A
CAR
utomaat
D
USED
USEDCARPOINT
POINT
Dacia Duster nu als Van
Xïl
15
DONDERDAG 26 NOVEMBER 2015
Jaguar XE 2.0T Prestige
zeleratie i
GG-605-F
e
ar
2006
nl
aalglas
Verkoopadviseur occasions/
Occasionverkoper
«sign
J" wielen.
Voor onze vestiging in Tilburg zijn wij op zoek
naar een gemotiveerde en enthousiaste
occasion verkoper die toe is aan de volgende
stap in zijn carrière en die dus een aantal jaren
showroom ervaring heeft.
Kan zowel zelfstandig als in een teamverband
goed werken en heeft geen 9 tot 5 mentaliteit.
EN
EIALIST
ikidg.
SIBILITIES.
Hoevenseweg 92D
5017 AG Tilburg
Contact: Jeroen Albada Jelgersma
jalbadajelgersma@usedcarpoint.nl
06-14012982
hoe
De
an gebruik.
G.
IN DE SHOWROOM.
www.usedcarpoint.nl
TinG
dezelfde detaillerir
F-type sportwage
een sterk eigen
derscheiden van
CO2-uitstoot
179 g/km (E-label)
Prijs:
48.750 euro
FILBURGSE KOERIER|nLBURGSE KOERIER
enorm
et de XE
tructu-
Gewicht: 1.530 kg
Aanhanggewicht:
geen opgave
Prestaties:
topsnelheid 237 km/u
0-100 in 7,7 seconden
Doorgaans maakt Jaguar grote en sportieve auto's. Maar omdat het
merk verder wil groeien, worden steeds meer nieuwe segmenten
aangeboord. Zo ook met de compacte XE.
merk de weg
net de grotere
>n de toon.
ïring is opgenomen als bij de
jen. In ieder geval zet Jaguar
signatuur in om zich te on-
i de premium concurrentie.
lengte. Voorzien van de 1.5 dCi diesel
bedraagt het trekgewicht 1.500 kg en
daarmee worden de mogelijkheden ver
der vergroot. De ombouw geschiedt in
Nederland. De auto verliezen hun ach
terbank, krijgen een tussenschoot, ver-
loogd dak en deels geblindeerde ruiten.
)e Duster Van 4x4 kost 13.990 excl. BTW
en BPM.
Vermogen:
147 kW/200 pk bij 5.500 tr/min
Koppel:
280 Nm bij 1.750 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,672 meter,
breedte 1,850 meter
Achttraps
Jaguar past in de XE benzinemotoren toe die
nog steeds van Ford afkomstig zijn. Deze 2
liter viercilinder komt uit de Ecoboost-fami-
lie en levert in dit geval een vermogen van
200 pk en een koppel van 280 Nm. Als de
prestaties aan bod komen, blijkt deze kracht
bron prima mee te kunnen. De XE 2.0T haalt
in slechts 7,7 seconden de 100 km/u en gaat
door tot een forse top van 237 km/u. Prima
cijfers. De motor gaat hand in hand met een
achttraps automaat die wordt bediend met
de bekende, ronde knop die na het starten
uit de middenconsole omhoog komt. Motor
en bak zijn goed in balans en natuurlijk biedt
Jaguar de mogelijkheid om de instellingen
aan te passen aan de omstandigheden of de
stemming van de berijder. Wat alleen wen
nen is en blijft, dat is het motorgeluid. Bij een
Jaguar hoort een indrukwekkend klinkende
krachtbron met meestal meer dan vier cilin
ders. Maar de praktijk dicteert nu eenmaal
kleinere motoren veelal met turbo's. Nu zijn
de meeste viercilinder turbo's uitermate stil
en kunnen bij hogere toerentallen keurig ge-
Het is niet de eerste keer dat Jaguar probeert
aeconcurreren met vooral Duitse tegenstre
vers. De vroegere X-type was een aardige
jpoging. Het merk behoorde toen nog tot
[het Ford-concern en gebruikte als basis de
IMondeo. Maar ondanks een typische Jaguar-
juitstraling en de beschikbaarheid van een se-
dan en wagon bleef hij bij één poging.
alleen dat het smalle houtrandje aan de
bovenkant van het dashboard niet verder
dan een klein stukje op de portierpanelen
wordt doorgetrokken. Achter het stuur met
diverse bedieningsknoppen zitten twee
ronde instrumenten met ertussen een di
gitale display voor onder meer de brand-
stofmeter en kilometerteller. Midden op de
console plaatst Jaguar het obligate scherm
waarop tal van voertuigfuncties te regelen
zijn en er daardoor veel minder knoppen
nodig zijn. Het is wel raadzaam het instruc
tieboekje te raadplegen om alle beschik
bare functies te leren kennen.
De nieuwe Jaguar XE biedt goed verstel
bare en prima steun biedende stoelen. De
zitposltie is laag en sportief. De ruimte op
de achterbank blijkt redelijk. Jaguar start
de XE vanaf 46.450 met de 2 liter benzine
motor, de diesel start net onder de veertig
mille.
Dacia is niet in de eerste plaats in het
leven geroepen als fabrikant van bestel
wagens, maar met de Dokker Van heeft
de Roemeense Renault-dochter toch een
aantrekkelijk geprijsd aanbod. Daar komt
nu speciaal voor de Nederlandse markt
de Dacia Duster Van bij. Deze stoere auto
biedt een laadvolume van 1,75 kubieke
meter en een laadvloer met 1,66 meter
Aluminium
Nu is daar de nieuwe Jaguar XE. Het merk zet
dit nieuwe model een stuk serieuzer neer en
dat begint al meteen met de basis. In eigen
luis ontwikkelde Jaguar een volledig nieuwe
xxiemgroep die net als de carrosserie en be
langrijke delen van de ophanging van alumi-
lium zijn. Volgens Jaguar scheelt dat e1
in het voertuiggewicht, maar toch blijkt
B vergelijking met andere auto's niet str
«el lichter.
Qua uitstraling bewandelt het r
die men jaren geleden insloeg mei v
XE Met het front zet de auto meteer
De grote grille met kat-logo in het midden
ptaat laag boven het wegdek en drukt kracht
uit. De roostertjes achter de voorwielen op
de schermen vormen een typisch Jaguar-de-
ail. De bijna coupéachtige daklijn past het
nerk al langer toe. Tot slot wordt de achter
kant gesierd met verlichtingsunits waarin
Houtrandje
Waar sommige merken in de topklasse kie
zen voor drukte aan boord met veel knop
pen, allerhande zichtbare elektronische
poespas en te kleurrijke accenten, houdt
Jaguar de XE behoorlijk ingetogen. Natuur
lijk zijn er meerdere leerkleuren beschik
baar, maar zwart met een oranje/bruin
stiksel is beslist 'sophisticated'. Jammer
Verbruik:
stadscyclus 10,2 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,0 liter/100 km
gecombineerd 7,5 liter/100 km
programmeerd een flinke 'brul' opzetten.
En dat doet deze krachtbron niet. Bij con
stante snelheden komt de 2 liter voldoen
de stil over, maar bij hogere toerentallen
maakt de krachtbron weinig indruk, helaas.
Qua verbruik doet de auto het goed met 1
op 13. Het onderstel van de XE scoort wel
op punten. Het blijkt een goede mixte bie
den tussen comfort en sportiviteit, precies
zoals menigeen van een Jaguar verwacht.
Merk en type:
Jaguar XE 2.0 200 pk Prestige
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.999 cc
■k
2009
2005