Baade's Nieuws-
Advertentieblad
en
I l
OP MARS
EMIGREREN? Maar laat Uw virus thuis!
Onveilig Land
DE TRACTOR
in de Landbouw
I
De rol
Jntitda Zönnebruin
-Creme en olie
VACANTIE
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
het schip te worden toegelaten en met
hangende pootjes weer naar huis te moe
ten. En als een poging tot ontduiking
van de voorschriften bij de Inscheping
toevallig niet mocht worden opgemerkt
HET WITTE HUIS
Het witte Huis, dat na een algehele
restauratie, waarmee een bedrag van
5.500.000 dollar gemoeid was, onlangs
weer voor het publiek werd openge
steld, trekt een enorm aantal bezoekers.
Sedert April komen dagelijks gemiddeld
6000 mensen een kijkje nemen in de
ambtswoning van de Amerikaanse pre
sident.
RATTENKRUID
Ter algemene kennis van belanghebbenden
wordt gebracht, dat zij, die destijds ten ge-
meentehuize rattenkruid besteld hebben ter
verdelging van dit ongedierte dit vergif thans
ten gemeentehuize kunnen bekomen voor de
prijs van f 0,25 per zakje. Niettegenstaande
de duurzaamheid van dit rattenvergif vrij lang
is, worden bestellers en andere liefhebbers
voor dit verdelgingsmiddel erop attent ge
maakt de benodigde zakjes zo spoedig mos-
lijk ten gemeentehuize te komen afhalen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, de emigrant de kans helemaal niet op
zegt het spreekwoord. Een schoen of
een fietsband zijn betrekkelijk kleine
voorwerpen; het brokje Hollandse klei,
dat aan vele Hollandse schoenen en
fietsbanden kleeft is weer een heel stuk
kleiner; en het mond- en klauwzeervirus dan is ontdekking bij aankomst in de ha-
dat in dit brokje klei kan ziiten is zo
klein dat het alleen met behulp van een
microscoop te onderscheiden is. Toch
kan zulk een onooglijk brokje klei, dat
mond- en klauwzeervirus bevat, in lan
den waar mond- en klauwzeer niet voor
komt en het vee dus zeer gevoelig is
voor deze ziekte, onnoemelijke schade
aanrichten en uitgroeien tot en nationale
ramp. In Maart van dit jaar heeft één
Duitse emigrant die vergeten had zijn
schoenen te poetsen, met dat gevolg dat
er in de Canadese provincie Saskatche
wan mond- en klauwzeer onder het vee
uitbrak, dit land voor millioenen dollars
schade berokkend. Door een snel en
drastisch ingrijpen kon erger worden
voorkomen, maar het is begrijpelijk dat
na deze ervaring landen als Canada, Au
stralië en Nieuw Zeeland zeer strenge
eisen zijn gaan stellen omtrent te nemen
ontsmettingsmaatregelen.
Het is daarom nodig een dringend be
roep op alle emigranten te doen om zich
stipt aan de ontsmettingsvoorschriften te
houden, geen hooi of stro bij de verpak
king van hun bagage te gebruiken (Uw
borden en glazen komen in krantenpa
pier of met houtwol verpakt net zo veilig
naar de overkant), hun schoenen, werk
kleding enz. naar de opgegeven ont-
smettingsdiensten te sturen en hun
eventuele fiets- of autobanden met zorg
te reinigen. Naar Nieuw Zeeland mogen
trouwens helemaal geen banden worden
meegenomen, terwijl het meenemen van
bloembollen, pootaardappelen, zaden
enz. voor alle landen verboden is. In
dweilen, stalbezems, zakken en borstels
die bij de verzorging van vee gebruikt
worden voelt het mond en klauwzeei vi
rus zich al heel bijzonder thuis; deze
mogen daarom in geen geval meegeno
men worden. En al die heerlijke worsten
en zijden spek, die nog maar al te vaak
in de bagage van emigranten worden
aangetroffen en die door het virus net zo
zeer op prijs worden gesteld als door u,
behoren al evenzeer tot de strikt verbo
den goederen.
En men bedenke wel dat verboden"
in dit geval niets anders dan „verboden"
betekent. Op het voorbalkon van de
tram moge een ieder het bordje verbo
den met bestuurder te spreken,, als een
uitnodiging opvatten om een gezellig
babeltje te beginnen" bij nietnakoming
van de ontsmettingsvoorschriften loopt
dan ens een behoorlijke weg aanlegt
(de weg rond Tilburg bijv.) dan legt men
die zonder redelijke voorzieningen, voer
een groot deel door de stad. Een ver
betering van het wegennet zal dus een
allereerste eis zijn Dat kost geld zal men
zeggen. Inderdaad. Maar ook voor de
verkeersongevallen moet een hoge prijs
worden betaald, die in de millioenen
loopt, afgezien nog van het enorme
persoonlijke leed dat er door wordt
veroorzaakt. En het moet ook wat waard
zijn, niet al te lang te moeten prijken
aan de kop van een tragische lijst.
Wegens de verplichte bedrijfsva-
cantie zal onze drukkerij in de week
van 4 tot 9 Augustus gesloten zijn.
Volgende week zullen onze week
bladen dus niet verschijnen.
De Uitgever.
ven van bestemming toch vrijwel zeker;
en in dit geval wordt de emigrant of me
teen weer teruggestuurd of hij moet
maandenlang in quarantaine verblijven,
zonder inkomsten en met een grote kans
dat hij zijn toekomstmogelijkheden in
het nieuwe land voorgoed bederft.
Stel dus niet lichtvaardig uw emigra
tie in de waagschaal en loop niet als de
eerste de beste rat in de val om een en
kel stukje spek dat u per se wilt meene
men. Er heerst in Canada of Australië
heus geen levensmiddelenschaarste en
trouwens: het is toch eigenlijk te dwaas
dat mensen die flink en ondernemend
genoeg zijn om zich aan gene zijde van
de oceaan een nieuwe toekomst te wil
len gaan opbouwen, diezelfde toekomst
weer op zulk een kinderachtige manier
zouden verspelen!
En nu we het toch over flinke en on
dernemende mensen hebben: er is in
Canada nog altijd ruim plaats voor Ne
derlandse boeren en landarbeiders die
van aanpakken weten. Maarwie
nog in 1953 vertrekken wil doet er goed
aan zich meteen, liever nog vandaag dan
morgen, aan te melden. Hoe langer hij
zijn aanmelding uitstelt, des te kleiner
wordt zijn kans; na September is zijn
kans in ieder geval verkeken, want dan
worden geen aanvragen meer in behan
deling genomen. Dient dus, wanneer u
volgend jaar naar Canada wilt, nu uw
aanvrage in bij een der officiële aanmel-
dlngskantoren, die u tevens alle moge
lijke inlichtingen kunnen verschaffen.
Daar er in dit opzicht wel eens verwar
ring heerst, wijzen wij er nog eens op
dat aanmelding niet alleen bij het Ge
westelijk Arbeidsbureau of een bijkan
toor daarvan kan geschieden, maar ook
bij de kantoren van het algemeen Comi
té, de Christelijke Emigratie Centrale
en Katholieke Centrale Emigratie Stich
ting.
Keuring voor de dienstplicht lichting ‘53
De burgemeester van Chaam maakt bekend
dat alle oproepingen voor de keuring vooir de
lichting 1953 zijn verzonden. Zijn er in 1933
geboren mannelijke personen die de Neder
landse nationaliteit bezitten en in een der
Nederlandse bevolkingsregisters zijn op
genomen of daarin opgenomen hadden moeten
worden, en de oproeping voor de keuring dan
wel een bericht van niet-inschrijving nog niet
hebben ontvangen, dan moeten zij zich voor
1 Sept- a s. ter gemeente-sec- aanmelden.
Vorige week is dan ‘n begin gemaakt
met de uitvoering van de wet op de
ondernemingsraden door het instellen
van een aantal bedrijfscommissies. Dit
is weer een stap verder op de weg naar
de verwezelijking van de publiek rechte
lijke bedrijfsorganisatie. Voor deze
P.B.O. is nu al tientallen jaren gevoch
ten en het zal nog wel een behoorlijk
aantal jaren duren, eer zij in haar geheel
is tot stand gekomen. Want er is nu een
maal een grote afstand tussen de ideale
theorie en de harde werkelijkheid. De
P.B.O. vormt, als zij in haar geheel kan
worden doorgevoerd, een omwenteling
van het sociaaleconomische aspect van
onze maatschappij en daardoor van een
goed deel van de gehele maatschappij
structuur. Er zijn nog slechts vijf com
missies geïnstalleerd, doch er zullen er
nog veel meer moeten volgen. Deze
commissis zullen het enorm zwaar heb
ben, want zij zullen werkelijk pioniers
arbeid moeten verrichten. Een wet is
slechts een stuk papier, als zij niet tot
levende werkelijkheid wordt door de
volledige medewerking van alle betrok
kenen. Dit geld vooral, omdat het in de
ondernemingsraden gaat om de samen
werking in de bedrijven tussen de werk
gevers en de werknemers. De werkge-
vers zullen er zich daarom niet van
afzijdig mogen houden en de werkne
mers zullen dusdanig geschoold en
ontwikkeld moeten worden, dat zij in
derdaad hun stem kunnen laten klinken
in het kapittel. Maar allereerste voor
waarde is toch wel een algehele bereid
heid van weerskanten om elkanders
problemen open en onbevangen te
bezien, om begrip te hebben voor
elkander en door dit begrip tot de on
ontbeerlijke waardering voor elkander
te komen.
Het aantal verkeersongevallen in ons
land is ontstellend groot.
Het is namelijk procentsgewijs het
hoogste van de hele wereld. Het is twee
en een halve keer zo groot als in België
en vele malen groter dan in de Verenigde
Staten, dat toch een zeer intensief snel
verkeer heeft. Het overgrote deel der
ongevallen moet op rekening worden ge
schreven van het motorverkeer. Zijn de
Nederlandse motorrijders dan werkelijk
zo onverantwoordelijk of minder kundig
dan die van andere landen? Dat kan men
moeilijk zeggen. Er zijn stellig veel
onbesuisde wegpiraten, doch die vindt
men in alle landen. Er is zeker één factor
die men niet weg kan cijferen. Het
Nederlandse wegennet is niet in over
eenstemming gebleven met de enorme
ontwikkeling van het snelverkeer. Er
zijn veel te weinig autowegen. Veel
wegen zijn beslist te smal, en als men
van
De boeren in de vrije wereld produceren
tegenwoordig in een uur meer dan hun groot-
i vaders in drie uur, wat o.a. moet worden toe-
geschreven aan het veelvuldig gebruik van
aan
de tractor.
Volgens het Amerikaanse Bureau voor
Buitenlandse Agrarische Betrekkingen waren
er eind 1951 in de vrije landen ongeveer
5.370.000 van deze nuttige voertuigen
in gebruik tegen slechts 1,215.000
in 1930. Deze stijging is voornamelijk
het gevolg van het feit, dat de tractor in
de laatste twintig jaar ook zijn intrede heeft
gedaan in gebieden waar tevoren van enige
mechanisatie van de landbouw nog vrijwel
geen sprake was. Zo waren er in het Verre
Oosten omstreeks 1930 nog slechts 1000 trac
toren welk aantal eind 1951 tot ongeveer
16000 gestegen bleek te zijn. Ook in het Na
bije Oosten is de tractor meer en meer inge-
burgerd. Terwijl er een goede twintig jaar
geleden in het gehele gebied niet meer dan
2000 tractoren te vinden waren, zijn er in de
tijd zoveel bijgekomen dat verleden jaar
30.500 tractoren geregistreerd werden.
Toch is men nog lang niet waar men we
zen moet wat wel blijkt uit 't feit dat ondanks
de komst van de tractor het gebruik van trek
dieren in vele landen met niet meer dan 7 pet.
gedaald is. Wel heeft deze eerste stap op de
weg naar de algehele mechanisatie van de
landbouw reeds in vele gebieden tot een
aanzienlijke verhoging van de agrarische pro
ductie geleid.
Zullen we t geloven?
De Amerikaanse Luchtmacht heeft Woens
dag meegedeeld, dat een nieuwe straaljager
de „Starfire" wordt gebouwd, die „geheel
automatisch een vijandelijk toestel kan waar
nemen, achtervolgen en beschieten.‘‘De voor
naamste taken van de vlieger en de radarbe-
diener zijn het opstijgen, het vliegen van de
„Starfire" naar een bepaald gebied, het op 't
juiste ogenblik inschakelen van de „electro-
nische bemanning," het gedurende de aanval
afluisteren van de werking der apparaten
voor besturing en afvuren der raketten en
daarna het landen."
De „Starfire" is niet uitgerust met kanonnen
doch met 24 rakettenprojectielen, die in een
ring rond de neus van het toestel zijn aange
bracht. Ook aan de vleugels kunnen raketten
worden meegevoerd.
Een van de nieuwigheden van de machine
is „een electrische stuurautomaat, die het
vliegtuig leidt door loopings, draaiende be
wegingen om delengte-as en andere gevechts-
manoeuvres, die met grote nauwkeurigheid in
onderdelen van seconden kunnen worden uit
gevoerd" aldus „Lockheed Corporation." ‘t
Hart van dit nieuwe instrument is een kleine
metalen doos, ongeveer zo groot als een
draagbare radio, die drie gyroscopen bevat.
Deze stuurautomaat zou ook geschikt zijn
voor burgervliegtuigen en tevens de vlucht
van geleide projectielen en vliegtuigen zonder
piloot kunnen leiden.
CHAAM
ONS WEEKBLAD
47 Jaargang
s
O «-■
Zaterdag 2 Aug 1952 No. 31