Nieuws Advertentieblad en Baarle’s DUBBELE OUDERTAAK Probleem dat ons allen raakt Land- Tuinbouw en RJROL GENEEST St Nicolaas bezoekt Baarle 47 Jaargang Zaterdag 29 Nov. 1952 No. 48 Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 y y gepakt, werden klein- en grootsemina ries gebouwd, zij het veelal in proviso- kinderen leren hun en gezond beloning I n het onophoudelijk dreigend gevaar van het godloos communisme en de daarmee samenhangende mogelijkheid dat de buitenlandse missionarissen ten gevolge van oorlog en-of revolutionaire verwikkelingen gedwongen worden het land te verlaten en hun werk stopte zet ten; het natuurlijk en begrijpelijk verlan gen van ieder volk naar leiding door eigen priesters en bisschoppen in het ka der van de katholieke algemene kerk; de noodzakelijke instellingen van on derwijs en opvoeding, van liefdadigheid, pers en sociale werken kunnen gemak kelijker bevorderd en geleid worden door zonen van eigen land en volk dan door vreemde geloofsverkondigers. Wie zal dat betalen? Allerwege is dan ook de zaak de». schoner aan Gods Zondag, 30 November, zal Baarle weer de eer hebben St. Nicolaas te mogen ontvangen. De grote Heilige zal om half drie nam. aan de grens van de bebouwde kom, ter hoogte van de molen van de firma Loots, arriveren en van daaruit zijn rondgang beginnen langs on derstaande route: Molenstraat, Singel, Nieuwstraat, Chaam- seweg, Nonnenkuil, Loveren, Katerstraat, Stationsstraat, Roosakkerstraat, Nieuwstraat Stationstraat, Kerkstraat, Belgisch Gemeen tehuis, Kerkplein, Singel, Alhenseweg, Klok kenstraat, Kapelstraat, St. Remigiuszaal. Op het Belgische Gemeentehuis zal de Sint door de beide Burgemeesters ontvangen wor den en enige ogenblikken verblijven om met de burgervaders te spreken over de belangen rische geest. De opleiding van inheemse priesters vraagt echter geld, en als de opleiding op grote schaal geschiedt, zijn er enorme bedragen voor nodig. Waar moet al dat geld, al die hulp vandaan komen? Wie zal de enorme be dragen voor jaarlijks onderhoud der stu denten en voor de bouw van de semina ries verschaffen? Hiervoor zorgt het Sint Petrus Liefde werk (S.P.L.) in de volksmond Sint Pie terspenning geheten. De Nederlandse katholieken hebben dit werk steeds voor beeldig gesteund en meer dan 1300 in landse priesters konden dank zij de Ne derlandse steun worden opgeleid. De laatste tijd valt echter helaas een lichte teruggang te constateren, en dat in een tijd, dat een bloeiend S.P.L. meer dan ooit nodig is Daarom is op de Missie zondag (19 Oct.) vooral dit werk in het middelpunt van de aandacht gesteld. Van de Nederlandse katholieken is slecht 17 procent lid, terwijl de contri butie toch maar een cent per week be draagt! Mogen door de Missiezondag en in het besef dat het hier om waarlijk gróte dingen gaat, velen bewogen wor den S.P.L met offer en gebed uit alle machtte steunen. Want is er werk, dan mee te bouwen Kerk? gepast genot gunnen en geven, doch de zucht, de hartstocht, de drift moet getemd, geregeld gematigd blijven, om niet over te slaan tot zoude. Ook hier ouders moet gij voorgaan in lering en doening gelijk Christus en de heili gen ons voorgingen in leer en voorbeeld. ,,Wie mijn leerling wil zijn," zei Jezus ,,ver- loochene zichzelf, neme dagelijks zijn kruis open volge mij na Zo deden Gods lieve heiligen, zo is onze taak. Christen ouders, in deze tijd vooral van razende genotzucht, die zovele zielen doet afvallen, leert uw kinderen matig en passend genieten en alle overdrijving schuwen. Danleven ze gezond, blij en krachtig naar ziel en lichaam, kweken een degelijk ge slacht voor kerk en land, blijven trouw aan het katholiek geloof onzer Vaderen. Het leven op aarde is een strijd, zegt H. Jacobus. Di&3 vijanden zijn: de ongebreidelde zucht naar eer, geld en genot. De 3 strijd- en redmiddelen zijn: nederig gebed, aalmoes naar vermogen, versterving volgens zijn staat en roeping. Wie wettig heeft gestreden, zal hier op aarde de hem passende levensvreugde smaken en hiernamaals het eeuwig leven. Beid uw tijd, grijp uw kans. Wie overvloedig zaait, zal overvloedig maaien. En van Zijn Rijk zal geen einde komen. 1e Onderricht van de geest Volmaakt voorbeeld van alle opvoeding is de Goddelijke Leraar J. Chr. die bij zijn af scheid uit deze wereld bij zijn Hemelvaart aan zijne leerlingen deze tweevoudige taak opleg de: .onderwijst” en leert hun onderhouden al mijne geboden. Dit is dus ook de aangewezen weg der ouders tegenover hun kinderen. Al is het hogere, Liturgische en Eucharis tische priesterschap door Christus voorbe houden aan zijn Apostelen in het laatste Avondmaal(en-wijl hetmissoffer moest voort duren totdat Hij terugkomt op de laatste oor deelsdag,) ook voorbehouden aan hen, die de priesterwijding uit hun handen zouden ont vangen in de loop der eeuwen, toch hebben de ouders door hun Doop en Vormgenade, alsmede door hun huwelijks-sacrament wer kelijk deel aan Christus’Priesterschap en heb ben dus de plicht deze waardigheid zo vol maakt mogelijk uit te oefenen tegenover hun kinderen, door God aan hun zorgen toever trouwd. Dus ook in navolging van de Goddelijke I Hogepriester hun kinderen voorgaan in on- i derricht van de geest en vorming van het hart. De Kerk geeft de vaste lijnen en deelt de hulp van Gods genaden uit Ook de Kath. School steunt en vult aan, maar God eist ook de onmisbare medewerking van de ouders. Nu zijn er, zoals onze bisschoppen in hun gezamelijk schrijven ook aanduidden, 3 vijan den te bestrijden, die de goede opvoeding in de weg staan. Vijand no. 1 is de duivel met zijn eerzucht. Vijand no. 2 is de wereld met zijn heb- en geldzucht. Vijand no. 3 de gevaarlijkste (want hij leeft binnen de veste) het vlees met zijn genotzucht. Let wel: eer en bezit en genot zijn gaven Gods, die nuttig en ten dele nodig zijn. Maar de zucht, de overdreven neiging en hartstocht brengen het kwaad. De deugd ligt in het mid den, de zucht moet er af. 1) EER. Deze is op zich zelf iets goeds. Ere zij God in de hoge. Eert Vader en Moe der en alle wettig gezag. Ere wie ere toekomt Stel zelf uw eigen eer op hoge prijs, want t ZOMERGERST Het areaal zomergerst in Nederland is ge middeld een 50.000 a 60.000 ha, waarvan practisch de helft voorkomt in het Zuidwes ten van het land. Juist in dit gebied teelt men voor een groot gedeelte brouwgerst. Uitbreiding van de teelt van zomergerst is zeker wenselijk, omdat behoorlijke opbreng sten kunnen worden verkregen en gerst ’n zeer goed voedermiddel is. In verschillende gebieden werd uitbreiding van de teelt geremd, doordat men niet de be schikking had over een gerst met voldoende lang en stevig stro. In de rassenlijst 1953 wordt opgenomen een nieuw gerstras Frisia”, welk ras in een be hoefte voorziet. In de eerste plaats is vanzelf sprekend van betekenis een gerstras te hebben met een hoog productievermogen. Op de proefvelden en op talrijke practijkpercelen op diverse grondsoorten is duidelijk gebleken, dat dit ras zeer hoge opbrengsten kan geven. ..Frisia is een vierrijige zomergerst met behoorlijk lang en stevig stro. Opvallend is het zeer brede blad en de vlugge grondbedek- king in het voorjaar. Het ras is practisch roest- en meeldauw- resistent, welke eigen schappen een meer oogstzeker gewas geven. Een voordeel van de teelt van Zomergerst is niet alleen het winnen van een behoorlijke hoeveelheid veevoeder, in zomergerst hebben we tevens een gewas, dat vroeg het veld ruimt waardoor de stoppel zeer geschikt is voor een nateelt. In het bijzonder denken we hierbij aan de teelt van stoppellupinen. Zal de pro ductie aan groene massa bij stoppellupinen hoog zijn, dan dient tijdig te worden gezaaid en dit kan na gerst uitstekend. Opbrengsten van 40.000 a 50.000 kg. groene lupinenmassa zijn zeker mogelijk. 2e Vorming van het hart is een groot goed. Maar de eerzucht deed de duivel opstaan tegen God en bracht Adam en Eva tot diezelfde zonde en beiden tot ongeluk en diepe val met de erfzonde in het nageslacht en de ingeboren hoogmoed als wortel van alle kwaad. Christen ouders: het wapen daartegen is 't nederige gebed van elke dag. Die zich verne dert, wordt verheven, gelijk het voorbeeld van Christus en Gods lieve heiligen overvloe dig leren. Daarom, gelijk Christus, moet Ge zelf voor gaan in eerbiedig, nederig gebed, met diep ontzag voor Gods majesteit. Zo leert Ge Uw kinderen de eerzucht bestrijden, maar in ere leven voor God en de mensen. Zo groeide ook Jezus op vanaf zijn kinderjaren in eer en deugd. 2) GELDBEZIT: kan ook tot op zekere hoogte iets goeds zijn: Men moet zoveel mo gelijk zich zelve redden, anderen niet tot last zijn, zijn schulden betalen, aalmoezen naar vermogen geven, enz. Maar de zucht moet er afblijven, anders komt de zonde, diefstal, hardvochtigheid, verdrukking enz Ook hier weer de deugd in het midden. Christen ouders, ook hier door wóórd en voorbeeld Uw kinderen leren het juiste mid den te houden: anderen niet tot last zijn, zelf zijn brood verdienen, maar wel graag naar vermogen steunen. De Aalmoes verarmt niet, helpt de zonden uitboeten en verhoogt de schoonheid van Uw hemelkroon en geeft al op aarde vrede aan de ziel Ook hier was Onze Heer ons allervolmaakte toonbeeld. 3) GENOT: De Schepper is algoed, Hij schenkt het mensenkind passend genot omdat anders het leven niet dragelijk zou zijn, wel dadige rust na arbeid, genot van het reine familieleven, genot van matige spijs en drank enz. Doch hier ligt de vijand in eigen huis op de loer- Te veel of te weinig genot wreekt zich: de deugd ligt in het midden. Christen ouders hier moet Gij door leer en eigen voorbeeld uw lichaam wel wijselijk te verzorgen bewaren, op tijd als ontspanning en Vorming van inlandse geestelijken dringend nodig Een definitieve vestiging van de Kerk in de missielanden is alleen mogelijk door voldoende priesters en bisschoppen uit het eigen volk der missielanden, dit door aantal en geschiktheid in staat zijn de leiding van hun volk op zich te ne men en die door hun landgenoten gevolgd zullen worden: De vorming van een inheemse geestelijkheid is echter een belangrijk probleem, ja een heel moeilijk probleem, waarmede de missionarissen bij alle volkeren der missielanden te wor stelen hebben. Heel bijzonder de kritieke toestand van verreweg de meeste gro tere missiegebieden heeft dit deel van het Missiewerk gemaakt tot eender meest brandende problemen, die de misSies ooit hebben gekend. De belangrijkste argumenten voor de vorming van een inheemse geestelijk heid zijn: het ontstellende gebrek aan priesters in heel de wereld, waardoor het voor de christenlanden praktisch onmogelijk wordt steeds voldoende missionarissen uit te zenden om te kunnen voldoen in de behoeften van de zich steeds meer uitbreidende missies; als het niet mogelijk is het getal mis sionarissen in voldoende mate op te voeren, dan kan geen gebruik gemaakt worden van de gunstige gelegenheden voor de bekering der heidenvolken en kunnen de moeilijkheden, die zich aan alle karden opstapelen, niet overwonnen woiden: denken wij slechts aan de toe nemende industrialisatie met de daarbij gaande trek van het platteland naar de Op]ejding van een inheemse clerus aan- grote steden; I een sterk en gevoelig streven hij het zelfstandig worden der volkeren, natio nalistisch; China en Afrika bes lijzen het Het onmetelijke China toont ons zo duidelijk van welk een onschatbare waarde het bezit van eigen priesters is; dit voor d Katholieke Kerk zo veelbe lovende land gaat nu gebukt onder communistische overheersing. De vreemde missionarissen zijn vervolgd, gemarteld en gedood of uit het land ver bannen; ongeveer 3050 buitenlandse missionarissen Waren in China werk zaam. Maar wat ’n geluk, dat er nu 2600 Chinese priesters waren, dat vele bis dommen reeds aan n Chinees kerkvorst toevertrouwd waren; zij waren nu in staat het werk van de buitenlanders over te nemen. Zien we eens naar het grote Afrika, dat ongeveer 200.000 000 inwohers telt, waarvan er ca. 15.000 000 katholiek zijn ofwel 7,5 procent. Daar arbeiden ongeveer 7139 buiten landse priesters, reeds geholpen door 1254 Afrikaanse priesters (15 pCt.) Rekenen wij met Nederlandse toe standen van één priester op duizend katholieken, dan zouden er dus alleen al voor de zuivere zielzorg onder die 15.000.000 katholieken niet minder dan 15.000 priesters nodig zijn, dat is het dubbele aantal bijna van het aantal, dat er nu werkzaam is. De priesters in Afrika staan dan ook voor een taak die in vele gevallen boven hun krachten gaat. Daar kan het gebeuren.dat een pries- tervier uren achtereen de H. Communie uitreikt! Het gebrek aan priesters is dan ook een acuut gevaar voor het bekerings werk. De oplossing: krachtdadige bevorde ring van de opleiding van eigen priesters- ONS WEEKBLAD f ruwe huid, ruwe handen, ruwe lippen Waarom eigenlijk?

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1952 | | pagina 1