VOOR DE GEMEENTE ALPHEN EN RIEL KINDEROPVOEDINGS-PROBLEMEN Heeft Katholieke politiek zin? Alphen tijdens de tachtigjarige oorlog ASWOENSDAG W.W. Carnaval - Vastenavond W. B, den. Een weinig later komt er een transport met gevangenen aan. Men vereert die troep met 25 gulden om er zo gauw mogelijk vanaf te komen. Heel Januari gaat het zo door. Sol daten uit Breda, uit Herenthals, een compag nie ruiters uit Bergen op Zoom. Ze wilden hier „refresscheeren"! Zelfs 60 bootgezellen uit Antwerpen dagen op en hun wordt gauw een som gelds gegeven om verder te trekken! Dergelijke gevallen doen zich geregeld voor. De behandeling van die doortrekkende solda ten af te leveren, moge misschien getuigen van weinig medeleven met de omliggende dorpen. Maar de gemeenten, die 't best aan de nodige centen en guldens kon komen, haalden allen die streken uit De plunderende soldaten trok ken hun doortocht-geld en trokken aanstonds verder en waren dan zeker, dat ze in de vol gende dorpen wel onderdak zouden vinden. Enonwelkome gasten waren die soldaten natuurlijk overal. Dit jaar werd veel stro geleverd in Breda. Een partij inwoners moesten daarvoor met kar en paard ,,in't convooi” rijden. Waarschijn lijk was dit voor de doortocht van de ruiterij, waarom de gouverneur van Den Bosch de dorpsregenten had verzocht. De trompetter, die deze boodschap had gebracht, verzocht om een paar handschoenen. Die dienstplegin- gen van de gouverneurs der diverse steden hadden doorgaans afgelijnde bedoelingen. Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 zijn kans behoudt, zal mede beantwoord worden door het feit of de katholieken zich in de boven nationale en internati onale organen zullen kunnen laten gel den of niet. Niet ieder hoeft zich geroepen te voe len tot grote politieke activiteit, maar het minste wat van ieder gevraagd kan wor den, is belangstelling, sympathie en fi nanciële steun. Alleen als de katholle ken deze eensgezinde offervaardigheid weten op te brengen, zullen zij met suc ces kunnen deelnemen aan de worste ling der ideën van onze tijd en naarmate de eensgezindheid groter en de offer vaardigheid spontaner is, zal het succes zekerder zijn. Wordt daarom 10 Maart lid van de Katholieke volkspartij. „Gedenk O mens, dat gij stof zijt en tot stof zult wederkeren.’’ De asse van Aswoensdag is de verbrande palm van Palmzondag s jaars te voren. De palm was toen het teken van de overwinning nl. dat Christus zou triomferen gaan door zijn lijden en dood. Nu is zijn droeve asse een her innering aan de ziekten, miseries en ellenden des levens en eindelijk de dood, hetwelk alle mensen in dit leven moeten doormaken om ook daardoor, gelijk Christus, te triomferen. Door het lijden en de versterving naar de onsterfelijkheid! In deze schijnbaar zo eenvoudige en in ieder geval zeer korte ceremonie van het as kruisje op het voorhoofd zit veel levenswijs heid verborgen. Het is merkwaardig hoe iedereen en tot elke prijs er aan houdt een as kruisje te gaan halen, ook al wil hij anders niet tot de zogenaamde „fijnen" worden gerekend! stiekum in het leerboek na te kijken of op van te voren klaargemaakte spiek-briefjes. waarop de leerstof kort is weergegeven. Langzamerhand ging men deze term spie ken ook gebruiken bij het afkijken van andere leerlingen. Spieken komt veel minder voor bij het lagere onderwijs dan bij het voortgezet onderwijs, wat o.a. moet samen hangen met het feit, dat bij de laatste vorm van onderwijs de leerlingen over eigen leer boeken beschikken, die zij in de klas bij zich houden, die niet gecontroleerd worden op mogelijke aantekeningen of aanwijzingen op kaften enz. De stoutste stukjes van spiek- kunst worden uitgedacht, voorzichtig en geraffineerd gaat men vaak te werk, om klikken, koppigheid, leugenachtigheid en luiheid, waarover we vorige keren gespro ken hebben, komen we bij onze kinderen ook soms tegen: spieken, spijbelen, stelen en vernielzucht. Wat van deze gebreken te denken en hoe kunnen we ze voorkomen of genezen? Allereerst dan iets over spieken. Dit woord spieken werd oorspronkelijk gebruikt, indien een leerling zijn schoolprestaties tracht te verbeteren door bij mondeling of schrif telijk werk gebruik te maken van ongeoor- - a~— - r - loofde hulpmiddelen, b.v. door het antwoord te voeden tot eerlijkheid. Moet De nieuwe gouverneur van Breda, baron de Mycle, verzocht in alle eenvoud onze re genten om hem te komen vereren Natuurlijk met geschenken! En dat voorbeeld van de hoge Heren werd prompt nagevolgd door de mindere góden Een tamboer van de graaf van Hoorn kwam hier verzoeken om „een Nieuwjaarsgift Bui ten enkele uitkopingen van soldaten, die weer afgepoeierd moesten worden, verliep het jaar verder rustig. Maar in December herbegint de soldaten beweging. Men moest in ons dorp weer spandiensten verrichten voor de troepen van graaf Jan Deze was zijn kwartier gaan opslaan nabij Hoogstraten en zijn leger lag in de naburige dorpen Op het feest van St. Andries trokken ruiters uit Bergen op Zoom langs Alphen Op St. Thomas verschenen troepen uit Bergen en uit Den Bosch; op 20 December manschappen uit Breda. 28 December zijn het ruiters, die eerst in Riel hun slag hadden geslaan. Zij eis ten van ons een nieuwjaarsgift en begeleiding tot Oss Die nieuwjaarsschooierij (onder drei gementen) komt de ene partij na de andere om een nieuwjaar vragen. Op 4 Januari is het weer een bende bootgezellen uit Antwerpen (70 man) die slechts na betaling van 17 gulden verder trokken. En zo gaat het voort heel de maand Januari lang. Arm uitgeplunderd volk! Dit jaar 1635 was de heer van Breda, mon sieur de Mayeris, in de kerk van Alphen ko men liggen met een partij soldaten Na hun vertrek moesten de poort van het kerkhof en schansmuur gerepareerd worden Erg zacht zinnig schijnen die soldaten niet geweest te zijn. Maar soldaten zijn steeds hardhandig! Dat verder de tijden rustig waren, getuigt een schrijven van de gouverneur van Breda op 30 Mei gericht aan de dorpsbestuurders „opdat men hem „melk koye” zoude bestellen en een ander van graaf Willem „dat men zijn cuecken ende haverkist zoude komen versie ren” en op 26 Juni vraagt deze zelfde seigneur om „wiltbraat”. Verder trokken de ruiters kalm door ons dorp en worden met een handgift verder ge stuurd 3 Juni komt een partij uit Heusden: 24 Juni 65 soldaten, die te Ulicoten lagen. Op 11 Augustus waren het 14 ruiters uit Heusden Diezelfde dag 20 ruiters uit het Staatse leger; 26 Augustus 45 soldaten uit Breda- En beta len maar Alphenaarsü Op 19 Augustus wordt een gids gehono reerd, die een troep met 100 paarden buiten het dorp had geloodst. Met een fooi van 5 gulden weet men te ontkomen aan de ver plichting voor enigen tijd twee windhonden van een hoge heer te onderhouden. Wat men in die tijd al niet van onze voorvaderen op eist. Deze vraag is al vaak gesteld en be antwoord en de*argumentering daarbij is zo voor de handliggend - zou men zeg gen - dat ieder die gemakkelijk zelf kan vinden. Zolang men echter aan het be vestigend antwoord niet een persoonlijke consequentie verbindt, blijft er aanlei ding tot nieuwe overpeinzing. Zodra men zich heeft weten los te ma ken van enige vooroordelen en ervan overtuigd geraakt is, dat de politiek niet Ibetekent het najagen van persoonlijke I of groepsbelangen, maar gericht is op het welzijn van de gehele gemeenschap, dan is het onmiddellijk duidelijk, dat het van overwegend belang is voor de rich- tingbepaling van de staatkunde, wat men I onder welzijn verstaat. Iemand die aanneemt, dat met de dood alles eindigt, zal voor het welzijn I der mensen iets anders zoeken, dan iemand die in een eeuwigheid van loon I of straf gelooft. Ieders overtuiging is be- palend voor de vraag, hoe hij de inrich ting der samenleving wenst: ook de i katholieke beginselen hebben hun con- sequenties voor de ordening der samen- I leving. De taak der katholieke politiek, I deze beginselen tot gelding te brengen, Ais derhalve een reële: Wanneer het doorvoeren der katholie- ke beginselen in de ordening der samen- «leving de taak van onze staatkunde is, dan is zij tevens een machtig middel tot kerstening van de wereld. En dit nu is de taak van ieder katholiek hem opgelegd I toen hij het bevel kreeg het zout der I aarde en het licht der wereld te zijn. I Steun te geven aan dit streven mag ieder als plicht voelen. Zowel op binnen als buitenlands ter- I rein der politiek, zijn er talrijke voor. 1 beelden te vinden, waarbij de principi- I eële standpunt bepaling, doors!aggevend is voor de keuze van de weg, waarlangs men de problemen tot een oplossing zal I proberen te brengen. De waarde die men toekent aan het particuliere bezit, zal bepalend zijn voor de vraag of er ge- vasten niets betekent? Zijn voor dezulken vaardigd Graan mocht niet naar worden uitgevoerd. En iedere boer moest zijn eigen graan vervoeren. En dat moest overdag gebeuren. Ten slotte een streng verbod om met de Staatse vijand te „trafikeren”. Einde 1630 ligt er te Baarle een convooi. De bewoners van Boshoven versterken hun schans. Maar verder blijft het in 1630 rustig. Nu en dan werd onze hulp ingeroepen voor vervoer van legerbagage 1631 Komt weer met beweging van solda- tenvolk Op Driekoningen moet men reedshet i bezoek van 62 soldaten uitkopen met 25 gul- soclaliseerd zal worden of niet; de op vattingen omtrent gezin en gezinsleven geven richting aan het bouwbeleid: be vordering van openbaar of bijzonder on derwijs, geestelijke verzoiglng van mili tairen; bevordering en financiering van cultureel leven vormen evenzo vele problemen waarvan de practischb op lossing op een principieële grondslag rust. Bijna alle problemen van nationale aard, liggen bij de tegenwoordige ver houdingen ook in hetinternationale vlak. Daarbij komen er nog enige van bijzon dere aard, zoals b v. de gezamenlijkeont wikkeling van de achtergebleven gebie den; de vraag of de missie in de toekomst Naast de gebreken: huichelarij, jaloezie, 1 toch maar grotere prestaties te kunnen -1-1 i-jiaien of om toch maar niet behoeven te I doubleren. Er is een soort neiging ontstaan bij vele leerlingen van de scholen, dat spie ken, afkijken enz. geoorloofd is, indien daar toe gelegenheid gegeven wordt. Dat spieken vaak zeer licht wordt opgenomen blijkt wel uit het feit dat soms hele klassen door een soort spiek-sfeer geïnfecteerd zijn, zodat men soms kan spreken van een soort „kanker” in het schoolleven. De meest aangewezen weg om spieken bij onze kinderen te voor komen is: van "jongsaf aan proberen ze op ons kind van die kwaal genezen worden, dan doet men goed allereerst na te gaan of er een reden te vinden is, die hem tot spieken brengt, b.v. te hoge eisen, te hoge verwachtingen, tekort aan verstandelijke capaciteiten, lichamelijke zwakte enz. Is dit het geval dan moet die oorzaak uit de weg geruimd worden. Zijn andere factoren beslissens, zoals luiheid, gemakzucht, te grote eerzucht, dan moet men de kwaal daar aanpakken. In lichte gevallen is het vaak al voldoende er op te wijzen, dat men door spieken zichzelf op oneerlijke manier een voorsprong op de medeleerlingen verschaft en dat het zich I op de duur toch wreekt. Een volgende keer over spijbelen. In 1629 was Den Bosch heroverd door wer den weer karren en voerlieden opgevorderd, I om het garnizoen, dat eervol capituleerde, weg te brengen. Nog is de Baronie zelf Spaans En toch gaat de graaf van Bergen met de Alphense pastoor en een paar afgevaardigden naar de abdij van Tongerloo om aldaar te gaan onderhandelen over parochiezaken. Wat een raadsel. Staatsen verschijnen weer in het dorp. 18 September 1630 worden 25 gulden betaald aan de commissaris generaal, de gereformeer de kapitein Heinsbuch, die te Oosterhout ge legerd was met een groot convooi. En intussen wordt de secretaris overstroomd met plakkaten, die te Brussel waren uitge vaardigd Graan mocht niet naar Holland Prins Frederik Hendrik. Vanuit Alphen Carnaval is in zijn ontstaan een heidens feest: een jubelfeest om de Lente, om de we derkerende zon, met een char-naval of wa- genschip, een feest, gepaard gaande met ver kleding, overmatig eten en drinken, optoch ten enz hetgeen gedeeltelijk juist samen viel met de later ontstane boetetijd de 40 daagse Vasten. Zo werd Carnaval: het feest van zich nog eens in alle opzichten te goed doen, al vorens de verstervingstijd in te gaan (Carni vale: vaarwel vlees!) Wat te zeggen van de Vastena vond-viering? Laten zij, die inderdaad ook de vasten „vie ren vastenavond vieren, zij hebben er rede toe. Maar wat te zeggen van die vele luid ruchtige vastenavond-vierders, voor wie heel de de vastenavonddagen niet vaak dagen of lie ver avonden en nachten van min of meer wilde uitspattingen? Van onverantwoordelijke geld- I verkwisting? Van aanstoot gevende ergernis? Van gelegenheid om oude ruzies en veten uit te vechten? Van ordinaire wereldse lolgeest? Carnaval behoeft volstrekt niet afgeschaft te worden, maar laten alle goedwillenden meewerken om te komen tot veredeling van het carnaval-vermaak, om zo carnaval te vie ren in gepaste, fatsoenlijke, eerbare, christe lijke vreugde zodat de ,,goede-toon” een over heersende rol speelt! ONS WEEKBLAD Nummer 8 19 Februari 1955 V

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1955 | | pagina 1