Nieuws Advertentieblad en Unmen De Rijksopleiding tot Verkeersvlieger Baarle's s I Da meshanden Nederlandse Emigranten in ZUID-AFRIKA 5 tó 49e Jaargang Zaterdag 13 Febr. 1954 No. 7 Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 5 hen is de organisaties aan- van wel De afwijkend. De di- op Engelse leest is /j Zodra de candiaat het schoolexamen met goed gevolg heeft afgelegd, wordt hij opge roepen door de Rijksluchtvaartschool om op Ypenburg het onderzoek naar zijn vliegaan- leg te ondergaan. Gedurende deze periode is hij gast van de R. L. D. De school betaalt trouwens alle onkosten verbonden aan de keuringen, dus ook het reisgeld- Op het vlieg veld Ypenburg krijgt de candidaat ongeveer 10 uren vlieginstructie op de Tiger Moth en ook nog theoretische instructie De rijksluchtvaartdienst juicht het zeer toe. wanneer de candidaat reeds een zweefvlieg- opleiding heeft gevolgd In de eerste plaats vergroot het de kans op toelating en in de tweede plaats voorkomt het dikwijls teleur stellingen De candidaat weet immers lang van tevoren of hij vliegaanleg heeft- bezocht hebben, erfenis van vroegere regimes, om de betekenis te begrijpen van de ontwik keling van goedgebouwde staalsectoren voor de naturellen en voor de kleurlingen, waar deze zelfbestuur hebben of zullen krijgen. Men behoeft het niet in elk opzicht met alle maat regelen eens te zijn om begrip te hebben voor de noodzaak van een verwaarloosd probleem. eerste jaar wordt uitsluitend besteed aan theoretische gedeelte en geschiedt op Ypen burg. Ook de lessen op de Tiger-Moth en de Fokker S-l 1 worden op Ypenburg gehouden. De voortgezette en eindopleiding vindt plaats op het vliegveld Gilze-Rijen. De kosterTvan de gehele opleiding bedragen te zijn voor werkloosheid, want de toelating tot de Rijksluchtvaartschool houdt nauw ver- van de K.L.M. bovendien nog f4,— zakgeld per delen en week. De leerling kan dit lesgeld ineens voldoen. Voor velen zal dit echter een bezwaar zijn en daarom staat de mogelijkheid open het lesgeld .in termijnen en na de voltooiing van de studie ,,te betalen. Dit is een uiterst gunstige regeling, want de afgestudeerde leerling komt na zijn opleiding bij de K.L.M. in dienst als vlieger 3e klas, met een aanvangssalaris van f 485,—netto in de maand. Hij kan dan tenslotte opklimmen tot een jaarsalaris van f 26.000, Wanneer de leerling besluit achteraf in termijnen zijn studie aan de Rijksluchtvaart school te betalen, dan moet hij zich verplich ten na zijn opleiding tenminste 10 jaren bij de K L M. als piloot dienst te doen. De afbetaling moet in 6 jaar geschieden. Het eerste jaar betaalt de jonge piloot f 25, per maand. Dit bedrag wordt echter overeen- De gehele opleiding duurt 2,5 jaar. Het komstig zijn salaris ieder jaar verhoogd, zodat het hij tenslotte het laatste jaar f 1000,— betaald. Indien de opleidingskosten direct worden voldaan, dan is dienstneming bij de K.L.M. niet noodzakelijk Wel kan de leerling, wan- i neer hij is afgestudeerd, altijd bij de K.L.M. worden geplaatst. Hij behoeft ook niet bang kunnen doen. In Zuid-Afrika behoeft niemand zich geïso leerd of alleen te gevoelen, mits er ook iets van hemzelf uitgaat. Maar ditgeldt hier in ons land ook. Waar staan onze EMIGRANTEN? Mij wordt ook nogal eens de vraag gesteld, of de Nederlanders zich niet bij voorkeur het zij bij de Afrikaans- dan wel bij de Engels sprekende bevolking aansluiten. De New- York Times ging laatst zover om te beweren dat de na-oorlogse Nederlandse emigranten tegen de nationale regering stemmen. Het Men moet de afgrijselijke golfijzeren slumps blad is blijkbaar niet op de hoogte van het feit I dat deze emigranten de Nederlandse nationa liteit nog bezitten en dus nog geen stemrecht hebben. Er is zelfs een professor van Neder landse afkomst, die zeide: ,,De geldkloppers sluiten zich bij de Engelsen aan, de cultuur dragers bij de Afrikaanders Dit is natuurlijk onjuist. Het is veel en veel krachtige aanpak van‘n menselijker. Alle emigranten denken in het I begin in de eerste plaats uitsluitend aan zich- Emigranten moeten innerlijke bereidheid 1 zelf en hun eigen toekomst. Geen hebben het land en het volk hunner keuze te aanvaarden zoals het is Wie dat niet kan blij ve thuis. Emigranten zijn geen hervormers en cultuurmissionarissen. Het zijn mensen, die in een gastvrij land een goede toekomst zoe ken. Natuurlijk brengen zij ook een schat aan geestelijk bezit mee, doch dit is een inbreng die pretentieloos uit handen gegeven en ver smolten moet worden met het bezit van het ontvangende land tot iets gemeenschappelijks en iets beters. Al te vaak wordt een zg cul tuurbezit, onder het motto „ik heb, ik heb wat jij niet hebt", ongebruikt in een pronkkastje tentoongesteld, als ware het grootmoeders theekopjes, die zelfs niet aangeraakt en ge wassen mogen worden omdat zij dan kunnen breken. Zuid Afrika is een land voor nuchtere be kwame en werkzame Nederlanders. Tal van organisaties zijn er om hen te helpen en zich thuis te doen gevoelen. Gereformeerden, her vormden, katholieken, allen hebben hun aan knopingspunten, terwijl in de meeste steden ook algemene ontvangstcomité's en vereni gingen zijn, die allen goed werk doen en alleen maar klagen dat zij rog veel meer zouden f3600,-. Hierin zijn begrepen lesgeld, uni- form-kleding, voeding, huisvesting, leermid- band met de behoeften (VERVOLG) DE „APARTHEID Ik denk hier bijvoorbeeld aan het apart- heidsvraagstuk dat voor de Zuid-Afrikaander een grootscheeps programma van opvoeding tot zelfbestuur voor de naturellen inhoudt. Een vraagstuk, waarover door velen ge schreven en gesproken wordt zonder dat men weet waarover men het heeft. Degenen die hier in hun armstoel al precies weten hoe alles zou behoren te zijn, die de leefregels in Zuid-Afrika veroordelen zonder ie weten waarop deze berusten, moeten niet aan emigratie denken. Op 1 Januari 1946 werd de Rijksluchtvaart school opgericht als onderdeel van de Rijks luchtvaartdienst van het Ministerie van Ver keer en Waterstaat. Op 8 April van dat jaar begon de school met de practische opleiding tot verkeersvlieger; een opleiding, die hier in Nederland dus geheel van rijkswege wordt verzorgd. Motieven daartoe zijn onder meer: de grote verantwoordelijkheid van de opleiding gezien onze positie in de internationale lucht vaart alsmede de mogelijkheid tot een gunstige financiële regeling van de opleiding, temeer daar het verschuldigde schoolgeld in feite een fractie van de werkelijke opleidings kosten vormt en het de mening van de over heid is, dat het beroep van Nederlands ver keersvlieger voor elke geschikte Nederlandse jongen moet openstaan. Op 10 December 1953 werd door de Directeur-Generaal van de Rijksluchtvaartdienst aan de 250ste door de Rijksluchtvaartdienst opgeleide verkeers vlieger het diploma uitgereikt. En thans heb ben reeds meer dan 256 piloten de school ver laten. Al deze piloten zijn in dienst genomen door de K.L.M., behalve één, die speciaal voor de Sabena werd opgeleid. Voor het opleiden van deze ruim 256 ver keersvliegers is heel wat nodig geweest De beide schoolbedrijven van de Rijksluchtvaart school, Ypenburg en Gilze-Rijen, hebben sinds de oprichting ruim 90.000 uren gevlogen In deze tijd is een afstand van 16 000 000 km. afgelegd, hetgeen neerkomt op 402 maal de omtrek van de aarde! Per jaar maken de beide schoolbedrijven ongeveer 63.000 starts en landingen. De Rijksluchtvaartschool heeft de beschik king over een vloot van 64 vliegtuigen, name lijk 23 Tiger Moth en 2 Fokker S-l 1 toestel len, welke gebruikt worden bij de elementaire opleiding, 19 Harvard en 8 SAAB Safir vlieg tuigen voor de voortgezette opleiding en 12 twee-motorige Beechcraft machines voor de eindopleiding. De leerling vliegt gedurende zijn gehele op leiding 302 uren. Hiervan zijn 80 uren op de Tiger Moth en Fokker S 11 (waarvan 25 uren met instructeur wordt gevlogen) 68 uren op de Harvard (waarvan 38 uren met instructeur) en 66 uren op de Safir (waarvan 39 onder toe- zich van ‘n instructeur) Na deze eenmotorige toestellen krijgt de leerling 88 uur les op de 2 motorige Beechcraft. Dit toestel is voorzien van dezelfde uitrusting als de moderne ver keersvliegtuigen. De leerling krijgt dan on derricht in het zuivere „lijnvliegen." Uiter aard krijgt hij ook theoretisch onderricht, ter wijl zijn vliegbekwaamheid tevens wordt ontwikkeld op het „droogvliegapparaat" de zogenaamde linktrainer. De toegang tot de Rijksluchtvaartschool staat vrij voor hen, die in het bezit zijn van het einddiploma H. B. S.-B. Gymnasium-, of M. T. S.afd. Vliegtuigbouw- of Werktuigbouw kunde en voldoende cijfers voor wis- en na tuurkunde hebben Tevens moet de adspirant- leerling de Nederlandse nationaliteit bezitten en mag hij niet jonger dan 17 jaar en niet ou der dan 20 jaar zijn. Hij moet goed gezond zijn en mag geen bril dragen. Aspirant-leerlingen moeten zich reeds melden wanneer zij in de hoogste klassen de hierboven genoemde scholen zitten, en van 15 September tot 1 Maart d. o v. candidaten mogen zich niet later dan in deze periode opgeven, omdat met de selectiepro cedure, waaraan iedere candidaat zich moet onderwerpen, nogal veel tijd gemoeid is. Deze selectieprocedure bestaat uit een licha- melijke keuring, persoonlijkheidsonderzoek en een onderzoek naar vliegaanleg Het onderzoek naar de vliegaanleg duurt 2 a 3 weken. De beide andere keuringen duren slechts één dag. Zij worden reeds gehouden ijiens het laatste schooljaar. i van bemiddelt en allen zoeken welvaart. Zij vinden werk en komen ergens te wonen, Hierdoor wordt in hoofdzaak bepaald hoe de individuele emigrant zich verder ontwikkelt. De vrouw des huizes ziet aanvankelijk door de ogen van de buurvrouw die vriendelijk voor haar is, zich met haar bemoeit en helpt. De man ziet in het begin door de ogen van hen; die in zijn alledaagse leven vrienden van hem worden. Bij de een zijn dit Afrikaans- sprekenden, bij de ander Engels sprekenden en bij nog meer andere beide. In een plaatsje in Noord-Oost Transvaal zijn 80 Nederlan ders op voortreffelijke wijze ingeburgerd in een zuivere Afrikaanse gemeenschap; in Dur ban groeien de Nederlanders in een Engels sprekende maatschappij in. De beslissing omtrent de aansluiting valt in de kleine kring van welgezinden rondom het emigrantengezin. Ik moet eindigen en doe dat met het gevoel alsof ik dit artikel pas begonnen ben. Eigenlijk zouden nog tientallen vragen en omstandigheden besproken kunnen worden, en raadgevingen gegeven. Dit moet in de kring van die met voorlichting belast zijn, plaatsvinden- De Christelijke Emigratie Centrale, de Kat holieke Centrale Emigratie Stichting, de Algemene Emigratie Centrale, de Neder- lands-Zuid-Afrikaanse Vereniging en de Gewestelijke Arbeidsbureaux staan daarvoor ter beschikking. Zuid-Afrika is het land van openhartige, rechtlijnige, witte mensen en van primitieve, goedlachse zwarten. Het is een van de schoonste tuinen ter wereld, rijk aan mine ralen en economische mogelijkheden. Een land met hoge welvaart, grote godsdienstzin en kerkelijkheid. Een land ook met grote pro blemen, die worden aangepakt met vaste hand- Een land, dat Nederlanders die de levensstijl van anderen weten te respecteren, die iets i kennen en goed kunnen aanpakken, welkom i heet en goede mogelijkheden biedt. Zuid-Afrika, een land waar de bezoeker met heimwee en gevoelens van goede vriend schap aan terugdenkt. Wanneer en wat eet men in ZUID-AFRIKA? Bij de vaak ellenlange betogen, die het daglicht hebben aanschouwd, met de bedoe ling het emigrerende deel der mensheid in te lichten over de kosten van levensonderhoud in een pepaald land wordt in het algemeen wel veel aandacht besteed aan de prijs van de diverse artikelen, maar weinig aandacht aan de wijze waarop en de mate waarin deze arti kelen genuttigd, ge- dan wel verbruikt wor den. Evenals het klimaat van Zuid Afrika gro te verschillen vertoont met dat in Nederland, is ook de voedingswijze er verse menu’s zijn min of meer geschoeid. Het zal de emigrant in het begin niet moei lijk vallen de Nederlandse wijze van voeden in Zuid-Afrika toe te passen; de ingrediënten hiervoor zijn in Zuid-Afrika in ruime mate voorhanden. Toch zal een emigrant, die in zijn nieuwe vaderland wil slagen, zich spoedig de zeden en gewoonten van dit land eigen moeten maken. Een van deze gewoonten is de voedingswijze. Na enige tijd zal hij dus de dag, voor wat betreft het culinaire gedeelte, moeten begin nen met een behoorlijke kop koffie met „Boer- beskuit" (droge beschuit). Dit is de spring plank tot het ontbijt zelf bestaat uit een bord havermout; enkele gebakken eieren met spek, een paar dunne „snije roosterbrood" dik met boter en jellio, wat vruchten en als treffend sluitstuk een kop koffie met suiker en .veel melk. De gemiddelde Zuid-Afrikaander is bij het begin van zijn dagtaak dus reeds in het be zit van een behoorlijk aantal calorieën. De Zuid-Arikaanse koffiemaaltijd slaat naast de Nederlandse koffiemaaltijd een droe vige figuur, wat met het ontbijt nog vers in het geheugen en in de maag zeer begrijpelijk is. Wat koud vlees - als het er is - een slascho tel (de beroemde „beetslaai"), een vruchten sla en het onafscheidelijk kopje koffie, ziedaar het menu. Een andere oorzaak van deze schra le koffiemaaltijd ligt in het feit, dat de Zuid- Afrikaander zich omstreeks 11 uur heeft ge worpen op wat we met een goede Nederland se uitdrukking kunnen noemen „thee com pleet", bestaande uit enige koppen thee met „home made scones „melktert" en diverse andere lekkernijen. Bier en sterke drank worden in de gemid delde Zuid Afrikaanse woning hoegenaamd niet aangetroffen, maar vóór de lunch wordt I Y na .1 NS WEEKBLAD V

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1954 | | pagina 1