Baarle' Nieuws- Advertentieblad en DANSEN dampo 1 Land- en Tuinbouw O. L. Vrouw van Het mirakuleuze beeld van Vosselaar in Baarle OPGROEIENDE JEUGD Snuif en wrijf 1954 Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 ons! Wij gaan tot haar Konin- T'AvJ.V TT zullen - heel de voortduren, en, de taak van I 1 i kath. ver W.W. in de opvoeding gemist nl. het onge dwongen samen opgroeien en in contakt komen met elkaar, wat voor later toch van zo’n grote waarde is. Ook de dans biedt gelegenheid om metvreemden” op ongedwongen wijze in contakt te ko men, om met zijn tweeën samen te zijn zonder afzondering; de goede dans kan ook opvoedend werken, kan eerbied af dwingen en hoffelijkheid aankweken ten opzichte van het meisje. Het kan een jongen zijn bleuheid en onwennighe d afleren, ook zijn ruwe en misschien on beschofte manieren, immers in een ge mengd gezelschap behoort men zich toch zeker hoffelijk te gedragen. Ook biedt de dans gelegenheid om eikaars eigenschap pen en gaven uit te wisselen. Kortom dansen KAN ten goede werken, maar dan zal toch op velerlei zaken gelet moe ten worden. Om enige zaken te noemen: Er zijn familiekring. Personen beneden de 17 jaar mogen nooit toegelaten worden, katholieke dansleraren zullen ze ook niet op hun danslessen toelaten. De duur van de dansavonden,’t moet op tijd afgelopen zijn. De plaatsruimtemen moet in bewe ging kunnen blijven en niet op elkaar ge propt worden. Alcohol: absoluut geen alcohol, alcohol brengt de hoofden vaak totaal op hol. Na de dansavond, wanneer het dansen op tijd is afgelopen en er geen sterke drank gebruiktis. ishet mogelijkdat men behoorlijk en tijdig thuis is. Wat wij hard en zeer hard nodig heb ben is: een groot aantal goede danslera ren; bovendien groepjes goedwillende •dansers en danseressen die mee willen werken de goede geest op zulke avonden -te bewaren; een danswet, die een einde maakt aan ’t dansen zonder verantwoor delijke leiding en zonder toezicht; verbod op gebruik van sterke drank in dansgele genheden; verbod op lokalen die niet voldoende ruimte bieden om te dansen. Omdat de practijk van’t dansen vaak 5 bevorderd. Degenen, die toch willen dansen, moet aangeraden worden zich ivoor het aanleren en beoefenen van het dansen onder leiding te stellen van dansleraren, die zich van zedelijke antwoordelijkheid bewust zijn. Tr. Rozenkransgebeden nacht dóór - onafgebroken uur na uur, komen nieuwe mensen hun voorgangers overnemen. heel anders is dan wellicht in opzet was dansen die nonchalant, slordig, wild, vrij bedoeld, mag het dansen niet worden zijn, dansen die niet het minste respect hebben voor het vrouwelijke. De dans muziek kan opzwepend zijn, opjagend. De kleding kan onbehoorlijk zijn decol- letéeenz. De leeftijd: voor gehuwden is het zeer gevaarlijk, de excessen zijn er het grootst, tenzij het geschiedt in eigen vreden zijn, of hij moet in de kerk Maria heb ben komen zien en gebeden hebben vóór haar beelden het offer hebben gebracht van één uur nachtwake En ’s anderdaags ’s morgens, nog vóór het krieken van de dag, te 4 uur reeds, wordt dan in onze kerk het H. Offer van Calvarië opge dragen, de H. Mis gelezen, en zullen velen tegenwoordig zijn om de Heer onze God, langs Maria, hun dank aan te bieden samen met een smeekbede komende uit een rouw moedig hart. En dit oneindig offer zal vernieuwd worden heel de morgen: missen te 5, 6, 7, 8 en 9 uur. In de namiddag zullen onze moeders komen met hun kinderen die frazelen en babbelen in de kerk, en elke moeder zal Maria s zegen over hen afsmeken. En onze zieken, die het zo jammer vinden dat zij ’s Zondags en in de week niet meer kunnen komen in de kerk, zullen nu gehaald worden en aan Maria zelf hun miserie komen vertellen, samen met een vurige bede om ge duld engezondheid als dit hun zalig is- 's Maandags’s avonds - zo is het bepaald- is er wederom een andere parochie die Maria verbeidt. En met spijt in het hart, onder het gelui onzer nieuwe klokken, spannen wij op nieuw de paarden in en brengen de Hemel- koninginne naar Zondereigen Wij brengen Haar weg, wij ja. want iedereen wil Maria uitgeleide doen, met muziek, met gebed en ge zang: iedereen wil. met de kaars in de hand een laatste afscheid nemen van Haar en dan aan Zondereigen gunnen wat wij zelf hebben genoten. En terwijl onze paarden worden uit gespannen, en Zondereigen de wagen inspant en hem bevolkt met zijne kinderen, speelt de Harmonie St Remi, staande voor haar Konin gin, een statig „Te Velde Zó komt dan het slot: opnieuw komen twee lichtstoeten met mekaar in contact; de Zon- dereigense parochianen komen langs een zij weg de parochianen van Baarle tegemoet: de paarden worden verwisseld, de beide pastoors Zondagavond te half 8 trekken vanuit de St. Michielskerk te Weelde, en vanuit St. Re- migiuskerk van Baarle-Hertog, twee licht stoeten die naar elkaar worden toegeschoven aan de Kievit langzaam over de rechte baan, statig, zoals de statige gang der paarden. 't Mirakuleuze beeld van Vosselaar: „Maria, Troosteres der bedrukten”, komt op bezoek bij ons, en wordt triomfantelijk ingehaald in onze kerk omstreeks 9 uur. Vanaf 9 uur worden de parochianen van elke straat, om beurt en om 't uur uit hun slaap opgeroepen. En huis voor huis, en uur na uur, gaan onze mensen ter kerke komen: onze zwijgende man nen onze dappere moeders, die altijd tijd we ten’te maken, onze grote jongens en onze grote meisjes die allen mededoen. En op elk uur van de nacht gaat, als in een lichtstreep, onze kerkdeur open, en elke nacht waker diebinnenkomt zieVvooraan in de kerk vóór het koor in de middenbeuk, midden in het licht en gezeten op een bloementroon U L Vrouw van Vosselaar zitten, gereed, om in deze nacht al haar kinderen hier ter plaatse te ontvangen, toe te spreken en grote genade uit te delen. Maria is gekomen tot haar! afscheid, en met hetzelfde kaarslicht in de hand, gaan wij terug naar huis. En de stemmen der voorbidders en voorbid ster zullen op de terugweg wederom boven uit klinken. En het bekende lied: ,,Te Lourdes op de bergen....” eenmaal gedicht door een van Baarle's roemrijke zonen, de Z.E. Pater Modest Schurmans, Jezuïet zal nog een maal worden aangeheven door ons volk, dankbaar om de ontvangen weldaden Maria is vier en twintig dagen lang, dag aan dag gedragen opvolgelijk naar de vieren twintig parochiën onzer dekenij, over een deel dus van ons schoon Kempenland, langs heide en bos, langs moderne banen en langs veldwegen, langs steenovens, langs bruggen over de vaart, langs boerderijen, langs onze straten, langs grensposten zelfs Wij vragen aan de Hemelmoeder dat zij over dit alles haar brede zegen zou geven; dat zij ons wil behoeden voor alles wat vreemd is aan eigen bodem- En wij danken haar omdat er nu iets klaarder is geworden in ons leven en zekerder in onze toekomst: wij zijn immers iets meer kind geworden van die Machtige Moeder, en zijn dan ook gegroeid in ver trouwen tot haar. En bij het adieu aan Maria's wonderbaar beeld, nemen wij een vast besluit: voortaan elke avond bij ons thuis, direct na het avond maal,’t rozenhoedje te bidden. Zo groeit dan in ons de zekerheid dat Maria op 't einde van onze levensweg, ons tegenkomt aan de ingang van de hemelpoort. IETS GOEDS VOOR ONZE Wanneer wij over dansen praten, moeten wij eerst onderscheid maken tus sen de verschillende verschijningsvor men van de dans. Een dans kan 'n uiting zijn van vroomheid en godsdienstzin (re ligieuze dans: denken wij even aan de springprocessie te Echternach), het kan ook een uiting zijn van kunst, wij den ken hier aan Ballerina’s, Balletten. Het kan ook een uiting zijn van vreugde of droefheid zoals wij die in de missielan den aantreffen. Maar waar de grote massa mee te ma ken heeft is de gezelschapsdans. Het is dan ook hierover, over de gezelschaps dans, dat wij iets meer willen uitweiden. Wat zoekt de mens in de dans? Waar om wordt er gedanst? De dans geeft gelegenheid tot maat schappelijk verkeer, zij geeft zin en vorm aan het bijeen-zijn en is tevens een mid del tot bijeenkomst. De dans is verder een zekere ontspanning, ook is er een zekere vorm van sportiviteit aanwezig, de gelegenheid om een goede prestatie te leveren is aanwezig, ook is er toch vreugde verbonden aan „het goed doen”. Het opent voor het meisje de poort tot de jongen en omgekeerd. Maar er is nog iets anders wat bij het dansen een grote rol kan spelen en ook zeer vaak speelt nl. de erotiek: de zinnelijke lust en liefde, de sexuele drang naar elkaar. Deze erotische liefde is een zeer sterk element bij het dansen. De aantrekkingskracht der beide geslachten is de trekpleister van het dan sen. Na de bevrijding hebben wij het op vallend verschijnsel van de danswoede kunnen waarnemen. Wat was de oorzaak van die danswoede? Tijdens de oorlog was bijna iedere vorm van maatschappelijk verkeer uit gesloten, geen toneel, geen film, geen goede lectuur, verduistering, uitgaans verbod enz. Ook na de bevrijding was er niet aanstonds gelegenheid om het ge wone maatschappelijke verkeer te her- 1 stellen, maar wat er wel was: de gelegen heid tot dansen! In overstelpende mate, tot in winkels en boerenschuren toe, werd van de gelegenheid gebruik ge maakt om met elkaar in contactte komen en ook de algemene verbroedering met de bewonderde bevrijders sprak een woordje mee. Iedereen hotste en kloste mee, immers voor dansen is geen be paalde aanleg of intelligentie vereist, wanneer het zo geschiedt. Iedereen was »los”. De droevige gevolgen zijn dan ook niet uitgebleven, vele doktoren en vele priesters zullen hiervan kunnen ge tuigen. Isnudansen persé en altijd verkeercP Vast en zeker niet! De erotiek, dus de drang naar het andere geslacht, is ons ■ogeboren, is door God in ons gelegd. Maar nu komt het er maar op aan, om deze drang te leiden volgens goede en edele banen. We weten het immers, dat er een veredelende en verzachtende wer king uitgaat van de samenleving in een Natuurlijk gezinsverband, waar jongens en meisjes gezamenlijk opgroeien in één 9£zin en elkaar ten goede beïnvloeden en aanvullen. In een gezin waar alleen i meisjes zijn of alleen jongens wordt iets brengen elkaar de broedergroet van welkom en van afscheid, en in hun priesterhart zullen zij beide juichen en jubelenomdat in deze tijd van onzekerheid en kommer, zij beide mogen medewerken om aan hun volk een zekerheid te geven waar zij houvast aan hebben: dat Maria onze Moeder is en onze zekere weg naar hierboven. Vakkundige zorg voor het fruit Fruit is kostbaar, zowel voor de fruitteler als voor de consument- Voor de teler houdt dit in, dat hij zijn vruchten met de uiterste zorg moet behandelen, want ook de allerge ringste beschadiging vermindert de waarde aanzienlijk. In Marokko, waar men, evenals hier, veel fruit exporteert, heeft men sinds kort een op lossing gevonden, die ook in Nederland al veel toegepast wordt- Sinds lange tijd name lijk zocht men er naar de mogelijkheid om het fruit op zijn lange weg langs geleideband en sorteermachine, waar de vruchten het meest te lijden hebben, te beschermen. Men probeerde het met vilt, paardenhaar- bekleding, maar was onvoldaan, want beide stoffen vervuilden en werden spoedig insec tennesten Zodra de mogelijkheid zich voor deed, probeerde men het met schuimrubber. Men is nu zeer voldaan over deze werk wijze- Het materiaal voldoet uitstekend, de ondoordringbaarheid en de gemakkelijke wijze van bevestigen op alle onderdelen, onver schillig van welk materiaal, hadden tot gevolg dat in één seizoen de volledige kosten van aanschaf meer dan ruimschoots werden ver goed. Door de verende eigenschappen van schuim rubber was ’t aantal gekneusde vruchten veel minder Zonder twijfel zullen alle fruittelers, voor wie het vinden van een goede sorteermethode van het tere en vroege fruit een probleem vormt, deze mogelijkheid overwegen Een goede wijze van bescherming, vooral voor’t exportfruit, is economisch. De resul taten, die reeds behaald zijn, voorspellen voor de kwaliteit van de Nederlandse oogst alle goeds. Uw verkoudheid van neus, keel of borst weg met ON WEEKBLAD 25 September Nummer 39 K y’ He. zal ee" 0enade worde? g in die uren zal ontvangen, en bet zal d° «etste maal zijn in dit Maria >aar dat w, tó zuïlen getroffen zijn door haar Hemelse Schoonheid! M-sschien »el. -en z^zrter. “J,aOrOdltbbeeld ’voorbi|gin0. een groot getal De Dan nemen we MIVAL I .an 27

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1954 | | pagina 1