GEMEENTENIEUWS
I
Busstation verhuist eind 2017
naar noordkant van Spoorzone
Van;
pari
I
Dit is i
Winnaar voor entree aan het
begin Stationsstraat bekend
Wandelroute-netwerk StadsbosOI 3 geopend
Lm.
Buren met bouwplannen
Ontdek
Tilburg
Aanp<
in om
Dit is een publicatie van het gemeentebestuur van Tilburg
De Stationsstraat. (Foto gemeente Tilburg)
ue stationsstraat, (roto gemeente i nourg)
Meer informatie: www.spz013.nl
in
De Kapelstraai
Hier komt het nieuwe-busstation. (Foto gemeente Tilburg)
Meer informatie: www.cupudo.nl
urg, w
tetilbi
Opening Wandelroute-netwerk. (Foto gemeente Tilburg)
vvvtilburg.nl
Parkeren?
Betaal met je mobiel
het Women's Euro 2017 van 16 juli
tot en met 6 augustus, met onder
meer wedstrijden in Tilburg. Zestien
teams, waaronder de Oranje Leeu
winnen, gaan Nederland enthousiast
maken voor het vrouwenvoetbal.
In het Willem ll-stadion zijn vier
groepswedstrijden: op 18,21,24 en
27 juli. Daarna is er een kwartfinale
in Tilburg op 30 juli. De leeuwinnen
spelen er op 24 juli. Meer informatie
staat op www.weuro2017/tilburg.
Het laatste nieuws is ook te volgen
via #weuro2017T1lburg.
Spoorlaan 434a
5838 CH Tilburg
Tel: 813 5323728
vvv@tilburg.nl
rinen is veel aandacht be
let veranderende klimaat.
iein)
j. Van
is er vraag naar
ingang naar de Sta-
officieel f
ol de Pette
burg. E
ting Cl
stad.
WALKING DINNER PIUSHAVEN
Het Walking Dinner-arrangement
is uitgebreid met restaurants in de
Piushaven. Ontdek dit deel van
de stad tijdens het wandelen en
dineren. In dit sfeergebied worden
diverse evenementen georganiseerd.
Koppel je bezoek aan een evene
ment met een heerlijk Walking
Dinner. Deelnemers kunnen zelf
kiezen in welke prijsklasse ze hun
Piushaven Walking Dinner willen:
middenklasse 32 of luxe klasse
voor 40. De VW stelt het arrange
ment inclusief de restaurants samen.
Meer informatie staat op www.
vwtilburg.nl/arrangementen.
WEUR02817
Nederland is deze zomer gastheer
van het EK voetbal voor vrouwen:
In de wijk r
Bewoners t
tarief voor
uit de auto
neent
parks
vijken
;dee
oping en het groer
Iragen daaraan bij.
op van Til-
is eind
lat het
dig in be
de orga-
smeente een inloop-
ie presentatie van het
Laat u niet verrassen!
gratis app: Tilburg - omgevingsalert
•e-mailservice: www.overheid.nl
L pev
1 minuut
De geme
om de p
woonwijken
hoek is de e
waar betaal
voerd. In de
inmiddels pi
Hoogvenne
Wethoudi
ren worstelt
overlast dot
drijven uit d
binnenstad,
ten geldt nu
er wordt vei
de wijk. Als
den per uur
uit naar par
ze voortaan
ze ervaring
de parkeerc
Nieuws van gemeente
ook op sociale media
Op de sociale media van de gemeen
te kan iedereen hét laatste Tilburg-
se nieuws volgen en erover meepra
ten. De gemeente wil een groot aan
tal bewoners aanspreken met haar
sociale media-kanalen. Ze bevat
ten naast nieuws ook aankondigin
gen van wegwerkzaamheden, stads
gesprekken en meer. Het is mogelijk
om te reageren op berichten via Fa
cebook en Twitter. Foto's van Tilburg
zijn te 'taggen' op Instagram. Ieder
een kan de pagina, foto's en reac
ties bekijken, ook zonder social me
dia account, www.facebook.com/ge-
meentetilburg, www.twitter.com/
gemeentetilburg, www.instagram.
com/gemeentetilburg.
Het busstation van Tilburg verhuist half december naar de noordkant van
de Spoorzone. Het nieuwe stationsplein krijgt dan zijn definitieve vorm. In
dezelfde periode begint ook de herinrichting van de zuidzijde. Daar wordt
appartementencomplex Tilburion gesloopt en de Spoorlaan krijgt een
nieuw uiterlijk.
Inloopavond
Eind dit jaar begint de sloof
burion. Naar verwachting i
2018 alles klaar en dan gae
nieuwe busstation volledig
drijf. Na de zomervakantii
niseert de ger
avond voor de
ontwerp.
Het busstation krijgt een hoogwaar
dige uitstraling, passend bij de zes
de stad van Nederland. Het ont
werp sluit aan bij de architectuur
van het centraal station en de toe
komstige fietsenstallingen. Het bus
station wordt een droge en pretti
ge wachtruimte voor de reizigers.
De overkapping en het groen in het
midden draf
De oude riole
buien niet aar
vaker veel reg
in de stad eer
te rioolbuizen
het regenwatr
I genoemde bl;
ren het water
stad. Het stel;
als het in de t
Ook een de
I en van de Rin
blauwe ader,
netwerk bij dr
nnen de
ber, waan
<t in de rii
straat en de C
singen duren
is het noodza
deel van de b
Noord te verv
De gemeen
genheid gebn
noemde strat
Oude Lind en
nieuw in te rii
tot stand gek<
met bewoner
het gebied. Vi
plan gemaakt
onder meer d
en groen.
De aanpass
straat, Waalst
beuren per kr
In de omgevir
last ontstaan
het aangrenzt
meente gaat
Er waren meer dan 25 inzendingen
voor de Stadsentree. Vijf ideeën
werden geselecteerd: Ruimtelijk
Licht, Vederlicht, De Gouden Kaai-
band, Verweven en Tilburg Cen
traal. Die werden 10 juli aan om
wonenden en ondernemers ge
presenteerd. Zij mochten meeden
ken over het uiteindelijke ontwerp.
Verweven woq met 515 punten.
Het wordt een soort lichtprojectie
die een poort vormt over de weg.
De 'draden' lopen tussen het ge
bouw van de ING en het vroege
re hotel Central. De uitvoering is
het najaar van 2017.
Wethouder Erik de Ridder: "Een
duidelijke entree naar het win
kelhart willen we al lang. Vanuit
het station is niet voor alle bezoe
kers duidelijk dat ons winkelhart,
dat enorm in ontwikkeling is, vlak
bij is. En dat moet iedereen weten.
De stadspoort is voor mij een land
mark dat de bezoekers van onze
prachtige stad de weg wijst."
De oproep voor een idee kwam
van stadslab Cupudo (Cultuur in
het publieke domein) in opdracht
van de gemeente. Vanuit de stad
(ondernemers)
een poort als in
Aan het begin van de Stationsstraat komt een poort, de zogenoemde
Stadsentree. Vijf ontwerpers waren uitgekozen om hun ontwerp verder
uit te werken. Na de presentatie op 10 juli kwam het idee Verweven als
winnaar uit de bus.
De raad ging vorige week akkoord
met het ontwerp voor de omgeving
van het stationsplein. De Spoor
laan krijgt een reconstructie tussen
de Noordhoekring en de oversteek
bij de Willem ll-passage. De voor
bereidingen zijn in een ver gevor
derd stadium. Dat geldt ook voor
het nieuwe busstation en het Stati
onsplein. De ontwerpfase is groten
deels afgerond.
Het ontwerp van het stations
plein en de Spoorlaan is gericht
op de toekomst. Dit gebied ver
bindt straks het station met de bin
nenstad. Het busstation moet vol
doen aan het hoge ambitie-niveau
Het wandel routenetwerk in Stadsbos013 is 5 juli officieel geopend door wet-
I houder Mario Jacobs en kinderen van basisschool de Petteflet. Er zijn vijf wan-
I delingen van tussen de 4 en de 6 kilometer. Er zijn onder meer een Vijverroute
I en een Waranderoute. Vrijwilligers gaan deze maand aan de slag om de beweg-
1 wijzering te verfijnen. De routes zijn onderdeel van het knooppuntensysteem
I wandelnetwerk Brabant. De wandel-knooppuntenkaarten met extra informatie
I over de ommetjes in Stadsbos013, zijn gratis te krijgen bij onder meer de VW.
I Daarnaast staan ze ook op de website www.stadsbos013.nl.
tionsstraat. Doel is om mensen te
verleiden de binnenstad te bezoe
ken. Bezoekers die van het stati
on komen, weten nu vaak niet hoe
ze moeten lopen richting het cen
trum.
Voorwaarden voor het ontwerp I
waren onder meer dat er verlich
ting en groen in komt en dat er
dichtregels van stadsdichter Mar
tin Beversluis in verwerkt worden.
Landschapsarchitecten en het bu
reau dat de Spoorlaan ontwierp
(Kwadrat) dachten mee over de
voorwaarden. Het dak van het sta-1
tion mag bijvoorbeeld niet belem
merd worden en de straat mag
niet worden afgesloten.
Wethouder Marcelle Hendrickx:
"Kunst als onderdeel van het dage-
lijks leven hoort bij een stad als Til- no
burg. Een stad van makers. Stich-
Cupudo haalt ideeën op in de
1. Samen met kunstenaars, in
woners en ondernemers verdiepen
en vervlechten We kunst en on
ze stad met elkaar. De stadspoor
ten die bezoekers verleiden Tilburg
verder te verkennen, horen hier
zeker bij."
van de gemeente op het gebied van
openbaar vervoer. Nu is de capaciteit
niet groot genoeg. Geregeld ontstaan
onveilige situaties tussen voetgangers
en bussen.
In de planr
steed aan he
Er komen vakken voor verschillende
soorten planten. Die dragen bij aan
de biodiversiteit en aan oplossingen
voor het afvoeren van regen. De in
richting van het stationsplein en de
Spoorlaan zorgt voor een logische
looproute naar de binnenstad. Tege
lijkertijd is rekening gehouden met de
belangrijke functie van de Spoorlaan
voor doorgaand verkeer.