Nieuws- Advertentieblad en voor Baarle’s ■||a De vloot gereed voor de jacht! VOGELSCHADE maar wat doet U? De RODE KRUIS helpt U wel,.. Waardering Lj 49e Jaargang Zaterdag 22 Mei 1954 No. 21 Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 Het Keil S 27 7’ men kan aan de bar daarginds in de hoek van een glas genieten of op de tonen van de muziek een dansje maken”, vertelde onze begeleider. Het 24-meter lange rijtuig bestaat uit een VLAGGETJESDAG EN HARINGJAGER!) Vlaggetjesdag: 22-23 Mei Buisjesdag (vertrek): 25 Mei plaatsen wordt de Zaterdag besloten met een Vlaggetjesdag-vuurwerk. 'sZondags worden er geen feestelijkheden gehouden Dan is het kijkdag, ‘s Morgens worden in de meeste kerken van de vissersplaatsen bidstonden gehouden. Daarna gaat men naar de kant om, met de vele vreemde* lingen“, te genieten van de rijke aanblik, die de vloot-gereed-tot haring vangen biedt. Verwerven van de massa gunst, dat is voorwaar een kleine kunst; Maar bijval van de besten winnen, daar moet men zich goed voor bezinnen. grote ruimte, waarin langs de wanden kleine tafels en stoelen staan, zodat er inderdaad vol doende dansvloerruimte overgebleven is Vierenzestig vrolijke vacantiegangers kun nen zich hier naar hartelust vermaken, zonder de reizigers in de andere rijtuigen overlast aan te doen. „Weet U misschien een goed Nederlands woord voor de volgende wagon? Voorlopig hebben wij 't „Dressing Car” genoemd Treed binnen”, noodde een trotse directeur Vijf en twintig vaste wastafels glommen gloednieuw onder gelijkmatig neonlicht Naast de grote spiegels waren zelfs stopcontacten voor de electrische scheerapparaten aarge- bracht. Daarnaast was een even groteafdeling voor de dames ingericht In grote tanks wordt .800 liter water meegevoerd, zodat men nu niet meer meteen vies gevoel en ongeschoren zijn reisdoel bereikt. Het kopje thee werd ons ge serveerd in het „Café Internationaal door een stewardesse. „Natuurlijk. Waarom op schepen en in vliegtuigen wel en in de trein geen stewardes sen?” vond de heer Gebhard, „onze reizigers gaan op vacantie. Zij moeten geen enkele zorg over wat dan ook hebben. Er gaan zeven ste wardessen mee en die zorgen voor alles. Nieuwsgierig keken wij even de Vacantie- krant van het Hotel-Plan, Den Haag door. Wij wreven onze ogen uit: deze „droomtrein' gaat al vier dagen voor U rijden langs de Rijn voor nog geen vijftig guldenhotel inbegrepen. Dat was misschien de grootste sensatie. Een standje, welverdiend, dringt zelden in de ziel; al wordt er bij gegriend, de uitwerking is schriel, t Berouw dat het ontlokt, is niet altijd oprecht, en wordt er bij gewrokt, dan werkt het standje slecht. Berisping, nijdig, nors, maakt zwakken angstig, week; het standje, fel en fors, brengt sterkeren van streek. Het woord, geuit in toorn, indien het al eens drukt, steekt kort slechts, als 'n doorn die snel wordt uitgerukt. Te vaak herhaald vermaan, tot kinderen gericht, heeft weinig goed gedaan, doch heel wat kwaad gesticht Doch een waarderend woord brengt op 't gelaat reeds gloed als het wordt aangehoord, an dringt in het gemoed. Het stimuleert en staalt de wil tot goede daad; het sterkt en steunt bepaald de mens die 't ondergaat. De ballast van de jeugd wordt over boord gegooid; waardering is geneugt, en die vergeet men nooit. Een Nationaal bedrijf. Al vele eeuwen vangen onze vissers haring. In de haringdrijfnetvisserij heeft Nederland altijd een rol van betekenis gespeeld. Reeds in de 15e eeuw werd ha ring verzonden naar de Oostzeelanden in ruil voor graan. Naar Frankrijk in ruil voor wijn en zout. Mede door deze han del kwam de koopvaardijvloot tot ontwik keling. Bovendien stimuleert de haring drijfnetvisserij tot op de huidige dag.de bedrijvigheid in vele takken van ambacht en of industrie. Om er slechts enkele te noemen: de nettenfabrieken, scheeps werven, touwslagerijen, kuiperijen, enz. Ook thans is de export van grote be tekenis. In 1953 werden 603 560 vaten gezouten haring verzonden naar 68 lan den. Over de bokking en de haringcon- serven praten we nu maar niet. In totaal werden vorig jaar aangevoerd 1.150 907 kantjes en 51.310.000 kg verse haring. De haring geeft werk, deviezen, voedsel. De grote strijd ,,Op hoop van zegen”. 25 Mei a. s. (Buisjesdag) begint de Haringjagerij. ’s Morgens varen de log gers uit. Naar de Noord 1 Bijzondere omstandigheden voorbe houden arriveert de vloot op 26 Mei op de haringgronden. Dan, in de namiddag, klinkt de roep van de schipper. Op hoop van zegen, paaien maar!” De vleet wordt geschoten. Wat is de vleet? Dat is de verzamelnaam van alle netten, die verti caal, ongeveer als een gordijn voor de vensters, in zee hangen. In het volle sei zoen hebben deze vleten een lengte van plm. 3000 meter. Per nachthangt er dan in de Noordzee een gordijn van netten ter lengte van 220 x 3 000 meter is 660 000 meter. Een afstand ongeveer van A’dam naar Berlijn. Vroeg in de morgen van 27 Mei a s. wordt de vleet gehaald. Direct daarna als er haring gevangen is wordt deze verwerkt. Kaken. Warren (zouten). Kui pen De haring wordt overgegeven aan de jager (het snelste schip van ’n groep). De jager brengt de eerste vangst naar de haven. Dan begint de grote strijd tussen vier, vijf, soms meer, snelle schepen. Wie zal nummer één zijn? Een schip uit Scheveningen, Vlaardirgen of Katwijk? Er heerst spanning aan boord van de jager. Spanning is er ook bij duizenden in het land, die de race mede beleven als een sportief gebeuren. Wanneer alles naar wens verloopt, kan het eerste schip op 28 Mei binnen zijn. Dan s het feest. Dan wapperen vlaggen van de wagens en winkels. Dan doet men zich te goed aan de malse maatjes Zeebanket, waarvan men in het verleden j al zeiHaring in het land Dokter aan de kant. Zoals iedereen wellicht bekend is richt de houtduif aan land- en tuinbouwgèwassen gro te schade aan. Op dit ogenblik kan zelfs wor den aangenomen dat het aantal houtduiven in bns land zeer belangrijk is toegenomen sinds 1940. Dit vindt zijn oorzaak in het innemen der jachtgeweren tijdens de Duitse bezetting Waardoor zo goed als geen duiven konden Worden geschoten. Na de oorlog steeg de prijs der patronen zodanig, dat het schieten van een houtduif de kosten van het kopen van een pa troon niet kon dekken. Na de oorlog is geprobeerd deze duiven op ten nadere manier onschadelijk te maken, doch d:t bracht het gevaar mee dat ook andere die ren het gevaar liepen hierdoor gedood te wor den. Tot nadere aankondiging is thans echter be sloten een premie te verlenen van f 0,75 per geschoten volwassen duif om hierdoor te ko men tot een beduidend aantal minder houtdui ven. Om deze premie te verwerven dient van iedere geschoten duif een rechtervleugel en een rechterpoot bewaard te worden. Deze moeten ingeleverd worden bij de Provinctale Voedselcommissaris, evenwel onder overleg ging van Uw jachtakte of akte ex artikel 60 ■der Jachttwet, of vergunning tot het schieten Ivan onbeschermde vogels, w’aarna de premie gin ontvangst kan worden genomen- De moge- hjkheid bestaat ook dat deze per postpakket aan de Voedsel commissaris worden gezonden Het adres van de Provinciale Voedselcommis saris is Stationstraat 30, Tilburg De aandacht wordt er op gevestigd dat postduiven en tor telduiven niet mogen worden geschoten en dat voor de holenduif geen premie wordt ver strekt. De Minister van Landbouw verzoekt alle jachtaktehouders en vergunninghouders tot het schieten van wild de grootst mogelijke medewerking te verlenen om hierdoor grote schade aan land en tuinbouwgèwassen te hel pen verhinderen. ROMANTIEK OP REIS nieuwste vacantie-trein gaat rijden Ia, als eerste in Europa gaan we met deze trein door Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië rijden”, bevestigde de Heer Gebhard van het Hotel-Plan, Laan van Meerdervoort 26 uit Den Haag, ons. „Wij willen bewijzen, dat een treinreis niet vervelend en langdradig, maar gezellig, snel en vooral comfortabel is.” Momenteel wordt in Leidsendam de laatste wassende hand gelegd aan een unieke trein Naast de normale wagens 2e en 3e klasse trof fen wij daar enkele rijtuigen, die wij niet direct thuis konden brengen „Dit is nu wat wij noe men de z.g „toeristenklasse”, hielp de heer Gebhard ons uit de droom, „evenals de twee klas coupé s, is ook hier plaats voor zes reizi gers. De zittingen zijn bovendien uittrekbaar» waarna een zeer behoorlijke slaapplaatsont staat in combinatie met 'n sponsrubber hoofd kussen. Het aantrekkelijke van deze toeristen klasse is bovendien.dat de prijs slechts iets hoger ligt, dan het normale derde klas tarief Bij het binnenkomen van het volpende rij tuig keken wij verbaasd tegen een projectie scherm aan. Wij waren verzeild in het „Café Internationaal” Het begin van de haringteelt 1954 is in zicht. Het is nu druk aan de kant: in Scheveningen, in Vlaardingen, in Katwijk en Ijmuiden. De vloot, rond kerst-oud nieuw met behouwen teelt binnengeval len, daarna onttuigd.(,,afgesneden”) heeft een paar maanden liggen dommelen. Nu is zij gewekt, janmaat, voor zover hij niet trawlde met'n „sterke” motorlogger, ruikt de zeeHij stapt aan boord. Hij neemt het schip, waarop hij, als het goed is, een teelt lang zal leven en werken, onder handen. En hoe? Schip-klaar-maken is een feestelijk werk, dat straks zal uitmon den in het blijde feest van VLAGGETJESDAG 22 23 MEI Wat is Vlaggetjesdag? De dag van de Nederlandse haringvisserij. Het is de dag waarop de vloot van ,,de grote visse rij" zich aan het Nederlandse volk pre senteert. Kleurig onder de verf, Rijk ver sierd met vlaggen en wimpels liggen de schepen in Scheveningen, Vlaardingen en Ijmuiden voor de kant. Vlaggetjesdag pronkdag van het oude nationale bedrijf. Op Zaterdagmiddag (22 Mei) worden in_de bovengenoemde plaatsen feesten georganiseerd. Een vlootrevue wordt ge houden, er is ’n loggerrace voor de kust. Optochten trekken door de plaatsen. 'sAvonds worden in Ijmuiden de schijn werpers op de vlaggende vloot gericht. Een hoogtepunt is ook het hijsen van de Bedrijfschapswimpel voor de best ver zorgde haring. Dit jaar geschiedt dit door de heer Drs D. J. van Dijk, directeur van het Bedrijfschap voor Visserijproducten, op de KW 123, die verleden jaar de prijs voor de best verzorgde haring van de Katwijkse haringvloot behaalde. In enkele 11 J VAL 60 belangrijke vredestaken Kent U ze...? Denk eens aan hulp bij rampen, bloedtransfusie, hoornvliesoverbrenging voor blinden, moedermelk voor zwakke baby’s; beentransplantatie, boottochten voor invaliden, welfare-werk in ziekenhuizen en thuis, lectuur voor patiënten, hulpposten langs de wegen... Dit zijn slechts enkele van de meer dan 60 manieren waarop Uw Rode Kruis helpt. U hebt die hulp nog nooit nodig gehad Wees blij Maar dan reden te meer Uw Rode Kruis bij te staan; te geven! Zoveel U missen kunt... NS WEEKBLAD

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1954 | | pagina 1