A utomaat Sportief op stap met zeven te Willem de Vries b.v. !0% orting le hele collectie I SES! alen herpere lijnen voor Peugeot 3008 11.750, 21 DONDERDAG 9 JUNI 2016 Ford S-MAX 2.0 Ecoboost Titanium Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.999 cc nnarkt 122, Tilburg Gewicht: 1.648 kg acceleratie CO2-uitstoot: derde idelijl at me Citroën C4 Picasso 1.6 VTi rstel! JUKI Geselecteerde Citroen Occasions Merk en t ord S-MAX 2.0 Ecoboost Titar Prijs: 48.965 euro BROEKHOVENSEWEG 130 TILBURG (Bedrijvenpark Broekhoven) 013-5443110 www.citrovries.nl jm au- type: anium rklappen laat het bestaande concept in stand, baseert de nieuwe S-MAX op het on- ILBURGSE KOERIER 2010, 61.198 km, cruise colitrol, lvx-uiihuuu 180g/km (E-label) jurat ie. De ruimte op de i (eren, voor volwassen volstaat j duurt. Met name de afstand ting is aan de krappe kant. jpese fabrikant be- hoe een goed on- >uwd en afgestemd i, dan is het wel Ford. met Mondeo be deden over die ei- Prestaties: topsnelheid 226 km/u >0-100 in 8,4 seconden Vermogen: 176 kW/240 pk bij 6.000 tr/min heeft op de configi vooral bedoeld voor kinder het als de rit niet te lang tussen de vloer en de zittii Aanhanggewicht: 1.800 kg (geremd) derstel van de huidige Mondeo. Wie aan de Mondeo Wagon niet genoeg heeft qua ruimteaanbod, die wordt door de S-MAX op zijn of haar wenken bediend. De flexibiliteit van de auto bewijst zich onder meer met de beschikbaarheid van vijf of zeven zitplaat sen. In het laatste geval verzinken de achter ste vijf stoelen in één beweging in de vloer. Dat neerklappen gaat heel eenvoudig. Te gen het linker zijpaneel van de bagageruim te zitten vijf knoppen waarmee dit op af stand gebeurt. Achter de zeven stoelen blijft er nog 285 liter beschikbaar voor bagage. Maar als alles wordt neergeklapt groeit dit tot een 2.200 liter. Iedereen kan zich voor stellen dat de stand van iedere stoel invloed Er zijn nog maar weinig merken die het concept van de ruimtewa gen trouw blijven. Ford is er een goed voorbeeld van. De S-MAX is een van de twee smaken die het merk in de aanbieding heeft. Koppel: 345 Nm bij 1.900 tr/min Verbruik: stadscyclus 10,3 liter/100 km buitenwegcyclus 6,5 liter/100 km gecombineerd 7,9 liter/100 km Afmetingen: lengte 4,768 meter, breedte 1,884 meter Rigeot bouwt met voortvarendheid aan p flink programma SUV's en crossovers, let de 2008 doet het merk al weer drie ar uitstekend zaken. De 3008 volgt nu hetzelfde voetspoor. De tweede gene- itie van deze crossover evolueert naar en echte SUV. De auto kenmerkt zich oor strakkere, scherpe lijnen, een recht- pstaande grille en koplampen die bijna itweeen worden gespleten door een uit eer van de bumper. Met chromen details ukt Peugeot het model verder op. Ten pzichte van het huidige model weegt de bel automobilisten die voorheen een ruim- |wagen reden, hebben hun toevlucht ge- kht bij de SUV's en crossover. De hoge ■positie met het bijbehorende zichtveld is televen, maar een stoere SUV past beter (deze tijd, zo lijkt het. Het aanbod tradi- pnele, grote ruimtewagens blijft beperkt K de Volkswagen Sharan en Ford Galaxy. I S-MAX is het broertje van de Galaxy en ■merkt zich door een lagere daklijn waar- por de auto een meer sportieve uitstraling [jgt. nieuweling zo'n 100 kg minder, door ge bruik te maken van hetzelfde platform als de 308. De auto is 8 centimeter in lengte gegroeid en heeft ook en langere wielba sis. Dat is weer goed nieuws voor de inte- rieurruimte. Ook het bagagevolume gaat erop vooruit en neemt toe tot 520 liter. Motorisch worden de 1,2 en 1,6 liter tur bo's in stelling gebracht, terwijl dieselrij ders straks kunnen kiezen uit de 1,6 en 2,0 liter HDi. Over vierwielaandrijving en een hybrideversie wordt niet gesproken. Schakelen Daar is overigens de techniek wel op afgestemd. Voorin de S-MAX ligt in dit geval een 2 liter benzi nemotor met turbo. Die levert een fors vermogen van 240 pk en een zeker zo bevredigend koppel van 345 Nm al bij 1.900 tr/min. Dat is goed te merken aan het gedrag van de krachtbron. Direct nadat het gaspedaal wordt ingetrapt, is de motor bij de les en presteert uitstekend. In slechts 8,4 secon den sprint de S-MAX naar de 100 km/u. Schakelen hoeft niet, want deze motor wordt standaard ge koppeld aan een zestraps auto maat met dubbele koppeling. Die schakelt zonder het te laten voelen en mooi vlot. De uitkomst van de krachtige motor met automaat en een voertuiggewicht van 1.648 kg leveren uiteindelijk een brandstof verbruik op dat met net onder de 1 op 10 aan de hoge kant is. Maar als dit verbruik over zeven passagiers wordt verdeeld blijkt comfortabel transport per persoon betaalbaar. De Ford S-MAX is er vanaf 39.240 euro. De 2.0 Ecoboost Titaniur komt op 48.965 euro inclusief ai tomaat. De derde zitrij zit in het Traveller Pack voor 1.970 euro. Als er één Europ staat die weet F derstel opgebouwd t moet worden, dan is het wel Van Fiesta tot en met Mondeo t schikken alle modellen over die genschap. Net als voorheen loopt de S-MAX in de pas met de Mon deo. De vijf- of zevenzitter heeft een afstemming die vooral op comfort is gericht. Dat blijkt in po sitieve zin op lange trajecten met af en toe oneffenheden die goed worden opgevangen. Op bochti ge trajecten blijkt duidelijk dat de koets wat wil overhellen en dat de bestuurder zich daardoor genood zaakt voelt om gas terug te nemen. Gelukkig gaat het de gemiddelde gebruiker van dit soort auto's met zeven man aan boord helemaal niet om de snelste tijden. Onderstel Qua vormgeving zette Ford tien jaar geleden met de S-MAX een behoorlijk spannend ogende auto neer. Nu houdt het merk daar gewoon aan vast en werpt geen extra elementen in de strijd. Dat is een beetje jammer omdat andere merken juist wel weer een stap verder hebben gezet. Ook de conceptversie, die Ford enige tijd voor lancering toonde, beloofde veel goeds. Maar gezien het bescheiden aanbod van zevenzits ruimte wagens en de tevreden rijdersgroep van het vorige model, zal Ford met de nieuwe S-MAX klanten blijven trekken.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2016 | | pagina 21