r
1
I
VOOR DE GEMEENTE ALPHEN EN RIEL
PASEN
Alphen
priesters waren voor de dienst van de kerken
en voor het vervullen der beneficiën; V. de
donaten het dienstvolk servientes famuli.
Deze droegen als onderscheidingsteken een
half kruis in hun mantel.
De oudste hoeven
van
I
1
1
HET LANDBOUWSCHAP
ONS VASTENPRAATJE
f
w. w.
R. K. Huishoudschool
KINDEROPVOEDINGS-
PROBLEMEN
9 April 1955
4
in 1118 de
W. B.
I
-
P-
VERORDENEN EN UITVOEREN.
Ze waren een diepe put aan ’t herstellen.
Door een onvoorzichtige stap stortte Dorus
in de put. Zijn kameraad Lode, die het onge
luk zag gebeuren, liet aanstonds een dik
koord naar beneden glijden. Maar Dorus,
een stijfkop, die van een ander geen les of
geen hulp wenste, vertikte het de koord te
grijpen.
®i
En wanneer later door verschillende recht
matige en onrechtmatige overeenkomsten' de
goederen van ons Hof ter Brake aan de
Oranjes komen in 1612, dan gaat het bezit
van de orde door onder de naam van Ter
Brake te Oud Turnhout. En wilt ge weten
hoeveel de opbrengst per jaar was? 15179
livres!!!!!
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
Alleluja
BS'
f
Nummer 1 5
van
onze
en
jen
I
E3
een
naar
hen
zijn
ilijf
eer
ts
ar
iar
en
Ve
en,
LIW
at
en
jn.
es,
ok
eb
ize
de
en
rrk
ie-
len
rle-
7in-
op
ote
ere
ou-
op-
ten,
een
)rdt
op-
:eer
in
lige
zal
elen
ga-
zijn
dag
:1.
ie
de cursus, zoals
voor alle meisjes
bron van
huiswerk.
nt
an
én
of
rk
or
van het
Het Landbouwschap heeft twee belangrijke
taken, welke de Stichting voor de Landbouw
nooit heeft gehad. De eerste is het vaststellen
van verordeningen. Er is heel wat tijd en
werk nodig geweest om het Landbouwschap
zo in te richten, dat het zijn taak goed kan
vervullen. Daarom hebben de eerste ver
ordeningen allemaal betrekking gehad op het
en op de organisatie
WEES VERSTANDIG!
„Pak de koord,” riep Lode. „Wat,” tierde
Dorus, die boven water kwam, „ik zal er zelf
wel zien uit te geraken, of... denkt ge mis
schien dat ik u nodig heb.” Lode drong
tevergeefs aan, terwijl Dorus een houvast
van de put. Ineens brok
en Dorus plonste terug in
men hem bereiken kon, was
ONS WEEKBLAD
.sat»*»», - s’
Landbouwschap zelf
daarvan.
In Februari van dit jaar is de eerste ver
ordening vastgesteld, welke betrekking had
op een bepaalde bedrijfstak, en wel op het
bloembollenbedrijf. Van 1 Maart af is het
verboden graangewassen te gebruiken als
windscherm bij de bloembollenteelt, omdat
dit voor de gezondheidstoestand van de
bollen gevaar zou kunnen opleveren. Het is
te verwachten, dat in de toekomst nog wel
méér van dergelijke verordeningen zullen
worden vastgesteld. Deze verordeningen kan
het Landbouwschap uitvaardigen op eigen
gezag. Wel moet zo’n verordening goed
gekeurd worden door de minister. Op dezelf
de wijze als een besluit van de gemeenteraad
moet worden goedgekeurd door Gedepu
teerde Staten van de provincie.
Een andere taak van het Landbouwschap
is het uitvoeren van maatregelen, welke het
zelf heeft genomen of welke van de overheid
afkomstig zijn. De Stichting voor de Land
bouw heeft vroeger ook wel eens de uit
voering van maatregelen ter hand genomen,
maar dan was dat bij wijze van uitzondering.
En de Stichting voor de Landbouw moest in
zulk een geval bijzondere volmachten krijgen
van de regering. Dat was bijv, bij de uit
voering van de wet op de aardappelmoeheid.
Hierbij had de Stichting voor de Landbouw
een bepaalde volmacht gekregen van de
overheid. Het Landbouwschap heeft zulk een
volmacht niet nodig. Het heeft zelf gezag om
zijn uitvoerende taak te verrichten,
Op de vigilie van Pasen wordt het nieuwe
vuur gewijd en daarna de Paaskaars, in
processie wordt de paaskaars naar het pries
terkoor gebracht. Hierna volgt de Paasjubel-
zang en vier vigilielezingen, dan volgt het
eerste deel van de litanie van alle Heiligen
en de wijding van het doopwater. In processie
wordt het pas gewijde water naar de doop
vont gebracht. Hierna krijgen we de her
nieuwing van de Doopbeloften, welke door
de gehele kerk hardop wordt uitgesproken.
Nu volgt het tweede deel van de litanie van
alle Heiligen. Dan volgt de Plechtige H. Mis
van de Vigilie van Pasen.
Pasen, is het feest der feesten, het Hoogte-
feest van heel het Kerkelijke jaar, de triomf
dag van onze Verlosser en Zaligmaker, Met
Pasen is alles nieuw, vooral nieuwe mensen!
De uitdrukking „Op z’n Paas-best” betreft
onze kleding. Vele mensen kopen een nieuw
In Nederland waren zeven Joannieters-
commanderijen gevestigd, die stonden onder
de Franse taak der orde te Pieton (Fr.)
(Henegouw en Cambresis). In Brabant de
commanderij van Chantraine, Vailiemijont
en Tienen; in de Baronie van Breda: ons
Hof ter Brake; in Vlaanderen Kaster en
in t Luikse Villers le Temple. De
Chantraine werd in 1545
het groot Prioraat
zocht aan de rand
kelde de rand af
't wafer. Toen
’t te laat.
In de Paastijd werpt de hemelse Vader
de zondaar de reddingskoord toe: de biecht,
maar men kan ook weigeren die koord te
grijpen.
Is het dan de schuld van God, dat zo
menig mens in staat van doodzonde door de
dood verrast wordt en verloren kan gaan?
Gulden raad: grijp de koord die God u
toewerpt. Stel niet uit en laat de Hemelse
Vader toe uw ziel te redden.
HET PAAS-DODENKLOKJE.
In Canada luidt op de laatste dag van de
Paastijd na het avond-angelus, het doden
klokje. Dan wordt er gebeden voor de gees
telijk doden, dies-geen gebruik maakten van
de Paastijd; men bidt voor hen opdat zij de
weg naar de kerk zouden terugvinden en niet
in hun zonden blijven leven: Allen zijn wij
broeders en zusters en het is onze plicht voor
allen het goede te wensen dat wij bezitten.
HET HOF TER BRAEKE.
Eerst gaan we nu eens een en ander ver
tellen over de Tempeliers, die volgens
getuigenis van van Vlitius en andere oude
Bredase geschiedschrijvers -
commanderij alhier stichtten.
Het hof werd genoemd Ter brake of Ter
Braake; in 1289 was haar naam La Bracque
of La Braque, of nog meer officieel Domus
Templi de Braka.
De orde der Tempeliers werd rond 1050
in Jerusalem gesticht. Zij richtten er
hospitaal op voor de bedevaartgangers
het H. Land. De religieuzen, die daar woon
den gaven gewapende begeleiding aan de
pelgrims. Daaruit ontstond de orde. Ze was
samengesteld uit militaire en hospitaalbroe-
ders. In 1187 moeten zij Jerusalem verlaten.
Deze stad was toen ingenomen door de
Muselman Solimand. In 1190 gingen zij naar
Acco (tegenwoordig Ptolemais). Sindsdien
wordt die stad genoemd Saint Jean d’Acro.
In 1292 worden zij ook vandaar verjaagd en
nu vestigen zij zich in Cyprus.
In 1322 komen de eerste grote moeilijk
heden. De orde van St. Jan te Jerusalem
bekomt van de Paus de goederen van de
Tempeliers, hun titels en hun voorrechten.
Sinds die tijd kwamen ook hun goederen in
Alphen aan de Joannieters. Dus de Tonger-
loose pastoors hébben hen gekend vanaf
1175. Dus anderhalve eeuw hebben zij hier
samengewerkt.. In 1522 werden de Joannie
ters uit Rhodos verjaagd door Soliman 2.
Keizer Karei geeft hun in 1530 het eiland
Malta.
Het hoofdbestuur der Joannieters is thans
in Rome gevestigd. De grootmeester woont
in het paleis op de Mons Aventinus. De orde
vertegenwoordigt een half militaire, half
geestelijke ridderorde; is georganiseerd in
een souvereine staat met een grootmeester,
die de plaats inneemt van een staatshoofd.
De orde telt vijf klassen van personen: de
ridders; zij moeten 16 adellijke kwartieren
hebben, 8 van vaders kant en 8 van moeders
kant. II. de huiskapelaans; III. de wapen
knechten fraters servientes armigeri; IV.
de priesters of oboedientetiebroeders. Deze
„MARIA MEDIATRIX”
BAARLE-NASSAU.
Wat biedt de nieuwe landbouwhuishoud-
cursus.
In aansluiting op vorige week, toen U ’t
een en ander verteld werd over het doel van
de landbouwhuishoudcursus, kunt U nu lezen
wat het PROGRAM is van
deze per 1 Mei a.s. begint
boven 16 jaar.
De cursus duurt 2 jaren.
Het eerste cursusjaar.
De meisjes komen 2 dagen per week van
half 10 tot 5 uur.
Zij krijgen dan per week de volgende
lessen (1 les: 50 minuten):
6 lessen huishoudelijke vakken: huishoude
lijke theorie en koken. Enkele keren wasbe
handeling, huishoudelijk werk, handenarbeid.
6 lessen naaldvakken: Patroontekenen,
knippen, naaien, verstellen, stofversieren enz.
Ook lessen over de mode en onze kleding.
1 les algemene ontwikkeling of zang.
1 les tuinbouw.
1 les gymnastiek.
Verdet godsdienst, kinderverzorging
-opvoeding, gezondheidsleer.
Het tweede cursusjaar.
Er wordt dan 1 dag per week les gegeven:
3 lessen koken enz andere huishoudelijke
vakken.
3 lessen naaldvakken.
Verder afwisselend gezondheidsleer, tuin
bouw, maatschappijleer, algemene ontwikke
ling, zang, opvoedkunde.
Hier ziet U dus, heel erg beknopt, wat een
meisje, dat deze cursus volgt aan leerstof
krijgt. Al blijven koken en naaien de grootste
plaats innemen, samen met de andere vakken
geeft deze cursus werkelijk een algemene
vorming.
Vele ouders menen dat hun meisjes hun
taak en werk aldoende wel leren, maar...
aldoende leren is een hele dure manier van
wijs worden en daar hebben de huisvrouwen
van nu en in de toekomst geen geld voor.
Wat deze cursus aan kosten meebrengt.
Het eerste jaar is het schoolgeld 15,'
eetgeld 15,.boekengeld ƒ6,-.
Het tweede jaar: schoolgeld 9,—, eet
geld ƒ21,.(i.v.m. fijne keukenrecepten en
bakken
De totale kosten komen dus op 0,80
per week, dit zal zeker geen bezwaar zijn.
Het opgeven van cursisten.
Tot 25 April a.s. kunnen opgaven gedaan
werden bij de voorzitsters van de Boerinnen-
bond in Baarle-Nassau, Alphen, Chaam en
Ulicoten. Ook 25, 26, 27 April bij de direc
trice van de huishoudschool School Nieuw-
straat A 140.
Hype en
commanderij van
afgescheiden van
Frankrijk.
Nu rijst de vraag: welke goederen had
commanderij onder zijn beheer. Zij
lagen gedeeltelijk onder Alphen, een partij
goederen zijn gelegen in Oud Turnhout. Ze
hadden een zeer uitgebreid complex goede
ren in Oosterhout en Dongen. Verder in
Breda een gasthuis (bij de gasthuisvelden).
Eindelijk een hoeve in Aerle-Rixtel, die aan
hen vermaakt was door Graaf Willem van
Megen in 1214.
Aldus vinden we die goederen opgesomd
in een inventaris van 1313. Bij beslissing
van het algemeen kapittel 20 December 1466
werden de commanderijen van Chantraine en
Villers le Temple erfgenaam van de goede
ren, die in Brabant en in Limburg waren
gelegen.
De goederen van onze Alphense comman
derij werden beheerd door de commanderij
van Chantraine.
Een volgende keer handelen we over de
verhouding van de opkomende abdij van
Tongerloo alhier en de Tempeliers en later
met de Joannieters.
b.v. om 8 uur, om ’s middags enige tijd b.v.
uur onder toezicht van een leerkracht
enz., om r met Pasen „nieuw uit te zien. op school „huiswerk” te laten maken. In
Canada gebeurt het in dergelijke geest, als-
ook op verschillende colleges en middelbare
scholen in Nederland. Geheel zonder be
zwaar is ook dat weer niet, daar het de jeugd
in grote getale op straat brengt, nog wel op
een tijd dat ze in de huiselijke kring veiliger
zouden zijn.
te offeren, n.l. het zedelijk karakter
betrokken kind aan gemakzucht of dwaze
ijdelheid.
2. Ben groot gevaar en een
veel onheil is: het te veel aan
Stapelt het huiswerk zich op, dan gaat auto
matisch de deur open, en steeds wijder, voor
knoeierij, voor bedrog in allerlei vormen en
maken de kinderen hun taak of met de
bekende Franse slag.
3. Wat het huiswerk betreft moet ook
rekening gehouden worden met huiselijke en
individuele omstandigheden: aanleg, werk
tempo, extra lessen buiten schoolverband,
jeugdorganisatie enz. Dus het zou verkeerd
zijn alle kinderen over dezelfde kam te
scheren ofschoon dat binnen bepaalde gren
zen natuurlijk wel moet.
4. De moeilijkheden aan het huiswerk
verbonden zullen wel nooit volledig op te
lossen zijn. Ook hier te lande is al eens voor
gesteld: de school vroeger te laten beginnen
pak, een nieuw kleed, een nieuwe mantel IJ/)
Maar ook en vooral onze ziel zou er „nieuw”
moeten uitzien. Paasbiecht en Paascommunie.
Pasen Pasen
Wijdt het vuur
Wijdt het licht en spijst de lampen
Laat de blauwe wierook dampen
God is groot
Overwinnaar van de dood.
Huiswerk.
Huiswerk bestaat in een taak die door de
school wordt opgelegd en thuis moet worden
volbracht. Dit vraagstuk huiswerk raakt zo
wel de ouders als onderwijzers. Meer dan
een eeuw lang is het een probleem geweest
en werd dat te meer, naarmate de scholen
hun programma’s verzwaarden. Voor vele
kinderen is het een ware plaag, daar het
hun de tijd voor rust, ontspanning, spel en
sport, jeugdwerk en vrije bezigheid ont
neemt; voor onderwijzers een noodzakelijk
kwaad en een extra-last; voor tal van ouders
een voortdurend en drukkende zorg, daar
zij, de besten althans, beseffen voor het
regelmatig en goed volbrengen ervan ver
antwoordelijk te zijn, en de gewenste en
nagestreefde gezinsorde maaltijden, nacht
rust, gezellig samenzijn, bezoeken, enz.
er telkens door bedreigd zien; voor de jeugd
leiders en leidsters een ergernis, want her
haaldelijk als zij op de jeugd beslag willen
leggen, blijkt de school hen voor geweest
te zijn, terwijl omgekeerd onderwijzers kla
gen, dat de jeugdbeweging hen in de wielen
rijdt; zelfs de zielzorgers zien zich door het
vele huiswerk gehandicapt: het Mis-bezoek
door de schooljeugd moet er wel onder
lijden, als die iedere avond veel te laat naar
bed gaat of ’s morgens vóór dag en dauw
nog moet afwerken, wat daags te voren
onvoltooid is gebleven.
Wat nu te denken van huiswerk? Het is
zonder meer duidelijk, dat de oplossing van
het vraagstuk niet gezocht moet worden in
de uitersten: helemaal géén huiswerk of over
lading ermee, doch op het vrij brede terrein
daartussen. Het gaat om de juiste maat en
de juiste regeling, waarbij het verschil in
leeftijd en de aard van de school de voor
naamste bepalende factoren zijn.
De volgende practische punten verdienen
overweging:
L Huiswerk is een geschikt middel om
de jeugd te wennen aan geregeld en zelf
standig werken en haar te leren dat zaken
voor vermaken gaan. Er moet echter ook
„regel zijn, en daarvoor hebben de ouders
te zorgen. De gewoonte van zelfstandig wer
ken is slechts aan te leren door het zelf te
doen, en vader of moeder of and?re huis
genoten moeten dus niet méér helpen dan
strikt nodig is en nooit de taak van het kind
overnemen; alleen de hulp van hun daad
werkelijke belangstelling is zeer gewenst. Op
onderwijzers rust de plicht, scherp te contro
leren of het ingeleverde werk inderdaad zelf
standig is gemaakt en ze moeten dus regel
matig en zorgvuldig corrigeren. Als kind en
ouders gaan samenwerken om de onder
wijzer een rad voor de ogen te draaien, zijn
ze bezig het meerdere aan het mindere op