VOOR DE GEMEENTE ALPHEN EN RIEL I ui De oudste hoeven van Alphen KINDEROPVOEDINGS-PROBLEMEN Inwoners van Baarle-Hertog, ook wij zeggen eensgezind „NEEN Nummer 1 1 Uiig ave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 1 2 Maart 1 955 a W. W 1 Catha- Voorjaarskeuring van stieren van Baarle Nassau brengt ZAKGELD Wanneer? Hoeveel? Hoe? In ieder normaal mens leeft de natuurdrang om te hebben, te bezitten. Reeds bij het zeer jonge kind openbaart zich die drang. Zoals iO weerde wekelijkse „afrekening” 2. Hoeveel? Een vast tarief is niet aan te geven; het hangt af van velerlei omstandig heden. In gezinnen waar het slechts weinig lijden kan wegens geringe inkomsten of het grote aantal „gegadigden” worde ook slechts weinig gegeven. Met de leeftijd zal het gelei delijk enigszins moeten toenemen, bij verdie nende kinderen aanzienlijk. Maar steeds blijft gelden, dat overdaad schaadt. 3 Hoe? Oefening vraagt ook hier vrijheid; meer vrijheid naarmate het kind ouder wordt. Maar wél moeten de ouders, door woord en voorbeeld, de jeugd het goed gebruiken van het is bij iedere aandrift, moet ook dit heb- instinct beheerst en gereguleerd worden door onze hogere vermogens n 1. verstand en vrije wil. Het kind moet die beheersing leren, eerst door dressuur en zo gauw mogelijk door op voeding. Zo niet, dan voert deze aandrift tot hebzucht, bezitswellust, met al de kwade gevolgen van dien. Eén van de middelen, vooral door de ouders aan te wenden, om hun kinderen de drang naar bezit te leren be heersen, is het verschaffen van ZAKGELD. Geld immers kan in velerlei bezit worden om gezet, en als het kind daarover te beschikken krijgt, heeft het de gelegenheid zich door doen te oefenen. Wat noodzakelijk is, want door louter woorden is het doel niet te bereiken- Drie vragen dringen zich hierbij op: wanneer, 2 hoeveel, 3 hoe. 1. Wanneer, eerst in de zin van: op welke leeftijd? Vele ouders beginnen er al mee, zo dra het kind de lagere school gaat bezoeken en stellen dan de hoeveelheid afhankelijk van het wekelijkse schoolrapport en van het ge drag in het algemeen, van Zondag tot Zon dag. Er is veel voor te zeggen, mits men aan het kindergedrag niet al te strenge eisen stelt en de soberheid betracht. Gehele of gedeelte lijke onthouding van het vastgestelde zakgeld kan bij deze methode ook met succes als strafmiddel gebruikt worden, wanneer het maar met tact gebeurt. „Wanneer” houdt ook in: op welke tijd? Hij oudere kinderen kan het zakgeld om de maand worden gegeven of van vacantie tot vacantie. Hoe ouder het kind wordt, hoe meer ruimte het moet krijgen om zich te trai nen in berekenen en uitpassen Een vast „tarief” is gewenst, maar met toevallige en abnormale omstandigheden, vacantie, kermis enz dient rekening gehouden te worden. Zo dra de kinderen aan het verdienen zijn, dus een weekgeld inbrengen, verandert de situa tie: het meest voor de hand liggende is dan 19 Maart Feestdag van Sint Joseph Wij bidden voor: Een Zalige Levensstaat enBeroepskeuze. Men maakt tegenwoordig veel werk van de zgn. beroepskeuzevoorlichting door „testen”; een zeer minutieus en concientieus psycholo gisch en technisch voor-onderzoek van alge mene of bijzondere aard met het oog op iemands aanleg of bekwaamheid voor een bepaalde studierichting of beroep enz. Uitste kend natuurlijk, dat men dergelijke natuurlijke middelen zoveel mogelijk aangrijpt om de toekomst (van de kinderen) te verzekeren. We zeggen natuurlijke middelen. Er zijn ook nog bovennatuurlijke middelen, welke wel geen aanwijzingen geven voor 'n bepaalde beroeps of levensstaat (zoals de natuurlijke) maarzeker wel kunnen en ook zullen bijdragen tot een goede en definitieve oplossing. We mogen en moeten aannemen, dat ieders leven onder lei ding staat der Goddelijke Voorzienigheid En nu is Sint Joseph de Heilige, die speciaal aangeroepen wordt voor een „zalige levens staat Sint Joseph heeft èn als vader van Jesus èn als timmerman zijn plichten stipt en gewetensvol vervuld, en van zelfsprekend ook een „zalige” dood gestorven, vandaar ook is St. Joseph de patroon van de „zalige” dood. De toekomstperspectieven zijn voor vele jongelui, wel van die aard, dat gerust veel en onophoudelijk vooreen zalige levensstaat en goed beroep moet gebeden worden Ook hier zal een vertrouwvol gebed vaak „wonderen” doen. Het Hof ter Zande, gelegen op de Quaalburg In zijn pachtcontract van 1546 noteren we: Een half jaar van tevoren opzeggen; Item myn heere zal die huisinghe, scueren ende coyen nu nieuw gemaakt, doen dekken, vitten ende plecken, maar die pachtere zal die dan voirts onderhouden van alle repa- ratien, die men op drie dagen met drie werckluiden zouden cunnen gemaken op zyn last op dobbelen cost van den pachtere. Item tot gerief van den pachtere zal myn heere noch doen maken een kelderken om t zuivel te hanteeren; daer ende oyck eenen ooven om te backen, daertoe van die oude steenen zal besighen, zoover die strecken. Verder zijn interessant de verschillende bepalingen over mest, stro, beplantingen, turf, enz., enz. Peter van Arendonck zegde zijn pacht op in 1564. Dan verschijnt er weer een van Gestel ten tonele: Adrianus Janszoon. In 1574 doet hij de zorg over aan zijn zoon Judocus van Gestel. Deze wordt in 1580 de pacht kwijtgescholden als vergoeding voor wat hij geleden had door de gewelddaden van de soldaten. In 1557 pacht hij weer. In 1609 wordt hem door voorspraak van de schepenen de pacht verminderd om reden van zware hagelslag. Bij hem waren 140 roeden gerst en 100 roeden boekwijt be dorven en zijn haver had ook grote schade. Vanaf half Maart 1607 is pachter Jan Jacobsz. In 1619 wordt het bedrijf over genomen door zijn weduwe. Met half Maart 1620 begint de pacht van de zoon (let nu eens goed op, hoe de namen van een zoon anders kunnen worden, als die van zijn bloedeigen vader!). Deze zoon heette Jacob Jacobszoon Gerritsz! Voor zijn vader stond er toen nog een schuld van 170 gld. Hij boert niet goed. Deze schuld was in 1623 aangegroeid tot 310 gld. Dan begint hij af te betalen. In 1639 is hij nog schuldig van de oude schuld 205 gld. In 1624 wordt hem pacht en voorlijf kwijtgescholden, waar schijnlijk weer door verliezen van rond zwervende soldaten. In 1640 werden herstellingen uitgevoerd aan de schuur en in 1645—’46 werd een nieuwe oliebank gebouwd aan de molen Wanneer deze hoeve is ontstaan, of wan neer die landerijen aan Tongerloo zijn ge komen, is onbekend. Wel deelde onze vriend Ferdinand Smulders ons mee, dat die hoeve en alle daaraan behorende landerijen cijns- plichtig waren aan de Stift-abdij der adel lijke jonge dames te Thorn. En dat verwon dert ons geenszins. Die abdij had in eigen dom: Gilze, Baarle-Nassau, Ulicoten, Ginne- ken, Princenhage, Etten, Sprundel. Even eens heeft die abdij bezeten het bos Cambe, gelegen tussen Alphen, Chaam, Gilze, Ulven- hout. Omdat ze die niet verdedigen kon tegen de hebzucht van de Heren van Breda, en omdat ze meende dat Tongerloo daar voor beter in staat was, schonk ze die bossen aan Tongerloo. Maar ook deze abdij kon niet op tegen de macht van die Bredase Heren en op een gegeven ogenblik moesten we constateren, dat de Bredase macht is gegaan boven het Tongerloose recht. Breda had dat bos ingekaapt. De authentieke stuk ken zijn uit het archief van Tongerloo ver dwenen en waarschijnlijk zoals het met dergelijke gevallen gewoonlijk ging tege lijkertijd aan Breda overgeleverd. De Zandhoeve wordt het eerst in de Tongerloose boeken vermeld in 1401. De pachter was toen Willem Claus. Hij had tér helft 5 koeien, 4 ossen, 8 runderen, 2 paar den en 95 schapen. In 1402 is een zekere Jacobus (Jacobs) pachter. Hij had 4 koeien, 4 ossen, 8 run deren, 2 paarden, 4 korven bijen en 87 schapen. Vanaf 1413 is Nicolaus (Klaasen) pach ter, van van In 1439 is pachter Joannis Zijn 1 hebben de ontzaggelijke betekenis van een prin- van een onverscheurde bedraagt nog i christenheid terug gevonden, nu ons heiligste erfgoed wordt bedreigd. Daarom ging op 27 Februari te Brussel de Nationale Kaderdag van de bestuursleden en militanten van alle sociale, culturele en politieke katholieke verenigingen door. Een golf van geestdrift en strijdlust laaide over en door de meer dan 10.000 aanwezigen. Een manifestatie van solidariteit, vrijheid en democratie. Daar werden de ordewoorden gegeven van de eerste phase van de strijd, die U nog nader bekend ge maakt en omschreven zullen worden. Daarom organiseerde het Comité voor Vrijheid en Democratie op 7 Maart het verzet in gans de Kempen! In iedere gemeente en parochie werd een grote contactvergadering belegd, waarop al de bestuursleden van de Christelijke, sociale, politieke en culturele organisaties aanwezig wa ren! Ook te Baarle-Hertog! Een comité werd sa mengesteld en een werkploeg uitgestippdld, ten einde de ordewoorden te doen kennen en te doen gelukken! man een varkenskooi en een „oversprong voor het stellen van wagens. 3 November 1538 worden de verpach- tingsvoorwaarden opgemaakt voor rina Ansemsdochter en haar kinderen. Onder de goederen van deze hoeve be hoorde ook een beempdt, liggend tot Chaam op de Dasmissen; nog één ligghende Ghin- derdoor, groot anderhalf bunder. In 1545 werd de hoeve verpacht aan Adriaan Jan van Gestel. 12 Juni 1549 her nieuwt deze zijn pacht, niet meer ter helft. De termijn is 6 of 12 jaar. In 1545 wordt de hoeve door brand ver woest. Zij werd dadelijk opgebouwd. Een ogenblik wordt ze verpacht aan Peter van Arendonck van Beek (Hilvarenbeek?). Deze zegt evenwel zijn pacht op en opnieuw werd de hoeve ingepacht door Adriaen van Gestel. - het beschikbare gestelde geld leren door te waken en te waarschuwen: tegen verkwisting en tegen oppotten. Onder goed besteden valt ook en niet het minst (wat jammerlijk ge- i noeg in Nederland veel minder begrepen wordt als b.v. in Amerika en Canada en nog andere landen) ’t geven aan: sociale en gods dienstige doeleinden en het helpen van an deren. De grote kunst is, bij het geven van zakgeld, het te doseren naar redelijke behoeften. Te veel leidt licht tot verspilling en verkeerd ge- gebruik vooral in onze grote steden Te weinig leidt tot gevoelens van minderwaar digheid, tot schuld makenen zelfs tot diefstal. In 1419 wordt hij genoemd Nicolaus Dalem. Is deze achternaam de naam de plaats, waar hij vandaan kwam? J 5 van de Weghe. beestenstal is aanmerkelijk groter als die van zijn voorgangers. In 1440 is Hubertus pachter. In 1460 Adriaan. In 1462 wordt hij genoemd: de oude pachter. Hij pacht de hoeve weer in 1462. In 1497 wordt genoemd Alcuinus, zoon van Gerardus Mertensz. In 1503 is hij er nog. Vanaf 1508 is pachter Henricus, Hendrik van C- --- gezegd, dat hij de hoeve gepacht heeft voor een termijn van 10 of 7 jaar. In 1525 is pachter Jan Ansems. In 1529 werd bij de hoeve een nieuwe schuur gebouwd. Tevens maakte de timmer- De Burgemeester i ter openbare kennis, dat de voorjaarskeuring I van springstieren zal plaats hebben op Dins dag 29 Maart 1955 en wel: om 1 30 uur n m. te Baarle Nassau (op Love- ren) en om 2 15 uur n.m. te Ulicoten (terrein Zuivelfabriek). Bij de keuring moet worden meegebracht: a de z.g. Zwarte Schets en een uitreksel uit het Register voor Jongvee, b. indien de stier geen stamboek-volbloed is, een door de provinciale commisie afgestem peld uitreksel uit het Rigister voor Jongvee. Bewijzen van inschrijving in het register van houders van stieren zijn vanaf heden ver- krijgbaar te gemeentesecretarie. Baarle-Nassau, 7 Maart 1955 De Burgemeester voornoemd F.M.A. de Grauw Iedereen leest een gazet of luistert naar de radio! Iedereen is daarom, min of meer op de hoogte van de huidige polieke toestand in Belgie Sinds de liberalen en de socialisten, dank zij een lichte stemmenmeerderheid, opnieuw aan de macht zijn, brachten zij ons land in een toe stand van oorlog, ditmaal tegen de meerderheid van de gelovige burgers die een godsdienstige, vrij gekozen opvoeding wensen voor hun kinde ren. Alles moet daarvoor zwichten. Sociale voor uitgang, grondwettelijke vrijheid, zelfstandig heid van gemeenten en provincies, dat alles is van geen tel, omdat de rood-blauwe regering hoopt, met dwang en terreur, met geld en brood roof, de ouders zedelijk te dwingen partij te kie- zen tegen de vrije scholen, voor de scholen van de staat. Waarom? In de ijdele hoop dat ze door i staatscholen, gelijk in Rusland, de kinderen van de Cristelijke Ouders zal kunnen bero'ven van i hun geloof, van hun godsdienstige overtuiging, om er straks socialistische kiezers van te maken. Dat heeft minister Collard uitdrukkelijk toegege ven: „Zo zullen wij, zegde de Waalse Minister in St. Gillis, in Vlaanderen basissen oprichten die ons zullen toelaten ook op ander gebied onze macht te doen gelden”. Hij bedoelde natuurlijk de Cristelijke sociale beweging, de Cristelijke jeugdbewegingen, de vakscholen enz. enz. Rood of geen brood, en morgen zijn de socialisten al leen baas in de Kempen en in Vlaanderen! De schoolpolitiek van de regering, zoals zij heden gevoerd wordt, zoals zij nu in haar wets voorstellen tot uiting komt, is een politiek die gericht is tegen het katholiek onderwijs, en te vens een poging om in ons land het neutraal on derwijs te doen zegevieren. Die politiek is een niet te loochenen aanslag op de gewetensvrij heid van de burgers. Zij is een bedekt, maar wel overwogen manoeuvre om, langs de school om, de invloed van de katholieke godsdienst op onze bevolking tegen te werken. Misschien speculeren de socialisten op het feit dat de Cristelijke Volkspartij, nooit zal doen wat zij nu doen: afzetten, broodroven en al het goede afschaffen wat door de vorige Regering gedaan werd. Inderdaad is rechtvaardigheid voor ons geen ijdel waard. Maar juist dit gevoel van recht vaardigheid zal ons dwingen veel onrecht te herstellen, ook persoonlijk onrecht en opnieuw de vrijheid en gelijkheid in ere brengen. En tot wat zal die oorlog dan gediend hebben? Een geldverspilling, een nog grotere verdeling van de bevolking, een verzwakking van de de mocratie, de uitvoering van het werk van de Sagedoch op de eerste plaats is de eerste vrucht van de snode regeringspoliek: de een dracht van de katholieke gemeenschap in België. Wij moeten ons de vraag niet meer stellen of de schooloorlog zal plaats hebben: de onver- i draagzaamheid van de linksen heeft de oorlog reeds ontketend. Nu zal alles zwijgen wat ons I ooit.in het verleden mocht verdeeld hebben. Wij nieuwe oliebank gebouwd aan de molen en - I deze verder bijgewerkt. De gehele oude cipiële burgerzin en zoon van schuld heeft hij ingelopen en F-J-— Gilse. Voor 1513 tot ’14 wordt slechts enige guldens. Bravo voor die man! I Volgende week de verdere geschiedenis na 1648. W. B. IBM Mi MM «MMB -ijjavn- ONSWEEKBLA 5 -■

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1955 | | pagina 1