Nieuws-
Advertentieblad
en
DE NUWEUENDE
L
Baarle s
I
of de Nieuwelandsche hoeve te Alphen
en
r'l
VOORTAAN
Gebrek aan priester-
religieuseroepingen
Mw
ï’i
■mm
23 October 1954
Nummer 43
3
het gebrek
>l
de splinter
‘i
'y
is'
een ha
de abt,
was
J.I
'y
V
hst grote verblijdende verschijnsel: dat
er steeds meer leken ingeschakeld wor
den in het hierarchisch Apostolaat der
Kerk. Wanneer er geen missionarissen
genoeg zijn om naar verre landen te rei
zen, zien wij massa’s goede leken emi
greren, die hun katholiek geloof mee
nemen en in hun nieuwe vaderland
apostelen zijn voor de Kerk van Christus
medehelpers voor de uitbreiding van
Chistus rijk op aarde. We zien ook het
verblijdende verschijnsel dat zovele
meisjes in prachtige beroepen (beroepen
die vroeger niet bestonden) als echte
lekenapostelen meewerken aan de op
bouw van Christus Kerk. De wijze waar
op, de methode hoe het gebeurt is ten
slotte van ondergeschikt belang als
CHRISTUS MAAR GEDIEND WORDT
W.W.
Heel wijsgerig zijn de mensen,
Heb je iets niet goed gedaan,
En ze spreken dan vermanend,
Met de klem op t woord voortaan.
Kras is de veronderstelling,
Dat men zich verbet’ren zal
Bij hen zelf is een correctie
Doorgaans nimmer het geval.
Niemand wil toch graag erkennen
t Mankement bij 't geen hij doet.
Want hij draagt de overtuiging
Wat hij doet is altijd goed.
Of men jong is, middelmatig
Of de haren zijn reeds grijs,
Met exceptie van zich zelve
Heet de ander eigenwijs.
Domheid en gebrek aan kennis,
En het meervoud zelfs van dit,
Zijn zo van die eigenschappen,
Die men zelve nooit bezit.
Want het spreekwoord van
En de balk in eigen oog.
Staat, ondanks het spottend lachje,
Toch nog altijd huizen hoog.
Daarom lopen alle mensen
Met een air van would be craat.
En vooral nog als zo iemand
Ook nog boven and'ren staat;
Dan zijn zij uit overtuiging
Met zich zelve hoogst voldaan.
En zij menen, dat zij rechtens
Wijzen moeten op; voortaan
In ons Breda’s bisdom zijn momenteel
evenveel priesterstudenten op het semi
narie als honderd jaar geleden, ofschoon
de behoefte aan priesters verdubbeld is.
Binnen enige jaren zijn in ons bisdom
een veertig vacatures, welke door de
bisschop niet aangevuld kunnen worden.
Landen als Frankrijk, Belgie, Duitsland
en nog andere landen hebben te kampen
met een priester te kort, maar ook in ons
land begint het tekort merkbaar te
worden.
Niet zonder rede is onze bisschop dan
ook een actie begonnen om meer Pries
terroepingen.
1 Men wiltegemoetkomen inde studie
kosten, wanneer financiële redenen de
oorzaak zouden zijn, dat de ouders hun
jongen niet naar het seminarie sturen.
2 Iedere gemeente is gevraagd om een
subsidie, wanneer in die gemeente een
priesterstudent zou zijn, om de gewel
dige exploitatiekosten van het seminarie
wat te verlichten.
3 Ook zal men binnen enkele jaren op
het seminarie JJpelaar” eindexamen
kunnen halen, welk diploma recht geeft
om op een universiteit te gaan studeren.
Dit is natuurlijk van groot belang wan
neer eventueel een student van het se
minarie thuis” zou blijven.
4 Om het seminarie meer in de belang
stelling van onze jeugd te krijgen, wor
den op het seminarie vaak misdienaars
dagen gehouden of bezoeken gebracht
door de hoogste klas van de lagere school
of door de jongensjeugdbeweging.
5 Er is ook ’n filmstrookje van IJpelaar
gemaakt om de jeugd meer bekend te
maken met de priesteropleiding.
6 Bij jonggehuwden zal propaganda
gemaakt worden om het verlangen aan te
kweken een zoon als priester aan O. L.
N
k’!
Wat is roeping?
Roeping bestaat niet in een innerlijke
neiging of ’n uitnodiging van de H. Geest.
Ook niet in een innerlijke drang of gevoel
of influistering van de hemel of stem van
O. L. Heer. Neen. Om priester te worden
is vereist: Op de eerste plaats dat men
een zuivere mening heeft (Men moet wil
len leven voor O. L. Heer, men moet
goed willen doen voor O. L. Heer). Op
de tweede plaats is ook geschiktheid
vereist, men moet een goed karakter heb
ben een gezond lichaam en een gezond
stel hersens.
blazen op het terrein van: Kloosterslot;
Ffabijt-kledingContact met ouders en
familie; Opleiding van Oversten en No
vicenmeesteressen; Sport; Ontspanning;
Afschaffing van zinloze verstervingen;
Aanpassing der armoede aan ’t welvaarts
peil en de levensomstandigheden van de
armen in de wereld; Volledigere uiteen
zetting van het sexuele leven; Weg met
alle ongefundeerde gebedsvormen en
devoties; Nuttig en verstandig gebruik
van de moderne ontspanningsmiddelen,
|o.a. film, radio, dag- en weekbladen,
t Kortom meer aanpassing aan de eisen
van onze tijd.
De grote lijnen blijven natuurlijk: Ar
moede, Zuiverheid en Gehoorzaamheid.
Onze Lieve Heer is echter vindingrijk
en blijft zijn alwijze zorg aan de wereld
geven. Zo zien wij dan ook, bij al ons
Igebrek aan priesters en kloosterzusters,
ook de grote voorraadschuur ,,de Spyker
genaamd.
Bij deze inlevering moest jaarlijks
mei en een kalf worden geslacht voor
zijn gasten en voor de pachters Dus dan
het echt een „kadaai-feest”
Het moet een prachtcomplex geweest zijn
De hoeve was omringd door n brede gracht,
waarvan we thans nog goed de overblijfselen
kunnen zien. Ook was er natuurlijk een op
haalburg.
Nu de pachters: De gegevens van Dr
Erens beginnen met 1534. Toen werd de hoe
ve verpacht aan Adriaen Janszoon. (Was voor
die tijd de hoeve in eigen gebruik? Er woon
de waarschijnlijk ook de pastoor van 1534).
In 1549 werd zij dan weer verpacht aan de
zoon van Adriaen en Elisabeth: Adriaen
Janszoon. In 1557 is hij nog pachter, doch hij
sterft in 1559. Met hem verdween die fami
lie van de hoeve.
In 1559 is pachter Gysbertus Weyenszoon
Ywani. (Controleer even de namenlijst van
de lammerentient Alphen Oisterwijk). Hij
wordt elders genoemd: Ghysbert Weyn
Michiels Beckers In 1579 wordt zijn voor
spoedig beleid geknakt door een gruwelijke
plundering. Hossen, 3 paarden, 24 runde
ren en 224 schapen namen die bandieten mee
In 1583 werden bij hem door de „Witte
Ruiters” nog zijn laatste drie paarden gesto
len. Hij moest die terugkopen voor 44 gulden.
De Abdy heeft hem de helft ervan vergoed.
19 December 1583 werd de hoeve inge
huurd door Pieter Cornelis Janszoon de Hoen,
getrouwd met de dochter van Ghysbert
Weyns.
In 1609 is het Simon Havermans die de
hoeve pacht. Om reden van de slechte oogst
werd hem de helft van de pacht kwijtgeschol
den. Ge ziet dat ook toen ter tijd de oogst
dikwerf veel te lijden had van de enorme
droogte. Hij blijkt slechte zaken te hebben
gedaan en hij was klaarblijkelijk geen erg
goed onderlegde boer. Wantin 1620 was hij
bijna 1000 gulden achter In 1624 groeide dit
bedrag aan tot 1476 gulden. Een enorm be
drag voor die tijd. En toch gaan de gebroe
ders Petrus en Herman Havermans, zonen
van Simon, een nieuw contract aan op 10 Juli
163?. Opeen of ander manier schijnt het dus
toch nog in orde te zijn gekomen.
In 1637 wordt Petrus Havermans alleen
genoemd als pachter Op 11 October 1646
pacht de weduwe van Petrus Simon Haver
mans de hoeve weer in. De volgende week
over de latere pachters. W. B.
meisjes met
idealen, die alles voor anderen
willen zijn en t- -
doen, maar niets voelen voor
wetse kloosterregels,
ook iser in Rome een
weest: om 1 -
nieuwe
De Norbertijnen uit de 12e eeuw hadden
|hun speciale opvatting van parochieleiding.
Deze stond op realistische grondslag Die
Norbertijnen leefden temidden van hun
.volk en brachten dit de goede Boodschap.
Maarzij stonden ook naast het volk in
de harde strijd van het leven. Doorgaans wa
ren niet de beste parochies aan die monnik-
ken gegeven. Zij kregen of erfden wel de on
vruchtbare zandvlaktes! Daar oogstten de
arme zwoegers in zware arbeid rogge, gerst
en veevoeder. En ook hier stond de Norber
tijn door zijn ideaal en door de nood van de
tijd naast zijn ondergeschikten. Hijzelf werd
dus landbouwer en boer. Door eigen voor
beeld ging hij zijn parochianen voor; hij
ontgon in drukkende handenarbeid de lande
rijen; zelf bouwde hij huizen en schuren en
hij voerde nieuwe arbeids- en exploitatiemo
gelijkheden in, om de arbeid meer renderend
en het leven meer dragelijk te maken
De rijke en machtige heren schonken hun
dikwijls grote heidecomplexen. Velen dezer
groten deden zulks ter liefde Gods; anderen
om van de excommunicatie te worden ont
slagen, omdat hun weggegeven gebied tege
lijk gestolen kerkelijk goed was; anderen de
den’t uit pure berekening, omdat alsdan hun
omliggend goed meer productiewaarde zou
krijgen en bij verkoop meer zou opbrengen.
De Norbertijnen zetten hun Broeders, ,,de
laici”, aan het werk op hun boederijen en de
ze leerden de arbeid dan aan de „laten’, hun
knechten. Ze namen ook vreemdelingen aan
als werkkracht en deze werden „coloni” ge
noemd
Nu weet ge, wat het Norbertijnse ontgin-
ningssyteem inhield en hoe het werd uitge
voerd
Nu over de hoevenbouw: In t huis stond
een ronde haard, een „furneis”; inde eerste
kamer een schouw; in de achterste kamer een
schouw; in de keuken een schouw en op de
kelderkamer een schouw. Item een oven en
buiten een bakoven, een fornuis om te brou-
en en een eest
De grote eigenaardigheid van deze hoeve
was, dat ze een abtskamer had en een kapel.
Reeds in de 13e eeuw is hiervan sprake en
gedurende het tijdvak der ontginningen heeft
deze kapel blijkbaar gediend voor de huis-
dienst der lekenbroeders- Daar jaarlijks op
deze hoeve de afrekening werd gedaan met
de diverse pachters en het nodige graan als
huur moest worden ingeleverd, stond daar
Heer te mogen afstaan.
7 De Priester-Zaterdag (daags na de
Eerste Vrijdag van de maand) zal gepro
pageerd worden, om op deze dag te bid
den voor de priesters en de priestercan-
didaten.
Hoe kan men nu weten
of men roeping heeft
Dat maakt de Bisschop uit! Men gaat
studeren; zes jaar klein-seminarie en zes
jaar groot seminarie. Voldoet men aan
de eisen: is de mening goed; is men
lichamelijk gezond; kan men mee met de
studie; dan zal de Bisschop zo’n student
priester wijden. Deze uitverkiezing van
de Bisschop is beslissend.
Oorzaken van
aan priesterroepingen
De wereld is geheel anders als vijftig
jaar geleden. Er is veel meer ontspanning,
genot, enz. De wereld is niet meer zo
rustig. Bovendien liggen er veel meer
mogelijkheden in onze moderne tijd. Als
vroeger een jongen ging studeren, was
dat voor priester, nu zijn er ontelbaar
vele beroepen waarvoor gestudeerd
wordt, waarin de jongen zijn idealen kan
verwerkelijken.
Wat gezegd is van gebrek aan priester
roepingen, kan ook gezegd worden van
gebrek aan religieusen. Gebrek aan zus
ters in ziekenhuizen, in de wijkverple
ging, in het fröbel en lageronderwijs, in
de missie.
De oorzaak. Onze tijd is sterk verma-
terialiseerd. In de Ver. Staten v. Amerika
werd onder een grote groep meisjes eens
een enquete gehouden, waarom zij niets
voelden voor 't kloosterleven. De massa
kwam er rond voor uit: ze wilden liever
trouwen: „omdat dit een veel gemakke
lijker leven was”. Dus het leven mag
geen moeite kosten, men neemt ’t leven
gemakkelijker op, eris gemisaan kracht,
gemis aan ideaal, aan offervaardigheid,
aan bovennatuurlijke instelling.
Nu heeft de Paus heel goed begrepen,
dat onze moderne tijd andere eisen stelt
als, laat ons zeggen, 50 jaar geleden. De
wereld is veranderd.de mode, het ont
spanningsleven, de meisjes zijn veran
derd, dat wil helemaal nog niet zeggen
verslechterd, maarer is een andere geest
oekomen. De Paus weet dat op het ter
rein van kloosterroepingen iets veran er
moet worden. De meisjes stellen andere
eisen en terecht. Er zijn nog degelijke
en goede meisjes genoeg
pracht Heer willen
- -- die ouder-
Om deze rede dan
groot congres ge-
het gehele religieuse leven een
levensstijl en levenswijze In te
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
AMIVAl
Ia«n27
hout
f
't'
Ai
ij
ONS WEEKBLAD