r 1 I VOOR DE GEMEENTE ALPHEN EN RIEL PASEN Alphen priesters waren voor de dienst van de kerken en voor het vervullen der beneficiën; V. de donaten het dienstvolk servientes famuli. Deze droegen als onderscheidingsteken een half kruis in hun mantel. De oudste hoeven van I 1 1 HET LANDBOUWSCHAP ONS VASTENPRAATJE f w. w. R. K. Huishoudschool KINDEROPVOEDINGS- PROBLEMEN 9 April 1955 4 in 1118 de W. B. I - P- VERORDENEN EN UITVOEREN. Ze waren een diepe put aan ’t herstellen. Door een onvoorzichtige stap stortte Dorus in de put. Zijn kameraad Lode, die het onge luk zag gebeuren, liet aanstonds een dik koord naar beneden glijden. Maar Dorus, een stijfkop, die van een ander geen les of geen hulp wenste, vertikte het de koord te grijpen. ®i En wanneer later door verschillende recht matige en onrechtmatige overeenkomsten' de goederen van ons Hof ter Brake aan de Oranjes komen in 1612, dan gaat het bezit van de orde door onder de naam van Ter Brake te Oud Turnhout. En wilt ge weten hoeveel de opbrengst per jaar was? 15179 livres!!!!! Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 Alleluja BS' f Nummer 1 5 van onze en jen I E3 een naar hen zijn ilijf eer ts ar iar en Ve en, LIW at en jn. es, ok eb ize de en rrk ie- len rle- 7in- op ote ere ou- op- ten, een )rdt op- :eer in lige zal elen ga- zijn dag :1. ie de cursus, zoals voor alle meisjes bron van huiswerk. nt an én of rk or van het Het Landbouwschap heeft twee belangrijke taken, welke de Stichting voor de Landbouw nooit heeft gehad. De eerste is het vaststellen van verordeningen. Er is heel wat tijd en werk nodig geweest om het Landbouwschap zo in te richten, dat het zijn taak goed kan vervullen. Daarom hebben de eerste ver ordeningen allemaal betrekking gehad op het en op de organisatie WEES VERSTANDIG! „Pak de koord,” riep Lode. „Wat,” tierde Dorus, die boven water kwam, „ik zal er zelf wel zien uit te geraken, of... denkt ge mis schien dat ik u nodig heb.” Lode drong tevergeefs aan, terwijl Dorus een houvast van de put. Ineens brok en Dorus plonste terug in men hem bereiken kon, was ONS WEEKBLAD .sat»*»», - s’ Landbouwschap zelf daarvan. In Februari van dit jaar is de eerste ver ordening vastgesteld, welke betrekking had op een bepaalde bedrijfstak, en wel op het bloembollenbedrijf. Van 1 Maart af is het verboden graangewassen te gebruiken als windscherm bij de bloembollenteelt, omdat dit voor de gezondheidstoestand van de bollen gevaar zou kunnen opleveren. Het is te verwachten, dat in de toekomst nog wel méér van dergelijke verordeningen zullen worden vastgesteld. Deze verordeningen kan het Landbouwschap uitvaardigen op eigen gezag. Wel moet zo’n verordening goed gekeurd worden door de minister. Op dezelf de wijze als een besluit van de gemeenteraad moet worden goedgekeurd door Gedepu teerde Staten van de provincie. Een andere taak van het Landbouwschap is het uitvoeren van maatregelen, welke het zelf heeft genomen of welke van de overheid afkomstig zijn. De Stichting voor de Land bouw heeft vroeger ook wel eens de uit voering van maatregelen ter hand genomen, maar dan was dat bij wijze van uitzondering. En de Stichting voor de Landbouw moest in zulk een geval bijzondere volmachten krijgen van de regering. Dat was bijv, bij de uit voering van de wet op de aardappelmoeheid. Hierbij had de Stichting voor de Landbouw een bepaalde volmacht gekregen van de overheid. Het Landbouwschap heeft zulk een volmacht niet nodig. Het heeft zelf gezag om zijn uitvoerende taak te verrichten, Op de vigilie van Pasen wordt het nieuwe vuur gewijd en daarna de Paaskaars, in processie wordt de paaskaars naar het pries terkoor gebracht. Hierna volgt de Paasjubel- zang en vier vigilielezingen, dan volgt het eerste deel van de litanie van alle Heiligen en de wijding van het doopwater. In processie wordt het pas gewijde water naar de doop vont gebracht. Hierna krijgen we de her nieuwing van de Doopbeloften, welke door de gehele kerk hardop wordt uitgesproken. Nu volgt het tweede deel van de litanie van alle Heiligen. Dan volgt de Plechtige H. Mis van de Vigilie van Pasen. Pasen, is het feest der feesten, het Hoogte- feest van heel het Kerkelijke jaar, de triomf dag van onze Verlosser en Zaligmaker, Met Pasen is alles nieuw, vooral nieuwe mensen! De uitdrukking „Op z’n Paas-best” betreft onze kleding. Vele mensen kopen een nieuw In Nederland waren zeven Joannieters- commanderijen gevestigd, die stonden onder de Franse taak der orde te Pieton (Fr.) (Henegouw en Cambresis). In Brabant de commanderij van Chantraine, Vailiemijont en Tienen; in de Baronie van Breda: ons Hof ter Brake; in Vlaanderen Kaster en in t Luikse Villers le Temple. De Chantraine werd in 1545 het groot Prioraat zocht aan de rand kelde de rand af 't wafer. Toen ’t te laat. In de Paastijd werpt de hemelse Vader de zondaar de reddingskoord toe: de biecht, maar men kan ook weigeren die koord te grijpen. Is het dan de schuld van God, dat zo menig mens in staat van doodzonde door de dood verrast wordt en verloren kan gaan? Gulden raad: grijp de koord die God u toewerpt. Stel niet uit en laat de Hemelse Vader toe uw ziel te redden. HET PAAS-DODENKLOKJE. In Canada luidt op de laatste dag van de Paastijd na het avond-angelus, het doden klokje. Dan wordt er gebeden voor de gees telijk doden, dies-geen gebruik maakten van de Paastijd; men bidt voor hen opdat zij de weg naar de kerk zouden terugvinden en niet in hun zonden blijven leven: Allen zijn wij broeders en zusters en het is onze plicht voor allen het goede te wensen dat wij bezitten. HET HOF TER BRAEKE. Eerst gaan we nu eens een en ander ver tellen over de Tempeliers, die volgens getuigenis van van Vlitius en andere oude Bredase geschiedschrijvers - commanderij alhier stichtten. Het hof werd genoemd Ter brake of Ter Braake; in 1289 was haar naam La Bracque of La Braque, of nog meer officieel Domus Templi de Braka. De orde der Tempeliers werd rond 1050 in Jerusalem gesticht. Zij richtten er hospitaal op voor de bedevaartgangers het H. Land. De religieuzen, die daar woon den gaven gewapende begeleiding aan de pelgrims. Daaruit ontstond de orde. Ze was samengesteld uit militaire en hospitaalbroe- ders. In 1187 moeten zij Jerusalem verlaten. Deze stad was toen ingenomen door de Muselman Solimand. In 1190 gingen zij naar Acco (tegenwoordig Ptolemais). Sindsdien wordt die stad genoemd Saint Jean d’Acro. In 1292 worden zij ook vandaar verjaagd en nu vestigen zij zich in Cyprus. In 1322 komen de eerste grote moeilijk heden. De orde van St. Jan te Jerusalem bekomt van de Paus de goederen van de Tempeliers, hun titels en hun voorrechten. Sinds die tijd kwamen ook hun goederen in Alphen aan de Joannieters. Dus de Tonger- loose pastoors hébben hen gekend vanaf 1175. Dus anderhalve eeuw hebben zij hier samengewerkt.. In 1522 werden de Joannie ters uit Rhodos verjaagd door Soliman 2. Keizer Karei geeft hun in 1530 het eiland Malta. Het hoofdbestuur der Joannieters is thans in Rome gevestigd. De grootmeester woont in het paleis op de Mons Aventinus. De orde vertegenwoordigt een half militaire, half geestelijke ridderorde; is georganiseerd in een souvereine staat met een grootmeester, die de plaats inneemt van een staatshoofd. De orde telt vijf klassen van personen: de ridders; zij moeten 16 adellijke kwartieren hebben, 8 van vaders kant en 8 van moeders kant. II. de huiskapelaans; III. de wapen knechten fraters servientes armigeri; IV. de priesters of oboedientetiebroeders. Deze „MARIA MEDIATRIX” BAARLE-NASSAU. Wat biedt de nieuwe landbouwhuishoud- cursus. In aansluiting op vorige week, toen U ’t een en ander verteld werd over het doel van de landbouwhuishoudcursus, kunt U nu lezen wat het PROGRAM is van deze per 1 Mei a.s. begint boven 16 jaar. De cursus duurt 2 jaren. Het eerste cursusjaar. De meisjes komen 2 dagen per week van half 10 tot 5 uur. Zij krijgen dan per week de volgende lessen (1 les: 50 minuten): 6 lessen huishoudelijke vakken: huishoude lijke theorie en koken. Enkele keren wasbe handeling, huishoudelijk werk, handenarbeid. 6 lessen naaldvakken: Patroontekenen, knippen, naaien, verstellen, stofversieren enz. Ook lessen over de mode en onze kleding. 1 les algemene ontwikkeling of zang. 1 les tuinbouw. 1 les gymnastiek. Verdet godsdienst, kinderverzorging -opvoeding, gezondheidsleer. Het tweede cursusjaar. Er wordt dan 1 dag per week les gegeven: 3 lessen koken enz andere huishoudelijke vakken. 3 lessen naaldvakken. Verder afwisselend gezondheidsleer, tuin bouw, maatschappijleer, algemene ontwikke ling, zang, opvoedkunde. Hier ziet U dus, heel erg beknopt, wat een meisje, dat deze cursus volgt aan leerstof krijgt. Al blijven koken en naaien de grootste plaats innemen, samen met de andere vakken geeft deze cursus werkelijk een algemene vorming. Vele ouders menen dat hun meisjes hun taak en werk aldoende wel leren, maar... aldoende leren is een hele dure manier van wijs worden en daar hebben de huisvrouwen van nu en in de toekomst geen geld voor. Wat deze cursus aan kosten meebrengt. Het eerste jaar is het schoolgeld 15,' eetgeld 15,.boekengeld ƒ6,-. Het tweede jaar: schoolgeld 9,—, eet geld ƒ21,.(i.v.m. fijne keukenrecepten en bakken De totale kosten komen dus op 0,80 per week, dit zal zeker geen bezwaar zijn. Het opgeven van cursisten. Tot 25 April a.s. kunnen opgaven gedaan werden bij de voorzitsters van de Boerinnen- bond in Baarle-Nassau, Alphen, Chaam en Ulicoten. Ook 25, 26, 27 April bij de direc trice van de huishoudschool School Nieuw- straat A 140. Hype en commanderij van afgescheiden van Frankrijk. Nu rijst de vraag: welke goederen had commanderij onder zijn beheer. Zij lagen gedeeltelijk onder Alphen, een partij goederen zijn gelegen in Oud Turnhout. Ze hadden een zeer uitgebreid complex goede ren in Oosterhout en Dongen. Verder in Breda een gasthuis (bij de gasthuisvelden). Eindelijk een hoeve in Aerle-Rixtel, die aan hen vermaakt was door Graaf Willem van Megen in 1214. Aldus vinden we die goederen opgesomd in een inventaris van 1313. Bij beslissing van het algemeen kapittel 20 December 1466 werden de commanderijen van Chantraine en Villers le Temple erfgenaam van de goede ren, die in Brabant en in Limburg waren gelegen. De goederen van onze Alphense comman derij werden beheerd door de commanderij van Chantraine. Een volgende keer handelen we over de verhouding van de opkomende abdij van Tongerloo alhier en de Tempeliers en later met de Joannieters. b.v. om 8 uur, om ’s middags enige tijd b.v. uur onder toezicht van een leerkracht enz., om r met Pasen „nieuw uit te zien. op school „huiswerk” te laten maken. In Canada gebeurt het in dergelijke geest, als- ook op verschillende colleges en middelbare scholen in Nederland. Geheel zonder be zwaar is ook dat weer niet, daar het de jeugd in grote getale op straat brengt, nog wel op een tijd dat ze in de huiselijke kring veiliger zouden zijn. te offeren, n.l. het zedelijk karakter betrokken kind aan gemakzucht of dwaze ijdelheid. 2. Ben groot gevaar en een veel onheil is: het te veel aan Stapelt het huiswerk zich op, dan gaat auto matisch de deur open, en steeds wijder, voor knoeierij, voor bedrog in allerlei vormen en maken de kinderen hun taak of met de bekende Franse slag. 3. Wat het huiswerk betreft moet ook rekening gehouden worden met huiselijke en individuele omstandigheden: aanleg, werk tempo, extra lessen buiten schoolverband, jeugdorganisatie enz. Dus het zou verkeerd zijn alle kinderen over dezelfde kam te scheren ofschoon dat binnen bepaalde gren zen natuurlijk wel moet. 4. De moeilijkheden aan het huiswerk verbonden zullen wel nooit volledig op te lossen zijn. Ook hier te lande is al eens voor gesteld: de school vroeger te laten beginnen pak, een nieuw kleed, een nieuwe mantel IJ/) Maar ook en vooral onze ziel zou er „nieuw” moeten uitzien. Paasbiecht en Paascommunie. Pasen Pasen Wijdt het vuur Wijdt het licht en spijst de lampen Laat de blauwe wierook dampen God is groot Overwinnaar van de dood. Huiswerk. Huiswerk bestaat in een taak die door de school wordt opgelegd en thuis moet worden volbracht. Dit vraagstuk huiswerk raakt zo wel de ouders als onderwijzers. Meer dan een eeuw lang is het een probleem geweest en werd dat te meer, naarmate de scholen hun programma’s verzwaarden. Voor vele kinderen is het een ware plaag, daar het hun de tijd voor rust, ontspanning, spel en sport, jeugdwerk en vrije bezigheid ont neemt; voor onderwijzers een noodzakelijk kwaad en een extra-last; voor tal van ouders een voortdurend en drukkende zorg, daar zij, de besten althans, beseffen voor het regelmatig en goed volbrengen ervan ver antwoordelijk te zijn, en de gewenste en nagestreefde gezinsorde maaltijden, nacht rust, gezellig samenzijn, bezoeken, enz. er telkens door bedreigd zien; voor de jeugd leiders en leidsters een ergernis, want her haaldelijk als zij op de jeugd beslag willen leggen, blijkt de school hen voor geweest te zijn, terwijl omgekeerd onderwijzers kla gen, dat de jeugdbeweging hen in de wielen rijdt; zelfs de zielzorgers zien zich door het vele huiswerk gehandicapt: het Mis-bezoek door de schooljeugd moet er wel onder lijden, als die iedere avond veel te laat naar bed gaat of ’s morgens vóór dag en dauw nog moet afwerken, wat daags te voren onvoltooid is gebleven. Wat nu te denken van huiswerk? Het is zonder meer duidelijk, dat de oplossing van het vraagstuk niet gezocht moet worden in de uitersten: helemaal géén huiswerk of over lading ermee, doch op het vrij brede terrein daartussen. Het gaat om de juiste maat en de juiste regeling, waarbij het verschil in leeftijd en de aard van de school de voor naamste bepalende factoren zijn. De volgende practische punten verdienen overweging: L Huiswerk is een geschikt middel om de jeugd te wennen aan geregeld en zelf standig werken en haar te leren dat zaken voor vermaken gaan. Er moet echter ook „regel zijn, en daarvoor hebben de ouders te zorgen. De gewoonte van zelfstandig wer ken is slechts aan te leren door het zelf te doen, en vader of moeder of and?re huis genoten moeten dus niet méér helpen dan strikt nodig is en nooit de taak van het kind overnemen; alleen de hulp van hun daad werkelijke belangstelling is zeer gewenst. Op onderwijzers rust de plicht, scherp te contro leren of het ingeleverde werk inderdaad zelf standig is gemaakt en ze moeten dus regel matig en zorgvuldig corrigeren. Als kind en ouders gaan samenwerken om de onder wijzer een rad voor de ogen te draaien, zijn ze bezig het meerdere aan het mindere op

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1955 | | pagina 1