Advertentieblad en s Baarle s Nieuws- PEPKAzz; Land- en Tuinbouw Van de weide naar de stak Landverhuizers x Het vak van... emigreren Rozenhoedje als Avondoffer H. Mis en Communie als Morgenoffer I 47 Jaargang Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 Zaterdag 8 Nov. 1952 No. 45 en Oock van Hier antwoort Godt op zuchten en Hier wischt hy af de tranen in der noot. Hier leeft het hart in troost: hier sterft de doot Hier geeft u Godt den voorsmaeck van ‘t onsterflijck, zich zelf, door ‘t offeren verwerflijck VONDEL Tanden wonderwit altijd frisse adem mogelijk is, laat uw-kroost met en naast U zelf I em'9reren naar Australië?" Over de ttIz tx 7—1 1/U 1 -J J i T T 1 hebt, wil ik heden iets zeggen. Ik wil dit vooropstellen, en ieder die naar Australië wil, moet dat goed in zijn oor knopen: Emigreren is een vak op zichzelf. Een vak, dat als elk ander een degelijke voorbereiding vereist. De eer ste voorwaarde is, dat U voldoet aan de geestelijke en lichamelijke eisen, die het opbouwen van een bestaan als immi grant in Australië stelt. Onderschat die eisen niet: De tweede voorwaarde is, dat U zich reeds nu tracht in te leven in de omstandigheden, waaronder U daargins zult komen te verkeren. Verzeker U van een goede voorlichting over land en volk over klimaat en levensgewoonten. Wan neer U zich daar thans op instelt en er rekening mee houdt, zult LJ zich straks in Australië gemakkelijker kunnen aan- passen. Noodzakelijk is ook, dat U in staat bent U in eenvoudige gesprekken in he.t Engels verstaanbaar te maken. Leer dus Engels. Dit is iets, wat ik niet genoeg kan herhalen, Indien U aan deze voorwaarden vol- Communie der Apostelen.Uit uw oudermond, met liefde en eerbied voorgedragen in de lan ge winteravonden, zou het onvergefelijke en blijvende sporen nalaten in het geheugen uwer kinderen, ook jaren na uw verscheiden uit de ze wereld. Het dagelijks avondoffer van het Rozen hoedje en het dagelijks morgenoffer van Mis en Communie aan uw kroost als testament nagelaten, zal het H. Geloof bewaren tot in verre nageslachten en een steun zijn voor zwakke broeders. En uw Hemelse Vader, die in het verborgen ziet, zal het U eens vergelden „Wie velen hebben onderwezen op de wegen der gerechtigheid, zullen blinken als sterren in de altijddurende eeuwigheden.’’ Dit alles is zo schoon in vroegere eeuw bezongen door de prins der Nederlandse dichters en bekeerlingen, Vader Vondel. O Kersten hart! wat traegheit let u dan Des morgens vroegh te rennen, daar dit Man, Die zuivre dauw des offers, zoo gezegent U in den mont en op de lippen regent, Zo blanck als sneeuw, van ‘theilrijck Paradijs? Wat hoop van staet, gebouwt op smeltende ijs Wat zucht tot gout, wat vleiery van bluimen Betovren u dien zegen te verzuimen? Dien outeroegst? dat offerooft? die vrucht? Voor elck gequeeckt in Serafijnsche lucht? De Heilant, eens gehecht aen ‘t heilzaem teiken Begint van hier zijn vrucht u toe te reiken. Hier bloeit de boom des levens dagh aen dagh Hier rust de ziel van 't ydele bejagh Hier toomt de geest het vleesch zijn dartelhe den gebeden. Na mijn vorige praatje heb ik vele brieven ontvangen waarin de vraag naar voren kwam: Kan ik, in mijn omstan- kwaad dan goed. Daarom als het enigszins ^*9heden en met mijn bekwaamheden, mogelijk is, laat uw-kroost met en naast U zelf emigreren naar Australië?" Over de deelnemen aan Mis en communie. Voorbeel- i vakbekwaamheid, die U daarvoor nodig den wekken: zelden gaat een kind terzijde van de baan, Die Vader heeft gevolgd en Moeder nagedaan l(Gezelle) En zou het nu werkelijk boven uw vermo gen gaan, om zelf de katechismuslessen over het H. Altaarsacrament met hen door te ne men? Zo ook de bijbelse verhalen en vooraf beeldingen, zoals: de paradijselijke boom des levens, het offer van brood en wijn van Mel- chisedech; het Paaslam bij de uittocht naar het Beloofde Land: de mannaregen in de woestijn het brood van profeet Elias als woestijnspijs naarde berg Horeb; de 12 tarwebroden in het tabernakel; de dubbele broodvermenigvul diging, het Canawonder, het Avondmaal der 2 Emmanusgangers met Christus en vooral het Allerplechtigst verhaal van het laatste Avondmaal als eerste H. Mis en eerste H. stellingen verzetten. Dit is de hardheid van de oude landverhuizers, die enkel met een gevulde zak op de rug het nieuwe land betraden en daarbij het stof van het oude land resoluut van hun voeten schudden. Nu wij weer met rasse schreden het tijdstip genaderd zijn, waarop het vee in de stal wordt geplaatst, willen wij even stil staan bij een nieuwe mogelijkheid om onze dieren én de stal zindelijker te houden. Verschillende veehouders maken reeds ge bruik van de zogenaamde staartbinder in de vorm van een touw, dat aan een looplijn is be vestigd. Dit lijkt een goede manier, maar er zijn enkele opvallende nadelen aan te wijzen. Een touw, op zichzelf al moeilijk te beves tigen, knelt spoedig en door het schuren en trekken van de dieren is het zeer wel mogelijk, dat wondjes ontstaan. Ook een combinatie van touw en leer is niet ideaal. Beide materia len hebben namelijk zeer te lijden van de dam pen van urine-zuur. Toch wil men in ieder geval voorkomen, dat het vuil door de zwiepende staart overal heen wordt geslagen, tot op de uiers toe. Het is ons verschillende malen gebleken, dat de rubber staartbinder in dit geval een eenvoudige oplossing is. De grote elasticiteit van rubber geeft al di rect een voorsprong op touw, dat rekbaarheid volkomen mist. Deze staartbinder heeft een speciaal geconstrueerde lus, waardoor afknel len van de staart niet voor kan komen. Bij het liggen zal de koe geen last hebben vanstaartbinder,omdat deze steeds voldoende meegeeft. De staartbinder wordt met één handgreep aan de loopring vastgehaakt en de band zelf kan op iedere lengte worden afge steld. Er zijn altijd nog veehouders, die het opbin den van staarten overbodig vinden. Maar laat men zich de moeite eens getroosten tegelijk met het opstallen de staarten op te binden, dan zal men zien wat een profijt men daar van heeft. Rector van der Hoog, die verschillen de landen heeft bezocht waar Nederland se emigranten zijn heengetrokken heeft een portret geschreven van de Neder1 landse emigrant, dat helaas lang geen vleiend portret mag genoemd worden. Men ziet hem uitgeschilderd met tal van duidelijk zichtbare ondeugden zoals on dankbaarheid, onzelfstandigheid, be moeizuchten ontrouw. Dat ziet er niet al te best uit, maar gelukkig hebben de or ganen die van rector de Hoog ook een stevige veeg uit de pan meekregen om dat ze tekort zouden schieten, onmiddei- lijk daarop beweerd dat dit portret schro melijk eenzijdig is uitgevallen, en dat het in werkelijkheid nog al los loopt met die Nederlandse emigranten. Zoals over al zal ook hier de waarheid wel in het midden liggen. De rector zal de zaak te veel door zijn bril hebben bekeken en de voorlichtings- en uitzendorganen teveel door de hunne. We kunnen veilig aanne men dat een gedeelte het uitstekend zal maken en dat ‘n ander gedeelte zal mis lukken; dat de Nederlanders zeker niet met dat gejuich zullen worden begroet als weieens wordt beweerd en dat men ze van de andere kant zeker niet minder graag ziet komen dan andere immigran ten. Het komt ons echter voor; dat rector van der Hoog helemaal gelijk heeft, als hij constateert dat in het algemeen de pioniersmentaliteit ontbreekt (de boeren doorgaans uitgezonderd) die elke land verhuizer per sé moet hebben als hij in het vreemde land niet wil verongeluk ken. Voor het ontbreken van die pio niersmentaliteit mag men hem echter niet geheel en al verantwoordelijk stel len. Hij krijgt namelijk in ons lieve land je gewoonweg geen gelegenheid meer om zich zo‘n harde zelf-doen mentaliteit te verwerven. Meer en meer wordt hem immers alles pas-klaar vanaf zijn ge boorte voorgeschoteld. Want neemt b. v de school al niet over, wat vroeger tot de doodgewoonste dingen behoorde in het huisgezin: hij spaart op school, hij wordt er op zijn gezondheid onder zocht, hij krijgt er zijn flesje melk, hij leert er bidden en de catechismus, zijn tanden worden er nagekeken, hij wórdt er voorbereid op de eerste H. Gommunie en wat niet ai. Komt zo’n gezin in een land waar niets van dat alles gebeurt, aan zit men met de handen in het haar. En dat is dan nog maar één aspect van het veelzijdige en gecompliceerde leven: de telefoon meldt er de tijd en het weer; de giro wordt er automatisch afgeschre ven, de pudding wordt kant en klaar in flessen afgeleverd en de soep in pakjes; kortom, als u dat wenst wordt u in de watten gelegd vanaf de wieg tot aan het graf. Zij die wensen te gaan emigreren zul len er dan ook terdege rekening mee moeten houden, dat het in het land waar zij terecht komen wel eens heel anders zou kunnen zijn en dat het zelfs kan ontbreken aan de dingen, die wij tot de elementaire levensbehoeften zijn gaan rekenen, zoals gas, waterleiding en elec- triciteit, maar die het nochtans niet zijn. Men zal in zekere zin hard moeten worden Een hardheid die ongemakken over een langdurige periode kan verdra gen, tegenslagen overwinnen en teieur- doet, en niette oud, bent U in beginsel geschikt als emigrant. Dat wil zeggen, dat U, behoudens onverwachte tegensla gen, voor 99 pCt. verzekerd kunt zijn van welslagen in het Nieuwe land. Over welke vakbekwaamheid moet U nu ver der beschikken, om voor werk in Austra lië In aanmerking te komen? Het is zo, dat men bij de beoordeling van vakbekwaamheid en scholing in Au stralië andere maatstaven aanlegt dan hier bij ons. In Australië eist men zowel een theo retische opleiding als een aantal jaren praktijk. Het komt geregeld voor, dat een prima vakman uit Nederland niet voldoet aan de Australische theoretische eisen. Hij kan dan niet op grond van de Nederlands-Australische overeenkomst emigreren. De vorige keer heb ik al ver teld, dat daarvoor alleen in aanmerking komen geschoolde metaalarbeiders, ar beiders uit de land- en tuinbouw en vrouwelijk personeel voor de huishou ding. De metaalarbeiders nu moeten voldoen aan de Australische eisen van scholing. Bij de arbeiders uit land- en tuinbouw gaat het alleen om hun erva ring, waarbij van het grootste belang is, dat zij zijn opgegroeid in het bedrijf. Men wil er namelijk zeker van zijn, dat zij in Australië inderdaad in de land- of tuin bouw zullen blijven werken. Betekent dit nu, dat U niet naar Australië kunt gaan, als U niet valt onder een van de groepen waarover ik zojuist heb gespro ken. Zeker niet, want de economische toe stand in Australië blijft zich gunstig ont wikkelen, waardoor allerlei mogelijkhe den ontstaan voor arbeiders met scholing of ervaring in vele beroepen. Een bouw- Welkom, verkwikkelijke avond! Dank, Die U zoet heeft bereid! Rust na de arbeid, hoe lavend! God heeft ons het leger gespreid. Zo leerden wij reeds als kinderen de avond rust prijzen, als loon voor de arbeid van de dag- Hoeveel te meer geldt dit voor Maria s kinderen, die met het heerlijke avondoffer van het rozenhoedje als laatste groet aan de He melse Moeder, de nachtelijke rust verbeiden! Maar naast het avondoffer kende Gods volk ook het morgenoffer, dat bij de opgang der zon hulde bracht aan de Oppermajesteit. Zo ook. Christen ouders, moet gij uw kinde ren naast dit Mariale avondgebed, ook leren hongeren en dorsten naar de Hemelse spijzen der morgencommunie, die alle zoetheid in zich bevat en zielevreugde spreidt over de komende dag. Zoals reeds meer gezegd: Kerk en school kunnen wel in die goede richting werken. Maar het welslagen daarvan staat of valt met de al of niet medewerking der ouders. Als deze onverschillig daarvoor zijn en hun kroost thuis niet indie eucharistische richting vormen door woord en vooral door eigen voorbeeld, dan zal de geestelijke vooruitgang ook niet bijster gunstig zijn en na de schooljaren de godsdienstige onverschilligheid zich spoedig openbaren. Daarom zijn die ouders te prijzen die, zo mogelijk, hun kinderen in de kerk bij en naast zich houden en voorgaan in de goede voorbe reiding en dankzegging der H. Communie- Dit zal uw kinderen bijblijven in latere jaren als de schoonste en zaligste tijd van hun jeugd Ging Jezus als kind, niet met Maria en Jozef ter bedevaart naar de H. Stad Jerusalem en spraken zij samen op hun terugreis niet over godsdienstige waarheden, waarvan Maria zulke heilige en zoete herinneringen bewaarde in héar hart? Zulke godsdienstige gesprekken tussen ouders en kroost zijn en zullen nog lang blijven een verkwikkende bron van reine vreugde en aangename herin neringen tot op de laatste levensavond. Zoals onze Paus laatst zeide: ze hebben een sacraal karakter. Christen ouders, onthoudt dit voor uw kin deren; Communie zonder goede voorberei ding en dankzegging naar omstandigheden blijft zonder vrucht, doet misschien meer - ONS WEEKBLAD J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1952 | | pagina 1