Advertentieblad s en Baarle's Nieuws- BON Waan en werkelijkheid DE BOM IS WEG Land- .1 cn Tuinbouw y 1 paar vage vlekken, le landbouwwerktuigen gemonteerd worden. GELDIG VOOR ÉÉN KIND in de namiddagvoorstelling van GRAND CIRQUE INTERNATIONAAL van Dinsdagmiddag 4 uur. .4/ ,-y Luxemburg is stel- i van grote betekenis I I o centraal bureau van de statistiek zijn gepubli- i ceerd, zou men eerder tot het tegendeel kun nen besluiten. Want in de laatste twee jaren I voerde Nederland naar België (en Luxemburg) uit voor een totaalbedrag van 2456 millioen gulden. Maar over diezelfde periode voerde België (met Luxemburg) naar Nederland in voor een totaalbedrag van 2972 millioen. Dat wil dus zeggen, dat België nog steeds een voorsprong behield van 516 millioen gulden! Nu zou de Nederlandse concurrentie mis schien nog reden tot ongerustheid kunnen ge ven, als zij bijvoorbeeld over een heel korte periode met een enorme sprongen was toege nomen. Het tegendeel is echter waar. Verge leken met de laatste helft van 1952, is de Bel gische invoer in Nederland in de eerste helft van 1953 gelijk gebleven. De Nederlandse uitvoer liep echter terug met een bedrag van 34 millioen gulden, hetgeen betekent, dat Bel gië een voorsprong veroverd heeft! Het is dus volkomen raadselachtig, waaroni in België zulke enorme hetzes worden op touw gezet, met de bedreiging van het Belgij- sche bedrijfsleven als inzet. Dit wordt nog vreemder als men de cijfers bekijkt van de Duitse invoer in België. Deze waren (in milliL oenen marken) als volgt: 1949-483; 1950-661; 1952-1168. Eerstens is deze toename enorrii en tweedens staat de Nederlandse invoer e: ver bij in de schaduw. Als het Belgische ber drijfsleven dus door een catastrofe zou be dreigd worden, is het toch wel duidelijk dat deze van Duitse zijde komen moet. En toch; nergens verneemt men iets van een verzet te gen het Duitse gevaar, dat ook maar in de verte kan vergeleken worden met de hetze te gen „Nederlandse" gevaar. Er is o.i. dan ook maar één verklaring mogelijk: hier moeten op de achtergrond machten werkzaam zijn, die om politieke redenen de Benelux niet wense lijk achten Misschien wel Franskiljons, die als de dood zijn van ‘n te grote invloed van ‘t Ne derlandse geheel in het Belgische staatsver band. De Benelux, de economische eenwording van Nederland, België en lig een groots ideaal, dat kan zijn voor de ontwikkeling van geheel West-Europa en bijgevolg is het redelijk en wenselijk om alle krachten in te spannen ten einde dit ideaal te verwezenlijken. Maar zo ooit, dan moet toch wel hier een ruim weder zijds vertrouwen de basis zijn, waarop men aan het werk kan gaan. Het is daarom uiter mate ontmoedigend, dat juist deze basis op een beangstigende wijze aan het afbrokkelen is. De verwijten over en weer tussen de voor naamste betrokkenen (Nederland en België) slingeren in steeds heftiger mate heen en weer en dit wordt des te erger, als de verwijten volstrekt onredelijk zijn of zelfs elke grond missen. Een der grootste tegenwerpingen die van Belgische zijde wordt gemaakt (althans van het Belgische bedrijfsleven) zou zijn, dat de Benelux een schitterende gecamoufleerde poging zou zijn van het Nederlandse bedrijfs leven om zich meester te maken van de Belgi sche markt. Dit zou verdacht veel lijken op demagogische taal, enkel bestemd om de bur gers zand in de ogen te strooien, ware het niet, dat men op grond van talloze (schijn) ar gumenten, er werkelijk zelf van overtuigd schijnt te zijn, dat de slechte gang van zaken in bepaalde takken van de Belgische industrie wis en waarachtig aan een „oneerlijke" Ne derlandse concurrentie zou te wijten zijn. Nu kan het inderdaad waar zijn, dat be paalde bedrijfstakken (sigaren, bloemen) scha de ondervinden van de Nederlandse concur rentie, Maar dat is dan slechts tengevolge van een volstrekt normale concurentie, op precies dezelfde manier zoals twee bedrijven die het zelfde product fabriceren, elkaar bestrijden met de volledig geoorloofde methode van de beste kwaliteit te willen leveren tegen een zo scherp mogelijk berekende prijs. Maar het is beslist ni^t waar, dat de Nederlandse cuncur- rentie het gehele Belgische bedrijfsleven in een dodelijke omhelzing de adem af zou snoe ren. Aan de hand van de cijfers, die door het PROFITEERT VAN DEZE EXTRA GELEGENHEID De uitgever van dit blad is er in ge slaagd, voor de kinderen van onze lezers een extra reductie te verkrijgen, voor de middagvoorstelling, van Dinsdag 4 uur. Op vertoon van BOVENSTAAN DE BON betaalt elk kind slechts 50 CENT Het gebruik van lagedrukbanden Nog niet zo heel lang geleden gebruikte men alleen ijzeren wielen in de landbouw, doch hoe langer hoe meer is het gebruik van luchtbanden toeyenomen. De toestand is nu zelfs zo, dat alleen nog ijzeren wielen gebruikt worden door die eige naren, die in verband met de hoge kosten zich het aanschaffen van luchtbanden niet kunnen permitteren. Men is nu echter door de practijk tot het inzicht gekomen, dat lagedrukbanden voor de landbouw aanzienlijke voordelen bieden. Onder een lagedrukband verstaat men een luchtband, die men minder druk (spanning) geeft dan een normale autoband. Deze lagedrukband heeft de volgende ken merken: hij is overal gelijk van dikte en over de gehele omtrek soepel (dus geen speciaal dik loopvlak), hij heeft weinig koordlagen, hij wordt gebruikt met weinig spanning, hij deukt onder het rijden in, hierdoor laat de aange kleefde aarde gemakkelijk los, hij wordt ge monteerd op bredere velgenmaat. Deze lagedrukbanden kunnen op vrijwel al- Atoombompiloten De vervaardiging van een atoombom is een zeer ingewikkelde, langdurige en bovendien buitengewoon kostbare af faire. Er zijn enkele millioenen mee gemoeid en mocht het ooit nodig zijn om het te gebruiken - wat God ver* i verhoede! - dan is er alles aan gelegen dat de bom zo goed mogelijk wordt gebruikt, met andere woorden: dat hij precies daar terecht komt, waarvoor hij bestemd is. Vervolgens zal deze bom met zo groot mogelijke nauwge zetheid afgeworpen moeten worden om een zo groot mogelijk effect te sor teren. Tenslotte zijn de moderne af weermiddelen zo geperfectioneerd, dat slechts een volmaakt uitgevoerde, tot in de kleinste finesses voorbereide aan val waarbij geen enkel risico genomen wordt, kans van slagen heeft. In de Amerikaanse luchtmacht worden dan ook speciale piloten, de allerbesten uit het corps, opgeleid tot bekwame atoom vliegers Hieronder leest U een fragment uit een verhaal, waarin een oefenvlucht beschreven wordt van zo'n atoomvliegtuig. De navigator werkt onder hoogspanning. Telkens opnieuw laat hij de bommenwerper Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 Vooral op zeer natte en losse gronden leveren zij grote voordelen op. Door deze lagedruk banden wordt de draagkracht van het wiel vergroot en laten wielen, met deze banden ge monteerd, een minder diepe voor op het land achter; daardoor vereisen wagens met lange. drukbanden minder trekkracht. Men kan dus zeggen, hoe ongunstiger de terreingesteldheid, des te meer voordelen biedt de lagedrukband. nemen geen enkel risico van koers veranderen, zodat de vijand in het onzekere blijft over zijn doel. Maar intussen controleert hij met een stopwatch in de hand iedere koerswijziging, want met al zijn ont- wijkingsmanoeuvres mag hij toch het doel niet uit het oog verliezen, terwijl hij tegelijk een half oog gericht moet houden op de brandstofmeters, die maar al te vlug omlaag zakken, Het grote moment nadert nu snel. De in- lichtingen-officier heeft een klein stadje, onge veer 80 mijl van het eigenlijke doel, uitgeko zen als beginpunt voor de aanval. Van daar af moet de navigator in een rechte lijn op het doel af vliegen en de bommenrichtkijker in stellen. Aan zijn kleine, overvolle werktafel zijn met plakband een paar foto's vastgehecht, die er op het eerste gezicht uitzien als mislukte opnamen, maar het zijn natuurgetrouwe af beeldingen van wat hij door zijn radioscoop te zien zal krijgen, natuurgetrouw nagebootst in het laboratorium. De Amerikaanse lucht macht bezit dergelijke afbeeldingen van iede re stad en plaats op de aardbol, die wel eens voor een aanval met atoombommen in aan merking kan komen. De navigator kijkt afwisselend in zijn radar- appa aat en op de foto's. Daar verschijnen boven in het scherm een paar vage vlekken, I die hem bekend voorkomen. Even een vlugge blik op de foto's... de omtrekken van die fa briek... de bruggen... de spoorlijn... „Navigator aan piloot. Startpunt van aan val in zicht... Rechtdoor nu acht graden naar rechts. rechtdoor... één graad links... houwen zo!" Het kleine stadje glijdt door de kruisdraden van het radarapparaat, De navigator stelt zijn stopwatch in, begint tegelijkertijd aan de tien tallen knoppen van zijn bommenrichtmeter te draaien om het instrument in te stellen de hoogte, de snelheid over de grond, de snelheid van de wind, allerlei gegevens, die het appa raat nodig heeft om feillooste werken en pre cies op het juiste moment de bom naar bene den te laten vallen. De aarde is bedekt met een dicht wolken dek, maar het belet de navigator niet om alles te zien, wat hij nodig heeft. Voortdurend houdt hij nu zijn ogen tegen het radarappa raat gedrukt, werpt nu en dan een snelle ver gelijkende blik op de foto's en corrigeert de gegevens van de bommenrichtkijker. „Navigator aan piloot. Het doel is in zicht- Ik zal het toestel nu overnemen." Van nu af aan is de besturing van de bom menwerper in handen van de navigator. De automatische piloot wordt ingeschakeld en aan de bommenrichtkijker gekoppeld, welke ondanks overwachte windstoten en luchtzak ken de bommenwerper feilloos naar het doel zal brengen. Stukje voor stukje wordt de gedoemde stad zichtbaar op het radarscherm, De navigator pikt de juiste plaats uit waar de bom moet vallen en stelt zijn instrumenten nog scherper in, zodat het doel onbeweeglijk in de kruisdra den gefixeerd blijft. Geen macht ter wereld kan de stad nog redden, tenzij de aanstormen de bommenwerper in het niet zou verdwijnen. Een tijdmeter begint de seconden weg te tikken. 120... 100 nog 60 seconden schei den de stad van de vernietiging... de beman ning voelt het toestel trillen als de luiken van het bommenruim automatisch geopend wor den... 10,9,8,7,6, 5, 4,3, 2... Een rood lampje flitst aan. De bom is weg 1 In een werkelijke oorlog zou de piloot nu onmiddellijk op tegenkoers draaien en na een nauwkeurig bepaald aantal seconden zou een hels schijnsel de cockpit tot in de meest dui stere hoeken verlichten. Nu wordt op hetzelf de moment, dat in de cabine het rode lampje aanflitst, automatisch een radiosignaal uitge zonden en de experts kunnen aan de hand daarvan berekenen, waar de bom precies te recht gekomen zou zijn. En hangt van de nauwkeurigheid en kunde van de navigator af, of de uitslag van deze berekening promotie of degradatie betekent voor de bemanning. Excuses voor ’n eventuele mislukking worden onder geen enkele voorwaarde aanvaard. Een hard systeem, maar onvermijdelijk om deze mannen voor hun verantwoordelijke oorlogs- taak te prepareren. Nadat de bom is afgeworpen hoeft de be manning van de bommenwerper niets anders te doen dan door storm of regen ruim 1000 mijl terug te vliegen om precies op tijd en op de afgesproken plaats het tweede tankvlieg tuig te ontmoeten. Weer hangt dus alles af van de navigator, want de bommenwerper heeft niet genoeg brandstof om bij een even tuele misser de thuisbasis te bereiken. Hij is zo langzamerhand een uitputting nabij maar, al ligt de vloer van zijn werkhokje be zaaid met kladjes vol berekeningen, toch slaagt hij er ondanks een zeurende hoofdpijn van vermoeidheid in om op de juiste plaats en juiste tijd de tanker te ontmoeten. Weer volgt de spanning van het tanken, dan begint het laatste, inspannende gedeelte van de opdracht. Eindelijk komt de thuishaven in zicht. Met enorme snelheid stuift de bommenwerper op de landingsbaan af. Precies aan het begin ervan tikken de wielen aan de grond en dan stormt het toestel voort of het nooit tot stil stand zal kunnen komen. De piloot draait een handle op het instru mentenbord om en op hetzelfde ogenblik vliegt uit de staart een grote parachute, die de vaart snel vertraagt tot zonder gevaar de remmen kunnen worden aangehaald. De vlucht is voorbij tenminste voor de bommen werper. Maar de bemanning moet nog een uitgebreide ondervraging ondergaan, want de experts willen een massa te weten komen over die geheimzinnige wereld van de stratosfeer. In ‘n speciaal vertrek worden de vliegers aan een waar kruisverhoor onderworpen. De koffie vloeit bij stromen en pakjes sigaretten verdwijnen in een minimum van tijd. De be manning van de bommenwerper is echter aan het eind van haar krachten Hun antwoorden op de vele vragen komen trager en worden korter; hun stemmen zijn schoren al heeft men hen verlost van zuurstofmaskers, vlieghelmen en ruimtepakken, toch voelt zelfs het lichtste ft ■n 48 Jaargang Zaterdag 19 Sept. 1953 No. 38 ■J 4 SANAPIRIN jaagt kou en pijn uit Uw body ONS WEEKBLAD I ■:n - -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1953 | | pagina 1