Nieuws
Advertentieblad
en
I
IVOROL
Elke land
een briïlant
l
Lp
I
VOETEN
voetverzorging
i
E
h
en
i
I
I
i
«I
Korte wenken voor de
landbouw
De hedendaagse geloofsafval
een geneesmiddel
1
11 December 1954
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
onze onder-
s
u
n
i
huisarts te
U
Moeder
een-
het lange woord „hyperhydrosis pedum-pedis
in de volksmond „zweetvoeten” i
l ontstaan door bacteriewerking
doorzakkende voeten, vooral wan-
j
-
Indien de huid door het transpireren op
sommige plaatsen is opengegaan, kan men
deze plaatsen insmeren met jodium of kam-
ferspiritus.
2350
1525
350
ren
goed rantsoen. Bijvoorbeeld:
3360
400
325
16
EN (4
TRANSPIRERENDE VOETEN.
Transpirerende voeten, in het Latijn met
z.w.
1296
4000
2250
1700
V.R.E.
216.
van het H.
H. Oliesel
het vee in het
er van bedrijf
qal wat verschil in. Diegenen,
en knolgroen voe-
-
zweetvoeten
en kunnen in
Men late het niet voorkomen, alsof
men de wereld uitsluitend met zijn ver
stand benadert: men doet dit immers
evenzeer met zijn gevoel-
11310
Dit rantsoen is voldoende
melk, voor
dan 1 kg meel voeren van ongeveer 15 9,'
V.R.E. Een mengsel van deel D-meel en
deel eigen graanmeel is hiervoor goed.
Een rantsoen met enkel stoppelknollen is
niet zo goed, n.l.:
1
-
f
sudor” en in de volksmond „zweetvoeten”
genaamd, ontstaan in vele gevallen tenge-
neer hier nog uitgezette aderen, dus zwakke
vaatwanden, aanwezig zijn. Ook schimmels
kunnen een belangrijke rol spele"
-
4 kg hooi
25 kg suikerbietenkop en
-blad
25 kg stoppelknollen
2 kg haverstro
principen en onze diepe beginselen brutaal
met de voeten treden, hebben wij, Cristelijk
gesyndiceerden, eensgezind geprotesteerd.
Omdat het ons juiste recht, maar ook en
vooral onze dure plicht is, onze belangen als
Christen mens, onze princiepen en beginselen
als gelovige arbeiders, ons geloof, het hoogste
goed, onze zedelijke waarden en de laatste
sporen van de eeuwenoude christelijke be
schaving, te verdedigen en te vrijwaren tegen
elke brutale inbreuk der andersdenkenden,
omdat wij geen tweederangs burgers zijn en
aldus ook niet beschouwd, behandeld of ge
regeerd willen worden, protesteren wij ver
der.
De nationale protestdag, uitgevaardigd
door het communiqué van het bestuur van het
A.C.V. vormt maar de inzet ener syndicale
actie, die zich verder zal ontwikkelen ten bate
van alle loontrekkenden, ten voordele van al
onze goedgeaarde gelovige mensen.
Vrienden, het is nu, meer dan ooit het mo
ment om de rangen te sluiten rondom 't A.C.V
en de strijd tegen de huidige ongeluksregering
kordaat aan te binden.
Op 12 December zal het land getuige zijn
van de onwrikbare wil van de Kempen, ge
daan te maken met de linkse dictatuur.
12 December, de Kempische weerstand te
gen de lage practijken van deze regering.
Daarom zijn wij ook te Turnhout aanwezig
om onze' fiere overtuiging te bevestigen, om
vrank, vrij en fier ons protest te laten gelden
Dit is plicht! Ook gij
In opdracht, Frans Koks,
Rechtsk. Dienst A.C.V. - Turnhout
Wij verwachten in Baarlet
1 Ton van de Bosch en gezelschap (voor ieder
toegankelijk) op 14 December 1954.
2 Volksvertegenwoordiger Lode Peeters en
filmavond, rond 18 Januari 1955.
Zie advertentie.
J. POST.
Als wij de voedering van
i najaar eens bekijken, dan is
957 5521
voor 12 liter
iedere 2^2 liter meer moet men
Een richtige diagnose is vaak het resultaat
van veel proeven en metingen, die nodig,
althans zeer nuttig zijn, om een juist eind
oordeel over 'n geloofscrisis te vormen
Bij de heidenen heerst dikwijls nog een gro
te eerbied voor het vaderschap: b. v bij de
negers zal een kind geen voorwerp uit va
ders hand aannemen, tenzij met twee handen,
als bewijs van eerbied En hij acht het zijn
plicht als vader, zijn jongens tijdig te waar
schuwen in sexuele zaken. Bij de Joden wordt
de huisvader nog altijd beschouwd, als de
drager van de Thora, vandaar een religi
euze verering der kinderen tegenover hem.
Bij de Chinezen is bekend de diepe ver
ering voor het vaderlijk gezag, als de priester
van het huisaltaar hunner afgoden of geesten
hunner voorvaderen, zodat een Kath. Chine
se bisschop kon zeggen: dat China weinig te
leren had van Europa, behalve de geloofs-
waarhedn en dogma’s van ons kath. geloof.
Wat hun moreel gedrag betreft en huiselij
ke deugden, zijn ze dikwijls een voorbeeld,
zeker voor onze moderne verwaterde Chris
tenen Een Chinees student te Leuven (zo
zei mij een kath medestudent) was een voor
beeld van ingetogenheid voor vele kath.
jongelieden Hij vond die kracht in zijn eer
biedige gedachtenis aan zijn vader, die hem
elke morgen bij het huisaltaar bracht om sa
men te bidden tot hun huisgoden. Die her
innering aan zijn godvrezende vader deed
hem terugschrikken voor de wereldse mis
bruiken zijner Christen medestudenten.
Evenals bij de Joodse families, wordt ook
in heidense streken het vaderlijke gezag om-
straald door de godsdienstige glans. Hoe
anders te verklaren, dat in Japan, de bekeer
de katholieken gezinnen, na verjaging van
kath. priesters, na 2 of 3 eeuwen later nog
hun kath. geloof hadden bewaard, tenzij
door hun huiselijke overlevering van ouders
op kinderen. Juist het tegenovergestelde con
stateren wij heden ten dage nog met onze
Brabantse en Limburgse katholieken, die
verhuizen naar protestantse en ongelovige
streken van het Noorden Hoevelen vielen
af, ondanks het genoten kath onderwijs in
kerk en school, omdat de huisgodsdienst ver
slapt was door de godsdienstige onverschil
ligheid van vader en moeder. Dit zelfde on
dervond men ook met de kath. Vlamingen,
bij hun verhuizing naar het godsdienstloze
Wallonië Zodra ze de steun van hun kath.
omgeving moesten missen, vielen zij geheel
of gedeeltelijk af, omdat ze in het ouderlijk
huis niet gevormd warenvoor het leven.
Zelfs seminaristen (schreef Mgr. deSégur)
die thuis door vader en moeder niet ernstig
godsdienstig waren opgevoed, zouden ook op
het seminarie maar zelden en bij uitzondering
de echt priestelijka geest verkrijgen. Slechts
de opperhuid (l’épiderme) werd katholiek ge
kleurd, niet geest en hart en ziel.
Stel daar tegenover Don Bosco en Pius X
en de kleine H. Theresia. Hnn levensgeschie
denis wijst uit, hoe groot en diep hun gods
dienstige vorming was te danken aan een
heilige moeder of een diep godvrezende vader;
die naar het voorbeeld van de H. Man Job de
huiselijke godsdienst en vorming zeer ernstig
opnamen en daardoor in hun kinderhart de
grondslag legden voor een latere zeer hoge
geestelijke vorming in seminarie en klooster.
Ontbreekt echter die huiselijke christelijke
vorming, dan zal zelden de later opgetrokken
godsdienstige bovenbouw van grote waarde
blijken
„Zeer zelden gaat een kind terzijde van de
baan, die Vader heeft gevolgd en
gedaan”. (Guido Gezelle)
Zo hoorde ik laatst nog van een Witte
Pater in Midden-Afrika, hoe daar heidense
Indiërs leefden, maar hun kinderen zo fijn en
perfect opvoeden, dat de katholieken zich
moesten beijveren, om niet in de schaduw ge
steld te worden. En (zei hij er bij) als ze ge-
Dringende oproep
tot ACV en Christelijke Arbeidersbeweging
van Baarle-Hertog
Het Hoofdbestuur van 't Arrondissements
Vakverbond in samenwerking met de be-
roepscentralen, aangesloten bij het Algemeen
Christelijk Vakverbond heeft beslist, ingevol
ge de op 24 November door het A. C V. ge
proclameerde syndicale actie, op Zondag 12
December’n Mars naar Turnhout te organi
seren, in voorbereiding van de Mars naar
Brussel op 13 Januari 1955.
Tegenover de zeer zware tekortkomingen
van de linkse regering, tegenover hare sociale
afbraak, tegenover hare discriminatie politiek,
tegenovér de zeer ernstige morele problemen
die zij aan het katholieke volksgedeelte stelt,
komen wij in opstand en zullen wij met alle
ons ter beschikking zijnde middelen reageren.
De inzet van de reactie op het regionale
plan zullen wij doen op 12 December teTurn-
hout.
Om onze besliste wil tot uiting te brengen,
„dat wij bereid zijn ons volledig in te zetten
voor deze strijd”, strijd die wij niet gewild
hebben, maar die ons door deze afbraak-rege-
ring is opgelegd, zullen wij allen op 12 Dec
te Turnhout zijn.
Onze gepensioneerden gaven reeds te Brus
sel een bitzig felle protestvergadering en
de reactie is niet uitgebleven
De nationale protestdagen van
wijzers zijn uitgegroeid tot een machtige beto
ging, machtig niet alleen door de deelneming
van de 50.000 onderwijzers en leraars, mach
tig niet alleen door het feit dat 1 millioen
schoolkinderen en studenten die dag thuis
bleven, maar machtig ook door de weerslag
ervan bij de ouders en in gans de openbare
mening.
Omdat onze huidige Heren Ministers onze
doopt waren, zouden ze leven als heiligen. Zo
ziet men, hoe groot gewicht, God, de Schep
per, aan het ernstig opvoedingswerk van
vader en moeder heeft vastgehecht. Niet voor
niets heeft God aan 't vierde gebod (eert Va
der en Moeder) de belofte van zegen verbon
den en Zelf 30 jaar met hen geleefd.
Hoeveel groter is echter de waardigheid
van de christen vader en moeder en hoeveel
verhevener zou hun welslagen zijn, als zij hun
waardigheid beter bewust waren.
Want zijn zij krachtens hun Doopsel reeds
kinderen van God, broeders en zusters van
God de Zoon en tempels van de H Geest (een
reden om het kruisteken altijd met eerbied te
maken) - ze zijn daarenboven in 't H. Vormsel
gezalfd tot strijders voor Gods Kerk, die be
reid moeten zijn omwille van het Geloof, de
kaakslag van tegenspoed en vervolging te
dragen. Daarenboven wordt hun doopgenade
(waardoor ze delen in het Hogepriesterschap
van Christus en dus zelf ook in zekere zin
priesters zijn, gelijk de ranken van de wijnstok,
ook deelachtig zijn aan en doorgevers zijn van
het kostbare druivensap) gevoed en gesterkt
door de H Eucharistie, geheeld en genezen
van hun zielewonden door de biecht en bij het
sterven voor de laatste strijd gesterkt door het I
H. Oliesel, als laatste voorbereiding voor een
genadig oordeel.
Deze allerkostbaarste genaden
Vormsel, Communie, Biecht en
krijgt de gedoopte christen slechts door het
eigenlijke, Eucharistische priesterschap, dat
Jezus instelde bij zijn afscheid uit dit leven, om
voor altijd die heerlijke Godsgaven te doen
voortleven in Zijn Kerk tot het einde der eeu
wen
Vandaar, dat een christen, die de waardig
heid van zijn doopgenade bewust is, ook van
zelf een diepe principiële eerbied zal hebben
voor het Eucharistisch priesterschap, waar
door al die kostbare Godsgaven in de Kerk
bewaard blijven.
Dus niet louter toevallig, om persoonlijke ta
lenten, uit vriendschap enz maar om des ge-
loofs wille zal de bewuste christen het Eucha
ristisch priesterschap in ere houden.
„Wees onderdanig aan uw overheden,
want zij waken over U, als zullen ze eens re-
kenschapgeven voor uw zielen.’
Hier geldt zeker:,, Geef en U zal gegeven
worden”. Een gewoon soldaat, die denkt: we
zijn maar kanonnenvlees, zal moeilijk eerbied
blijven opbrengen voor zijn overheid. Leert
hij eerbied en hoogachting voor zijn eigen
militaire stand, dan zal hij die ook tonen voor
zijn wettige overheid. Zo ook zal de bewuste
christen, die zijn doopgenade, als deelname
aan Christus' Priesterschap waardeert, ook
vanzelf een principiële eerbied tonen voor het
Eucharistisch Priesterschap, waardoor die
doopgenade tot volle bloei kan komen.
De kath huisvader moet dus krachtens zijn
doop- en Vormgenade zich voelen als de gees
telijke voorganger in het familiegebed en de
moeder als assistente, die met vader het ge
zinsgebed opdraagt aan God, gelijk Maria
onder het Kruis met Jezus haar offer bracht.
Zo zullen de kinderen ook een religieuze
eerbied en liefde voor hun ouders krijgen als
plaatsbekleders van Christus en dankbaar zijn
1
i Komen de transpirerende voeten later terug,
I dan kunnen de zooltjes (indien men ze goed
ingepakt heeft opgeborgen) nogmaals ge-
I bruikt worden.
Tot slot wil ik nog even de aandacht ves
tigen op de zgn. „stinkzweetvoet” (brom-
hydrosis pedis). Dit is de zweetvoet die zo'n
ondragelijke stank verspreidt, dat de lijder
aan deze zweetvoet bijna als een melaatse
geschuwd wordt. Dergelijke
de meeste gevallen slechts met röntgenstralen
genezen worden.
I Het spreekt vanzelf, dat het ook bij zeer
kunnen een belangrijke rol spelen. I lichte transpirerende voeten altijd van groot
Transpirerende voeten kunnen bovendien belang is open schoenen te dragen (met leren
bevorderd worden door té lang staan en het ^’en) en vaak van kousen te verwisselen,
dragen van te nauw en te weinig poreus I
schoeisel. Lakschoenen, rubberlaarzen of
schoenen met gummi- of crèpe-zolen moeten
dan ook beslist niet gedragen worden zodra
men last van transpirerende voeten krijgt.
Een ernstig bezwaar van transpirerende
voeten is de onaangename lucht die veroor
zaakt wordt doordat het huidvet in het zweet
gaat rotten, terwijl ook huidontsteking tus
sen de tenen een veelvoorkomend verschijn
sel is.
Zijn transpirerende voeten het gevolg van naar bedrijf nogal wat vei
doorzakking, dan is in de meeste gevallen suikerbietenk blad.
het euvel met steunzolen, voetgymnastiek en
massage te verhelpen. Is doorzakking niet met wat hooi, die voeren een behoorlijk
de oorzaak, dan kunnen we adviseren de
voeten dagelijks in stromend water te baden
en ze daarna droog te wrijven met een ruwe
handdoek. Vervolgens worden de voeten in
gewreven met kamferspiritus” en talkpoeder.
In zwaardere gevallen is deze behandeling
niet voldoende en moeten de voeten o.a. met
formaline behandeld worden. Indien dat het
geval is, doet U verstandig uw
raadplegen.
Ik wil echter nog wél even de aandacht
vestigen op de sikoped-zooltjes die de laatste
tijd in de handel zijn en waarmee ook in
ernstiger gevallen zeer gunstige resultaten
worden bereikt. Deze zooltjes worden
voudig in de schoenen gelegd en na twee
dagen zijn de transpirerende voeten genezen.
Men mag echter de zooltjes beslist niet langer
dan twee dagen in de schoenen laten zitten.
ONSWEEKBL
Nummer 50
i
5»i
■r.
l!
II
S
I!
1 X cl 1 d V511 U L. VUClUHf 111 Hel .1—/Cl LIJ 11 Ills— L
H
BI
't
H
f
AMIVAL
ilaan 27
ZHOUT
'82.11
Dist.
V i
i i I
MM 1
f';
A j