Nieuws
Advertentieblad
en
Baarle’s
DUBBELE OUDERTAAK
Probleem dat ons allen raakt
Land-
Tuinbouw
en
RJROL GENEEST
St Nicolaas bezoekt Baarle
47 Jaargang
Zaterdag 29 Nov. 1952 No. 48
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
y y
gepakt, werden klein- en grootsemina
ries gebouwd, zij het veelal in proviso-
kinderen leren hun
en gezond
beloning
I
n
het onophoudelijk dreigend gevaar
van het godloos communisme en de
daarmee samenhangende mogelijkheid
dat de buitenlandse missionarissen ten
gevolge van oorlog en-of revolutionaire
verwikkelingen gedwongen worden het
land te verlaten en hun werk stopte zet
ten;
het natuurlijk en begrijpelijk verlan
gen van ieder volk naar leiding door
eigen priesters en bisschoppen in het ka
der van de katholieke algemene kerk;
de noodzakelijke instellingen van on
derwijs en opvoeding, van liefdadigheid,
pers en sociale werken kunnen gemak
kelijker bevorderd en geleid worden
door zonen van eigen land en volk dan
door vreemde geloofsverkondigers.
Wie zal dat betalen?
Allerwege is dan ook de zaak de».
schoner
aan Gods
Zondag, 30 November, zal Baarle weer de
eer hebben St. Nicolaas te mogen ontvangen.
De grote Heilige zal om half drie nam. aan de
grens van de bebouwde kom, ter hoogte van
de molen van de firma Loots, arriveren en
van daaruit zijn rondgang beginnen langs on
derstaande route:
Molenstraat, Singel, Nieuwstraat, Chaam-
seweg, Nonnenkuil, Loveren, Katerstraat,
Stationsstraat, Roosakkerstraat, Nieuwstraat
Stationstraat, Kerkstraat, Belgisch Gemeen
tehuis, Kerkplein, Singel, Alhenseweg, Klok
kenstraat, Kapelstraat, St. Remigiuszaal.
Op het Belgische Gemeentehuis zal de Sint
door de beide Burgemeesters ontvangen wor
den en enige ogenblikken verblijven om met
de burgervaders te spreken over de belangen
rische geest.
De opleiding van inheemse priesters
vraagt echter geld, en als de opleiding
op grote schaal geschiedt, zijn er enorme
bedragen voor nodig.
Waar moet al dat geld, al die hulp
vandaan komen? Wie zal de enorme be
dragen voor jaarlijks onderhoud der stu
denten en voor de bouw van de semina
ries verschaffen?
Hiervoor zorgt het Sint Petrus Liefde
werk (S.P.L.) in de volksmond Sint Pie
terspenning geheten. De Nederlandse
katholieken hebben dit werk steeds voor
beeldig gesteund en meer dan 1300 in
landse priesters konden dank zij de Ne
derlandse steun worden opgeleid. De
laatste tijd valt echter helaas een lichte
teruggang te constateren, en dat in een
tijd, dat een bloeiend S.P.L. meer dan
ooit nodig is Daarom is op de Missie
zondag (19 Oct.) vooral dit werk in het
middelpunt van de aandacht gesteld.
Van de Nederlandse katholieken is
slecht 17 procent lid, terwijl de contri
butie toch maar een cent per week be
draagt! Mogen door de Missiezondag en
in het besef dat het hier om waarlijk
gróte dingen gaat, velen bewogen wor
den S.P.L met offer en gebed uit alle
machtte steunen. Want is er
werk, dan mee te bouwen
Kerk?
gepast genot gunnen en geven, doch de zucht,
de hartstocht, de drift moet getemd, geregeld
gematigd blijven, om niet over te slaan tot
zoude.
Ook hier ouders moet gij voorgaan in
lering en doening gelijk Christus en de heili
gen ons voorgingen in leer en voorbeeld.
,,Wie mijn leerling wil zijn," zei Jezus ,,ver-
loochene zichzelf, neme dagelijks zijn kruis
open volge mij na Zo deden Gods lieve
heiligen, zo is onze taak. Christen ouders, in
deze tijd vooral van razende genotzucht, die
zovele zielen doet afvallen, leert uw kinderen
matig en passend genieten en alle overdrijving
schuwen. Danleven ze gezond, blij en krachtig
naar ziel en lichaam, kweken een degelijk ge
slacht voor kerk en land, blijven trouw aan
het katholiek geloof onzer Vaderen.
Het leven op aarde is een strijd, zegt H.
Jacobus. Di&3 vijanden zijn: de ongebreidelde
zucht naar eer, geld en genot. De 3 strijd- en
redmiddelen zijn: nederig gebed, aalmoes
naar vermogen, versterving volgens zijn staat
en roeping. Wie wettig heeft gestreden, zal
hier op aarde de hem passende levensvreugde
smaken en hiernamaals het eeuwig leven.
Beid uw tijd, grijp uw kans.
Wie overvloedig zaait, zal overvloedig
maaien. En van Zijn Rijk zal geen einde
komen.
1e Onderricht van de geest
Volmaakt voorbeeld van alle opvoeding is
de Goddelijke Leraar J. Chr. die bij zijn af
scheid uit deze wereld bij zijn Hemelvaart aan
zijne leerlingen deze tweevoudige taak opleg
de: .onderwijst” en leert hun onderhouden al
mijne geboden. Dit is dus ook de aangewezen
weg der ouders tegenover hun kinderen.
Al is het hogere, Liturgische en Eucharis
tische priesterschap door Christus voorbe
houden aan zijn Apostelen in het laatste
Avondmaal(en-wijl hetmissoffer moest voort
duren totdat Hij terugkomt op de laatste oor
deelsdag,) ook voorbehouden aan hen, die de
priesterwijding uit hun handen zouden ont
vangen in de loop der eeuwen, toch hebben
de ouders door hun Doop en Vormgenade,
alsmede door hun huwelijks-sacrament wer
kelijk deel aan Christus’Priesterschap en heb
ben dus de plicht deze waardigheid zo vol
maakt mogelijk uit te oefenen tegenover hun
kinderen, door God aan hun zorgen toever
trouwd.
Dus ook in navolging van de Goddelijke
I Hogepriester hun kinderen voorgaan in on-
i derricht van de geest en vorming van het hart.
De Kerk geeft de vaste lijnen en deelt de
hulp van Gods genaden uit Ook de Kath.
School steunt en vult aan, maar God eist ook
de onmisbare medewerking van de ouders.
Nu zijn er, zoals onze bisschoppen in hun
gezamelijk schrijven ook aanduidden, 3 vijan
den te bestrijden, die de goede opvoeding in
de weg staan.
Vijand no. 1 is de duivel met zijn eerzucht.
Vijand no. 2 is de wereld met zijn heb- en
geldzucht.
Vijand no. 3 de gevaarlijkste (want hij leeft
binnen de veste) het vlees met zijn genotzucht.
Let wel: eer en bezit en genot zijn gaven
Gods, die nuttig en ten dele nodig zijn. Maar
de zucht, de overdreven neiging en hartstocht
brengen het kwaad. De deugd ligt in het mid
den, de zucht moet er af.
1) EER. Deze is op zich zelf iets goeds.
Ere zij God in de hoge. Eert Vader en Moe
der en alle wettig gezag. Ere wie ere toekomt
Stel zelf uw eigen eer op hoge prijs, want t
ZOMERGERST
Het areaal zomergerst in Nederland is ge
middeld een 50.000 a 60.000 ha, waarvan
practisch de helft voorkomt in het Zuidwes
ten van het land. Juist in dit gebied teelt men
voor een groot gedeelte brouwgerst.
Uitbreiding van de teelt van zomergerst is
zeker wenselijk, omdat behoorlijke opbreng
sten kunnen worden verkregen en gerst ’n zeer
goed voedermiddel is.
In verschillende gebieden werd uitbreiding
van de teelt geremd, doordat men niet de be
schikking had over een gerst met voldoende
lang en stevig stro.
In de rassenlijst 1953 wordt opgenomen een
nieuw gerstras Frisia”, welk ras in een be
hoefte voorziet. In de eerste plaats is vanzelf
sprekend van betekenis een gerstras te hebben
met een hoog productievermogen. Op de
proefvelden en op talrijke practijkpercelen
op diverse grondsoorten is duidelijk gebleken,
dat dit ras zeer hoge opbrengsten kan geven.
..Frisia is een vierrijige zomergerst met
behoorlijk lang en stevig stro. Opvallend is
het zeer brede blad en de vlugge grondbedek-
king in het voorjaar. Het ras is practisch
roest- en meeldauw- resistent, welke eigen
schappen een meer oogstzeker gewas geven.
Een voordeel van de teelt van Zomergerst
is niet alleen het winnen van een behoorlijke
hoeveelheid veevoeder, in zomergerst hebben
we tevens een gewas, dat vroeg het veld ruimt
waardoor de stoppel zeer geschikt is voor een
nateelt. In het bijzonder denken we hierbij
aan de teelt van stoppellupinen. Zal de pro
ductie aan groene massa bij stoppellupinen
hoog zijn, dan dient tijdig te worden gezaaid
en dit kan na gerst uitstekend. Opbrengsten
van 40.000 a 50.000 kg. groene lupinenmassa
zijn zeker mogelijk.
2e Vorming van het hart
is een groot goed. Maar de eerzucht deed de
duivel opstaan tegen God en bracht Adam en
Eva tot diezelfde zonde en beiden tot ongeluk
en diepe val met de erfzonde in het nageslacht
en de ingeboren hoogmoed als wortel van
alle kwaad.
Christen ouders: het wapen daartegen is 't
nederige gebed van elke dag. Die zich verne
dert, wordt verheven, gelijk het voorbeeld
van Christus en Gods lieve heiligen overvloe
dig leren.
Daarom, gelijk Christus, moet Ge zelf voor
gaan in eerbiedig, nederig gebed, met diep
ontzag voor Gods majesteit. Zo leert Ge Uw
kinderen de eerzucht bestrijden, maar in ere
leven voor God en de mensen. Zo groeide
ook Jezus op vanaf zijn kinderjaren in eer en
deugd.
2) GELDBEZIT: kan ook tot op zekere
hoogte iets goeds zijn: Men moet zoveel mo
gelijk zich zelve redden, anderen niet tot last
zijn, zijn schulden betalen, aalmoezen naar
vermogen geven, enz. Maar de zucht moet er
afblijven, anders komt de zonde, diefstal,
hardvochtigheid, verdrukking enz Ook hier
weer de deugd in het midden.
Christen ouders, ook hier door wóórd en
voorbeeld Uw kinderen leren het juiste mid
den te houden: anderen niet tot last zijn, zelf
zijn brood verdienen, maar wel graag naar
vermogen steunen. De Aalmoes verarmt niet,
helpt de zonden uitboeten en verhoogt de
schoonheid van Uw hemelkroon en geeft al
op aarde vrede aan de ziel Ook hier was
Onze Heer ons allervolmaakte toonbeeld.
3) GENOT: De Schepper is algoed, Hij
schenkt het mensenkind passend genot omdat
anders het leven niet dragelijk zou zijn, wel
dadige rust na arbeid, genot van het reine
familieleven, genot van matige spijs en drank
enz. Doch hier ligt de vijand in eigen huis op
de loer- Te veel of te weinig genot wreekt
zich: de deugd ligt in het midden.
Christen ouders hier moet Gij door leer
en eigen voorbeeld uw
lichaam wel wijselijk te verzorgen
bewaren, op tijd als ontspanning en
Vorming van inlandse geestelijken dringend nodig
Een definitieve vestiging van de Kerk in de missielanden is alleen mogelijk
door voldoende priesters en bisschoppen uit het eigen volk der missielanden, dit
door aantal en geschiktheid in staat zijn de leiding van hun volk op zich te ne
men en die door hun landgenoten gevolgd zullen worden: De vorming van een
inheemse geestelijkheid is echter een belangrijk probleem, ja een heel moeilijk
probleem, waarmede de missionarissen bij alle volkeren der missielanden te wor
stelen hebben. Heel bijzonder de kritieke toestand van verreweg de meeste gro
tere missiegebieden heeft dit deel van het Missiewerk gemaakt tot eender meest
brandende problemen, die de misSies ooit hebben gekend.
De belangrijkste argumenten voor de
vorming van een inheemse geestelijk
heid zijn:
het ontstellende gebrek aan priesters
in heel de wereld, waardoor het voor de
christenlanden praktisch onmogelijk
wordt steeds voldoende missionarissen
uit te zenden om te kunnen voldoen in
de behoeften van de zich steeds meer
uitbreidende missies;
als het niet mogelijk is het getal mis
sionarissen in voldoende mate op te
voeren, dan kan geen gebruik gemaakt
worden van de gunstige gelegenheden
voor de bekering der heidenvolken en
kunnen de moeilijkheden, die zich aan
alle karden opstapelen, niet overwonnen
woiden: denken wij slechts aan de toe
nemende industrialisatie met de daarbij
gaande trek van het platteland naar de Op]ejding van een inheemse clerus aan-
grote steden; I
een sterk en gevoelig streven hij het
zelfstandig worden der volkeren, natio
nalistisch;
China en Afrika bes lijzen het
Het onmetelijke China toont ons zo
duidelijk van welk een onschatbare
waarde het bezit van eigen priesters is;
dit voor d Katholieke Kerk zo veelbe
lovende land gaat nu gebukt onder
communistische overheersing. De
vreemde missionarissen zijn vervolgd,
gemarteld en gedood of uit het land ver
bannen; ongeveer 3050 buitenlandse
missionarissen Waren in China werk
zaam.
Maar wat ’n geluk, dat er nu 2600
Chinese priesters waren, dat vele bis
dommen reeds aan n Chinees kerkvorst
toevertrouwd waren; zij waren nu in
staat het werk van de buitenlanders over
te nemen.
Zien we eens naar het grote Afrika,
dat ongeveer 200.000 000 inwohers telt,
waarvan er ca. 15.000 000 katholiek zijn
ofwel 7,5 procent.
Daar arbeiden ongeveer 7139 buiten
landse priesters, reeds geholpen door
1254 Afrikaanse priesters (15 pCt.)
Rekenen wij met Nederlandse toe
standen van één priester op duizend
katholieken, dan zouden er dus alleen al
voor de zuivere zielzorg onder die
15.000.000 katholieken niet minder dan
15.000 priesters nodig zijn, dat is het
dubbele aantal bijna van het aantal, dat
er nu werkzaam is.
De priesters in Afrika staan dan ook
voor een taak die in vele gevallen boven
hun krachten gaat.
Daar kan het gebeuren.dat een pries-
tervier uren achtereen de H. Communie
uitreikt!
Het gebrek aan priesters is dan ook
een acuut gevaar voor het bekerings
werk.
De oplossing: krachtdadige bevorde
ring van de opleiding van eigen priesters-
ONS WEEKBLAD
f
ruwe huid, ruwe handen, ruwe lippen
Waarom eigenlijk?