Baarle'
Nieuws-
Advertentieblad
en
DANSEN
dampo 1
Land- en Tuinbouw
O. L. Vrouw
van
Het mirakuleuze beeld van
Vosselaar in Baarle
OPGROEIENDE JEUGD
Snuif en wrijf
1954
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
ons! Wij gaan tot
haar Konin-
T'AvJ.V
TT
zullen - heel de
voortduren, en,
de taak van
I
1
i kath.
ver
W.W.
in de opvoeding gemist nl. het onge
dwongen samen opgroeien en in contakt
komen met elkaar, wat voor later toch
van zo’n grote waarde is. Ook de dans
biedt gelegenheid om metvreemden”
op ongedwongen wijze in contakt te ko
men, om met zijn tweeën samen te zijn
zonder afzondering; de goede dans kan
ook opvoedend werken, kan eerbied af
dwingen en hoffelijkheid aankweken ten
opzichte van het meisje. Het kan een
jongen zijn bleuheid en onwennighe d
afleren, ook zijn ruwe en misschien on
beschofte manieren, immers in een ge
mengd gezelschap behoort men zich toch
zeker hoffelijk te gedragen. Ook biedt de
dans gelegenheid om eikaars eigenschap
pen en gaven uit te wisselen. Kortom
dansen KAN ten goede werken, maar
dan zal toch op velerlei zaken gelet moe
ten worden.
Om enige zaken te noemen: Er zijn
familiekring. Personen beneden de 17
jaar mogen nooit toegelaten worden,
katholieke dansleraren zullen ze ook niet
op hun danslessen toelaten.
De duur van de dansavonden,’t moet
op tijd afgelopen zijn.
De plaatsruimtemen moet in bewe
ging kunnen blijven en niet op elkaar ge
propt worden.
Alcohol: absoluut geen alcohol, alcohol
brengt de hoofden vaak totaal op hol.
Na de dansavond, wanneer het dansen
op tijd is afgelopen en er geen sterke
drank gebruiktis. ishet mogelijkdat men
behoorlijk en tijdig thuis is.
Wat wij hard en zeer hard nodig heb
ben is: een groot aantal goede danslera
ren; bovendien groepjes goedwillende
•dansers en danseressen die mee willen
werken de goede geest op zulke avonden
-te bewaren; een danswet, die een einde
maakt aan ’t dansen zonder verantwoor
delijke leiding en zonder toezicht; verbod
op gebruik van sterke drank in dansgele
genheden; verbod op lokalen die niet
voldoende ruimte bieden om te dansen.
Omdat de practijk van’t dansen vaak
5
bevorderd. Degenen, die toch willen
dansen, moet aangeraden worden zich
ivoor het aanleren en beoefenen van het
dansen onder leiding te stellen van
dansleraren, die zich van zedelijke
antwoordelijkheid bewust zijn.
Tr.
Rozenkransgebeden
nacht dóór - onafgebroken
uur na uur, komen nieuwe mensen
hun voorgangers overnemen.
heel anders is dan wellicht in opzet was
dansen die nonchalant, slordig, wild, vrij bedoeld, mag het dansen niet worden
zijn, dansen die niet het minste respect
hebben voor het vrouwelijke. De dans
muziek kan opzwepend zijn, opjagend.
De kleding kan onbehoorlijk zijn decol-
letéeenz. De leeftijd: voor gehuwden is
het zeer gevaarlijk, de excessen zijn er
het grootst, tenzij het geschiedt in eigen
vreden zijn, of hij moet in de kerk Maria heb
ben komen zien en gebeden hebben vóór haar
beelden het offer hebben gebracht van één
uur nachtwake
En ’s anderdaags ’s morgens, nog vóór het
krieken van de dag, te 4 uur reeds, wordt dan
in onze kerk het H. Offer van Calvarië opge
dragen, de H. Mis gelezen, en zullen velen
tegenwoordig zijn om de Heer onze God,
langs Maria, hun dank aan te bieden samen
met een smeekbede komende uit een rouw
moedig hart.
En dit oneindig offer zal vernieuwd worden
heel de morgen: missen te 5, 6, 7, 8 en 9 uur.
In de namiddag zullen onze moeders komen
met hun kinderen die frazelen en babbelen in
de kerk, en elke moeder zal Maria s zegen
over hen afsmeken.
En onze zieken, die het zo jammer vinden
dat zij ’s Zondags en in de week niet meer
kunnen komen in de kerk, zullen nu gehaald
worden en aan Maria zelf hun miserie komen
vertellen, samen met een vurige bede om ge
duld engezondheid als dit hun zalig is-
's Maandags’s avonds - zo is het bepaald-
is er wederom een andere parochie die Maria
verbeidt. En met spijt in het hart, onder het
gelui onzer nieuwe klokken, spannen wij op
nieuw de paarden in en brengen de Hemel-
koninginne naar Zondereigen Wij brengen
Haar weg, wij ja. want iedereen wil Maria
uitgeleide doen, met muziek, met gebed en ge
zang: iedereen wil. met de kaars in de hand
een laatste afscheid nemen van Haar en dan
aan Zondereigen gunnen wat wij zelf hebben
genoten. En terwijl onze paarden worden uit
gespannen, en Zondereigen de wagen inspant
en hem bevolkt met zijne kinderen, speelt de
Harmonie St Remi, staande voor haar Konin
gin, een statig „Te Velde
Zó komt dan het slot: opnieuw komen twee
lichtstoeten met mekaar in contact; de Zon-
dereigense parochianen komen langs een zij
weg de parochianen van Baarle tegemoet: de
paarden worden verwisseld, de beide pastoors
Zondagavond te half 8 trekken vanuit de
St. Michielskerk te Weelde, en vanuit St. Re-
migiuskerk van Baarle-Hertog, twee licht
stoeten die naar elkaar worden toegeschoven
aan de Kievit langzaam over de rechte baan,
statig, zoals de statige gang der paarden.
't Mirakuleuze beeld van Vosselaar: „Maria,
Troosteres der bedrukten”, komt op bezoek
bij ons, en wordt triomfantelijk ingehaald in
onze kerk omstreeks 9 uur.
Vanaf 9 uur worden de parochianen van
elke straat, om beurt en om 't uur uit hun slaap
opgeroepen.
En huis voor huis, en uur na uur, gaan onze
mensen ter kerke komen: onze zwijgende man
nen onze dappere moeders, die altijd tijd we
ten’te maken, onze grote jongens en onze
grote meisjes die allen mededoen.
En op elk uur van de nacht gaat, als in een
lichtstreep, onze kerkdeur open, en elke nacht
waker diebinnenkomt zieVvooraan in de kerk
vóór het koor in de middenbeuk, midden in
het licht en gezeten op een bloementroon U
L Vrouw van Vosselaar zitten, gereed, om in
deze nacht al haar kinderen hier ter plaatse te
ontvangen, toe te spreken en grote genade uit
te delen.
Maria is gekomen tot
haar!
afscheid, en met hetzelfde
kaarslicht in de hand, gaan wij terug naar huis.
En de stemmen der voorbidders en voorbid
ster zullen op de terugweg wederom boven
uit klinken. En het bekende lied: ,,Te Lourdes
op de bergen....” eenmaal gedicht door een
van Baarle's roemrijke zonen, de Z.E. Pater
Modest Schurmans, Jezuïet zal nog een
maal worden aangeheven door ons volk,
dankbaar om de ontvangen weldaden
Maria is vier en twintig dagen lang, dag aan
dag gedragen opvolgelijk naar de vieren
twintig parochiën onzer dekenij, over een
deel dus van ons schoon Kempenland, langs
heide en bos, langs moderne banen en langs
veldwegen, langs steenovens, langs bruggen
over de vaart, langs boerderijen, langs onze
straten, langs grensposten zelfs
Wij vragen aan de Hemelmoeder dat zij
over dit alles haar brede zegen zou geven; dat
zij ons wil behoeden voor alles wat vreemd is
aan eigen bodem- En wij danken haar omdat
er nu iets klaarder is geworden in ons leven
en zekerder in onze toekomst: wij zijn immers
iets meer kind geworden van die Machtige
Moeder, en zijn dan ook gegroeid in ver
trouwen tot haar.
En bij het adieu aan Maria's wonderbaar
beeld, nemen wij een vast besluit: voortaan
elke avond bij ons thuis, direct na het avond
maal,’t rozenhoedje te bidden. Zo groeit dan
in ons de zekerheid dat Maria op 't einde van
onze levensweg, ons tegenkomt aan de ingang
van de hemelpoort.
IETS GOEDS VOOR ONZE
Wanneer wij over dansen praten,
moeten wij eerst onderscheid maken tus
sen de verschillende verschijningsvor
men van de dans. Een dans kan 'n uiting
zijn van vroomheid en godsdienstzin (re
ligieuze dans: denken wij even aan de
springprocessie te Echternach), het kan
ook een uiting zijn van kunst, wij den
ken hier aan Ballerina’s, Balletten. Het
kan ook een uiting zijn van vreugde of
droefheid zoals wij die in de missielan
den aantreffen.
Maar waar de grote massa mee te ma
ken heeft is de gezelschapsdans. Het is
dan ook hierover, over de gezelschaps
dans, dat wij iets meer willen uitweiden.
Wat zoekt de mens in de dans? Waar
om wordt er gedanst?
De dans geeft gelegenheid tot maat
schappelijk verkeer, zij geeft zin en vorm
aan het bijeen-zijn en is tevens een mid
del tot bijeenkomst. De dans is verder
een zekere ontspanning, ook is er een
zekere vorm van sportiviteit aanwezig,
de gelegenheid om een goede prestatie
te leveren is aanwezig, ook is er toch
vreugde verbonden aan „het goed doen”.
Het opent voor het meisje de poort tot de
jongen en omgekeerd. Maar er is nog iets
anders wat bij het dansen een grote rol
kan spelen en ook zeer vaak speelt nl.
de erotiek: de zinnelijke lust en liefde, de
sexuele drang naar elkaar. Deze erotische
liefde is een zeer sterk element bij het
dansen. De aantrekkingskracht der beide
geslachten is de trekpleister van het dan
sen.
Na de bevrijding hebben wij het op
vallend verschijnsel van de danswoede
kunnen waarnemen. Wat was de oorzaak
van die danswoede?
Tijdens de oorlog was bijna iedere
vorm van maatschappelijk verkeer uit
gesloten, geen toneel, geen film, geen
goede lectuur, verduistering, uitgaans
verbod enz. Ook na de bevrijding was
er niet aanstonds gelegenheid om het ge
wone maatschappelijke verkeer te her- 1
stellen, maar wat er wel was: de gelegen
heid tot dansen! In overstelpende mate,
tot in winkels en boerenschuren toe,
werd van de gelegenheid gebruik ge
maakt om met elkaar in contactte komen
en ook de algemene verbroedering met
de bewonderde bevrijders sprak een
woordje mee. Iedereen hotste en kloste
mee, immers voor dansen is geen be
paalde aanleg of intelligentie vereist,
wanneer het zo geschiedt. Iedereen was
»los”. De droevige gevolgen zijn dan
ook niet uitgebleven, vele doktoren en
vele priesters zullen hiervan kunnen ge
tuigen.
Isnudansen persé en altijd verkeercP
Vast en zeker niet! De erotiek, dus de
drang naar het andere geslacht, is ons
■ogeboren, is door God in ons gelegd.
Maar nu komt het er maar op aan, om
deze drang te leiden volgens goede en
edele banen. We weten het immers, dat
er een veredelende en verzachtende wer
king uitgaat van de samenleving in een
Natuurlijk gezinsverband, waar jongens
en meisjes gezamenlijk opgroeien in één
9£zin en elkaar ten goede beïnvloeden
en aanvullen. In een gezin waar alleen
i meisjes zijn of alleen jongens wordt iets
brengen elkaar de broedergroet van welkom
en van afscheid, en in hun priesterhart zullen
zij beide juichen en jubelenomdat in deze tijd
van onzekerheid en kommer, zij beide mogen
medewerken om aan hun volk een zekerheid
te geven waar zij houvast aan hebben: dat
Maria onze Moeder is en onze zekere weg
naar hierboven.
Vakkundige zorg voor het fruit
Fruit is kostbaar, zowel voor de fruitteler
als voor de consument- Voor de teler houdt
dit in, dat hij zijn vruchten met de uiterste
zorg moet behandelen, want ook de allerge
ringste beschadiging vermindert de waarde
aanzienlijk.
In Marokko, waar men, evenals hier, veel
fruit exporteert, heeft men sinds kort een op
lossing gevonden, die ook in Nederland al
veel toegepast wordt- Sinds lange tijd name
lijk zocht men er naar de mogelijkheid om het
fruit op zijn lange weg langs geleideband en
sorteermachine, waar de vruchten het meest
te lijden hebben, te beschermen.
Men probeerde het met vilt, paardenhaar-
bekleding, maar was onvoldaan, want beide
stoffen vervuilden en werden spoedig insec
tennesten Zodra de mogelijkheid zich voor
deed, probeerde men het met schuimrubber.
Men is nu zeer voldaan over deze werk
wijze- Het materiaal voldoet uitstekend, de
ondoordringbaarheid en de gemakkelijke wijze
van bevestigen op alle onderdelen, onver
schillig van welk materiaal, hadden tot gevolg
dat in één seizoen de volledige kosten van
aanschaf meer dan ruimschoots werden ver
goed.
Door de verende eigenschappen van schuim
rubber was ’t aantal gekneusde vruchten veel
minder
Zonder twijfel zullen alle fruittelers, voor
wie het vinden van een goede sorteermethode
van het tere en vroege fruit een probleem
vormt, deze mogelijkheid overwegen
Een goede wijze van bescherming, vooral
voor’t exportfruit, is economisch. De resul
taten, die reeds behaald zijn, voorspellen voor
de kwaliteit van de Nederlandse oogst alle
goeds.
Uw verkoudheid van neus,
keel of borst weg met
ON
WEEKBLAD
25 September
Nummer 39
K
y’
He. zal ee" 0enade worde? g
in die uren zal ontvangen, en bet zal
d° «etste maal zijn in dit Maria >aar dat w,
tó zuïlen getroffen zijn door haar Hemelse
Schoonheid! M-sschien »el. -en z^zrter.
“J,aOrOdltbbeeld ’voorbi|gin0. een groot getal
De
Dan nemen we
MIVAL
I .an 27