Bobbeltjesloosz
EN
mobiliteit Tilburg/^"
O
o
11
ULBURGSE KOERIER DONDERDAG 14 SEPTEMBER 2017
;.nl
ischot
<via
.4 013
igers en
)0 uur.
aat.
Mobiliteit. Je staat er niet
dagelijks bij stil. Toch lopen,
fietsen en rijden we heel wat af
in ons dagelijks leven. Mobiliteit
verbindt mensen. Maar kom je
in onze stad in de toekomst snel
en comfortabel van A naar B? De
gemeente Tilburg wil met haar
inwoners in gesprek raken over
slimme en duurzame oplossingen.
Tilburg
Jlige
Twee pubermeiden hangen voorover op de fiets.
Met twee duimen bedienen ze hun mobieltje. De
rijwielbesturing is ellebogenwerk. Haast hebben ze niet,
het huiswerk kan wachten. Langzaam zwalken ze over
het rode tegelpad richting Waalwijk. Qua tempo zou een
vlaggetje op déze fietsvariatie niet misstaan.
De lucht kleurt langzaam roze. Deze septemberdag
neemt de tijd om aan te breken. Een enkele fietser
passeert rond zeven uur 's ochtends de ophaalbrug
naar industrieterrein Kraaiven. Han is onderweg naar
zijn werk iets verderop. 'Heel vaak sta ik hier even
stil, te genieten van de natuur rondom het water'.
Hij kijkt naar het autoverkeer op het viaduct dat ook
- maar ongewild - tot stilstand komt. De dagelijkse
ochtendspits op de parallel gelegen Midden-
Brabantweg is begonnen.'Daarom pak ik de fiets,
het scheelt me echt de helft van de tijd'.
.00
TREE
lurg
8 -18 uur
Idweer
lie
De idyllische plek maakt binnenkort deel uit van een
snelfietsroute tussen Tilburg en Waalwijk, de eerste in
een serie vlotte rijwielwegen in de regio. Het wordt
de moderne opvolger van de legendarische rode
fietspaden in de stad.Tilburg heeft een naam hoog
te houden: vier decennia geleden was de opening
van zo'n eerste pad tussen Oisterwijk en Tilburg-West
immers wereldnieuws. Samen met buurgemeenten,
scholen en bedrijven langs de routes gaat Tilburg
het gebruik van de fiets nu opnieuw stimuleren.
Stoplichten springen eerder op groen, de weg wordt
beter verlicht en de auto is er in principe te gast.
Over de precieze uitvoering gaat de gemeente nog
in gesprek met de stad.
an 1680
Sander zou prima mee kunnen praten, hij weetalles
over forenzen per tweewieler. Na een tocht van bijna 40
kilometer draait hij zijn blauwe ligfiets vanochtend de
Kraaivenstraat op. Drie keer per week legt hij dit parcours
af.'Mijn snelfietsroute ligt langs het kanaal. Vanaf mijn
woonplaats Son is het een prachtige trip langs het water,
bijna één rechte lijn naar Tilburg. Al moet ik eerlijk zeggen
dat ik in deze stad de meeste bochtjes en obstakels
tegenkom. Daar valt wel wat aan te verbeteren'. Zijn stevig
tempo verplicht hem tot extra goed opletten vindt Sander.
'Weet je dat ik ook daarom geen hoog fietsvlaggetje heb?
Mensen denken anders dat er een kinderfietsje aankomt
en schatten mijn snelheid juist te laag in'.
Kom naar het Mobiliteitslab013 op maandagavond 25 september om uw input te geven
over het fietsen in Tilburg in een sessie georganiseerd door het Tilburgs Fietsforum
(www.fietsforumtilburg.nl). Voor meer informatie en uw aanmelding voor 25 september,
kijk op www.tilburg.nl/mobiliteit2040.
Meld je aan voor de fietste! week 14-24/9) via de app: fiets Tel-app. Deze is gratis te
downloaden via Google Play en de Apple appstore.
Zondag 17 september is van 11:00 tot 17:00 uur het Tilburg Fiets Festival in de Spoorzone
en wordt de 200-jarige verjaardag van de fiets gevierd. Zie Tilburgfietst.nl
Vul voor zondag 17 september de enquête over de City ring in via de link op
tilburg.nl/mobiliteit2040
“1 2O4O
Eind van de middag is het veel drukker. De scholen zijn
i uit, de werkdag loopt ten einde. Tanny vertrekt op haar
I nog bijna spiksplinternieuwe elektrische fiets naar huis.
Ze lacht breeduit. 'Ik ben er echt heel blij mee. Vaak
moet ik voor mijn werk heel Tilburg door, dan is zo'n
ding heerlijk'. Natuurlijk blijft er wat te wensen over.
I 'Die snelfietsroute klinkt heel aantrekkelijk, hoop dat ze
I vooral wat doen aan de bochtjes en de bobbeltjes. Daar
heb ik het meeste last van en ik fiets niet eens heel hard'.
Ook het goed regelen van voorrang lijkt haar essentieel,
al blijft het uitkijken.'Ach, het komt er vooral op neer
dat we onszelfde tijd geven om aan die toenemende
i fietsvariatie te wennen'.