en
Advertentieblad
Baarle s Nieuws-
HET KOMPAS
DE VREDE WINNEN
Gevaarlijke reclame
Zeninvrust.
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
l
Zaterdag 21 Juni 1952 No. 25
i
bruikt gelden verschillende compensa-
tie-systemen. Maar welk systeem ook
wordt toegepast: vele kundige technici
over de gehele wereld zijn dag en nacht
in de weer om te zorgen, dat het instru
mentarium, het onmisbare zenuwcen
trum van een vliegtuig feilloos functio
neert.
Verboden Toegang
Het enige art- uit ‘t Wetboek van Straf
recht is het befaamde artikel 461, dat in
zo menigvuldige mate de natuur (ont)
siert. Hoe ingekooid wij eigenlijk leven,
ervoeren we dezer dagen, toen wij bij ‘n
omzwerving door Gods vrije natuur
ontelbare malen op voormeld opschrift
stieten. Men kan zich daar hartgrondig
over ergeren, doch van de andere kant
zal men toe moeten geven, dat er voor
de aanwezigheid van deze bordjes een
grondige reden aan te geven is. Het is
zeker zo, dat ze er niet zouden zijn als de
mens van nature goed was. Nu dat he
laas niet het geval is, zijn die bordjes be
grijpelijk. Want er zijn stropers en
smokkelaars en lieden die namen in bo
men kerven, ‘t wild opjagen, bloemen
uitrukken, struiken plunderen, roepen,
schreeuwen, papier en flessen achterla
ten kortom al die dingen, die ze in hun
eigen tuin nimmer zouden toelaten,doch
die ze in andermans tuinen (c. q. bossen,
heiden, parken) als de gewoonste zaak
van de schijnen te beschouwen.
Een grootscheepse actie tot verwij
dering van die ergeniswekkende bordjes
zal dan ook stellig moeten beginnen of
minstens samengaan met ‘n drastische
zelfopvoeding op dit stuk, zodat balda
digheid en wat dies meer zij, in de kiem
wórdt verstikt.
HET BIJSTELLEN
Daarom wordt ‘t kompas van tijd tot tijd
bijgesteld, een werkzaamheid die op
Schiphol geschiedt door ambtenaren van
‘t Koninklijk Nederlands Meteorologisch
Instutuut daartoe bevoegd verklaard door
het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
De attributen voor deze zgn. compensa
tie zijn: een aantal kerktorens, een ijzer-
vrije standplaats, een peilinrichting en...
een koperen schroevendraaier. Moeteen
vliegtuig n.l. worden gecompenseerd,
dan wordt het gereden naar een speciale
„pier" op Schiphol, die zodanig is aan
gelegd, dat het toestel zich in een vol
komen ijzervrije omgeving bevindt, ver
verwijderd van loodsen en hangars. Bo
vendien is in het beton van deze basis
geen ijzer verwerkt. Dan komende kerk
torens in het geding. Deze hoge punten
worden n.l. gebruikt om door middel van
een peilinrichting en ten opzichte van de
plaats van het vliegtuig het zuivere mag
netische Zuiden, Noorden, Oosten en
Westen te bepalen. Dit peiltoestel, dat
geklemd zit in een open raam of deur
wordt n.l. op een bepaalde windstreek
ingesteld. Mocht het kompas dan nog
een of twee graden afwijken, dan komt
de koperen schroevendraaier er aan te
pas en wordt ook deze deviatie volkomen
opgeheven.
Onder de beschuldiging van ^genie
pige ophitsing tegen de bevriende Sov-
jet-Unie" heeft de communistische
Tsjecho-Slowaakse politie de eigenares
van een boekhandel in de Slowaakse
hoofdstad Brastislava gearresteerd, al
dus meldt de „Wieder Kurier". De on
voorzichtige boekhandelaarster had
een keus gemaakt onder de bolsjewis
tische propagandageschriften en deze
in onderstaande volgorde in haar étala
ge geplaatst:
„Wij willen leven"
„Ver van Moskou"
„In de schaduw der wolkenkrabbers"
„Onder een andere vlag"
SMIRNOFF-DEVIATIE
Die deviatie kan overigens wel eens,
een zonderlinge oorzaak hebben. Wan
neer de befaamde K.L.M.-gezagvoerder
Smirnoff, die thans na een prachtige
carrière op Marjorca woont, in de stuur
stoel zat, toonde het kompas altijd een
kleine alwijking, zodat in luchtvaart
kringen al gauw over <Je Smirnoff-devla-
kan opstellen op een plaats, waar men
weinig hinder ondervindt van het storen
de vliegtuigmagnetisme, dus van de vele
metalen onderdelen en leidingen. Daar
om zijn ze dan ook meestal in de vleugel
of in de staart ingebouwd. De overbren
ging van de magn tische richting, opge
wekt in dit kompasgevoelige instrument,
geschiedt electrisch naar de hoofdaan
wijzer die in de stuurhut is gemonteerd
ten behoeve van de bestuurders, met een
dochteraanwijzer op de plaatsen van de
navigator en de telegrafist.
Aangezien zich in het metaal van een
vliegtuig magnetische polen bevinden,
wordt een kompas niet alleen beïnvloed
doorhet aardmagnetisme, maar ook door
het magnetische veld van het vliegtuig
zelf. De werking van deze beide velden
kan er voor zorgen, dat het kompas in ‘t
vliegtuig niet de magnetische richting
aanwijst, maar al naar gelang van deze
werking een afwijking of deviatie zal
vertonen.
tie werd gesproken.
Dit kwamomdat de vlieger, toen hij
in 1942 bij de bezetting van Indonesië
door de Japanners op het laatste ogen-
fblik met een aantal vluchtelingen een
i partij diamanten aan boord van Java
naar Australië uitweek, boven de noord
kust van Australië dooreen Japanse ja
ger werd neergeschoten. Smirnoff over-
■leefde deze gebeurtenis, maar liep nog
jaren rond met een kogel, die in zijn
been was blijven zitten. Deze kogel was
de oorzaak van de deviatie van het kom-
‘pas, waarmee echter terdege rekening
werd gehouden
Voor de diverse soorten kompassen,
Een onontbeerlijk instrument in de luchtvaart
Over oceanen en woestijnen of boven een onafzienbaar wol
kendek vinden de moderne luchtreuzen hun weg naar het vliegveld
van bestemming, dat slechts een speldenprik lijkt in de grote ruimte,
die in korte tijd wordt overbrugd. Bestuurders en navigators hebben
prachtige hulpmiddelen om hun vliegtuig naar het doel te sturen:
radiopeilingen maken het mogelijk om binnen één minuut de juiste
positie te bepalen, de koersaanwijzer helpt een technisch handje en
dan is daar behalve een duidelijk kaartensysteem, het kompas. Dit
kompas, nog altijd een van de belangrijkste vliegtuiginstrumenten,
heeft in de loop van een dertigtal jaren een volkomen ander aanzien
gekregen: van het eenvoudige vloeistofkompas uit de beginjaren der
burgerluchtvaart tot de electrische- of afstandskompassen van heden
zoals b v. de 28 Volts Flux Gate kompassen van de Constellations,
ware wonderen van vernuft.
PAARDEHAAR
In de tijd, dat ‘s werelds oudste lucht-
vaart-Maatschappij, de K.L.M. voor het
eerst van Amsterdam naar Londen vloog
was het kompas voor de schokbreking
opgehangen in ‘n bakje met paardehaar.
Ondanks deze voorzorgsmaatregel was
het vertrouwen van de vlieger in dit in
strument niet zo bar groot, want als de
oversteek over Het Kanaal werd gemaakt
deed hij dit in het verlengde van de pier
van Galais. Boven zee keek hij af en toe
nog eens om, of hij wel op de juiste koers
zat. Zelfs dit werkte toen echter niet al-
tijd feilloos, want op een goede dag
raakte K.L.M.-vlieger Hofstee ergens
boven Het Kanaal de weg kwijt, ‘t pro
bleem werd echter spoedig opgelost want
toen de vlieger een schip zag, vuurde hij
enkele lichtkogel s af en wierp vervolgens
een briefje op het dek, waarin hij de
schepelingen vroeg hem de richting van
de dichtst bijzijnde kust te wijzen. Dit
gebeurde en zo kwam Hofstee weer keu
rig op zijn uitgangspunt terug.
AFWIJKINGEN
De huidige electrische kompassen
hebben het grote voordeel, dat men het
zgn. kompasgevoelige element hiervan
van de
de de loopder gebeurtenissenafwachten?
Deze conclusie is verleidelijk en zij in
spireerde het merkwaardige (rode!) blad
„de Groene Amsterdammer" tot een
campagne, die het Nederlandse volk wil
bewegen om partij te kiezen tegen de
bewapening en voor een onpartijdige
houding tussen Oost en West.
Volgens dit blad is dit de enige moge
lijkheid om een ramp te voorkomen. Te
gen dit standpunt zijn echter heel wat
maars" aan te voeren. Eigenlijk zou
het al voldoende zijn op te merken, dat
dit standpunt ook met hartstocht wordt
verdedigd door de communistische par
tij Nederland (en trouwens alle West-
Europese communistische partijen).
Maar verder getuigd het toch wel van
een volslagen verblinding, ongeneeslijk
idealisme of totale idioterie, te menen
dat op de dag van vandaag een krachtige
West-Europese defensie overbodig Is.
Lieden die aan deze kwalen leiden, vo -
men precies dezelfde handlangers, als
die welke Herr Hitler in de kaart speel
den door de voor-oorlogse pacifistische
neutrale politiek. Indien het oude adagi
um: „Als gede vrede wilt, bereidt u dan
ten oorlog" ooit waarheid heeft bevat,
dan is het toch wel nu. Men kan dat be
treuren, men kan van mening zijn dat
een krachtige bewapening niet nodig
moest zijn maar de werkelijkheid Is nu
eenmaal zo, dat ze wel nodig is. En ze
zal nodig blijven, zolang de wereld niet
opziet naar de enige bron, waaraan de
blijvende, waarachtige en duurzame
vrede te winnen is. Op het Eucharistisch
Congres van Barcelona, dat op de Pink
sterdagen gesloten werd, heeft de Paus
deze bron nog eens overduidelijk aange
geven: „Voor ons is er slechts een wa
re Vrede van Hem, Wiens naam is
„Vorst des Vredes" en Wiens Rijk be
staat in de overwinning van de recht
vaardigheid. Een vrede, die als een on
ontkoombaar imperatief voortvloeit uit
de broederschap en de liefde, die opwelt
uit het diepste wezen van ons christelijk
zijn en de onmisbare voorwaarde is
voor andere grotere goederen van een
hogere orde
Derde bericht over de bestrijding
COLORADOKEVER
Op vele plaatsen in het zuiden, midden en
oosten van het land werden reeds larven van
de Coloradekever waargenomen. Bij gunstig
weer zal dit aantal snel toenemen, daar er de
laatste week talrijke eieren werden afgezet.
Controleer daarom nauwkeurig Uw aard-
appelgewas op de aanwezigheid van kevers,
eieren en larven.
Indien larven worden waargenomen moet
men onmiddellijk met debestrijding beginnen.
Het is van zeer groot belang de bestrijdings
maatregelen uit te voeren wanneer de larven
nog klein zijn.
Wacht niet te lang, teneinde moeilijkheden
te voorkomen.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door
de Plantenziektenkundige Dienst en de Rijks-
landbouw voorlichtingsdienst.
Kosteloze Pokinenting te Ulicoten
De Burgemeester van B.-Nassau brengt
ter kennis van belanghebbenden dat gelegen
heid zal worden gegeven voor kosteloze in
enting tegen pokken e. w. te Ulicoten op
Woensdag 25 Juni 1952 des namiddags om
5 uur in de zaal van A. Kusters, C 93 te Uli
coten. Gelieve trouwboekje mede te brengen.
Baarle-Nassau, 18 Juni 1952.
De Burg, voornoemd, F. M. A. de Grauw
Terwijl „we" de oorlog al ettelijke
jaren geleden gewonnen hebben, zijn
we al even zoveel jaren bezig met de
vrede te winnen of te verliezen. Nu en
dan denkt men dat de hemel weer wat
is opgeklaard, maar dan schuiven er
plotseling weer donkere wolken voor de
zon, die het aanschijn van deze aarde
weer even triest en hopeloos maken als
weleer. Men behoeft zich de gebeurtenis
sen die ‘n paar weken geleden in Berlijn
plaatsvonden slechts te herinneren, om
indien dat nodig mocht zijn, te beseffen
dat we nog altijd leven op een vulkaan,
die elk ogenblik met loeiend geweld uit
elkaar kan barsten. Nu Is het merkwaar
dig, dat men de vrede tracht te winnen
door zich krachtig te bewapenen. West-
Europa en ook ons land doen daar naar
best vermogen aan mee, en het is begrij
pelijk, dat deze toestand een zeker ge
voel van onbehagen met zich brengt.
Niet alleen, omdat de bewapening een
ondraaglijke last betekent voor ‘s lands
economie, maar vooral om het feit, dat
een steeds hoger opgevoerde spanning
tussen twee tegengestelde polen vroeg of
laat noodwendig tot overspringen van de
vonk en tot kortsluiting leiden moet.
Dus niet bewapenen? Dus in arren moe-
47e Jaargang
III I
i
ONS WEEKBLAD
Zwaarmoedige gedachten, tobberijen en
angstgevoel worden verdreven door
MIJNHARDT’S ZENUWTABLETTEN
Versterken het zelfvertrouwen en
stemmen U weer moedig en rustig.