Nieuws
Advertentieblad
en
doen
IVOROL
Baade’s
Beloven en
R> K. Huishoudschool, Baarle-Nassau
KORTE WENKEN
Raadsvergadering
Chaam
Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231
en
BAARLE-NASSAU
11 MEI MOEDERDAG
1
2
3
Blanke tanden Frisse adem
Voor kankeraars in politieke
sociale organisaties
Als vervolg op de verschillende artikelen, zingen kunnen huiselijke feesten, zo gezellig
worden en juist de meisjes en moeders hebben
dit meestal in handen. Op latere leeftijd ken
nen de meesten nog de liedjes, die in hun jeugd
1 en thuis gezongen.
De volgende keer sluiten we
Kom nooit op vergaderingen.
Als U er komt, kom dan te laat.
Zwijg tijdens uw aanwezigheid, maar
geef naar afloop flinke critiek.
4 Neem nooit een functie aan Laat 't
werk liever aan anderen over.
5 Als iemand enthousiast vertelt wat
hij voor de partij gedaan heeft, maak
hem dan duidelijk dat U het tienmaal
beter in één tiende der tijd zoudt gedaan
hebben.
6 Ontzie de voorzitter niet; als hij niet
hard werkt, geef daar dan uw bitter mis
noegen over te kennen, en werkt hij wel
ijverig, laat dan vooral doorschemeren,
dat U wel in de gaten hebt dat hij zulks
alleen doet om er beter van te worden.
aanvang wordt gemaakt, 15 pCt. der uitberei-
dings kosten als waarborgsom in de gemeen
tekas te storten Ook het advies van de in
specteur van het L. O. onderwijs werd ten ge
hore gebracht. Hierop memoreerde de Voor
zitter, dat het gemeentebestuur binnen twee
maanden na een verzoek van het schoolbe
stuur daarover moet beslissen, wijl anders ge
acht wordt dat medewerking is verleend. De
bouw der v. g. 1. o. school zal een kwestie van
f 70-000 a f 80.000 zijn. Na enige discussie
werd besloten de gevraagde medewerking te
verlenen Daar de autobussen van de B.B.A.
regelmatig op het pleintje nabij het gemeente
huis draaien en dit pleintje thans vol gaten en
kuilen zit, heeft men thans plannen gemaakt
dit pleintje in 1952 te bestraten. Tenslotte
werd besloten indien de begrotingspositie dit
toeliet, aan de heer Graumans volontair ter
secretarie alhier een gratificatie voor 1951
toe te kennen.
derwijs. En nu zullen velen van
denken: „Maar wat heeft dat Algemeen Vor
mend Onderwijs nu te maken met het Huis-
houdonderwijs."
Inderdaad Uw kinderen gaan naar de Huis
houdschool allereerst om daar te leren koken
en naaien en wat daartoe in meer uitgebreide
zin bij hoort.
zullen op de le plaats daarvoor wegen wor
den uitgezocht, die een behoorlijke breedte
hebben en op de tweede plaats zullen de bo
men geplaatst worden op die plaatsen, waar
van de aangrenzende eigenaren zo weinig mo
gelijk last hebben. Ofschoon meerdere leden
zich niet erg enthousiast toonden voor het
aanplanten van bomen, tenzij de aangrenzen
de eigenaren er geen schade van ondervinden,
werd met algemene stemmen overeenkomstig
het voorstel van B. en W. besloten. Besloten
werd de bijzondere R. K. Meisjes- en Jon
gensschool een vergoeding van 24 voor g.l.o.
en f 34.— voor g. 1. o. per leerling toe te ken
nen. Het voor de Ned. Herv. School te
Chaam vastgestelde bediag per leerling be
draagt f 35,—. Aan de Jongensschool zal der
halve ean bedrag van f 4136,— voor 172 1|3
leerling en voor de R. K. Meisjesschool een
bedrag van f 5712,voor 187 leerlingen g.l.o
en 36 leerlingen v.g.l.o- worden toegekend.
De Ned Herv School die 18 leerlingen heeft,
zal f 630 worden uitbetaald. Er werd even
eens met algemene stemmen besloten aan de
Middelbare Landbouwschool te Roermond
een subsidie voor 1952 van f 100,toe te
kennen. Vervolgens kwam het voorstel van
B. en W. aan de orde tot het verlenen van
een subsidie aan het „Koningin Wilhelmina
Fonds". De doelstelling van het fonds is de
bestrijding van de kanker. Juist doordat de
kanker in deze tijden een zeer grote vijand van
ons volk is, moeten alle maatregelen te baat
worden genomen deze ziekte te bestrijden. Be
sloten werd dan ook aan dit fonds een 0,5 ct.
per inwoner uit te keren. Door de heer L. van
Bergen was een verzoek ingediend tot verla
ging van zijn schoolgeldaanslag. Aangezien
deze aanslag volgens de normen juist opge
legd was, bleef hij ongewijzigd. Hierna werd
door de voorzitter een verzoek van het school
bestuur voorgelezen tot beschikbaarstelling
van gelden voor de v. g. 1. o. school met de
daarbij behorende memorie van toelichtingen,
alsmede een verklaring van het schoolbestuur
dat dit bereid is, vóórdat met de bouw een
voor de landbouw
Dat grondonderzoek nuttig ja zelfs
noodzakelijk is kan men in verschillende
vakbladen lezen, en het is een geluk: :g
verschijnsel dat er steeds meer boe.cn
gunstig met hun uitslag na het grondon
derzoek werken, door hun bemesting te
regelen al naargelang het advies dat
hun daarbij verstrekt wordt. Nu is het in
Baarle-Nassau en Castelré al 5 jaar ge
leden dat er een regionaal grondonder
zoek heeft plaats gehad, dus was het
wel goed dat er weer eens grondmon
sters gestoken werden. Maar met een
algemene monsternamen werkt men op
het Bedrijfslaboratorium voor grond
onderzoek niet meer. Men heeft de mon
sters liever geleidelijk aan, dan krijgt
men de uitslag ook vlugger terug. Nu is
er voor elke gemeente een monsterne
mer aangesteld. Voor Baarle-Nassau
Ullcoten en Castelré is dit Florencius
Verschuren B 28 Kiviet Baarle-Nassau.
Wie gtondmonsters wil laten onder
zoeken kan dit bij bovengenoemde en
ook bij ondergetekende opgeven. De ad-
viesgeving blijft berusten bij de Rijks-
landbouw voorlichtingsdienst. Daardoor
worden de uitslagen ook thuisbezorgd
en besproken met de boeren.
De kosten van het onderzoek op Ph
(kalktoestand) humus, fosfaat en kali be
dragen f 7,25 als men Magnesium ook
wil laten onderzoeken f 9,05. Nu is er
van 15 April tot 20 Juli een zomer-
korting zodat de kosten per monster dan
zijn f 6,32 en voor volledig dus ook Mag
nesium onderzoek f 7,80. Deze korting
geit slechts tot 20 Juli, dus die daar van
wil profiteren moet zich direct opgeven.
De bedrijven beneden de 10 Ha cul
tuurgrond krijgen ook nog 25 pCt. D. K.
B. reductie. Ik hoop dat hiervan een
druk gebruik zal worden gemaakt.
J. B. van Hoek,
Of men bewondert iets, dat we zelf
gemaakt hebben. We voelen ons door
I die bewondering gevleid en in aangena-
i me stemming beloven we spontaan:
i „Zal ik voor jou ook wel eens maken, ‘t
Is maar een ogenblikje werk."
Maar later blijkt, dat we nooit het
ogenblikje voor dat werk kunnen vinden.
Erger nog is het, wanneer we onze be
loften aan kinderen gedaan niet houden.
Kinderen kunnen zo met hart en ziel op
gaan in een vreugde die hun te wachten
staat dat het voor hen een ramp bete
kend, wanneer dat waarop zij zich, ver
trouwend op onze belofte, zo zeer ver
heugen, niet in vervulling gaat. En dat is
nog meer dan een ogenblik verdriet. Zal
het kind niet zijn vertrouwen verliezen
in de grote mensen, die,.be!oven en niet
doen Zal het zichzelf nog wel gebon-
dit op de Lagere School mogelijk was- i cessievelijk enkele daarvoor in aanmerking
Om een huishouden zo goed mogelijk te komende wegen te beplanten. Volgens hem
voeren is het noodzakelijk, dat zij leren een
voudige berekeningen, zoals die voortdurend
voorkomen, vlug en goed te maken. En dat
zij leren eenvoudig maar toch duidelijk en over
zichtelijk de ontvangsten en uitgaven op te
achrijven. Immers alleen door dit te doen is
het mogelijk met het beschikbare geld zoveel
mogelijk te bereiken.
Ook een voortbouwen van het Taalonder
wijs kan niet gemist worden- Heel vaak im
mers moesten wij constateren, dat velen enige
jaren na het verlaten van de lagere school niet
meer in staat zijn een kort briefje te schrijven
zonder storende taal- en stijlfouten. En toch
is het nodig, dat onze meisjes bij voorkomende
gelegenheden dit vlot en zonder grote fouten
kunnen doen.
Naast Rekenen en Taal omvat ons Alge
meen Vormend Onderwijs ook nog: Aard
rijkskunde, Geschiedenis, Plantkunde, Dier
kunde en Natuurkunde.
Het onderwijs wordt hierbij, waar mogelijk,
in verband gebracht met de overige vakken.
B.v. bij Aardrijkskunde: Producten, waar
komen ze vandaan, wat wordt er van gemaakt
waar worden ze voor gebruikt.
Daarnaast wordt natuurlijk getracht meer
algemene kennis en begrip bij te brengen, zo
dat onze leerlingen beter begrijpen wat zij
lezen in krant of boek, of horen doof de radio.
Daar deze meisjes juist in een groeiperiode
zijn en voor hun lichamelijke ontwikkeling
goede beweging van alle spieren nodig is,
wordt 1 les per week hieraan besteed. Ze
krijgen dan naast de gymnastiek oefeningen
het gezamelijk spel, dat bovendien een grote
waarde heeft voor hun karaktervorming.
Dan wordt als laatste vak van deze keer de
zangles genoemd „Ieder vogeltje zingt zoals
het gebekt is,“ zegt ‘t spreekwoord, maar goed
zingen moet geleerd worden. Door samen te
GRASVERPACHTING 1952
Degenen, die in 1952 gras willen pachten,
staande langs openbare gemeentewegen, moe
ten daarvan opgave doen ter gemeente-secre-
tarie op Donderdag 15 Mei a s. des voormtd-
dags tussen 9 en 11 uur.
Baarle-Nassau, 3 Mei 1952.
De Burgemeester van Baarle-Nassau;
Jammer, dat er tussen beiden vaak I
een grote afstand ligt.
We geven onze beloften zogemakke
lijk om ze even gemakkelijk weer te ver
geten of wanneer ze ons wat lastig blij
ken, over boord te gooien. En wie zal
zeggen van hoeveel teleurstelling bij
anderen we daardoor de oorzaak zijn?
Daar is de invalide, die klaagt over
verveling. Er is zo weinig afleiding, zo
weinig lectuur, en er is zo‘n intense be
hoefte om bij te blijven, om mee te leven
dat leven der anderen, die zich krachtig
en sterk bewegen kunnen in de maat
schappij.
Opeens voelen we dan heel sterk hoe
zeer wij bevoorrecht zijn, wij die gezond
zijn en normaal van lijf en leden, wij die
midden in het leven staan, die grote ge
beurtenissen meemaken van dichtbij en
bovendien een overvloed hebben van
actuele lectuur. En in een opwelling
van medelijden beloven we hartelijk
voortaan telkens, na lezing, onze kran
ten en tijdschriften te zullen sturen. We
doen de belofte op zo’n stelligen toon
op dat ogenblik zijn we er immers ook
vast van overtuigd, dat we haar zullen
houden!dat de ander er ten volle op
vertrouwt. Misschien sturen we dan in
de beginne ook enkele couranten en
tijdschriften maar het leven is druk;
er zijn allerlei kleine en grote, echte en
vermeende plichten die ons in beslag
nemen, we vinden nauwelijks tijd om
zelf onze bladen te lezen en ons medelij
den verbleekt. Er zijn grotere noden: er
zijn invaliden, die nauwelijks voldoende
voedsel en verpleging hebben. Alsof dat
ooit een reden kon zijn om tegen diege
nen, die wel voldoende voedsel en goe
de verpleging hebben onze belofte te
verbreken.
We voelen dat zelf ook wel. In de
beginne worden we dan ook gekweld
door kleine vleugjes van berouw, waar
bij we ons dan voornemen om straks of
vanavond of morgen weer eens wat te
sturen maar we stellen uit, tot er van
uitstellen voor goed afstel gekomen is.
En intussen wacht daar de zieke eerst
vol vertrouwen, vol blijde verwachting,
hunkerend naar afleiding, dan twijfelend
en tenslotte vol bittere ontgoocheling die
wij met zo weinig moeite hadden kunnen
voorkomen.
den achten door beloften bij het voor
beeld der groten, die hun beloften zo
gemakkelijk verbreken.
Neen, laten we niet zo lichtvaardig
omspringen met ons gegeven woord.
Laat het voor ons een erezaak wezen,
datgene wat wij vrijwillig op ons hebben
genomen, ook zogoed mogelijk te vol
brengen. Beter te doen zonder eerst te
beloven dan omgekeerd ,,Een man een
man, een woord een woord.”
O zeker, er zijn heel wat mannen op
wier woord niet te vertrouwen valt, maar
er moeten toch ook vele vrouwen zijn
ten opzichte van wie men het „man” bij
het aloude gezegde veranderen kan in
„vrouw”.
Een vrouw een vrouw
Een woord een woord
In de laatste gehouden raadsvergadering
Maar daarnaast is het doel van onze school i werd door de Voorzitter de Edelachtbare
toch ook, de meisjes wat meer te vormen dan j heer Burgemeester Schram gememoreerdsuc-
dit op de Lagere School mogelijk
die de laatste weken verschenen over het
Huishoudonderwijs is een stukje over het
A. V. O. ook zeker op zijn plaats-
Allereerst wat bedoelen we met dit A.V.O werden geleerd
zoals het kortweg steeds wordt aangeduid? De volgende keer sluiten we deze reeks
A.V.O. wil zeggen: Algemeen Vormend On- artikelen over hetgeen de meisjes op de 2 ja-
U misschien rige primaire huishoudschool leren met ‘n
uitleg van het vak Tuinbouw.
ONS WEEKBLAD
47e Jaargang
Zaterdag 10 Mei 1952 No. 19
f
Maak Moeder blij met 'n tube HAMEA-GELEI
toen OOK, ae meisjes wai meer ce vormen uan