Nieuws Advertentiebla d en Wonderbaarlijke ontsnapping Een onvergelijkelijke sport IVOROL de beste tandpasta die men O raden kan Baade’s Land- Tuinbouw en Ver kou d iiei d van neus, keel of porst, snuift en wrijft U weg met AMPO I I I I Sorteren zonder beschadiging DE KLEUREN VAN POSTZEGELS Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarie-Nassau - Tel. 231 Doveren in Elseviers Weekblad het volgende vertelt: J. I 4 FANTASTISCHE DOORBRAAK door het Ijzeren Gordijn. ■X aanwezig zijn, hoort Brumbach op een feestelijk bijeenzijn in het Intouristhotel na de voorstelling, dat het circus 1 April ,50 onteigend en staatscircus zal worden Dan komt bij Brumbach en zijn staf de gedachte op om met het genele circus naar de Westzone te vluchten. Men komt bijeen in een klein cafeetje en daar worden de plannen dan uitgewerkt. Er worden contacten gelegd met diensten in West-Duitsland, met expediteurs. Maar men komt wel tot de conclusie, dat men het vooral zelf zal moeten doen, daar de officiële instanties met een dergelijke opzet geen raad weten. Alle straten, die naar de Westzone lopen, worden onder zocht in verband met hun breedte, het eenrichtingsverkeer en controle-posten. Intussen wordt vastgesteld op welke dag men het circus met zijn wagens en dieren dwars door het Ijzeren Gordijn zal voeren. De plannen moeten voorbe reid worden zonder dat de partijmensen die in het circus op hun baantje per 1 April wachten, onraad vermoeden. Daartoe moet een list gebruikt worden, zodat deze mensen niet bemerken, dat het wagenaantal van het circus steeds minder wordt. Er wordt een grote schuur gehuurd, waarheen wagens worden gestuurd, die gerepareerd moeten wor den. Steeds meer wagens worden van het winterkwartier naar deze schuur gezonden. Dan komt de grote dag van 28 Maart. Als afleidingsmanoeuvre doet men het voorkomen of er in het nieuwe seizoen met twee troepen gespeeld zal worden. Op 28 Maart zal alles op het Stettiner Bahnhof geladen worden. Alle tijden en afstanden zijn met .stopwatches" vast gelegd, want men moet weten hoe lang de wagens, de olifanten en de paarden over de afstand van het winterkwartier naar het goederenstation doen. Intussen is erop het Stettiner Bahnhof veel gebeurd. Om kwart voor acht des morgens is de uittocht van het circus Brumbach begonnen. Vijf tractoren zetten zich in beweging in de richting van het station; ze trekken 15 circus dieren in: van gorilla’s tot wasbeertjes. Daarachter komen 40 paarden. Om 8.10 uur is men aan de laadplaats en alles is zo geregeld, dat men door het door elkaar raken van het vele materiaal en de dieren het in het plan als punt X aan geduide niet kan zien. Dan komen nog paarden en de olifanten en er is een gedoe van jewelste. Om 8.16 uur staat Brumbach aan het einde van de grote schuur waarlangs de weg naar de laadplaats gaat. Achter de schuur gaat een smalle weg naar een poort, die reeds jaren gesloten was. Sloten versperren deze poort naar de vrijheid, die echter nu plotseling open gaat en waardoor het gehele circus de Franse zone binnentrekt, waarna de mensen die aan de voorzijde de sloten hadden operigemaakt, deze thans aan de andere zijde weer vergrendelden. Herhaaldelijk kan men in de kranten lezen over verbazingwekkende ontsnap pingen uit de ongetraliede maar uiterst doeltreffende gevangenis der satellietlan- den achter het ijzeren gordijn. Welk een moed, vindingrijkheid en vastberaden heid worden hierbij vaak tentoongespreid. Een der meest verbazingwekkende ontsnappingen onder de vele huzarenstukjes die daar worden uitgehaald, kan men zeker rekenen de ontsnappingen van ‘t volledige circus Brumbach, waarover van Argeloze toeschouwers hebben zich dezer i ten ook, dan is zijn hele seizoen dagen misschien afgevraagd, of wij een repri se beleefden van de bevrijding, die op drie October acht jaar geleden plaats vond. De lucht daverde immers van de schoten, die dof wegrolden door de nevelige ochtend. Inge wijden echter weten beter. 1 October is de dag dat de jacht geopend is, en lieden die in normale dagen nimmer de zon boven de kim zien verschijnen, sprongen nu bij het eerste hanengekraai uit de veren, staken zich in een gewaad dat Nimrod, aller jagers patrooh, waardig zou zijn, zwaaiden zich een dubbel- loper over de schouder en traden met kloeke tred de ochtend in. Men moet er vroeg bij zijn want de eerste dagen zijn het kostbaarst. Ons land is klein en de jagers talrijk en het wild is helaas maar al te dun gezaaid. Als men met zeven, acht of tien man een knollenveld, een akkertje winterkoren en een wegberm de len moet, dan mag men zich gelukkig prijzen als men na een ganse dag van ingespannen loeren eens een fazant ziet opvliegen en een haas de benen nemen. Wie zo'n beest onder schot krijgt heeft een goede dag en als hij zelfs het genot mocht smaken om nog raak te schie- Een van de avontuurlijkste tochten, die ooit een circus gemaakt heeft is de vlucht van het Circus Brumbach, dat van Oost Duitsland door het Ijzeren Gordijn naar het Westen trok. Circus Brumbach is in Duitsland een bekende onderneming en de eigenaar stamt uit een oude artistenfamilie. Hun winterkwartier was Landsberg en hierheen trok het circus in de zomer van 1944, toen de intensieve oorlogsvoering verder reizen onmogelijk maakte. Na de oorlog werd Landsberg spoedig tot Pools grondgebied verklaard. Het mannelijk deel der familie werd door de Russen weggevoerd en alle verantwoor ding kwam te rusten op Lulu, de vrouw van Gustav Brumbach, die niet bij de pakken bleef neerzitten en die plannen beraamde met haar beide woonwagens uit Polen naar ‘t Westen weg te trekken. Zij slaagde erin met de hulp van een Russische kapitein, die verzot was op ‘t circus, dit plan uit te voeren. Zij ver telde hem, dat zij naar Berlijn wilde en dat ze nog ergens een auto verstopt had, die de woonwagens zou kunnen trek ken. De Rus moest toevallig ook naar Berlijn en zo loodste hij de kleine kara vaan veilig door alle controles. Het is dan 1946 en er worden eerst pogingen in het werk gesteld zoveel mogelijk van de overal verspreid zijnde wagens terug te krijgen. Wat tegen betaling van veel geld tenslotte ook gelukt. Op deze manier kunnen er weer 40 wagens bijeengebracht worden. Op een bepaald ogenblik komen er gevangenen uit Rusland terug, van wie er velen door de radio in Frankfurt geïn terviewd worden. Plotseling hoort men in de woonwagen van de familie Brum bach ook de stem van Gustav Brumbach en men kan begrijpen, hoe groot de vreugde is, vooral als vader enige dagen later weer in hun midden is. In de zomer van 1947 wordt in de Oostzone gereisd en duizenden gaan wagens. Er zitten van allerlei soorten naar het circus om de dagelijkse zorgen te vergeten. Er wordt door Brumbach veel geld verdiend. Van bepaalde zijde echter wordt tegen het circus geïntri geerd, ofschoon de Russische officier zeer sterk het hof maakt aan Ilona, de dochter des huizes, die intussen een gevierd paardrijdster geworden is, zoals ook vooral blijkt bij de belangstelling op haar verjaardag op 2 Februari 1949, als ze 18 jaar wordt. Op deze dag waar- schuwd de Rus Ilona in bedekte termen, dat het circus van haar vader gevaar loopt onteigend te worden en dat de „Obereletriker", die partijlid is, dan de leiding van het bedrijf zal krijgen. Brum bach stuurt zijn vertrouwensmannen op onderzoek uit en als op 15 October 1949 het winterseizoen met een gala voorstelling te Berlijn begint, waarbij vele hoge autoriteiten uit de Oostzone De tomaat werd het eerst bekend als sier plant. Aanvankelijk dacht men, dat deze fel roodgekleurde vruchten niet anders dan zwaar vergiftig konden zijn. Het bleek echter, dat men hier met een vrucht te doen had die zowel rauw, gekookt, als gebakken zeer ge zond en smakelijk voedsel opleverde. Maarin de practijk stond men voor de moeilijkheid, dat deze vruchten wel zeer teer waren en licht beschadigden. Men was dan ook gedwongen ze met de hand te sorteren. Onnoemelijk veel vruchten werden door onvoldoend geroutineerde ar beiders dermate beschadigd, dat ze onver koopbaar werden. Voor het sorteren werden zowel in Neder land als in Engeland nieuwe machines gecon strueerd, die in de practijk bewezen hebben de menselijke arbeid voor het grootste ge deelte te vervangen. Ervaren werklieden kunnen nu voor ander werk gebruikt worden, terwijl een jongen of meisje de onrijpe vruch ten uitschiet. Het principe van de Nederlandse sorteer machine komt in het kort hierop neer: Het fruit wordt uit de stortbak op twee smalle transportbanden gevoerd, die uit elkaar lopen dus een wijkende band. Door dit systeem verlaten de vruchten op vastgestelde plaatsen de band. Doordat de banden van rubber en de ver zamelbakken van sponsrubber zijn, kunnen de vruchten niet beschadigd worden. Een Engelse machine voert de vruchten langs een rubbertransportbandje door een met sponsrubber gevoerde transportgoot on der zgn. „sorteerarmen" Deze sorteerarmen (die bestaan uit op verschillende hoogten op gestelde sorteer-rotors, schepraderen dus, die de tomaten sorteren), schuiven de vruch ten als het ware uit de rij. De grootste maat het eerst en zo verder in 5 soorten. De aller kleinste vruchten glijden op het einde der band in een doos. Wij willen niet zeggen, dat de tomaten de allereerste vruchten zijn en dat de machines daarom ontworpen zijn. Deze sorteermachines blijken namelijk voor alle soorten fruit zeer efficient; o.a. appels, peren, perziken, tomaton kunnen door deze vooruit gang onbeschadigd worden afgeleverd. w eer goed Maar het gaat bij de echte jager niet om de haas, maar om het hazenpad te vinden. Niet om de fazant, doch om de vreugde van het uren en uren gespannen achter een kwispel staartende hond te lopen, met een geweer in de aanslag dat men nimmer hoeft af te vuren, zodat men ook niet de schande van het missen behoeft te dragen. Wij zijn eens zo'n dag meegeweest, van ‘s-morgens zeven tot ‘s-avonds zeven. De hond stond tweemaal: Eenmaal voor een rat 'en eenmaal voor een winterkoning. En overal rondom knalden en daverden de schoten, alsof wij alle wild naar de anderen dreven. De enige buit was een be zetting op de borst maar niettemin; jagen is een verrukkelijke sport. Het is in ons genie pige landje vol hekketjes en .Verboden Toe gang" bordjes de enige herinnering aan de tijd dat wij in dierenvellen liepen. Of althans onze voorouders. Tot heden waren de postadministra ties niet volkomen vrij in het vaststellen van de kleuren van de voor het interna tionale verkeer gebezigde postzegels. In het algemeen Postverdrag wasn.l, voorgeschreven dat zegels welke het port van een gewone internationale brief van enkelvoudig gewicht (t. m. 20 gram) vertegenwoordigen, blauw van kleur moesten zijn; de kleur vaneen postzegel vooreen internationale briefkaart moest rood zijn en voor een drukwerk t.m.50 g groen. De Nederlandse postdienst heeft zich steeds aan de voorgeschreven kleu ren gehouden; vele andere landen echter niet. De bedoeling van deze zeer oude be paling is duidelijk. Men wenste, dat de postdienst van het land van bestemming van een stuk alleen reeds aan de kleur van de opgeplakte zegel kon zien of het stuk voldoende was gefrankeerd. Deze bedoeling werd oorspronkelijk ook be reikt. Toen echter de postadministraties er toe overgingen steeds meer zegels uit te geven (en het daardoor dikwijls voor kwam dat er op een stuk verschillende postzegels waren geplakt), de tarieven veelvuldig werden gewijzigd en het luchtpostverkeer zijn intrede deed (waar voor extra-luchtrecht verschuldigd was) ging het nut van diep belang snel verlo ren. Op het van 14 Mei t. m. 10 Juli j. 1. te Brussel gehouden 13e Congres van de Wereldpostvereniging stelden dan ook 3 landen, n. 1. de Verenigde Staten, Gr. Brittanië en de Sovjet Unie, voor, de be paling te doen vervallen. Zonder veel discussie werd het voorstel aangeno men. Van 1 Juni 1953, de datum van inwer kingtreding van de bepalingen van Brussel, af, zijn de postadministraties dus ook formeel niet meer gebonden aan be paalde kleuren voor de postzegels. Deze grotere vrijheid zal vooral door de ont werpers van onze zegels op prijs worden gesteld. MB ■MM 47e Jaargang Zaterdag 4 Oct. 1952 No. 40 ONS WEEKBLAD

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1952 | | pagina 1