Baade's Nieuws- Advertentieblad en I l OP MARS EMIGREREN? Maar laat Uw virus thuis! Onveilig Land DE TRACTOR in de Landbouw I De rol Jntitda Zönnebruin -Creme en olie VACANTIE Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 het schip te worden toegelaten en met hangende pootjes weer naar huis te moe ten. En als een poging tot ontduiking van de voorschriften bij de Inscheping toevallig niet mocht worden opgemerkt HET WITTE HUIS Het witte Huis, dat na een algehele restauratie, waarmee een bedrag van 5.500.000 dollar gemoeid was, onlangs weer voor het publiek werd openge steld, trekt een enorm aantal bezoekers. Sedert April komen dagelijks gemiddeld 6000 mensen een kijkje nemen in de ambtswoning van de Amerikaanse pre sident. RATTENKRUID Ter algemene kennis van belanghebbenden wordt gebracht, dat zij, die destijds ten ge- meentehuize rattenkruid besteld hebben ter verdelging van dit ongedierte dit vergif thans ten gemeentehuize kunnen bekomen voor de prijs van f 0,25 per zakje. Niettegenstaande de duurzaamheid van dit rattenvergif vrij lang is, worden bestellers en andere liefhebbers voor dit verdelgingsmiddel erop attent ge maakt de benodigde zakjes zo spoedig mos- lijk ten gemeentehuize te komen afhalen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, de emigrant de kans helemaal niet op zegt het spreekwoord. Een schoen of een fietsband zijn betrekkelijk kleine voorwerpen; het brokje Hollandse klei, dat aan vele Hollandse schoenen en fietsbanden kleeft is weer een heel stuk kleiner; en het mond- en klauwzeervirus dan is ontdekking bij aankomst in de ha- dat in dit brokje klei kan ziiten is zo klein dat het alleen met behulp van een microscoop te onderscheiden is. Toch kan zulk een onooglijk brokje klei, dat mond- en klauwzeervirus bevat, in lan den waar mond- en klauwzeer niet voor komt en het vee dus zeer gevoelig is voor deze ziekte, onnoemelijke schade aanrichten en uitgroeien tot en nationale ramp. In Maart van dit jaar heeft één Duitse emigrant die vergeten had zijn schoenen te poetsen, met dat gevolg dat er in de Canadese provincie Saskatche wan mond- en klauwzeer onder het vee uitbrak, dit land voor millioenen dollars schade berokkend. Door een snel en drastisch ingrijpen kon erger worden voorkomen, maar het is begrijpelijk dat na deze ervaring landen als Canada, Au stralië en Nieuw Zeeland zeer strenge eisen zijn gaan stellen omtrent te nemen ontsmettingsmaatregelen. Het is daarom nodig een dringend be roep op alle emigranten te doen om zich stipt aan de ontsmettingsvoorschriften te houden, geen hooi of stro bij de verpak king van hun bagage te gebruiken (Uw borden en glazen komen in krantenpa pier of met houtwol verpakt net zo veilig naar de overkant), hun schoenen, werk kleding enz. naar de opgegeven ont- smettingsdiensten te sturen en hun eventuele fiets- of autobanden met zorg te reinigen. Naar Nieuw Zeeland mogen trouwens helemaal geen banden worden meegenomen, terwijl het meenemen van bloembollen, pootaardappelen, zaden enz. voor alle landen verboden is. In dweilen, stalbezems, zakken en borstels die bij de verzorging van vee gebruikt worden voelt het mond en klauwzeei vi rus zich al heel bijzonder thuis; deze mogen daarom in geen geval meegeno men worden. En al die heerlijke worsten en zijden spek, die nog maar al te vaak in de bagage van emigranten worden aangetroffen en die door het virus net zo zeer op prijs worden gesteld als door u, behoren al evenzeer tot de strikt verbo den goederen. En men bedenke wel dat verboden" in dit geval niets anders dan „verboden" betekent. Op het voorbalkon van de tram moge een ieder het bordje verbo den met bestuurder te spreken,, als een uitnodiging opvatten om een gezellig babeltje te beginnen" bij nietnakoming van de ontsmettingsvoorschriften loopt dan ens een behoorlijke weg aanlegt (de weg rond Tilburg bijv.) dan legt men die zonder redelijke voorzieningen, voer een groot deel door de stad. Een ver betering van het wegennet zal dus een allereerste eis zijn Dat kost geld zal men zeggen. Inderdaad. Maar ook voor de verkeersongevallen moet een hoge prijs worden betaald, die in de millioenen loopt, afgezien nog van het enorme persoonlijke leed dat er door wordt veroorzaakt. En het moet ook wat waard zijn, niet al te lang te moeten prijken aan de kop van een tragische lijst. Wegens de verplichte bedrijfsva- cantie zal onze drukkerij in de week van 4 tot 9 Augustus gesloten zijn. Volgende week zullen onze week bladen dus niet verschijnen. De Uitgever. ven van bestemming toch vrijwel zeker; en in dit geval wordt de emigrant of me teen weer teruggestuurd of hij moet maandenlang in quarantaine verblijven, zonder inkomsten en met een grote kans dat hij zijn toekomstmogelijkheden in het nieuwe land voorgoed bederft. Stel dus niet lichtvaardig uw emigra tie in de waagschaal en loop niet als de eerste de beste rat in de val om een en kel stukje spek dat u per se wilt meene men. Er heerst in Canada of Australië heus geen levensmiddelenschaarste en trouwens: het is toch eigenlijk te dwaas dat mensen die flink en ondernemend genoeg zijn om zich aan gene zijde van de oceaan een nieuwe toekomst te wil len gaan opbouwen, diezelfde toekomst weer op zulk een kinderachtige manier zouden verspelen! En nu we het toch over flinke en on dernemende mensen hebben: er is in Canada nog altijd ruim plaats voor Ne derlandse boeren en landarbeiders die van aanpakken weten. Maarwie nog in 1953 vertrekken wil doet er goed aan zich meteen, liever nog vandaag dan morgen, aan te melden. Hoe langer hij zijn aanmelding uitstelt, des te kleiner wordt zijn kans; na September is zijn kans in ieder geval verkeken, want dan worden geen aanvragen meer in behan deling genomen. Dient dus, wanneer u volgend jaar naar Canada wilt, nu uw aanvrage in bij een der officiële aanmel- dlngskantoren, die u tevens alle moge lijke inlichtingen kunnen verschaffen. Daar er in dit opzicht wel eens verwar ring heerst, wijzen wij er nog eens op dat aanmelding niet alleen bij het Ge westelijk Arbeidsbureau of een bijkan toor daarvan kan geschieden, maar ook bij de kantoren van het algemeen Comi té, de Christelijke Emigratie Centrale en Katholieke Centrale Emigratie Stich ting. Keuring voor de dienstplicht lichting ‘53 De burgemeester van Chaam maakt bekend dat alle oproepingen voor de keuring vooir de lichting 1953 zijn verzonden. Zijn er in 1933 geboren mannelijke personen die de Neder landse nationaliteit bezitten en in een der Nederlandse bevolkingsregisters zijn op genomen of daarin opgenomen hadden moeten worden, en de oproeping voor de keuring dan wel een bericht van niet-inschrijving nog niet hebben ontvangen, dan moeten zij zich voor 1 Sept- a s. ter gemeente-sec- aanmelden. Vorige week is dan ‘n begin gemaakt met de uitvoering van de wet op de ondernemingsraden door het instellen van een aantal bedrijfscommissies. Dit is weer een stap verder op de weg naar de verwezelijking van de publiek rechte lijke bedrijfsorganisatie. Voor deze P.B.O. is nu al tientallen jaren gevoch ten en het zal nog wel een behoorlijk aantal jaren duren, eer zij in haar geheel is tot stand gekomen. Want er is nu een maal een grote afstand tussen de ideale theorie en de harde werkelijkheid. De P.B.O. vormt, als zij in haar geheel kan worden doorgevoerd, een omwenteling van het sociaaleconomische aspect van onze maatschappij en daardoor van een goed deel van de gehele maatschappij structuur. Er zijn nog slechts vijf com missies geïnstalleerd, doch er zullen er nog veel meer moeten volgen. Deze commissis zullen het enorm zwaar heb ben, want zij zullen werkelijk pioniers arbeid moeten verrichten. Een wet is slechts een stuk papier, als zij niet tot levende werkelijkheid wordt door de volledige medewerking van alle betrok kenen. Dit geld vooral, omdat het in de ondernemingsraden gaat om de samen werking in de bedrijven tussen de werk gevers en de werknemers. De werkge- vers zullen er zich daarom niet van afzijdig mogen houden en de werkne mers zullen dusdanig geschoold en ontwikkeld moeten worden, dat zij in derdaad hun stem kunnen laten klinken in het kapittel. Maar allereerste voor waarde is toch wel een algehele bereid heid van weerskanten om elkanders problemen open en onbevangen te bezien, om begrip te hebben voor elkander en door dit begrip tot de on ontbeerlijke waardering voor elkander te komen. Het aantal verkeersongevallen in ons land is ontstellend groot. Het is namelijk procentsgewijs het hoogste van de hele wereld. Het is twee en een halve keer zo groot als in België en vele malen groter dan in de Verenigde Staten, dat toch een zeer intensief snel verkeer heeft. Het overgrote deel der ongevallen moet op rekening worden ge schreven van het motorverkeer. Zijn de Nederlandse motorrijders dan werkelijk zo onverantwoordelijk of minder kundig dan die van andere landen? Dat kan men moeilijk zeggen. Er zijn stellig veel onbesuisde wegpiraten, doch die vindt men in alle landen. Er is zeker één factor die men niet weg kan cijferen. Het Nederlandse wegennet is niet in over eenstemming gebleven met de enorme ontwikkeling van het snelverkeer. Er zijn veel te weinig autowegen. Veel wegen zijn beslist te smal, en als men van De boeren in de vrije wereld produceren tegenwoordig in een uur meer dan hun groot- i vaders in drie uur, wat o.a. moet worden toe- geschreven aan het veelvuldig gebruik van aan de tractor. Volgens het Amerikaanse Bureau voor Buitenlandse Agrarische Betrekkingen waren er eind 1951 in de vrije landen ongeveer 5.370.000 van deze nuttige voertuigen in gebruik tegen slechts 1,215.000 in 1930. Deze stijging is voornamelijk het gevolg van het feit, dat de tractor in de laatste twintig jaar ook zijn intrede heeft gedaan in gebieden waar tevoren van enige mechanisatie van de landbouw nog vrijwel geen sprake was. Zo waren er in het Verre Oosten omstreeks 1930 nog slechts 1000 trac toren welk aantal eind 1951 tot ongeveer 16000 gestegen bleek te zijn. Ook in het Na bije Oosten is de tractor meer en meer inge- burgerd. Terwijl er een goede twintig jaar geleden in het gehele gebied niet meer dan 2000 tractoren te vinden waren, zijn er in de tijd zoveel bijgekomen dat verleden jaar 30.500 tractoren geregistreerd werden. Toch is men nog lang niet waar men we zen moet wat wel blijkt uit 't feit dat ondanks de komst van de tractor het gebruik van trek dieren in vele landen met niet meer dan 7 pet. gedaald is. Wel heeft deze eerste stap op de weg naar de algehele mechanisatie van de landbouw reeds in vele gebieden tot een aanzienlijke verhoging van de agrarische pro ductie geleid. Zullen we t geloven? De Amerikaanse Luchtmacht heeft Woens dag meegedeeld, dat een nieuwe straaljager de „Starfire" wordt gebouwd, die „geheel automatisch een vijandelijk toestel kan waar nemen, achtervolgen en beschieten.‘‘De voor naamste taken van de vlieger en de radarbe- diener zijn het opstijgen, het vliegen van de „Starfire" naar een bepaald gebied, het op 't juiste ogenblik inschakelen van de „electro- nische bemanning," het gedurende de aanval afluisteren van de werking der apparaten voor besturing en afvuren der raketten en daarna het landen." De „Starfire" is niet uitgerust met kanonnen doch met 24 rakettenprojectielen, die in een ring rond de neus van het toestel zijn aange bracht. Ook aan de vleugels kunnen raketten worden meegevoerd. Een van de nieuwigheden van de machine is „een electrische stuurautomaat, die het vliegtuig leidt door loopings, draaiende be wegingen om delengte-as en andere gevechts- manoeuvres, die met grote nauwkeurigheid in onderdelen van seconden kunnen worden uit gevoerd" aldus „Lockheed Corporation." ‘t Hart van dit nieuwe instrument is een kleine metalen doos, ongeveer zo groot als een draagbare radio, die drie gyroscopen bevat. Deze stuurautomaat zou ook geschikt zijn voor burgervliegtuigen en tevens de vlucht van geleide projectielen en vliegtuigen zonder piloot kunnen leiden. CHAAM ONS WEEKBLAD 47 Jaargang s O «-■ Zaterdag 2 Aug 1952 No. 31

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1952 | | pagina 1