Baarle's Nieuws
Advertentieblad
en
KAMPEREN IN BRABANT
I
Tuinbouw
Land
en
I
1
BEANGSTIGENDE CIJFERS
GOUDEN BRUILOFT
Grandiose viering
herstel hiërarchie
Z
te
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
j naar aanleiding
I
ULICOTEN
3
i
3
s
H. BERNARDUS, ULICOTEN
Wederom is de 2e Pinksterdag een bijzon
dere dag van devotie ter ere v. d. H. Bernar
dus- Komt de Heilige vereren vooral daar het
dit jaar 800 jaar geleden is, dat hij zijn ziel aan
zijn schepper wedergaf. Volgt ‘s middags de
H. Sacraments processie devoot en met
Godsvrucht naar de kapel waar het Lof is met
preek Daar in het prachtige natuurschoon on
der Gods blauwe hemel, moet men bidden
of men wil of niet. Moge de H. Bernardus
wederom zijn bijzondere gaven aan zijn trou
we vereersters en vereerders schenken,
Het boeiende tijdschrift „De Bazuin”
weekblad van geloofsverkondiging,
heeft onlangs een extra nummer gewijd
aan het probleem van het groeiende
aantal Nederlanders, die elke band met
een christelijke kerk verbroken hebben
het zgn. probleem der buiten-kerke-
lijken.
Wie de neiging mocht gevoelen om
zich in zelfvoldaanheid op de borst te
kloppen, of redenerend vanuit zijn eigen
betrekkelijk gave omgeving, zou menen
dat het op dit stuk goed gaat in Neder
land, zal de confrotatie met de naakte
waarheid ondergaan als een onverwacht
koud stortbad op een warme zomerdag.
Het blad publiceert o.a. enkele cijfers
over de buitenkerkelijkheid.
In 1879 behoorde in ons land slechts
0,31 pct. van de totale bevolking tot
geen enkel kerkgenootschap. In 1920
was dit getal al 44 maal zo hoog, name-
7,77 pet. Dat percentage verdubbelde
weer tussen 1920 en 1930; het werd 14,4
pet. Bij de jongste volkstelling in 1947
bedraagt het percentage 17,1 pet. Dat
wilzeggen.dat er in ons kleine landje
1,6 millioen mensen tot geen enkel kerk
genootschap behoren!
Deze tragische ontwikkeling openbaart
zich wel het schrijnensdst in een stad als
Amsterdam. Daar gaf zich in 1947 meer
dan 45 procent (bijna de helft!) op als
niet behorend tot een of andere kerk.
Men mag aannemen, dat er daarnaast
nog een aanzienlijk aantal is, dat zich
wel formeel met een kerk verbonden
voelt maar niet meer practiseert. En zo
ziet men geleidelijk aan, een ganse mil-
loenenstad verzinken in een troosteloos
moeras. Deze gang van zaken moet ons
allen met de diepste bekommernis ver
vullen. Het gaat immers om onsterfe
lijke mensenzielen, die verloren dreigen
te gaan. Maar er is een subliem middel
om deze bekommernis om te zetten in
een positieve daad: een warm, hartelijk
gebed....
8 uur:
„Sint Remi”
Daarna gezellig samenzijn voor belang
stellenden in 't café van Mej. Wiilekens,
„Statiezicht Kerkstraat.
n Vriendelijk verzoek voor de buurt Kerk
straat Dinsdag te vlaggen De buurt „Kerk
straat” zou de bewoners van de Desiré Ge-
raertsstraat en van de Nieuwstraat dankbaar
zijn indien zij Dinsdag ook vlagden.
Zegt het voort!
BAARLE-NASSAU
9.30 uur: Opstelling van de stoet. (Aan het
Broeders-klooster.)
Volgorde stoet: Buurt-comité „Kerkstr.”
Auto met Gouden Jubilaris en bruidjes;
Volgauto’s met kinderen en kleinkinde
ren.
Route: Kerkstraat, Disiré Geraertsstraat,
Nieuwstraat.
10 uur: Plechtige H. Mis tot intentie van het
Gouden Paar. Bij terugkomst aan 't huis
van het Gouden Paar, toespraak door ’n
bruidje.
1 uur: Receptie.
2 uur: Receptie voor de buurt „Kerkstraat”,
met toespraak en aanbieding van het ca
deau.
I van het eeuwfeest heeft Prof.
Dr. L. J. Rogier er op gewezen, dat de Katho
lieke samenleving van dit ogenblik sporen van
matheid vertoont. Dat er 'n gebrek aan gees
telijke durf valt te constateren bij de katholie
ken van Nederland. Het waren harde woor
den, die Prof. Rogier liet horen tijdens deze
feestdagen. Maar de Nijmeegse Höógleeraar
sprak de waarheid. Defaitisme en slapheid zijn
in ontstellende mate binnengeslopen in het
Nederlands Katholicisme. Te veel heerst er
een mentaliteit van „ik geloof het wel, waar
om zal ik me druk maken En het resultaat
van deze houding? Verslapping van het ge
loofsleven en een groot leger van afvalligen.
Deze situatie maant ons tot bezinning. Hiertoe
moeten wij komen, wil in ons opnieuw de vu
righeid komen om het geloof intens te belijden
en *t uit te dragen. Dat vraagt gebed en gees
telijke verdieping. Slechts daarop kunnen wij
een nieuw front optrekken van geloofsverde-
diging en geloofsuitbouw. Moge de herden
king van het herstel van de bisschoppelijke
hiërarchie een keerpunt zijn-
Op glorieuze wijze heeft in Utrecht de vie
ring plaatsgevonden van de wederinstelling
van de bisschoppelijke hiërarchie in ons land,
dit jaar een eeuw geleden. Wie in het Utrecht
se stadion de herdenkingsplechtigheden en de
pontificale H. Mis heeft bijgewoond, zal naar
huis zijn gegaan met de overtuiging, dat
Katholiek Nederland met deze manifestaties
getoond heeft tot welke resultaten het groot
en het diep vertrouwen van onze voor
vaderen geleid hebben. Want wat thans mo
gelijk is, was in een stadion, voor het forum
van de publieke belangstelling, danken wij aan
de verbeten en volhardende strijd van de
voorvechters van het Katholicisme in Neder
land. Maar de overvloedige erfenis, die zij ons
nalieten, legt ons verplichtingen op, Helaas
moet geconstateerd worden, dat wij of deze
verplichtingen niet juist hebben opgevat, of
dat het ons aan de nodige moed ontbrak om ze
na te komen Tijdens een herdenkingsrede
De na-oorlogse jaren heeft het kamperen gen zich namelijk genoodzaakt, het ongebrei-
door verschillende oorzaken een enorme om
vang aangenomen. Het overgrote deel daar
van kampeert in eigen land en Brabant be
hoort tot de provincies, die hiervan een groot
deel krijgen op te vangen De groeiende om
vang schiep immers de behoefte aan meer
ruimte. Deze ruimte deed de kampeerders
Brabant „ontdekken**, met de stille rust en de
poëtische vervulling van zijn afwisselend na
tuurschoon, zijn hartelijke, gastvrije bevolking
en het edele stempel van een zeer oud land
met de keur van een overoude cultuur. Van
de andere kant riep deze belangstelling weer
bijzondere problemen op. Vooral onervaren,
would-be-kampeerders meenden zich nog al
eens geroepen te zien als apostelen te funge
ren van denkbeelden, die zij als „ruim** en
„verlicht** beschouwden, anderen meenden
weer het recht te hebben zich te gedragen als
een onsympathiek soort van wildemannen,
alsof ze hier terecht gekomen waren in een
voorwereldlijke negerij.
De echte, rechtschapen kampeerders, die
weten hoe een mens van waarachtige bescha
ving zich in den vreemde behoort te gedragen
moesten helaas delen in de ongemakken, wel
ke werden opgeroepen door het wangedrag
van hun collega's. De gemeentebesturen za-
Een doorgang door de schrikdraad
Nu het weideseizoen weer nadert gaan
velen er toe over hun weiland van een moder
ne afrastering te voorzien; de „schrikdraad”
wint hoe langer hoe meer terrein.
Het oude damhek verdwijnt ook, maar hoe
men nu n handige toegangs weg tot de weide
kan verkrijgen, weten velen nog niet.
Onze eigen industrie vond een mogelijkheid
en bracht de „rubber-poortgreep” in de
handel.
Deze poortgreep is een solide huls van
rubber, waar het uiteinde van de stroomdraad
doorheen gaat om aan de andere zijde van de
huls weer te voorschijn te komen, maar dan
in de vorm van een stevige haak, nog juist
binnen de huls. Men kan nu de stroom voor
een ogenblik onderbreken door de greep met
de hand te pakken en de haak door één hand
beweging los te maken van het „stroomdraad-
oog,‘* dat aan een paaltje is bevestigd. Zoals
men zijn jas opent en sluit, zo doet men het nu
ook zijn weiland: met haak en oog.
Dat de draad zich weer strak spant, daar
voor zorgt een sterke veer in de huls. Om het
uitglijden der handen te voorkomen zitten
randen aan de greep.
Om een doorgang te maken door de schrik
draad, die weide of hoenderpark omheint, is
de poortgreep een ideaal middel.
Velen zullen er deze zomer het volle profijt
van hebben!
Serenade door de Koninklijke Harmonie I DE AARTSBROEDERSCHAP
van het
Allerheiligste Kind Jezus.
Het doel van deze Aartsbroedersschap is
te bidden om door het H. Kind Jezus van God
te verkrijgen.
l.~ dat Hij vele edelmoedige jongens tot het
priesterschap en het religieuze leven
zou roepen.
2„Dat in ieder school God de eerste plaats
zou innemen.
3 Dat in alle landen algehele vrijheid van
Godsdienstonderwijs zou heersen.
4.Dat de jeugd haar geloof ook moge be
waren in scholen, waar God miskend
wordt.
GESCHIEDENIS:
Deze Aartsbroederschap werd opgericht in
1905 te Bethlehem door Boeder Evagre, een
Fransman, die Provinciaal was van de Pales
tijnse provincie van de Congregatie van de
Broeders der Christelijke Scholen. Zij is ver
spreid over heel de wereld, speciaal onder de
ruim 400 000 leerlingen van genoemde Con
gregatie. Het lidmaatschap is echter niet meer
tot de schooljeugd beperkt. Iedereen kan lid
worden. Men geve zich daarvoor even schrif
telijk op bij de Z. E. Broeder Provinciaal, He
renweg 103a, Heemstede, of bij de Broeder
Directeur van een onzer scholen. Die zorgt
dan wel, dat de aanvraag doorgegeven wordt
naar het Moederhuis te Rome, dat op zijn
beurt contact houdt met het Broederhuis
te Bethlehem, waar alle namen van de leden
ingeschreven worden.
Uw naam ook
Onkosten? Geen. Wenst U een bewijs van
lidmaatschap in de vorm van een artistiek
dubbel prentje, dan ontvangt U dit tegen be
taling van 10 cent. Dit zijn „de onkosten**
voor heel Uw leven
VERPLICHTINGEN:
De leden nemen op zich te BIDDEN voor
het bovengenoemde viervoudige doel, maar
zijn volkomen vrij te bidden wat, hoe en zo
veel ze willen. Wel wordt aanbevolen dit bij
zonder te doen bij de volgende gelegenheden:
op de 25ste van iedere maand, die, ter her
innering aan Jezus’ geboorte, bijzonder aan
de verering van het Kind Jezus gewijd is.
op de feesten van het H. Kind Jezus, zoals
Kerstmis, de Besnijdenis, Driekoningen, de
H. Naam Jezus, de H Familie, de Boodschap
aan Maria en haar Goddelijk Moederschap.
AFLATEN:
Z. H. Paus Pius X heeft aan de leden de vol
gende aflaten verleend.
1 - VOLLE AFLATEN:
a. op de dag van de inschrijving als lid.
b. op de 25e dag van iedere maand.
c. op de hierboven genoemde feestdagen
delde kamperen met al zijn nare gevolgen aan
banden te leggen.
„Verlichte" geesten meenden dit weer te
moeten verklaren als belachelijke uitingen
van een naargeestige bekrompenheid, maar
met evenveel recht zou men het kleingeestig
kunnen noemen om een razende stier te tem
men met een neusring.
De snel toenemende omvang van het pro
bleem heeft inmiddels er toe geleid, dat ook op geloof
provinciaal niveau deze zaak van alle zijden -i
grondig werd bekeken en krachtig werd aan
gepakt. Er werd een commissie ingesteld ter
bestudering van het recreatievraagstuk in
Noord-Brabant, Als resultaat van de studie
dezer commissie ontstond een provinciale
kampeerverordening, die 15 Maart 1953 in
werking is getreden.
De voornaamste bepalingen dezer verorde
ning zijn in de eerste plaats, dat de kampeer
der in Noord-Brabant geen vergunning meer
nodig heeft, en dus ook geen leges meer be
hoeft te betalen, als hij kampeert in de kam-
peerbedrijven, waarvoor Gedeputeerde Sta
ten een exploitatie-vergunning hebben
verleend. De trekkende kampeerpaspoor-
houder kan zelfs buiten die bedrijven
kamperen. Jeugdgroepen onder leiding kun
nen ook buiten die bedrijven terecht, doch de
verschaffer van het kampement heeft dan ver
gunning van het gemeentebestuur nodig.
Alle kampeerbedrijven hebben een exploi
tatievergunning van Gedeputeerde Staten no
dig, en het is o. a- met het oog hierop, dat de
kampeerverordening voorziet in de instelling
van een commissie, die Gedeputeerde Staten
adviseert bij het afgeven van deze exploitatie
vergunningen.
De vrijheid, die de kampeerder in Noord-
Brabant thans geniet, maakt het gewenst aan
de kampeerbedrijven en in het bijzonder aan
de kampleiding de nodige eisen te stellen,
welke eisen als aan de exploitatievergunning
verbonden voorwaarden tot uitdrukking zul
len komen.
De tot lid van de commiseie benoemden zijn
allen personen, die in enige hoedanigheid met
de gang van zaken bij het kamperen bekend
zijn.
Noord-Brabant is de eerste provincie wel
ke het kamperen op grondige wijze heeft aan-
i gepakt in de vorm van een verordening, die
naast de gebondenheid, die noodzakelijk is,
zoveel vrijheid biedt als mogelijk is.
Het is opmerkelijk, dat in Noord-Brabant,
waar het kamperen speciale streek-eigen pro
blemen oproept, thans een regeling bestaat,
die groter vrijheid biedt dan in enig ander deel
van het land.
ONS WEEKBLAD
Zaterdag 23 Mei 1953 No. 21
48e Jaargang
- I
Programma v. d. feestelijkheden bij gelegenheid v. d.
van D. WOUTERS-ROMBOUTS, op Dinsdag 26 Mei