Baade's Nieuws Advertentieblad en Land- Honderd jaar Bisschoppelijke Hiërarchie Tuinbouw en SCHERPENHEUVEL X Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 Li': LU De eeuwfeestviering als criterium voor het Nederlandse Katholicisme Katholiek Nederland geeft in deze dagen blijk van zijn vreugde, dat een eeuw geleden bij pauselijke breve het bisschoppelijk bestuur over dit land hersteld werd. Dit gedenken gaat gepaard met een trotse terugblik op het geen in honderd jaar bereikt werd voor de ge lijkstelling van Katholieken met de overige landgenoten. Het is een moeizaam proces ge weest, waarin zich deze emancipatie heeft vol trokken. Als een geïsoleerde groep leefden de- band, ook ze Katholieken voor 1853 binnen de wallen van het eigen bestaan in het grote geheel van vertrek uit Baarle gebiecht hebben. In Caster- lee zal er echter nog gelegenheid zijn om te biechten. 6 Kinderen onder de 14 jaar mogen zonder geleide niet mee. IN SCHERPENHEUVEL Zondag, 1ste Pinksterdag, gaan we ‘s morge'ns om kwart voor zeven in processie met alle bedevaartgangers van Baarle en om streken ook die per andere gelegenheid naar Scherpenheuvel gekomen zijn naar de kerk. Om 9 uur kruisweg, uitreiking eremedailles daarna rozenkrans. Om 10 uur mis in open lucht. Na ‘t lof vertrekken we weer. DE TERUGTOCHT Na ‘t lof vertrekken we weer uit Scherpen heuvel. ‘s Nachts slapen we onderweg bij een boer. Maandag 2de Pinksterdag, hopen we s middags tussen 1 en 1.30 uur in Baarle te ar riveren, waar de bedevaart met ’n kort gebed in de Belgische kerk ein.’iy? buu...vrvn van andere sociale, Godsdienstige, charitatieve, culturele en andere geschakeerde organisaties. Met el- t van en een krachtig tegen wicht voor de verkeerde stromingen van bui tenaf. Maar meer nog vormden zij de eigen Katholieke volksgroep. Als verdedigers van de belangen van deze groep ontstond een vol waardige Katholieke politiek, voortgesproten uit een eigen staatkundige organisatie. De positie, welke de katholieken zich aldus verschaften temidden van dé verscheidenheid van het Nederlandse volk, geeft aan de tegen standers van het Katholicisme de waarschu wing rekening te houden met deze groep. Er kan niet meer zonder hen gehandeld worden. Tergelijkertijd echter hebben de Nederlandse Katholieken nimmer geaarzeld hun bijdrage te geven voor het algemeen welzijn van de gehele Nederlandse volksgemeenschap. Juist dit geeft de kracht en de apostolische waarde aan het Katholicisme, omdat in het gesprek en overleg met andersdenkenden steeds het be ginsel van het geloofsprincipe naar voren zal komen. Maar ondanks de sleutelposities, die thans bezet zijn, is de emancipatie nog niet ten volle volvoerd. Nog zijn er terreinen, waarop door de Katholieken een achterstand is in te halen. Om slechts een enkele sector te noemen, op wetenschappelijk gebied dient de sterkte van het Nederlandse Katholicisme nog meer tot gelding te komen. Staan thans, een eeuw na het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie, vele bewijzen van gelijkberechtiging van de Katholieken in dit land als tastbare realiteiten in ons midden, hoe staat het met de innerlijke kracht van ons Ka tholicisme? Hoe is onze gesteldheid ten op zichte van de Kerk? Heeft het geloof zich in ons geconsolideerd of verkeert’t in ons, door de invloed van de tijd, in ontbinding? Helaas moet geconstateerd worden, dat maar al te veel Katholieken zich kinderen van deze tijd hebben getoond door zich over te geven aan negativisme, defaitime, futloosheid, slapheid en zucht naar oppervlakkigheid. Het materia lisme, dat de strijd om het stoffelijke verheft boven het behoud van de geestelijke waarden, is niet ongemerkt langs vele Katholieken ge gaan. De strijd om aardse belangen heeft et telijken doen ontsporen. De cijfers, die om trent de geloofsafval bekend zijn, spreken zelfs een taal, die beangstigend en zeker verontrus tend is- Vandaar, dat bij de jubel, welke thans heerst om het herdenken van het herstel der hiërarchie, er een schaduw van droefenis hangt over de feestelijkheden om de vele zonen en dochters, die ontrouw werden aan de H. Kerk. Maar de kracht, die nog steeds in het Katholi cisme leeft, kan ons zelfs om dit feit niet tot verslagenheid brengen. Want het is voor al len, die trouw bleven, een duidelijke zaak, dat de overwinning beschoren zal zijn aan de la tente kracht, die in de Katholieke Kerk leeft. Desniettemin dient iedere Katholiek er zich van bewust te zijn, dat dit eeuwfeest een crite rium vormt voor het Katholicisme in ons land. Wat wordt verstaan onder Hiërarchie Naar letterlijke betekenis wil het woord hiërarchie zeggen: heilig bestuur. In het bijzonder wordt met het woord hiërarchie aangeduid de groep van per sonen, die beschikken over de heilige macht, door Christus aan zijn apostelen en hun opvolgers gegeven, voor het uitdelen van de heilsgoederer en ter be studering van de Kerk. De kerkelijke hiërarchie kent verschil lende graden. Tot de hiërarchie der wij- dingsmacht behoren krachtens godde lijke instelling: het bisschopsambt, het priesterschap en het diaconaat. De andere rangen zijn van kerkelijke in stelling. Uit hoofde van de bestuursmacht (jurisdictie) kent de H. Kerk krachtens goddelijke instelling het pausschap, dat het wezenlijke primaat inhoudt, en de bisschoppen, die onder het opperbestuur van de Paus een gebied of plaatselijke Kerk leiden. Kardinalen kanunniken, dekens, pas toors e.a. ontlenen hun gezag niet aan een goddelijke verordening, maar aan de instelling krachtens kerkelijk recht. werk tot stand van de machtige organisaties* Er kwam een arbeidersbeweging, gegrond op de beginselen der Pauselijke encyclieken Re turn Novarum en Quadragesimo Anno. Werkgevers organiseerden zich op grondslag van de geloofsbeginselen en voerden hun ac ties met inachtneming van de Pauselijke richt lijnen, neergelegd in de encyclieken. Midden standers regen zich aan een in een hecht ver weer op grondslag van dezelfde beginselen. De jeugd kreeg een tehuis in een sterk verenigd verenigingsverband, waarbij de Nederlandse samenleving. Maar de grond- hetzelfde uitgangspunt geldt. En eveneens op wetswijziging van 1848, die eenscheiding dit beginsel fungeerden zich tal bracht van Kerk en Staat, gaf gelegenheid een bres te slaan in het isolement en schonk mid- j delen om binnen te treden in de gemeenschap kaar werden zij tot een machtig apparaat van’t Nederlandse volk. Dat ging echter niet geloofsverdediging 1-1 zonder tegenstand Een vloed van protesten brak los en manifesteerde zich in wat later de Aprilbeweging werd genoemd. Doel van de protestactie was te verhinderen, dat de Neder landse Katholieken door middel van een bis schoppelijk bestuur een volwaardige plaats zouden krijgen onder de driekleur. Protestant en anti-papist stortten zich in de strijd en poogden, in weerwil van de godsdienstvrijheid geregeld bij de grondwet, de Katholieken het recht te ontnemen op een eigen kerkbestuur. Alle tegenstand was echter tevergeefs. Er kwam een Nederlands Episcopaat, waardoor aan Katholieken de weg werd geopend hun mondigheid te bewijzen. En thans is dit alles een eeuw geleden, Hon derd jaren scheiden ons van het moment, waarop Nederland uit het duister vaneen mis siegebied verheven werd tot de waardigheid van een zelfstandige kerkprovincie. Er is re den tot trots, omdat veel goed werk werd ver richt en omdat deze tijd de resultaten plukt van het pionierswerk, waarmede de emanci pators de Katholiek in zijn ware menselijke grootte stelden temidden van ons volk. Zij hebben het aangedurfd, die werkers van het eerste uur, om onder hoongelach, geschimp en bespotting te wijzen op die groep Neder landers, die, omdat zij Katholiek waren, niet minder moesten worden aangeslagen dan de anderen. Zo kwam door hun werk het bol- Luchtbanden in de landbouw Gedurende de laatste jaren is het gebruik van luchtbanden in de landbouw aanzienlijk toegenomen. Dit zal niemand verwonderen, die bedenkt, welke enorme voordelen de luchtband boven 't ijzeren wiel heeft. Immers de laatste zakt diep weg in de grond en op de weg heeft zo’n ijzeren wiel veel meer weer standen op te heffen, dan een soepele lucht band. Het is jammer, dat zovele boeren in verband met de hoge kosten nog niet allen hun wagens van luchtbanden kunnen laten voorzien Toch behoeven die, althans wat de banden betreft, niet zo'n bezwaar te vormen. Ja, men kan fraaie, nieuwe landbouwbanden kopen, dat zijn banden, die speciaal voor de boeren gemaakt zijn. Klaar men kan eveneens via de handel banden betrekken, die in het boerenbedrijf ook zeer goed voldoen. Het gaat hier om banden, die niet meer geschikt zijn voor het snelverkeer en door bonafide bandenbedrijven geschikt worden gemaakt voor landbouwtractie, Deze mogen 'n grotere afplatting vertonen en kunnen minder koord- lagen hebben. Ze hebben minder te lijden want de snel heden zijn niet zo hoog, terwijl van echte slijtage ook weinig sprake is Ook zijn vlieg- tuigbanden in de handel, die geschikt gemaakt zijn voor de landbouwer. Zo ziet men, dat het werkelijk niet nodig is een nieuwe autoband voor een landbouwwagen aan te schaffen. Wel moet men er natuurlijk om denken, dat men de door de leverancier voorgeschreven spanning aanhoudt, die over het algemeen minder is dan voor een autoband. Laat men er echter om denken, dat men de banden steeds bij erkend goede bedrijven koopt, want een autoband b.v die op een onjuiste wijze voor landbouwtractie geschikt is gemaakt, kan spoedig canvasbreuken gaan vertonen. Men had een dergelijke band eigenlijk weg moeten gooien, maar hoopte hem nog te kunnen verkopen. De boer zal, wanneer hij oordeelkundig met zijn banden omgaat, spoe dig bemerken, dat 't gebruik van luchtbanden in het bedrijf zeker veel voordelen heeft en weinig behoeft te kosten. WIST U DAT.... het spuitseizoen vorig jaar wéér slachtoffers heeft geëist omdat men zonder voldoende beschermende kleding bespuitingen uitvoerde? De gevaren, verbonden aan het werken met vele giftige bestrijdingsmiddelen, als b.v. het gevaarlijke Parathion, zijn groot. Rubber kleding, bestaande uit volledige hoofdbedekking, handschoenen met kap en laarzen, zijn hier onmisbaar. Ook het gebruik van een mond-en neus bedekkend masker is aan te bevelen. Stelt U vooral alles in het werk om dit ge vaar te bezweren Immers, de ingang van een nieuwe eeuw Ne derlands Katholicisme onder bisschoppelijk bestuur zal het beginpunt moeten zijn van een massale terugvoering van de afgedwaalden naar de Kerk van Christus. Daarbij zal de mate, waarin wij, beginselvaste Katholieken, in staat zijn ons geloof te beleven in de hande lingen van ons dagelijks doen en laten, door slaggevend zijn. Maar zonder neerslachtigheid kunnen wij ons vertrouwen stellen op de toekomst. Want over ons waakt een episcopaat, dat in oorlog en vrede bewezen heeft de noden te kennen en de middelen te weten om ons te beschermen tegen de funeste invloed van een verscheurend tijdsgewricht. Onze bisschoppen, de dragers van het evangelie, hebben hun harten wijd open voor de noden, die er leven bij het Kat holieke volk. Maar het episcopaat rekent dan ook op de leken. Het verwacht van hen de steun en daadwerkelijke hulp om Christus' Kerk in dit goede land nog hechter te vestigen op een sterkegeloofsaanhang. Zo gezien, mag deze eeuwfeestviering niet slechts een blij ge denken zijn over wat er bereikt werd, maar meer nog dient ze te zijn een stimulans voor ‘n verder uitbouw van Christus'Kerk in Neder land en een herstel van de gelederen door een terugvoering van de afgevallenen. Als dit krantje de volgende Zaterdag wordt rondgebracht, zijn de voetgangers al op weg naar Scherpenheuvel. Daarom schrijven we nu reeds een en ander over onze 27ste voet- bedevaart. Gij allen, die nu wilt gaan, maar terugschrikt voor de zware mars, overdenkt nog eens de dankbaarheid ten opzichte van O. L. Vrouw de behoeften en noden van U zelf en anderen, waarvoor gij wilt bidden en offeren. Alle leden van de bond worden nogmaals vriendelijk en toch ernstig uitgenodigd om door ‘t meemaken van de voorbereiding aan de Lourdesgrot op Nijhoven, 's avonds tel kens om 8 uur, mee te werken aan 't welslagen van deze boetetocht. KORT OVERZICHT VAN DE REIS Zaterdag 23 Mei, 's morgens om kwart voor 6 wotden alle deelnemers en deelneem sters op de Singel in Baarle verwacht. Alle pakjes, die op de wagens gelegd worden, be horen van naam en adres voorzien te zijn, om vergissingen te voorkomen. Na ‘n kort gebed in de Belgische kerk vangt de tocht om 6 uur aan. Rond 11 uur en rond 5 uur wordt 'n uur halt gehouden. s Avonds om ruim 8 uur hopen we in het genadeoord te zijn, waar we allemaal te samen even 'n bezoek brengen aan de kerk. Iedere deelnemer en deelneemster wordt dringend verzocht uit geest van boete en ver sterving en om de bedevaart vollediger te doen slagen en tussen haakjes, om ongelukken te voorkomen, zich stipt te houden aan de voorschriften van de leiding. Enkele puntjes kunnen we nu reeds aan geven. 1 Iedereen rekent‘t zich tot ereplicht alle tientjes van de 27 rozenkransen volledig, dui delijk, hardop, eerbiedig en met de rozenkrans in de hand mee te bidden. 2 Niemand loopt voor de vlag of achter de laatste leden van 't bestuur. 3 We lopen zoveel mogelijk met drieën naast elkaar, dames voorop. We laten in ieder geval één weghelft vol ledig vrij. 4 Sommige bedevaartgangers hebben hun nachtrust dringend nodig, 't Ligt voor de hand, dat we in of bij de slaapgelegenheid zo min mogelijk en zo zachtjes mogelijk praten. ’t Ligt voor de hand! Toch wordt dit vaak vergeten Laat eens zien, dat U zich kunt be heersen. 't Is weer een offer temeer, dat be loond zal worden door O. L. Vrouw en ge waardeerd door Uw collega's. 5 Liefst moeten alle deelnemers voor het ONS WEEKBLAD ÜJ 48e Jaargang Zaterdag 16 Mei 1953 No. 20 l! C

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1953 | | pagina 1