Nieuws Advertentieblad en Baarle's KERMIS Verslapping van het Katholiek Geloof Volksgebruiken met kermis 11 I Wrijf Kou en Pijn weg met DAMPO Ronde van Ulicoten Natuurbehoud en recreatie jj Jut De beurs heeft ook haar Martelaren. De winst verandert met den wint D’een mist hetgeen een ander vint T’is kunst te winnen en bewaren aar geleegd in eendrinkge- een kerkelijk feest geweest. Het werd n.l. het volgende j lag. Te Broekhuizervorst wordt de kermis pop begraven of verbrand. Aldaar wordt de kermis besloten met een maaltijd, waaraan ieder voor een kwartje deel kan nemen. De brouwerij te Arsen (aan de overzij van de Maas) schenkt ’n vat bier en voor de kwartjes worden vette geiten gekocht. Van der Ven verhaalt, dat er in 1935 een kleine honderd deelnemers waren: hij zag dat de bestuursleden van ,,de Geitenclub” de nog bloedende vel len van de drie geiten omhingen met de horens en de staarten er nog aan, zodat de demonische dierengestalten herinner den aan het Perchtenlaufen in de Alpen dalen. Op kermisdagen wordt te Aalst bij Eindhoven Machielke begraven; 'n stro pop wordt op een baar gelegd en op de markt begraven met een lijkrede”. In Vlaanderen begraaft men op de laatste kermisdag het hespebeen; ook houdt men verkoop van lege beurzen. Vergelijk winterbegraven en op As woensdag de dodendans van Blitterswijk. In Belgisch Limburg wordt ‘n strooien manneke gemaakt, door ‘t dorp gedragen eindelijk begraven, soms weer opge dolven en als een booswicht opgehangen en verbrand. Die man heet Malbroek. De laatste kermisdag of kermisdril heet in Brabant katult. Men hield n.l. de katten opgesloten tijdens de kermis; op de laatste dag liet men ze uit. Te Sint Niklaas werd de kermis begraven in de gedaante van ‘n jongeling; met een wit laken bedekt, lag hij op een draagbaar. In de Kempen, het Hageland en de Has- pengouw heet de laatste dag de uitvaart. In Vlaams Belgie wordt voor de kermis t gehele huis schoongemaakt: de muren worden gewit en er wordt geverfd. De verwanten uit andere dorpen komen over. Op de eerste kermisdag gaat na de hoogmis de processie uit. Te Brussel gaat de kermis gepaard met de plechtige ommegang van het Heilig Sakrament van Mirakel, te Veurne met de Boet- i processie. Draaien in de karoessel en op de leeuwen rijden. Van den hemel naar de hel schommelen me ons beiden. Dansen in de volle tent als de vrije Franken. Lachen kost geen rooie cent zonder te bedanken Timmerend op de kop van worden wij praalridders. In het kapelleke bij de put zijn wij vrome bidders. Leven is een springfontein midden in een vijver. In een glanzend waterplein bruist de wilde ijver- er ook anderen. Men zegt, dat er verbetering is te bespeuren. In sommi ge plaatsen noteert men ‘n vooruitgang: men houdt van het jaaalijkse groepje communican- Plechtige Communie in Frankrijk in een werelds feest ontaard De Franse geestelijkheid lanceert momen teel een scherpe aanval op de ontheiliging van com munie, die meer een feest gaat worden van mooie kleren, zware maaltijden en overdreven drinkgelagen. Parijs staat in deze weken weer in het teken van de Plechtige Communie. Overal ziet ge jongens en meisjes, op hun fraaist uitgedorst door de stad wandelen op weg naar de kerk, terug naar huis of naar de fotograaf. De meis jes zijn schattig gekleed in lang wit en sluier; de jongens dragen een costuum in zwart of grijs met lange pantalon, maar zowel de kle ding van het dochtertje als van zoonlief, kost vlotweg honderd en vijftig gulden, want er komen nog schoenen bij, boorden, kapjes, tas jes, brassards enz. In de plechtige Hoogmis naderen de kleine mensjes de Heilige Tafel. Vader, moeder broers en zusjes zijn eveneens vaak in het nieuw". De plechtigheid is altijd ontroerend. Men ziet tranen in vele ogen, maar die worden onmid dellijk na het einde van de heilige mis weg ge dronken, westhalve de meeste feestgasten ver stek laten gaan voor het middaglof. Het is vermeldenswaard, dat vrijwel alle katholiek gedoopte kinderen hun plechtige communie doen. Ook al zijn vader en moeder zelf in geen jaren naar de kerk geweest, kun nen ze toch woedend worden op de pastoor als hij hun kinderen wegens onvoldoende mis bezoek of wegens het niet leren van de ca techismus durft afwijzen. Want de Plechtige Communie begint meer en meereen werelds feest te worden, een prettig, oud gebruik, waaraan men zich niet kan onttrekken. Voor vele communicanten is deze plechtigheid voor lopig het laatste contact met de kerk. Ze voe len zich „afgestudeerd" en komen vaak al de volgende Zondag niet meer in de kerk Vandaar.dat het opleiden der communi canten voor de geestelijken een deprimerend werk moet zijn. Gelukkig zijn natuur zoeken. Dat dit geschiedt zal voor een ieder wel duidelijk zijn en dit zal ook eenieder tot vreugde en tevredenheid stemmen Doch dit gevoel van tevredenheid en vreug de wordt maar al te vaak getemperd, mis schien wel geheel weggevaagd, bij ieder die ervaart op welke wijze de recreatie zoekende mens zich soms inde natuur gedraagt Ener zijds is het misschien onkunde, anderzijds is het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel, die de mens tot een gevaar in de natuur kan maken. In kringen van natuurbescherming, jeugd-, toeristen-en volwassenorganisaties is men er zich van bewust, dat de kern van deze problemen zeer diep ligt. Het streven om hierin verbetering te bren gen moet dan ook loffelijk worden toegejuicht. Het bestuur van de Nederlandse Jeugherberg, alsmede de Vader van deze jeugdherberg zegde toe alles te zullen doen om beschadiging vernieling of wat dan ook, mede te helpen voorkomen. Deze actie kan evenwel uit de aard van de zaak niet alleen beperkt blijven, om alleen ver betering te brengen tegen verontreiniging en beschadiging van de natuur. Het gaat in hoofd zaak om een opvoedkundige zaak, die van na tionaal belang is, en die in breed verband moet worden bezien, en waarvoor de overheid gro te belangstelling heeft. Ook het onderwijs dient er mede op gericht te zijn om deze baldadigheid en vandalisme reeds in de kiem te smoren, door de jeugd on ophoudelijk voor te houden, dat het weinige natuurschoon dat Nederland nog te bieden heeft, in ongeschonden staat moet blij ven, want de natuurreservaten waar flora en fauna nog hun eigen leven leiden zijn sporadisch in Ne derland. Uit het onderling georganiseerd wieler- rondje van vorig jaar is het prachtige initiatief geboren om Ulicoten ‘n vaste, jaarlijks terug kerende koers te geven. Er werd een comité gevormd uit het Oranje comité en enkele an dere inwoners Hoe machtigen eensgezind de Middenstand kan zijn bleek nu, want deze groep mensen legden het financiële fundament voor deze on derneming. Het gevormde comité werkt sinds enkele weken aan de organisatie van ‘n nieu welingen koers op 29 Augustus, dus met de na-kermis Verschillende voortekenen wijzen er al op, dat het een spannende en interessante ronde kan worden. Van verschillende kanten werden giften ingezameld, o a. ook een fraaie wisselbeker, maar de financiële zijde is groot. Daarom werd besloten om met steunkaarten rond te gaan, die dan tevens dienen als entree bewijzen. Deze „steun- entree-bewijzen" kos ten U 50 cent- Voorwaar de kop niet af om te genieten en van de ronde van Ulicoten en van de na-kermis. Verschillende coureurs hebben zich al opgegeven en onder hen diver se cracks o a. clubkampioen Graafmans uit Gilze, zodat deze nieuwelingen een interessant rennersveld laten zien.dat met snel voorbij schietende, fel kleurige shirts, met het diepe gezoem der smalle tuben, met het fonkelnieu we, vergrote parcours en met uw luid aan moedigende toejuichingen, iets extras op de Ulicootse na-kermis wordt. Aan U allen een hartelijk welkom ten meer trouwe katholieken over dan vroe ger. Nauwkeurige cijfers ontbreken evenwel nog. In vele parochies wrijft de pastoor zich al in de handen als hij vier weken later in de Zondagsmis nog vier van de twaalf communi canten ziet De actie van de geestelijkheid nu is er op gericht om de Plechtige Communie los te ma ken van tot diep in de nacht durende feestpar tijen en kostbare, mooie kleren. Via intensief huisbezoek poogt men de ouders te doordrin gen van de betekenis der plechtige belofte, die wordt afgelegd. Men dringt er op aan de feestelijkheden tot een minimum te beperken. Ook de kleding wil men herzien. In diverse parochies worden de communicanten al ge kleed in een tot op de hielen reikend, wit litur gisch kleed. De jongens blijven blootshoofd en dragen een wit koord om de lenden, terwijl de meisjes een eenvoudige, witte calotte op het hoofd hebben. Zo wil men terugkeren naar de liturgische traditie, want het kleed is precies hetzelfde als dat gedragen werd door de eerste christenen, onmiddellijk na het ont vangen van het H. Doopsel. De prijs is laag, ongeveer een achtste van de huidige „uitzet". Bovendien zullen verscheidene parochies deze 1 communiegarderobe uitwisselen. In diverse parochies zijn de kinderen reeds in deze gewa den gekleed. Maar de geestelijkheid heeft nog grote weerstanden te overwinnen Thans is de jeugdherberg te Chaam reeds enkeledagen geopend en reeds zien we s mor gens, ’s middags en ‘s avonds de drukte van kampeerders en toeristen in de kom der ge meente en in onze natuurrijke omgeving Bij de opening van deze jeugdherberg spra ken, zowel de Burgemeester van Chaam als houtvester van Alphen de hoop uit, dat allen die zich in de natuur zouden begeven, en dan niet alleen in deze omgeving, er zich ook goed bewust van zouden zijn, dat alle natuurreser vaten van groot belang zijn voor de algehele Nederlandse gemeenschap. Wij staan voor het feit, dat. in het bijzonder na de 2e wereldoorlog, steeds bredere lagen van het Nederlandse volk hun recreatie in de Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 Het kermisfeest is in zijn oorsprong kamer van De Ooievaar; deze fles wordt pan UprUpliik fepst nPWPPCt UJOrri n l 1 gevierd op „Kerkmisse”, de dag, waar op men op feestelijke wijze de inwijding van de parochiekerk herdacht. Naarge lang er echter misbruiken inslopen heeft de kerk zich meer en meer er van losge- maakt. Het is dus een volkomen werelds feest geworden, waarvan alleen de naam nog even aan de kerkelijke afkomst her innert. Op sommige plaatsen werden de mis- bruiken zo groot, dat men maar besloten heeft de kermis af te schaffen. Op de Brabantse dorpen echter wordt het kermisfeest echter meestal nog zeer intens gevierd en het is te hopen, dat, bij al de oplaaiende feestvreugde en de brui sende vrolijkheid het evenwicht steeds bewaard kan blijven (in letterlijke en fi guurlijke zin) en dat dit oude volksfeest niet onts erd wordt door daden, die men later diep betreuren moet. Van oudsher is het kermisfeest met tal van volksgebruiken omringd geweest. In de Brabantse Kempen was het steeds gewoonte dat de familie en de goede vrienden van heinde en verre werden uit genodigd en dat de kermiszondag voor een groot deel werd doorgebracht met een stevige maaltijd, waarop het allerbeste werd opgedist dat de pot en de kok maar verschaffen konden. de )iCOmmunjon solonnelle", de plechtige In de Gelderse achterhoek, o.a. te Laag -■ Keppel wordt de kermis in September met veel vertoon begraven. Op de laat- ste dag wordt dan aldaar de schietstang van het vogelschieten neergehaald onder het spelen van droevige muziek. Men loopt met grote witte en bonte zakdoeken en voor verscheiden winkels zijn de lui ken gesloten. De paal wordt, met lege geldbeursjes behangen, weer voor 1 jaar naar het bouwhuis van het kasteel ge bracht, doch niet voor de vendelzwaaier aan de dode kermis de laatste eer heeft bewezen. In Zuid-Limburg (Schinveld, Schin- nen.Margrate, Gulpen) wordt de kermis 'n de gedaante vaneen stropop.de ker- misman, begraven met „kermisvrouw” en ,,‘t kindje”. Ook in de Achterhoek kent men de menselijke gedaante. Van der Ven ver telt, dat te Etteri (öij Terborg) de kermis >,als het spookfiguur van de kermisspin- ster” de dood ingejaagd wordt Te Gramsbergen wordt na de kermis een fles drank begraven onder de gelag jt I ONSW 49e Jaargang Zaterdag 19 Juni 1954 No. 25 I Vondel Paul Vlemminx. 27 'AL I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1954 | | pagina 1