toCT.L
3
r
'In de logistiek is geen minuut hetzelfde'
k
k!
'Vrachtwagenchauffeur kiest voor vrijheid en avontuur'
Dag van de
Logistiek Tilburg
Dag van de
Logistiek Tilburg
1
13
DONDERDAG 31 MEI 2018
OGISTIEKTILE
DOOR PETER VAN OIRSCHOT
’kt.nl
Leerling-chauffeur Niels Kramer:
Tilburg Meisjes en vrouwen die
werkenTransport en logistiek
is véél meer dan rijden met
een vrachtwagen. Jelle Lie-
bregts weet hier alles van.
Tilburg Het beroep van vracht
wagenchauffeur behelst heel
wat meer dan het rijden met
een truck. Daar weet Niels Kra
mer (18) uit Tilburg ondanks
zijn jeugdige leeftijd alles van.
ar aan het ROC
acht geschonken
af-
en
LBUm LOGISTIEK TILBURG
Dat Je
logisti
rassir
was
vade
zondag
lOjuni
2018
lOjuni
2018
cteblij-
liet uit?
•kinTil-
verkt.nl
Jelle gaat voor loopbaan als manager transport en logistiek
ROC op
is hij aan
*k is in-
Goed verdienen
De Dag van de Logistiek in Tilburg is voor
Jelle Liebregts geen onbekend feno
meen. "Ik ken het evenement wel. Ik heb
deze dag één keer bezocht, maar dat is
Jelle Liebregts: “Ik kan jongeren aanraden om een bezoek te brengen aan de Dag van de Logistiek."
FOTO: Joep de Beer
ding in de logistiek. En ik blijf graag stu
die en werk combineren. Daarvoor ben ik
flexibel genoeg. Dat geldt ook voor mijn
werkgever Van der Heijden Transport."
Jelle Liebregts (19) uit Vessem in de
;tiek terecht zou komen is geen ver
ing. "Toen ik nog in pampers rondliep
die keuze eigenlijk al gemaakt. Mijn
vUJer is vrachtwagenchauffeur en mijn
ooms werken ook in de logistiek. Ik wilde
eerst chauffeur worden, maar ik ontdek
te al snel dat dat niet mijn plafond is. Ik
heb toen bewust gekozen voor de 3 jari
ge mbo-opleiding Manager Transport en
Logistiek."
zondag
lOjuni
2018
Goed voorbereid
De leerling-chauffeur heeft eerst een
jaar de opleiding tot logistiek medewer
ker gevolgd. Met succes. Op dit moment
zit hij één dag per week op de opleiding
'chauffeur wegvervoer' aan het ROC op
Stappegoor. De rest van de week is 1
het werk, waarbij één dag per week
geruimd voor rijles.
Droom
Niels Kramer hoopt in de toekomst op
Scandinavië te kunnen rijden. "Dat heeft
echt mijn voorkeur", zegt de Tilburger.
"En als het kan ook in het uitgestrekte en
dun bevolkte noorden, waar vaak sneeuw
ligt. Het is er erg mooi en de solidariteit
Achterna
Niels Kramer is sinds kort werkzaam bij DB
Schenker op bedrijventerrein Katsbog-
ten. "Het is mijn taak om trucks te laden
en te lossen met de heftruck. Schenker
Logistics is een leuk bedrijf en het bevalt
me daar uitstekend."
Niels heeft deze maand zijn C-rijbewijs
gehaald. Het is niet uitgesloten dat hij
op termijn zijn vader ook letterlijk achter
na zal gaan. "Hij werkt als internationaal
chauffeur bij Voesenek Transport in Bre
da", vertelt Niels. "Ik weet dat ook ik daar
welkom ben en verwacht daar in aanslui
ting op mijn werk bij Schenker de nodige
ervaring op te kunnen doen."
FOTO: Joep de Beer
is van veel chauffeurs omFvoor zicVizeifTe
beginnen. Veel mensen willen het, maar
weinigen durven het. Ik begrijp dat best.
Je moet namelijk erg veel investeren in
een eigen truck en je loopt als zelfstan
dig ondernemer toch een behoorlijk fi
nancieel risico. Ik hoop eerst wat geld
te kunnen verdienen om deze stap op
verantwoorde wijze te kunnen maken.^
Tel. 013-5052175 www.jos-heeren.nl
Niels komt uit een echte chauffeursfamilie
en weet wat er allemaal komt kijken bij het
beroep van chauffeur goederenvervoer.
Zijn grootvader, vader en oom kozen ook
voor dit beroep en Niels kreeg het chauf-
feursvak daarom met de paplepel inge
goten. "Ik vind het rijden met de vracht-
wagen-geweldig. Als jongetje mocht ik af
en toe mee met mijn vader. Naar Frankrijk
bijvoorbeeld en Griekenland. Ik wil ook
graag internationaal chauffeur worden.
De grote dynamiek van het beroep en de
vrijheid en het avontuur spreken mij erg
aan. En ik vind het leuk om meteen iets
van de wereld te zien."
aan de interne logistiek in het warehouse,
vertelt Jelle Liebregts. In het tweede jaar
staat vooral de logistiek buiten het wa
rehouse centraal. Het derde en laatste
jaar staat in het teken van herhaling en
verdieping van de lesstof. De leerlingen
werken zo zelfstandig mogelijk aan prak
tijkcases om zich voor te bereiden op het
examen en hun toekomstige werkkring.
wel een tijd geleden. Ik kan me nog her
inneren dat de hijskranen een grote in
druk op mij maalden. Het evenement is
goed om onze branche te promoten. Ik
kan jongeren aanraden om een bezoek
te brengen aan de Dag van de Logistiek.
Je maakt kennis met een leuke en veelzij
dige sector van bedrijvigheid, waarin je
bovendien goed kunt verdienen. Dat is
ook niet onbelangrijk."
Studie en werk
Zoals heel veel leerlingen in de transport
en logistiek combineert Jelle Liebregts
studie en werk. Hij is al enige tijd werk
zaam bij Van der Heijden Transport in
Hapert en heeft het daar uitstekend naar
zijn zin. "Eerst werkte ik daar vooral in het
warehouse. Nu ik wat verder ben met
mijn opleiding zit ik ook wel op het kan
toor bij de planning."
In het eerste studiejaar
wordt met name aandac
Boeiend
De aankomend manager transport en
logistiek heeft geen enkel moment spijt
gehad van zijn beroepskeuze. "In de lo
gistiek is geen minuut hetzelfde", zegt
Jelle. "Je bent actief in een dynamische
omgeving, waarin je continu moet scha
kelen. Dat maakt het werk zo boeiend.
Je moet wel een beetje stressbestendig
zijn, vooral als je in de distributie werk
zaam bent."
Jelle Liebregts beveelt het werk in de lo
gistiek graag aan bij leeftijdgenoten. "Er
is voor iedereen wel een baan te vinden
in de transport en logistiek. Op dit mo
ment is er veel behoefte aan personeel.
En jongeren die hun best doen krijgen
vaak de garantie op een baan."
en behulpzaamheid van de mensen -col-
lega-chauffeurs én lokale bevolking- is er
groot. Dat spreekt mij wel aan."
De ultieme droom van trucker Niels Kra
mer? Dat is voor zichzelf beginnen."lkzou
op een gegeven moment graag eigen rij
der worden. Het hebben van een eigen,
vaste truck lijkt me fantastisch. Die kun
je helemaal naar eigen smaak en voor
keur inrichten. Ik weet dat het de droom
Bedrijfskunde
Jelle Liebregts staat vlak voor zijn
studeren als Manager Transport
Logistiek. Na het afronden van deze
mbo-opleiding gaat hij de hbo-opleiding
technisch? bedrijfskunde volgen aan
Fontys Hogescholen in Eindhoven. "Die
opleiding sluit goed aan op mijn oplei-
Volgens de leerling-chauffeur wordt hij
op het ROC goed voorbereid op het be
roep van chauffeur goederenvervoer.
Naast Nederlands, Frans en Engels wordt
aandacht geschonken aan allerlei prakti-
sche zaken rondom het goederenvervoer
over de weg. "Mijn loopbaanbegeleider
weet ons leuke en nuttige praktijkop
drachten voor te schotelen, zoals het uit-
rekenen van rijtijden. Zo wórdt vaktheorie
direct gekoppeld aan de praktijk."