Baarle's Nieuws Advertentieblad en KAMPEREN IN BRABANT I Tuinbouw Land en I 1 BEANGSTIGENDE CIJFERS GOUDEN BRUILOFT Grandiose viering herstel hiërarchie Z te Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 j naar aanleiding I ULICOTEN 3 i 3 s H. BERNARDUS, ULICOTEN Wederom is de 2e Pinksterdag een bijzon dere dag van devotie ter ere v. d. H. Bernar dus- Komt de Heilige vereren vooral daar het dit jaar 800 jaar geleden is, dat hij zijn ziel aan zijn schepper wedergaf. Volgt ‘s middags de H. Sacraments processie devoot en met Godsvrucht naar de kapel waar het Lof is met preek Daar in het prachtige natuurschoon on der Gods blauwe hemel, moet men bidden of men wil of niet. Moge de H. Bernardus wederom zijn bijzondere gaven aan zijn trou we vereersters en vereerders schenken, Het boeiende tijdschrift „De Bazuin” weekblad van geloofsverkondiging, heeft onlangs een extra nummer gewijd aan het probleem van het groeiende aantal Nederlanders, die elke band met een christelijke kerk verbroken hebben het zgn. probleem der buiten-kerke- lijken. Wie de neiging mocht gevoelen om zich in zelfvoldaanheid op de borst te kloppen, of redenerend vanuit zijn eigen betrekkelijk gave omgeving, zou menen dat het op dit stuk goed gaat in Neder land, zal de confrotatie met de naakte waarheid ondergaan als een onverwacht koud stortbad op een warme zomerdag. Het blad publiceert o.a. enkele cijfers over de buitenkerkelijkheid. In 1879 behoorde in ons land slechts 0,31 pct. van de totale bevolking tot geen enkel kerkgenootschap. In 1920 was dit getal al 44 maal zo hoog, name- 7,77 pet. Dat percentage verdubbelde weer tussen 1920 en 1930; het werd 14,4 pet. Bij de jongste volkstelling in 1947 bedraagt het percentage 17,1 pet. Dat wilzeggen.dat er in ons kleine landje 1,6 millioen mensen tot geen enkel kerk genootschap behoren! Deze tragische ontwikkeling openbaart zich wel het schrijnensdst in een stad als Amsterdam. Daar gaf zich in 1947 meer dan 45 procent (bijna de helft!) op als niet behorend tot een of andere kerk. Men mag aannemen, dat er daarnaast nog een aanzienlijk aantal is, dat zich wel formeel met een kerk verbonden voelt maar niet meer practiseert. En zo ziet men geleidelijk aan, een ganse mil- loenenstad verzinken in een troosteloos moeras. Deze gang van zaken moet ons allen met de diepste bekommernis ver vullen. Het gaat immers om onsterfe lijke mensenzielen, die verloren dreigen te gaan. Maar er is een subliem middel om deze bekommernis om te zetten in een positieve daad: een warm, hartelijk gebed.... 8 uur: „Sint Remi” Daarna gezellig samenzijn voor belang stellenden in 't café van Mej. Wiilekens, „Statiezicht Kerkstraat. n Vriendelijk verzoek voor de buurt Kerk straat Dinsdag te vlaggen De buurt „Kerk straat” zou de bewoners van de Desiré Ge- raertsstraat en van de Nieuwstraat dankbaar zijn indien zij Dinsdag ook vlagden. Zegt het voort! BAARLE-NASSAU 9.30 uur: Opstelling van de stoet. (Aan het Broeders-klooster.) Volgorde stoet: Buurt-comité „Kerkstr.” Auto met Gouden Jubilaris en bruidjes; Volgauto’s met kinderen en kleinkinde ren. Route: Kerkstraat, Disiré Geraertsstraat, Nieuwstraat. 10 uur: Plechtige H. Mis tot intentie van het Gouden Paar. Bij terugkomst aan 't huis van het Gouden Paar, toespraak door ’n bruidje. 1 uur: Receptie. 2 uur: Receptie voor de buurt „Kerkstraat”, met toespraak en aanbieding van het ca deau. I van het eeuwfeest heeft Prof. Dr. L. J. Rogier er op gewezen, dat de Katho lieke samenleving van dit ogenblik sporen van matheid vertoont. Dat er 'n gebrek aan gees telijke durf valt te constateren bij de katholie ken van Nederland. Het waren harde woor den, die Prof. Rogier liet horen tijdens deze feestdagen. Maar de Nijmeegse Höógleeraar sprak de waarheid. Defaitisme en slapheid zijn in ontstellende mate binnengeslopen in het Nederlands Katholicisme. Te veel heerst er een mentaliteit van „ik geloof het wel, waar om zal ik me druk maken En het resultaat van deze houding? Verslapping van het ge loofsleven en een groot leger van afvalligen. Deze situatie maant ons tot bezinning. Hiertoe moeten wij komen, wil in ons opnieuw de vu righeid komen om het geloof intens te belijden en *t uit te dragen. Dat vraagt gebed en gees telijke verdieping. Slechts daarop kunnen wij een nieuw front optrekken van geloofsverde- diging en geloofsuitbouw. Moge de herden king van het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie een keerpunt zijn- Op glorieuze wijze heeft in Utrecht de vie ring plaatsgevonden van de wederinstelling van de bisschoppelijke hiërarchie in ons land, dit jaar een eeuw geleden. Wie in het Utrecht se stadion de herdenkingsplechtigheden en de pontificale H. Mis heeft bijgewoond, zal naar huis zijn gegaan met de overtuiging, dat Katholiek Nederland met deze manifestaties getoond heeft tot welke resultaten het groot en het diep vertrouwen van onze voor vaderen geleid hebben. Want wat thans mo gelijk is, was in een stadion, voor het forum van de publieke belangstelling, danken wij aan de verbeten en volhardende strijd van de voorvechters van het Katholicisme in Neder land. Maar de overvloedige erfenis, die zij ons nalieten, legt ons verplichtingen op, Helaas moet geconstateerd worden, dat wij of deze verplichtingen niet juist hebben opgevat, of dat het ons aan de nodige moed ontbrak om ze na te komen Tijdens een herdenkingsrede De na-oorlogse jaren heeft het kamperen gen zich namelijk genoodzaakt, het ongebrei- door verschillende oorzaken een enorme om vang aangenomen. Het overgrote deel daar van kampeert in eigen land en Brabant be hoort tot de provincies, die hiervan een groot deel krijgen op te vangen De groeiende om vang schiep immers de behoefte aan meer ruimte. Deze ruimte deed de kampeerders Brabant „ontdekken**, met de stille rust en de poëtische vervulling van zijn afwisselend na tuurschoon, zijn hartelijke, gastvrije bevolking en het edele stempel van een zeer oud land met de keur van een overoude cultuur. Van de andere kant riep deze belangstelling weer bijzondere problemen op. Vooral onervaren, would-be-kampeerders meenden zich nog al eens geroepen te zien als apostelen te funge ren van denkbeelden, die zij als „ruim** en „verlicht** beschouwden, anderen meenden weer het recht te hebben zich te gedragen als een onsympathiek soort van wildemannen, alsof ze hier terecht gekomen waren in een voorwereldlijke negerij. De echte, rechtschapen kampeerders, die weten hoe een mens van waarachtige bescha ving zich in den vreemde behoort te gedragen moesten helaas delen in de ongemakken, wel ke werden opgeroepen door het wangedrag van hun collega's. De gemeentebesturen za- Een doorgang door de schrikdraad Nu het weideseizoen weer nadert gaan velen er toe over hun weiland van een moder ne afrastering te voorzien; de „schrikdraad” wint hoe langer hoe meer terrein. Het oude damhek verdwijnt ook, maar hoe men nu n handige toegangs weg tot de weide kan verkrijgen, weten velen nog niet. Onze eigen industrie vond een mogelijkheid en bracht de „rubber-poortgreep” in de handel. Deze poortgreep is een solide huls van rubber, waar het uiteinde van de stroomdraad doorheen gaat om aan de andere zijde van de huls weer te voorschijn te komen, maar dan in de vorm van een stevige haak, nog juist binnen de huls. Men kan nu de stroom voor een ogenblik onderbreken door de greep met de hand te pakken en de haak door één hand beweging los te maken van het „stroomdraad- oog,‘* dat aan een paaltje is bevestigd. Zoals men zijn jas opent en sluit, zo doet men het nu ook zijn weiland: met haak en oog. Dat de draad zich weer strak spant, daar voor zorgt een sterke veer in de huls. Om het uitglijden der handen te voorkomen zitten randen aan de greep. Om een doorgang te maken door de schrik draad, die weide of hoenderpark omheint, is de poortgreep een ideaal middel. Velen zullen er deze zomer het volle profijt van hebben! Serenade door de Koninklijke Harmonie I DE AARTSBROEDERSCHAP van het Allerheiligste Kind Jezus. Het doel van deze Aartsbroedersschap is te bidden om door het H. Kind Jezus van God te verkrijgen. l.~ dat Hij vele edelmoedige jongens tot het priesterschap en het religieuze leven zou roepen. 2„Dat in ieder school God de eerste plaats zou innemen. 3 Dat in alle landen algehele vrijheid van Godsdienstonderwijs zou heersen. 4.Dat de jeugd haar geloof ook moge be waren in scholen, waar God miskend wordt. GESCHIEDENIS: Deze Aartsbroederschap werd opgericht in 1905 te Bethlehem door Boeder Evagre, een Fransman, die Provinciaal was van de Pales tijnse provincie van de Congregatie van de Broeders der Christelijke Scholen. Zij is ver spreid over heel de wereld, speciaal onder de ruim 400 000 leerlingen van genoemde Con gregatie. Het lidmaatschap is echter niet meer tot de schooljeugd beperkt. Iedereen kan lid worden. Men geve zich daarvoor even schrif telijk op bij de Z. E. Broeder Provinciaal, He renweg 103a, Heemstede, of bij de Broeder Directeur van een onzer scholen. Die zorgt dan wel, dat de aanvraag doorgegeven wordt naar het Moederhuis te Rome, dat op zijn beurt contact houdt met het Broederhuis te Bethlehem, waar alle namen van de leden ingeschreven worden. Uw naam ook Onkosten? Geen. Wenst U een bewijs van lidmaatschap in de vorm van een artistiek dubbel prentje, dan ontvangt U dit tegen be taling van 10 cent. Dit zijn „de onkosten** voor heel Uw leven VERPLICHTINGEN: De leden nemen op zich te BIDDEN voor het bovengenoemde viervoudige doel, maar zijn volkomen vrij te bidden wat, hoe en zo veel ze willen. Wel wordt aanbevolen dit bij zonder te doen bij de volgende gelegenheden: op de 25ste van iedere maand, die, ter her innering aan Jezus’ geboorte, bijzonder aan de verering van het Kind Jezus gewijd is. op de feesten van het H. Kind Jezus, zoals Kerstmis, de Besnijdenis, Driekoningen, de H. Naam Jezus, de H Familie, de Boodschap aan Maria en haar Goddelijk Moederschap. AFLATEN: Z. H. Paus Pius X heeft aan de leden de vol gende aflaten verleend. 1 - VOLLE AFLATEN: a. op de dag van de inschrijving als lid. b. op de 25e dag van iedere maand. c. op de hierboven genoemde feestdagen delde kamperen met al zijn nare gevolgen aan banden te leggen. „Verlichte" geesten meenden dit weer te moeten verklaren als belachelijke uitingen van een naargeestige bekrompenheid, maar met evenveel recht zou men het kleingeestig kunnen noemen om een razende stier te tem men met een neusring. De snel toenemende omvang van het pro bleem heeft inmiddels er toe geleid, dat ook op geloof provinciaal niveau deze zaak van alle zijden -i grondig werd bekeken en krachtig werd aan gepakt. Er werd een commissie ingesteld ter bestudering van het recreatievraagstuk in Noord-Brabant, Als resultaat van de studie dezer commissie ontstond een provinciale kampeerverordening, die 15 Maart 1953 in werking is getreden. De voornaamste bepalingen dezer verorde ning zijn in de eerste plaats, dat de kampeer der in Noord-Brabant geen vergunning meer nodig heeft, en dus ook geen leges meer be hoeft te betalen, als hij kampeert in de kam- peerbedrijven, waarvoor Gedeputeerde Sta ten een exploitatie-vergunning hebben verleend. De trekkende kampeerpaspoor- houder kan zelfs buiten die bedrijven kamperen. Jeugdgroepen onder leiding kun nen ook buiten die bedrijven terecht, doch de verschaffer van het kampement heeft dan ver gunning van het gemeentebestuur nodig. Alle kampeerbedrijven hebben een exploi tatievergunning van Gedeputeerde Staten no dig, en het is o. a- met het oog hierop, dat de kampeerverordening voorziet in de instelling van een commissie, die Gedeputeerde Staten adviseert bij het afgeven van deze exploitatie vergunningen. De vrijheid, die de kampeerder in Noord- Brabant thans geniet, maakt het gewenst aan de kampeerbedrijven en in het bijzonder aan de kampleiding de nodige eisen te stellen, welke eisen als aan de exploitatievergunning verbonden voorwaarden tot uitdrukking zul len komen. De tot lid van de commiseie benoemden zijn allen personen, die in enige hoedanigheid met de gang van zaken bij het kamperen bekend zijn. Noord-Brabant is de eerste provincie wel ke het kamperen op grondige wijze heeft aan- i gepakt in de vorm van een verordening, die naast de gebondenheid, die noodzakelijk is, zoveel vrijheid biedt als mogelijk is. Het is opmerkelijk, dat in Noord-Brabant, waar het kamperen speciale streek-eigen pro blemen oproept, thans een regeling bestaat, die groter vrijheid biedt dan in enig ander deel van het land. ONS WEEKBLAD Zaterdag 23 Mei 1953 No. 21 48e Jaargang - I Programma v. d. feestelijkheden bij gelegenheid v. d. van D. WOUTERS-ROMBOUTS, op Dinsdag 26 Mei

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1953 | | pagina 1