A
utomaat
Sportief op stap met zeven
te
Willem de Vries b.v.
!0%
orting
le hele collectie I
SES!
alen
herpere lijnen voor Peugeot 3008
11.750,
21
DONDERDAG 9 JUNI 2016
Ford S-MAX 2.0 Ecoboost Titanium
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.999 cc
nnarkt 122, Tilburg
Gewicht: 1.648 kg
acceleratie
CO2-uitstoot:
derde
idelijl
at me
Citroën C4 Picasso 1.6 VTi
rstel!
JUKI
Geselecteerde Citroen Occasions
Merk en t
ord S-MAX 2.0 Ecoboost Titar
Prijs:
48.965 euro
BROEKHOVENSEWEG 130
TILBURG (Bedrijvenpark Broekhoven)
013-5443110
www.citrovries.nl
jm
au-
type:
anium
rklappen
laat het bestaande concept in stand,
baseert de nieuwe S-MAX op het on-
ILBURGSE KOERIER
2010, 61.198 km, cruise colitrol,
lvx-uiihuuu
180g/km (E-label)
jurat ie. De ruimte op de i
(eren, voor volwassen volstaat
j duurt. Met name de afstand
ting is aan de krappe kant.
jpese fabrikant be-
hoe een goed on-
>uwd en afgestemd
i, dan is het wel Ford.
met Mondeo be
deden over die ei-
Prestaties:
topsnelheid 226 km/u
>0-100 in 8,4 seconden
Vermogen:
176 kW/240 pk bij 6.000 tr/min
heeft op de configi
vooral bedoeld voor kinder
het als de rit niet te lang
tussen de vloer en de zittii
Aanhanggewicht:
1.800 kg (geremd)
derstel van de huidige Mondeo. Wie aan
de Mondeo Wagon niet genoeg heeft qua
ruimteaanbod, die wordt door de S-MAX op
zijn of haar wenken bediend. De flexibiliteit
van de auto bewijst zich onder meer met de
beschikbaarheid van vijf of zeven zitplaat
sen. In het laatste geval verzinken de achter
ste vijf stoelen in één beweging in de vloer.
Dat neerklappen gaat heel eenvoudig. Te
gen het linker zijpaneel van de bagageruim
te zitten vijf knoppen waarmee dit op af
stand gebeurt. Achter de zeven stoelen blijft
er nog 285 liter beschikbaar voor bagage.
Maar als alles wordt neergeklapt groeit dit
tot een 2.200 liter. Iedereen kan zich voor
stellen dat de stand van iedere stoel invloed
Er zijn nog maar weinig merken die het concept van de ruimtewa
gen trouw blijven. Ford is er een goed voorbeeld van. De S-MAX is
een van de twee smaken die het merk in de aanbieding heeft.
Koppel:
345 Nm bij 1.900 tr/min
Verbruik:
stadscyclus 10,3 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,5 liter/100 km
gecombineerd 7,9 liter/100 km
Afmetingen:
lengte 4,768 meter,
breedte 1,884 meter
Rigeot bouwt met voortvarendheid aan
p flink programma SUV's en crossovers,
let de 2008 doet het merk al weer drie
ar uitstekend zaken. De 3008 volgt nu
hetzelfde voetspoor. De tweede gene-
itie van deze crossover evolueert naar
en echte SUV. De auto kenmerkt zich
oor strakkere, scherpe lijnen, een recht-
pstaande grille en koplampen die bijna
itweeen worden gespleten door een uit
eer van de bumper. Met chromen details
ukt Peugeot het model verder op. Ten
pzichte van het huidige model weegt de
bel automobilisten die voorheen een ruim-
|wagen reden, hebben hun toevlucht ge-
kht bij de SUV's en crossover. De hoge
■positie met het bijbehorende zichtveld is
televen, maar een stoere SUV past beter
(deze tijd, zo lijkt het. Het aanbod tradi-
pnele, grote ruimtewagens blijft beperkt
K de Volkswagen Sharan en Ford Galaxy.
I S-MAX is het broertje van de Galaxy en
■merkt zich door een lagere daklijn waar-
por de auto een meer sportieve uitstraling
[jgt.
nieuweling zo'n 100 kg minder, door ge
bruik te maken van hetzelfde platform als
de 308. De auto is 8 centimeter in lengte
gegroeid en heeft ook en langere wielba
sis. Dat is weer goed nieuws voor de inte-
rieurruimte. Ook het bagagevolume gaat
erop vooruit en neemt toe tot 520 liter.
Motorisch worden de 1,2 en 1,6 liter tur
bo's in stelling gebracht, terwijl dieselrij
ders straks kunnen kiezen uit de 1,6 en 2,0
liter HDi. Over vierwielaandrijving en een
hybrideversie wordt niet gesproken.
Schakelen
Daar is overigens de techniek wel
op afgestemd. Voorin de S-MAX
ligt in dit geval een 2 liter benzi
nemotor met turbo. Die levert een
fors vermogen van 240 pk en een
zeker zo bevredigend koppel van
345 Nm al bij 1.900 tr/min. Dat is
goed te merken aan het gedrag
van de krachtbron. Direct nadat
het gaspedaal wordt ingetrapt, is
de motor bij de les en presteert
uitstekend. In slechts 8,4 secon
den sprint de S-MAX naar de 100
km/u. Schakelen hoeft niet, want
deze motor wordt standaard ge
koppeld aan een zestraps auto
maat met dubbele koppeling. Die
schakelt zonder het te laten voelen
en mooi vlot. De uitkomst van de
krachtige motor met automaat en
een voertuiggewicht van 1.648 kg
leveren uiteindelijk een brandstof
verbruik op dat met net onder de 1
op 10 aan de hoge kant is. Maar als
dit verbruik over zeven passagiers
wordt verdeeld blijkt comfortabel
transport per persoon betaalbaar.
De Ford S-MAX is er vanaf 39.240
euro. De 2.0 Ecoboost Titaniur
komt op 48.965 euro inclusief ai
tomaat. De derde zitrij zit in het
Traveller Pack voor 1.970 euro.
Als er één Europ
staat die weet F
derstel opgebouwd t
moet worden, dan is het wel
Van Fiesta tot en met Mondeo t
schikken alle modellen over die
genschap. Net als voorheen loopt
de S-MAX in de pas met de Mon
deo. De vijf- of zevenzitter heeft
een afstemming die vooral op
comfort is gericht. Dat blijkt in po
sitieve zin op lange trajecten met
af en toe oneffenheden die goed
worden opgevangen. Op bochti
ge trajecten blijkt duidelijk dat de
koets wat wil overhellen en dat de
bestuurder zich daardoor genood
zaakt voelt om gas terug te nemen.
Gelukkig gaat het de gemiddelde
gebruiker van dit soort auto's met
zeven man aan boord helemaal
niet om de snelste tijden.
Onderstel
Qua vormgeving zette Ford tien jaar geleden met de
S-MAX een behoorlijk spannend ogende auto neer. Nu
houdt het merk daar gewoon aan vast en werpt geen
extra elementen in de strijd. Dat is een beetje jammer
omdat andere merken juist wel weer een stap verder
hebben gezet. Ook de conceptversie, die Ford enige
tijd voor lancering toonde, beloofde veel goeds. Maar
gezien het bescheiden aanbod van zevenzits ruimte
wagens en de tevreden rijdersgroep van het vorige
model, zal Ford met de nieuwe S-MAX klanten blijven
trekken.