Nieuws-
Advertentieblad
en
voor
Baarle’s
■||a
De vloot gereed voor de jacht!
VOGELSCHADE
maar wat doet U?
De
RODE KRUIS
helpt U wel,..
Waardering
Lj
49e Jaargang
Zaterdag 22 Mei 1954 No. 21
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
Het
Keil
S
27
7’
men kan aan de bar daarginds in de hoek van
een glas genieten of op de tonen van de muziek
een dansje maken”, vertelde onze begeleider.
Het 24-meter lange rijtuig bestaat uit een
VLAGGETJESDAG EN HARINGJAGER!)
Vlaggetjesdag: 22-23 Mei Buisjesdag (vertrek): 25 Mei
plaatsen wordt de Zaterdag besloten met
een Vlaggetjesdag-vuurwerk. 'sZondags
worden er geen feestelijkheden gehouden
Dan is het kijkdag, ‘s Morgens worden in
de meeste kerken van de vissersplaatsen
bidstonden gehouden. Daarna gaat men
naar de kant om, met de vele vreemde*
lingen“, te genieten van de rijke aanblik,
die de vloot-gereed-tot haring vangen
biedt.
Verwerven van de massa gunst,
dat is voorwaar een kleine kunst;
Maar bijval van de besten winnen,
daar moet men zich goed voor
bezinnen.
grote ruimte, waarin langs de wanden kleine
tafels en stoelen staan, zodat er inderdaad vol
doende dansvloerruimte overgebleven is
Vierenzestig vrolijke vacantiegangers kun
nen zich hier naar hartelust vermaken, zonder
de reizigers in de andere rijtuigen overlast aan
te doen.
„Weet U misschien een goed Nederlands
woord voor de volgende wagon? Voorlopig
hebben wij 't „Dressing Car” genoemd Treed
binnen”, noodde een trotse directeur
Vijf en twintig vaste wastafels glommen
gloednieuw onder gelijkmatig neonlicht Naast
de grote spiegels waren zelfs stopcontacten
voor de electrische scheerapparaten aarge-
bracht.
Daarnaast was een even groteafdeling voor
de dames ingericht In grote tanks wordt .800
liter water meegevoerd, zodat men nu niet
meer meteen vies gevoel en ongeschoren zijn
reisdoel bereikt. Het kopje thee werd ons ge
serveerd in het „Café Internationaal door
een stewardesse.
„Natuurlijk. Waarom op schepen en in
vliegtuigen wel en in de trein geen stewardes
sen?” vond de heer Gebhard, „onze reizigers
gaan op vacantie. Zij moeten geen enkele zorg
over wat dan ook hebben. Er gaan zeven ste
wardessen mee en die zorgen voor alles.
Nieuwsgierig keken wij even de Vacantie-
krant van het Hotel-Plan, Den Haag door.
Wij wreven onze ogen uit: deze „droomtrein'
gaat al vier dagen voor U rijden langs de Rijn
voor nog geen vijftig guldenhotel inbegrepen.
Dat was misschien de grootste sensatie.
Een standje, welverdiend,
dringt zelden in de ziel;
al wordt er bij gegriend,
de uitwerking is schriel,
t Berouw dat het ontlokt,
is niet altijd oprecht,
en wordt er bij gewrokt,
dan werkt het standje slecht.
Berisping, nijdig, nors,
maakt zwakken angstig, week;
het standje, fel en fors,
brengt sterkeren van streek.
Het woord, geuit in toorn,
indien het al eens drukt,
steekt kort slechts, als 'n doorn
die snel wordt uitgerukt.
Te vaak herhaald vermaan,
tot kinderen gericht,
heeft weinig goed gedaan,
doch heel wat kwaad gesticht
Doch een waarderend woord
brengt op 't gelaat reeds gloed
als het wordt aangehoord,
an dringt in het gemoed.
Het stimuleert en staalt
de wil tot goede daad;
het sterkt en steunt bepaald
de mens die 't ondergaat.
De ballast van de jeugd
wordt over boord gegooid;
waardering is geneugt,
en die vergeet men nooit.
Een Nationaal bedrijf.
Al vele eeuwen vangen onze vissers
haring. In de haringdrijfnetvisserij heeft
Nederland altijd een rol van betekenis
gespeeld. Reeds in de 15e eeuw werd ha
ring verzonden naar de Oostzeelanden in
ruil voor graan. Naar Frankrijk in ruil
voor wijn en zout. Mede door deze han
del kwam de koopvaardijvloot tot ontwik
keling. Bovendien stimuleert de haring
drijfnetvisserij tot op de huidige dag.de
bedrijvigheid in vele takken van ambacht
en of industrie. Om er slechts enkele te
noemen: de nettenfabrieken, scheeps
werven, touwslagerijen, kuiperijen, enz.
Ook thans is de export van grote be
tekenis. In 1953 werden 603 560 vaten
gezouten haring verzonden naar 68 lan
den. Over de bokking en de haringcon-
serven praten we nu maar niet. In totaal
werden vorig jaar aangevoerd 1.150 907
kantjes en 51.310.000 kg verse haring.
De haring geeft werk, deviezen, voedsel.
De grote strijd ,,Op hoop van zegen”.
25 Mei a. s. (Buisjesdag) begint de
Haringjagerij. ’s Morgens varen de log
gers uit. Naar de Noord 1
Bijzondere omstandigheden voorbe
houden arriveert de vloot op 26 Mei op
de haringgronden. Dan, in de namiddag,
klinkt de roep van de schipper. Op hoop
van zegen, paaien maar!” De vleet wordt
geschoten. Wat is de vleet? Dat is de
verzamelnaam van alle netten, die verti
caal, ongeveer als een gordijn voor de
vensters, in zee hangen. In het volle sei
zoen hebben deze vleten een lengte van
plm. 3000 meter. Per nachthangt er dan
in de Noordzee een gordijn van netten ter
lengte van 220 x 3 000 meter is 660 000
meter. Een afstand ongeveer van A’dam
naar Berlijn.
Vroeg in de morgen van 27 Mei a s.
wordt de vleet gehaald. Direct daarna
als er haring gevangen is wordt deze
verwerkt. Kaken. Warren (zouten). Kui
pen De haring wordt overgegeven aan
de jager (het snelste schip van ’n groep).
De jager brengt de eerste vangst naar de
haven. Dan begint de grote strijd tussen
vier, vijf, soms meer, snelle schepen.
Wie zal nummer één zijn? Een schip uit
Scheveningen, Vlaardirgen of Katwijk?
Er heerst spanning aan boord van de
jager. Spanning is er ook bij duizenden
in het land, die de race mede beleven als
een sportief gebeuren.
Wanneer alles naar wens verloopt, kan
het eerste schip op 28 Mei binnen zijn.
Dan s het feest. Dan wapperen vlaggen
van de wagens en winkels. Dan doet men
zich te goed aan de malse maatjes
Zeebanket, waarvan men in het verleden
j al zeiHaring in het land
Dokter aan de kant.
Zoals iedereen wellicht bekend is richt de
houtduif aan land- en tuinbouwgèwassen gro
te schade aan. Op dit ogenblik kan zelfs wor
den aangenomen dat het aantal houtduiven in
bns land zeer belangrijk is toegenomen sinds
1940. Dit vindt zijn oorzaak in het innemen
der jachtgeweren tijdens de Duitse bezetting
Waardoor zo goed als geen duiven konden
Worden geschoten. Na de oorlog steeg de prijs
der patronen zodanig, dat het schieten van een
houtduif de kosten van het kopen van een pa
troon niet kon dekken.
Na de oorlog is geprobeerd deze duiven op
ten nadere manier onschadelijk te maken, doch
d:t bracht het gevaar mee dat ook andere die
ren het gevaar liepen hierdoor gedood te wor
den.
Tot nadere aankondiging is thans echter be
sloten een premie te verlenen van f 0,75 per
geschoten volwassen duif om hierdoor te ko
men tot een beduidend aantal minder houtdui
ven.
Om deze premie te verwerven dient van
iedere geschoten duif een rechtervleugel en
een rechterpoot bewaard te worden. Deze
moeten ingeleverd worden bij de Provinctale
Voedselcommissaris, evenwel onder overleg
ging van Uw jachtakte of akte ex artikel 60
■der Jachttwet, of vergunning tot het schieten
Ivan onbeschermde vogels, w’aarna de premie
gin ontvangst kan worden genomen- De moge-
hjkheid bestaat ook dat deze per postpakket
aan de Voedsel commissaris worden gezonden
Het adres van de Provinciale Voedselcommis
saris is Stationstraat 30, Tilburg De aandacht
wordt er op gevestigd dat postduiven en tor
telduiven niet mogen worden geschoten en dat
voor de holenduif geen premie wordt ver
strekt.
De Minister van Landbouw verzoekt alle
jachtaktehouders en vergunninghouders tot
het schieten van wild de grootst mogelijke
medewerking te verlenen om hierdoor grote
schade aan land en tuinbouwgèwassen te hel
pen verhinderen.
ROMANTIEK OP REIS
nieuwste vacantie-trein
gaat rijden
Ia, als eerste in Europa gaan we met deze
trein door Nederland, Duitsland, Oostenrijk,
Zwitserland en Italië rijden”, bevestigde de
Heer Gebhard van het Hotel-Plan, Laan van
Meerdervoort 26 uit Den Haag, ons.
„Wij willen bewijzen, dat een treinreis niet
vervelend en langdradig, maar gezellig, snel
en vooral comfortabel is.”
Momenteel wordt in Leidsendam de laatste
wassende hand gelegd aan een unieke trein
Naast de normale wagens 2e en 3e klasse trof
fen wij daar enkele rijtuigen, die wij niet direct
thuis konden brengen „Dit is nu wat wij noe
men de z.g „toeristenklasse”, hielp de heer
Gebhard ons uit de droom, „evenals de twee
klas coupé s, is ook hier plaats voor zes reizi
gers. De zittingen zijn bovendien uittrekbaar»
waarna een zeer behoorlijke slaapplaatsont
staat in combinatie met 'n sponsrubber hoofd
kussen. Het aantrekkelijke van deze toeristen
klasse is bovendien.dat de prijs slechts iets
hoger ligt, dan het normale derde klas tarief
Bij het binnenkomen van het volpende rij
tuig keken wij verbaasd tegen een projectie
scherm aan. Wij waren verzeild in het „Café
Internationaal”
Het begin van de haringteelt 1954 is in
zicht. Het is nu druk aan de kant: in
Scheveningen, in Vlaardingen, in Katwijk
en Ijmuiden. De vloot, rond kerst-oud
nieuw met behouwen teelt binnengeval
len, daarna onttuigd.(,,afgesneden”) heeft
een paar maanden liggen dommelen. Nu
is zij gewekt, janmaat, voor zover hij niet
trawlde met'n „sterke” motorlogger, ruikt
de zeeHij stapt aan boord. Hij neemt
het schip, waarop hij, als het goed is, een
teelt lang zal leven en werken, onder
handen. En hoe? Schip-klaar-maken is
een feestelijk werk, dat straks zal uitmon
den in het blijde feest van
VLAGGETJESDAG 22 23 MEI
Wat is Vlaggetjesdag? De dag van de
Nederlandse haringvisserij. Het is de
dag waarop de vloot van ,,de grote visse
rij" zich aan het Nederlandse volk pre
senteert. Kleurig onder de verf, Rijk ver
sierd met vlaggen en wimpels liggen de
schepen in Scheveningen, Vlaardingen
en Ijmuiden voor de kant. Vlaggetjesdag
pronkdag van het oude nationale bedrijf.
Op Zaterdagmiddag (22 Mei) worden
in_de bovengenoemde plaatsen feesten
georganiseerd. Een vlootrevue wordt ge
houden, er is ’n loggerrace voor de kust.
Optochten trekken door de plaatsen.
'sAvonds worden in Ijmuiden de schijn
werpers op de vlaggende vloot gericht.
Een hoogtepunt is ook het hijsen van de
Bedrijfschapswimpel voor de best ver
zorgde haring. Dit jaar geschiedt dit door
de heer Drs D. J. van Dijk, directeur van
het Bedrijfschap voor Visserijproducten,
op de KW 123, die verleden jaar de prijs
voor de best verzorgde haring van de
Katwijkse haringvloot behaalde. In enkele
11
J
VAL
60 belangrijke vredestaken
Kent U ze...?
Denk eens aan hulp bij rampen,
bloedtransfusie,
hoornvliesoverbrenging voor blinden,
moedermelk voor zwakke baby’s;
beentransplantatie,
boottochten voor invaliden,
welfare-werk in ziekenhuizen
en thuis, lectuur voor patiënten,
hulpposten langs de wegen...
Dit zijn slechts enkele van de
meer dan 60 manieren
waarop Uw Rode Kruis helpt.
U hebt die hulp nog nooit
nodig gehad Wees blij
Maar dan reden te meer
Uw Rode Kruis bij te staan;
te geven! Zoveel U missen kunt...
NS WEEKBLAD