1
wïwl
/al
Werkzaamheden aan wegen
edrag
an
Gemeenten Tilburg en Breda
gaan intensiever samenwerken
Autodelen: minder auto’s op
de weg voor een beter milieu
Volg de gemeente
via social media:
Stalling scooters bij
garage 013-Tivoli
Herinrichting van
de Schoenerstraat
|Elt is een publicatie van het gemeentebestuur van Tilburg
Samen werken aan slimme,
schone en veilige mobiliteit
Ringbaan-West. (Foto gemeente Tilburg)
tiushaven. (Foto John Gundlach Flying Holland)
uyii J
ai
@gemeentetilburg
f /gemeentetilburg
Mendelssohnstraat
Tot eind november herinrichting,
evenals in Rubinsteinstraat.
heeft een
uête is de ge
kaart bren-
in te vullen
Beneluxlaan
Tot 11 oktober 18 uur weg dicht in
noordelijke richting.
is de achtste g
met deze deal
jaan-Zuid en
24 novem-
Brücknerlaan
Afgesloten tot 9 oktober 17 uur.
Capucijnenstraat
In fases afgesloten tot 16 oktober
17 uur.
Offenbachstraat
Herinrichting en aanleg blauwe ader
in fasen tot half april 2018.
Puccinistraat
Herinrichting tot eind november,
evenals in aangrenzende hofjes.
Palissanderstraat
Eenrichtingsverkeer tot 6 oktober
17 uur.
niet:
ieer<
;n en be-
2018.
rnpark.
iren een
-durf-
2018
J te
in
Meer i
www.t
rge-
;urt
itwis-
Autodelen. (Foto autodelen.info)
Meer i
www.t
stadsgrenzen,
enbare ruim-
sociale vraag-
jven actief informeren over de
personen een auto te delen. En
i ondersteunen. Daarvoor is de
Primus van Gilsstraat e.o.
Werkzaamheden leidingen
strating in fasen tot april 2(
informatie:
.autodelen.info
ilf jaar in de
ie maatschap-
neel gedrag.
loeven zij
rapen. Da
op de
informatie:
’.tilburg.nl/mobiliteitsplan2040
Wagnerplein
Werk aan noordkant Von Weberpark
tot juni 2018. Fietsers worden om
geleid.
t naadloos
liteitsaan-
jitgangspunt.
leien, maken
ll F
■ugd gezond,
eit en dat ou-
un kinderen
krijgen onder-
f kunnen en
veel mogeli
i is een zaa»
reen kan daar-
en. Soms is er
eren en gezin-
nodig heb-
t. De regio wil
:en met een
ever jeugdstel-
lalbaar is. I
I
De gemeente gaat bewoners en bedrijve
voordelen die er zijn om met meerdere
de gemeente gaat autodeel-initiatieven
green deal autodelen ondertekend, een overeenkomst met 38 organi
saties.
Diversen
Er zijn ook weg
onder meer Dc
kenbosch, En
denbuurt, Oi
benhagenlaan, Sta
onsstraat en Zwar
kijken we niet alleen
elweg meer asfalt en be-
tructuur, maar we begin-
“bruiker en zijn of haar
liteitsgedrag en behoeftes."
I voor hun eer-
Ook worden ze
ting. Een huis
neer) omdat ze
angenis vaak
en. De Ridden
s, wel sneller j
komen we dat
verlast vêroor-
ex-gedeti-
dan ande-
t we deze men-
n houden."
k voorkomen!
voning kwijtra-
n de gevange-
i moeten wel 1
1 beleid, dat
t. Bovendien is
egwerkzaamheden in
Dolomietenweide, Ei-
imma Goldmanweg, Krui-
Dude Dijk, Professor Cob-
Stadhuisplein, Stati-
artvenseweg. Volle
dig overzicht staat op internet.
’meenten tekenden
dag 27 september een conve-
iaast de snelfietsroute en sa-
ig op het gebied van vei-
rdt ook gekeken of een
frequenter
jk is tussen bei-
een verzamel-
ersystemen die tus-
metro en tram in zitten. Ze
ar dan een tram en goedko-
an een trein.
Broekhovenseweg
Afgesloten tussen Ringba;
Pater vd. Elsenplein tot 2^
ber 17 uur.
Tilburg en Breda nemen het initiatief
worde samenwerking omdat the
ma's die spelen binnen een stad vaak
verder reiken dan de sta
Op het gebied van open
te bijvoorbeeld of bij sc
stukken.
De beide ger
woensdag 27 s
rant. Nbool mc
menwerking
ligheid wordt
lightrail-concept voor I
(trein)verkeer mogeliji
ilesteden. Lightrail is t
raam voor vervoer
sen trein, r
lijn sneller
per dar
Doel van de green deal is om auto
delen meer bekendheid te geven en
te zorgen dat meer bewoners er
bruik van gaan maken. Dat gebet
door samenwerking en kennisuit
seling.
Tilburg is de achtste gemeente die
meedoet met deze deal. Autodelen is
interessant voor mensen die maar af
en toe een auto nodig hebben. Door
een auto met meerdere mensen te
delen, hoeven zij er niet allemaal een
zelf te kopen. Dat zorgt voor minder
wagens op de weg.
Wethouder Mario Jacobs: "Auto
delen is een goed alternatief voor
mensen die maar af te toe een au
to nodig hebben. Het past i
in onze vernieuwde mobilit
pak, met de mens als ui'
Mensen die een auto de
Eigenaren van een scooter of brom
fiets kunnen hun vervoermid
del neerzetten in de parkeergarage
013-Tivoli. Die is bereikbaar via de
Veemarktstraat. Er kunnen maximaal
twintig scooters of brommers tegelijk
staan. Het is niet toegestaan om hier
motoren te parkeren. Bij de ingang
krijgt de bestuurder een kaartje.
Hiermee is het mogelijk om nader
hand af te rekenen bij de betaalauto
maten, dezelfde als die voor auto's.
De scooterstalling is dag en nacht ge
opend. Brommers en scooters mo
gen er hoogstens 24 uur staan. Deze
voorziening is dus alleen voor kort-
parkeerders. Ze betalen 1 euro per
keer.
veel minder autoritten. Autodelen
draagt daarom bij aan een lager au
togebruik- en bezit. Dat is goed voor
het milieu, zorgt voor minder gepar
keerde auto's en daarmee de kwali
teit van leven in onze stad."
Met ongeveer 30.000 beschikba
re deelauto's in 2017 is autodelen
nog relatief klein in Nederland ten
opzichte van het totale wagenp
Maar het maakt de laatste jare
onstuimige groei door. Het gedi
de en ambitieuze doel om in 20
al 100.000 deelauto's op de weg
hebben in Nederland is nog niet i
zicht. De beweging is wel duidelijk
zichtbaar en daar gaat het uiteinde
lijk om.
drijfsleven, onderwijs en overheid
samen. Ook inwoners van Tilburg
kunnen meepraten over slimme en
duurzame mobiliteit. Zo kwamen
tientallen mensen eind september
af op het allereerste Mobiliteitslab
debat. De gemeente neemt hun in
breng mee in de mobilieitsagenda.
De mobiliteitsagenda bouwt
voort op de mobiliteitsaanpak en
de Omgevingsvisie 2040, die al eer
der werden vastgesteld. De ambitie
van het gemeentebestuur voor de
toekomst is het slim, schoon en vei
lig verplaatsen van mensen en goe
deren. Wethouder Mario Jacobs:
"Daarvoor k
naar simpel'
tere infrastructi
nen bij de gebn
mobiliteitsgedr
Ook willen beide gemeenten op het
gebied van veiligheid witwassen ge
zamenlijk aanpakken. Maar ook op
het gebied van economie, zorg en
milieu zijn afspraken gemaakt. Bo
vendien gaan de gemeentelijke or
ganisaties van elkaar leren en elkaar
versterken, onder meer door het uit
wisselen van personeel. Waar no
dig en mogelijk trekken de steden sa
men op in de lobby richting Europa,
Rijk en provincie.
Breda en Tilburg hebben een dui
delijke sociaal-economische con
nectie. En de Tilburgers en Breda-
naars verplaatsen zich steeds makke
lijker tussen de twee steden. Ze ma
ken over en weer gebruik van wat
beide steden te bieden hebben (wo
nen, werken, studeren en recreëren).
Meer samenwerking is wenselijk
en ook logisch. In politiek-bestuur-
lijk opzicht zijn de steden de afgelo
pen tijd eveneens naar elkaar toege
groeid. Met het convenant hopen de
beide gemeenten de bestaande sa
menwerkingsverbanden verder te
versterken.
De herinrichting van de Schoe
nerstraat is vertraagd. Het werk zou
in oktober 2017 beginnen. Dit wordt
nu het najaar van 2018. Het uitstel
komt door het werk aan het plan
Stadskade. Op het terrein waar vroe
ger Cementbouw stond, komen 40
huizen. Onder meer hoek- en rijtjes
woningen, appartementen en stads
villa's. De oplevering van het plan is
in de tweede helft van 2018. De ge
meente begint met de herinrichting
van de straat na oplevering van het
plan Stadskade. Er komen bijeen
komsten waar de nieuwe plannen
worden toegelicht.
Ringbaan-Noord
Aanleg riool (blauwe ader). Rijbanen
versmald tussen Hasseltrotonde en
Oude Lind tot half juni 2018.
Tilburg en Breda gaan meer samenwerken. Ze hebben daarvoor een
overeenkomst ondertekend. Daarin staat op welke gebieden ze meer
en samen gaan optrekken. De gemeenten onderzoeken bijvoorbeeld de
jelijk mogelijkheid voor een snelfietsroute tussen de steden en kijken wat ze
aak van elkaar kunnen leren op het gebied van veiligheid.
Door werkzaamheden zijn wegen
helemaal of deels afgesloten. Meer
informatie: Coördinatiepunt Wegge
bruik, tel. 549 55 32. Internet: www.
tilburg.nl/wegwerkzaamheden en
www.haalmeeruitdeweg.nl. Slecht
weer kan leiden tot wijzigingen.
Makkelijker oversteken dankzij een app, snelfietsroutes, vrachtauto's
uitgerust met slimme technologie: deze maatregelen staan in de mobili-
teitsagenda013. Samen met onder meer bewoners en bedrijven heeft de
gemeente de agenda opgesteld. Doel is een duurzamer Tilburg.
I Burgemeester en wethouders heb
ben de agenda half september
Ivastgesteld. Tilburg wil voorop lo
pen in slimme en duurzame mo-
biliteitsoplossingen. Daarbij staat
de gebruiker altijd centraal. Een
voorbeeld is de CrossCyle app: een
handigheidje op je mobiele tele
foon waardoor je als fietser sneller
groen licht krijgt.
Op het fietspad Alleenhouder-
I straat/Reitse Hoevenstraat is al een
I voorproefje te zien van de toekom
stige snelfietsroute tussen Breda en
I Waalwijk. Hier liggen drie verschil
lende soorten asfalt om uit te pro
beren. Ook met een virtual reality
fiets, gebouwd door studenten van
een hbo-opleiding in Breda, wordt
de route uitgetest. Proefpersonen
krijgen dan een speciale bril op die
hen de indruk geeft dat ze al over
de route fietsen.
De snelfietsroute is een proef-
tuinproject. Daarbinnen werken be-
1^ ''‘in