auto
F
TEST
Range Rover Velar, vanaf: 73.800
NO HEADLINE REQUIRED
DONDERDAG 28 SEPTEMBER 2017 TILBURGSE
TILBURGSE KOf
16
Flambi
NEW RANGE ROVER VELAR
I
ABOVE BEYOND
000RZAMIRL
VRAAG EEN PROEFRIT AAN
landrover-breda.nl
/clingbijdrage
Door: Bart van den Acker
De Velar is van alle kanten mooi en scherp gelijnd, zonder overbodige fratsen, maar wel met enkele mooie details.
jnen en p
1 er niet.
TILBURG - KOr
in sherry, I
gin, kabelj
en een Ma
van zelfge
vermout.
28 sept em
leerlingen
Pannen de
hun eigen
■int,'The
Een ode aa
twenties
Het interieur is sfeervol, prachtig afgewerkt met mooie materialen en
tegelijk hypermodern.
g! Hetzelf-
moderne
Knook Breda
Veldsteen 2, Breda
076 571 48 88
het
Alsi
LAND?- 1
€73-800
€81.309
75 000
80.9U
Prijslijst belangrijkste versies:
Range Rover Velar D180 (2,0 D, 132 kW/180 pk), basisuitvoering:
o Range Rover Velar D240 (2,0 D, 177 kW/240 pk), basisuitvoering:....
Range Rover Velar D300 (3,0 D, 221 kW/300 pk), basisuitvoering:
Range Rover Velar P250 (2,0 benz., 184 kW/250 pk), basisuitvoering:.
Range Rover Velar P300 (2,0 benz., 221 kW/300 pk), basisuitvoering;.
Range Rover Velar P380 (3,0 benz., 28O kW/380 pk), basisuitvoering:
o - testauto
Droogleggin
*We hadden
Speakeasy ba
kere gelegen!
TILBURG - Vijf
praktijkge
De Rooi Pa
duidelijk wat ik waar moet bedienen.
De navigatie werkt naar actuele maat
staven net niet ideaal. Om het onder
ste scherm te bedienen, kun je beter
even stoppen. De bediening van de
automatische transmissie (handge-
schakeld wordt niet gemaakt) werkt
met een draaiknop. Handig!
de systeem kennen we uit ri
Jaguars. Ach, dat is familie.
100 km, resp. 18,5-10,6 km/l, COz-uitstoot resp.
995 p.m. exd. BTW (bron: Land Rover Fleet Bus
(Advertorial)
Duizenden m<
studeerd of g
gen aan de s<
In het diverse,
is een reünie
lijk. Op 11 okt
locatie van D
v»o.w. r™" ,plai
€io5J« lingenenfouc
De Rooi Panr
I uitgegroeid 1
meenschap m
Eindhoven en
en MBO-oplei
142-214 g/km. Consumentenprijs vanaf 73.800 ind. BTW, BPM, registratiekosten, recyc
jsiness Leasing, full operational lease, 60 mnd., 20.000 km/jr.). Wijzigingen voorbehouden.
Me zouden
kunnen neer:
ie en get
een van
ti (20), die hel
nog achttien
de opleidin
mer/-managei
den voor het e
een startbedr
de Great Gatsi
overtuigingski
extra aan spor
>1 Tilburgse o
te slepen. Tv
teams, Duize.
Once Up-on a
latende. Iets d.
is in zowel de
kleding van he
bodige lijnen en plooien in het koets
werk zijn er niet. Gelukkig is er een
achteruitrijcamera (met een eigen
sproeiertje om ‘m schoon te houden!),
wat enorm helpt bij het inparkeren. Op
de weg is het ook belangrijk goed te
letten op fietsers en scooterrijders,
want achter de voorruitstijlen en
schuin naar achteren heeft de Velar
enkele dode hoeken.
Beknopte technische
gegevens testauto:
Rijklaar gewicht: 1.841 kg
Motor: 2,0 liter, viercilinder,
turbodieselmotor, 177 kW/240 pk
Gemiddeld brandstofverbruik
tijdens de test: 1 op 13,4
COz-uitstoot In g/km:
Energielabel: D
Bijtelling privégebruik
voor zakelijke rijders:
Knap is dat: de Velar is
nieuw en toch is hij van alle
ten direct alleen te identify
als een Range Rover. Sterke
kidentiteit, heet dat!
CONCLUSIE
De Range Rover Velar is br
een aanwinst in deze kl;
In de praktijk zal elk exemi
uniek zijn, met al die keuze
Velar is een indrukwekkend^
geslaagde creatie, die trouw:
rijders van het merk aanspreek
maar hij zal kopers bij ander'
merken weglokken.
wicht van ruim 1.800 kilo en flinke
maatvoering ben ik best tevreden
over het praktijkverbruik: 1 op 13,4.
Dat is netjes, maar toch: in de hui
lde diesels,dige tijd ‘schreeuwt’ de Velar als het
ware om een mooi hybride-systeem.
Overigens mis ik’in de Velar adaptieve
cruise control. Ik stoor het meest aan
t systeem voor rijstrookcorrectie.
ik dicht in de buurt van een wit
te streep kom, vibreert de hele auto,
dat merken de passagiers ook. Dus:
uit dat ding, maar daarmee maakt het
zichzelf overbodig. De testauto heeft
luchtvering, die uiteraard voor uiteen
lopende omstandigheden in verschil
lende standen is af te regelen. Zeker
voor gebruik in terrein is dat logisch,
maar op asfalt hou ik ‘m lekker op
‘comfort’. Die term is ook terecht, de
Velar is indrukwekkend comfortabel.
CARROSSERIE:
Seen lijntje verkeerd
d zou je de wijd gespatieerde letters
ip het front en de achterkant wegla-
en, dan nog is het duidelijk uit welke
tal de Velar komt. Dat is knap, terwijl
iet toch een compleet nieuw model
s. De Velar is heel modem, strak, im
posant en, als ik even subjectief mag
ijn, gewoon heel mooi. De stijl sluit
lan bij de Evoque, die trouwens zes
aar na zijn komst nog steeds niet is
erouderd. De Velar is een gróte auto,
lij kan zich letterlijk en figuurlijk me
en met zijn (vooral Duitse) concurren-
ie. Hij is 480 cm lang, 203 cm breed
m naar verhouding is hij met 166 cm
loogte lager dan de grote modellen
an het merk. Dat maakt ‘m juist zo
mposant. Er is wel een paar mooie
letails zijn aan te wijzen, maar over
merken. Kiezen vooreen Range Rover
Is vooral een kwestie van smaak en
stijl, óók bij de Velar. Het interieur is
ook heel modern, met die twee grote
touchscreens. Je ziet er wel wat vette
vingerafdrukken op. De afbeelding
van een Engelse telefooncel voor mijn
iPhone kan ik als grapje wel waarde
ren, maar het is niet meteen instinctief
INTERIEUR: Huiskamer
Het is logisch dat de grote Velar een
ruim interieur heeft. Vier volwassenen
zitten er riant in, vijf kan ook best. De
bagageruimte meet minimaal 673 li
ter. Het interieur is bijna een huiska
mer, het is smaakvol en sfeervol. De
afwerking is fraai, met mooie details
en hoogwaardige materialen. De hele
sfeer is totaal anders dan in andere
TECHNIEK: Keuzestress!
Dat krijg je, als je in de markt bent
voor een Velar! Met zei motoren en
negen uitrustingsniveaus staan er
al vijftig varianten op de prijslijst,
zónder opties. Daarom geef ik op deze
pagina alleen devanafprijzen. Ik reed
met de middelste van de dr
een 2,0 liter, met een prachtig vermo
gen van 177 kW/240 pk. Die motor is
ruimschoots sterk genoeg. Deze Velar
mag ook vrolijk een geremde aan
hanger van 2,5 ton trekken. De diesel
klinkt bij lagere snelheden soms wat
rauw. Op kruissnelheid is hij mooi stil,
mede door de sublieme achttraps au
tomatische transmissie. Met een ge-
ïissen de populaire Evoque en de grote Range Rover en Range
lover Sport had Range Rover niets te bieden. Daar 'zit' vanaf nu
ie Velar. Nu is d e lijn compleet. Een belangrijk gevolg daarvan
s dat de enthousiaste Evoque-rijders die graag een stap groter
villen kunnen kiezen voor deze Velar.
Min./max. gecombineerd verbruik: 5,4-9,4 1/1
en kosten rijklaar maken. Leaseprijs vanaf 99