Advertentieblad en Zestien eeuwen Sint Nicolaas Baarles' Nieuws- T uinbouw Land I PUROL GENEEST Verstopping -TTy' Vlug, zacht en pijnloos werken Mijnhardt's Laxeertabletten 65ct. en 1 Kansen voor uitbreiding landbouw gering RegelmatigJieids- en oriënteringsrit (avond-rit) ZONDAG 29 NOVEMBER 1953 religieuze de December- MM y ii Uitgave i ROZENKRANS - INTENTIE Dat het H, Hart van Jezus, het werk van de Heilige Vader tot behoud van de de vrede, zegenen. Dit is de intentie voor maand. ZOMERGERST Bij het opmaken van het bouwplan 1954 kan het in het bijzonder op de gemengde be drijven van belang zijn een perceel zomergerst te zaaien, nu we de beschikking hebben over een ras, dat het op alle grondsoorten goed doet, in het bijzonder ook op de zand- en dal gronden. Frisiazomergerst is een vierrijige zeer productieve voergerst, welke hoge op brengsten kan geven. De opbrengst ligt dit jaar beduidend hoger dan die van rogge- Bovendien is gerst een waardevol voeder- middel op de gemengde bedrijven. Bijzondere eisen stelt deze gerst niet. Te droge gronden, waar haver slecht wil groeien, zijn ook voor deze gerst ongeschikt. Overigens lenen alle- voldoende vochthoudende gronden zich uit stekend voor deze teelt. Een voordeel van de teelt van zomergerst op de lichtere gronden is niet alleen de hoge opbrengst, het vroegrijpende gewas maakt het tevens mogelijk nog ‘n goede nateelt van een groen- voergewas te hebben Hiervoor lenen zich de stoppellupinen wel in het bijzonder. Dit ge was kan bij vroege zaai zeker 40000 a 50000 kg. eiwitrijke groene massa leveren, welke in gekuild of vers vervoederd zeer waardevol is. en constaterende juiste tijd van aankomst door middel van duivenklokken. Dit is speciaal ge daan om vergissingen te voorkomen. Iedere deelnemer kan bij de controleposten de juiste tijd van de duivenklokken, waarmede de tijd is geconstateerd, zelf noteren. In het clublokaal kunnen horloges gelijk worden gesteld met de daar aanwezige z g. „moederklok”. Na afloop van de wedstrijd worden de stroken uit de klokken ter inzage verstrekt- Voor het bepa len van de juiste tijd geldt dat de nieuwe mi nuut ingaat wanneer de 30 seconden gepas seerd zijn. Voor iedere minuut te vroeg of te laat aan een controle wordt 1 strafpunt gege ven. Het missen van een controlepost wordt aangerekend voor 50 strafpunten. Indien men vanuit de verkeerde richting aan een controle post komt 25 strafpunten. Indien gestopt wordt wanneer de controlepost in zicht is 25 strafpunten. De eindcontrole is in het club lokaal, waarde deelnemerskaart onmiddellijk moet worden ingeleverd. Tussen 17.30 u. en 17-50 wordt gelegenheid gegeven tot inschrij ving in het clublokaal tegen betaling van een inschrijfgeld van f 2,—. De volgorde van ver trek geschiedt volgens het binnenkomen van de inschrijving. Er zal gestart worden met tussenpozen van 2 en 3 minuten naargelang het aantal inschrijvingen. Alle aanwijzingen voorde te volgen route, zoals richtingwijzers of eventueel huisnummers, reclameborden enz. zijn aan de rechter zijde van de weg te vinden. Zulks in verband met de veiligheid van het verkeer. Het traject loopt uitsluitend over verharde wegen! Aangezien op deze rou te de Nederlands Belgische grens moet wor den gepasseerd moet iedereen in het bezit zijn van de nodige bescheiden voor het passeren van de grens! Aan deze rit zijn wederom prachtige prijzen verbonden. De winnaar komt in het bezit van de prachtige wisselbeker, bij gelegenheid van de vorige wedstrijd beschikbaar gesteld door de Heer G. W. Vaal, dierenarts te Baarle- Nassau- Deze is thans in het bezit van Frans Bruurs en moet driemaal achtereen gewonnen worden om definitief eigenaar te zijn. Boven dien wordt aan de winnaar als extra prijs een lauwertak toegekend en aan de eerstgeklas- seerde motorrijder eveneens een lauwertak. Zowel auto's als motorrijwielen kunnenaen de rit deelnemen. Bromfietsen zijn uitgesloten. De prijsuitreiking zal plaats hebben na af loop van de wedstrijd in het clublokaal, alwaar de prijzen zullen worden tentoongesteld. Wij sporen iedere automobilist en motorrij der aan deel te nemen. Het is een sportieve rit, waarbij absoluut geen eisen of risico wordt gesteld aan het materiaal. Het is algemeen bekend dat de ontwikke lingskansen van de landbouw in Brabant na genoeg nihil zijn. Er kan nog wei wat grond worden gewonnen door ontginning, droog legging e.d. dóch de daardoor verworven heid ging ingrijpen Verder ging het opgeko- winst valt^ongeveer weg tegen de grond die uitbreiding, aanleg van sportvelden, wegen en wat dies meer zij. Het Economisch Techno logisch Instituut heeft naar deze ontwikkeling een minutieus onderzoek ingesteld en het moet dan ook tot weinig hoopgevende con clusies komen. Eensdeels zullen de Brabantse boeren, willen zij het hoofd boven water kun- moeten overgaan tot een zo scherp mogelijke intensivering en rationali satie van het bedrijf. Hierin speelt het gebruik van machines een grote rol, doch dat houdt weer in, dat er nóg minder plaats zal komen voor overtollige arbeidskrachten Is dan mis schien de tuinbouw een middel om meer boerenzoons in t bedrijf op te kunnen nemen? Men zou zeggen van wel, want in de tuinbouw (een zeer intensief bedrijf) zijn immers veel meer werkkrachten nodig danin de landbouw Doch ook hier zijn de conclusies van het E.T.I. niet erg bemoedigend. De tuinbouwtechniek stelt hoge eisen aan mensen en aan grond. Over het algemeen zijn deze omstandigheden in Brabant minder gun- j stig. Reeds thans wordt bovendien met af- Een stadspublicatie van Tiel in 1618 besluit I ^^ge^khede^ geworsteld Grotere export- als volgt: ,,dat voortaen geene kijnderen bin nen dezer stad eenige schoenen bij haere vrun- den nog by anderen op St Nicolaes avonds nog voor ofte nae en zullen mogen brengen nog zetten, nochte bij ijemand anders gebrocht is. De uitbreiding van°de tuinbouw zal echter werden, om volgens de olde gepleechte ge woonte met eenige geschencken ofte giften versien te werden, dat oock geene backers of kramers daertoe eenige whaeren op ’s heeren straeten, merckt noch anders waer en zullen moogen verkopen." Het ligt voor de hand, dat het Sint Nicolaas feest in ieder land een eigen karakter hVeft. Zelfs in kleine landen als het onze, is nog een streekkarakter te herkennen. De Sint Nico- laassfeer is over het algemeen niet vrijgeble- ven van de Germaanse mythologie. Er is een overeenkomst te onderkennen met de oude winterfeesten der Germanen. Zo was ook Wodan, als God der elementen, bij zeevaren de volken het voorwerp ener bijzondere ver ering. Ook Wodan reed op een witte schim mel en werd begeleid door een helper En vooral in de maand December trok deze Ger maanse God rond, daarbij overal geluk en ze gen verspreidend. Wodan bezat een wonder mantel, waarmee hij door het luchtruim kon rijden, om de verlangens der mensen te gaan bevredigen. Zweeft Sinterklaas ook niet door de lucht, om op de daken der woonhuizen, bij de schoorsteen, te kunnen neerdalen? Er is meer in de Sint Nicolaasgebruiken, die op de telde. Maar ook Noord-Duitsland had ker ken, die de naam van de heilige droegen. Het Sint Nicolaasfeest groeide in de loop der eeu wen uit tot een grootse gebeurtenis, in en buiten kerkverband. Het ging gepaard met kerkelijke plechtigheden en het geven van ge schenken, vooral aan kinderen. Zo lezen we in de rekeningen der parochie kerken te Utrecht over het jaar 1561 o.a „voer twe hondert weyten broden, die op S. Niclaes dach den armen mensen in der kercken, nae die hochmisse, gedeylt zijn, het stuck van 0,5 st 5 gld." Uit oude rekeningen van Dordrecht blijkt, det reeds in 1360 ,,op St. her Nyclaes dach 1 L. gr. aen die schoelers voer her oer lof" werd geschonken. Daaruit moet men dus opmaken, dat de scholieren op de naamdag I hunner schutspatroon ook vacantie kregen. In 1403 wordt in Dordrecht gewag gemaakt van de uitdeling van „Honinc, claescoeck en taert aen die (koor) kinders, op hunne patroen St. Nyclaes". Het feest leidde echter tot uitspattingen, vooral in Frankrijk, zodat de hogere geestelijk- j Germaanse mythologie wijzen, maar het zou te ver voeren. Onwillekeurig rijst de vraag, wat Sinter klaas met Spanje te maken heeft. In de oude Duitse volksliederen werd veelvuldig „het land van Spanje" bezongen. Alles wijst er op, dat we daarbij met overblijfselen van de zon neliederen te doen hebben. Daarin werd oor spronkelijk het heerlijke warme lichtrijk, het rijk der engelen, Engelland genoemd Door wanbegrip werd dat op de duur voor de bewo ners der koude landen ‘t geïdealiseerde „zon nige Spanje". Zeer waarschijnlijk is het dan ook de volkspoëzie geweest, die via de oude liederen de populaire Bisschop uit het land der oranjeappelen, der citroenen en sinaasap pelen liet komen. In ‘n oud Duits liedje draaft „Peterchen" met zijn paard van ‘n hoge berg. slechts mogen geschieden onder de meest gunstige omstandigheden en dan nog alleen voor die producten, waarvoor nog ‘n redelijk afzetgebied kan gevonden worden. Start vanaf het clublokaal, café Adriaansen, Molenstraat 139, Baarle-Hertog. Passagiers mogen worden meegenomen. Een passagier- kaartlezer is onmisbaar. De prijzen zijn zoda nig dat zowel bestuurder als kaartlezer de be schikking krijgen over een zelfde prijs indien zij geklasseerd worden. Er moet gereden wor den met een gemiddelde snelheid, welke bij ‘t uitreiken van de routebeschrijving wordt be kendgemaakt. Deze worden bij de start ter hand gesteld. Degene die dit gemiddelde over de verschillende delen van het traject en over de gehele route berekend, ‘t dichtst nabij komt en geen controlepost mist, is winnaar. Óp on bekende plaatsen staan controleposten opge steld, kenbaar aan witte armband met op schrift „A.M.C. Baarle” die tijdig een teken zullen geven met wit licht Deze posten plaat sen op de deelnemerskaart een aantekening EEN STUKJE GESCHIEDENIS Volksgebruiken leiden soms een taai be staan, doch weinige zullen zich zo lang en al gemeen hebben gehandhaafd als hetSint Nico laasfeest. En dat nog wel ondanks de tegen werking van sommige zijden, die meermalen zelfs tot absolute verboden uitgroeide Het mag dan misschien vreemd en voor de huidige generaties zelfs onwaarschijnlijk lijken, maai de geschiedenis kent perioden, waarin de ker kelijke en wereldlijke overheden met kracht optraden tegen het jaarlijkse kinderfeest. Aan de geschiedenis van Sint Nicolaas zit heel wat vast. Sinterklaas, de naam, die nog steeds gebruikelijk is, is eigenlijk een samen trekking van Sint her Claes. In de middeleeu wen gaf men de heiligen, evenals de ridders, de titel Heer voor hun naam. De oorspronke lijke Sint Nicolaas zou in de vierde eeuw heb ben geleefd te Myra, een destijds beroemde havenstad in Lycië. Reeds in zijn jeugd trok deze Nicolaas de aandacht door zijn vrome levenswandel En later, tot bisschop gekozen, werd zijn naam verbonden met wonderen en weldaden. De belangstelling van de bisschop ging in het bijzonder uit naar kinderen en zee varenden. Een merkwaardige combinatie, maar men bedenke, dat zeelieden in die tijd meer dan iemand anders de steun nodig had den aan het geloof in bovenaardse krachten. Sint Nicolaas werd dan ook de schutspatroon der zeelieden. Sint Nicolaas was oorspronkelijk‘n Oosters kerkheilige en als zodanig genoot hij in de Griekse kerk een groot gezag. Zijn verering ging echter weldra tot de Westerse kerk over en was vooral in de zeevarende landen groot. De verbreiding der Sint Nicolaas verering was dan ook het onbewuste gevolg der zeevaart. Ook in ons land en België verrezen kerken en kapellen, aan de heilige gewijd. Er werden zelfs steden en dorpen naar hem genoemd. Vlaanderen kent zijn Sint Nicolaas en Fries land zijn Sint Nicolaasga. Nederland bezat meerdere naar de Sint genoemde kerken, ter wijl België er in de vorige eeuw meer dan 100 De ruiter peinst over de gevolgen, wanneer het paard ten val zou komen en in het diepe dal zou storten: „Die Himmelthür wird offen- gehen Maria Gottes Amme Kommt mit dem weissen Lamme Weist die Wolken über Land Von Brabant nach Engelland Von Engelland nach Spanien Mit Aepfeln und Kastanien!" Hierin zit het misverstand Engelland Engeland en Spanje als het He melrijk reeds verwerkt. Hoe het ook zij: het Sinterklaasfeest heeft zich door de hindernissen der eeuwen heen gehandhaafd en het ziet er niet naar uit, dat we aan dit stevig gewortelde volksgebruik spoedig een eind zullen maken. In Sint Nico laas leeft nog een stuk kinderlijke volkspoëzie voort, dat religieuze, politieke en standskloven overbrugt en dat is heel veel waard. men Protestantisme, dat zich uit religieuze moetworden afgestaan ten behoeve van stads overwegingen tegen de Sint Nicolaasviering j verzette. De wereldlijke overheden maakten zich bovendien zorgen over „groote disordren j confusien en ongeregeltheden". welke uit de Sinterklaasviering voortvloeiden. De gemeen- i te Amsterdam vaardigde b.v. in 1698 opnieuw een verbod uit, dat we, bij wijze van curiositeit nen houden, gedeeltelijk laten volgen: „Also mijne Heeren j van den Gerechte in de voorgaande jaren ver- i nomen hebben, dat, niet tegen staande de Keuren voor desen gepubliceert, verscheydene personen sigh hebben vervordert op den 5 en 6 deser lopende maent, op den Dam en andere plaetsen binner deser stede, in kramen en op kruywagens, mitsgaders in stoepen en voor de deuren voor te stean met poppegoet, snoe- peryen en andere eetbare waren: waer door niet alleen groote menichte van volck uit alle hoecken der stad na die plaetsen toevloeyt, (onder de welcke vele dieven sigh mengen) maer oock groote disordren, confuciën en on geregeltheden ontstaen." 1 LU r kansen zijn veelal alleen mogelijk door mis- i lukkingen in het buitenland. Het is niet on denkbaar, aldus het E.T.I., dat door de druk van de omstandigheden meer boeren tot de i tuinderij zouden overgaan dan verantwoord 48e Jaargang Zaterdag 28 Nov. 1953 No. 48 I 'H ÏK - Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 ruwe huid, ruwe handen, ruwe lippen - ONS WEEKBLAD

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1953 | | pagina 1