Baarles Nieuws Advertentieblad en PAASTIJD AAN DE PAROCHIANEN VAN BAARLE-NASSAU KORTE WENKEN Uitgave: Drukkerij de Jong, Baarle-Nassau - Tel. 231 verloop Volk: Volk: al zijn ijdelheden? Priester: MM M verslapping ving ontbrak daarom niet de geeste- Volk: Priester: J. B. VAN HOEK, Ass. R.L.V.D. vuur bezorgen, de duivel? Verzaakt gij aan Ja, wij verzaken. Verzaakt gij aan al zijn werken? Wij verzaken. Verzaakt gij aan Wij verzaken. We gaan allen eerbiedig staan en hebben daarbij de brandende kaars in de hand. De Verkenners zullen weer tijdig Priester: Volk: Priester: Volk: Priester: Volk; wordt zij uitgedoofd, omdat Jezus toen ten Hemel opsteeg. Zodra de Paas-kaars nu ontstoken is, wordt zij Met Passie-Zondag beginnen de weken, waarin de Kerk al haar gelovigen bij zich verwacht, zoals een moeder, die op een bij- zonder feest in de familie haar kinderen rond zich wenst te verzamelen. Wonderlijk diep I van gedachten, intens schoon, voor wie het, weet te beleven, is in deze weken de liturgie der Kerk. Heel de Passietijd, de Goede Week met haar aangrijpende plechtigheden, de uit bundige vreugde van Paasdag en de diepe symboliek van het mede- verrijzen met Chris tus, vormen een onuitputtelijk geestelijk bezit voor de gelovigen. Het ligt geneel in de lijn van deze weken, dat de gelovigen zich van de zonde reinigen en zo op de Paasdag als een vernieuwde kudde zijn met de Herder Christus. Maar wat baat duizenden Katholieken al die geestelijke rijkdom, die ligt besloten in de ceremoniën der Kerk, als ze onverschil lig staan tegenover het geloof, waarin ze werden gedoopt en opgevoed? We moeten de ontstellende werkelijkheid onder de ogen durven zien, dat de afval van onze katholie ken, vooral in de grotere steden, onrustbaren de afmetingen heeft aangenomen. Voor Am sterdam, Den Haag en Rotterdam gaat het aantal dergenen, die hun Pasen niet meer houden en die practisch met de Kerk hebben gebroken, nog steeds in stijgende lijn; voor Amsterdam dat het grootste geloofsverval vertoont bedraagt dit circa 40 pCt- Haast de helft der katholieken dus heeft zich langza merhand laten meesleuren door de stroom van onverschilligheid, die uitmondt in onge loof en heidendom. Nu is de geloofsafval boven de Moerdijk ontegenzeggelijk het grootst, maar dit is voor ons geen enkele reden om er gerust op te zijn. Niet ineens is die geloofsafval daar ge- doods, leeg, kaal en donker Jezus en den. Al de plechtigheden ,die wij voorafgaande jaren in de morgen van Paas-Zaterdag vier den, behoren in werkelijkheid in de Paas nacht van Zaterdag op Zondag thuis, omdat die eigenlijk reeds Paasviering zijn. In de Priester: Gelooft gij in God de almachtige Vader, Schepper van hemel en aard? Volk: Wij geloven. Priester: Gelooft gij in Jezus Christus, Zijn enige Zoon, onze Heer, die gebo ren is en geleden heeft? Wij geloven. Priester: Gelooft gij ook in de H. Geest, in de heilige katholieke Kerk, in de gemeenschap van de heiligen, in de vergiffenis van de zonden, de verrijzenis van het lichaam, en het eeuwig leven? Wij geloven. Laten wij dan gezamenlijk tot God bidden, zoals Onze Heer Jezus Christus ons dat geleerd heeft. Onze Vader, die in de hemelen zijtenz. Moge dan de almachtige God, de Vader van onze Heer Jezus Chris- voor de landbouw De mais is de laatste van de laatste land bouwgewassen die gezaaid wordt; dat heeft zijn reden wel, want mais heeft nogal een hoge kiemingstemperatuur nodig en daarom moet de grond niet te nat zijn en voornamelijk niet te koud. Daarom zal voor lage grond het practisch altijd het beste zijn, dat hij kort voor het zaaien geploegd wordt, want anders slipt zulke grond dicht en dan blijft hij koud en de structuur is dan ook niet goed. Mais is zeer gevoelig voor magnesium- gebrek; strooi daarom minstens 100 kg kieze- riet per ha. Verder kan de bemesting het zelfde zijn als bij granen, iets meer dat mag; ook wat meer stikstof, bijv. 100 kg kas per ha meer, maar ook niet te veel, want anders rijpt de mais in t najaar niet op tijd en dan krijgt men schimmel in de droogren. Geef de laatste stikstof als de mais er een paar weken op staat, want als men later zaait valt er veel in de hartbladen en dan verbrandt de mais veel. Voor de goede afrijping kan met de rassen keuze ook rekening gehouden worden. Kan men op tijd zaaien, dan zijn de Hybrides, de Goudster en Wisconsin 240 het beste, doch als men maar laat kan zaaien, kan men beter Vroege gele ronde of Baanbreker nemen om in t najaar toch nog op tijd te rijpen. Mais kan een goede opbrengst geven, doch is zeer gevoelig voor cultuurfouten, vnl. voor te koude natte grond en daarom zal men goed doen het zaad te behandelen met T.U.D.T.- middel. Hiermede wordt het zaad ontsmet, maar het wordt tevens nog beschermd tegen bodemschimmels. Mais krijgt gemakkelijk builenbrand als men hem zaait op een perceel waar pas mais verbouwd is, geef hem dus liefst een perceel waar lang geen mais heeft gestaan. De zaaitijd hangt af van de toestand van de grond en het weer. Als het half April is en de grond is droog en het weer goed, kan men wel zaaien, maar op lage grond kan men misschien beter wachten tot eind April begin Mei. De rij,; afstand bij Goudster en Wisconsin 240 moet zijn 7 cm en in de rij 60 cm; voor Vroege gele ronde en Baanbreker 60 cm en in de rij 50 cm: voor de hybride heeft men nodig 20 a 25 kg per ha en voor de andere 40 a 45 kg per ha. Zaai de mais vooral toch niet te diep, pl.m. 2 a 3 cm. Dieper gezaaide mais komt dikwijls slecht op, omdat de grond dieper ook nog kouder is. Met de maispoter wordt hij ook nog dik wijls te diep gepoot. Als men losse grond heeft, dan zal men goed doen een paar blokjes aan de bek van de maispoter te beves tigen, omdat men anders te diep duwt. Als men de mais met de aardappelpootstok wil poten, moet men er ook voor zorgen dat men een heel klein kuiltje maakt, bijv, door een touw dikwijls om de pootstok te winden, waardoor het gat minder diep wordt. Als de mais later te dicht staat moet men afdunnen: bij hybride 2 planten en bij de andere rassen 3 planten per pol laten staan. Dat er flink wat mais gezaaid werd was wel gunstig, om het dure gemengd graan voor de kippen gedeeltelijk te kunnen ver vangen. kunnen hier alleen het werk niet af, boven dien zijn velen vaak juist dan geneigd te weigeren. De leek, die zich verantwoordelijk komen, maar hij is voorbereid door geloofs- voelt voor degenen, die hij in zijn omgeving 1 en toen de beschuttende omge- kent als verslappende katholieken, kan alleen voor velen, zijn ze hun gods- helpen deze schrijnende wonde te-helen. Zoals beloofd was, volgt hier n uiteenzet ting van de Paasnachtviering. Laat mij beginnen met U mee te delen, dat er vanaf Palm-Zondag achter in de kerk tekstboekjes verkrijgbaar zijn, waarin U nauwkeurig alle gebeden en plechtigheden van de Paasnachtviering kunt volgen; even eens kunt U daar tegen n geringe vergoe ding de kaars kopen, die tijdens de plechtig heid behoort te worden ontstoken; tegelijk ontvangt U daarbij *n kartonnetje, dat U rond de kaars schuift, ongeveer tot in ’t mid den, waardoor voorkomen wordt, dat er druppels kaarsvet op de kleren of de banken zouden vallen. Na gebruik in de kerk kunt U deze kaars mee naar huis nemen als herinnering aan de Paasnacht, en bij verschillende gelegenheden thuis aansteken, b.v. bij onweer, ziekte, be diening of sterfgeval, enz. De plechtigheden beginnen dit jaar ’s avonds om 10.30 uur; U wordt dringend ver zocht precies op tijd te zijn. Wilt U onder de Middernachtmis communiceren, dan moogt U vanaf 10 uur 's avonds niets meer gegeten of gedronken hebben. Ziehier nog een beknopte uitleg van de Paas-vigilie en de betekenis van de verschil lende plechtigheden. Op de avond van Witte Donderdag stelde Jezus de H. Eucharistie in en het H. Priester schap. Op Goede Vrijdag, ’s middags om 3 uur, gaf Hij Zijn leven voor ons, en werd dezelf de avond nog begraven. Op Paas-Zaterdag rustte Jezus in het graf, maar stond daaruit door eigen macht op tegen de dageraad van Paas-Zondag. Paas-Zaterdag is dus de heilige rustdag van de Heer. Tot in de Middeleeuwen werd er dan ook op Paas-Zaterdag geen enkele godsdienst oefening in de kerk gehouden. Alles was stil, 1om de dood van Zijn rusten in het graf uit te beel- loop der eeuwen n.l. heeft men vanwege allerlei omstandigheden de Paas-nachtvie- ring, die van Zaterdag- op Zondagnacht moest plaats hebben, verschoven en ver vroegd naar Paas-Zaterdagmorgen. Deze verplaatsing heeft veel verloren doen gaan van de oorspronkelijk zo rijke zinne beeldige betekenis. Bovendien is deze Paas- Zaterdag reeds sedert lang geen feestdag meer, zodat het hoogtepunt van onze Ver lossing gevierd werd op ’n ogenblik, dat de meeste mensen hun gewone arbeid moesten verrichten. De Liturgische geest nu van onze tijd heeft het oude gebruik van de Kerk weer in ere hersteld en vorig jaar werd weer voor het eerst met goedkeuring en onder aansporing van Z. H. Paus Pius XII, de Verrijzenis van Jezus, het Paasfeest dus, gevierd zoals het vroeger altijd geweest is: in de nacht van Zaterdag op Zondag. De Katholieke wereld heeft de tweedë heilige nacht de eerste heilige nacht is Kerstnacht weer teruggekregen! Paas-Zaterdag zal voortaan de stilste dag van het Kerkelijk jaar zijn, zoals het ook eigenlijk hoort, want Jezus ligt in het graf. Er is geen enkele plechtigheid in de kerk. Heel de dag is het Godshuis stil en leeg, de altaren zijn kaal, de zwijgende droefheid van onze ziel spreekt zonder woord, zonder han deling, zonder godsdienstoefening. De dag gaat akelig en stil voorbij; het is als een do denwacht bij het graf van Jezus. Dan breekt de avond aan. In de kerk is het donker en duister geworden. Om half elf ’s nachts komen de gelovigen in de onver lichte kerk bijeen. De geestelijkheid trekt met de assistenten naar het kerkportaal, om het nieuwe vuur en het nieuwe licht te wijden. Daarmee wordt nu de Paaskaars aangesto ken. Iets, wat II goed in het oog moet houden is dit: dat de Paaskaars het zinnebeeld is van de verrezen Jezus, die stralend van licht in heerlijkheid het graf verliet. Vandaar de vele eerbewijzen, die aan de Paas-kaars worden gebracht. In de tijd na Pasen brandt de Paas-kaars gedurende de godsdienstoefeningen tot op het feest van 's Heren Hemelvaart; dan dienstplichten steeds meer gaan verzaken en ze eindigen met de kerk de rug te keren. En nu staan we voor het feit, dat ook in onze Zodra de Paas-kaars nu met het nieuw- we vroe- j gewijde vuur ontstoken is, wordt zij in ger plachten te zeggen, de verslapping hand i triomftocht vanuit het kerkportaal door de over hand toeneemt. De grotere plaatsen in i duistere kerk naar voren gedragen.. Deze onze gewesten vertonen een toenemend ver- duisternis stelt de duisternis van de zonde voor, waarin de mensen verkeerden vóór de komst van Christus. Wanneer de Paas-kaars in het priesterkoor is aangekomen, worden alle kaarsen van de gelovigen aan het licht van de Paas-kaars ontstoken en tegelijk flitsen alle lichten in de kerk aan. Dit is n.l. het ogenblik van de plechtige aankondiging van Jezus’ Verrijzenis. Alle gelovigen ontvangen dus het licht van de ene Paas-kaars. Hierdoor wordt te ken nen gegeven, dat wij allen het licht en het leven van de heiligmakende genade, van Jezus krijgen, dat Hij de duisternis van de zonde in onze ziel heeft weggenomen, dat wij met Hem geestelijk verrijzen tot een nieuw en beter leven, en dat wij zó moeten leven, dat ook wij eens, zoals Hij, glorievol kunnen verrijzen bij het laatste Oordeel. n Groep verkenners zal aan iedereen, die op de hoek van ’n bank zit het nieuwe Paas- licht komen brengen. Verondersteld wordt, dat U allen n kaars hebt Die per soon op de hoek wordt verzocht het dan door te geven aan zijn buurman, en zo verder in heel die bank. Niemand mag dus zelf z’n kaars aansteken met lucifers; neen, allen ontvangen het licht van de Paas-kaars, van Christus. In het priesterkoor staat de Paas-kaars nu op de ere-plaats. Dan maakt de diaken zich klaar om de Verrijzenis van de Heer plech tig te verkondigen door het beroemde Paas- gezang: „Exsultet”, dat behoort tot de zo lijke nood van zijn evenmens. Onze priester? wel dichterlijk als muzikaal belangrijkste ge- -- - - - - zangen van onze liturgie, In verheven dich terlijke taal wordt de waardigheid en het ge heim van deze heilige nacht bezongen en daarmee tevens de grote verlossingsdaad van Christus: ,,O onschatbaar bewijs van Uwe liefde! Om de slaaf vrij te kopen hebt Gij Uw eigen Zoon opgeofferd. O gelukkige schuld (van Adam), die een zo voortreffelijke en zo grote Verlosser verdiende te hebben!” Nu doven alle gelovigen, die dit gezang staande hebben aanhoord, hun kaarsen uit, en gaan zitten. Dan volgen vier lezingen uit de H. Schrift en onmiddellijk daarna zingen de zangers de eerste helft van de Litanie van alle Heiligen. Intussen wordt in het priesterkoor alles klaargemaakt voor de herdenking van ons H. Doopsel. De priester gaat het Doopwater wijden. Alle handelingen hieraan kunt U vanuit de kerk nauwkeurig volgen. Hij dom pelt de brandende Paas-kaars in het water; hij ademt over het water als eèn teken van nederdaling van de H. Geest; hij giet olie van de Catechumenen en heilig chrisma in het water, zodat nu werkelijk de volheid van de goddelijke genade en de zegen van de Kerk daarin aanwezig is. n Gedeelte van het nieuw gewijde Doopwater wordt dan in processie naar de Doopvont gebracht achter in de kerk, want met dit Water zullen tot aan volgend jaar Pasen alle kinderen die in onze parochie worden geboren, gedoopt wor den. Nu is het ogenblik aangebroken, waarop in vroegere eeuwen aan de doop-leerlingen het H. Doopsel werd toegediend. Een mooie gelegenheid voor ons om onze Doopbeloften te vernieuwen en zo de genade van ons Doopsel te verlevendigen. Toen wij gedoopt werden spraken Peter en Meter in onze naam. Doch wij wisten toen nog niet, wat wij door hen beloofden. Nu gaan wij, als volwassen mensen en met volle overtuiging die beloften zelf nog eens ver nieuwen. Z.H. de Paus heeft daarom juist uitdrukkelijk deze vernieuwing van de Doop beloften in deze nachtelijke plechtigheid in gelast. Hij wil, dat alle gelovigen daaraan meedoen. Hier volgt nu hetgeen de priester vraagt en wat alle gelovigen die in de kerk zijn, moeten antwoorden. We gaan allen eerbiedig staan i gewijde streken, in ons goede Brabant, zoals over hand toeneemt. De grotere plaatsen in i duistere kerk onze gewesten vertonen een foenemend ver- I zaken van de gewone Zondagsplichten. Mis- I schien, dat bij een gedeelte ervan de Paastijd even het geweten wakker roept, ze schrikken nog wel terug om practisch met de Kerk te breken, maar als dat ziekteverschijnsel der verslapping blijft voortduren, zullen ze al te gemakkelijk na verloop van tijd ook deze stap zetten. Voor ieder katholiek moeten deze feiten een teken zijn aan de wand, een wekroep in de nacht van ongeloof, dit ons bedreigt in onze naaste omgeving, waardoor we worden gedrongen tot denken en tot daden- Wat baten onze kostbare kerken, als ze steeds minder worden bezocht, wat baten alle schit terende plechtigheden en uiterlijk vertoon, als daarbinnen in vele harten het geloofs leven sterft! Ondanks de natuurlijke aanwas der Katholieken in ons land, zullen we toch steeds de rijen der moderne heidenen verster ken, terwijl het feitelijk onze roeping is, deze heidense wereld te kerstenen. Dit is een zaak, die in deze weken rond Pasen meer actueel wordt. Ons beklagen over het feit, dat velen niet meer naar de kerk gaan vooral in de steden, baat ons niets; we moeten daarbij als enig redmiddel onder de ogen zien, wat wij er tegen kunnen doen, alleen de daad, gesteund door het gebed, kan ieder helpen. Hier ligt een taak voor de leden der Katholieke Actie, ja voor iedereen, die iets voor zijn geloof voelt en onverschillig mag voorbijgaan aan ONS WEEKBLAD 47 Jaargang Zaterdag 5 April 1952 No. 14 ("r/Ttr» rs 1 nli <-Z-W z^. zi z-« z» zj z-x

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1952 | | pagina 1