toCT.L 3 r 'In de logistiek is geen minuut hetzelfde' k k! 'Vrachtwagenchauffeur kiest voor vrijheid en avontuur' Dag van de Logistiek Tilburg Dag van de Logistiek Tilburg 1 13 DONDERDAG 31 MEI 2018 OGISTIEKTILE DOOR PETER VAN OIRSCHOT ’kt.nl Leerling-chauffeur Niels Kramer: Tilburg Meisjes en vrouwen die werkenTransport en logistiek is véél meer dan rijden met een vrachtwagen. Jelle Lie- bregts weet hier alles van. Tilburg Het beroep van vracht wagenchauffeur behelst heel wat meer dan het rijden met een truck. Daar weet Niels Kra mer (18) uit Tilburg ondanks zijn jeugdige leeftijd alles van. ar aan het ROC acht geschonken af- en LBUm LOGISTIEK TILBURG Dat Je logisti rassir was vade zondag lOjuni 2018 lOjuni 2018 cteblij- liet uit? •kinTil- verkt.nl Jelle gaat voor loopbaan als manager transport en logistiek ROC op is hij aan *k is in- Goed verdienen De Dag van de Logistiek in Tilburg is voor Jelle Liebregts geen onbekend feno meen. "Ik ken het evenement wel. Ik heb deze dag één keer bezocht, maar dat is Jelle Liebregts: “Ik kan jongeren aanraden om een bezoek te brengen aan de Dag van de Logistiek." FOTO: Joep de Beer ding in de logistiek. En ik blijf graag stu die en werk combineren. Daarvoor ben ik flexibel genoeg. Dat geldt ook voor mijn werkgever Van der Heijden Transport." Jelle Liebregts (19) uit Vessem in de ;tiek terecht zou komen is geen ver ing. "Toen ik nog in pampers rondliep die keuze eigenlijk al gemaakt. Mijn vUJer is vrachtwagenchauffeur en mijn ooms werken ook in de logistiek. Ik wilde eerst chauffeur worden, maar ik ontdek te al snel dat dat niet mijn plafond is. Ik heb toen bewust gekozen voor de 3 jari ge mbo-opleiding Manager Transport en Logistiek." zondag lOjuni 2018 Goed voorbereid De leerling-chauffeur heeft eerst een jaar de opleiding tot logistiek medewer ker gevolgd. Met succes. Op dit moment zit hij één dag per week op de opleiding 'chauffeur wegvervoer' aan het ROC op Stappegoor. De rest van de week is 1 het werk, waarbij één dag per week geruimd voor rijles. Droom Niels Kramer hoopt in de toekomst op Scandinavië te kunnen rijden. "Dat heeft echt mijn voorkeur", zegt de Tilburger. "En als het kan ook in het uitgestrekte en dun bevolkte noorden, waar vaak sneeuw ligt. Het is er erg mooi en de solidariteit Achterna Niels Kramer is sinds kort werkzaam bij DB Schenker op bedrijventerrein Katsbog- ten. "Het is mijn taak om trucks te laden en te lossen met de heftruck. Schenker Logistics is een leuk bedrijf en het bevalt me daar uitstekend." Niels heeft deze maand zijn C-rijbewijs gehaald. Het is niet uitgesloten dat hij op termijn zijn vader ook letterlijk achter na zal gaan. "Hij werkt als internationaal chauffeur bij Voesenek Transport in Bre da", vertelt Niels. "Ik weet dat ook ik daar welkom ben en verwacht daar in aanslui ting op mijn werk bij Schenker de nodige ervaring op te kunnen doen." FOTO: Joep de Beer is van veel chauffeurs omFvoor zicVizeifTe beginnen. Veel mensen willen het, maar weinigen durven het. Ik begrijp dat best. Je moet namelijk erg veel investeren in een eigen truck en je loopt als zelfstan dig ondernemer toch een behoorlijk fi nancieel risico. Ik hoop eerst wat geld te kunnen verdienen om deze stap op verantwoorde wijze te kunnen maken.^ Tel. 013-5052175 www.jos-heeren.nl Niels komt uit een echte chauffeursfamilie en weet wat er allemaal komt kijken bij het beroep van chauffeur goederenvervoer. Zijn grootvader, vader en oom kozen ook voor dit beroep en Niels kreeg het chauf- feursvak daarom met de paplepel inge goten. "Ik vind het rijden met de vracht- wagen-geweldig. Als jongetje mocht ik af en toe mee met mijn vader. Naar Frankrijk bijvoorbeeld en Griekenland. Ik wil ook graag internationaal chauffeur worden. De grote dynamiek van het beroep en de vrijheid en het avontuur spreken mij erg aan. En ik vind het leuk om meteen iets van de wereld te zien." aan de interne logistiek in het warehouse, vertelt Jelle Liebregts. In het tweede jaar staat vooral de logistiek buiten het wa rehouse centraal. Het derde en laatste jaar staat in het teken van herhaling en verdieping van de lesstof. De leerlingen werken zo zelfstandig mogelijk aan prak tijkcases om zich voor te bereiden op het examen en hun toekomstige werkkring. wel een tijd geleden. Ik kan me nog her inneren dat de hijskranen een grote in druk op mij maalden. Het evenement is goed om onze branche te promoten. Ik kan jongeren aanraden om een bezoek te brengen aan de Dag van de Logistiek. Je maakt kennis met een leuke en veelzij dige sector van bedrijvigheid, waarin je bovendien goed kunt verdienen. Dat is ook niet onbelangrijk." Studie en werk Zoals heel veel leerlingen in de transport en logistiek combineert Jelle Liebregts studie en werk. Hij is al enige tijd werk zaam bij Van der Heijden Transport in Hapert en heeft het daar uitstekend naar zijn zin. "Eerst werkte ik daar vooral in het warehouse. Nu ik wat verder ben met mijn opleiding zit ik ook wel op het kan toor bij de planning." In het eerste studiejaar wordt met name aandac Boeiend De aankomend manager transport en logistiek heeft geen enkel moment spijt gehad van zijn beroepskeuze. "In de lo gistiek is geen minuut hetzelfde", zegt Jelle. "Je bent actief in een dynamische omgeving, waarin je continu moet scha kelen. Dat maakt het werk zo boeiend. Je moet wel een beetje stressbestendig zijn, vooral als je in de distributie werk zaam bent." Jelle Liebregts beveelt het werk in de lo gistiek graag aan bij leeftijdgenoten. "Er is voor iedereen wel een baan te vinden in de transport en logistiek. Op dit mo ment is er veel behoefte aan personeel. En jongeren die hun best doen krijgen vaak de garantie op een baan." en behulpzaamheid van de mensen -col- lega-chauffeurs én lokale bevolking- is er groot. Dat spreekt mij wel aan." De ultieme droom van trucker Niels Kra mer? Dat is voor zichzelf beginnen."lkzou op een gegeven moment graag eigen rij der worden. Het hebben van een eigen, vaste truck lijkt me fantastisch. Die kun je helemaal naar eigen smaak en voor keur inrichten. Ik weet dat het de droom Bedrijfskunde Jelle Liebregts staat vlak voor zijn studeren als Manager Transport Logistiek. Na het afronden van deze mbo-opleiding gaat hij de hbo-opleiding technisch? bedrijfskunde volgen aan Fontys Hogescholen in Eindhoven. "Die opleiding sluit goed aan op mijn oplei- Volgens de leerling-chauffeur wordt hij op het ROC goed voorbereid op het be roep van chauffeur goederenvervoer. Naast Nederlands, Frans en Engels wordt aandacht geschonken aan allerlei prakti- sche zaken rondom het goederenvervoer over de weg. "Mijn loopbaanbegeleider weet ons leuke en nuttige praktijkop drachten voor te schotelen, zoals het uit- rekenen van rijtijden. Zo wórdt vaktheorie direct gekoppeld aan de praktijk."

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2018 | | pagina 25