Nieuws- Advertentieblad en DE NUWEUENDE L Baarle s I of de Nieuwelandsche hoeve te Alphen en r'l VOORTAAN Gebrek aan priester- religieuseroepingen Mw ï’i ■mm 23 October 1954 Nummer 43 3 het gebrek >l de splinter ‘i 'y is' een ha de abt, was J.I 'y V hst grote verblijdende verschijnsel: dat er steeds meer leken ingeschakeld wor den in het hierarchisch Apostolaat der Kerk. Wanneer er geen missionarissen genoeg zijn om naar verre landen te rei zen, zien wij massa’s goede leken emi greren, die hun katholiek geloof mee nemen en in hun nieuwe vaderland apostelen zijn voor de Kerk van Christus medehelpers voor de uitbreiding van Chistus rijk op aarde. We zien ook het verblijdende verschijnsel dat zovele meisjes in prachtige beroepen (beroepen die vroeger niet bestonden) als echte lekenapostelen meewerken aan de op bouw van Christus Kerk. De wijze waar op, de methode hoe het gebeurt is ten slotte van ondergeschikt belang als CHRISTUS MAAR GEDIEND WORDT W.W. Heel wijsgerig zijn de mensen, Heb je iets niet goed gedaan, En ze spreken dan vermanend, Met de klem op t woord voortaan. Kras is de veronderstelling, Dat men zich verbet’ren zal Bij hen zelf is een correctie Doorgaans nimmer het geval. Niemand wil toch graag erkennen t Mankement bij 't geen hij doet. Want hij draagt de overtuiging Wat hij doet is altijd goed. Of men jong is, middelmatig Of de haren zijn reeds grijs, Met exceptie van zich zelve Heet de ander eigenwijs. Domheid en gebrek aan kennis, En het meervoud zelfs van dit, Zijn zo van die eigenschappen, Die men zelve nooit bezit. Want het spreekwoord van En de balk in eigen oog. Staat, ondanks het spottend lachje, Toch nog altijd huizen hoog. Daarom lopen alle mensen Met een air van would be craat. En vooral nog als zo iemand Ook nog boven and'ren staat; Dan zijn zij uit overtuiging Met zich zelve hoogst voldaan. En zij menen, dat zij rechtens Wijzen moeten op; voortaan In ons Breda’s bisdom zijn momenteel evenveel priesterstudenten op het semi narie als honderd jaar geleden, ofschoon de behoefte aan priesters verdubbeld is. Binnen enige jaren zijn in ons bisdom een veertig vacatures, welke door de bisschop niet aangevuld kunnen worden. Landen als Frankrijk, Belgie, Duitsland en nog andere landen hebben te kampen met een priester te kort, maar ook in ons land begint het tekort merkbaar te worden. Niet zonder rede is onze bisschop dan ook een actie begonnen om meer Pries terroepingen. 1 Men wiltegemoetkomen inde studie kosten, wanneer financiële redenen de oorzaak zouden zijn, dat de ouders hun jongen niet naar het seminarie sturen. 2 Iedere gemeente is gevraagd om een subsidie, wanneer in die gemeente een priesterstudent zou zijn, om de gewel dige exploitatiekosten van het seminarie wat te verlichten. 3 Ook zal men binnen enkele jaren op het seminarie JJpelaar” eindexamen kunnen halen, welk diploma recht geeft om op een universiteit te gaan studeren. Dit is natuurlijk van groot belang wan neer eventueel een student van het se minarie thuis” zou blijven. 4 Om het seminarie meer in de belang stelling van onze jeugd te krijgen, wor den op het seminarie vaak misdienaars dagen gehouden of bezoeken gebracht door de hoogste klas van de lagere school of door de jongensjeugdbeweging. 5 Er is ook ’n filmstrookje van IJpelaar gemaakt om de jeugd meer bekend te maken met de priesteropleiding. 6 Bij jonggehuwden zal propaganda gemaakt worden om het verlangen aan te kweken een zoon als priester aan O. L. N k’! Wat is roeping? Roeping bestaat niet in een innerlijke neiging of ’n uitnodiging van de H. Geest. Ook niet in een innerlijke drang of gevoel of influistering van de hemel of stem van O. L. Heer. Neen. Om priester te worden is vereist: Op de eerste plaats dat men een zuivere mening heeft (Men moet wil len leven voor O. L. Heer, men moet goed willen doen voor O. L. Heer). Op de tweede plaats is ook geschiktheid vereist, men moet een goed karakter heb ben een gezond lichaam en een gezond stel hersens. blazen op het terrein van: Kloosterslot; Ffabijt-kledingContact met ouders en familie; Opleiding van Oversten en No vicenmeesteressen; Sport; Ontspanning; Afschaffing van zinloze verstervingen; Aanpassing der armoede aan ’t welvaarts peil en de levensomstandigheden van de armen in de wereld; Volledigere uiteen zetting van het sexuele leven; Weg met alle ongefundeerde gebedsvormen en devoties; Nuttig en verstandig gebruik van de moderne ontspanningsmiddelen, |o.a. film, radio, dag- en weekbladen, t Kortom meer aanpassing aan de eisen van onze tijd. De grote lijnen blijven natuurlijk: Ar moede, Zuiverheid en Gehoorzaamheid. Onze Lieve Heer is echter vindingrijk en blijft zijn alwijze zorg aan de wereld geven. Zo zien wij dan ook, bij al ons Igebrek aan priesters en kloosterzusters, ook de grote voorraadschuur ,,de Spyker genaamd. Bij deze inlevering moest jaarlijks mei en een kalf worden geslacht voor zijn gasten en voor de pachters Dus dan het echt een „kadaai-feest” Het moet een prachtcomplex geweest zijn De hoeve was omringd door n brede gracht, waarvan we thans nog goed de overblijfselen kunnen zien. Ook was er natuurlijk een op haalburg. Nu de pachters: De gegevens van Dr Erens beginnen met 1534. Toen werd de hoe ve verpacht aan Adriaen Janszoon. (Was voor die tijd de hoeve in eigen gebruik? Er woon de waarschijnlijk ook de pastoor van 1534). In 1549 werd zij dan weer verpacht aan de zoon van Adriaen en Elisabeth: Adriaen Janszoon. In 1557 is hij nog pachter, doch hij sterft in 1559. Met hem verdween die fami lie van de hoeve. In 1559 is pachter Gysbertus Weyenszoon Ywani. (Controleer even de namenlijst van de lammerentient Alphen Oisterwijk). Hij wordt elders genoemd: Ghysbert Weyn Michiels Beckers In 1579 wordt zijn voor spoedig beleid geknakt door een gruwelijke plundering. Hossen, 3 paarden, 24 runde ren en 224 schapen namen die bandieten mee In 1583 werden bij hem door de „Witte Ruiters” nog zijn laatste drie paarden gesto len. Hij moest die terugkopen voor 44 gulden. De Abdy heeft hem de helft ervan vergoed. 19 December 1583 werd de hoeve inge huurd door Pieter Cornelis Janszoon de Hoen, getrouwd met de dochter van Ghysbert Weyns. In 1609 is het Simon Havermans die de hoeve pacht. Om reden van de slechte oogst werd hem de helft van de pacht kwijtgeschol den. Ge ziet dat ook toen ter tijd de oogst dikwerf veel te lijden had van de enorme droogte. Hij blijkt slechte zaken te hebben gedaan en hij was klaarblijkelijk geen erg goed onderlegde boer. Wantin 1620 was hij bijna 1000 gulden achter In 1624 groeide dit bedrag aan tot 1476 gulden. Een enorm be drag voor die tijd. En toch gaan de gebroe ders Petrus en Herman Havermans, zonen van Simon, een nieuw contract aan op 10 Juli 163?. Opeen of ander manier schijnt het dus toch nog in orde te zijn gekomen. In 1637 wordt Petrus Havermans alleen genoemd als pachter Op 11 October 1646 pacht de weduwe van Petrus Simon Haver mans de hoeve weer in. De volgende week over de latere pachters. W. B. meisjes met idealen, die alles voor anderen willen zijn en t- - doen, maar niets voelen voor wetse kloosterregels, ook iser in Rome een weest: om 1 - nieuwe De Norbertijnen uit de 12e eeuw hadden |hun speciale opvatting van parochieleiding. Deze stond op realistische grondslag Die Norbertijnen leefden temidden van hun .volk en brachten dit de goede Boodschap. Maarzij stonden ook naast het volk in de harde strijd van het leven. Doorgaans wa ren niet de beste parochies aan die monnik- ken gegeven. Zij kregen of erfden wel de on vruchtbare zandvlaktes! Daar oogstten de arme zwoegers in zware arbeid rogge, gerst en veevoeder. En ook hier stond de Norber tijn door zijn ideaal en door de nood van de tijd naast zijn ondergeschikten. Hijzelf werd dus landbouwer en boer. Door eigen voor beeld ging hij zijn parochianen voor; hij ontgon in drukkende handenarbeid de lande rijen; zelf bouwde hij huizen en schuren en hij voerde nieuwe arbeids- en exploitatiemo gelijkheden in, om de arbeid meer renderend en het leven meer dragelijk te maken De rijke en machtige heren schonken hun dikwijls grote heidecomplexen. Velen dezer groten deden zulks ter liefde Gods; anderen om van de excommunicatie te worden ont slagen, omdat hun weggegeven gebied tege lijk gestolen kerkelijk goed was; anderen de den’t uit pure berekening, omdat alsdan hun omliggend goed meer productiewaarde zou krijgen en bij verkoop meer zou opbrengen. De Norbertijnen zetten hun Broeders, ,,de laici”, aan het werk op hun boederijen en de ze leerden de arbeid dan aan de „laten’, hun knechten. Ze namen ook vreemdelingen aan als werkkracht en deze werden „coloni” ge noemd Nu weet ge, wat het Norbertijnse ontgin- ningssyteem inhield en hoe het werd uitge voerd Nu over de hoevenbouw: In t huis stond een ronde haard, een „furneis”; inde eerste kamer een schouw; in de achterste kamer een schouw; in de keuken een schouw en op de kelderkamer een schouw. Item een oven en buiten een bakoven, een fornuis om te brou- en en een eest De grote eigenaardigheid van deze hoeve was, dat ze een abtskamer had en een kapel. Reeds in de 13e eeuw is hiervan sprake en gedurende het tijdvak der ontginningen heeft deze kapel blijkbaar gediend voor de huis- dienst der lekenbroeders- Daar jaarlijks op deze hoeve de afrekening werd gedaan met de diverse pachters en het nodige graan als huur moest worden ingeleverd, stond daar Heer te mogen afstaan. 7 De Priester-Zaterdag (daags na de Eerste Vrijdag van de maand) zal gepro pageerd worden, om op deze dag te bid den voor de priesters en de priestercan- didaten. Hoe kan men nu weten of men roeping heeft Dat maakt de Bisschop uit! Men gaat studeren; zes jaar klein-seminarie en zes jaar groot seminarie. Voldoet men aan de eisen: is de mening goed; is men lichamelijk gezond; kan men mee met de studie; dan zal de Bisschop zo’n student priester wijden. Deze uitverkiezing van de Bisschop is beslissend. Oorzaken van aan priesterroepingen De wereld is geheel anders als vijftig jaar geleden. Er is veel meer ontspanning, genot, enz. De wereld is niet meer zo rustig. Bovendien liggen er veel meer mogelijkheden in onze moderne tijd. Als vroeger een jongen ging studeren, was dat voor priester, nu zijn er ontelbaar vele beroepen waarvoor gestudeerd wordt, waarin de jongen zijn idealen kan verwerkelijken. Wat gezegd is van gebrek aan priester roepingen, kan ook gezegd worden van gebrek aan religieusen. Gebrek aan zus ters in ziekenhuizen, in de wijkverple ging, in het fröbel en lageronderwijs, in de missie. De oorzaak. Onze tijd is sterk verma- terialiseerd. In de Ver. Staten v. Amerika werd onder een grote groep meisjes eens een enquete gehouden, waarom zij niets voelden voor 't kloosterleven. De massa kwam er rond voor uit: ze wilden liever trouwen: „omdat dit een veel gemakke lijker leven was”. Dus het leven mag geen moeite kosten, men neemt ’t leven gemakkelijker op, eris gemisaan kracht, gemis aan ideaal, aan offervaardigheid, aan bovennatuurlijke instelling. Nu heeft de Paus heel goed begrepen, dat onze moderne tijd andere eisen stelt als, laat ons zeggen, 50 jaar geleden. De wereld is veranderd.de mode, het ont spanningsleven, de meisjes zijn veran derd, dat wil helemaal nog niet zeggen verslechterd, maarer is een andere geest oekomen. De Paus weet dat op het ter rein van kloosterroepingen iets veran er moet worden. De meisjes stellen andere eisen en terecht. Er zijn nog degelijke en goede meisjes genoeg pracht Heer willen - -- die ouder- Om deze rede dan groot congres ge- het gehele religieuse leven een levensstijl en levenswijze In te Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 AMIVAl Ia«n27 hout f 't' Ai ij ONS WEEKBLAD

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1954 | | pagina 1