Advertentieblad
en
Zestien
eeuwen
Sint Nicolaas
Baarles' Nieuws-
T uinbouw
Land
I
PUROL GENEEST
Verstopping -TTy'
Vlug, zacht en pijnloos werken
Mijnhardt's Laxeertabletten 65ct.
en
1
Kansen voor uitbreiding
landbouw gering
RegelmatigJieids-
en oriënteringsrit (avond-rit)
ZONDAG 29 NOVEMBER 1953
religieuze
de December-
MM
y
ii
Uitgave
i
ROZENKRANS - INTENTIE
Dat het H, Hart van Jezus, het werk
van de Heilige Vader tot behoud van de
de vrede, zegenen.
Dit is de intentie voor
maand.
ZOMERGERST
Bij het opmaken van het bouwplan 1954
kan het in het bijzonder op de gemengde be
drijven van belang zijn een perceel zomergerst
te zaaien, nu we de beschikking hebben over
een ras, dat het op alle grondsoorten goed
doet, in het bijzonder ook op de zand- en dal
gronden. Frisiazomergerst is een vierrijige
zeer productieve voergerst, welke hoge op
brengsten kan geven. De opbrengst ligt dit
jaar beduidend hoger dan die van rogge-
Bovendien is gerst een waardevol voeder-
middel op de gemengde bedrijven. Bijzondere
eisen stelt deze gerst niet. Te droge gronden,
waar haver slecht wil groeien, zijn ook voor
deze gerst ongeschikt. Overigens lenen alle-
voldoende vochthoudende gronden zich uit
stekend voor deze teelt. Een voordeel van
de teelt van zomergerst op de lichtere
gronden is niet alleen de hoge opbrengst,
het vroegrijpende gewas maakt het tevens
mogelijk nog ‘n goede nateelt van een groen-
voergewas te hebben Hiervoor lenen zich
de stoppellupinen wel in het bijzonder. Dit ge
was kan bij vroege zaai zeker 40000 a 50000
kg. eiwitrijke groene massa leveren, welke in
gekuild of vers vervoederd zeer waardevol is.
en constaterende juiste tijd van aankomst door
middel van duivenklokken. Dit is speciaal ge
daan om vergissingen te voorkomen. Iedere
deelnemer kan bij de controleposten de juiste
tijd van de duivenklokken, waarmede de tijd is
geconstateerd, zelf noteren. In het clublokaal
kunnen horloges gelijk worden gesteld met de
daar aanwezige z g. „moederklok”. Na afloop
van de wedstrijd worden de stroken uit de
klokken ter inzage verstrekt- Voor het bepa
len van de juiste tijd geldt dat de nieuwe mi
nuut ingaat wanneer de 30 seconden gepas
seerd zijn. Voor iedere minuut te vroeg of te
laat aan een controle wordt 1 strafpunt gege
ven. Het missen van een controlepost wordt
aangerekend voor 50 strafpunten. Indien men
vanuit de verkeerde richting aan een controle
post komt 25 strafpunten. Indien gestopt
wordt wanneer de controlepost in zicht is 25
strafpunten. De eindcontrole is in het club
lokaal, waarde deelnemerskaart onmiddellijk
moet worden ingeleverd. Tussen 17.30 u. en
17-50 wordt gelegenheid gegeven tot inschrij
ving in het clublokaal tegen betaling van een
inschrijfgeld van f 2,—. De volgorde van ver
trek geschiedt volgens het binnenkomen van
de inschrijving. Er zal gestart worden met
tussenpozen van 2 en 3 minuten naargelang
het aantal inschrijvingen. Alle aanwijzingen
voorde te volgen route, zoals richtingwijzers
of eventueel huisnummers, reclameborden
enz. zijn aan de rechter zijde van de weg te
vinden. Zulks in verband met de veiligheid
van het verkeer. Het traject loopt uitsluitend
over verharde wegen! Aangezien op deze rou
te de Nederlands Belgische grens moet wor
den gepasseerd moet iedereen in het bezit zijn
van de nodige bescheiden voor het passeren
van de grens!
Aan deze rit zijn wederom prachtige prijzen
verbonden. De winnaar komt in het bezit van
de prachtige wisselbeker, bij gelegenheid van
de vorige wedstrijd beschikbaar gesteld door
de Heer G. W. Vaal, dierenarts te Baarle-
Nassau- Deze is thans in het bezit van Frans
Bruurs en moet driemaal achtereen gewonnen
worden om definitief eigenaar te zijn. Boven
dien wordt aan de winnaar als extra prijs een
lauwertak toegekend en aan de eerstgeklas-
seerde motorrijder eveneens een lauwertak.
Zowel auto's als motorrijwielen kunnenaen
de rit deelnemen. Bromfietsen zijn uitgesloten.
De prijsuitreiking zal plaats hebben na af
loop van de wedstrijd in het clublokaal, alwaar
de prijzen zullen worden tentoongesteld.
Wij sporen iedere automobilist en motorrij
der aan deel te nemen. Het is een sportieve
rit, waarbij absoluut geen eisen of risico wordt
gesteld aan het materiaal.
Het is algemeen bekend dat de ontwikke
lingskansen van de landbouw in Brabant na
genoeg nihil zijn. Er kan nog wei wat grond
worden gewonnen door ontginning, droog
legging e.d. dóch de daardoor verworven
heid ging ingrijpen Verder ging het opgeko- winst valt^ongeveer weg tegen de grond die
uitbreiding, aanleg van sportvelden, wegen en
wat dies meer zij. Het Economisch Techno
logisch Instituut heeft naar deze ontwikkeling
een minutieus onderzoek ingesteld en het
moet dan ook tot weinig hoopgevende con
clusies komen. Eensdeels zullen de Brabantse
boeren, willen zij het hoofd boven water kun-
moeten overgaan tot een zo
scherp mogelijke intensivering en rationali
satie van het bedrijf. Hierin speelt het gebruik
van machines een grote rol, doch dat houdt
weer in, dat er nóg minder plaats zal komen
voor overtollige arbeidskrachten Is dan mis
schien de tuinbouw een middel om meer
boerenzoons in t bedrijf op te kunnen nemen?
Men zou zeggen van wel, want in de tuinbouw
(een zeer intensief bedrijf) zijn immers veel
meer werkkrachten nodig danin de landbouw
Doch ook hier zijn de conclusies van het
E.T.I. niet erg bemoedigend.
De tuinbouwtechniek stelt hoge eisen aan
mensen en aan grond. Over het algemeen zijn
deze omstandigheden in Brabant minder gun-
j stig. Reeds thans wordt bovendien met af-
Een stadspublicatie van Tiel in 1618 besluit I ^^ge^khede^ geworsteld Grotere export-
als volgt: ,,dat voortaen geene kijnderen bin
nen dezer stad eenige schoenen bij haere vrun-
den nog by anderen op St Nicolaes avonds
nog voor ofte nae en zullen mogen brengen
nog zetten, nochte bij ijemand anders gebrocht is. De uitbreiding van°de tuinbouw zal echter
werden, om volgens de olde gepleechte ge
woonte met eenige geschencken ofte giften
versien te werden, dat oock geene backers of
kramers daertoe eenige whaeren op ’s heeren
straeten, merckt noch anders waer en zullen
moogen verkopen."
Het ligt voor de hand, dat het Sint Nicolaas
feest in ieder land een eigen karakter hVeft.
Zelfs in kleine landen als het onze, is nog een
streekkarakter te herkennen. De Sint Nico-
laassfeer is over het algemeen niet vrijgeble-
ven van de Germaanse mythologie. Er is een
overeenkomst te onderkennen met de oude
winterfeesten der Germanen. Zo was ook
Wodan, als God der elementen, bij zeevaren
de volken het voorwerp ener bijzondere ver
ering. Ook Wodan reed op een witte schim
mel en werd begeleid door een helper En
vooral in de maand December trok deze Ger
maanse God rond, daarbij overal geluk en ze
gen verspreidend. Wodan bezat een wonder
mantel, waarmee hij door het luchtruim kon
rijden, om de verlangens der mensen te gaan
bevredigen. Zweeft Sinterklaas ook niet door
de lucht, om op de daken der woonhuizen, bij
de schoorsteen, te kunnen neerdalen? Er is
meer in de Sint Nicolaasgebruiken, die op de
telde. Maar ook Noord-Duitsland had ker
ken, die de naam van de heilige droegen. Het
Sint Nicolaasfeest groeide in de loop der eeu
wen uit tot een grootse gebeurtenis, in en
buiten kerkverband. Het ging gepaard met
kerkelijke plechtigheden en het geven van ge
schenken, vooral aan kinderen. Zo lezen we
in de rekeningen der parochie kerken te
Utrecht over het jaar 1561 o.a „voer twe
hondert weyten broden, die op S. Niclaes dach
den armen mensen in der kercken, nae die
hochmisse, gedeylt zijn, het stuck van 0,5 st
5 gld." Uit oude rekeningen van Dordrecht
blijkt, det reeds in 1360 ,,op St. her Nyclaes
dach 1 L. gr. aen die schoelers voer her oer
lof" werd geschonken. Daaruit moet men dus
opmaken, dat de scholieren op de naamdag I
hunner schutspatroon ook vacantie kregen.
In 1403 wordt in Dordrecht gewag gemaakt
van de uitdeling van „Honinc, claescoeck en
taert aen die (koor) kinders, op hunne patroen
St. Nyclaes".
Het feest leidde echter tot uitspattingen,
vooral in Frankrijk, zodat de hogere geestelijk- j
Germaanse mythologie wijzen, maar het zou
te ver voeren.
Onwillekeurig rijst de vraag, wat Sinter
klaas met Spanje te maken heeft. In de oude
Duitse volksliederen werd veelvuldig „het
land van Spanje" bezongen. Alles wijst er op,
dat we daarbij met overblijfselen van de zon
neliederen te doen hebben. Daarin werd oor
spronkelijk het heerlijke warme lichtrijk, het
rijk der engelen, Engelland genoemd Door
wanbegrip werd dat op de duur voor de bewo
ners der koude landen ‘t geïdealiseerde „zon
nige Spanje". Zeer waarschijnlijk is het dan
ook de volkspoëzie geweest, die via de oude
liederen de populaire Bisschop uit het land
der oranjeappelen, der citroenen en sinaasap
pelen liet komen. In ‘n oud Duits liedje draaft
„Peterchen" met zijn paard van ‘n hoge berg.
slechts mogen geschieden onder de meest
gunstige omstandigheden en dan nog alleen
voor die producten, waarvoor nog ‘n redelijk
afzetgebied kan gevonden worden.
Start vanaf het clublokaal, café Adriaansen,
Molenstraat 139, Baarle-Hertog. Passagiers
mogen worden meegenomen. Een passagier-
kaartlezer is onmisbaar. De prijzen zijn zoda
nig dat zowel bestuurder als kaartlezer de be
schikking krijgen over een zelfde prijs indien
zij geklasseerd worden. Er moet gereden wor
den met een gemiddelde snelheid, welke bij ‘t
uitreiken van de routebeschrijving wordt be
kendgemaakt. Deze worden bij de start ter
hand gesteld. Degene die dit gemiddelde over
de verschillende delen van het traject en over
de gehele route berekend, ‘t dichtst nabij komt
en geen controlepost mist, is winnaar. Óp on
bekende plaatsen staan controleposten opge
steld, kenbaar aan witte armband met op
schrift „A.M.C. Baarle” die tijdig een teken
zullen geven met wit licht Deze posten plaat
sen op de deelnemerskaart een aantekening
EEN STUKJE GESCHIEDENIS
Volksgebruiken leiden soms een taai be
staan, doch weinige zullen zich zo lang en al
gemeen hebben gehandhaafd als hetSint Nico
laasfeest. En dat nog wel ondanks de tegen
werking van sommige zijden, die meermalen
zelfs tot absolute verboden uitgroeide Het
mag dan misschien vreemd en voor de huidige
generaties zelfs onwaarschijnlijk lijken, maai
de geschiedenis kent perioden, waarin de ker
kelijke en wereldlijke overheden met kracht
optraden tegen het jaarlijkse kinderfeest.
Aan de geschiedenis van Sint Nicolaas zit
heel wat vast. Sinterklaas, de naam, die nog
steeds gebruikelijk is, is eigenlijk een samen
trekking van Sint her Claes. In de middeleeu
wen gaf men de heiligen, evenals de ridders,
de titel Heer voor hun naam. De oorspronke
lijke Sint Nicolaas zou in de vierde eeuw heb
ben geleefd te Myra, een destijds beroemde
havenstad in Lycië. Reeds in zijn jeugd trok
deze Nicolaas de aandacht door zijn vrome
levenswandel En later, tot bisschop gekozen,
werd zijn naam verbonden met wonderen en
weldaden. De belangstelling van de bisschop
ging in het bijzonder uit naar kinderen en zee
varenden. Een merkwaardige combinatie,
maar men bedenke, dat zeelieden in die tijd
meer dan iemand anders de steun nodig had
den aan het geloof in bovenaardse krachten.
Sint Nicolaas werd dan ook de schutspatroon
der zeelieden.
Sint Nicolaas was oorspronkelijk‘n Oosters
kerkheilige en als zodanig genoot hij in de
Griekse kerk een groot gezag. Zijn verering
ging echter weldra tot de Westerse kerk over
en was vooral in de zeevarende landen groot.
De verbreiding der Sint Nicolaas verering was
dan ook het onbewuste gevolg der zeevaart.
Ook in ons land en België verrezen kerken en
kapellen, aan de heilige gewijd. Er werden
zelfs steden en dorpen naar hem genoemd.
Vlaanderen kent zijn Sint Nicolaas en Fries
land zijn Sint Nicolaasga. Nederland bezat
meerdere naar de Sint genoemde kerken, ter
wijl België er in de vorige eeuw meer dan 100
De ruiter peinst over de gevolgen, wanneer
het paard ten val zou komen en in het diepe
dal zou storten: „Die Himmelthür wird offen-
gehen Maria Gottes Amme Kommt mit
dem weissen Lamme Weist die Wolken
über Land Von Brabant nach Engelland
Von Engelland nach Spanien Mit Aepfeln
und Kastanien!" Hierin zit het misverstand
Engelland Engeland en Spanje als het He
melrijk reeds verwerkt.
Hoe het ook zij: het Sinterklaasfeest heeft
zich door de hindernissen der eeuwen heen
gehandhaafd en het ziet er niet naar uit, dat
we aan dit stevig gewortelde volksgebruik
spoedig een eind zullen maken. In Sint Nico
laas leeft nog een stuk kinderlijke volkspoëzie
voort, dat religieuze, politieke en standskloven
overbrugt en dat is heel veel waard.
men Protestantisme, dat zich uit religieuze moetworden afgestaan ten behoeve van stads
overwegingen tegen de Sint Nicolaasviering j
verzette. De wereldlijke overheden maakten
zich bovendien zorgen over „groote disordren j
confusien en ongeregeltheden". welke uit de
Sinterklaasviering voortvloeiden. De gemeen- i
te Amsterdam vaardigde b.v. in 1698 opnieuw
een verbod uit, dat we, bij wijze van curiositeit nen houden,
gedeeltelijk laten volgen: „Also mijne Heeren j
van den Gerechte in de voorgaande jaren ver- i
nomen hebben, dat, niet tegen staande de
Keuren voor desen gepubliceert, verscheydene
personen sigh hebben vervordert op den 5 en
6 deser lopende maent, op den Dam en andere
plaetsen binner deser stede, in kramen en op
kruywagens, mitsgaders in stoepen en voor
de deuren voor te stean met poppegoet, snoe-
peryen en andere eetbare waren: waer door
niet alleen groote menichte van volck uit alle
hoecken der stad na die plaetsen toevloeyt,
(onder de welcke vele dieven sigh mengen)
maer oock groote disordren, confuciën en on
geregeltheden ontstaen."
1
LU
r
kansen zijn veelal alleen mogelijk door mis-
i lukkingen in het buitenland. Het is niet on
denkbaar, aldus het E.T.I., dat door de druk
van de omstandigheden meer boeren tot de
i tuinderij zouden overgaan dan verantwoord
48e Jaargang
Zaterdag 28 Nov. 1953 No. 48
I
'H
ÏK
-
Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
ruwe huid, ruwe handen, ruwe lippen
-
ONS WEEKBLAD