ll 75 jaar bevrijd 11 J J lib; I Oorlog, verzet en bevrijding in Tilburg ISI Een bevrijdingsherinnering «j9^ zo ging het eraan toe in Tilburg tljclerï^êlë bezetting KOERIER TILBURGSE KÖÊRIÉR ÖÖNÖERdAG 24 OKTOBER 2ÖÏ9 5 75 JAAR VRIJ Vervolg van voorpagina. 3m A 5' I lan- e tending in TW J Louis Sparidans (81) woont inmiddels in Gra\ ive. I (lijke ees- en Ie van te e van Tweede Wereldoor het front achter Goir. vonden bij voorkeur 's nachts plaats stond best tolerant ten van de Joodse gemeen- •h- ars I en >m ivel. ens, be- het e die in 1941 tegen de Jo- erd door de Je Roy antal arin hij grens i."Daar ge- eent Tilburg - In het kader van 75 jaar bevrijding schreef oud- Tilburger Louis Sparidans deze bevrijdingsherinnering. f Een leugentje om bestwil 1943 de Slag jen zelfs liep. En ook. eten, c om te reizen en ade maatregelen Tilburg - De Stichting tot Behoud van Tilburgs Cultuur- goed heeft een bij zonder themanummer van'Tilburg'. Tijd schrift voor geschie denis, monumenten en cultuur' uitgegeven. Het themanummer is een extra dikke uitgave I en draagt de titel'Oor- log, verzet en bevrij ding in Tilburg'. naast de d, red.]. Zij de Heuvel- ar gezin het tij- I een bordje op ie tekst'besmet- absurde aats." "Tilburg opzichte 'Tilburg'(72 blz., 83 afb.) is verkrijgbaar bij Boekhandel Gianotten-Mutsaers. "Toen de nazi's begin om Stalingrad verloren, zage de Duitsers in dat het fout li dat merkten ze in Tilburg Mensen kregen minder te het werd moeilijk andere beperkenc werden getroffen. Mannen wer den opgeroepen voor de Arbeits- einsatz, eerst vrijwillig en daarna gedwongen", vertelt de historicus. zich er met die bossen heel goed voor", zegt Bijsterveld. "Het was voor de Duitsers onmogelijk om die grens goed te controleren." jangsplaats voor de oc"1~' doorgangsplaa vluchtelingen", ier.'ln yrlog 1944. Een gecamoufleerde Duitse Tiger-tank passeert het kruispunt Bredaseweg - Lange Schijfstraat op weg naar ioirle. Alleen bij slecht vliegweer waagden de Duitsers het om zich te verplaatsen. Hergroeperingen en aflossingen FOTO: Boek 1940-1945 Regionaal Archief Tilburg 75 jaar na de Bevrijding van Til burg is er immers alle reden om te herdenken en bijvoorbeeld nog eens stil te staan en te lezen over de vrouwen en mannen in het Doorg< "Al voor de oorlog was Tilburg een doorgangsplaats voor Jood se vluchtelingen" gaat Bijsterveld verder."In 1933 komen hier de eer ste grote groepen Joden. Vanuit de textiel- en leerindustrie waren er veel zakelijke banden. Er waren altijd handelsrelaties geweest tus sen de plaatselijke textielindustrie en Duitsland. De textielfabrikan ten profiteerden aanzienlijk van de oorlog - er zijn hier bijvoorbeeld uniformen gemaakt voor het Duit se leger. Maar er waren ook fami liebanden. In de loop der jaren zijn er honderden joden naar Tilburg gekomen. De meesten van hen wilden’van hier naar Engeland of de Verenigde Staten, maar dat was moeilijk, dus veel mensen wilden ook naar België." zesjarige daarvan kon meekrijgen. heelg°ed'althans watie als °nlChhO°i k°rt daarvoor 'n onze Wat (Minister van Sonstraat) Snn had 'k nümelijk pas n°3 miJ" merite CommuSe- Daardoor zijn er veel verhalen van Joden die hier te voet de grens overstaken. Cees Donders - d« opa van televisiebekendheid F Donders - publiceerde een aar jaar geleden een boek waar' vertelde Joodse mensen de over te hebben gesmokkeld, is heel weinig onderzoek naar c daan maar het landschap leer voedselbonnen of laat iemand een keer overnachten. In Tilburg werd vrij veel illegaal geslacht - slach ten mocht niet zomaar want alles móest officieel geregistreerd wor den. Zo ontstond er zwarte han del maar was dat ook verzet? Die grens is heel vaag." "In april '43 moeten de resterende Joden zich melden en in septem ber worden de laatste Joden ge arresteerd. Daarna wordt Tilburg 'Judenrein' verklaard, maar dat klopte helemaal niet want er wa ren nog mensen die zaten onder gedoken, mensen die gemengd waren gehuwd en - heel opmer kelijk - mensen die simpelweg de dans ontsprongen. Een voorbeeld daarvan is de oma van Helga Deen [naar wie het pleintje synagoge is vernoemd, heeft de hele oorlog in o straat gewoond. Een ander ontsprong de dans omdat I dens de bezetting 1 de deur hing met de telijke ziekte'. Dat soort voorvallen vonden ook pla< "Over het verzet wordt vaak onge nuanceerd gesproken. Vaak wordt gedacht dat mensen op een mo ment beslisten: en nu ga ik bij het verzet, maar zo is het bijna nooit gebeurd. Er waren heel veel men sen die wel eens wat deden om te helpen, maar die bijvoorbeeld ook met de Duitsers moesten sa menwerken om iets gedaan te krijgen. Er is een groot grijs gebied tussen verzet en collaboratie. In de tijd werd dat ook niet 'het verzet' genoemd - je deed gewoon iets, maar zo is het achteraf pas ge noemd. Het begon vaak met klei ne dingetjes, je geeft mensen wat vallen werden vermoord. Die brief had wel invloed op de gemeen schap hier, want de aartsbisschop liet die brief voorlezen en zei dus: de Jodenvervolging is slecht en daar luisterden mensen naar. Hier in Tilburg hebben mensen ook wel hun nek uitgestoken. Zo is de kapelaan van de Heuvelse kerk de mensen afgegaan om onderduik adressen te zoeken." schap", zegt de historicus." Zo schreef een redacteur in de 77/- burgse Courant van 1933 dat de Joden nergens in Nederland zo gemoedelijk samenleefden met de lokale bevolking als in Brabant. Dat had er ook mee te maken dat het relatief kleine gemeenschappen waren. In Tilburg woonden aan het begin van de oorlog ongeveer 350 tot 400 joden. En van hen heeft de helft het overleefd, wat vrij veel is. In heel Nederland heeft drie kwart van de Joden het niet heeft overleefd." verzet. In dit nummer is er - ein delijk - aandacht voor de vrouwen in het verzet. Sinds oktober 2018 is de onderzoeksgroep 'Vrouwen in het verzet' gestart (een project van Regionaal Archief Tilburg en het Tilburg Cobbenhagen Center). Elke Tilburger kent Coba Pulskens maar verder is er heel weinig kend over andere vrouwen in Tilburgse verzet. Gedurende het onderzoek zijn veel nieuwe feiten 1 en namen aan het licht gekomen, i Verder is er ook aandacht aan Piet I Gerrits, Tilburgs meest gehate po- I litieagent en er is een overzicht van alle herinneringen aan oorlog, verzeten bevrijding in hetTilburg se straatbeeld. Microkosmos Toch is er nog een veel onbekend over de tijd van de bezetting. "Zo is er recent een artikel geschreven over Tilburgse Spanjestrijders", zegt de historicus. "In Tilburg had je voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog behoorlijk wat com munistische arbeiders. In die tijd, in 1935, vond er ook een grote textielstaking plaats. Een aantal van die arbeiders ging vechten in de Spaanse burgeroorlog aan de kant van de republikeinen en veel van hen gingen na terugkomst ook in het verzet. Vaak werden ze al snel gearresteerd omdat ze bij uitstek verdacht waren natuurlijk. Maar die Spanjestrijders werden hier ook lang niet door iedereen gewaardeerd omdat ze ook anti klerikaal waren. Het geeft de com plexiteit aan van de verhoudingen zoals die gedurende de oorlog tus sen de verschillende stromingen bestonden. Wat dat betreft is Til burg een heel mooie microkosmos die meer studie verdient", besluit Bijsterveld. Verzet "Altruïsme speelde soms heus een rol bij verzetsdaden", zegt Bijster veld, "maar economische belan gen speelde ook een rol. Zo werd er voor de onderduik vaak geld gevraagd en soms veel geld. Dan vroegen ze een gulden per per soon per dag. Mensen verdienden toen 80 a 100 gulden per maand, dus dat was een hoop geld. An derzijds hadden de mensen die onderduikers in huis namen, ook geld nodig, want die onderduiker moesten ook worden gevoed." De kerk Bij het verzet speelde-ook de kerk een significante rol. "De rol van de kerk wordt vaak negatief belicht, maar dat is niet helemaal terecht. De bewering dat de katholieke kerk antisemitisch was klopt bij voorbeeld niet. Ze was wel an- ti-Joods, maar dat was gekeerd tegen het joodse geloof en niet te gen de Joden of het zogenaamde Joodse ras. Op een vergelijkbare manier waren de katholieken te gen de protestanten, dat had geen raciale achtergrond." "Van de andere kant was de ka tholieke kerk de enige heeft geprotesteerd te denvervolging. Er wer Raad van Kerken eind juli 1947 een brief opgesteld die zou wor den voorgelezen. De protestan ten hebben het uiteindelijk niet aangedurfd maar de katholieken hebben hem wel voorgelezen. Dat heeft er meteen toe geleid dat een week later de katholiek gedoopte Joden zijn opgepakt en in veel ge-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2019 | | pagina 5