Nieuws
Advertentieblad
en
Unmen
De Rijksopleiding tot Verkeersvlieger
Baarle's
s
I Da meshanden
Nederlandse Emigranten in ZUID-AFRIKA
5
tó
49e Jaargang
Zaterdag 13 Febr. 1954
No. 7
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
5
hen is
de organisaties
aan-
van
wel
De
afwijkend. De di-
op Engelse leest
is
/j
Zodra de candiaat het schoolexamen met
goed gevolg heeft afgelegd, wordt hij opge
roepen door de Rijksluchtvaartschool om op
Ypenburg het onderzoek naar zijn vliegaan-
leg te ondergaan. Gedurende deze periode is
hij gast van de R. L. D. De school betaalt
trouwens alle onkosten verbonden aan de
keuringen, dus ook het reisgeld- Op het vlieg
veld Ypenburg krijgt de candidaat ongeveer
10 uren vlieginstructie op de Tiger Moth en
ook nog theoretische instructie
De rijksluchtvaartdienst juicht het zeer toe.
wanneer de candidaat reeds een zweefvlieg-
opleiding heeft gevolgd In de eerste plaats
vergroot het de kans op toelating en in de
tweede plaats voorkomt het dikwijls teleur
stellingen De candidaat weet immers lang
van tevoren of hij vliegaanleg heeft-
bezocht hebben, erfenis van vroegere regimes,
om de betekenis te begrijpen van de ontwik
keling van goedgebouwde staalsectoren voor
de naturellen en voor de kleurlingen, waar
deze zelfbestuur hebben of zullen krijgen. Men
behoeft het niet in elk opzicht met alle maat
regelen eens te zijn om begrip te hebben voor
de noodzaak van een
verwaarloosd probleem.
eerste jaar wordt uitsluitend besteed aan
theoretische gedeelte en geschiedt op Ypen
burg. Ook de lessen op de Tiger-Moth en de
Fokker S-l 1 worden op Ypenburg gehouden.
De voortgezette en eindopleiding vindt plaats
op het vliegveld Gilze-Rijen.
De kosterTvan de gehele opleiding bedragen te zijn voor werkloosheid, want de toelating
tot de Rijksluchtvaartschool houdt nauw ver-
van de K.L.M.
bovendien nog f4,— zakgeld per
delen en
week.
De leerling kan dit lesgeld ineens voldoen.
Voor velen zal dit echter een bezwaar zijn en
daarom staat de mogelijkheid open het lesgeld
.in termijnen en na de voltooiing van de studie
,,te betalen.
Dit is een uiterst gunstige regeling, want de
afgestudeerde leerling komt na zijn opleiding
bij de K.L.M. in dienst als vlieger 3e klas, met
een aanvangssalaris van f 485,—netto in de
maand. Hij kan dan tenslotte opklimmen tot
een jaarsalaris van f 26.000,
Wanneer de leerling besluit achteraf in
termijnen zijn studie aan de Rijksluchtvaart
school te betalen, dan moet hij zich verplich
ten na zijn opleiding tenminste 10 jaren bij de
K L M. als piloot dienst te doen.
De afbetaling moet in 6 jaar geschieden.
Het eerste jaar betaalt de jonge piloot f 25,
per maand. Dit bedrag wordt echter overeen-
De gehele opleiding duurt 2,5 jaar. Het komstig zijn salaris ieder jaar verhoogd, zodat
het hij tenslotte het laatste jaar f 1000,— betaald.
Indien de opleidingskosten direct worden
voldaan, dan is dienstneming bij de K.L.M.
niet noodzakelijk Wel kan de leerling, wan- i
neer hij is afgestudeerd, altijd bij de K.L.M.
worden geplaatst. Hij behoeft ook niet bang
kunnen doen.
In Zuid-Afrika behoeft niemand zich geïso
leerd of alleen te gevoelen, mits er ook iets
van hemzelf uitgaat. Maar ditgeldt hier in
ons land ook.
Waar staan onze EMIGRANTEN?
Mij wordt ook nogal eens de vraag gesteld,
of de Nederlanders zich niet bij voorkeur het
zij bij de Afrikaans- dan wel bij de Engels
sprekende bevolking aansluiten. De New-
York Times ging laatst zover om te beweren
dat de na-oorlogse Nederlandse emigranten
tegen de nationale regering stemmen. Het
Men moet de afgrijselijke golfijzeren slumps blad is blijkbaar niet op de hoogte van het feit
I dat deze emigranten de Nederlandse nationa
liteit nog bezitten en dus nog geen stemrecht
hebben. Er is zelfs een professor van Neder
landse afkomst, die zeide: ,,De geldkloppers
sluiten zich bij de Engelsen aan, de cultuur
dragers bij de Afrikaanders
Dit is natuurlijk onjuist. Het is veel en veel
krachtige aanpak van‘n menselijker. Alle emigranten denken in het
I begin in de eerste plaats uitsluitend aan zich-
Emigranten moeten innerlijke bereidheid 1 zelf en hun eigen toekomst. Geen
hebben het land en het volk hunner keuze te
aanvaarden zoals het is Wie dat niet kan blij
ve thuis. Emigranten zijn geen hervormers en
cultuurmissionarissen. Het zijn mensen, die
in een gastvrij land een goede toekomst zoe
ken. Natuurlijk brengen zij ook een schat aan
geestelijk bezit mee, doch dit is een inbreng
die pretentieloos uit handen gegeven en ver
smolten moet worden met het bezit van het
ontvangende land tot iets gemeenschappelijks
en iets beters. Al te vaak wordt een zg cul
tuurbezit, onder het motto „ik heb, ik heb wat
jij niet hebt", ongebruikt in een pronkkastje
tentoongesteld, als ware het grootmoeders
theekopjes, die zelfs niet aangeraakt en ge
wassen mogen worden omdat zij dan kunnen
breken.
Zuid Afrika is een land voor nuchtere be
kwame en werkzame Nederlanders. Tal van
organisaties zijn er om hen te helpen en zich
thuis te doen gevoelen. Gereformeerden, her
vormden, katholieken, allen hebben hun aan
knopingspunten, terwijl in de meeste steden
ook algemene ontvangstcomité's en vereni
gingen zijn, die allen goed werk doen en alleen
maar klagen dat zij rog veel meer zouden
f3600,-. Hierin zijn begrepen lesgeld, uni-
form-kleding, voeding, huisvesting, leermid- band met de behoeften
(VERVOLG)
DE „APARTHEID
Ik denk hier bijvoorbeeld aan het apart-
heidsvraagstuk dat voor de Zuid-Afrikaander
een grootscheeps programma van opvoeding
tot zelfbestuur voor de naturellen inhoudt.
Een vraagstuk, waarover door velen ge
schreven en gesproken wordt zonder dat men
weet waarover men het heeft.
Degenen die hier in hun armstoel al precies
weten hoe alles zou behoren te zijn, die de
leefregels in Zuid-Afrika veroordelen zonder
ie weten waarop deze berusten, moeten niet
aan emigratie denken.
Op 1 Januari 1946 werd de Rijksluchtvaart
school opgericht als onderdeel van de Rijks
luchtvaartdienst van het Ministerie van Ver
keer en Waterstaat. Op 8 April van dat jaar
begon de school met de practische opleiding
tot verkeersvlieger; een opleiding, die hier in
Nederland dus geheel van rijkswege wordt
verzorgd.
Motieven daartoe zijn onder meer: de grote
verantwoordelijkheid van de opleiding
gezien onze positie in de internationale lucht
vaart alsmede de mogelijkheid tot een
gunstige financiële regeling van de opleiding,
temeer daar het verschuldigde schoolgeld in
feite een fractie van de werkelijke opleidings
kosten vormt en het de mening van de over
heid is, dat het beroep van Nederlands ver
keersvlieger voor elke geschikte Nederlandse
jongen moet openstaan. Op 10 December
1953 werd door de Directeur-Generaal van
de Rijksluchtvaartdienst aan de 250ste door
de Rijksluchtvaartdienst opgeleide verkeers
vlieger het diploma uitgereikt. En thans heb
ben reeds meer dan 256 piloten de school ver
laten.
Al deze piloten zijn in dienst genomen door
de K.L.M., behalve één, die speciaal voor de
Sabena werd opgeleid.
Voor het opleiden van deze ruim 256 ver
keersvliegers is heel wat nodig geweest De
beide schoolbedrijven van de Rijksluchtvaart
school, Ypenburg en Gilze-Rijen, hebben
sinds de oprichting ruim 90.000 uren gevlogen
In deze tijd is een afstand van 16 000 000 km.
afgelegd, hetgeen neerkomt op 402 maal de
omtrek van de aarde! Per jaar maken de beide
schoolbedrijven ongeveer 63.000 starts en
landingen.
De Rijksluchtvaartschool heeft de beschik
king over een vloot van 64 vliegtuigen, name
lijk 23 Tiger Moth en 2 Fokker S-l 1 toestel
len, welke gebruikt worden bij de elementaire
opleiding, 19 Harvard en 8 SAAB Safir vlieg
tuigen voor de voortgezette opleiding en 12
twee-motorige Beechcraft machines voor de
eindopleiding.
De leerling vliegt gedurende zijn gehele op
leiding 302 uren. Hiervan zijn 80 uren op de
Tiger Moth en Fokker S 11 (waarvan 25 uren
met instructeur wordt gevlogen) 68 uren op
de Harvard (waarvan 38 uren met instructeur)
en 66 uren op de Safir (waarvan 39 onder toe-
zich van ‘n instructeur) Na deze eenmotorige
toestellen krijgt de leerling 88 uur les op de
2 motorige Beechcraft. Dit toestel is voorzien
van dezelfde uitrusting als de moderne ver
keersvliegtuigen. De leerling krijgt dan on
derricht in het zuivere „lijnvliegen." Uiter
aard krijgt hij ook theoretisch onderricht, ter
wijl zijn vliegbekwaamheid tevens wordt
ontwikkeld op het „droogvliegapparaat" de
zogenaamde linktrainer.
De toegang tot de Rijksluchtvaartschool
staat vrij voor hen, die in het bezit zijn van het
einddiploma H. B. S.-B. Gymnasium-, of M.
T. S.afd. Vliegtuigbouw- of Werktuigbouw
kunde en voldoende cijfers voor wis- en na
tuurkunde hebben Tevens moet de adspirant-
leerling de Nederlandse nationaliteit bezitten
en mag hij niet jonger dan 17 jaar en niet ou
der dan 20 jaar zijn. Hij moet goed gezond
zijn en mag geen bril dragen.
Aspirant-leerlingen moeten zich reeds
melden wanneer zij in de hoogste klassen
de hierboven genoemde scholen zitten, en
van 15 September tot 1 Maart d. o v.
candidaten mogen zich niet later dan in deze
periode opgeven, omdat met de selectiepro
cedure, waaraan iedere candidaat zich moet
onderwerpen, nogal veel tijd gemoeid is.
Deze selectieprocedure bestaat uit een licha-
melijke keuring, persoonlijkheidsonderzoek en
een onderzoek naar vliegaanleg
Het onderzoek naar de vliegaanleg duurt 2
a 3 weken. De beide andere keuringen duren
slechts één dag. Zij worden reeds gehouden
ijiens het laatste schooljaar.
i van
bemiddelt en allen zoeken welvaart.
Zij vinden werk en komen ergens te wonen,
Hierdoor wordt in hoofdzaak bepaald hoe de
individuele emigrant zich verder ontwikkelt.
De vrouw des huizes ziet aanvankelijk door
de ogen van de buurvrouw die vriendelijk
voor haar is, zich met haar bemoeit en helpt.
De man ziet in het begin door de ogen van
hen; die in zijn alledaagse leven vrienden van
hem worden. Bij de een zijn dit Afrikaans-
sprekenden, bij de ander Engels sprekenden
en bij nog meer andere beide. In een plaatsje
in Noord-Oost Transvaal zijn 80 Nederlan
ders op voortreffelijke wijze ingeburgerd in
een zuivere Afrikaanse gemeenschap; in Dur
ban groeien de Nederlanders in een Engels
sprekende maatschappij in.
De beslissing omtrent de aansluiting valt in
de kleine kring van welgezinden rondom het
emigrantengezin.
Ik moet eindigen en doe dat met het gevoel
alsof ik dit artikel pas begonnen ben.
Eigenlijk zouden nog tientallen vragen en
omstandigheden besproken kunnen worden,
en raadgevingen gegeven.
Dit moet in de kring van
die met voorlichting belast zijn, plaatsvinden-
De Christelijke Emigratie Centrale, de Kat
holieke Centrale Emigratie Stichting, de
Algemene Emigratie Centrale, de Neder-
lands-Zuid-Afrikaanse Vereniging en de
Gewestelijke Arbeidsbureaux staan daarvoor
ter beschikking.
Zuid-Afrika is het land van openhartige,
rechtlijnige, witte mensen en van primitieve,
goedlachse zwarten. Het is een van de
schoonste tuinen ter wereld, rijk aan mine
ralen en economische mogelijkheden. Een land
met hoge welvaart, grote godsdienstzin en
kerkelijkheid. Een land ook met grote pro
blemen, die worden aangepakt met vaste hand-
Een land, dat Nederlanders die de levensstijl
van anderen weten te respecteren, die iets
i kennen en goed kunnen aanpakken, welkom
i heet en goede mogelijkheden biedt.
Zuid-Afrika, een land waar de bezoeker
met heimwee en gevoelens van goede vriend
schap aan terugdenkt.
Wanneer en wat eet men
in ZUID-AFRIKA?
Bij de vaak ellenlange betogen, die het
daglicht hebben aanschouwd, met de bedoe
ling het emigrerende deel der mensheid in te
lichten over de kosten van levensonderhoud
in een pepaald land wordt in het algemeen
wel veel aandacht besteed aan de prijs van de
diverse artikelen, maar weinig aandacht aan
de wijze waarop en de mate waarin deze arti
kelen genuttigd, ge- dan wel verbruikt wor
den.
Evenals het klimaat van Zuid Afrika gro
te verschillen vertoont met dat in Nederland,
is ook de voedingswijze er
verse menu’s zijn min of meer
geschoeid.
Het zal de emigrant in het begin niet moei
lijk vallen de Nederlandse wijze van voeden
in Zuid-Afrika toe te passen; de ingrediënten
hiervoor zijn in Zuid-Afrika in ruime mate
voorhanden. Toch zal een emigrant, die in
zijn nieuwe vaderland wil slagen, zich spoedig
de zeden en gewoonten van dit land eigen
moeten maken. Een van deze gewoonten is
de voedingswijze.
Na enige tijd zal hij dus de dag, voor wat
betreft het culinaire gedeelte, moeten begin
nen met een behoorlijke kop koffie met „Boer-
beskuit" (droge beschuit). Dit is de spring
plank tot het ontbijt zelf bestaat uit een bord
havermout; enkele gebakken eieren met spek,
een paar dunne „snije roosterbrood" dik met
boter en jellio, wat vruchten en als treffend
sluitstuk een kop koffie met suiker en .veel
melk. De gemiddelde Zuid-Afrikaander is bij
het begin van zijn dagtaak dus reeds in het be
zit van een behoorlijk aantal calorieën.
De Zuid-Arikaanse koffiemaaltijd slaat
naast de Nederlandse koffiemaaltijd een droe
vige figuur, wat met het ontbijt nog vers in
het geheugen en in de maag zeer begrijpelijk
is. Wat koud vlees - als het er is - een slascho
tel (de beroemde „beetslaai"), een vruchten
sla en het onafscheidelijk kopje koffie, ziedaar
het menu. Een andere oorzaak van deze schra
le koffiemaaltijd ligt in het feit, dat de Zuid-
Afrikaander zich omstreeks 11 uur heeft ge
worpen op wat we met een goede Nederland
se uitdrukking kunnen noemen „thee com
pleet", bestaande uit enige koppen thee met
„home made scones „melktert" en diverse
andere lekkernijen.
Bier en sterke drank worden in de gemid
delde Zuid Afrikaanse woning hoegenaamd
niet aangetroffen, maar vóór de lunch wordt
I
Y
na
.1
NS WEEKBLAD
V