Nieuws- Advertentieblad en i I 1 I 4 OUDE AUPHEN October - maand Baarle's Optimistisch h Over het grondgebied 2 October 1954 I de Romeinse sloot zich een bij de 1- onszelf een pluim op de hoed te steken en we zijn als de dood om hoera" te roepen als het over onszelf gaat. Maar de cijfers en de feite liegen niet. Al te duidelijk hebben wij in de afgelo pen tien jaar laten zien dat over dit kan kerende volk nog altijd de geest vaardig is, die de grootsten onder ons bezielde en die ook in het verleden zo vaak wat groots verrichtte. het snel bakzeil - usie dat het toch zo ^etontbreekt er nog maar V/l Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 conjunctuur uiterst gunstig is, de hoofd oorzaak moet toch gezocht worden in een factor die wij steeds opnieuw plegen te onderschatten. En dat is de enorme veerkiacht waarover het Nederlandse volk blijk te beschikken. Wij staan be kend (althans: onder ons. De buitenlan ders denken er anders over!) als een volk van lamlendelingen, kankeraars en wat niet al. Wij zijn er wat huiverig voor om VAN HET De tweede oudste weg is de Oude Maas trichtse baan. Die liep over 't zeer grote kerk plein en boog dan vóór Woestenberg af naar de Stationstraat en liep daarna over de Sint Janswijk naar het Hondseind en langs de Ro meinse boerderij op de Bartjes verder. Op het Hondseind had hij aansluiting met de onde weg over Ter Oever (Terover) naar de Oor- deelsestraat. Op Terover waren verschillende nederzettingen, die door een zijweg aanslui ting hadden naar de Romeinse baan op de Dekt, o. a. langs de oude boerderij van Reyns, van Louis de Jong-de Jong en daar liep die weg door het Klokkestraatje, sneed de weg naar het Sas en liep weer langs de Bartjes ver der. Ook de weg langs Verhoeven, op 't eind van Terover, gaf eveneens aansluiting met de Dektse Romeinse baan. Eveneens de weg van Oomen-Kennis. Tussen Terover en de Donge was alles moeras en water. Daar van daan, dat bij de oude Sasboerderij een overzetplaats of Sas ge legen was Terover lag dus aan de oever! De Quaalburgsestraat. Hier was vroeger nog een eigenaardige toestand. Die weg begon in Bergen of in Ossendrecht. Men kon toen verder tippelen langs Wouw, daarna over de hoge grond ten Zuiden van Nispen: daarna naar Strijbeek (tussen de Goudberg en de Gouwberg). Zo naar Chaam, dat wegens zijn moerassigheid vermeden werd, daarna door de Generaal en kwam weer te voorschijn in Quaalburg. Die naam betekent waarschijnlijk (omdat er bij Kleef ook een Quaalburg be stond) Quadruburgumdat is viervoudige versterkte burcht. Neem nu het woord burcht niet in de betekenis van kasteel. Daar stonden waarschijnlijk 4 versterkte boerenhoeve met wallen en grachten en een verdedigingstoren. De volgende week vertel ik weer verder. Tot wederlezen! W.B- Mariamaand - Rozenkransmaand Wij kunnen Maria op verschillende wijze vereren. De H. Kerk kent drie manieren. 1 De eerste is de eenvoudige verering van Maria” zoals die iedere katholiek verplicht is te geven. Zij bestaat in het bidden van het Rozenhoedje; het bidden van de litanie van O. L. Vrouw; het bidden van de Engel des Heren het bidden van de drie Weesgegroetjes met schietgebed: het dragen van het scapulier; het vieren van haar feestdagen; het op bedevaart gaan naar een Maria-oord; Maria aanroepen in bekoringen en gevaren, bij ziektes enz. Deze vorm van Maria verering noemen wij „De verering van Maria 2 De tweede vorm van Maria-verering is een meer volmaaktere vorm en deze noemen wij „De toewijding aan Maria” Deze bestaat hierin dat wij ons zelf toewijden aan Maria. Gelijk Paus Pius XII plechtig geheeldewereld aan het Onbevlekt Hart van Maria in Mei de hogere grond i. Nu hadden die primi- om hun grafheuvels der leggen langs die paden en Ze deden dit: opdat hun dierbare na zaten voortdurend (bij het passeren van die heuvels) aan hen zouden denken en zelfs bi) de grootste en gewichtigste jaarlijks en bij fami liefeesten offers zouden brengen. Dus de oud ste wegen zijn die, welke geflankeerd waren door grafheuvels. Hiervan uitgaande komen we tot de volgende conclusies. Een der alleroudste wegen is baan. Zo Is baar loop: ze begon in Baeay (Noord-Frankrijk) liep dan naar het Noorde „e „inden haar terug langs Antwerpen naar Hoogstraten en Turnhout (Oud Turnhout) In Hoogstraten takte hij at langs Casterlee naa Alphen. Die baan kwam uit in Alphen Bos- hoven en sloot rich een eind verder op de Dekt aan Bli de Romeinse aftakking van Onomstotelijk feil dat de internationale Baarle. Eerst spreken we over de tijden, die de komst van de Romeinen voorafgaan; dus vanaf 2300 tot en met 100 voor Christus. Zoals we aan uw welwillende aandacht voorstelden, was de grond van Alphen en om geving niet al te best. De hogere gronden wa ren uitgemergeld en waren bedekt met einde loze heivlakten, deze waren voor een groot gedeelte begroeid met wilde zaailingen van berk, eik, beuk, hazelaar en spar. Het is niet moeilijk te onderstellen, dat er toen nog geen gemeentegrenzen waren. Hier en daar (in de beginne) een keuterboerke of de hut van een eenzame jager. Dus, wanneer we nu over Alphen spreken, dan sluiten wehierbij in natuurlijk ook Baarle, Ulicofen, Poppel, Weelde, Chaam, Gilze, Riel, Aarle, Ravels en Casterlee. Wanneer ge weet.dat tot bijna 1600 ook Chaam en Riel tot de parochie van Alphen be hoorden, dan ziet ge dat de grens liep totaan de grens van Ulvenhout en Til burg. Trouwens vroeger en later als 1400 vormden Alphen, Baarle en Chaam één gesloten Heerlijkheid. Wat het tegenwoordige Alphen betreft en wat we erover uit eigen ondervinding en uit de lessen van geleerde professoren leerden, dat geldt telkens in meerdere of mindere mate voor alle bovengenoemde gemeentes Binnenkort zal dat weer eens temeer blijken uit het Praehistorisch overzicht van het Bra- bants-Heemse boek over Tilburg, waarvan de copie nu gereed is en naar de drukker is ge zonden Tegen het einde van dit jaar zal dat boek verschijnen. De oudste wegen van Alphen. Gebegrijpt.dat vanaf de oudste tijden de eenzame eerste nederzettingen contact met elkaar zochten Of uit vriendschap of uit vij andschap. Zo vormden zich de eerste einde- loosrechte heipaden. Deze werden breeder, toen de karren en andere primitieve vehikels in gebruik genomen werden: Deze paden en wegen liepen over de hooere arond en ver meden de moerassen tieven de gewoonte voorvaderen aan te wegen 1942 heeft toegewijd, zo kunnen ook wij persoonlijk ons toewijden aan Maria. Wij kunnen dit doen met onze eigen woorden bv. als volgt „onbevlekt hart van Maria ik wijd aan U toe met ziel en lichaam voor tijd en eeuwigheid." Door deze toewijding worden wij ware Maria-kinderen en willen wij geheel aan Maria toebehoren. Om de kinderen zo spoedig mogelijk Maria-kinderen te maken worden zij onmiddellijk na het Doopsel door de volgende toewijding aan Maria toegewijd: Onbevlekte Maagd Maria, wij wijden U dit kindje toe, dat door het Heilig Doopsel kind van God en ook uw kind is geworden. Neem dit kindje onder uw moederlijke bescherming, behoed het tegen alle gevaren naar ziel en lichaam, help het om de onschuld van het Heilig Doopsel geheel zijn leven te bewaren en als het uur van sterven is aangebroken, neem ‘t dan in uw moederlijke armen. Amen. 3 Een derde vorm van Mariaverering is„De volkomen overgave aan Maria” Door deze derde vorm van Mariaverering worden wij volkomen afhankelijk van Maria. Zoals een slaaf afhankelijk was van zijn meester zo ook worden wij slaaf van Maria. Dus werken zonder iets voor ons zelf te verdienen. Alles wat we verdienen staan wij af aan de zieltjes in het vagevuur. We laten Maria beschikken over onze verdiensten De zalige Grignont de Monfort, een der meest onweerstaanbare redenaars van de wereld, heeft deze zg. „Wa re godsvrucht tot Maria ofwel „De liefde slavernij tot Maria” overde wereld verspreid. Zij bestaat hierin: dat wij ons zelf en alles wat we bezitten of waarop we aanspraak kunnen maken (Dus al onze grote en kleine ver diensten van onze goede werken) dat we dit alles aan Maria geven en haar over al deze voldoeningen vrij laten beschikken. Dus deze volmaakte godsvrucht tot Maria of te wel: „De liefde slavernij tot Maria is 'n zeer hoge trap van Mariaverering. Wij kunnen niet alleen alle voldoenings waarde van onze goede werken aan Maria afstaan voor de gelovige zieltjes, maar we kunnen ook nog afstaan alle voldoenings- waarde die voor ons gedaan wordt NA ONZE DOOD. Doen wij dit dan doen wij de zg. heldhaftige liefdedaad W W. BAARLE-NASSAU EEN FEEST WORDT VOORBEREID In Januari 1955 zal het 10 jaar geleden zijn, dat de E Heer J. de Kerf, toen Kapelaan alhier, ’t initiatief nam en met de Verkenners- beweging in Baarle begon Dat betekent dus in 1955 feest Onze „Groepsraad” heeft echter besloten dit feest te verschuiven naar de Meimaand Dan hopen wij, op 19,21 en 22 Mei deze festi viteit in echte verkennersstijl te vieren. Maar dit vraagt werk en voorbereiding. En zoals bij alle grote feesten, zoeken ook wij een z.g. feestcomité in het leven te roepen. Nu vragen wij enige mensen die willen en kunnen helpen en dus lid willen worden van dat feestcomité. Enwat wij hier in Baarle, jammer genoeg, nog steeds niet hebben.... dit comité zou even tueel kunnen uitgroeien tot ons „Groeps- comité”. Welke mensen stellen zich hiervoor beschikbaar? U kunt zich opgeven bij Br. Stanislas. Kweekschool. Help mee om dit feest voor onze jeugd goed te laten slagen. En als slot van dit artikeltje wilden wij U nog mededelen dat er in onze verkennerstroep nog enkele plaatsen open zijn voor jongens die verkenner willen worden ALLE jongens zijn welkom, ook bij onze Welpen- Hordes. Leef tijd om verkenner te worden is elf jaar en voor welp acht jaar. Twijfel dus niet langer meer en laat Uw jongen lid worden van onze mooie je„aa„eren,9lnfl! O. I Een verstandig man pleegt voorzich tig te zijn en voorzichtige mensen gaan zich doorgaans niet aan optimisme te buiten. Nu munt de Nederlandse regering onder aanvoering van de immer bedacht zame, brave vader Dre&s misschien niet ALTIJD uit door verstand (metde nadruk op altijd!) men kan niet ontkennen dat zij zeer voorzichtig is. Zo placht zij elk jaar via de troonrede een zeer nuchtere taal te spreken en wekte (doorgaans) geen verwachtingen die toch niet vervuld zouden kunnen worden. En zie vorige week werd de troonrede weer voorge lezen ter opening van het parlementaire jaar en er klonk waarachtig een optimis tisch geluid door. Zeker, de bom wordt [eikens juist op tijd afgedempt. Tegen ‘t licht wordt voortdurend de schaduw ge plaatst, maar het licht is er. Als deze voorzichtige regering dus optimistisch durft te zijn, dan zal er wel terdege reden voor zijn. Het zou trouwens onreëel en dus on waarachtig klinken, als men nu nog met sombere vooruitzichten zou durven te komen. Althans: op sociaal economisch terrein. In het internationale vlak drijven er helaas nog steeds sombere wolken van dezon. Men kan immers dagelijks con stateren, dat in sociaal-economisch op zicht ons land er gunstiger voorstaat dan ooit tevoren. De begroting wordt steeds gunstiger. De betalingsbalans is in ons voordeel doorgeslagen en de buiten landse schulden dalen. De productie neemt dag na dag toe. De export heeft maximale en nooit-gedroomde hoogten bereikt. Het nationale inkomen en de deviezenreserves zijn gestegen. De so ciale voorzieningen (waaraan trouwens nog steeds met voortvarendheid gewerkt wordt) kunnen de vergelijking met elk land doorstaan. De hier heersende ar I beidsvrede kan wellicht ten voorbeeld I worden gesteld aan de gehele wereld. Kortom: er is een snel groeiende wel vaart (al kan deze nog wel wat beter ver deeld worden) en een over het algemeen geruststellend geval van een grote so ciale zekerheid. En dit alles is bereikt ondanks het feit, dat ons land als weinig andere door de oorlog getroffen was; on danks het feit dat een enorme ramp ons in deze periode getroffen heeft. Het is niet voor niets, dat de wereld met be wondering opziet naar dit kleine landje bij de zee. Zoals zo vaak hebben ook hier de zwartkijkers ongelijk gehad. Het is inte ressant om in dit opzicht de gangen na te 9aan van een doorgewinterd liberaal kapitalistisch blad als Elseviers Week blad. Al deze jaren heeft dit blad in de somberste bewoordingen de ondergang jan ons vaderland aangekondigd. Tel <ensopnieuw klonk zijn waarschuwen- stem, dat het zó beslist geen dag anger kon. En nu deze onheilsprofetieën ie belachelijk zouden gaan klinken nu *aalt het snel bakzeil en komt tot de con fusie dat het toch zo slecht niet was. 'fet ontbreekt er nog maar aan, dat het 'ad niet constateert, dat dit voor een goeddeel aan zijn wijze vermaningen te danken is Is deze ontwikkeling goeddeels een 3£volg van wijsheid, is het anderzijds n ■T Nummer 40 J h*’. Ml ONS WEEKBLAD jAMIVAL I nlaan 27 I -NHOUT I 2 82 11 I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1954 | | pagina 1