VOOR DE GEMEENTE ALPHEN EN RIEL ROME, DE ST. PIETER EN ENKELE CIJFERS van Alphen den met excommunicatie en weigering van kerkelijke begravingen. Zo bijvoorbeeld rond 1200 komt de heer van Schoten heel zwaar ziek naar de abdij van Tongerloo en schenkt die abdij tot boeting van zijn zonden de Nieuwelandse hoeve in Alphen; de volgende dag overleed hij en werd toen natuurlijk plechtig kerkelijk begraven. De oudste hoeven 1 KINDEROPVOEDINGS- PROBLEMEN ONS VASTENPRAATJE 2 April 1955 W. W. van St. guirlande ..Mijn de Pausen. van Rome genomen te heb- ons mee naar Pisa met van deze hele kerk Om de grote omvang aan I 140 m muren 32 eerste Pausen. Men kan door 5 poorten ervan is de vrouw is mijn penitentie,” zei boer en... dat kan waar zijn. man is mijn grootste penitentie,” GODSDIENSTIGE OPVOEDING. Er zijn ouders, die vol goede bedoelingen zijn en van hun kinderen vóór alles goede christenen en katholieken willen maken. Dat is prachtig maar het leidt gemakkelijk tot onnatuurlijkheid. Zo is het gemakkelijk voor de ouders om tegenover hun kinderen de mond vol te hebben van „goed katholiek” zijn, „offertjes brengen”, „gebeden storten”. Ook dit gaat langs de kinderen heen, omdat het jonge kind hier zeker niet de zin van vat. Het wordt dus uiterlijk op het kind geplakt, een vernisje van katholieke termen en daarmee meent men zijn taak volbracht te hebben. De kern raakt men daar niet mee. Integendeel men is op weg een uiterlijke gevel te kweken, waar holheid achter schuil gaat. Het is uitstekend als men van jongsaf Godsbesef in het kind tracht wakker te roepen, maar men vergete niet, dat het kind nog zeer weinig kan vatten van het wezen van de godsdienst, en dat men zich in zijn godsdienstige ijver bij die kinderlijke ont wikkeling moet aanpassen. Anders plakt men het kind dicht met formules in plaats van het hem mogelijk te maken spontaan en uit eigen ervaring tot een geleidelijk zich verhelderend van de presi- van Victor verschillende machtigen hun begerende ogen en handen naar haar rijkdommen uitstrek ten. Nu was het in die tijd zó: de oudste zoon van een familie erfde alles. De jongere broers en zusters waren dus helemaal van hem afhankelijk en moesten maar zien, dat ze door de wereld kwamen door een rijk huwelijk of iets dergelijks. Maar... als ook dat niet lukte, dan begonnen de vaders of de alleen-rijk-zijnde broer na te denken, hoe ze van die zware last konden afkomen en daarvoor was dan de oplossing, dat ze die hulpbehoevende, van rijke en machtige af komst zijnde broers zochten te lozen. Ze knipten hen de haren af, schoren hun een kruin en stopten ze in een klooster en lieten hen daar tot abt benoemen. Dan was de last weg en de rijkdommen en invloeden waren binnen! Ge zult aanstonds met me instemmen, dat dit allerminst bevorderlijk was voor een goede en strenge kloostertucht, want in de voorbouw leefde de abt in brasserij en weel de en de armere paterkes moesten in de achtergebouwen soms zeer karig leven en als ze niet arm en streng leefden, dan was het met het klooster nog slechter gesteld. Daar komt nog bij: die abten leefden als heren en meesters. Zij hielden eigen bewa kers er op na en als een hun-bevriende- familie in conflict kwam met een andere, dan riepen ze hun soldaten op en vochten mee. Het gevolg was, dat, als zij en hun vrienden wonnen, dan hun grondgebied danig werd vergroot ten koste van de overwonnen vijand. Daartegenover echter: als ze loren, dan werd hun grondgebied verkleind, Liefcoghe, „Mijn r dacht vrouw Nele, „vooral als hij een glas te veel gedronken heeft,” en... dat kan waar zijn. „De last van ons klein mannen geduldig dragen zonder opspelen, dat is een zware penitentie,” antwoordde mcederke Koppe- jans, en het is even waar. Jan Kuppe orakelde tussen twee rook wolken: „Vasten kan ik niet, maar roken doe k mirakels gaarne. Nu, gedurende de vasten, zal ik mijn eerste pijpken aansteken om 7 uur 's avonds. Maar,... ’k moet het ronduit be kennen: vanaf half zeven ligt mijn pijpken gestopt naast mij met een lucifer daarbij en ik kijk gedurig naar de wijzers van de klok. Ik wacht geduldig tot het zeven slaat.” Beste penitentie! En Karei Vetsuypens heeft beloofd in de vasten niet meer dan één pintje per dag te pakken. En als Karei zegt één, dan blijft het én. Flink, Karei! brengen. St. Paulus- zei al: „Het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.” (1 Kor. 15. 46). Een opvoeding die met het geestelijke begint en met de natuur ei verhoudingen op hun kop. En gemakkelijk dat soort van vele gronddeugden van het christendom mis sen: de naasteliefde voor hun buren, de rechtvaardigheid voor hun personeel en de ootmoed tegenover hun Schepper. Veel meer dan op woorden komt het in de godsdienstige opvoeding aan op daden, het voorbeeld, de sfeer van het gezin. LEZING VAN DE en Maderno kreeg opdracht de kerk te ver- WELEERW. HEER KAP. A. HACK. groten tot een kruiskerk. j die abdij groot en TT. j i x „11 1 Om de qrote omvang van deze hele kerk Hieronder laten wij enkele punten volgen te qeVen enkele cijfers: de voorhal- in verschillende provincies de lezing door de Weleerw. Heer Kap H0 m greed; het bovengedeelte zijn scheve toren; Avion, met het gebouw waar de Pausen een tijd in ballingschap hebben geleefd en Reims met z’n prachtige Kathedraal. We zijn Kapelaan Hack dankbaar voor deze avond. Hij heeft allen tot het laatste ogenblik weten te boeien en ons zeer veel laten zien en horen waar men vroeger geen notie van had. Voorzitter v. Elderen sprak namens alle aanwezigen de dank uit aan de eerw. spreker en zei te hopen, dat de K.A.B. ook het volgende jaar weer een beroep op hem zou kunnen doen. indigt zet dus de dorp cadeau kreeg. Op latere leeftijd stond i zo iets levert bij a] zjjn bezittingen alhier af aan de abdij katholieken, die van Echternach. En deze overdracht moet heel wat omvat hebben. Minstens wat wij tegenwoordig noemen de heerlijkheid Alphen, Baarle én Chaam. En mij zou niet verwon deren, dat we door latere ontdekkingen en opzoekingen zouden vernemen, dat minstens het hele grondgebied tussen de rivier Donge en de Mark tot het geschonken gebied be hoorde. Zodoende zou ons grondgebied palen aan de diverse grote schenkingen in Ant werpen en in de Antwerpse Kempen. We komen nu tot de abdij van Echter nach. Door dit alles is het te verklaren, dat de abdij heel veel van haar vroegere bezit tingen verloor en hierdoor is het ook te verklaren, dat we van het jaar 709 tot en met 1000 zo bitter weinig van de geschie denis van onze omstreken weten. We con stateren, dat op het oude Echternachse grondgebied rond het jaar 1000 de heren van Breda en de abdij van Thorn grote bezittingen hadden. De heren van Breda schonken rond die tijd een flink portie van hun domein aan de Tempeliers. Om welke redenen? Ook misschien uit vrees voor de excommunicatie en de weigering der kerke lijke begraving! In elk geval werd toen het i „Hof ter Brake” in handen gegeven van de heren van de Tempel. En nu het eigenaardige: waarschijnlijk en allerwaarschijnlijkst was dit hof het ver sterkte herenhuis van St. Willibrord. Dat hopen we Dr. Eres later te laten bewijzen en zijn argumenten hebben heel wat gewicht. Zelfs zoveel, dat het voor mij en iedere onbevooroordeelde onderzoeker wel vast staat, dat het Oude herenhuis van St. Willi brord moet gezocht worden in de tegen woordige Princenhoef. Dit hof had zijn eigen schepenbank en was onafhankelijk van de heren van Breda. Deze Bredase heren had den hier meer eigendommen. Deze inleiding was noodzakelijk om LI het verdere verloop der geschiedenis beter te doen begrijpen. Tot de volgende keer. W. B. OVER DE VERSTERVING. Na de preek. Een Pater had gepreekt over boete cn versterving gedurende de Vastentijd: dat, wie geen boete doet, onvermijdelijk verloren gaat. Dat was ook de grote predikatie van Onze Lieve Heer zelf. Wat de toehoorders het best onthouden hadden was, dat er op onze dagen niet veel mensen zijn, die de hele vasten kunnen onderhouden, doch dat men daarom niet ontslagen is van de plicht van boete die men elke dag honderd keren kan beoefenen. Bij het huiswaarts keren ging het sermoon I voort: Deze lezing, toegelicht met lichtbeelden, hield hij 14 dagen geleden op de maan delijkse ontwikkelingsavond van de K.A.B. Op de heenreis zien we de eeuwige sneeuw en de magere op de zeer bekeken. In Milaan treft ons de Gotische Dom van 148 m lang, 48 m breed en 108 m hoog. We zien de Scala van Milaan van buiten, maar ook van binnen, waar grote zang sterren hun triomfen vierden en nog vieren. Dan Florence: met de Gotische Dom uit het jaar 1269 met de geheel vrijstaande Gotische toren van Giotto. Er tegenover het Babtisterium (de doopkapel) met de zeer mooi bewerkte bronzen deuren van Gio- berti en Pisano. Zeer opmerkelijk is hier de geweldig mooie met beeldhouwwerk ver sierde gevangenis. Vervolgens neemt spreker ons mee naar Siena, waar we de Kathedraal bewonderen, gebouwd van 12391331 (dit heeft dus wel even langer geduurd dan onze kerk) en dan: Rome: met als eerste de Sint Pieter. Het plein is 340 m lang en 240 breed tus sen de colonaden, half cirkelvormige zuilen galerij, die volgens de bouwheer Bernini de geheel de wereld omvattende armen van Petrus moet uitbeelden. De 284 zuilen van de colonaden zijn gemaakt van travertijn. Het is aardig te weten, dat het door de Boerenbond geschonken offeraltaar van onze kerk ook van travertijn wordt gemaakt. We hebben nog enige cijfers om eens aan te tonen hoe geweldig hier alles is: de obelisk, een marmeren gedenknaald die in 39 na Chr. uit Egypte is overgebracht naar Rome en de overwinning van de christenen op het heidendom voorstelt, wegt 327.000 kilo en is 41 m hoog (aan één stuk). Op de colonaden staan 140 beelden van elk 3 m hoog. De geschiedenis van de Sint Pieter: Nabij de muren van het circus van Nero werd op de plats waar het lijk van Petrus be graven werd al spoedig een tempeltje opge richt. De bouw werd begonnen door Con- stantijn in 326 en in 349 voltooid. Toen in de 16e eeuw grote herstelwerkzaamheden nodig waren besloot Paus Julius 2 tot de bouw van een geheel nieuwe Sint Pieter. Op 18 April 1506 werd de eerste steen gelegd en meer dan 120 jaren is aan de Sint Pieter gewerkt en wel door de grootste bouwheren aller tijden. Eerst door Bra mante, daarna door Aaphaël en tot slot door Michelangelo. De kerk bleek te klein „a J De Palazzo Venezia, waar Mussolini zijn formulier- I grote brullende redevoeringen hield. o IL dat ze, vóór ze aan echte godsdien- trek voor Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 en verdiepend godsdienstig besef te komen. Het Quirinaal, het paleis Eis niet van jonge kinderen dat ze lange dent. Het grootse monument kerkdiensten bezoeken, waar ze hun aan- Emanuël II. dacht niet bij kunnen houden, vraag niet te veel van hen op het punt van f gebeden (rozenhoedje), er bestaat groot gevaar stigheid toe zijn alle godsdienstoefeningen als zeer vervelende en l nissen zijn gaan verafschuwen. Begin met het natuurlijke: maak van uw kinderen blijmoedige mensen, oprechte, I sobere, rechtvaardige naturen, mensen met I een spontaan Godsvertrouwen. Overlaad ze niet met geestelijke kost, als ge hun niet eerst natuurlijke deugden hebt weten bij te van binnen: ongeveer 192 m lang, 140 m breed en 135 m lang. De koepel, die 119 m hoog is en een middellijn heeft van 42 m, wordt gedragen door vier pijlers. Deze heb ben een omtrek van 71 m. In de fries van de koepel zagen we in zwarte letters op goudmozaiek de woorden: Gij zijt Petrus en op deze steenrots zal Ik Mijn Kerk bouwen. Deze letters zijn 1.29 m hoog. De Sint Pieter kan 100.000 mensen be vatten. Alles in het prachtigste mozaiek, geen schilderingen of schilderijen. We zagen de Confessie, het graf Petrus, met 95 olielampen als een van gele rozen rond dit graf. Pius VI geknield voor het graf en er boven het Pausaltaar, overwelfd door het baldakijn uit brons vervaardigd door Berini. In de kerk wijwaterbakken geflankeerd door twee engelen zo groot als volwassen mensen. De Piëta (Moeder van Smarten), door Michel angelo op 24-jarige leeftijd vervaardigd. We zagen dat alles van uitzonderlijk grote afmetingen was. En ik kan me de gedachtengang van die eenvoudige man uit Gemert voorstellen. Hij vertelde bij zijn thuiskomst uit Rome: „Alles is in de Sint Pieter zo verschrikkelijk groot. De Gods lamp bijvoorbeeld is zo groot, dat de koster met een bootje naar de pit moet varen”. Voor de juistheid van dit verhaal hebben we echter geen bevestiging kunnen krijgen. We zagen de loggia voor de Sint Pieter met daaropu de Paus die zijn zegen geeft aan de stad en de wereld (Urbi et Orbi). Het plein volgepakt met ’n 500.000 mensen. En de spreker schetste op voortreffelijke wijze het gevoel, als men bij de Paus op audiëntie is. Als men de Paus ziet en hoort spreken. Hierna werden in vogelvlucht nog andere kerken en bouwwerken uit Rome getoond en besproken, o.a. Sint Jan van Latheranen, de kerk van waaruit vroeger de missiona rissen vertrokken naar heidense landen, o.a. Duitsland, Nederland en Engeland. Sint Paulus buiten de Muren, met z’n 4 x 25 pilaren en de 262 Pausmedaillons, waarbij ook de Nederlandse Paus Adria- nus VII. Maria Maggiore, bekend om het gouden plafond, waaraan het eerste goud is ver werkt, dat uit Amerika naar Europa kwam. We zagen het Pantheon, vroeger aan afgoden toegewijd, nu aan Maria en Martelaren. over A. Hack. Hij vertelt over zijn heen- en terugreis naar Rome en zijn verblijf aldaar. Door de diverse grote schenkingen werd i machtig. Zij had haar domeinen over een enorme uitgestrekheid en en landen. Maar, breed, het bovengedeelte van de juist door die enorme rijkdom verslapte alras is versierd met standbeelden van de de strenge kloostertucht. Daarbij kwam, dat O K T C* V z-» I-, 111 zx z-1 zx n r-L t1 1-x o z-J o /''v tn de Sint Pieter, binnen. Een geleden op de maan- porta Sancta (Heilige Deur); de Sint Pieter van de K.A.B. - - Milaan, na eerst I sneeuw en de magere koeien bochtige Simplonpas te hebben ver- i dan moesten ze met hun grondgebied de verloren strijd betalen. En zoals ik reeds zeide hun eigendommen lagen dikwerf heel, heel ver van de naaste omgeving der abdij. Ook naar deze eigendommen verlang den de omliggende heren. Als er dan eens twist of processen te vrezen waren, vroegen ze aan die heren (hun benijders dikwijls) cm die goederen onder hun bescherming te nemen. Maar ja, als zulke heren die bescher ming sinds lange tijd hadden uitgeoefend, dan beschouwden zij de beschermde goe deren langzamerhand als hun eigendom en uit die toestand kwamen dan weer twisten met de abdij, die haar eigendommen in die verre, vreemde streken niet ogenblikkelijk kon verdedigen. Zo gingen veel goederen verloren. Denk maar eens aan de families der Berthouden, de grote heirovers en ver overaars. De abdij kon zich dan beroepen op de keurvorst of de graaf, daarna op de decreten van de paus, die die kapers bedreig- Het Colloseum: 57 m hoog met een om- van 527 meter, 80 entrée’s en ruimte 50.000 toeschouwers. Hier werden langdradige gebeurte- christenen voor de wilde dieren geworpen. De Engelenburcht, enige tijd gebruikt als schuilplaats voor Na afscheid I ben, nam spreker - DE ABDIJ VAN ECHTERNACH EN ALPHEIM. We zagen dus, dat St. Willibrord ons hij al zijn bezittingen alhier af ONS WEEKBLAD Nummer 1 4 alle alle OVer 7,in nppn- t>n „Mijn i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1955 | | pagina 1