Baade’s Nieuws
Advertentieblad
en
EEN SCHOON MIRAKEL
Uw kind
en
de godsvrucht
Tuinbouw
Land
en
I
No. 9
Zaterdag 27 Febr. 1954
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
uw
de reinheid.
de offervaardigheid
de toekomst.
aanraak, die moeilijkheden
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
en
en
de godsvrucht.
de gehoorzaamheid
De volgende morgen wilde een der
vrouwen (twee vrouwen woonden n.l. bij
dezleke man In) ‘t vuur, dat in de nacht
goede opvoeding van
GEEN LEGENDE, MAAR HISTORISCHE WERKELIJKHEID
kist openmaakte, vond zij daarin weder
om het H. Sacrament. Opnieuw ging zij
naar de priester en vertelde het hem.
Deze kwam voer de tweede maal naar ‘t
huis van de vrouw, legde de H. Hostie
wederom in de hostiedoos en bracht haar
opnieuw heimelijk terug naarde kerk.
Op de derde dag maakte de vrouw weer
haar kist open en voorde derde maal zag
zij daarin het H. Sacrament liggen.
Opnieuw ontbood zij de priester. Toen
de priester dit hoorde begieep hij, dat
hier een wonder was geschied en dat
God wilde, dat algemene bekendheid aan
dit mirakel zou worden gegeven.
Hij stelde alle geestelijke en wereld
lijke autoriteiten van de stad Amsterdam
in kennis van het voorgevallene. In een
grote processie is toen dit Sacrament
terug gebracht naar de parochiekerk.
Door het gemeentebestuur van Am
sterdam werd een officieel stuk van dit
wonder opgemaakt.
Tot zover deze lezing. Er bestaan nog
andere lezingen van het gebeurde, die
in een enkel detail met de hierboven
weergegeven verschillen, doch die wat
de hoofdzaken betreft, volledig overeen
stemmen met wat het Amsterdams
Stadsbestuur van 1345 op schrift had
doen stellen. Welke van die verschillen
de lezingen nu precies de juiste is ge
weest kan men onmogelijk meer uit
maken. Het is ook van weinig of geen
belang, omdat het wonder door alle
schriftelijke getuigen volkomen wordt
bevestigd.
Dit is dus de kern van de zaak, waar
om wij ieder jaar in stille bedetocht naar
Amsterdam optrekken: de verering van
Beste vaders en moeders.
Vooral voor U is het, dat ik er wat uren
voor neem om over de opvoeding van uw
kinderen te schrijven. Ik doe dit om U aan te
moedigen in uw moeilijk werk Ik doe dit ook
om de band tussen school en gezin sterker te
minder had gebrand, wat oprakelen, toen maken en om U aandacht te vestigen op moge-
zij duidelijk in het midden der vlammen
de witte hostie zag, welke de man de vo
rige dag had ontvangen. Zij nam dade
lijk de H Hostie uit het vuur, zonder dat
zij daardoor enige pijn aan haar hand ge
voelde. De H Hostie was koud, ondanks
het feit, dat zij midden in de vlammen
had gelegen. Zij waarschuwde de andere
vrouw, die eveneens de H. Hostie in haar
handen nam. Deze vrouw legde het H.
Sacrament in een reine doek en sloot
het op in haar kist. De beide vrouwen
ontboden de priester en vertelde hem,
wat er gebeurd was.
De priester legde de H. Hostie in een
hostiedoos en bracht Haar daarin naar de
kerk terug zonder dat iemand wist wat er
gebeurd was.
Toen de vrouw de volgende dag de
naar moeder. Heeft het thuis netjes leren bid
den, dan doet t dit ook op school Ook hier
valt de appel niet ver van de boom Denkt U
nu vooral niet, dat dit artikel een verwijt is»
verre vandaar, we moeten onszelf zo na en
dan eens wakker schudden. We moeten onze
dagelijkse zorgen goed voor ogen hebben.
Een tweede probleem is t KERKBEZOEK
s Zondags zijn ze er allemaal Maar volgen
ze de H. Mis? Velen niet, dat durf ik U in
alle oprechtheid wel te zeggen. Zorgen de
onderwijzers daar dan niet voor? Zo goed en
zo kwaad als het kan wel. Ook hier moeten
we elkander helpen. Zonder uw hulp thuis in
het gezin, krijgen wij er de eerbied en de aan
dacht niet in.
Nu de Vastentijd begint, vragen wij U om
ook door de week de kinderen n keer of twee
naar de kerk te sturen. We willen ze helpen
om de H. Mis te leren begrijpen. Jongens en
meisjes laten we samen bidden en zingen, we
geven nu en dan uitleg waar het nodig is. Uw
kinderen hebben dit nodig voor later Als we
de jeugd niet warm maken voor de liefde tot
God, danmislukteen voornaam onderdeel van
hun opvoeding. Deugdzame kinderen zijn de
vreugde van hun ouders. Wie de liefde tot de
hemelse Vader jong in het hart geprentis, kan
later tegen een stootje Alle kinderen hebben
hun gebreken. Die kleine onhebbelijkheden
zijn soms moeilijk te verdragen. Maar dat
neemt niet weg, dat in ieder kind de kiem aan
wezig is, om een écht kind van Vader te zijn
enteblijven. Ouders, denk na over de gods
vrucht van uw kinderen. Ik dank U alvast bij
voorbaat voor uw medewerking.
Br. Franciscus
had, zou ik een film laten maken alleen over
het gebed op school en in het gezin. En liefst
nog een geluidsfilm. Die zijn wel duurder,
maar het geluid kunnen we bij onze gebeds-
film niet missen. We zouden b v. opnamen
kunnen laten maken van klas een tot en met
zeven’s morgens als de school begint en van
ieder huisgezin ’s avonds als de Rozenkrans en
1 het avondgebed worden gebeden. We zou-
i den die film alleen maar in Baarle laten af-
i draaien. Natuurlijk zou U komen kijken. Eén
ding zou zeker zijn: Wie met een gerust hart
na afloop van de filmvoorstelling de bioscoop
kan verlaten, kan zeggen mijn gebed en dat
van mijn kinderen is in orde-
Maar ik geloof niet, dat er veel ouders
Sanaplrln (Mijnhard*)
veelvoudige geneeskracht door veel
voudige samenstelling. Bij kou, koorts,
griep en pijn. Koker 90 en 50 ct.
Vruchtbaarheid van de grond
Als wij over vruchtbare grond spreken be
doelen wij hiermede grond welke in staat is
vruchten voort te brengen, welke hoog zijn
in opbrengst en kwaliteit. Zonder voldoende
voor de plantenwortel opneembare stikstof,
fosforzuur, kali en kalk zal het niet mogelijk
zijn een goed gewas te telen.
Van onze Nederlandse cultuurgronden met
hun verschillende soorten en samenstelling
wordt veel geëist. Dit is niet erg, mits ook
voldoende wordt gegeven. Hieraan hapert
evenwel nog veel, hoewel er, vergeleken met
de vooroorlogse jaren, wel verbetering is te
bespeuren.
Teveel wordt er nog eenzijdig met stikstof
bemest. Dit is begrijpelijk; men ziet immers
spoedig resultaatHet gaat echter niet alleen
om de kwantiteit maar veeleer ook om de
kwaliteit van een bepaald product en daar
voor moet ook voldoende fosfaat, kali en kalk
ter beschikking zijn.
Er zijn b v. nog veel gronden met een te
lage fosfaat- en kalktoestand. Grondonder
zoek wijst ons de weg hoe hierin verbetering
is aan te brengen.
Bedenk daarbij dat meststoffen die naast ‘t
hoofdbestanddeel stikstof, fosforzuur, kali en
kalk, nevenbestanddelen bevatten, in zeer
veie gevallen de voorkeur hebben. Wij denkert
b.v aan Chilisalpeter (stikstof, natrium, spo
renelementen) als stikstofmeststof, aan Tho-
masmeel (fosforzuur kalk, magnesium, sporen
elementen) als fosfaatmeststof en gebruiken
de laag procentige kalizouten, patentkali als
kalimeststof en sommige soorten kalkmest-
stoffen als kalkbemesting.
Er bestaan in ons land weinig devoties
waarvan het ontstaan op de dag af met
zoveel nauwkeurigheid kan worden vast
gesteld als die tot het Heilig Sacrament
van Mirakel te Amsterdam.
Er is hier geen sprake van een legen
de, waarvan de oorsprong in een vaag
verleden moet worden gezocht. Maar
gedurende al de achter ons liggende
eeuwen is er een diepe verering geweest
van het wonder, dat te Amsterdam ge
schiedde; een verering die in onze tijd
haar schoonste en indrukwekkendste
uiting vindt in de pelgrimage van
tienduizenden uit alle delen van het
land naar de door dit wonder geheiligde
grond van Amsterdam.
De bewijzen van het wonder vinden
wij in velen betrouwbare berichten, die
ons door de geschiedschrijvers van vele
eeuwen met grote nauwkeurigheid zijn
overgeleverd en die in elk geval bewijzen
dat men er niet eerst later, maar reeds
in de jaren 1345 en 1346 van overtuigd
was, dat er in Amsterdam een mirakel
geschied was.
Om nu op het wonder zelf te komen,
dit is geschied, om het juist te zeggen op
Dinsdag 16 Maart 1345 juist voor Palm
zondag.
De volgende lezing wordt hiervoor ge
geven:
Een man, wiers naam onbekend is
en leed aan een zware ziekte, vreesde te
sterven. Hij liet een priester ontbieden.
De priester ging naar de zieke, hoorde
zijn biecht en diende hem het Sacrament
van de H. Eucharistie de H. Commu
nie dus toe. Na enige uren moest de
zieke braken. Hij ging naar het vuur,
dat men voor hem in de open schouw
had aangelegd en gaf over in het vuur
en braakte het H. Sacrament van de
Eurcharistie, dat hij genuttigd had, in
zijn geheel uit.
eigenlijk tevreden naar huis zouden gaan. Er
zijn zoveel dingen nodig om een praatje met
de Vader - wat is ons bidden anders? - behoor
lijk te houden. Het filmdoek verbergt ons niets
Moet U eens kijken hoe sommige jongens en
meisjes erbij zitten! Wat zijn er toch een stel
bij die haast niet meebidden! Hoeveel houden
er hun handen eerbiedig gevouwen en hun
ogen dicht?
We zouden ons erg schamen als we onze
kinderen zo zagen bidden. Maar we ZIEN
ze zo bidden! We kunnen het niet ontkennen,
dat ze het allesbehalve eerbiedig doen Toch
horen ze dikwijls genoeg hoe het moet en wat
er nodig is voor een goed gebed De vraag is
nu: Hoe komt het dat hun gebed vaak zo on-af
is? De voornaamste oorzaak ligt bij ons; onze
manieren van bidden nemen de kinderen over.
De jongen kijkt vooral naar vader, het meisje
lijke fouten, die een
kinderen in de weg staan.
plan de volgende onderwerpen
Ik ben van
met U te bespreken:
Uw kind
Uw kind
Uw kind en de eerlijkheid.
Uw kind en
Uw kind en de werklust.
Uw kind en de beleefdheid.
Uw kind en
Uw kind en de naastenliefde
Uw kind en
1 Uw kind, het beste wat U bezit.
Ik geloof, dat ik zo ongeveer al de gebieden
en problemen in
de opvoeding met zich mee kunnen brengen.
Voor vandaag kiezen we dus als eerste
onderwerp: UW KIND EN DE GODS
VRUCHT.
Deze titel wil heel gewoon zeggen: Is mijn
kind 'n écht kind van de hemelse Vader? Kan
het netjes bidden, gaat het gewillig naar de H.
Mis, leert het iedere week trouw z’n katechis-
mus?
Misschien valt het U niet moeilijk er gauw
een antwoord op te vinden. Maar laten we
eens kalm en helder doorbabbelen. Als ik geld
het H. Sacrament van de Eucharistie,
dat ongehavend uit het vuur is gekomen.
Geloofwaardig wonder.
Is het Mirakel voor de katholieken een
geloofspunt. Is het geloofwaardig
Geloofwaardig is het Mirakel zeker.
Dit getuigen ons de talrijke geschriften,
die door geschiedschrijvers en andere
personen reeds dadelijk na het wonder
zijn opgetekend.
Een geloofspunt is het niet, dat de
katholiek in geweten verplicht s te aan
vaarden.
Het wonder is niet onbestreden ge
bleven gedurende al de eeewen. In pam
fletten en in sceptische beschouwingen
heeft men het Mirakel van Amsterdam
voor het schelle voetlicht gebracht. Men
heeft geprobeerd de overtuiging en het
geloof van talloos velen aan het wanke
len te brengen. Ook katholieke schrijvers
hebben twijfel doen veronderstellen aan
de geloofwaardigheid van het wonder.
Inderdaad het verhaal van de gebeurte-
i nissen berust in hoofdzaak immers op
i de getuigenis van 2 vrouwen en 1 man,
van wien ons verder niets bekend is.
Uit historische documenten, waarvan
de echtheid onomstotelijk vaststaat, is
I met zekerheid gebleken, dat reeds in de
r jaren 1345 en 1346, zowel bij de wereld-
lijke als de geestelijke autoriteiten en het
volk zelf algemeen de overtuiging be
stond, dat er een wonder gebeurd was.
Zeker is, dat reeds vanaf 1345 een
werkelijke devotie tot het H. Sacrament
des Altaars is ontstaan, welke devotie
haar middelpunt vond in de Heilige
Stede te Amsterdam. En gedurende al de
achter ons liggende eeuwen heeft zich
deze devotie gehandhaafd met als tegen
woordig resultaal de Stille Omgang van
plm. 80.000 katholieke Nederlanders.
Rozenkransintentie
In de maand Maart zullen wij
het Rozenhoedje bidden voor
de volgende intentie:
Dat al de intententies van Z H
de Paus vervuld mogen worden.
ONS WEEKBLAD
49e Jaargang
De volgende morgen.
h’*
ft
ft
ft'i