Nieuws-
Advertentieblad
en
i
I
1
I
4
OUDE AUPHEN
October - maand
Baarle's
Optimistisch
h
Over het grondgebied
2 October 1954
I
de Romeinse
sloot zich een
bij de 1-
onszelf een pluim op de hoed te steken
en we zijn als de dood om hoera" te
roepen als het over onszelf gaat.
Maar de cijfers en de feite liegen niet.
Al te duidelijk hebben wij in de afgelo
pen tien jaar laten zien dat over dit kan
kerende volk nog altijd de geest vaardig
is, die de grootsten onder ons bezielde
en die ook in het verleden zo vaak wat
groots verrichtte.
het snel bakzeil
- usie dat het toch zo
^etontbreekt er nog maar
V/l
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
conjunctuur uiterst gunstig is, de hoofd
oorzaak moet toch gezocht worden in
een factor die wij steeds opnieuw plegen
te onderschatten. En dat is de enorme
veerkiacht waarover het Nederlandse
volk blijk te beschikken. Wij staan be
kend (althans: onder ons. De buitenlan
ders denken er anders over!) als een volk
van lamlendelingen, kankeraars en wat
niet al. Wij zijn er wat huiverig voor om
VAN HET
De tweede oudste weg is de Oude Maas
trichtse baan. Die liep over 't zeer grote kerk
plein en boog dan vóór Woestenberg af naar
de Stationstraat en liep daarna over de Sint
Janswijk naar het Hondseind en langs de Ro
meinse boerderij op de Bartjes verder. Op het
Hondseind had hij aansluiting met de onde
weg over Ter Oever (Terover) naar de Oor-
deelsestraat. Op Terover waren verschillende
nederzettingen, die door een zijweg aanslui
ting hadden naar de Romeinse baan op de
Dekt, o. a. langs de oude boerderij van Reyns,
van Louis de Jong-de Jong en daar liep die
weg door het Klokkestraatje, sneed de weg
naar het Sas en liep weer langs de Bartjes ver
der. Ook de weg langs Verhoeven, op 't eind
van Terover, gaf eveneens aansluiting met de
Dektse Romeinse baan. Eveneens de weg van
Oomen-Kennis.
Tussen Terover en de Donge was alles
moeras en water. Daar van daan, dat bij de
oude Sasboerderij een overzetplaats of Sas ge
legen was Terover lag dus aan de oever!
De Quaalburgsestraat. Hier was vroeger
nog een eigenaardige toestand. Die weg begon
in Bergen of in Ossendrecht. Men kon toen
verder tippelen langs Wouw, daarna over de
hoge grond ten Zuiden van Nispen: daarna
naar Strijbeek (tussen de Goudberg en de
Gouwberg). Zo naar Chaam, dat wegens zijn
moerassigheid vermeden werd, daarna door
de Generaal en kwam weer te voorschijn in
Quaalburg. Die naam betekent waarschijnlijk
(omdat er bij Kleef ook een Quaalburg be
stond) Quadruburgumdat is viervoudige
versterkte burcht. Neem nu het woord burcht
niet in de betekenis van kasteel. Daar stonden
waarschijnlijk 4 versterkte boerenhoeve met
wallen en grachten en een verdedigingstoren.
De volgende week vertel ik weer verder. Tot
wederlezen! W.B-
Mariamaand - Rozenkransmaand
Wij kunnen Maria op verschillende wijze
vereren. De H. Kerk kent drie manieren.
1 De eerste is de eenvoudige verering van
Maria” zoals die iedere katholiek verplicht is
te geven. Zij bestaat in het bidden van het
Rozenhoedje; het bidden van de litanie van O.
L. Vrouw; het bidden van de Engel des Heren
het bidden van de drie Weesgegroetjes met
schietgebed: het dragen van het scapulier; het
vieren van haar feestdagen; het op bedevaart
gaan naar een Maria-oord; Maria aanroepen
in bekoringen en gevaren, bij ziektes enz.
Deze vorm van Maria verering noemen wij
„De verering van Maria
2 De tweede vorm van Maria-verering is
een meer volmaaktere vorm en deze noemen
wij „De toewijding aan Maria” Deze bestaat
hierin dat wij ons zelf toewijden aan Maria.
Gelijk Paus Pius XII plechtig geheeldewereld
aan het Onbevlekt Hart van Maria in Mei
de hogere grond
i. Nu hadden die primi-
om hun grafheuvels der
leggen langs die paden en
Ze deden dit: opdat hun dierbare na
zaten voortdurend (bij het passeren van die
heuvels) aan hen zouden denken en zelfs bi) de
grootste en gewichtigste jaarlijks en bij fami
liefeesten offers zouden brengen. Dus de oud
ste wegen zijn die, welke geflankeerd waren
door grafheuvels. Hiervan uitgaande komen
we tot de volgende conclusies.
Een der alleroudste wegen is
baan. Zo Is baar loop: ze begon in Baeay
(Noord-Frankrijk) liep dan naar het Noorde
„e „inden haar terug langs Antwerpen naar
Hoogstraten en Turnhout (Oud Turnhout) In
Hoogstraten takte hij at langs Casterlee naa
Alphen. Die baan kwam uit in Alphen Bos-
hoven en sloot rich een eind verder op de
Dekt aan Bli de Romeinse aftakking van
Onomstotelijk feil dat de internationale Baarle.
Eerst spreken we over de tijden, die de
komst van de Romeinen voorafgaan; dus vanaf
2300 tot en met 100 voor Christus.
Zoals we aan uw welwillende aandacht
voorstelden, was de grond van Alphen en om
geving niet al te best. De hogere gronden wa
ren uitgemergeld en waren bedekt met einde
loze heivlakten, deze waren voor een groot
gedeelte begroeid met wilde zaailingen van
berk, eik, beuk, hazelaar en spar.
Het is niet moeilijk te onderstellen, dat er
toen nog geen gemeentegrenzen waren. Hier
en daar (in de beginne) een keuterboerke of de
hut van een eenzame jager. Dus, wanneer we
nu over Alphen spreken, dan sluiten wehierbij
in natuurlijk ook Baarle, Ulicofen, Poppel,
Weelde, Chaam, Gilze, Riel, Aarle, Ravels en
Casterlee.
Wanneer ge weet.dat tot bijna 1600 ook
Chaam en Riel tot de parochie van Alphen be
hoorden, dan ziet ge dat de grens liep totaan
de grens van Ulvenhout en Til burg. Trouwens
vroeger en later als 1400 vormden Alphen,
Baarle en Chaam één gesloten Heerlijkheid.
Wat het tegenwoordige Alphen betreft en
wat we erover uit eigen ondervinding en uit
de lessen van geleerde professoren leerden,
dat geldt telkens in meerdere of mindere mate
voor alle bovengenoemde gemeentes
Binnenkort zal dat weer eens temeer blijken
uit het Praehistorisch overzicht van het Bra-
bants-Heemse boek over Tilburg, waarvan de
copie nu gereed is en naar de drukker is ge
zonden Tegen het einde van dit jaar zal dat
boek verschijnen.
De oudste wegen van Alphen.
Gebegrijpt.dat vanaf de oudste tijden de
eenzame eerste nederzettingen contact met
elkaar zochten Of uit vriendschap of uit vij
andschap. Zo vormden zich de eerste einde-
loosrechte heipaden. Deze werden breeder,
toen de karren en andere primitieve vehikels
in gebruik genomen werden: Deze paden en
wegen liepen over de hooere arond en ver
meden de moerassen
tieven de gewoonte
voorvaderen aan te
wegen
1942 heeft toegewijd, zo kunnen ook wij
persoonlijk ons toewijden aan Maria. Wij
kunnen dit doen met onze eigen woorden bv.
als volgt „onbevlekt hart van Maria ik wijd
aan U toe met ziel en lichaam voor tijd en
eeuwigheid." Door deze toewijding worden
wij ware Maria-kinderen en willen wij geheel
aan Maria toebehoren. Om de kinderen zo
spoedig mogelijk Maria-kinderen te maken
worden zij onmiddellijk na het Doopsel door
de volgende toewijding aan Maria toegewijd:
Onbevlekte Maagd Maria, wij wijden U dit
kindje toe, dat door het Heilig Doopsel kind
van God en ook uw kind is geworden. Neem
dit kindje onder uw moederlijke bescherming,
behoed het tegen alle gevaren naar ziel en
lichaam, help het om de onschuld van het
Heilig Doopsel geheel zijn leven te bewaren
en als het uur van sterven is aangebroken,
neem ‘t dan in uw moederlijke armen. Amen.
3 Een derde vorm van Mariaverering is„De
volkomen overgave aan Maria” Door deze
derde vorm van Mariaverering worden wij
volkomen afhankelijk van Maria. Zoals een
slaaf afhankelijk was van zijn meester zo ook
worden wij slaaf van Maria. Dus werken
zonder iets voor ons zelf te verdienen. Alles
wat we verdienen staan wij af aan de zieltjes
in het vagevuur. We laten Maria beschikken
over onze verdiensten De zalige Grignont de
Monfort, een der meest onweerstaanbare
redenaars van de wereld, heeft deze zg. „Wa
re godsvrucht tot Maria ofwel „De liefde
slavernij tot Maria” overde wereld verspreid.
Zij bestaat hierin: dat wij ons zelf en alles wat
we bezitten of waarop we aanspraak kunnen
maken (Dus al onze grote en kleine ver
diensten van onze goede werken) dat we
dit alles aan Maria geven en haar over al deze
voldoeningen vrij laten beschikken. Dus deze
volmaakte godsvrucht tot Maria of te wel:
„De liefde slavernij tot Maria is 'n zeer hoge
trap van Mariaverering.
Wij kunnen niet alleen alle voldoenings
waarde van onze goede werken aan Maria
afstaan voor de gelovige zieltjes, maar we
kunnen ook nog afstaan alle voldoenings-
waarde die voor ons gedaan wordt NA
ONZE DOOD. Doen wij dit dan doen wij
de zg. heldhaftige liefdedaad W W.
BAARLE-NASSAU
EEN FEEST WORDT
VOORBEREID
In Januari 1955 zal het 10 jaar geleden zijn,
dat de E Heer J. de Kerf, toen Kapelaan
alhier, ’t initiatief nam en met de Verkenners-
beweging in Baarle begon Dat betekent dus
in 1955 feest
Onze „Groepsraad” heeft echter besloten
dit feest te verschuiven naar de Meimaand
Dan hopen wij, op 19,21 en 22 Mei deze festi
viteit in echte verkennersstijl te vieren. Maar
dit vraagt werk en voorbereiding. En zoals
bij alle grote feesten, zoeken ook wij een z.g.
feestcomité in het leven te roepen. Nu vragen
wij enige mensen die willen en kunnen helpen
en dus lid willen worden van dat feestcomité.
Enwat wij hier in Baarle, jammer genoeg,
nog steeds niet hebben.... dit comité zou even
tueel kunnen uitgroeien tot ons „Groeps-
comité”. Welke mensen stellen zich hiervoor
beschikbaar? U kunt zich opgeven bij Br.
Stanislas. Kweekschool. Help mee om dit feest
voor onze jeugd goed te laten slagen.
En als slot van dit artikeltje wilden wij U
nog mededelen dat er in onze verkennerstroep
nog enkele plaatsen open zijn voor jongens die
verkenner willen worden ALLE jongens zijn
welkom, ook bij onze Welpen- Hordes. Leef
tijd om verkenner te worden is elf jaar en voor
welp acht jaar. Twijfel dus niet langer meer
en laat Uw jongen lid worden van onze mooie
je„aa„eren,9lnfl! O.
I
Een verstandig man pleegt voorzich
tig te zijn en voorzichtige mensen gaan
zich doorgaans niet aan optimisme te
buiten.
Nu munt de Nederlandse regering
onder aanvoering van de immer bedacht
zame, brave vader Dre&s misschien niet
ALTIJD uit door verstand (metde nadruk
op altijd!) men kan niet ontkennen dat zij
zeer voorzichtig is. Zo placht zij elk jaar
via de troonrede een zeer nuchtere taal
te spreken en wekte (doorgaans) geen
verwachtingen die toch niet vervuld
zouden kunnen worden. En zie vorige
week werd de troonrede weer voorge
lezen ter opening van het parlementaire
jaar en er klonk waarachtig een optimis
tisch geluid door. Zeker, de bom wordt
[eikens juist op tijd afgedempt. Tegen ‘t
licht wordt voortdurend de schaduw ge
plaatst, maar het licht is er. Als deze
voorzichtige regering dus optimistisch
durft te zijn, dan zal er wel terdege reden
voor zijn.
Het zou trouwens onreëel en dus on
waarachtig klinken, als men nu nog met
sombere vooruitzichten zou durven te
komen. Althans: op sociaal economisch
terrein. In het internationale vlak drijven
er helaas nog steeds sombere wolken van
dezon. Men kan immers dagelijks con
stateren, dat in sociaal-economisch op
zicht ons land er gunstiger voorstaat dan
ooit tevoren. De begroting wordt steeds
gunstiger. De betalingsbalans is in ons
voordeel doorgeslagen en de buiten
landse schulden dalen. De productie
neemt dag na dag toe. De export heeft
maximale en nooit-gedroomde hoogten
bereikt. Het nationale inkomen en de
deviezenreserves zijn gestegen. De so
ciale voorzieningen (waaraan trouwens
nog steeds met voortvarendheid gewerkt
wordt) kunnen de vergelijking met elk
land doorstaan. De hier heersende ar
I beidsvrede kan wellicht ten voorbeeld
I worden gesteld aan de gehele wereld.
Kortom: er is een snel groeiende wel
vaart (al kan deze nog wel wat beter ver
deeld worden) en een over het algemeen
geruststellend geval van een grote so
ciale zekerheid. En dit alles is bereikt
ondanks het feit, dat ons land als weinig
andere door de oorlog getroffen was; on
danks het feit dat een enorme ramp ons
in deze periode getroffen heeft. Het is
niet voor niets, dat de wereld met be
wondering opziet naar dit kleine landje
bij de zee.
Zoals zo vaak hebben ook hier de
zwartkijkers ongelijk gehad. Het is inte
ressant om in dit opzicht de gangen na te
9aan van een doorgewinterd liberaal
kapitalistisch blad als Elseviers Week
blad. Al deze jaren heeft dit blad in de
somberste bewoordingen de ondergang
jan ons vaderland aangekondigd. Tel
<ensopnieuw klonk zijn waarschuwen-
stem, dat het zó beslist geen dag
anger kon. En nu deze onheilsprofetieën
ie belachelijk zouden gaan klinken nu
*aalt het snel bakzeil en komt tot de con
fusie dat het toch zo slecht niet was.
'fet ontbreekt er nog maar aan, dat het
'ad niet constateert, dat dit voor een
goeddeel aan zijn wijze vermaningen
te danken is
Is deze ontwikkeling goeddeels een
3£volg van wijsheid, is het anderzijds n
■T
Nummer 40
J
h*’.
Ml
ONS WEEKBLAD
jAMIVAL I
nlaan 27 I
-NHOUT I
2 82 11 I