en Advertentieblad Baarle s Nieuws- HET KOMPAS DE VREDE WINNEN Gevaarlijke reclame Zeninvrust. Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 l Zaterdag 21 Juni 1952 No. 25 i bruikt gelden verschillende compensa- tie-systemen. Maar welk systeem ook wordt toegepast: vele kundige technici over de gehele wereld zijn dag en nacht in de weer om te zorgen, dat het instru mentarium, het onmisbare zenuwcen trum van een vliegtuig feilloos functio neert. Verboden Toegang Het enige art- uit ‘t Wetboek van Straf recht is het befaamde artikel 461, dat in zo menigvuldige mate de natuur (ont) siert. Hoe ingekooid wij eigenlijk leven, ervoeren we dezer dagen, toen wij bij ‘n omzwerving door Gods vrije natuur ontelbare malen op voormeld opschrift stieten. Men kan zich daar hartgrondig over ergeren, doch van de andere kant zal men toe moeten geven, dat er voor de aanwezigheid van deze bordjes een grondige reden aan te geven is. Het is zeker zo, dat ze er niet zouden zijn als de mens van nature goed was. Nu dat he laas niet het geval is, zijn die bordjes be grijpelijk. Want er zijn stropers en smokkelaars en lieden die namen in bo men kerven, ‘t wild opjagen, bloemen uitrukken, struiken plunderen, roepen, schreeuwen, papier en flessen achterla ten kortom al die dingen, die ze in hun eigen tuin nimmer zouden toelaten,doch die ze in andermans tuinen (c. q. bossen, heiden, parken) als de gewoonste zaak van de schijnen te beschouwen. Een grootscheepse actie tot verwij dering van die ergeniswekkende bordjes zal dan ook stellig moeten beginnen of minstens samengaan met ‘n drastische zelfopvoeding op dit stuk, zodat balda digheid en wat dies meer zij, in de kiem wórdt verstikt. HET BIJSTELLEN Daarom wordt ‘t kompas van tijd tot tijd bijgesteld, een werkzaamheid die op Schiphol geschiedt door ambtenaren van ‘t Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instutuut daartoe bevoegd verklaard door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat De attributen voor deze zgn. compensa tie zijn: een aantal kerktorens, een ijzer- vrije standplaats, een peilinrichting en... een koperen schroevendraaier. Moeteen vliegtuig n.l. worden gecompenseerd, dan wordt het gereden naar een speciale „pier" op Schiphol, die zodanig is aan gelegd, dat het toestel zich in een vol komen ijzervrije omgeving bevindt, ver verwijderd van loodsen en hangars. Bo vendien is in het beton van deze basis geen ijzer verwerkt. Dan komende kerk torens in het geding. Deze hoge punten worden n.l. gebruikt om door middel van een peilinrichting en ten opzichte van de plaats van het vliegtuig het zuivere mag netische Zuiden, Noorden, Oosten en Westen te bepalen. Dit peiltoestel, dat geklemd zit in een open raam of deur wordt n.l. op een bepaalde windstreek ingesteld. Mocht het kompas dan nog een of twee graden afwijken, dan komt de koperen schroevendraaier er aan te pas en wordt ook deze deviatie volkomen opgeheven. Onder de beschuldiging van ^genie pige ophitsing tegen de bevriende Sov- jet-Unie" heeft de communistische Tsjecho-Slowaakse politie de eigenares van een boekhandel in de Slowaakse hoofdstad Brastislava gearresteerd, al dus meldt de „Wieder Kurier". De on voorzichtige boekhandelaarster had een keus gemaakt onder de bolsjewis tische propagandageschriften en deze in onderstaande volgorde in haar étala ge geplaatst: „Wij willen leven" „Ver van Moskou" „In de schaduw der wolkenkrabbers" „Onder een andere vlag" SMIRNOFF-DEVIATIE Die deviatie kan overigens wel eens, een zonderlinge oorzaak hebben. Wan neer de befaamde K.L.M.-gezagvoerder Smirnoff, die thans na een prachtige carrière op Marjorca woont, in de stuur stoel zat, toonde het kompas altijd een kleine alwijking, zodat in luchtvaart kringen al gauw over <Je Smirnoff-devla- kan opstellen op een plaats, waar men weinig hinder ondervindt van het storen de vliegtuigmagnetisme, dus van de vele metalen onderdelen en leidingen. Daar om zijn ze dan ook meestal in de vleugel of in de staart ingebouwd. De overbren ging van de magn tische richting, opge wekt in dit kompasgevoelige instrument, geschiedt electrisch naar de hoofdaan wijzer die in de stuurhut is gemonteerd ten behoeve van de bestuurders, met een dochteraanwijzer op de plaatsen van de navigator en de telegrafist. Aangezien zich in het metaal van een vliegtuig magnetische polen bevinden, wordt een kompas niet alleen beïnvloed doorhet aardmagnetisme, maar ook door het magnetische veld van het vliegtuig zelf. De werking van deze beide velden kan er voor zorgen, dat het kompas in ‘t vliegtuig niet de magnetische richting aanwijst, maar al naar gelang van deze werking een afwijking of deviatie zal vertonen. tie werd gesproken. Dit kwamomdat de vlieger, toen hij in 1942 bij de bezetting van Indonesië door de Japanners op het laatste ogen- fblik met een aantal vluchtelingen een i partij diamanten aan boord van Java naar Australië uitweek, boven de noord kust van Australië dooreen Japanse ja ger werd neergeschoten. Smirnoff over- ■leefde deze gebeurtenis, maar liep nog jaren rond met een kogel, die in zijn been was blijven zitten. Deze kogel was de oorzaak van de deviatie van het kom- ‘pas, waarmee echter terdege rekening werd gehouden Voor de diverse soorten kompassen, Een onontbeerlijk instrument in de luchtvaart Over oceanen en woestijnen of boven een onafzienbaar wol kendek vinden de moderne luchtreuzen hun weg naar het vliegveld van bestemming, dat slechts een speldenprik lijkt in de grote ruimte, die in korte tijd wordt overbrugd. Bestuurders en navigators hebben prachtige hulpmiddelen om hun vliegtuig naar het doel te sturen: radiopeilingen maken het mogelijk om binnen één minuut de juiste positie te bepalen, de koersaanwijzer helpt een technisch handje en dan is daar behalve een duidelijk kaartensysteem, het kompas. Dit kompas, nog altijd een van de belangrijkste vliegtuiginstrumenten, heeft in de loop van een dertigtal jaren een volkomen ander aanzien gekregen: van het eenvoudige vloeistofkompas uit de beginjaren der burgerluchtvaart tot de electrische- of afstandskompassen van heden zoals b v. de 28 Volts Flux Gate kompassen van de Constellations, ware wonderen van vernuft. PAARDEHAAR In de tijd, dat ‘s werelds oudste lucht- vaart-Maatschappij, de K.L.M. voor het eerst van Amsterdam naar Londen vloog was het kompas voor de schokbreking opgehangen in ‘n bakje met paardehaar. Ondanks deze voorzorgsmaatregel was het vertrouwen van de vlieger in dit in strument niet zo bar groot, want als de oversteek over Het Kanaal werd gemaakt deed hij dit in het verlengde van de pier van Galais. Boven zee keek hij af en toe nog eens om, of hij wel op de juiste koers zat. Zelfs dit werkte toen echter niet al- tijd feilloos, want op een goede dag raakte K.L.M.-vlieger Hofstee ergens boven Het Kanaal de weg kwijt, ‘t pro bleem werd echter spoedig opgelost want toen de vlieger een schip zag, vuurde hij enkele lichtkogel s af en wierp vervolgens een briefje op het dek, waarin hij de schepelingen vroeg hem de richting van de dichtst bijzijnde kust te wijzen. Dit gebeurde en zo kwam Hofstee weer keu rig op zijn uitgangspunt terug. AFWIJKINGEN De huidige electrische kompassen hebben het grote voordeel, dat men het zgn. kompasgevoelige element hiervan van de de de loopder gebeurtenissenafwachten? Deze conclusie is verleidelijk en zij in spireerde het merkwaardige (rode!) blad „de Groene Amsterdammer" tot een campagne, die het Nederlandse volk wil bewegen om partij te kiezen tegen de bewapening en voor een onpartijdige houding tussen Oost en West. Volgens dit blad is dit de enige moge lijkheid om een ramp te voorkomen. Te gen dit standpunt zijn echter heel wat maars" aan te voeren. Eigenlijk zou het al voldoende zijn op te merken, dat dit standpunt ook met hartstocht wordt verdedigd door de communistische par tij Nederland (en trouwens alle West- Europese communistische partijen). Maar verder getuigd het toch wel van een volslagen verblinding, ongeneeslijk idealisme of totale idioterie, te menen dat op de dag van vandaag een krachtige West-Europese defensie overbodig Is. Lieden die aan deze kwalen leiden, vo - men precies dezelfde handlangers, als die welke Herr Hitler in de kaart speel den door de voor-oorlogse pacifistische neutrale politiek. Indien het oude adagi um: „Als gede vrede wilt, bereidt u dan ten oorlog" ooit waarheid heeft bevat, dan is het toch wel nu. Men kan dat be treuren, men kan van mening zijn dat een krachtige bewapening niet nodig moest zijn maar de werkelijkheid Is nu eenmaal zo, dat ze wel nodig is. En ze zal nodig blijven, zolang de wereld niet opziet naar de enige bron, waaraan de blijvende, waarachtige en duurzame vrede te winnen is. Op het Eucharistisch Congres van Barcelona, dat op de Pink sterdagen gesloten werd, heeft de Paus deze bron nog eens overduidelijk aange geven: „Voor ons is er slechts een wa re Vrede van Hem, Wiens naam is „Vorst des Vredes" en Wiens Rijk be staat in de overwinning van de recht vaardigheid. Een vrede, die als een on ontkoombaar imperatief voortvloeit uit de broederschap en de liefde, die opwelt uit het diepste wezen van ons christelijk zijn en de onmisbare voorwaarde is voor andere grotere goederen van een hogere orde Derde bericht over de bestrijding COLORADOKEVER Op vele plaatsen in het zuiden, midden en oosten van het land werden reeds larven van de Coloradekever waargenomen. Bij gunstig weer zal dit aantal snel toenemen, daar er de laatste week talrijke eieren werden afgezet. Controleer daarom nauwkeurig Uw aard- appelgewas op de aanwezigheid van kevers, eieren en larven. Indien larven worden waargenomen moet men onmiddellijk met debestrijding beginnen. Het is van zeer groot belang de bestrijdings maatregelen uit te voeren wanneer de larven nog klein zijn. Wacht niet te lang, teneinde moeilijkheden te voorkomen. Nadere inlichtingen worden verstrekt door de Plantenziektenkundige Dienst en de Rijks- landbouw voorlichtingsdienst. Kosteloze Pokinenting te Ulicoten De Burgemeester van B.-Nassau brengt ter kennis van belanghebbenden dat gelegen heid zal worden gegeven voor kosteloze in enting tegen pokken e. w. te Ulicoten op Woensdag 25 Juni 1952 des namiddags om 5 uur in de zaal van A. Kusters, C 93 te Uli coten. Gelieve trouwboekje mede te brengen. Baarle-Nassau, 18 Juni 1952. De Burg, voornoemd, F. M. A. de Grauw Terwijl „we" de oorlog al ettelijke jaren geleden gewonnen hebben, zijn we al even zoveel jaren bezig met de vrede te winnen of te verliezen. Nu en dan denkt men dat de hemel weer wat is opgeklaard, maar dan schuiven er plotseling weer donkere wolken voor de zon, die het aanschijn van deze aarde weer even triest en hopeloos maken als weleer. Men behoeft zich de gebeurtenis sen die ‘n paar weken geleden in Berlijn plaatsvonden slechts te herinneren, om indien dat nodig mocht zijn, te beseffen dat we nog altijd leven op een vulkaan, die elk ogenblik met loeiend geweld uit elkaar kan barsten. Nu Is het merkwaar dig, dat men de vrede tracht te winnen door zich krachtig te bewapenen. West- Europa en ook ons land doen daar naar best vermogen aan mee, en het is begrij pelijk, dat deze toestand een zeker ge voel van onbehagen met zich brengt. Niet alleen, omdat de bewapening een ondraaglijke last betekent voor ‘s lands economie, maar vooral om het feit, dat een steeds hoger opgevoerde spanning tussen twee tegengestelde polen vroeg of laat noodwendig tot overspringen van de vonk en tot kortsluiting leiden moet. Dus niet bewapenen? Dus in arren moe- 47e Jaargang III I i ONS WEEKBLAD Zwaarmoedige gedachten, tobberijen en angstgevoel worden verdreven door MIJNHARDT’S ZENUWTABLETTEN Versterken het zelfvertrouwen en stemmen U weer moedig en rustig.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1952 | | pagina 1