1 wïwl /al Werkzaamheden aan wegen edrag an Gemeenten Tilburg en Breda gaan intensiever samenwerken Autodelen: minder auto’s op de weg voor een beter milieu Volg de gemeente via social media: Stalling scooters bij garage 013-Tivoli Herinrichting van de Schoenerstraat |Elt is een publicatie van het gemeentebestuur van Tilburg Samen werken aan slimme, schone en veilige mobiliteit Ringbaan-West. (Foto gemeente Tilburg) tiushaven. (Foto John Gundlach Flying Holland) uyii J ai @gemeentetilburg f /gemeentetilburg Mendelssohnstraat Tot eind november herinrichting, evenals in Rubinsteinstraat. heeft een uête is de ge kaart bren- in te vullen Beneluxlaan Tot 11 oktober 18 uur weg dicht in noordelijke richting. is de achtste g met deze deal jaan-Zuid en 24 novem- Brücknerlaan Afgesloten tot 9 oktober 17 uur. Capucijnenstraat In fases afgesloten tot 16 oktober 17 uur. Offenbachstraat Herinrichting en aanleg blauwe ader in fasen tot half april 2018. Puccinistraat Herinrichting tot eind november, evenals in aangrenzende hofjes. Palissanderstraat Eenrichtingsverkeer tot 6 oktober 17 uur. niet: ieer< ;n en be- 2018. rnpark. iren een -durf- 2018 J te in Meer i www.t rge- ;urt itwis- Autodelen. (Foto autodelen.info) Meer i www.t stadsgrenzen, enbare ruim- sociale vraag- jven actief informeren over de personen een auto te delen. En i ondersteunen. Daarvoor is de Primus van Gilsstraat e.o. Werkzaamheden leidingen strating in fasen tot april 2( informatie: .autodelen.info ilf jaar in de ie maatschap- neel gedrag. loeven zij rapen. Da op de informatie: ’.tilburg.nl/mobiliteitsplan2040 Wagnerplein Werk aan noordkant Von Weberpark tot juni 2018. Fietsers worden om geleid. t naadloos liteitsaan- jitgangspunt. leien, maken ll F ■ugd gezond, eit en dat ou- un kinderen krijgen onder- f kunnen en veel mogeli i is een zaa» reen kan daar- en. Soms is er eren en gezin- nodig heb- t. De regio wil :en met een ever jeugdstel- lalbaar is. I I De gemeente gaat bewoners en bedrijve voordelen die er zijn om met meerdere de gemeente gaat autodeel-initiatieven green deal autodelen ondertekend, een overeenkomst met 38 organi saties. Diversen Er zijn ook weg onder meer Dc kenbosch, En denbuurt, Oi benhagenlaan, Sta onsstraat en Zwar kijken we niet alleen elweg meer asfalt en be- tructuur, maar we begin- “bruiker en zijn of haar liteitsgedrag en behoeftes." I voor hun eer- Ook worden ze ting. Een huis neer) omdat ze angenis vaak en. De Ridden s, wel sneller j komen we dat verlast vêroor- ex-gedeti- dan ande- t we deze men- n houden." k voorkomen! voning kwijtra- n de gevange- i moeten wel 1 1 beleid, dat t. Bovendien is egwerkzaamheden in Dolomietenweide, Ei- imma Goldmanweg, Krui- Dude Dijk, Professor Cob- Stadhuisplein, Stati- artvenseweg. Volle dig overzicht staat op internet. ’meenten tekenden dag 27 september een conve- iaast de snelfietsroute en sa- ig op het gebied van vei- rdt ook gekeken of een frequenter jk is tussen bei- een verzamel- ersystemen die tus- metro en tram in zitten. Ze ar dan een tram en goedko- an een trein. Broekhovenseweg Afgesloten tussen Ringba; Pater vd. Elsenplein tot 2^ ber 17 uur. Tilburg en Breda nemen het initiatief worde samenwerking omdat the ma's die spelen binnen een stad vaak verder reiken dan de sta Op het gebied van open te bijvoorbeeld of bij sc stukken. De beide ger woensdag 27 s rant. Nbool mc menwerking ligheid wordt lightrail-concept voor I (trein)verkeer mogeliji ilesteden. Lightrail is t raam voor vervoer sen trein, r lijn sneller per dar Doel van de green deal is om auto delen meer bekendheid te geven en te zorgen dat meer bewoners er bruik van gaan maken. Dat gebet door samenwerking en kennisuit seling. Tilburg is de achtste gemeente die meedoet met deze deal. Autodelen is interessant voor mensen die maar af en toe een auto nodig hebben. Door een auto met meerdere mensen te delen, hoeven zij er niet allemaal een zelf te kopen. Dat zorgt voor minder wagens op de weg. Wethouder Mario Jacobs: "Auto delen is een goed alternatief voor mensen die maar af te toe een au to nodig hebben. Het past i in onze vernieuwde mobilit pak, met de mens als ui' Mensen die een auto de Eigenaren van een scooter of brom fiets kunnen hun vervoermid del neerzetten in de parkeergarage 013-Tivoli. Die is bereikbaar via de Veemarktstraat. Er kunnen maximaal twintig scooters of brommers tegelijk staan. Het is niet toegestaan om hier motoren te parkeren. Bij de ingang krijgt de bestuurder een kaartje. Hiermee is het mogelijk om nader hand af te rekenen bij de betaalauto maten, dezelfde als die voor auto's. De scooterstalling is dag en nacht ge opend. Brommers en scooters mo gen er hoogstens 24 uur staan. Deze voorziening is dus alleen voor kort- parkeerders. Ze betalen 1 euro per keer. veel minder autoritten. Autodelen draagt daarom bij aan een lager au togebruik- en bezit. Dat is goed voor het milieu, zorgt voor minder gepar keerde auto's en daarmee de kwali teit van leven in onze stad." Met ongeveer 30.000 beschikba re deelauto's in 2017 is autodelen nog relatief klein in Nederland ten opzichte van het totale wagenp Maar het maakt de laatste jare onstuimige groei door. Het gedi de en ambitieuze doel om in 20 al 100.000 deelauto's op de weg hebben in Nederland is nog niet i zicht. De beweging is wel duidelijk zichtbaar en daar gaat het uiteinde lijk om. drijfsleven, onderwijs en overheid samen. Ook inwoners van Tilburg kunnen meepraten over slimme en duurzame mobiliteit. Zo kwamen tientallen mensen eind september af op het allereerste Mobiliteitslab debat. De gemeente neemt hun in breng mee in de mobilieitsagenda. De mobiliteitsagenda bouwt voort op de mobiliteitsaanpak en de Omgevingsvisie 2040, die al eer der werden vastgesteld. De ambitie van het gemeentebestuur voor de toekomst is het slim, schoon en vei lig verplaatsen van mensen en goe deren. Wethouder Mario Jacobs: "Daarvoor k naar simpel' tere infrastructi nen bij de gebn mobiliteitsgedr Ook willen beide gemeenten op het gebied van veiligheid witwassen ge zamenlijk aanpakken. Maar ook op het gebied van economie, zorg en milieu zijn afspraken gemaakt. Bo vendien gaan de gemeentelijke or ganisaties van elkaar leren en elkaar versterken, onder meer door het uit wisselen van personeel. Waar no dig en mogelijk trekken de steden sa men op in de lobby richting Europa, Rijk en provincie. Breda en Tilburg hebben een dui delijke sociaal-economische con nectie. En de Tilburgers en Breda- naars verplaatsen zich steeds makke lijker tussen de twee steden. Ze ma ken over en weer gebruik van wat beide steden te bieden hebben (wo nen, werken, studeren en recreëren). Meer samenwerking is wenselijk en ook logisch. In politiek-bestuur- lijk opzicht zijn de steden de afgelo pen tijd eveneens naar elkaar toege groeid. Met het convenant hopen de beide gemeenten de bestaande sa menwerkingsverbanden verder te versterken. De herinrichting van de Schoe nerstraat is vertraagd. Het werk zou in oktober 2017 beginnen. Dit wordt nu het najaar van 2018. Het uitstel komt door het werk aan het plan Stadskade. Op het terrein waar vroe ger Cementbouw stond, komen 40 huizen. Onder meer hoek- en rijtjes woningen, appartementen en stads villa's. De oplevering van het plan is in de tweede helft van 2018. De ge meente begint met de herinrichting van de straat na oplevering van het plan Stadskade. Er komen bijeen komsten waar de nieuwe plannen worden toegelicht. Ringbaan-Noord Aanleg riool (blauwe ader). Rijbanen versmald tussen Hasseltrotonde en Oude Lind tot half juni 2018. Tilburg en Breda gaan meer samenwerken. Ze hebben daarvoor een overeenkomst ondertekend. Daarin staat op welke gebieden ze meer en samen gaan optrekken. De gemeenten onderzoeken bijvoorbeeld de jelijk mogelijkheid voor een snelfietsroute tussen de steden en kijken wat ze aak van elkaar kunnen leren op het gebied van veiligheid. Door werkzaamheden zijn wegen helemaal of deels afgesloten. Meer informatie: Coördinatiepunt Wegge bruik, tel. 549 55 32. Internet: www. tilburg.nl/wegwerkzaamheden en www.haalmeeruitdeweg.nl. Slecht weer kan leiden tot wijzigingen. Makkelijker oversteken dankzij een app, snelfietsroutes, vrachtauto's uitgerust met slimme technologie: deze maatregelen staan in de mobili- teitsagenda013. Samen met onder meer bewoners en bedrijven heeft de gemeente de agenda opgesteld. Doel is een duurzamer Tilburg. I Burgemeester en wethouders heb ben de agenda half september Ivastgesteld. Tilburg wil voorop lo pen in slimme en duurzame mo- biliteitsoplossingen. Daarbij staat de gebruiker altijd centraal. Een voorbeeld is de CrossCyle app: een handigheidje op je mobiele tele foon waardoor je als fietser sneller groen licht krijgt. Op het fietspad Alleenhouder- I straat/Reitse Hoevenstraat is al een I voorproefje te zien van de toekom stige snelfietsroute tussen Breda en I Waalwijk. Hier liggen drie verschil lende soorten asfalt om uit te pro beren. Ook met een virtual reality fiets, gebouwd door studenten van een hbo-opleiding in Breda, wordt de route uitgetest. Proefpersonen krijgen dan een speciale bril op die hen de indruk geeft dat ze al over de route fietsen. De snelfietsroute is een proef- tuinproject. Daarbinnen werken be- 1^ ''‘in

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2017 | | pagina 9