A CAR utomaat D USED USEDCARPOINT POINT Dacia Duster nu als Van Xïl 15 DONDERDAG 26 NOVEMBER 2015 Jaguar XE 2.0T Prestige zeleratie i GG-605-F e ar 2006 nl aalglas Verkoopadviseur occasions/ Occasionverkoper «sign J" wielen. Voor onze vestiging in Tilburg zijn wij op zoek naar een gemotiveerde en enthousiaste occasion verkoper die toe is aan de volgende stap in zijn carrière en die dus een aantal jaren showroom ervaring heeft. Kan zowel zelfstandig als in een teamverband goed werken en heeft geen 9 tot 5 mentaliteit. EN EIALIST ikidg. SIBILITIES. Hoevenseweg 92D 5017 AG Tilburg Contact: Jeroen Albada Jelgersma jalbadajelgersma@usedcarpoint.nl 06-14012982 hoe De an gebruik. G. IN DE SHOWROOM. www.usedcarpoint.nl TinG dezelfde detaillerir F-type sportwage een sterk eigen derscheiden van CO2-uitstoot 179 g/km (E-label) Prijs: 48.750 euro FILBURGSE KOERIER|nLBURGSE KOERIER enorm et de XE tructu- Gewicht: 1.530 kg Aanhanggewicht: geen opgave Prestaties: topsnelheid 237 km/u 0-100 in 7,7 seconden Doorgaans maakt Jaguar grote en sportieve auto's. Maar omdat het merk verder wil groeien, worden steeds meer nieuwe segmenten aangeboord. Zo ook met de compacte XE. merk de weg net de grotere >n de toon. ïring is opgenomen als bij de jen. In ieder geval zet Jaguar signatuur in om zich te on- i de premium concurrentie. lengte. Voorzien van de 1.5 dCi diesel bedraagt het trekgewicht 1.500 kg en daarmee worden de mogelijkheden ver der vergroot. De ombouw geschiedt in Nederland. De auto verliezen hun ach terbank, krijgen een tussenschoot, ver- loogd dak en deels geblindeerde ruiten. )e Duster Van 4x4 kost 13.990 excl. BTW en BPM. Vermogen: 147 kW/200 pk bij 5.500 tr/min Koppel: 280 Nm bij 1.750 tr/min Afmetingen: lengte 4,672 meter, breedte 1,850 meter Achttraps Jaguar past in de XE benzinemotoren toe die nog steeds van Ford afkomstig zijn. Deze 2 liter viercilinder komt uit de Ecoboost-fami- lie en levert in dit geval een vermogen van 200 pk en een koppel van 280 Nm. Als de prestaties aan bod komen, blijkt deze kracht bron prima mee te kunnen. De XE 2.0T haalt in slechts 7,7 seconden de 100 km/u en gaat door tot een forse top van 237 km/u. Prima cijfers. De motor gaat hand in hand met een achttraps automaat die wordt bediend met de bekende, ronde knop die na het starten uit de middenconsole omhoog komt. Motor en bak zijn goed in balans en natuurlijk biedt Jaguar de mogelijkheid om de instellingen aan te passen aan de omstandigheden of de stemming van de berijder. Wat alleen wen nen is en blijft, dat is het motorgeluid. Bij een Jaguar hoort een indrukwekkend klinkende krachtbron met meestal meer dan vier cilin ders. Maar de praktijk dicteert nu eenmaal kleinere motoren veelal met turbo's. Nu zijn de meeste viercilinder turbo's uitermate stil en kunnen bij hogere toerentallen keurig ge- Het is niet de eerste keer dat Jaguar probeert aeconcurreren met vooral Duitse tegenstre vers. De vroegere X-type was een aardige jpoging. Het merk behoorde toen nog tot [het Ford-concern en gebruikte als basis de IMondeo. Maar ondanks een typische Jaguar- juitstraling en de beschikbaarheid van een se- dan en wagon bleef hij bij één poging. alleen dat het smalle houtrandje aan de bovenkant van het dashboard niet verder dan een klein stukje op de portierpanelen wordt doorgetrokken. Achter het stuur met diverse bedieningsknoppen zitten twee ronde instrumenten met ertussen een di gitale display voor onder meer de brand- stofmeter en kilometerteller. Midden op de console plaatst Jaguar het obligate scherm waarop tal van voertuigfuncties te regelen zijn en er daardoor veel minder knoppen nodig zijn. Het is wel raadzaam het instruc tieboekje te raadplegen om alle beschik bare functies te leren kennen. De nieuwe Jaguar XE biedt goed verstel bare en prima steun biedende stoelen. De zitposltie is laag en sportief. De ruimte op de achterbank blijkt redelijk. Jaguar start de XE vanaf 46.450 met de 2 liter benzine motor, de diesel start net onder de veertig mille. Dacia is niet in de eerste plaats in het leven geroepen als fabrikant van bestel wagens, maar met de Dokker Van heeft de Roemeense Renault-dochter toch een aantrekkelijk geprijsd aanbod. Daar komt nu speciaal voor de Nederlandse markt de Dacia Duster Van bij. Deze stoere auto biedt een laadvolume van 1,75 kubieke meter en een laadvloer met 1,66 meter Aluminium Nu is daar de nieuwe Jaguar XE. Het merk zet dit nieuwe model een stuk serieuzer neer en dat begint al meteen met de basis. In eigen luis ontwikkelde Jaguar een volledig nieuwe xxiemgroep die net als de carrosserie en be langrijke delen van de ophanging van alumi- lium zijn. Volgens Jaguar scheelt dat e1 in het voertuiggewicht, maar toch blijkt B vergelijking met andere auto's niet str «el lichter. Qua uitstraling bewandelt het r die men jaren geleden insloeg mei v XE Met het front zet de auto meteer De grote grille met kat-logo in het midden ptaat laag boven het wegdek en drukt kracht uit. De roostertjes achter de voorwielen op de schermen vormen een typisch Jaguar-de- ail. De bijna coupéachtige daklijn past het nerk al langer toe. Tot slot wordt de achter kant gesierd met verlichtingsunits waarin Houtrandje Waar sommige merken in de topklasse kie zen voor drukte aan boord met veel knop pen, allerhande zichtbare elektronische poespas en te kleurrijke accenten, houdt Jaguar de XE behoorlijk ingetogen. Natuur lijk zijn er meerdere leerkleuren beschik baar, maar zwart met een oranje/bruin stiksel is beslist 'sophisticated'. Jammer Verbruik: stadscyclus 10,2 liter/100 km buitenwegcyclus 6,0 liter/100 km gecombineerd 7,5 liter/100 km programmeerd een flinke 'brul' opzetten. En dat doet deze krachtbron niet. Bij con stante snelheden komt de 2 liter voldoen de stil over, maar bij hogere toerentallen maakt de krachtbron weinig indruk, helaas. Qua verbruik doet de auto het goed met 1 op 13. Het onderstel van de XE scoort wel op punten. Het blijkt een goede mixte bie den tussen comfort en sportiviteit, precies zoals menigeen van een Jaguar verwacht. Merk en type: Jaguar XE 2.0 200 pk Prestige Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.999 cc ■k 2009 2005

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2015 | | pagina 15