Nieuws Advertentieblad en Provinciale problemen» Uit Afrika. g HET LICHTBAKEN Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 UJ Bond zonder naam Stem iedere Zaterdagavond Uw radio af op zo’n omvang is dan wel plaats te vinden voor de 20 440 liter benzine, welke het graag mee neemt, want vier motoren zuigen stilaan zo’n tank ledig. En dat ze het er niet neven gieten kunt ge nagaan: elke motor kan bij de start 2500 PK ontwikkelen en dat schijnt hij onge veer te kunnen gebruiken als hij met een ge wicht van 48.000 kgr.de lucht inschiet. In schiet zeg ik, en terecht want de vlieger kan opgaan tot 335 meter per minuut: maar zo rap doet hij het niet, daar zou alleen de bagage tegen kunnen, maar de mensen hun oren zou den beginnen te tuiten en hun ogen zouden van hun gebuur aflezen: ,,Wel, die schijnt werke lijk iets onpasselijk te worden.” Nu echter bleef elkeen opgeruimd en nie mand was onpasselijk. Hoe ge dat kunt mer ken? Wel rond 8 uur, we hingen toen boven de Middeiandse zee, zaten we al ongeveer 3 uurtjes in onze clubzetel; in het eerst zo wat ongemakkelijk, want als ge de eerste keer vliegt en 't vliegtuig voelt zich gedragen door de lucht, wilt ge tprecies tegenhouden, maar dat kunt ge toch niet, dus dan maar de hoogte in; een tweede keer begint ge daar ook niet meer aan en ge iaat u dan maar lichtjes mee optillen. Dat kunt ge het best vergelijken bij iemand die op een kermis mee in de cake-walk versukkeld. Hij komt in de schudders, wie meewipt vindt het leuk; wie tegenwerkt ge raakt niet vooruit: zo maakt hij bewegingen en geeft aan de maagspieren oefeningen, wel ke geen enkel gediplomeerd turnleider zou voorschrijven. We zweefden dus boven de Middeiandse zee, ze brengen het avondmaal op en elkeen deed het zich best smaken; het beste bewijs dat elkeen het goed maakt. Nu komt er een kleine verrassing opduiken: ,,’n stand van zaken” wordt aan de passagiers doorgegeven en terwijl de rook van ons Hol lands sigaartje zich aan de Afrikaanse buiten lucht aanpast, lezen we: gemiddelde snelheid: 442 km per uur. Buitentemperatuur: 21 graden (binnen heeft elkeen zijn overjas al weggehangen). Hoogte: 6.100 m, we zitten lekker boven de wolken. Dit is dan ook de normale snelheid en hoogte, enkel de buiten temperatuur zal aanwijzen dat we stilaan dich ter bij de evenaar komen. Daar hebben we op die hoogte nog -f- 7 graden. Rond 10 uur lopen we Tripolis binnen. Het is kwestie van dalen: een operatie van onge veer een half uur. Waarom zo lang? Wel, dan dalen we nog tot op 200 meter per minuut en dat is al aardig veel, want dat wil zeggen soms min en soms merkelijk meer naar gelang het vliegtuig op een wolk stuit of in een dunne luchtlaag vrij snel een aardig gevoel bezorgt. Maar dat weet ge de tweede keer ook al weer. Een oponthoud van 45 min doet er ons ken nis maken met de Afrikaners; grote benzine tanks worden bijgevuld; de grote vogel heeft dorst en neemt goed in. Iedereen instappen en...... daar vliegt hij weer! Op een normale hoogte gekomen, roept n niet te bespeuren stem: „Dit is het nachtlicht; elkeen gelieve zijn gebuur gelegenheid tot rust te bieden, persoonlijke lampjes zo min moge lijk gebruiken.” Ge drukt op de knop die zich om de armleuning bevindt en ge ondervindt hoe snel de rugleuning aan uw orders gehoor zaamt. Elkeen tracht te slapen zo goed het gaan kan tot half vijf, want we naderen Kano- De eerste vlucht telde 2.147 km, nn heeft de kilometriek 2.340 km bijgeteld en van Kano naar Leopoldstad zal het cijfer nog met 1969 eenheden aangroeien. Zo hebt ge meteen de afstand in vogelvlucht van Brussel-Leopold- stad. Kano is een zwarte stad met meer dan 100.000 zielen. Tijdens de laatste vlucht doezelen we nog een beetje in tot opeens rond 8 uur het fijnste ontbijt wordt aangeboden dat kan opgediend overvloed. Daar is de zorg voor de on- maaiscnappelijken, welke zorg over veel le veel instanties is verdeeld. Daar is liet .nijpende tekort aan goede maalschappe- lijKe werksters en gezinsverzorgsieis. Daar is het probleem van de voorüerei- ding van de jeugd op het volle leven. De meisjes hebben reeds een groot aantal Mater Amabilis-scholen. De oprichting van soortgelijke scholen voor jongens zou krachtig moeten worden bevorderd. Om tol menswaardige woningtoestanden te komen, zal de krotopruiming veel inten siever ter hand moeten worden genomen Een bouwvolume ter vervanging van 600 krotten in drie jaar is veel te weinig. De beroepskeuze-voorhchtihg laat nog veel te wensen over. Hoe kunnen ondeskun- digen de weg weten in de doolhof der 4200 beroepen die ons land kent! Een merkwaardig probleem vormt dat der be jaarden. De gemiddelde levensduur is de laatste decennia sterker gestegen, m. a. w. het aantal lieden dat ouder wordt dan zestig wordt steeds groter. In 1956 zullen er dat 80.000 zijn, in 1976 echter al 140.000. Een groot aantal van hen zal door particuliere of openbare instanties verzorgd moeten worden. Dit waren slechts enkele facetten uit een effectieve inschakeling van de het rijke scala van zorgen, waarmee de bewindsiiedeu in onze provincie worden gekweld. Het is ruim voldoende om er een stevige hoofdpijn van te krijgen. Een der grootste problemen die zich in onze provincie voordoen is het pro bleem van hei scheppen van werkgele genheid. Onze bevolking groeit buiten gewoon snel. Het enige doeltreffende middel om deze bevolkingsdruk op te vangen is de industrialisatie. Maar zoals het zo vaak gaal: Men kan de industria lisatie niet zien builen een ruimer ver band. Het gaat niet aan, om dit facet even uit het geheel te lichten en het te behandelen en te beschouwen alsof het een volkomen op zich zelf staand object zou zijn. De industrialisatie vormt slechts een klein onderdeel van het ge heel der moderne samenlevings proble- men. Uitsluitend en allen de economi sche kant ervan bekijken zou tot ernstig gevolgen kunnen leiden. Het welvaarts- plan dat eerlang is opgesteld heeft dat, zeer terecht, dan. ook niet gedaan. Met name besteedde dit grote aandacht aan de sociaal-culturele gevolgen van een snelle industrialisatie. Vooral daar, waar eertijds geen industrie van betekenis was, maar waar nu de fabrieken snel uit de grond rijzen, doen zich deze moeilijk heden bijzonder scherp gevo len. Men staat voor niet min of meer dan een om wenteling, die diepe sporen nalaat in het geestesleven. Toch schijnt men van overheidswege (we bedoelen hier de landelijke overheid) dit niet zo scherp te zien. De heer Piet Coppens, voorzit ter van het Provinciaal Opbouworgaan, liet in deze een cijfer horen dat zulks wel duidelijk illustreert. Voor de economische ontwikkelings gebieden werd een bedrag beschikbaar gesteld van 751 millioen gulden. Voor desociaalculturele ontwikkeling slechts.. 80.000 gulden! Hier is van een redelij ke verhouding geen sprake meer. De nadruk wordt toch wel al te zwaar op de materiële zijde gelegd en de geestelijke kant van het probleem, die toch altijd nog het voornaamste dient te zijn, schijnt alle betekenis verloren te hebben. Nu is het natuurlijk niet zo, dat de sociaal-cul turele ontwikkeling allereerst een finan ciële kwestie zou zijn. Dingen van de geest kan men niet realiseren met er zo veel mogelijk geld aan te spenderen. Het is allereerst de geest zelf die hier waak zaam en werkzaam moet zijn. Om te kunnen werken echter zijn er bepaalde stoffelijke hulpmiddelen nodig en deze kunnen onmogelijk met een bedrag van 800.000 gulden bekostigd worden. De Nederlandse Opera alléén ontvangt bij na evenveel subsidie. Het streven naar sociaal-culturele verbetering is er wel, maar het wordt niet intens genoeg aange pakt en ook niet altijd volgens de meest- geëigende methode. Zo bestaat er een sterke neiging om de zaken te sterk cen tralistisch, volgens één vast plan dat voor alle ontwikkelingsgebieden geldt, te bedisselen. En toch: juist hier treden sterke verschillen aan de dag. De be hoeften in het land van Cuyk zijn heel anders dan in de Drentse veenen, die van de Kempen anders dan in de Betu we. Scherp rekening houden met de ei gen aard der diverse bevolkingsgroepen en geëigende provinciale organen, is hier dringende eis. Overigens zijn er nog problemen in Luluaburg 29-11 -’53. Aan alle dorpsgenoten en vrienden voor eerst mijn oprechte dank om uw belangstelling rond „uw missionaris”. Als blijk van genegen heid dan ook graag een korte reisbeschrijving. Om 1 uur was de start in Baarle. En om 4 uur was het te Melsbroek al zo druk, dat er van rustig praten geen spraak meer zijn kor nu dat had ik wel van te voren gezegd: ,,Van het ene schuifje naar het andere en zo houden ze u al rap een half uurtje aan de draai. De twee zusters die met ons naar onze mis sie mee afreisden, hebben nauwelijks hun fa milie kunnen groeten. Ze zeggen wel eens, men kan over de koppen lopen; ,,Ja,” zei een zuster, ,,ik had er veel goesting toe t te doen” Inderdaad is op dat ogenblik een flinke hand druk aan familie en vrienden bijzonden harte lijk en geruststellend. Op het balkon hadt ge n beste plaats, want juist waren we bij de toldienst buiten en ik zag moeder en de anderen al staan, vlak tegen de leuning. Zo hebben een honderdtal bekende ogen en evenveel wuivende handen en zwaaiende hoe den ons werkelijk het vliegtuig ingedragen. De kleine mannen waren best in hun schik; de felle drukte was een kleine stoornis in hun blije reis; maar sterke vaderarmen die hen een beetje optilden, maakten alles weer goed; dar wuifden ze ook meteen zekere overtuiging ,,Nokei Pater, kijk nog eens goed, want ik zie u nog 1” Zo stapten wij met een kort oponthoud van de ene bus in de andere; de eerste telde 41 rei zigers; in de tweede waren van de 77 piaatsen er 72 bezet, links 2 plaatsen naast elkaar, daar kregen de Zusters hun passende plaats, rechts 3 plaatsen naast elKaar: Mgr. Van Beurden uit Poppel, n Broeder van Oostakker en uw mis sionaris vulden zo ook t aangewezen gangetje met de zetels er bij natuurlijk. Het vliegtuig, een D C - 6 pakt u op korte tijd mee boven de wolken. Het is moeilijk te geloven dat zo’n ding eeu spanwijdte heeft van 36 meter en een hoogte van 8,75 meter. In worden tussen hemel en aardeen waarvan elkeen in overvloed van kon genieten- Nu kijken we langs boven in de wolken, ’n Spel van salle mogelijke vormen ontrolt zich. De uitkijkruitjes kunnen de algemene belang stelling niet verwerken en wijzen op het feit dat de wolken zo bekeken duizend maal scho ner zijn dan gelijk we ze anders kennen. Na deze uurtjes studie klappen we onze luchtatlas dicht boven Leopoldstad en vol fier heid merken we dat onze Kongolese hoofdstad de schoonste bladzijde is in de geschiedenis van de kolonisatie van Midden-Afrika. Een pater van de prokuur wacht ons op. Daar zijn we onmiddellijk ingeburgerden van den huize In de namiddag lopen we even de stad door, waar er alles op wijst dat ze niet kunnen volgen met bouwen en wegenaanleg. Buildings van 6-7 verdiepingen kruipen uit de grond. Kerken met smaakvol uitzicht zo van binnen als langs buiten, wijzen er op dat God ook dit volk tot zich roept endat het volk luistert naar Zijn woord. Of er bloemen groeien? Op de prokuur staat een .cactus” van ongeveer 5 m hoog, en goed gearmd als die is, leidt hij de hele weg rond zich heen als wilde hij zeggen:,, Van wel ke arm verlangt ge nu’n scheutje?” Ook een ander rijpe cactus pronkt daar, edeler en scho ner, vol rode bloemen, dat is 'n platblad, flink gestruikt en 2,5 m hoog- ’s Anderendaags zijn we voortgevlogen met een kleiner vliegtuigLeopoldstad - Kikwit - Thsikapa - Luluaburg, ditmaal geen vier, maal wel een twee-motorig toestel dat een 15-tal mensen een comfortabele plaats aanbiedt. Daar was de gemiddelde hoogte 1800 men snelheid 290 km. Dan kunt ge werkelijk alles goed zien. Hier en daar een missie, een neger- dorp, soms een antiloop en hevelachtige bos sen en pleinen. In Thsikapa was er onver wacht ‘n paar uurtjes werk voor de mekanie- ker. Ondertussen werd er ons even onver wacht een middagmaal aangeboden; of we het ons lieten smaken op kosten van de Sabena Zo waren we eerst rond vier uur in Luluaburg waar onze Pater Overste van Kole ons blij stond af te wachten. Hier zitten we ook op de prokuur, binnen een paar dagen znllen we verder reizen Ondertussen zien we hoe zeer Luluaburg als ondertroon uitbreiding neemt Het is voor het vliegwezen zeker het grootste binnenlands knooppunt van Belgisch Kongo. Colleges, scholen, hospitalen, pensionaten en kerken wijzen er op dat hier hard gewerkt wordt. Zo hebben de Paters Scheutisten hier al een massa werk opgebouwd, waardoor vele zwarten de ijver voor het werk en bijzonder de weg tot God hebben ontdekt Bidden we samen Ons Heer dat Hij ook ons werk mag zegenen en dat we binnen een tien tal jaren ook al iets van die verheven vruchten mogen inoogsten ter ere van God en tot heil van de zielen Ik weet, gij die me leest, zult gaarne het uwe bijdragen en niemand zal het me kwalijk ne men als ik u herinner, dat ik maar 5 minuten van uwen dag vroeg, maar dan de moeilijkste en met de hoogste liefde Jezus aangeboden tot welslagen van mijn missie. Zo blijf ik me graag „uw missionaris” noe men en zeg u tot de volgende keer. Uw dorpsgenoot en vriend, Pater Van De Heyning. Katholieke Missie. Okala, via Luluaburg, Belgisch Kongo. NS WEEKBLAD ff. 48e Jaargang Zaterdag 12 Dec. 1953 No. 50 J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1953 | | pagina 1