Nieuws Advertentieblad en J Baarle's SINT NICOLAAS b1 geloofsafval en een geneesmiddel De hedendaagse De Nieuwe Nuwelandsche Hoeve te Alphen 4 December 1954 Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 Nummer 49 voldoende geneeskracht ontplooien. ge hebt de tl n Heilige! Zou er één j in z’n bis- in leven) ’n koopman, drukte hem 'n laas Hem zeer ’n schurk drie kinderen had vermoord I 'n goede nu bij van van om J I (DE HEILIGE VAN DE MAAND) In de H. Kerk wordt deze grote wonder doener niet alleen in ’t Oosten, maar ons algemeen vereerd. En bij 't volk? bij de op de van de V en hij krijgt half voor 6 jaar tegen Toen er eens hongersnood was Bij een zo groot, algemeen verschijnsel, kun- nen alleen maatregelen op hoog niveau nog 4 t. T' - bekend is als de H. Nicolaas, bisschop Myra?... al gaat ’t dan ook juist niet, hem te eren als Heilige in Gods Kerk Deze algemeen beminde, vereerde en Hef Sinf Nicolaasfeest vroeger en der 3e eeuw g Zijn ouders waren schatrijk en t bezit gekomen van al die rijkdommen, werd de jonge Nicolaas de vriend en 1 van allen, die minder hadden dan hij! In t begin der 4e eeuw stond de bisschop- zetel van Myra in Klein-Azië ledig. Reeds meermalen was de geestelijkheid bijeen gekomen, van een be- n we er De richtige genezing van een kwaal - een richtige diagnose. Een mijner kennissen werd lang behandeld voor zijn zgn. maag kwaal. Niets baatte, totdat een specialist een beentje uit zijn oororgaan wegnam en de genezing was volkomen. Onze huidige geloofsverzwakking doet van zelf zoeken naar de oorzaken. Deze zijn ge deeltelijk algemeen, nl de drie vijanden van 's mensen zaligheid, door Sint Jan reeds ge noemd: de begeerlijkheid van het vlees en van de ogen en hoogvaardij des levens Doch die drie vijanden worden hoog opgezweept door de tegenwoordige levensomstandigheden. Reeds de ziener Gods.de pastoor van Ars, voorspelde zeer grote en verbazende uitvin dingen met als boze vrucht: hovaardij van de geest en van ’t vlees en daaruit als gevolg: verachting van het Geloof en verzwakking der goede zeden. Dit alles is volop bezig zich te verwezenlijken. Ook in ons Nederland, waar nochtans, ondanks goed georganiseerde parochies met rijk katholiek sociaal leven en goede katholieke scholen, grote ijverontplooi- ing van priesters en leken enz toch de afval schrikbarend is gestegen, vooral in de steden, en ook ons schone Brabant grote toename van onverschilligheid te aanschouwen geeft. werden uitgevoerd in 1731 aan de schaaps kooienschaapsstal voor 16 gulden, aan de hoeve zelf voor 42 gulden. Hij schijnt over leden in 1743. Zijn weduwe gaat met het be drijf door. In 1744 had zij de kleine schuld van 147 gulden, die door Adriaan van Alphen werd betaald. In 1745 werd de hoeve gepacht door Michiel Floris en Joanna Beckers voor 100 gulden. In 1757 is ze verpacht aan Adriaan Stouts en Helena Bax weer voor 100 gulden. Tot Maart 1779 is alles geregeld afbetaald Dingeman Stouts is pachter 1780- In 1783 is pachter sedert half Maart Cor nells van Alphen voor 100 gulden. In 1787 wordt hem 40 gulden kwijtgescholden wegens hagelslog. In 1794 worden hem 26 gulden afgetrokken als vergoeding voor aankoop van paarden voor de abdij. In 1798 wordt zijn laatste betaling geboekt Maart een nieuw contract 100 gulden. In die tijd was de Franse republiek zo goed om alle abdijgoederen in beslag te nemen en de Nederlandsestaat heeft, later, die confis catie doorgezet. Foetsie was dus ook deze hoeve voor de berooide abdij. Ten slotte enige aanvullingen op mijn vorig artikelje. Wymortel: het woordje wy kan nog bete kenen: wilg, dus wilge-mortel. Losantstraat: deel dit woord en oplossing: Lo-Santstraat, dus de Zandstraat in’t Lo of bosch. Maar waar liep dat Zand- straatstuk? Is het de oude Gilsebaan, die door de bossen loopt en de Maastrichtsebaan kruist en dan recht door de hei naar de Chaamse- baan leidt en dan door de akkers naar de Be- vertpad (bedevaartspad) naar Ulicotcn? Varencloete: varre-kloet, Een varre is een rund, en cloete klot of klodder, dus een wei voor jongvee, waarvan de weidebodem klodderachtig is. Dus die wei hebben we niet te zoeken op die zanderige Dekt, maar kleiachige bodem van de Donge of Dome. Claervarencloet: claer helder. Varen houdt verband met varen en voort over tocht over een riviertje. Het kan ook verband houden met var(re) jonge stier of varken. Cloet klodder of moeras, dat bij de zomer- droogte in klodders scheurt. Dus een moeras sig weiland, dat zomers scheurt in klodders gelegen bij een voort. Denk nu in Terover weer eens aan de Dome, aan de voort, over- zetplaats of sas, met ten zuiden de Wiidert. En dan komen we langzamerhand aan de ver geten hoeve de Catscout! Daarenboven ver meldt de stafkaart no. 50 Oost-Breda 129-385 de naarn van „Klot-kuil heide” tussen Oerle en Poppel. Dus wij zijn op goede spoor. Catscout is eigenlijk Cats-schot Cat kan be tekenen: inham in een beek of stroom of kade aanlegplaats. Daarom is voor ons groot belang te weten wat de „Dorne” en waar thans dit Dorne beekje ligt. Vertel me eens, hoe heet de beek die ont springt naast de hoeve van Buyckx in het Klokkenstraatje en hoe heet de beek ten zui den van de Sasboerderij naar de kant Bedaf? Als we op deze twee vragen vredigend antwoord krijgen, dan zij bijna en kien ik dit wel verder uit. De Wiidert: woest terrein, meest voor jachtgebruik. Dit groot complex, oer oud, is thans verdeeld onder de volgende boeren: in Kwaalburgt Albert de Jong, Wed. Jac. de Jong Wed. Hoefmans en Jos Wouters In Ter over: H. Kools en Sjef de Jong 't Sas, en in Alphen o’wijk noord Aug. Meeuwsen. Zoek het nu maar uit. De Mortel op de dekt: Louis Jansen en goed voor allen, die in nood verkeerden. En altijd gaf de heilige Bisschop-Volks- vriend z’n gaven in ’t geheim. Zo wierp hij tot driemaal toe ’s nachts ’n beurs met goud stukken bij n tot armoede vervallen edelman ook bij in huis, als bruidsschat voor z’n drie doch- ters, die anders niet tot n huwelijk konden volwassenen? bij de kinderen? Ja! Sint Nico- komen, laas, dat is nog ns n Heilige! Zou er één Heilige in de hemel zijn, die zó algemeen dom. verscheen Bisschop Nicolaas (toen nog Lz-1 1«-J TT "N T1 1_ 1 i t 1 i i i m leven) aan r goudstuk in de hand, opdat hij zou weten, dat het werkelijkheid was en geen zins- en zeide tot hem, dat hij zijn i naar Myra moest bren- Ik las in ,,St. Gregrorius-blad” bij schrijver Straathof pr. 1949: ,,De opkomst van de monnikenkoren in de kerken en de hervor mingen van Paus Greg. de Grote hebben de schola-zang bevorderd, maar daarmee de kiem gelegd voor een verval van de oude volkszang”. Men had het ene moeten doen, maar het andere niet laten. Zo meen ik mijn stelling te mogen opzetten. Door het Eucharistisch priesterschap in zijn hem toekomende luister te herstellen, heeft het Concilie van Trente een nieuwe bloei periode ontwikkeld in Gods Kerk en de her vorming der Protestanten gedeeltelijk gestuit. Doch anderzijds is toen ook de kiem gelegd voor de niet beoogde, maar toch gekomen on derschatting van het Dooppriesterschap en daarmee de kiem gelegd voor die lijdelijke houding der leken, volgens het spreekwoord: Vlugge moeders kweken luie dochters”, als deze nl. niet tijdig tot zelfwerkzaamheid wor den geprikkeld. Actie brengt reactie, maar dan dikwijls ook stagnatie en tot slot negatie. Gelukkig heeft onze roemrijk regerende en geniale, heilige Pius XII dit huidig geslacht wakker geschut door Zijn wekroep: „Het is thans het uur der leken”. ïS jj Hoe zalig was dit huiselijk feest bij onze goede ouders thuis en ook naaste familieleden! Hoe klopte toen het kinderhart, misschien méér het ou derhart van stille, reine vreugde. Lang zamerhand namen school en ook andere instanties dit feest in handen en is het van lieverlede verburgerlijkt. Men late t hoofdaccent liggen op de familievreug de van eigen gezin en (wat de K. A. ook wel deed) op de minder bemiddelde, grote gezinnen, maar dan in stilte zoals de goede Sint dat placht te doen. Zo wordt verdere uitholling van de gezinsvreug- de voorkomen. staan; de Hanze bracht zijn verering mee naar Noordelijke streken, allereerst naar de Hanze-steden en handelscentra, o.a. Amster dam. In de legenden hier verspreid kwam Spanje in de plaats van Zuid-Italië, dat trouwens geruime tijd Spaans bezit was. Zijn komst te paard en over de daken in gezelschap van een zwarte (Moorse) knecht moet als een kerstening worden beschouwd van de sage van Wo Lan, die op zijn schim mel door de lucht reed en door de schoor- steen in de huizen afdaalde. Door de schoor steen zijn gaven mededelen berust op het volksgeloof, dat de schoorsteen de verbin ding is tussen de hogere wezens en de i mensen. De peperkoek in mensen- en dieren figuren is misschien een verchristelijking van het vroegere heidense offerbrood, gelijk het Heggen van haver en hooi in schoen of klomp doet denken aan het Germaanse hooioffer. Hoe het ook zij: Het heerlijk avondje is gekomen, Vol verwachting klopt ons hart. Jong en oud viert Sint Nicolaas, Het is onze meest geliefde Heilige. W. W. en aanvullingen op het vorige artikel In 1630 werden de landerijen, behorend tot jde hoeve van Nuwelende gesplitst. Een nieu we hoeve werd bijgebouwd. Herman Simonz Havermans was de eerste pachter. In 1640 werd een nieuw pachtcon- tract voor hem opgemaakt. Zijn voorlijf be droeg 35 gulden, 1 zak, 2 loop zaad, 8 ellen lijnwaad,! vet schaap of 5 guldenHij mocht geen bomen kappen noch heide laten weg halen. Dat jaar werden voor 600 gulden re paraties gedaan aan de woning. Herman Ha- vermans bleef pachter tot 1655. Voor 1643’44 was hij 198 gulden ten achter. In 1648 had hij ook de tiende van bieën te Alphen, Riel, Oos- terwijk, Terover, Boschoven, Kwaalburg, Druisdijk, Vijfhuizen en Brakel, samen met zijn pacht voor niets met de verplichting, de bieëntiend getrouw op te halen. Eilacie, hij werkte nog met verlies. Toch krijgt hij op 17 Febr. 1653 nog een hernieuwing van zijn pachtcontract en hij belooft jaarlijks 200 gul den van zijn schuld af te lossen. 1656- 57 is zijn weduwe pachteresse en in 1658 wordt haar contracht weer hernieuwd. In 1675 begint haar zoon Peter Havermans Hij begint met een schuld van 285 gulden- Geen goed begin! In 1683 levert hij aan de abdij een bruin paard en een os, samen voor 264 gulden Als tegemoetkoming in de Franse contributie wordt hem zijn jaarpacht vrijge- scholden. In 1682 met bamis levert hij aan de abdij 22 schapen, in rekening gebracht te gen 119 gulden. In 1690 26 lammeren voor 130 gulden. Dus de schuld werd ingelopen en de brave man deed dus wat hij kon. Hij kreeg dat jaar weer 20 gulden vrijgescholden voor zijn aandeel in de beroerde Franse con tributie. Geen wonder dat hij in die tribulate tijden in 1707 eindigt met een schuld van 521 gulden. Twee derden werd afgelost door Pe ter van Loon en het andere derde door Flor Ha vermans met 150 gulden. Deze twee wa ren waarschijnlijk zijn borgen Vanaf 1708 is zijn zoon Flor Havermans de pachter. Ook hij doet slechte zaken. In 1714 bedroeg zijn schuld reeds 778 gulden; in 1724 was deze aangegroeid tot 1750 gulden. Er moest arrest geschieden. Koopdag werd ge houden en alles is gebleven: in quade kosten. Dit geslacht eindigt hier na 1 eeuw huur! Op 26 Januari 1725 werd de hoeve gepacht door Dirk Willem van Meel en zijn vrouw Cornelia van Haren. De eerste drie jaren zouden zij voor huur slechts 79 gulden moeten betalen. Een beddekoets werd gekocht voor 6 gulden en 11 stuivers. Andere reparaties be- j begoocheling, kende Volksheilige werd in de tweede helft scheepslading graan geboren in Klein-Azië te Patara. I gen, waar men hem goed zou betalen. - eenmaal in I r" mmen, schop ook eens aan zeelieden, die helper jn levensg evaar verkeerden. Hij Tijdens z’n leven, verscheen hij als Bis- zeelieden, die in 'n storm j nam zelf i 't roer in handen en bracht heel de beman- ning behouden in de haven van Myra. Myra in Klein-Azië ledig. Reeds i gen andere keer toonde God door ’n won- was de geestelijkheid bijeen- ddf jat de gOecje werken van de H. Nico- om n nieuwe herder te kiezen, i jaas pjem zeer welgevallig waren. Door n maar men kwam niet tot n beslissing. God j bijzondere ingeving wist de Heilige, dat zelt kwam tussenbeide: op bovennatuurlijke >n schufk drie kinderen had vermoord en de lijkjes in zijn kelder in 'n kuip had verborgen. Hij ging regelrecht naar de kelder en door mon" ’t teken des kruises wekte hij de drie kin- deren ten leven op. leoaan. iNa aooup De H Bisschop van Myra stierf 6 Decem- t z n geboortestad ^er ^41 Was hij reeds tijdens zijn leven terugkeren en z n vroeger leven hervatten, de toevlucht geweest van armen en onge- aoch op Gods bevel ging hij naar Myra, lukki na z’n dood werd hij dit nog meer, vaar hij met algemene stemmen tot Bisschop Z;. f werd -n druk bezochte pelgrims- e^r ge ozen. 1 oord, waar veel wonderen gebeurden. Daar 1 Myra aan zee lag, kwamen zeelieden vóór hun uitvaren op het graf bidden om ’n goede hoe goed. reis en behouden thuiskomst. In 1807, toen Myra in handen der Mohammedanen was gevallen, werden de heilige relieken door moedige Italiaanse zeelieden uit 't graf ge nomen en overgebracht naar Bari in Italië, waar ze thans nog worden vereerd. Van de oudste tijden af was Sint Nicolaas dan ook de Patroon der zeevaarders. Daar om ook koos het opkomend Amsterdam hem tot Patroonheilige der stad. Naar de grootse feesten, die in Amsterdam op 6 December werden gevierd, stroomden duizenden uit alle oorden van ’t land samen en bij hun terugkomst brachten zij uit de hoofdstad allerlei geschenken mee voor hun kinderen en vrienden. Wellicht is hierin de oorsprong te vinden, dat thans nog in ons gehele land 6 December n dag van geschenken is. De H. Nicolaas wordt in de Liturgie afgebeeld als Bisschop. Naast hem staat gewoonlijk ’n kuip, met drie kinderen er in. ’n Anker of scheepje symboliseert, dat hij de Patroon is van de zeelieden. Rond Sinterklaas zijn allerlei legendes ont- Groot was de vreugde der hem toever trouwde kudde, toen men bemerkte, hoe heilig de nieuwe Bisschop was en 1 Goed voor de armen, goed voor de kinderen. wijze wees God als nieuwe Bisschop van Myra aan Nicolaas, de vrome pelgrim, die, na lange jaren in de eenzaamheid als nik te hebben geleefd, toen juist ’n pelgrims tocht naar Jeruzalem had gedaan. Na afloop hiervan wilde hij naar O I was lil AMIVAL laan 27 HOUT .82.11 f’ y Jt- I# vraagt a 4- ONS WEEKBLAD T h I -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1954 | | pagina 1