van de Uw kind en Baarle’s Nieuws- en Advertentieblad Het ontstaan van de Stille Omgang gehoorzaamheid 7 DAM PO GENEEST verkoudheden hii Vader. Moeder en Kind Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 Br Franciscus bij Vader, Moeder •r ’’I L t Hoogste goet is wèl te varen, Welvaart is een tweede schat. Welvaart, zonder wèl te varen, Is een ijdel goet vergaren. Huygens Omgang kon deelnemen. In afdeling Tilburg voor het eerst na oorlog weer deel aan de Stille Omgang. Waarom wordt de omgang des nachts gehouden en niet overdag, zoals in de eerste tijden van de verering? Heden ten dage genieten wij toch godsdienst vrijheid Dit spruit voort uit twee feiten van het verleden. Tijdens de hervorming was het voor de katholieken verboden de Omgang in een grote openbare processie te doen en bestond er voor de katholieken ’n geheel verbod van godsdienstvrijheid. In het voor het oprapen '7i geheim worden de Heilige Geheimen ge vierd, in h t geheim bleef men het Hoog heilig Mirakel eren, in het geheim bleef men ter bedevaart gaan naar de Heilige Stede, al was deze nu gesloten. Uit de tijden van de onderdrukking ontstond dus een Stille Omgang van vele honderden echte katholieke Amsterdam mers. Deze omgang weid in de ochtend uren in kleine groepjes gehouden. De 4 katholieken die de grote beweging van thans hebben gestuwd, kozen ook de morgenuren. Het lag voor de hand: het stille ochtenduur was ook in onze dagen van godsdienstvrijheid ‘t enig mogelijke om zonder stoornis in alle stilte, zonder uiteilijk vertoon zijn hulde aan de God der mirakelen te brengen. Dit is motief 1, waarom de Omgang in de ochtenduren, momenteel door het 'groot aantal deelnemers verschoven tot ‘de nachturen, wordt gehouden. De tweede verklaring is echter, dat er een Stille Omgang werd gehouden, ten tijde dat ook de processie tevens uittrok, dus in de allereerste jaren, toen er dus geen sprake was om uit vrees voor ver volging, in stilte de processieweg te ma- jken ter herinnering aan de algemene lui- Ister. Een afdoend bewijs levert de Hdus van Amsterdam. Deze brief gedateerd 1’.it 1541-leert ons, dat reeds in die tijd vele honderden katholieken in de vroege morgenstond de Omgang in stilte hielden. Voor de reformatie bestond dus in zekere zin een Stille Omgang en in de reforma- tietijd werd deze noodwendig algemeen. Zo is uit de Stille Omgang van voor en tijdens de hervorming de Stille Omgang van tegenwoordig ontstaan. Bovendien leveren de nachtelijke uren meer stilte en devotie op dan overdag. nen. 4 Zich al te veel met de kinderen te bemoeien 5 Al te hard te zijn en de kinderen tegen zich in te nemen. Er liggen voorbeelden om dat te bewijzen. Een moeder die, iedere keer als ze in de stad gaat winkelen, maar telkens opnieuw' t mooie ding koopt wat haar kind toevallig in een éta lage ziet liggen, bewijst dat kind helemaal geen goede dienst Waarom moeteen jongen van de vijfde klas een vulpen, een vulpotlood, een ballpoint, een puntenslijper, een doos met dure kleurpotloden en een schrijfbloc tot zijn be schikking hebben? Hij krijgt op school alles wat ie nodig heeft. Het is helaas geen abnor maal geval, er zijn té veel van zulke jongens Misschien zult U om het volgende voorval letje lachen, maar het laat duidelijk de dwaas heid zien waarmee we soms te werk gaan. Ik heb eens horen vertellen, dat een moeder 's nachts om vier uur opstond om haar vijf jarige jongen die moord en brand schreeuwde, tot bedaren te brengen. Het ventje liet zich niet makkelijk sussen en moest en zou een stuk pudding hebben. Moeder gaf m geen pak slaag, maar haalde de pudding en gaf zo toe aan de gril van haar kind. Iedereen begrijpt dat men zó de weg openzet tot nog andere wensen. Al te gemakkelijk toegeven, is dwaas en sterk af te raden. Nog even wil ik U wijzen op het te veel vrijheid geven aan Uw kinderen. Een jongen van twaalf of dertien jaar hoort niet om te gaan met jongens van zestien of zeventien. Ook past het niet dat zo n knaap veel naar de film gaat of al te laat op straat rondslentert. Gelukkig zijn dat maar uitzonderingen. Wie in een van deze vijf bovengenoemde gebreken valt, zal er later de uitwerking van ondervinden Nog pas geleden vertelde een moeder mij dat ze niets meer over haar kinde ren te vertellen had. Ze deden precies waar ze zelf zin in hadden. U weet nu hoe dat komt: dat mens was veel te goed. Een ernstige aansporing daarom, voor alle goedwillende ouders om nog eens rustig na te denken over hun gedrag tegenover hun kinde ren, lijkt me niet misplaatst. Nu hoop ik maar één ding U moet niet den ken dat het slecht gesteld is met de opvoeding van Uw kinderen. Ik heb wel veel gebreken opgenoemd, die een juiste leiding in de weg staan, maar dat was slechts een waarschuwing I wat U eventueel moet vermijden. We blijven zonder verslapping ijveren aan het welzijn van onze kinderen We hebben van God een prachtige taak gekregen en wil len vol liefde voortgaan op de goede weg. Ouders, het is onze taak een betere wereld op te bouwen. Door de godsvrucht en de ge hoorzaamheid van onze kinderen bereiken we dat ideaal. Eeuwenoude traditie kreeg nieuwe bloei Vorige week vertelden we op deze zelfde plaats uitvoerig de geschiedenis van het Heilig Mirakel in Amsterdam. Hieronder volgt nu een kort relaas over het ontstaan van de Stille Omgang. Op de plaats van het Mirakel werd al spoedig een kapel gebouwd. Toen deze afbrandde, waarbij de wonderbare Hostie op miraculeuze wijze gespaard bleef, bouwde men een prachtige kerk, die een enorme toevloed van pelgrims trok. Het Sacramentsfeest werd met een grootse processie gevierd. Honderden jaren heeft deze toestand zo bestaan. Hetjaar 1566 het jaar van de beeldenstorm, maakte er een einde aan. De openbare uitoefening van de katholieke godsdienst werd ver boden, de kerk werd in een pakhuis ver anderd de processies hielden op en de verering van het Mirakel te Amsterdam kwam in het boek der vergetelheid. Toch leren historische documenten, waarvan de betrouwbaarheid niet aan twijfel onderhevig is, dat de trouw geble ven Amsterdamse katholieken middelen wisten te vinden om in het verborgene de heilige geheimen te vieren. De kerken waren voor hen gesloten, doch zij richt ten nieuwe kerken in, die uiterlijk niet als zodanig te herkennen waren. Wij moeten aannemen dat ook de verering van het H. Sacrament van Mirakel op dezelfde wijze in het geheim bleef voort bestaan en van geslacht op geslacht werd overgeleverd en in.ere gehouden, welis waar door een steeds minder getal katho lieken. 100 Jaar na de beeldenstorm onder namen Amsterdamse katholieken nog bedetochten door de stad (in de vroege morgenuren) waarbij zij de weg volgden die eertijds door de Mirakelprocessie was gevolgd. Deze toestand bleef be stendigd tot ‘t einde van de vorige eeuw. Nog heden ten dage staat er in Amster dam een huis daterend uit deze tijd, alwaar tijdens de reformatie de Heilige Geheimen in het geheim op zolder wer den gevierd. De zolder van dit huis, genaamd Onze Lieve Heer op zolder," is thans ingericht tot een klein intiem kapelletje. In 1881 hebben twee katholieke Am sterdammers, de heren J.J. Lousbergh en C. A. I. Elsenburg de eer van Amster dam hersteld. Deze twee mannen namen het plan op de vererir g van ‘t H. Sacra ment van Mirakel weer ter hand te ne men. Voor het eerst sinds een lange tijd gingen deze twee mannen de vroegere processieweg. Zonder onze voorouders iets te kort te doen moqen wij hulde brengen aan deze twee mannen, aan wier initiatief het Ie danken is dat vanaf 1881 wederom de Stille Omgang in ere is hersteld. Reeds in 1882 was het groepje van twee uitgebreid tot 12; in 1883 nog meer in 1888 was het aantal deelnemers 500; in 1895 was dit 1000; in 1898 komen de de ouders de gehoorzaamheid hebben bijge bracht. Het verleden weerspiegelt zich in het heden. Geen waas van geheimzinnigheid staat de openheid van het kind in de weg t Toont zich zoals het is. 't Zou jammer zijn alsweniet een ogenblikje onze aandacht richten op wat achter ons ligt. We hebben moeilijke jaren meegemaakt. We willen nu eens graag achterhalen waar om een bepaalde jongen uit de eerste klas zo draaierig is en helemaal niet gewoon is om te doen wat er van hem gevraagd wordt. Zo zijn er b v. ook jongens en meisjes, die heel gemak kelijk afgeleid zijn en nog geen vijf minuten met hetzelfde bezig kunnen blijven. Andere kinderen laten je vijf keer iets bevelen, voor dat ze aanstalten maken te gehoorzamen. Een ander ernstig tekort ontdekken we bij twaalf- en dertienjarigen. Onder de kinderen van die leeftijd vinden we er, die zeer onverschillig en koppig staan tegenover alles wat maar een beetje onaangenaam is. Als we niet met onze ogen in de zak rond lopen, zien we bij al het moois dat er in onze kinderen te vinden is, ook veel gebrekkigs. Waar ligt nu de diepere oorzaak van al die nukkigheid? Ik zal U het antwoord geven. Het is een voudig, maar waar. Er zijn ouders die hun kinderen, vooral als ze nog jong zijn, bederven door: 1 Ze steeds maar weer te verwennen. 2 Iedere keer toe te geven aan de grillen van hun spruiten. 3 Hun kinderen veel te veel vrijheid te gun- Beroepsoriëntatie voor jongens Dinsdag 9 Maart wordt er om 2 uur in de toneelzaal van de E. E. Broeders een lezing gegeven, die U kan helpen bij Uw toekomst plannen met Uw kinderen. Alhoewel deze lezing op de eerste plaats is bedoeld voor de jongens die de Mulo dit jaar gaan verlaten, is er geen bezwaar tegen, dat ook anderen hier van profiteren. Ouders die een jongen in de 6e klas L. S. hebben zijn danook van harte welkom. I Nu ik het in mijn hoofd gezet heb om een tiental artikeltjes te schrijven over de opvoe ding van onze jeugd, voel ik me als een aan nemer die een geweldig mooie villa moet gaan zetten. Die zal er z’n best op doen het werk zo nauwgezet mogelijk op te leveren. Ook ik verplicht me zelf om zo precies mogelijk te zeggen waar het op aankomt. Daarmee wil ik helemaal niet beweren dat ieder hoofdstuk volledig uitgedokterd is. Verre vandaar. Ieder artikel moet men meerzien als 'n kleine vinger wijzing naar de juiste manier om onze kinderen klaar te maken voor het leven. Verleden week zijn we tot de conclusie ge komen, dat het kind slechts dan een kind van Vader is en blijft, als het echt bidt. De wereld kent de algoede Vader niet eens meer. De ouders hebben de mooie plicht de kinderen te LEREN bidden. Een bekend Nederlands dichter schreef eens de volgende versregel „In het verleden ligt het heden, in het nu wat worden zal Deze woorden kunnen als uitgangspunt die nen voor het onderwerp van vandaag. Hoe de kinderen NU zijn, daar hebben de ouders in de voorbije jaren zelf voor gezorgd. Hoe ze over tien jaar zullen zijn, hangt af van de op voeding in de maanden en jaren die voor ons liggen. Wie zo dag in dag uit met kleine kinderen omgaat, kan een boek schrijven over allerlei kleine onaangenaamheden en vermakelijkhe den, die hij in de praktijk van het dagelijkse leven meemaakt. Aan ieder kind ziet hij hoe Volendammer visseis de Omgang mede maken na een voetreis van plm. 7 uur Telken jare stijgt het aantal, totdat wij in 1940 het respectabele aantal van 80 000 deelnemers boekten. De oorlog van ’40 ’45 heeft een abrubt einde gemaakt aan het houden van de Stille Omgang, doordat men zich des nachts niet op straat mocht begeven; terwijl ook de N.S. door gebrek aan tij tuigen, geen personen meer kon vervoe ren. Doch de vlam die in 1881 was ont stoken, is door deze oorlog niet gedoofd. Reeds in 1946 hielden de Amsterdam mers en hun omgeving weer de Stille Omgang. De rest van Nederland kon niet deelnemen vanwege het gebrek aan voertuigen en opgeblazen bruggen, waardoor de verbinding met het Westen van het land nagenoeg onmogelijk was gemaakt. In 1947 kon het aantal verbindingen worden uitgebreid, terwijl in 1948 geheel katholiek Nederland weer aan de Stille 1947 nam ons daarvoor ‘n brief van de humanist Alar- Zaterdag 6 Maart 1954 No. 10 49e Jaargang ONS WEEKBLAD -• -- - - ■- 'i Het tijdperk van de opleving.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1954 | | pagina 1