn onderwijsnota ontwikkelde arbeiders zijn twee voorname
als zijn mening uit, dat de Mulo bij uit- steunpilaren van ons geloof. De eerste
voorbereiding indruk van de hedendaagse Kerk: Denk j 3 Mei, telkens om
4 Middelbare School voor Bosbouw
en Cultuurtechniek (ambtenaar bij de
bosbouw en lanverbetering)
5 Middelbare School voor tropische
landbouw (een leidinggevende functie
in de tropische landbouw).
6 Hogere Textielscholen (textieltech-
nicus).
7 Zeevaartschool (stuurman-machi-
nist en radiotelegrafist).
8 Mijnschool (mijnbouwkundig op
zichter)
9 Rijksvakschool
kers.
10 School voor de grafische bedrij
ven (opleiding tot Patroon)
1 1 Middelbare Vakschool voor de
leder- en schoenindustrie Waalwijk
(schoenfabrikant; bedrijfsleider in leder
en schoen fabriek).
12 Ned. Radiogenootschap (radio
technicus).
13 Luchtmacht
MULO-diploma nodig *(vliegtuigmecaniciën)
14 School voor Scheepswerktuig
kundigen (machinist of scheepswerktuig-
kundige voor de Zeevaart)
15 Middelbare Hotelvakschool
Maastricht (hoger hotelpersoneel).
16 Kunst Academie (etaleur-mode
ontwerper. reclametekenaar, graficus).
17 Opleiding tot Steward bij de KLM
(bedienend luchtvaartpersoneel).
18 Opleiding bij de P T T. (admini
stratief of technisch ambtenaar)
19 Opleiding bij de Spoorwegen
(stationsambtenaar)
sprak voor de
We zullen dus, aldus de Pater, onze
gedachten eens laten gaan over de ver
slapping van het godsdienstig leven. Aller
eerst grijpen we nog eens terug op een
causerie van enige jaren geleden, n.l.:
Ie. Moderne aanleiding tot geloofsafval;
dan ten
2e. Wat is het geloof
ik er aan?;
3e. De leek in de gelaïciseerde maat
schappij;
4e. Hoe ziet het
geloof uit?
(Oppervlakkig gezien, niet zo roos
kleurig!)
Stuk voor stuk werden deze vier punten
behandeld. We zullen trachten er enige
ideeën in aan te stippen.
Ie. De Kerk is bang voor ontspoorde
wetenschap. Ware en christelijke weten
schap is goed. Door verkeerde wetenschap
dwaalt men van het geloof af. Maatschap
pelijke ontworteling. Men is het gemakke
lijkst goed katholiek in de eigen streek, het
eigen dorp. Zeer arm, grootvader, vader
I en de tegenwoordige generatie dood en
i dood arm. Dit is geen goede ondergrond
|voor een gedegen geloof. Op de duur zeer
zeker niet. Te gemakkelijk wordt hier onte
vredenheid gekweekt. In een sociaal goed
geordende maatschappij is het goed leven.
D.i. ook een goede ondergrond voor het
geloof. Ontevredenheid kweekt afvalligen.
Onder de eerste' kopstukken van de socia
listen waren heel wa afvallige katholieken.
Men valt soms af o ndat er een menings
verschil met een of andere priester bestaat.
Dit is waanzin, één persoon, al is het een
priester, maakt geen Katholieke Kerk uit.
2e. Het geloof zegt ons, dat het zwaar
tepunt van ons leven aan de andere kant
van het graf ligt. Het zegt me, dat God de
centrale is van ons leven, het doel van
alles wat we doen. De armsten onder ons,
zo goed als de rijken, wil God in de watten
leggen. Hij vertroetelt ons en wil ons ge
lukkig zien. De eers;e sociale cursus heeft
I God gegeven bij de kribbe: rijk en arm
I haalt God er bij. Maar de armsten het
1 eerst. Er zijn momenten in het leven, dat
I niemand ons kan troosten, alleen God kan
I hier dan iets doen. Cns geloof geeft troost.
Ons sterven is geen einde, maar het begin
t van een nieuw leven. Voor een gelovig
mens is het sterven een thuiskomen na een
lange tocht. Iemand zonder geloof is als:
een plant zonder water, of: een lamp zon
der stroom.
3e. De leek in de gelaïciseerde maat
schappij, d.i. de maaschappij zonder God.
Pius XI zei: ..De tiid is geslagen dat de
leek zijn kennis en H unnen moet stellen iii
dienst van God”. De bisschoppen verlenen
de leek een zending. Hij wordt ingescha
keld in de hiërarchie van de Kerk. De
priesters zijn op de dag van vandaag over
belast met werk. Er zijn priesters te weinig.
En de priester kan ook niet overal door
dringen. In onze dorpen spreekt dit niet zo.
Maar kom eens in de grote steden. Er zijn
legio plaatsen (ook woningen) waar geen
priester wordt binnengelaten, maar waar
de leek zonder meer de deur open vindt.
Vooral in de grote stad doen de leken
zeer goed wérk. Zij halen de mensen over,
om eens in een zaal'je te komen luisteren
een priester. Dit is prachtig Kath.
Bij zijn intrede in de lagere school is
voor de kleuter de speelperiode voorbij
en vangt de leerperiode aan. Van het vrije
spel en bewegen wordt hij geplaatst onder
een min of meer vaste regelmaat van opge
geven taken. De huiselijke tucht neemt in
de schooltucht straffere vormen aan. Een
nieuwe opvoeder of opvoedster treedt in
zijn levensleiding op. Heeft de kleuter
tegenwoordig veelal reeds een kleuter
school bezocht voor hij overgaat naar de
lagere school, toch blijft de overgang groot,
omdat de nieuwe school hem in een heel
andere wereld en sfeer plaatst. De leer
periode betekent voor de leerling, dat hij
nu door eigen werk en inspanning zijn
vermogens moet ontwikkelen en kennis en
vaardigheden moet verwerven. Was in de
kleuterperiode het eerste vooral hoofddoel,
de lagere school zet het tweede allengs
meer op de voorgrond.
De lichamelijke ontwikkeling van de
schoolnieuweling vertoont enige speciale
kenmerken. De vegetatieve levensprocessen
verlopen nog snel: n.l. hogere polsslag,
vlugge ademhaling. De spierkracht is nog
gering; ’t kind kan niet lange tijd dezelfde
houding innemen. Gewrichtsgewaarwordin-
gen zijn onbestemd en onbetrouwbaar,
vooral in de kleinere gewrichten; hierop
moet acht gegeven worden bij alle kleine,
nauwkeurige bewegingen als: schrijven,
.tekenen. De kinderen hebben een ongemeen
sterke bewegingsbehoefte. Gehoor-, ge
zicht- en tastzin zijn betrekkelijk goed ont
wikkeld; echter voor fijnere werkingen,
voor nauwkeurige gehoor- en kleuronder-
scheidingen, is de bekwaamheid meestal
nog gering. Aan de vorming van de zinnen
moet daarom, in aansluiting met de kleuter
school, in de aanvangsklas bijzondere zorg
gewijd worden. Alle kennis komt immers
langs de zinnen. W. W.
Dit is de vraag, die vele ouders van
jongens in de 6e klas L.S. zich stellen.
En nu weten we wel, dat we de toekomst
van onze kinderen slechts voor een gering
gedeelte in handen hebben, omdat er te
veel factoren zijn in en buiten t kind, die
een wending geven aan het door ons soms
met zoveel zorg voorbereide plan. Maar
toch moeten we proberen te ontdekken,
wat er voor mogelijkheden in 't kind zitten.
Ouders moeten wijze stuurlieden zijn, die
met de talenten van hun kinderen mee
werken, geen trekpaarden, die ze op andere
sporen brengen, dan waartoe ze zijn voor
bestemd. Over ’t algemeen is het zo, dat
de kinderen ’n lange en moeilijke aanloop
tijd zullen nodig hebben om te bestemder
plaatse te arriveren. Ook is het waar, dat
de toekomstmogelijkheden worden bevor
derd of afgeremd door plaatselijke omstan
digheden. Rekening houdend met deze
streekomstandigheden, willen wij trachten
een serie mogelijkheden op te sommen,
waaraan U misschien niet heeft gedacht en
waar, wie weet, ook voor uw jongen iets
inzit. En nu mag het waar zijn, dat voor
al die beroepen n I
is, Baarle heeft immers n MULO-school,
die de mensen van Baarle en omgeving kan
helpen.
En hier dan 't lijstje: na de MULO:
1 Middelbare Technische School
(M.T.S.) Opleiding voor: werktuig
bouwkundige. electrotechnicus. auto-
technicus, chemisch analist, weg- en
waterbouwkunde, scheepswerk tuig-
bouwkundige, bouwkundig opzichter,
bouwkundig tekenaar, vliegtuigbouw-
kundige.
2 Middelbare Landbouwschool (be
drijfsleider in de landbouw; assistent bij
de landbouw voorlichtingsdienst Ver
dere mogelijkheden: rentmeester)
3 Middelbare Zuivelschool (een lei
dinggevende functie in de zuivel).
aan Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, verschil
lende Zuid-Amerikaanse staten, denk aan
I Rome: hier gaat nog 5 procent van de
katholieken 's Zondags naar de kerk. Zie
naar de communistisch geregeerde landen
(deze omvatten ongeveer 50 procent der
mensheid), wat zal hier over n 25 jaar
nog over zijn van katholiek geloof? Zie
naar de Westerse staten: de mens is een
machine en leeft zonder te denken. Er
wordt voor hem gedacht. Het Frankrijk van
vroeger was goed katholiek. Nu is het
praktisch een missieland.
De eerste indruk is dus: de Kerk gaat
hard achteruit.
Is dit zo?
Men kan dit vergelijken met een veld
slag! We bezien het strijdtoneel van een
afstand: plotseling zien we dat een be
paalde vleugel van het front terug wijkt en
we menen dat de strijd verloren is. De
veldheer echter zegt: „Nu is het bekeken
Hij stuurt op een andere sector zijn troepen
voorwaarts. Een doorbraak wordt gefor
ceerd en de vijand omsingeld.
We leven in de tijd der techniek en
i chemie. Het is er mee als met een jongen
die een nieuwe fiets heeft gekregen, s Zon-
dags gaat hij niet naar de kerk, maar gaat
fietsen. De tweede Zondag ook nog. Maar
i de derde Zondag rijdt hij met zijn fiets
naar de kerk. De fiets wordt dienstbaar
gemaakt voor het naar de kerk gaan.
Zo gaat het in de wereld momenteel.
Men is te zeer onder de indruk van de
ontdekkingen op technisch en chemisch ter
rein om aan God te denken. Straks komt
de mensheid tot bezinning en denkt na over
het: vanwaar al deze vondsten?
We leven dus zeker niet in de tijd van
de stervende Kerk! De Kerk gaat dus abso
luut weer voorwaarts. Zie België! Men
had een schoolstrijd nodig om z n geloof
weer bewust te worden.
God vraagt ook niet: „Hoe zag de Kerk
er uit?”, maar: „Wat hebt gij er voor
gedaan?”
Probeer eerlijke geestelijk volwassen
katholieken te worden. Probeer bij te zijn.
Blijf op de hoogte i.z. actuele kwesties,
sociale kwesties, enz. Voel U mondig ook
in het geestelijke en span U er voor. Heb
moed om tegen de stroom in te gaan. Onze
Kerk past in alle tijden. Wanneer de
wereld over 30.000 jaren nog bestaat (en
waarom zou ze het niet?) zal onze Kerk
nog aan bod zijn. God maakt de geschie
denis, die door ons als levende pennen
wordt geschreven.
Alphenaren, houdt honger en dorst naar
het geloof. Blijf bij de tijd, doe je best en
vecht voor uw levensbeschouwing. We
moeten in Alphen een elite groep hebben,
die zwart zwart durft te noemen. Sla uw
ogen niet neer, maar bouw uw maat
schappij op R.K.
Verraad uw katholieke vaan niet, blijf
trouw tot in de dood. Buigt nooit wanneer
het over de R.K. principes gaat.
Mag Alphen groeien en bloeien, gedijen
en fleuren tot in lengte van dagen.
Met een driewerf „hoera" op Alphen
en de K.A.B. besloot Pater Henricus zijn
boeiende en leerzame causerie.