Baade's Nieuws
Advertentieblad
en
Land-
Honderd jaar Bisschoppelijke Hiërarchie
Tuinbouw
en
SCHERPENHEUVEL
X
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
Li':
LU
De eeuwfeestviering als criterium voor het Nederlandse Katholicisme
Katholiek Nederland geeft in deze dagen
blijk van zijn vreugde, dat een eeuw geleden
bij pauselijke breve het bisschoppelijk bestuur
over dit land hersteld werd. Dit gedenken
gaat gepaard met een trotse terugblik op het
geen in honderd jaar bereikt werd voor de ge
lijkstelling van Katholieken met de overige
landgenoten. Het is een moeizaam proces ge
weest, waarin zich deze emancipatie heeft vol
trokken. Als een geïsoleerde groep leefden de- band, ook
ze Katholieken voor 1853 binnen de wallen
van het eigen bestaan in het grote geheel van
vertrek uit Baarle gebiecht hebben. In Caster-
lee zal er echter nog gelegenheid zijn om te
biechten.
6 Kinderen onder de 14 jaar mogen zonder
geleide niet mee.
IN SCHERPENHEUVEL
Zondag, 1ste Pinksterdag, gaan we ‘s
morge'ns om kwart voor zeven in processie
met alle bedevaartgangers van Baarle en om
streken ook die per andere gelegenheid
naar Scherpenheuvel gekomen zijn naar de
kerk.
Om 9 uur kruisweg, uitreiking eremedailles
daarna rozenkrans. Om 10 uur mis in open
lucht. Na ‘t lof vertrekken we weer.
DE TERUGTOCHT
Na ‘t lof vertrekken we weer uit Scherpen
heuvel. ‘s Nachts slapen we onderweg bij een
boer.
Maandag 2de Pinksterdag, hopen we s
middags tussen 1 en 1.30 uur in Baarle te ar
riveren, waar de bedevaart met ’n kort gebed
in de Belgische kerk ein.’iy? buu...vrvn
van andere
sociale, Godsdienstige, charitatieve, culturele
en andere geschakeerde organisaties. Met el-
t van
en een krachtig tegen
wicht voor de verkeerde stromingen van bui
tenaf. Maar meer nog vormden zij de eigen
Katholieke volksgroep. Als verdedigers van
de belangen van deze groep ontstond een vol
waardige Katholieke politiek, voortgesproten
uit een eigen staatkundige organisatie.
De positie, welke de katholieken zich aldus
verschaften temidden van dé verscheidenheid
van het Nederlandse volk, geeft aan de tegen
standers van het Katholicisme de waarschu
wing rekening te houden met deze groep. Er
kan niet meer zonder hen gehandeld worden.
Tergelijkertijd echter hebben de Nederlandse
Katholieken nimmer geaarzeld hun bijdrage
te geven voor het algemeen welzijn van de
gehele Nederlandse volksgemeenschap. Juist
dit geeft de kracht en de apostolische waarde
aan het Katholicisme, omdat in het gesprek en
overleg met andersdenkenden steeds het be
ginsel van het geloofsprincipe naar voren zal
komen. Maar ondanks de sleutelposities, die
thans bezet zijn, is de emancipatie nog niet
ten volle volvoerd. Nog zijn er terreinen,
waarop door de Katholieken een achterstand
is in te halen. Om slechts een enkele sector te
noemen, op wetenschappelijk gebied dient de
sterkte van het Nederlandse Katholicisme nog
meer tot gelding te komen.
Staan thans, een eeuw na het herstel van de
bisschoppelijke hiërarchie, vele bewijzen van
gelijkberechtiging van de Katholieken in dit
land als tastbare realiteiten in ons midden, hoe
staat het met de innerlijke kracht van ons Ka
tholicisme? Hoe is onze gesteldheid ten op
zichte van de Kerk? Heeft het geloof zich in
ons geconsolideerd of verkeert’t in ons, door
de invloed van de tijd, in ontbinding? Helaas
moet geconstateerd worden, dat maar al te
veel Katholieken zich kinderen van deze tijd
hebben getoond door zich over te geven aan
negativisme, defaitime, futloosheid, slapheid
en zucht naar oppervlakkigheid. Het materia
lisme, dat de strijd om het stoffelijke verheft
boven het behoud van de geestelijke waarden,
is niet ongemerkt langs vele Katholieken ge
gaan. De strijd om aardse belangen heeft et
telijken doen ontsporen. De cijfers, die om
trent de geloofsafval bekend zijn, spreken zelfs
een taal, die beangstigend en zeker verontrus
tend is- Vandaar, dat bij de jubel, welke thans
heerst om het herdenken van het herstel der
hiërarchie, er een schaduw van droefenis hangt
over de feestelijkheden om de vele zonen en
dochters, die ontrouw werden aan de H. Kerk.
Maar de kracht, die nog steeds in het Katholi
cisme leeft, kan ons zelfs om dit feit niet tot
verslagenheid brengen. Want het is voor al
len, die trouw bleven, een duidelijke zaak, dat
de overwinning beschoren zal zijn aan de la
tente kracht, die in de Katholieke Kerk leeft.
Desniettemin dient iedere Katholiek er zich
van bewust te zijn, dat dit eeuwfeest een crite
rium vormt voor het Katholicisme in ons land.
Wat wordt verstaan onder
Hiërarchie
Naar letterlijke betekenis wil het
woord hiërarchie zeggen: heilig bestuur.
In het bijzonder wordt met het woord
hiërarchie aangeduid de groep van per
sonen, die beschikken over de heilige
macht, door Christus aan zijn apostelen
en hun opvolgers gegeven, voor het
uitdelen van de heilsgoederer en ter be
studering van de Kerk.
De kerkelijke hiërarchie kent verschil
lende graden. Tot de hiërarchie der wij-
dingsmacht behoren krachtens godde
lijke instelling: het bisschopsambt, het
priesterschap en het diaconaat. De
andere rangen zijn van kerkelijke in
stelling.
Uit hoofde van de bestuursmacht
(jurisdictie) kent de H. Kerk krachtens
goddelijke instelling het pausschap, dat
het wezenlijke primaat inhoudt, en de
bisschoppen, die onder het opperbestuur
van de Paus een gebied of plaatselijke
Kerk leiden.
Kardinalen kanunniken, dekens, pas
toors e.a. ontlenen hun gezag niet aan
een goddelijke verordening, maar aan
de instelling krachtens kerkelijk recht.
werk tot stand van de machtige organisaties*
Er kwam een arbeidersbeweging, gegrond op
de beginselen der Pauselijke encyclieken Re
turn Novarum en Quadragesimo Anno.
Werkgevers organiseerden zich op grondslag
van de geloofsbeginselen en voerden hun ac
ties met inachtneming van de Pauselijke richt
lijnen, neergelegd in de encyclieken. Midden
standers regen zich aan een in een hecht ver
weer op grondslag van dezelfde
beginselen. De jeugd kreeg een tehuis in een
sterk verenigd verenigingsverband, waarbij
de Nederlandse samenleving. Maar de grond- hetzelfde uitgangspunt geldt. En eveneens op
wetswijziging van 1848, die eenscheiding dit beginsel fungeerden zich tal
bracht van Kerk en Staat, gaf gelegenheid een
bres te slaan in het isolement en schonk mid- j
delen om binnen te treden in de gemeenschap kaar werden zij tot een machtig apparaat
van’t Nederlandse volk. Dat ging echter niet geloofsverdediging 1-1
zonder tegenstand Een vloed van protesten
brak los en manifesteerde zich in wat later de
Aprilbeweging werd genoemd. Doel van de
protestactie was te verhinderen, dat de Neder
landse Katholieken door middel van een bis
schoppelijk bestuur een volwaardige plaats
zouden krijgen onder de driekleur. Protestant
en anti-papist stortten zich in de strijd en
poogden, in weerwil van de godsdienstvrijheid
geregeld bij de grondwet, de Katholieken het
recht te ontnemen op een eigen kerkbestuur.
Alle tegenstand was echter tevergeefs. Er
kwam een Nederlands Episcopaat, waardoor
aan Katholieken de weg werd geopend hun
mondigheid te bewijzen.
En thans is dit alles een eeuw geleden, Hon
derd jaren scheiden ons van het moment,
waarop Nederland uit het duister vaneen mis
siegebied verheven werd tot de waardigheid
van een zelfstandige kerkprovincie. Er is re
den tot trots, omdat veel goed werk werd ver
richt en omdat deze tijd de resultaten plukt
van het pionierswerk, waarmede de emanci
pators de Katholiek in zijn ware menselijke
grootte stelden temidden van ons volk. Zij
hebben het aangedurfd, die werkers van het
eerste uur, om onder hoongelach, geschimp
en bespotting te wijzen op die groep Neder
landers, die, omdat zij Katholiek waren, niet
minder moesten worden aangeslagen dan de
anderen. Zo kwam door hun werk het bol-
Luchtbanden in de landbouw
Gedurende de laatste jaren is het gebruik
van luchtbanden in de landbouw aanzienlijk
toegenomen. Dit zal niemand verwonderen,
die bedenkt, welke enorme voordelen de
luchtband boven 't ijzeren wiel heeft. Immers
de laatste zakt diep weg in de grond en op de
weg heeft zo’n ijzeren wiel veel meer weer
standen op te heffen, dan een soepele lucht
band.
Het is jammer, dat zovele boeren in verband
met de hoge kosten nog niet allen hun wagens
van luchtbanden kunnen laten voorzien Toch
behoeven die, althans wat de banden betreft,
niet zo'n bezwaar te vormen.
Ja, men kan fraaie, nieuwe landbouwbanden
kopen, dat zijn banden, die speciaal voor de
boeren gemaakt zijn. Klaar men kan eveneens
via de handel banden betrekken, die in het
boerenbedrijf ook zeer goed voldoen. Het
gaat hier om banden, die niet meer geschikt
zijn voor het snelverkeer en door bonafide
bandenbedrijven geschikt worden gemaakt
voor landbouwtractie, Deze mogen 'n grotere
afplatting vertonen en kunnen minder koord-
lagen hebben.
Ze hebben minder te lijden want de snel
heden zijn niet zo hoog, terwijl van echte
slijtage ook weinig sprake is Ook zijn vlieg-
tuigbanden in de handel, die geschikt gemaakt
zijn voor de landbouwer. Zo ziet men, dat het
werkelijk niet nodig is een nieuwe autoband
voor een landbouwwagen aan te schaffen.
Wel moet men er natuurlijk om denken, dat
men de door de leverancier voorgeschreven
spanning aanhoudt, die over het algemeen
minder is dan voor een autoband. Laat men
er echter om denken, dat men de banden steeds
bij erkend goede bedrijven koopt, want een
autoband b.v die op een onjuiste wijze voor
landbouwtractie geschikt is gemaakt, kan
spoedig canvasbreuken gaan vertonen.
Men had een dergelijke band eigenlijk weg
moeten gooien, maar hoopte hem nog te
kunnen verkopen. De boer zal, wanneer hij
oordeelkundig met zijn banden omgaat, spoe
dig bemerken, dat 't gebruik van luchtbanden
in het bedrijf zeker veel voordelen heeft en
weinig behoeft te kosten.
WIST U DAT....
het spuitseizoen vorig jaar wéér slachtoffers
heeft geëist omdat men zonder voldoende
beschermende kleding bespuitingen uitvoerde?
De gevaren, verbonden aan het werken met
vele giftige bestrijdingsmiddelen, als b.v. het
gevaarlijke Parathion, zijn groot.
Rubber kleding, bestaande uit volledige
hoofdbedekking, handschoenen met kap en
laarzen, zijn hier onmisbaar. Ook het gebruik
van een mond-en neus bedekkend masker is
aan te bevelen.
Stelt U vooral alles in het werk om dit ge
vaar te bezweren
Immers, de ingang van een nieuwe eeuw Ne
derlands Katholicisme onder bisschoppelijk
bestuur zal het beginpunt moeten zijn van een
massale terugvoering van de afgedwaalden
naar de Kerk van Christus. Daarbij zal de
mate, waarin wij, beginselvaste Katholieken,
in staat zijn ons geloof te beleven in de hande
lingen van ons dagelijks doen en laten, door
slaggevend zijn.
Maar zonder neerslachtigheid kunnen wij
ons vertrouwen stellen op de toekomst. Want
over ons waakt een episcopaat, dat in oorlog
en vrede bewezen heeft de noden te kennen en
de middelen te weten om ons te beschermen
tegen de funeste invloed van een verscheurend
tijdsgewricht. Onze bisschoppen, de dragers
van het evangelie, hebben hun harten wijd
open voor de noden, die er leven bij het Kat
holieke volk. Maar het episcopaat rekent dan
ook op de leken. Het verwacht van hen de
steun en daadwerkelijke hulp om Christus'
Kerk in dit goede land nog hechter te vestigen
op een sterkegeloofsaanhang. Zo gezien, mag
deze eeuwfeestviering niet slechts een blij ge
denken zijn over wat er bereikt werd, maar
meer nog dient ze te zijn een stimulans voor ‘n
verder uitbouw van Christus'Kerk in Neder
land en een herstel van de gelederen door een
terugvoering van de afgevallenen.
Als dit krantje de volgende Zaterdag wordt
rondgebracht, zijn de voetgangers al op weg
naar Scherpenheuvel. Daarom schrijven we
nu reeds een en ander over onze 27ste voet-
bedevaart.
Gij allen, die nu wilt gaan, maar terugschrikt
voor de zware mars, overdenkt nog eens de
dankbaarheid ten opzichte van O. L. Vrouw
de behoeften en noden van U zelf en anderen,
waarvoor gij wilt bidden en offeren.
Alle leden van de bond worden nogmaals
vriendelijk en toch ernstig uitgenodigd om
door ‘t meemaken van de voorbereiding aan
de Lourdesgrot op Nijhoven, 's avonds tel
kens om 8 uur, mee te werken aan 't welslagen
van deze boetetocht.
KORT OVERZICHT VAN DE REIS
Zaterdag 23 Mei, 's morgens om kwart
voor 6 wotden alle deelnemers en deelneem
sters op de Singel in Baarle verwacht. Alle
pakjes, die op de wagens gelegd worden, be
horen van naam en adres voorzien te zijn, om
vergissingen te voorkomen.
Na ‘n kort gebed in de Belgische kerk vangt
de tocht om 6 uur aan.
Rond 11 uur en rond 5 uur wordt 'n uur
halt gehouden.
s Avonds om ruim 8 uur hopen we in het
genadeoord te zijn, waar we allemaal te samen
even 'n bezoek brengen aan de kerk.
Iedere deelnemer en deelneemster wordt
dringend verzocht uit geest van boete en ver
sterving en om de bedevaart vollediger te
doen slagen en tussen haakjes, om ongelukken
te voorkomen, zich stipt te houden aan de
voorschriften van de leiding.
Enkele puntjes kunnen we nu reeds aan
geven.
1 Iedereen rekent‘t zich tot ereplicht alle
tientjes van de 27 rozenkransen volledig, dui
delijk, hardop, eerbiedig en met de rozenkrans
in de hand mee te bidden.
2 Niemand loopt voor de vlag of achter de
laatste leden van 't bestuur.
3 We lopen zoveel mogelijk met drieën
naast elkaar, dames voorop.
We laten in ieder geval één weghelft vol
ledig vrij.
4 Sommige bedevaartgangers hebben hun
nachtrust dringend nodig, 't Ligt voor de
hand, dat we in of bij de slaapgelegenheid zo
min mogelijk en zo zachtjes mogelijk praten.
’t Ligt voor de hand! Toch wordt dit vaak
vergeten Laat eens zien, dat U zich kunt be
heersen. 't Is weer een offer temeer, dat be
loond zal worden door O. L. Vrouw en ge
waardeerd door Uw collega's.
5 Liefst moeten alle deelnemers voor het
ONS WEEKBLAD
ÜJ
48e Jaargang
Zaterdag 16 Mei 1953 No. 20
l!
C