Nieuws Advertentieblad en I IVOROL Elke land een briïlant l Lp I VOETEN voetverzorging i E h en i I I i «I Korte wenken voor de landbouw De hedendaagse geloofsafval een geneesmiddel 1 11 December 1954 Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 onze onder- s u n i huisarts te U Moeder een- het lange woord „hyperhydrosis pedum-pedis in de volksmond „zweetvoeten” i l ontstaan door bacteriewerking doorzakkende voeten, vooral wan- j - Indien de huid door het transpireren op sommige plaatsen is opengegaan, kan men deze plaatsen insmeren met jodium of kam- ferspiritus. 2350 1525 350 ren goed rantsoen. Bijvoorbeeld: 3360 400 325 16 EN (4 TRANSPIRERENDE VOETEN. Transpirerende voeten, in het Latijn met z.w. 1296 4000 2250 1700 V.R.E. 216. van het H. H. Oliesel het vee in het er van bedrijf qal wat verschil in. Diegenen, en knolgroen voe- - zweetvoeten en kunnen in Men late het niet voorkomen, alsof men de wereld uitsluitend met zijn ver stand benadert: men doet dit immers evenzeer met zijn gevoel- 11310 Dit rantsoen is voldoende melk, voor dan 1 kg meel voeren van ongeveer 15 9,' V.R.E. Een mengsel van deel D-meel en deel eigen graanmeel is hiervoor goed. Een rantsoen met enkel stoppelknollen is niet zo goed, n.l.: 1 - f sudor” en in de volksmond „zweetvoeten” genaamd, ontstaan in vele gevallen tenge- neer hier nog uitgezette aderen, dus zwakke vaatwanden, aanwezig zijn. Ook schimmels kunnen een belangrijke rol spele" - 4 kg hooi 25 kg suikerbietenkop en -blad 25 kg stoppelknollen 2 kg haverstro principen en onze diepe beginselen brutaal met de voeten treden, hebben wij, Cristelijk gesyndiceerden, eensgezind geprotesteerd. Omdat het ons juiste recht, maar ook en vooral onze dure plicht is, onze belangen als Christen mens, onze princiepen en beginselen als gelovige arbeiders, ons geloof, het hoogste goed, onze zedelijke waarden en de laatste sporen van de eeuwenoude christelijke be schaving, te verdedigen en te vrijwaren tegen elke brutale inbreuk der andersdenkenden, omdat wij geen tweederangs burgers zijn en aldus ook niet beschouwd, behandeld of ge regeerd willen worden, protesteren wij ver der. De nationale protestdag, uitgevaardigd door het communiqué van het bestuur van het A.C.V. vormt maar de inzet ener syndicale actie, die zich verder zal ontwikkelen ten bate van alle loontrekkenden, ten voordele van al onze goedgeaarde gelovige mensen. Vrienden, het is nu, meer dan ooit het mo ment om de rangen te sluiten rondom 't A.C.V en de strijd tegen de huidige ongeluksregering kordaat aan te binden. Op 12 December zal het land getuige zijn van de onwrikbare wil van de Kempen, ge daan te maken met de linkse dictatuur. 12 December, de Kempische weerstand te gen de lage practijken van deze regering. Daarom zijn wij ook te Turnhout aanwezig om onze' fiere overtuiging te bevestigen, om vrank, vrij en fier ons protest te laten gelden Dit is plicht! Ook gij In opdracht, Frans Koks, Rechtsk. Dienst A.C.V. - Turnhout Wij verwachten in Baarlet 1 Ton van de Bosch en gezelschap (voor ieder toegankelijk) op 14 December 1954. 2 Volksvertegenwoordiger Lode Peeters en filmavond, rond 18 Januari 1955. Zie advertentie. J. POST. Als wij de voedering van i najaar eens bekijken, dan is 957 5521 voor 12 liter iedere 2^2 liter meer moet men Een richtige diagnose is vaak het resultaat van veel proeven en metingen, die nodig, althans zeer nuttig zijn, om een juist eind oordeel over 'n geloofscrisis te vormen Bij de heidenen heerst dikwijls nog een gro te eerbied voor het vaderschap: b. v bij de negers zal een kind geen voorwerp uit va ders hand aannemen, tenzij met twee handen, als bewijs van eerbied En hij acht het zijn plicht als vader, zijn jongens tijdig te waar schuwen in sexuele zaken. Bij de Joden wordt de huisvader nog altijd beschouwd, als de drager van de Thora, vandaar een religi euze verering der kinderen tegenover hem. Bij de Chinezen is bekend de diepe ver ering voor het vaderlijk gezag, als de priester van het huisaltaar hunner afgoden of geesten hunner voorvaderen, zodat een Kath. Chine se bisschop kon zeggen: dat China weinig te leren had van Europa, behalve de geloofs- waarhedn en dogma’s van ons kath. geloof. Wat hun moreel gedrag betreft en huiselij ke deugden, zijn ze dikwijls een voorbeeld, zeker voor onze moderne verwaterde Chris tenen Een Chinees student te Leuven (zo zei mij een kath medestudent) was een voor beeld van ingetogenheid voor vele kath. jongelieden Hij vond die kracht in zijn eer biedige gedachtenis aan zijn vader, die hem elke morgen bij het huisaltaar bracht om sa men te bidden tot hun huisgoden. Die her innering aan zijn godvrezende vader deed hem terugschrikken voor de wereldse mis bruiken zijner Christen medestudenten. Evenals bij de Joodse families, wordt ook in heidense streken het vaderlijke gezag om- straald door de godsdienstige glans. Hoe anders te verklaren, dat in Japan, de bekeer de katholieken gezinnen, na verjaging van kath. priesters, na 2 of 3 eeuwen later nog hun kath. geloof hadden bewaard, tenzij door hun huiselijke overlevering van ouders op kinderen. Juist het tegenovergestelde con stateren wij heden ten dage nog met onze Brabantse en Limburgse katholieken, die verhuizen naar protestantse en ongelovige streken van het Noorden Hoevelen vielen af, ondanks het genoten kath onderwijs in kerk en school, omdat de huisgodsdienst ver slapt was door de godsdienstige onverschil ligheid van vader en moeder. Dit zelfde on dervond men ook met de kath. Vlamingen, bij hun verhuizing naar het godsdienstloze Wallonië Zodra ze de steun van hun kath. omgeving moesten missen, vielen zij geheel of gedeeltelijk af, omdat ze in het ouderlijk huis niet gevormd warenvoor het leven. Zelfs seminaristen (schreef Mgr. deSégur) die thuis door vader en moeder niet ernstig godsdienstig waren opgevoed, zouden ook op het seminarie maar zelden en bij uitzondering de echt priestelijka geest verkrijgen. Slechts de opperhuid (l’épiderme) werd katholiek ge kleurd, niet geest en hart en ziel. Stel daar tegenover Don Bosco en Pius X en de kleine H. Theresia. Hnn levensgeschie denis wijst uit, hoe groot en diep hun gods dienstige vorming was te danken aan een heilige moeder of een diep godvrezende vader; die naar het voorbeeld van de H. Man Job de huiselijke godsdienst en vorming zeer ernstig opnamen en daardoor in hun kinderhart de grondslag legden voor een latere zeer hoge geestelijke vorming in seminarie en klooster. Ontbreekt echter die huiselijke christelijke vorming, dan zal zelden de later opgetrokken godsdienstige bovenbouw van grote waarde blijken „Zeer zelden gaat een kind terzijde van de baan, die Vader heeft gevolgd en gedaan”. (Guido Gezelle) Zo hoorde ik laatst nog van een Witte Pater in Midden-Afrika, hoe daar heidense Indiërs leefden, maar hun kinderen zo fijn en perfect opvoeden, dat de katholieken zich moesten beijveren, om niet in de schaduw ge steld te worden. En (zei hij er bij) als ze ge- Dringende oproep tot ACV en Christelijke Arbeidersbeweging van Baarle-Hertog Het Hoofdbestuur van 't Arrondissements Vakverbond in samenwerking met de be- roepscentralen, aangesloten bij het Algemeen Christelijk Vakverbond heeft beslist, ingevol ge de op 24 November door het A. C V. ge proclameerde syndicale actie, op Zondag 12 December’n Mars naar Turnhout te organi seren, in voorbereiding van de Mars naar Brussel op 13 Januari 1955. Tegenover de zeer zware tekortkomingen van de linkse regering, tegenover hare sociale afbraak, tegenover hare discriminatie politiek, tegenovér de zeer ernstige morele problemen die zij aan het katholieke volksgedeelte stelt, komen wij in opstand en zullen wij met alle ons ter beschikking zijnde middelen reageren. De inzet van de reactie op het regionale plan zullen wij doen op 12 December teTurn- hout. Om onze besliste wil tot uiting te brengen, „dat wij bereid zijn ons volledig in te zetten voor deze strijd”, strijd die wij niet gewild hebben, maar die ons door deze afbraak-rege- ring is opgelegd, zullen wij allen op 12 Dec te Turnhout zijn. Onze gepensioneerden gaven reeds te Brus sel een bitzig felle protestvergadering en de reactie is niet uitgebleven De nationale protestdagen van wijzers zijn uitgegroeid tot een machtige beto ging, machtig niet alleen door de deelneming van de 50.000 onderwijzers en leraars, mach tig niet alleen door het feit dat 1 millioen schoolkinderen en studenten die dag thuis bleven, maar machtig ook door de weerslag ervan bij de ouders en in gans de openbare mening. Omdat onze huidige Heren Ministers onze doopt waren, zouden ze leven als heiligen. Zo ziet men, hoe groot gewicht, God, de Schep per, aan het ernstig opvoedingswerk van vader en moeder heeft vastgehecht. Niet voor niets heeft God aan 't vierde gebod (eert Va der en Moeder) de belofte van zegen verbon den en Zelf 30 jaar met hen geleefd. Hoeveel groter is echter de waardigheid van de christen vader en moeder en hoeveel verhevener zou hun welslagen zijn, als zij hun waardigheid beter bewust waren. Want zijn zij krachtens hun Doopsel reeds kinderen van God, broeders en zusters van God de Zoon en tempels van de H Geest (een reden om het kruisteken altijd met eerbied te maken) - ze zijn daarenboven in 't H. Vormsel gezalfd tot strijders voor Gods Kerk, die be reid moeten zijn omwille van het Geloof, de kaakslag van tegenspoed en vervolging te dragen. Daarenboven wordt hun doopgenade (waardoor ze delen in het Hogepriesterschap van Christus en dus zelf ook in zekere zin priesters zijn, gelijk de ranken van de wijnstok, ook deelachtig zijn aan en doorgevers zijn van het kostbare druivensap) gevoed en gesterkt door de H Eucharistie, geheeld en genezen van hun zielewonden door de biecht en bij het sterven voor de laatste strijd gesterkt door het I H. Oliesel, als laatste voorbereiding voor een genadig oordeel. Deze allerkostbaarste genaden Vormsel, Communie, Biecht en krijgt de gedoopte christen slechts door het eigenlijke, Eucharistische priesterschap, dat Jezus instelde bij zijn afscheid uit dit leven, om voor altijd die heerlijke Godsgaven te doen voortleven in Zijn Kerk tot het einde der eeu wen Vandaar, dat een christen, die de waardig heid van zijn doopgenade bewust is, ook van zelf een diepe principiële eerbied zal hebben voor het Eucharistisch priesterschap, waar door al die kostbare Godsgaven in de Kerk bewaard blijven. Dus niet louter toevallig, om persoonlijke ta lenten, uit vriendschap enz maar om des ge- loofs wille zal de bewuste christen het Eucha ristisch priesterschap in ere houden. „Wees onderdanig aan uw overheden, want zij waken over U, als zullen ze eens re- kenschapgeven voor uw zielen.’ Hier geldt zeker:,, Geef en U zal gegeven worden”. Een gewoon soldaat, die denkt: we zijn maar kanonnenvlees, zal moeilijk eerbied blijven opbrengen voor zijn overheid. Leert hij eerbied en hoogachting voor zijn eigen militaire stand, dan zal hij die ook tonen voor zijn wettige overheid. Zo ook zal de bewuste christen, die zijn doopgenade, als deelname aan Christus' Priesterschap waardeert, ook vanzelf een principiële eerbied tonen voor het Eucharistisch Priesterschap, waardoor die doopgenade tot volle bloei kan komen. De kath huisvader moet dus krachtens zijn doop- en Vormgenade zich voelen als de gees telijke voorganger in het familiegebed en de moeder als assistente, die met vader het ge zinsgebed opdraagt aan God, gelijk Maria onder het Kruis met Jezus haar offer bracht. Zo zullen de kinderen ook een religieuze eerbied en liefde voor hun ouders krijgen als plaatsbekleders van Christus en dankbaar zijn 1 i Komen de transpirerende voeten later terug, I dan kunnen de zooltjes (indien men ze goed ingepakt heeft opgeborgen) nogmaals ge- I bruikt worden. Tot slot wil ik nog even de aandacht ves tigen op de zgn. „stinkzweetvoet” (brom- hydrosis pedis). Dit is de zweetvoet die zo'n ondragelijke stank verspreidt, dat de lijder aan deze zweetvoet bijna als een melaatse geschuwd wordt. Dergelijke de meeste gevallen slechts met röntgenstralen genezen worden. I Het spreekt vanzelf, dat het ook bij zeer kunnen een belangrijke rol spelen. I lichte transpirerende voeten altijd van groot Transpirerende voeten kunnen bovendien belang is open schoenen te dragen (met leren bevorderd worden door té lang staan en het ^’en) en vaak van kousen te verwisselen, dragen van te nauw en te weinig poreus I schoeisel. Lakschoenen, rubberlaarzen of schoenen met gummi- of crèpe-zolen moeten dan ook beslist niet gedragen worden zodra men last van transpirerende voeten krijgt. Een ernstig bezwaar van transpirerende voeten is de onaangename lucht die veroor zaakt wordt doordat het huidvet in het zweet gaat rotten, terwijl ook huidontsteking tus sen de tenen een veelvoorkomend verschijn sel is. Zijn transpirerende voeten het gevolg van naar bedrijf nogal wat vei doorzakking, dan is in de meeste gevallen suikerbietenk blad. het euvel met steunzolen, voetgymnastiek en massage te verhelpen. Is doorzakking niet met wat hooi, die voeren een behoorlijk de oorzaak, dan kunnen we adviseren de voeten dagelijks in stromend water te baden en ze daarna droog te wrijven met een ruwe handdoek. Vervolgens worden de voeten in gewreven met kamferspiritus” en talkpoeder. In zwaardere gevallen is deze behandeling niet voldoende en moeten de voeten o.a. met formaline behandeld worden. Indien dat het geval is, doet U verstandig uw raadplegen. Ik wil echter nog wél even de aandacht vestigen op de sikoped-zooltjes die de laatste tijd in de handel zijn en waarmee ook in ernstiger gevallen zeer gunstige resultaten worden bereikt. Deze zooltjes worden voudig in de schoenen gelegd en na twee dagen zijn de transpirerende voeten genezen. Men mag echter de zooltjes beslist niet langer dan twee dagen in de schoenen laten zitten. ONSWEEKBL Nummer 50 i 5»i ■r. l! II S I! 1 X cl 1 d V511 U L. VUClUHf 111 Hel .1—/Cl LIJ 11 Ills— L H BI 't H f AMIVAL ilaan 27 ZHOUT '82.11 Dist. V i i i I MM 1 f'; A j

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1954 | | pagina 1