4
Leerling-chauffeur Manon Brouwers klaar voor het grote werk
:nker
Jos Heeren Transport: 'Als het moeilijk wordt, dan bellen ze ons'
Dag van de
Logistiek Tilburg
Dag van de
Logistiek Tilburg
r
IEK TILBURG DONDERDAG 1 JUNI 2017
LOGISTIEK TIL
'Laatje niet weerhouden als mensen zeggen dat het mannenberoep is'
I gene
te9e
I DOOR PETER VAN OIRSCHOT
chikken wij
?n Trouwen
Tilburg Meisjes en vrouwen die
werken en leven als vracht
wagenchauffeur, het is geen
unicum meer. Toch kiezen
nog maar weinig meisjes
voor dit beroep. Als het aan
leerling-chauffeur Manon
Brouwers ligt, komt daar snel
verandering in.
igingen op
levinden zich
andtransport.
functies:
ternationaal
t is er weer bij tijdens
."Het publiek kan dan
ling c
aand<
DOOR PETER VAN OIRSCHOT
^Indicium
Enterprise Mobility Solutions
zelfstandk
elk geval k.<
jit.'
Stroopwafels
Jos Heeren Transport
de Dag van Logistiek.
kennismaken met ons en ons materieel.
Jos Heeren Transport B.V.
Bukkumweg 13
5081 CT Hilvarenbeek
Tel. 013-5052175
www.jos-heeren.nl
hilvarenbeek Jos Heeren Trans
port is een trouw deelnemer
aan de Dag van de Logistiek.
I Voor het bedrijf uit Hilvaren-
I beek is dat vanzelfsprekend.
Manon Brouwers
niet zoveel van aantrekken. Als je iets heel
graag wilt moet je ervoor gaan. En dan
lukt het ook, daar ben ik van overtuigd.
Als een meisje belangstelling heeft zal ik
haar een loopbaan als trucker zeker aan
raden. Laat je niet weerhouden als men
sen zeggen dat het een mannenberoep
Dit zorgt op de eerste plaats voor meer
naamsbekendheid voor onze organisatie",
aldus Pieter Heeren."Verder ontmoeten we
deze dag collegabedrijven en mensen die
op zoek zijn naar werk in onze branche. We
vinden dat we als logistiek bedrijf hoe dan
ook aanwezig moeten zijn tijdens dit eve
nement. Iedereen is welkom bij onze stand,
waar we traditioneel stroopwafels bakken."
Aanraden
De logistiek biedt op allerlei terreinen
uitstekende loopbaankansen en niet
alleen voor mannen. Manon Brouwers
heeft geen negatieve reacties gehad op
haar keuze voor het beroep van chauffeur
goederenvervoer. Niet op het ROC bij het
STL en niet bij haar werkgever Ploeger Lo-
gistics."En als dat al zo was zou ik me daar
Groei
Pieter Heeren: "Ons bedrijf is op logistiek
gebied van veel markten thuis, maar onze
specialiteiten zijn volumetransporten en
transport met meeneem heftrucks in heel
Europa. Hierin zijn we sterk en hebben
we de laatste jaren een flinke groei door
gemaakt. We werken meestal voor vaste
;p var
wei. inet op het I
t bij haar werkgever Pk
als dat al zo was zou il<
opdrachtgevers. Indien gewenst kunnen
we ook allerlei andere logistieke diensten
aanbieden." Jos Heeren Transport staat
voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Pie
ter Heeren nogmaals: "We zijn een relatief
klein bedrijf, maar kunnen daardoor snel
en doeltreffend opereren en eventuele
problemen van onze klanten zo spoedig
mogelijk oplossen. Dat weten ze. Als het
moeilijk wordt, dan bellen ze ons."
Naast kwaliteit en betrouwbaarheid on
derscheidt Jos Heeren Transport zich door
flexibiliteit en een uitstekende service. "We
staan altijd klaar voor onze klanten. Ze kun
nen ons ook buiten kantooruren bellen",
zegt Franci Heeren.'En we doen er alles aan
om ze te helpen. Desnoods rijden we zelf."
te mensen in ons bedrijf zijn al heel lang in
dienst. We doen het dus nog niet zo slecht."
Jos Heeren Transport gaat haar maat
schappelijke verantwoordelijkheid niet
uit de weg. "Als het even kan steunen we
lokale evenementen, maar we zijn ook
zakenvriend van het Koningin Wilhelmina
Fonds", licht Franci Heeren toe. We vinden
dat we als bedrijf iets terug moeten doen
voor de samenleving."
Jos Heeren Transport is een echt familiebe
drijf. De geschiedenis van de onderneming
uit Hilvarenbeek gaat terug tot 1800. Aan
het begin van de 20e eeuw worden de eer
ste transportdiensten aangeboden. Op dit
moment zijn Pieter Heeren en zijn zus Fran
ci directeur-eigenaar van Jos Heeren Trans
port. Zij hebben het bedrijf overgenomen
van vader Bram Heeren sr. "Zaken rondom
personeel en organisatie komen voor re
kening van mijn broer Pieter. Ik houd mij
vooral bezig met de financieel-economi-
sche aspecten van ons bedrijf", zegt Franci
Heeren. "Onze broer Bram jr. is verantwoor
delijk voor de technische zaken bij Jos Hee
ren Transport en is bovendien chauffeur in
ons bedrijf. We hebben alledrie onze sterke
punten en voorkeuren en dat zie je terug in
deze taakverdeling."
Goed werkgever
"We verwachten van onze chauffeurs inzet
en betrokkenheid en dat ze onze klanten
keurig te woord kunnen staan. We werken
alleen met Nederlandse chauffeurs, van
wie veel wordt gevraagd", vertelt Franci
Heeren. "Hier staat tegenover dat we er
als echt'mensenbedrijf'alles aan doen om
een goed werkgever te zijn. We beschikken
naast het keurmerk Transport en Logistiek
bijvoorbeeld over het keurmerk PayChec-
ked in Transport, wat een juiste loonbeta-
garandeert. Verder schenken we veel
dacht aan scholing en opleiding van
onze mensen en zorgen we ervoor, dat
onze chauffeurs altijd met goed en net
materieel de weg op kunnen. Daarnaast
werken onze chauffeurs vier dagen in de
week, waardoor een belangrijk evenwicht
ontstaat tussen werk en vrije tijd. De mees-
I De 20 jarige Manon heeft eerder een
I horeca-opleiding gevolgd. Een oplei-
r ding voor kok bracht haar o.a. naar De-
I nemarken en België. "Tijdens mijn stage
F in België heb ik het definitieve besluit
lomen om voor transport en logistiek
jaan. Eigenlijk heb ik altijd de wens ge
had om als chauffeur aan de slag te gaan.
F Het beroep zit ook een beetje in mijn
I familie. Ik heb wel eerst mijn horeca-op-
I leiding afgemaakt, want het zou zonde
I zijn geweest om vlak voor de eindstreep
I af te haken. Ik heb me tijdens mijn stage
aangemeld bij het Sectorinstituut Trans
port en Logistiek (STL) voor de opleiding
chauffeur goederenvervoer. Ik volg het
versnelde 1 jarig traject en alles gaat
naar wens. Mijn resultaten zijn goed en ik
heb juist mijn C-rijbewijs gehaald. Na het
behalen van het vrachtwagenrijbewijs
is. Dat geldt volgens mij voor elk beroep."
Manon Brouwers is net als veel collega's
gecharmeerd van de vrijheid die de truc
ker heeft, maar ze ambieert geen loop
baan als internationaal chauffeur. "Laat
mij maar in Nederland rijden. Ik vind het
wel fijn om 's avonds weer thuis te zijn."
duurt het ongeveer een maand voordat
het aanvragen van het rijbewijs is afge
rond en je zelfstandig de weg op kunt. Ik
ben er in elk geval klaar voor en kijk daar
erg naar uit."
Fijne collega's
Manon Brouwers is geboren en getogen
in Gilze, waar ze sinds september werkt
bij de lokale vestiging van Ploeger Logis
tics. Deze bekende logistiek dienstverle
ner rijdt vanaf Gilze uitsluitend voor hore-
ca-groothandel Sligro.
"Transport en logistiek mag dan nog wel
een mannenwereld zijn, maar vanaf de
standplaats Gilze van Ploeger Logistics
werken we nu al met vier vrouwelijke
chauffeurs", vertelt Manon. "Wij hebben
fijne collega's en worden heus niet an
ders behandeld. Het is erg gezellig on
der elkaar. Ik heb tot nu toe als bijrijder
gewerkt bij verschillende chauffeurs. Ze
hebben allemaal hun eigen manier van
werken en ik heb daar erg veel van ge
leerd. Mijn collega's hebben hun uiterste
best gedaan om me in te wijden in het
chauffeursvak."
3/WMS-integraHe, j
Js en infrastructuur, j
PLOEGER LOGISTICS -